Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Eija Kemppi Vartiainen: Psykoanalyyttinen näkökulma konfliktien taustalla olevaan polarisoitumiseen 

Polar­isoi­tu­mi­nen eli vas­takkain aset­tumi­nen ja aset­ta­mi­nen sekä eri­laiset jän­nit­teisyy­det ovat nousseet aikamme ilmiöik­si.1 On eri muo­toista kuo­hu­mista, etnis­ten ryh­mien välistä ris­tive­toa, eri ikäpolvien ja sosi­aal­is­ten ryh­mien välistä viha­puhet­ta sekä sek­suaali- ja sukupuoli-iden­ti­teetin uudelleen tulk­in­taa. Venäjän hyökkäys ja sotimi­nen Ukrainas­sa ja Hamasin hyökkäys Israeli­in sekä human­i­taari­nen kri­isi Gazas­sa edus­ta­vat muut­tunut­ta sodankäyn­tiä, jos­sa tuhoami­nen kohdis­tuu infra­struk­tu­urin lisäk­si voimal­la sivi­iliko­hteisi­in: kaupunkei­hin ja niis­sä sairaaloi­hin, koului­hin ja asumuk­seen. On kuin aggres­si­olle ei olisi enää sään­töjä. Tutkin tässä artikke­lis­sa niitä ihmisen psyyke-tajun­nas­sa ole­via tek­i­jöitä, mie­len perus­rak­en­tei­ta, jot­ka irti pääs­seinä tai pidäk­keet­töminä mah­dol­lis­ta­vat aggres­sion tuhoa­vat puo­let. Ihmi­nen on luon­tais­es­ti aggres­si­ivisin noin kah­den kol­men vuo­den ikäisenä (Cac­cia­tore 2009, 52). Tuol­loin omaa tah­toa ja tavaroi­ta puo­lus­te­taan kaikin tavoin, kynsin ja ham­pain, nyrkein ja potkuin. Esik­ouluikään men­nessä väki­val­tais­ten toim­intat­apo­jen tulisi vähetä lapsen oppies­sa vai­h­toe­htoisia toim­intat­apo­ja. (Emt.) Aggres­sion sit­o­mi­nen kehi­tyk­sel­lis­es­ti ja kas­vatuk­sel­lis­es­ti on ympäristön, aluk­si kodin ja koulun, myöhem­min koko yhteiskun­nan tehtävä. Ilman apua ja ohjaus­ta lap­si ei aggres­sion hallintaa ja yleen­sä tun­nesääte­lyä opi. Tähän kas­va­tuste­htävään psyko­ana­lyysil­lä on merkit­tävä anti. Mitä parem­min tun­nistamme vääristäviä yksilö- ja yhteisö­ta­son rak­en­tei­ta, sitä parem­mat mah­dol­lisu­udet meil­lä on aset­taa tuhoavalle toimin­nalle rajoituk­sia ja opetel­la kor­jaavaa toim­intaa. Psyko­ana­lyysi antaa eri­ty­istä tietoa polar­isaa­tion2 dynami­ikan ymmärtämiseen, minkä soisi tule­van laa­jem­min yleiseen tietoisu­u­teen. Täl­lä artikke­lil­la pyrin avaa­maan tätä tietoa.

Polar­isoi­tu­misen psyyke-tajun­nal­liset tekijät

Polar­isaa­tio edel­lyt­tää situ­aa­tio­ta3 eli elämän­ti­lan­net­ta, kon­tek­s­tia4 eli käyt­tö- ja asi­ay­hteyt­tä sekä jonkin­laisia rak­en­tei­ta5, jot­ta kah­ti­a­jakau­tu­mi­nen, vas­takkain aset­tumi­nen ja jän­nit­teisyys voi mah­dol­lis­tua. Syn­tymä on ihmisen ensim­mäi­nen, perus­ta­van­laa­tu­inen polar­isaa­tio­ta­pah­tu­ma. Kohdus­sa sik­iö saa ravin­non ja hapen automaat­tis­es­ti ja ilman omaa pon­nis­telua. Kohdus­sa ympäristö on myös tietyl­lä taval­la vakaa ja tur­valli­nen. Syn­tymän jäl­keen rav­in­to­huolto ja tur­vahuolto eivät enää järjesty automaat­tis­es­ti. Lapsen on itse han­kit­ta­va hap­pen­sa ja ruokansa omin voimin hen­gi­tyk­sen ja imemisen kaut­ta. Maail­maan tulon jäl­keen var­muus hoivas­ta ei enää ole samal­la taval­la taat­tu eli itses­tään selvästi tois­tu­vaa. Se vaatii vau­val­ta akti­ivista viestit­tämistä omista tarpeista ja puut­teista. Mieliku­vien tasol­la tietoisu­utemme poh­jal­la on edus­tus hyvästä hoi­va- ja huolto­suh­teesta, mikä tarkoit­taa samal­la syvää, nar­sis­tisen raivon kaltaisen reak­tion mah­dol­lisu­ut­ta, kun hoi­va- ja huolto­var­muus ei toivo­ma­l­lamme taval­la toimi.

Ensim­mäi­nen ihmis- ja maail­ma­suh­teemme on itses­tä riip­pumat­tomaan ja oman itsesääte­lyn ulkop­uolel­la ole­vaan objek­ti­in ja todel­lisu­u­teen. Tämä sisältää kri­it­tisen pois­saolon ja sitä kaut­ta jopa omaan hen­keen kohdis­tu­van uhan riskin. Syn­tymän jälkeisi­in olo­suhteisi­in sopeu­tu­mi­nen sisältää alkeel­lisen tas­apain­ot­tamisen biol­o­gista elämää ylläpitävien ja sitä uhkaavien tek­i­jöi­den välil­lä. Tas­apain­ot­tamis­pros­es­sis­sa ikään kuin -/+ ‑merkkiset jän­nit­teet ja latauk­set neu­traloi­vat ja pois­ta­vat tois­t­en­sa liial­lista vaiku­tus­ta ja siten ylläpitävät sopeu­tu­mista. Voidaan ajatel­la tässä ole­van lähtöko­hdan elämän- ja kuole­man­vi­etin perus­taa luo­valle inte­graa­tio- ja/tai fuu­sio­ta­pah­tu­malle. Tämä on psyykkisen jak­savu­u­den kannal­ta keskeistä, kos­ka elämää ylläpitävien ja sitä uhkaavien tek­i­jöi­den keskinäi­nen neu­traloin­ti luo poh­jan kaikelle myöhem­mälle tyy­dy­tyk­sen ja sitä vaaran­tavien tek­i­jöi­den home­ostaasille.6 Täten tulee ymmär­ret­täväk­si se, että kohtu sym­bol­oi täy­del­lisen hyvää hoivaa ja kadotet­tua parati­isia. Tämä ver­tau­tuu fan­tasi­aan hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nan täy­destä palvelus­ta. Syn­tymä kuten itsenäistymi­nen on voimia kulut­ta­va, aggres­si­ivi­nen pon­nis­tus; irti repäisy täy­del­lis­es­tä hoivas­ta ja huolto­var­muud­es­ta. Syn­tymän seu­rauk­se­na mie­len varhaisim­malle tasolle muo­dos­tuu koke­mus trau­mas­ta, johon peilau­tu­vat myöhem­mät traumakokemukset.

Syn­tymän jäl­keen vau­va ja äiti muo­dosta­vat yksikön, jos­ta kum­mankin on eriy­dyt­tävä. Samal­la kun syn­tymä on itsek­si tulon alkupiste, se on yhteisön jäsenek­si tuloa, mikä altistaa ylisukupolvisille taakkasi­ir­tymille. Eriy­tymisen ja itsenäistymisen kehi­tys­su­un­ta yhdis­tyneenä ylisukupolvisi­in trau­moi­hin ja taakkasi­ir­tymi­in vaikut­taa monin tavoin per­soon­al­lisu­u­den kehi­tyk­seen ja sosi­aal­is­tu­miseen. Vas­taavaa voidaan ajatel­la tapah­tu­van yhteisö­jen ja kansakun­tien kohdal­la. (Siirala 1983; Tuhkasaari 2013; Sil­ta­la 2016; Kemp­pi Var­ti­ainen 2022.)

Polar­isaa­tion taustal­la ole­vat ajat­telu­un vaikut­ta­vat tietoiset ja tiedosta­mat­tomat tekijät

Ihmisen kog­ni­ti­ivi­nen suori­tuskyky toimii ihmis­mie­len alkeel­lisem­pi­en rak­en­tei­den ja ker­rosten pääl­lä ja varas­sa. Kun alem­pi­en toim­intak­er­rosten tyy­dyt­tymiselle syn­tyy uhkaa tai niiden toim­inta jostakin syys­tä häiri­in­tyy, alt­tius pudo­ta hengis­sä säi­lymistä säätele­vien tek­i­jöi­den varaan lisään­tyy. Ymmärtääk­semme polar­isaa­tio­ta on tiedostet­ta­va se seik­ka, että mie­len varhaisim­mal­la tasol­la tun­teel­la, aiko­muk­sel­la ja teol­la ei ole minkään­laista eroa. Fyy­sistä tai psyykkistä ole­mus­tamme koske­va uhka, kuten pelkoa, häpeää, kateut­ta tai mus­ta­sukkaisu­ut­ta syn­nyt­tävät tek­i­jät, saa­vat aikaan psyyke-tajun­nas­sa heilah­duk­sen ja putoamisen kog­ni­ti­ivista suori­tuskykyä ja eksplisi­it­tistä toim­intaa edus­tavas­ta depres­si­ivis­es­tä posi­tios­ta (D‑positio) para­noidis-skit­soidis­een (PS) posi­tioon, joka toimii useim­miten implisi­it­tis­es­ti. (Klein 1935/1988; 1940/1998; 1946/1997; Kemp­pi Var­ti­ainen 2024.) PS- ja D‑positiossa ei ole kyse älykkyy­destä vaan sym­metrisaa­tion ja asym­metrisaa­tion dynami­ikoista. Lisäk­si posi­tioiden sisäl­lä tapah­tuu emer­goi­tu­mista elämänkaaren aikana. Affek­tit vaikut­ta­vat aina tiedosta­mat­tomasti ja juuri affek­tit ovat useim­miten laukai­se­va tek­i­jä, joka keikaut­taa mie­len D‑positiosta PS-posi­tioon. (Mat­te-Blan­co 1988, 140, 143, 158–159.)

Tele­ologi­nen ajat­telu ja syntipukkisijoitus

PS-posi­tios­ta suun­tau­tu­vas­sa ajat­telus­sa ilmiön ole­mus määritel­lään vas­takkaispareil­la kuuma/kylmä, ja käsit­teet miel­letään nor­mati­ivisi­na sekä arvosi­don­naisi­na kuten oikea/väärä ja hyvä/paha. Täl­löin mie­len­ti­la ja ajat­telu suun­tau­tu­vat yksinker­tais­tavak­si, teknistäväk­si ja kat­e­gorisoivak­si sekä kohtaami­nen tele­ol­o­gisek­si tarkoit­taen, että ihmi­nen tai esine on ikään kuin tahal­laan aiheut­ta­mas­sa pahaa. Kun kom­pas­tumme vaik­ka puun­ju­ureen tai kyn­nyk­seen, koemme, että puu tai kyn­nys tarkoituk­sel­lis­es­ti vahin­goit­ti meitä. Tele­ol­o­gisen ajat­telun mukaises­ti pahan aiheut­ta­jas­ta tulee syn­tipuk­ki, jota täy­tyy ja on lupa ran­gaista. PS-posi­tion mukaises­sa ajat­telus­sa affek­teil­la ja tun­teil­la sekä implisi­it­tisen tason koke­muk­sil­la on eri­tyi­nen vaiku­tus ajat­telu­un. Yleistäen ja kar­rikoiden voidaan sanoa, että huolto­suhdet­ta ja hoiva­suhdet­tamme koske­va uhka keikaut­taa mielemme PS-posi­tioon ja samal­la rajati­la­nar­sis­tisu­u­den kaltaiseen mie­len­ti­laan. Tämän tiedost­a­mi­nen on merkit­tävä tek­i­jä polar­isaa­tion dynami­ikan ymmärtämisessä, kos­ka se vaikut­taa tietoisu­u­den taustal­la siihen, miten tajun­tamme käsit­telee kon­flik­tia. Sosi­aalises­sa kanssakäymisessä on mielekästä tiedostaa, että eri­laiset ismit ja poli­it­tiset suun­tauk­set sisältävät diko­tomisia ja vas­takkain aset­tumista tuke­via rak­en­tei­ta, kos­ka siinä oma posi­tio miel­letään oikeam­mas­sa ole­van paikalle ja vastapuoli taas virheel­lisiä ajatuk­sia tai toim­intaa kannattavaksi.

Bi-loogiset ja bi-modaaliset ajatusrakenteet

Mat­te-Blan­co (1975; 1988) tun­nisti sym­me­tri­an ja asym­me­tri­an peri­aat­tei­den kak­sois­logi­ikan ja niihin liit­tyvän yleistämis­pe­ri­aat­teen sekä jakoi tiedosta­mat­tomat ja tietoiset aja­tus­rak­en­teet kah­teen perustyyp­pi­in: bi-loogisi­in ja bi-modaal­isi­in. Näin ajat­telus­sa ilme­nee kak­si eri suun­taan vaikut­tavaa jäsen­tämistä ja ymmärtämistä ohjaavaa peri­aatet­ta, jot­ka yhtä aikaa selit­tävät ja ilmen­tävät vaap­pumista PS-posi­tion ja D‑position välil­lä. Toinen jäsen­tämisen muo­to rek­isteröi lop­u­ton­ta samuut­ta ja toinen erot­telee suhtei­ta ja tekee ero­ja. Tiedostamaton–tietoinen-jatkumon toiseen ääripäähän voidaan sijoit­taa ääretön tiedostam­a­ton ja toiseen ääripäähän ääretön tietoisu­us. Jatku­mon keski­vai­heille sijoit­tuu nor­maalin tietoisu­u­den logi­ikan symmetria–asymmetria-alue, joka nou­dat­taa Freudin reali­teet­tiperi­aatet­ta ja klas­sisen logi­ikan mukaista ajat­telua, samal­la se on D‑position mukaista todel­lisu­u­den tulk­in­taa edus­taen bi-modaal­isu­ut­ta. Kun tältä alueelta keikahde­taan pois, siir­ry­tään bi-logi­ikan alueelle ja PS-posi­tion mukaiseen todel­lisu­u­den hah­mot­tamiseen. (Mat­te-Blan­co 1975, 37–38; 1988, 17–41.) Ajat­telua ohjaa siis kak­si toisilleen vas­takkaista jän­nitet­tä ja logi­ikkaa, niistä toinen rek­isteröi samuut­ta ja toinen eri­laisu­ut­ta kuten homogeenisu­ut­ta ja het­ero­geenisu­ut­ta. Yhteis­toimin­nan näkökul­mas­ta ja todel­lisu­u­den mah­dol­lisim­man totu­u­den­mukaisen hah­mot­tamisen kannal­ta toiv­ot­tavaa olisi pysymi­nen mah­dol­lisim­man usein ja pitkään bi-modaalisen, nor­maalin tietoisu­u­den logi­ikan alueel­la. Täl­löin asioiden tarkastelu myös toisen näkökul­mas­ta tulee mah­dol­lisek­si. Sitä taas tarvi­taan polar­isoituneessa tilanteessa, kun pyritään löytämään yhteis­toimin­nalli­nen ratkaisu.

D‑position mukaises­sa kanssakäymisessä ja ajat­telus­sa reflek­ti­ivisyy­den7 ja reflek­si­ivisyy­den8 suhde on tas­apain­os­sa. Täl­löin yksinker­tais­taen voidaan sanoa, että aivo­jen oikea ja vasen puolisko täy­den­tävät toisi­aan ja niiden pros­es­sori­toimin­not ovat synkro­nisoitu­ja. D‑positiossa mah­dol­lis­tuu eri­lais­ten, jopa keskenään ris­tiri­itais­ten, asioiden pitämi­nen mielessä samanaikaises­ti. Se inhimil­listää tunne- ja koke­mus­maail­maa, samal­la mah­dol­lis­tuu asioiden tietoinen tarkastelu ja kyky reflek­toi­da itseä sekä eläy­tyä ja kokea tilantei­ta myös kol­man­nen eli ulkop­uolisen näkökul­mas­ta ja helikopteriper­spek­ti­ivistä. Tämä edel­lyt­tää riit­tävän hyvää, todel­lisu­ut­ta vas­taavaa itsesääte­lykykyä ja merk­i­tyk­sen­muo­dos­tuskykyä. Kos­ka tun­teet vaikut­ta­vat ajat­telu­un ja lisäävät sym­metrisaa­tio­ta aja­tus­rak­en­teis­sa, eivät itsesääte­lykyky ja merk­i­tyk­sen­muo­dos­tuskyky ole vakai­ta olotilo­ja ja omi­naisuuk­sia. Mieli vaap­puu läpi elämän dis­so­sioivan jaot­telu­un, luokit­telu­un ja yksinker­tais­tamiseen pyrkivän ja inte­groivan, ris­tiri­ito­ja sietävän ja yhdis­te­lyyn pyrkivän ajat­telu- ja toim­intata­van välil­lä. Vaap­pumi­nen ei sul­je pois mielessä tapah­tu­vaa emer­genssiä ja trans­for­maa­tio­ta PS-posi­tion ja D‑position sisäl­lä. (Kemp­pi Var­ti­ainen 2024.)9

Kohde- ja suhde­vi­it­teet – intra­sub­jek­ti­ivi­su­us ja intersubjektiivisuus

Ajat­telus­sa on kyse intra­sub­jek­ti­ivi­su­ud­es­ta ja inter­sub­jek­ti­ivi­su­ud­es­ta, kos­ka kohtaami­nen virit­tää kohtaa­jas­sa aina elämyk­sel­listä kokemista. Leiman (2023) puhuu kohde- ja suhde­vi­it­teistä, jot­ka ilmai­se­vat kohteesta sen, mil­laise­na kohtaamistapah­tu­ma näyt­täy­tyy toim­i­jalle. Merk­it ovat jälk­iä, joi­ta ajas­sa etenevä toim­inta syn­nyt­tää, eli merkki­in sisäl­tyy aina viit­teitä sekä kohteesta että kohtaamisen tapah­tu­mas­ta. Jäl­jen ei tarvitse muis­tut­taa kohdet­ta, kuten ei savu muis­tu­ta tul­ta, vaik­ka viit­taa palamiseen; sik­si viit­tei­den ymmärtämi­nen vaatii erinäisen määrän selvit­tämistä. Toinen tärkeä toim­intaan, kohteeseen ja viit­teisi­in liit­tyvä tek­i­jä on sub­jek­ti­ivisen merk­i­tyk­se­nan­non sisäl­tymi­nen viit­teisi­in. Leiman käyt­tää esimerkkinä merkkiä ja käsitet­tä äiti. Kohde­vi­it­teenä se viit­taa ruotsin, englan­nin tai suomen kielel­lä samaan kohteeseen mor, moth­er, äiti. Sen sijaan äiti-sanan suhde­vi­ite perus­tuu yksilöl­liseen merk­i­tyk­senan­toon ja omako­htaisi­in niin fyy­sisi­in kuin psyykkisi­in koke­muk­si­in sosi­aalises­sa kon­tek­stis­sa. (Emt, 96–98.) Esimieliku­vi­in, mieliku­vi­in, kieliku­vi­in ja käsit­teisi­in sisäl­tyy siis sekä kohde­vi­it­teitä että suhde­vi­it­teitä, jois­sa eri määrin sym­me­tria ja asym­me­tria koros­tu­vat bi-loogisen teo­ri­an mukaises­ti. Näin polar­isaa­tios­sa ja yhteisym­mär­ryk­sen rak­en­tamises­sa on kysymys siitä, miten viit­teitä tulk­i­taan. Kon­flik­tin ratkais­us­sa on toisin sanoen kysymys tavas­ta, jol­la kohde- ja suhde­vi­it­teitä kyetään tulk­it­se­maan kum­mankin osa­puolen näkökul­mas­ta. Yhteis­toimin­nalli­nen sopimi­nen edel­lyt­tää täy­den­tyvää ymmär­rystä, jot­ta uuden­lainen niin san­ot­tu kol­mas ratkaisu, joka ei ole kom­pro­mis­si vaan yhteis­es­ti luo­tu uusi näkökul­ma ja toim­intat­a­pa, voisi syntyä.

Polar­isaa­ti­oti­lanteessa yhteisym­mär­ryk­sen löytämi­nen voi olla äärim­mäisen vaikeaa. Seu­raavas­sa tuon esi­in esimerkin siitä, miten kohde- ja suhde­vi­it­teet voivat tarkoit­taa eri osa­puolten näkökul­mas­ta aivan päin­vas­taista. Aja­tusten esit­täjä on pro­fes­sori Vladimir Medin­s­ki (Hakala 2024), ja ote on hänen his­to­ri­aluen­noltaan10. ”Imperi­u­mi merk­it­see aina rauhaa. Näin on, kos­ka imperi­u­min alueel­la asu­vien kan­so­jen riite­ly pakot­taa ylim­män johdon rauhoit­ta­maan ja tas­apain­ot­ta­maan tilan­net­ta” (emt.). Demokra­ti­as­sa tilanne on Medin­skin mielestä päin­vas­toin. ”Kun nämä kansat val­it­se­vat edus­ta­jansa, on näi­den osoitet­ta­va hyödyl­lisyyten­sä ja ryhdyt­tävä puo­lus­ta­maan kapei­ta kansal­lisia ja paikallisia etu­jaan, jol­loin jär­jestelmä alkaa hor­jua. Tämän vuok­si par­la­men­taari­nen demokra­tia merk­it­see sotaa” (emt.). Tässä tapauk­ses­sa yhteistä ymmär­rystä tuskin on mah­dol­lista yrit­tää rak­en­taa fak­to­jen kaut­ta, mikä toden­näköis­es­ti johtaisi väit­te­lyyn siitä, miten osa­puo­let käsit­tävät määreet kuten imperi­u­min, demokra­t­ian, tas­apain­ot­tamisen, rauhan ja sodan. Sen sijaan toisen – tässä tapauk­ses­sa Medin­skin – näkökul­man ymmärtämi­nen voisi mah­dol­lis­tua, kun tavoite­taan, mil­laisia suhde­vi­it­teitä ja elämyk­sel­lisiä koke­muk­sia näi­hin keskeisi­in käsit­teisi­in puhu­jan kohdal­la liittyy.

Tarvi­taan sil­loit­tamista, jot­ta polar­isaa­tios­ta voidaan siir­tyä yhteistoimintaan

Vaikeus sietää turhau­tu­mista ja pet­tymyk­siä on suo­ras­sa yhtey­dessä yksilön/yhteisön polar­isaa­tion kehkey­tymiseen. Edel­lä mainit­tu­jen tun­tei­den yhdis­tymi­nen kateu­teen, ahneu­teen ja mus­ta­sukkaisu­u­teen on tuhoavaa aggres­sio­ta liik­keelle pane­va voima (Klein 1957/1997, 181–182). Kyky käsitel­lä turhau­tu­mia on vas­taavasti keino rak­en­taa sil­ta, luo­da yhteys tai tarpeelli­nen link­ki, jol­loin aggres­sio muun­tuu luo­vak­si ener­giak­si, joka motivoi etsimään uusia rak­en­tavia ratkaisumah­dol­lisuuk­sia. Kun frus­traa­tio ja pet­tymys sekä niiden tuot­ta­ma viha ylit­tävät mie­len käsit­te­lykyvyn, on sietämätön saata­va itses­tä ulos sijoit­ta­van samais­tuk­sen keinoin, jol­loin samanaikaises­ti koke­mus ikään kuin tehdään tyhjäk­si, ohit­ta­mal­la, tor­ju­mal­la tai kieltämäl­lä se. Tästä seu­raa ajat­telun häiri­in­tymi­nen, kun sijoit­tavaa samais­tu­mista käytetään ylen määrin.

Nor­maali sijoit­ta­va samais­tu­mi­nen eli pro­jek­ti­ivi­nen iden­ti­fikaa­tio on sym­bo­l­ifunk­tion ja empa­t­ian varhais­in­ta perus­taa. Siinä kom­mu­nikaa­tio on täy­den­tyvää, molem­pi­en osa­puolten kehi­tys­tä ja oppimista palvel­e­vaa. Nor­maalis­sa muo­dos­sa yksilö ei kiel­lä epämiel­lyt­tävien yllykkei­den ja tun­tei­den ole­mas­saoloa itsessä, vaan tärkein­tä on saa­da kon­tak­ti ja tavoit­taa emo­tion­aal­ista totu­ut­ta. Tähän sisäl­tyy erään­lainen pyyn­tö tul­la kuul­luk­si ja aute­tuk­si. Sijoit­ta­van samais­tuk­sen liikakäytöl­lä mieli pyrkii inte­graa­tioon, mut­ta siitä seu­raa dis­in­te­graa­tio, dis­sosi­aa­tio. Ajatuk­set, joi­ta käsitel­lään sekoit­tuneina pahoina miel­let­ty­i­hin sisäisi­in objek­tei­hin, eivät käyn­nistä koost­avaa, vaan hajot­ta­van ajat­te­lu­toimin­nan. Tästä seu­raa paho­jen sisäis­ten objek­tien kasautu­mi­nen ja samal­la pirstou­tu­mi­nen (Bion 1967/1993, 48–51; Grin­berg ym. 1977, 25; Mat­te-Blan­co 1988, 146–154). Täl­löin psyyke-tajun­ta joutuu taan­tu­maan, jot­ta se ei hajoaisi. Toisel­la taval­la ilmais­ten on syn­tynyt rajati­lata­soinen häir­iö, ja mieli on keikah­tanut PS-posi­tioon. Ajat­te­lu­toim­intaa ohjaa täl­löin vääristävä sijoit­ta­va samais­tu­mi­nen eli patologi­nen pro­jek­ti­ivi­nen iden­ti­fikaa­tio, jos­sa rajat itsen ja ulkoisen objek­tin välil­lä sekoit­tuvat ja samal­la kyky havai­ta suh­teessa olemista häiri­in­tyy, kos­ka sen havait­sem­i­nen edel­lyt­tää sub­jek­tin ja objek­tin erot­tamista toi­sis­taan. Ajat­telus­sa asym­metri­nen sidos höl­tyy, ja ajat­telu alkaa nou­dat­taa äärim­mäisyy­teen vievää sym­me­tri­aa, joka on patol­o­gisen ajat­telun tila. Kol­mas seu­raus patol­o­gisen pro­jek­ti­ivisen iden­ti­fikaa­tion käyt­tämis­es­tä on kaikki­ti­etävyy­den fan­ta­sia, hybris. Niin käy, kun reali­teet­tiperi­aate syr­jäy­tyy. Ole­tus kaikki­ti­etävyy­destä, joka sal­lii todel­lisu­u­den kieltämisen, viit­taa niin yksilössä kuin yhteisössä ole­vaan psykoot­tiseen funk­tioon. (Bion 1967/1993, 112–114.) Vääristävän sijoit­ta­van samais­tuk­sen val­las­sa mieli kokee objek­tin ilkeänä ja epäoikeu­den­mukaise­na tai tunkeu­tu­vana ja ryöstävänä taik­ka ahneena – sel­l­aise­na, joka pitää kaiken hyvän itsel­lään eikä halua antaa siitä mitään toiselle. Sil­loin itsen­sä loukatuk­si koke­va kat­soo oikeudek­seen ottaa väki­val­loin sen, mis­tä vaille kokee jääneen­sä tai tulleen­sa tor­ju­tuk­si. Samaa logi­ikkaa myös yhteisöt ja val­tiot toteut­ta­vat, mis­tä käy esimerkkinä Venäjän pres­i­dentin perustelu, että hyökkäys Ukrainaan oli muka itsepuo­lus­tus­ta ja demil­i­tarisoin­tia. Näin oma toim­inta tulee perustel­luk­si oikeutetuk­si, ja samal­la on luo­tu reali­teeteista irti ole­va perususkomustila.

Vääristävä sijoit­ta­va samais­tu­mi­nen – jos­sa hajoami­nen on paineena ja jota ohjaa bi-loogi­nen ajat­telu – muo­dostaa perus­tan ryh­mä­ta­soisille perususko­mustiloille11 (Bion 1961; Mat­te-Blan­co 1975; 1988; Kemp­pi Var­ti­ainen 2022). Niis­sä polar­isaa­tio näyt­täy­tyy tais­telu­na eli hyökkäyksenä/puolustuksena tai riip­pu­vuute­na eli johta­jan idealisointina/demonisointina tai par­in­muo­dos­tuk­se­na eli ihmeen/pelastuksen, kuin mes­si­aan odotuk­se­na. Venäjäl­lä paha näyt­täisi ole­van sijoitet­tuna oman piirin ulkop­uolelle län­teen, joka Venäjän pro­pa­gan­dan mukaan on houkutel­lut Äiti Venäjään kuu­lu­van pikku­vel­jen eli Ukrainan väärälle tielle. Putin ja Trump edus­ta­vat omien seu­raa­jien­sa osalta ide­al­isoitua johta­jaa. Perususko­mus­ta­sol­la länt­tä eli Euroop­paa ohjaa ihmeen odotus; jär­jestelmä kyl­lä toimii mut­ta on osin kyken­emätön organ­isoi­tu­maan ja rak­en­ta­maan yhteistä strate­giaa ja tak­ti­ikkaa, eli se toivoo ”ratkaisun” putoa­van kuin ”taivaas­ta”. Näin ollen kunkin yhteisön kult­tuuri ja his­to­ria vaikut­ta­vat siihen, mille peru­so­let­ta­musti­lalle pain­o­tus sijoit­tuu. Venäjäl­lä autokraat­tisel­la ja total­i­taarisel­la kult­tuuril­la on syvät juuret.12 Täl­löin yhteisön rak­en­tei­den koos­sa pysymisen kannal­ta on edullista löytää paha/vihollinen oman piirin ulkop­uolelta. Yhdys­val­lois­sa ylin johtaja/presidentti val­i­taan kahdes­ta kil­pail­i­jas­ta, jol­loin idealisointi/demonisointi sopii tähän rak­en­teeseen. Euroopas­sa ja Euroopan union­il­la on mon­ta keskenään kil­pail­e­vaa johta­jaa, jol­loin mes­si­aan – sovit­ta­jan, sovit­telun – odotus on sopivin peru­so­let­ta­musti­la. Men­taa­li­nen toim­inta tapah­tuu kah­teen eri suun­taan vetävien jän­nit­tei­den ja merk­i­tys­maail­moiden vaiku­tus­pi­iris­sä. Riip­puen siitä, mil­lä tavoin sub­jek­ti näi­den jän­nit­tei­den imus­sa, vedos­sa ja ris­ti­paineessa tas­apain­oilee, vuorovaiku­tus kehit­tyy kul­loinkin eri taval­la. Bion­in (1962/1993, 20–21; Syming­ton & Syming­ton 1996, 54) käsite con­tain­ment, ”sisäl­löit­tämi­nen” on tulkit­tavis­sa sirku­laarisek­si ja inte­grati­ivisek­si sekä dial­o­gisek­si ja hermeneut­tisek­si pros­es­sik­si, joka mah­dol­lis­taa tiedon täy­den­tymisen niin toim­i­joiden omas­sa mielessä kuin keskinäisyy­dessä eli ajat­telus­sa ja ajat­telijois­sa.13 Täl­löin toimin­nan taustal­la emer­goivana14 voimana vaikut­taa elämän­vi­et­ti. Sen vastapa­ri­na on kuole­man­vi­et­ti, joka emer­goituneena pirstaloivana, halko­vana ja yhteyk­siä katko­vana toim­intana hyökkää ja pyrkii estämään ja tuhoa­maan täy­den­tyvää tietämistä ja koke­muk­ses­ta oppimista sekä intra- että inter­sub­jek­ti­ivis­es­ti. Polar­isaa­tios­sa ja kon­flik­ti­ti­lanteis­sa tämä ilme­nee vaikeutena kuul­la, kuun­nel­la ja löytää yhteisiä näkökul­mia eli aidosti etsiä niin san­ot­tua kol­mat­ta ratkaisua.

Esimerk­ki polar­isaa­tion dynami­ikas­ta työelämässä

Seu­raavas­sa ker­ron esimerkin15 siitä, miten epäon­nis­tu­misen pelko ja vas­tu­un kan­tamisen taak­ka yhdis­tyneenä kateu­teen ja kil­pailu­un on omi­aan rak­en­ta­maan syn­tipukkiku­vioi­ta ja vaikeut­ta­maan yhteis­toim­intaa. Esimerk­ki on tuo­tu yri­tyk­ses­tä, jon­ka kanssa 1990-luvul­la työsken­telin, mut­ta se voisi yhtä hyvin olla 2020-luvul­takin. Polar­isaa­tio ja kon­flik­tit rak­en­tu­vat use­am­mas­ta samanaikaises­ta tek­i­jästä sekä perät­täis­es­tä muuttujasta.

Tapah­tu­man kon­tek­sti on tilanne, jos­sa use­am­man vuo­den ajan on joudut­tu lomaut­ta­maan ja irti­sanomaan henkilöstöä. Tämä oli seu­raus­ta ulkoi­sista tek­i­jöistä, joi­hin yri­tyk­sen oli toim­intaansa sopeutet­ta­va. Yhteisön näkökul­mas­ta se tarkoit­ti elämistä uhkaavas­sa ja hyvin jän­nit­teisessä tilanteessa, joka suo­raan vaaran­si jäsen­ten huolto­suhdet­ta ja heiken­si hoiva­suhdet­ta. Sit­ten äkkinäis­es­ti tapah­tui tilauskan­nas­sa myön­teinen muu­tos, jos­ta suo­ri­u­tu­mi­nen edel­lyt­ti uusien työn­tek­i­jöi­den rekry­toin­tia. Toi­mi kohdis­tui eri­tyis­es­ti yhteen yri­tyk­sen osas­toon eli tuotan­toon. Tämän seu­rauk­se­na yhteisössä ja eri­tyis­es­ti tuotan­nos­sa oli toisia, jot­ka oli­vat eläneet läpi vaikeat ajat, ja heil­lä oli tästä yhteinen muisti sekä toisia, jot­ka oli­vat näi­den muis­to­jen suh­teen ulkop­uolisia. Yri­tyk­sen johdon toimes­ta tuotan­toon kohdis­tui myös eri­laista muu­tos­ta, kun sieltä myyti­in pois alaosas­to, mut­ta työ­toim­inta jatkui ali­hank­in­ta­suh­teena, eli osa ”van­hoista” työn­tek­i­jöistä oli nyt uuden omis­ta­jan alaisuudessa.

Psykol­o­gis­es­ta näkökul­mas­ta tuotan­non sisälle rak­en­tui nyt eri­laisia iden­ti­teet­te­jä omaavia alaryh­miä, mikä häm­men­si ja vaikeut­ti tun­nistamista eli sitä, kuka on kuka ja mitä kukakin edus­taa. Näin muu­tok­seen liit­tyviä muut­tu­jia tuli taas yksi lisää. Muu­tos on aina uhka, vaik­ka se samal­la voi olla mah­dol­lisu­us. Uhkaa lisääviä tek­i­jöitä ovat yksilö­ta­sol­la muu­tok­set toimenku­vaan ja työrooli­in sekä ase­maan ja iden­ti­teet­ti­in. Yhteisö­ta­sol­ta tule­va uhka on seu­raus­ta sopeut­tavista toimen­piteistä, kuten työy­hteisön osien ulkois­tuk­ses­ta, lomau­tuk­sista ja irti­sanomi­sista sekä kus­tan­nusten leikkauk­sista. Ne ovat myös tek­i­jöitä, jot­ka luon­tais­es­ti luo­vat tilan polar­isaa­tion kehittymiselle.

Kun vuosi päät­tyi – jon­ka aikana oli rekry­toitu ja ulkois­tet­tu  alayk­sikkö – oli aika tehdä yri­tyk­sen tasol­la arvio suo­ri­u­tu­mis­es­ta. Ylin oper­ati­ivi­nen johto havah­tui huo­maa­maan, että odotet­tu tulos ei toteu­tunutkaan. Syynä oli kiin­tei­den ja muut­tuvien kus­tan­nusten nousu yli suun­nitel­lun. Yri­tyk­sen henkilöstölle suun­na­tus­sa joulupuheessa tuotan­to ilmais­ti­in syyl­lisek­si arvioitua huonom­paan tulok­seen. Psykol­o­gis­es­ta näkökul­mas­ta luoti­in syn­tipuk­ki, mikä on yksi polar­isaa­tion mekanis­meista. Sen avul­la syyl­lisyys ja vas­tuu siir­retään, dis­so­sioidaan syn­tipukin harteille, jol­loin kaik­ki toiset – tässä tapauk­ses­sa osas­tot – ikään kuin vapau­tu­i­v­at vas­tu­us­ta ja kiusal­lis­es­ta syyl­lisyy­den, häpeän ja epäon­nis­tu­misen tunteesta.

Seu­raa­vana vuote­na tuotan­nos­ta lakkautet­ti­in yksi sen sisäi­sistä osas­toista, mikä tarkoit­ti irti­sanomisia. Vaik­ka lakkau­tuk­selle oli ratio­naaliset peruste­lut, se kuitenkin vahvisti tuotan­nos­sa koke­mus­ta epäon­nis­tu­mis­es­ta ja rankaisun kohteek­si jou­tu­mis­es­ta. Todel­lisu­udessa tuotan­nol­la ei ollut mah­dol­lisuuk­sia vaikut­taa tapah­tuneeseen, kos­ka päätök­set tehti­in sen ulkop­uolel­la, ylim­män oper­ati­ivisen johdon toimesta.

Yhteisön sisäl­lä syn­tipukik­si leimatun on vaikea puo­lus­taa itseään, kos­ka peru­so­let­ta­muskult­tuurin val­lites­sa eivät ratio­naaliset tek­i­jät ohjaa ajat­telua, vaan peru­so­let­ta­muk­sen mukaiset mieliku­vat. Kaik­ki negati­ivisek­si tulkit­ta­va vahvis­taa kollek­ti­ivin sisäl­lä syn­tipukin syyl­lisyyt­tä ja ylläpitää näin polar­isaa­tio­ta ja dis­sosi­aa­tio­ta niin psyykkisel­lä kuin sosi­aalisel­lakin tasolla.

Tein asiantun­ti­jan roolis­sa eval­u­aa­tio­haas­tat­telun tuotan­to-osas­tol­la. Haas­tat­telin koko tuotan­non toim­i­henkilöstön ja päälu­ot­ta­mus­miehen. Mielestäni haas­tat­teluista pal­jas­tui polar­isaa­tion perus­dy­nami­ik­ka ja sen mukaiset roolit, kuten kamp­pail­e­vat osa­puo­let, jot­ka kan­toi­vat kon­flik­tin ilmi­a­sua. Ne oli­vat kak­si henkilöä, joista toinen oli irti­san­ot­tu ja toinen oli määräaikaises­sa työ­suh­teessa. Määräaikaises­sa työ­suh­teessa ole­van työ­suhde päät­tyy automaat­tis­es­ti, joten tämä henkilö on automaat­tis­es­ti osa pois­lähte­viä, käytän hänestä kir­jain­ta Y. Irti­san­otun henkilön eli X:n kanssa oli ennen irti­sanomisa­jan päät­tymistä tehty uusi työ­sopimus. Näistä reali­teet­ti­in rak­en­tu­vista tek­i­jöistä huoli­mat­ta kyseiset kak­si työn­tek­i­jää oli­vat kon­flik­tisuh­teessa. Hei­dän kaut­taan tuotan­to yrit­ti sitoa kiusal­lisia tun­tei­ta, joi­ta syn­tipukin leima herät­ti. Samal­la näi­den kah­den tahon kaut­ta ali­ta­juis­es­ti näytelti­in esille se, että julk­i­lausut­tu ongel­ma ei ollut todel­li­nen, vaan kom­pas­tuskivi oli se, mitä ei uskallet­tu koh­da­ta – erään­lainen tabu, pelon kitey­tymä – tuotan­toon sijoitet­tu epäon­nis­tu­misen häpeä.

Häpeä ja kateus ovat usein sosi­aal­is­ten kon­flik­tien taustal­la. Kateus viit­taa hyväo­saisu­u­teen ja häpeä huo­nouteen ja kel­paa­mat­to­muu­teen. Iko­nen ja Rechardt (1994, 130) määrit­televät häpeän reak­tiok­si hyväksyvän vas­tavuoroisu­u­den puut­teeseen. Hyr­ck (1995, 78) kat­soo juuri täl­laisen puut­teen sisäl­tyvän häpäi­sevän para­noian ydi­nole­muk­seen. Häpeä on tunne, jota emme halua tavoit­taa ja muis­taa, ja sama pätee kateu­teen. Mie­len tehtävä ei ole tal­len­taa muis­ti­in kaikkea, kos­ka sen ensisi­jainen pyrkimys on oppia täyt­tämään tarpei­ta, selvitä ympäröivässä maail­mas­sa, mikä tarkoit­taa lähtöko­htais­es­ti oman ja lähipi­irin hoi­va- ja huolto­suh­teen ylläpi­toa. Me kaik­ki pelkäämme arvostelua ja toivomme ymmärtämys­tä. Ymmärtämi­nen on työlästä, mut­ta arvostelu luon­tuu helpom­min. Sik­si polar­isaa­ti­olle on aina vah­va kasvualus­ta, ja tämän vuok­si sen dynami­ikan syväl­lisem­pi tun­tem­i­nen on merk­i­tyk­sel­listä. Tämän totean väli­huo­mau­tuk­se­na ennen kuin siir­ryn esimerkin tarkem­paan kuvaukseen.

Tapauk­ses­sa ilmion­gel­ma oli seu­raa­van­lainen. Irti­san­ot­tu X, mut­ta nyt kuitenkin uud­is­te­tus­sa työ­suh­teessa ole­va, koki määräaikaises­sa työ­suh­teessa ole­van Y:n vie­neen perususko­musti­lan mukaises­ti hänen työ­paikkansa. Kaik­ki X:n koke­ma kiukku ja pet­tymys, jon­ka irti­sanomi­nen oli syn­nyt­tänyt, sekä tunne siitä, että hän­tä oli kohdel­tu epäoikeu­den­mukaises­ti ja kaik­ki tästä syn­tynyt loukkaan­tuneisu­us ja häpeä, tuli­vat sijoite­tuk­si Y:hyn. Yri­tyk­sen johtoa tai esi­henkilöään kohtaan X ei näitä kiusal­lisia tun­tei­ta kohdis­tanut. Päin­vas­toin heitä hän ymmär­si kuvat­en, kuin­ka tärkeitä oli­vat olleet esi­henkilön kanssa käy­dyt keskuste­lut ja miten vaikea tehtävä irti­sanomisen oli täy­tynyt olla. Ain­oa ”petolli­nen” ja ”han­kala” koko tilanteessa näyt­ti ole­van Y. Vas­taavasti Y:llä oli lähimuis­tis­sa oma irti­san­otuk­si jou­tu­mi­nen aikaisem­mas­ta työ­paikas­ta, ja sen myötä hän yrit­ti ymmärtää X:ää. Y koki syytök­set epäoikeu­den­mukaisik­si, sil­lä hän ei mitenkään voin­ut ymmärtää tulleen­sa jol­lakin taval­la suosi­tuk­si irti­san­omis­ten yhtey­dessä, kos­ka hänen työ­suh­teen­sa päät­ty­isi sovit­tuna päivänä.

Tosi­a­sioil­la ei vaikut­tanut ole­van mitään vaiku­tus­ta siihen, miten kaik­ki osa­puo­let kohte­liv­at X:ää ja Y:tä sekä nämä toisi­aan. X:n ja Y:n välil­lä val­lit­si kil­pailu ja kateus sekä pyrkimys osoit­taa muille ole­vansa toista pätevämpi. Suhde oli kuin kiikku­lau­ta ja räjähde­herkkyy­den aisti, mut­ta silti kukaan ei aidosti puut­tunut tilanteeseen, vaan kaik­ki vain olet­ti­vat asioi­ta. Oli kuin toden selvit­tämi­nen olisi ollut kiel­let­tyä tai liian iso ris­ki. Mielestäni ali­ta­juis­es­ti kyseinen osas­to ja sen ryh­mä­men­tal­i­teet­ti tarvit­si X:ää ja Y:tä ilmen­tämään yhteisön koke­man dilem­man. Näi­den kah­den henkilön kaut­ta yksilö­ta­sol­la rak­en­tui polar­isaa­tioon kuu­lu­va vas­takkainaset­telu, jos­sa oli syyt­täjä ja syytet­ty sekä yleisö. Tilanne ikään kuin peilasi joulupuheen asetelmaa.

Työy­hteisön kaik­ki toim­i­henkilöjäsenet ja päälu­ot­ta­mus­mies oli­vat tietoisia kon­flik­tista. Oli siis yleisö, jota polar­isaa­tio tarvit­see. Oli niitä, jot­ka ikään kuin käper­tyivät eivätkä halun­neet puhua asi­as­ta. Oli niitä, jot­ka hil­jais­es­ti keskenään otti­vat kan­taa ja joiden mielestä yksikön vetäjän olisi pitänyt pois­taa ongel­ma. Oli niitä, jot­ka mielsin yllyt­tävän jom­paakumpaa kon­flik­tin ilmios­a­puol­ta. Oli myös niitä, joiden koin liit­tyvän eli tuke­van yksikön vetäjää ja jot­ka tiesivät tämän puut­tuneen ongel­maan ja käyneen keskustelui­ta molem­pi­en kon­flik­tin osa­puolten kanssa. Oli myös niitä, jot­ka yrit­tivät toimia sil­lan­rak­en­ta­ji­na yllyt­täjien ja tuk­i­joiden välil­lä. Ryh­mäimun vaiku­tuk­ses­ta kukin toi­mi oman valenssin­sa16 mukaises­ti ja samal­la kuin näyt­teli polar­isaa­tion luomis­sa rooleissa.

Perususko­muskult­tuuri­in liit­tyy ratkaisun odotus ikään kuin se putoaisi taivaas­ta ilman, että sen eteen kenenkään tarvit­see nähdä vaivaa. Tämä dynami­ik­ka saa vahvis­tus­ta ide­al­isoidun johta­ju­u­den tarpeesta. Perususko­muskult­tuuri mah­dol­lis­tuu juuri dis­sosi­aa­tion ja vääristävän sijoit­ta­van samais­tuk­sen avul­la. Toim­i­henkilö­ta­sol­la odotet­ti­in, että lähiesi­henkilö ratkai­sisi ongel­man, ja kun näin ei näyt­tänyt tapah­tu­van, hänet mitätöi­ti­in ja samal­la oli löy­det­tävä uusi ide­al­isoin­nin kohde. Sik­si nos­tet­ti­in nyt ylin johto ja toim­i­tusjo­hta­ja. Samal­la oli tor­jut­ta­va ja kiel­let­tävä ylim­mältä johdol­ta ja toim­i­tusjo­hta­jal­ta tul­lut moite ja syytös sekä tuotan­non häpäisy yri­tyk­sen muiden osas­to­jen edessä. Näin syytös ja syn­tipukkius valui­v­at ylhäältä alaspäin ja ide­al­isoidun johta­ju­u­den puo­lus­tus alhaal­ta ylöspäin. Kiusal­liset tun­teet ja niiden myötä tosi­asi­ain­ti­lan selvit­tämi­nen ja kohtaami­nen oli saatu etään­nytet­tyä toisaalle, mut­ta dilem­ma oli voimis­saan, ja koko jär­jestelmä ylläpi­ti sitä.

Dilem­ma näyt­täy­tyi myös epä­selvänä toimenku­vana, joka mielestäni toi­mi ongel­man sym­bol­ise­na merkkinä. Yhden toim­i­henkilön tehtäviä oli muutet­tu. Muu­tok­ses­ta oli kulunut jo kolme kuukaut­ta, mut­ta toimenku­van täs­men­tämi­nen oli edelleen kesken. Koko yksikkö työsken­teli tiivi­isti ja eri­tyis­es­ti toim­i­henkilöi­den esi­henkilö sekä yksikön johta­ja tekivät pitkää päivää. Kaik­ki mah­dol­liset virheet pyrit­ti­in tor­ju­maan, mut­ta pon­nis­teluista huoli­mat­ta huoli ja epä­selvyys jatkui val­lit­se­vana tun­neti­lana. Osas­to ikään kuin pidät­ti hen­gi­tys­tä toivoen, että määräaikaises­sa työ­suh­teessa ole­van Y:n työ­suh­teen päät­tyessä ongel­ma katoaisi. Kun perususko­musti­la val­lit­see, ei itse ongel­maan kukaan halua tart­tua ryh­mäimun17 pitäessä siitä huolen. Vas­taavasti kukaan ei pyrkinyt aidosti selvit­tämään, mil­lä perusteil­la kyseinen osas­to oli leimat­tu syyl­lisek­si yri­tyk­sen odotet­tua huonom­paan tulokseen.

Vääristävä ajat­telun muo­to estää koke­muk­ses­ta oppimisen, sil­lä se pyrkii estämään inte­grati­ivis­ten linkkien muo­dos­tu­mista mielessä. Vääristävä ajat­telun muo­to tarkoit­taa myös asym­me­tri­an ja sym­me­tri­an sidok­sen höl­tymistä, jol­loin yhteistyö epäon­nis­tuu, kun asym­me­tria ja sym­me­tria pää­sevät ryöstäy­tymään val­loilleen. Tämä vahvis­taa bi-loogisia ajat­telun rak­en­tei­ta. Samal­la todel­lisu­u­den taju alkaa vinoutua, kos­ka psyyke-tajun­ta ei pysty pitämään sisäl­lään eikä yhdis­telemään tai koost­a­maan ais­timuk­sia ja koke­muk­sia riit­tävässä määrin. Vääristävä sijoit­ta­va samais­tu­mi­nen edus­taa näin dis­sosi­ati­ivista itsesääte­lyä. Niin yksilöis­sä kuin yhteisöis­sä on aina psykoot­ti­nen osa ja ei-psykoot­ti­nen osa, joista psykoot­ti­nen puoli pyrkii turhau­tu­mista vält­tääk­seen työn­tämään ulos kaiken sel­l­aisen, jota se ei sil­lä het­kel­lä voi sulat­taa ja sietää. Rajo­jen hämär­tymi­nen ja sijoit­ta­mi­nen merk­it­see psykoot­tiseen eli ei-reali­teeteis­sa ole­vaan ole­mas­saoloon sukeltautumista.

Tuotan­to, sen ryh­mämieli, oli taitavasti valin­nut dilem­man esit­täjät. X ja Y oli­vat vas­tako­htaises­sa elämän­ti­lanteessa. X oli kokenut irti­sanomisen. Hän oli käynyt läpi kaik­ki sen aiheut­ta­mat tun­nekoke­muk­set, mut­ta tämän jäl­keen ikään kuin pelas­tunut, kos­ka hänen kanssaan oli solmit­tu uusi pysyvä työ­suhde. Myös Y:llä oli takanaan irti­san­otuk­si tulem­i­nen, joka oli toteu­tunut. Tämän jäl­keen hän oli solmin­ut määräaikaisen työ­suh­teen, jos­sa hän nyt työsken­teli. Y pystyi samais­tu­maan X:n tilanteeseen ja koke­maan empa­ti­aa oman irti­sanomiskoke­muk­sen­sa poh­jal­ta. X taas kohdisti empa­tiansa johta­ju­u­den edus­ta­ji­in. X:n itsesuo­jelu­vais­to ohjasi hän­tä, sil­lä vihan osoit­ta­mi­nen sitä tahoa kohtaan, jol­ta hän oli saanut takaisin työ­paikan, olisi vaaran­tanut hänen huolto­suh­teen­sa uudelleen. Myös muu tuotan­non toim­i­henkilöstö ylläpi­ti dilem­maa itsesuo­jelu­vais­ton­sa ohjaa­mana. Kukaan ei halun­nut tul­la nähdyk­si ”han­kalana” ja tämän myötä altistua irti­san­ot­tavak­si. Pelon vuok­si ei uskallet­tu ryhtyä selvit­tämään syytösten syitä, vaan suos­tut­ti­in syn­tipukin rooli­in, kos­ka se tun­tui pienem­mältä riskiltä. Kukaan ei myöskään halun­nut purkaa X:n ja Y:n välistä kon­flik­tia, kos­ka yleisönä toimi­vat pää­sevät tun­neta­sol­la ”helpom­mal­la”, ja kos­ka Y:llä oli määräaikainen työ­suhde, hän­tä ei ”oikeas­t­aan” ollutkaan kohdel­tu kaltoin, ja sik­si Y oli syn­tipukik­si kaikkein sovel­tuvin yhteisön jäsen. Vas­tu­unkan­non taakan ja syytösten pain­on alla tämä oli yhteisöl­lisen peru­so­let­ta­muk­sen mukainen ”pelas­tuk­sen” toive siitä, että paha katoaisi itses­tään. Kyken­emät­tömyys selkiyt­tää toimenku­vaa edusti koko yhteisössä ilmen­nyt­tä vaikeut­ta koh­da­ta reali­teetit. Yhteisö oli anni­hi­laa­tioahdis­tuk­sen val­las­sa, ja se pelkäsi omaa hengis­sä selviy­tymistään. Yksilö­ta­sol­la kunkin ensisi­jainen tarve oli puo­lus­taa omaa työ­paikkaansa, jol­loin työ­toverista tuli kil­pail­i­ja ja uhka, joskin myös liit­to­lainen, jota oli kuitenkin varot­ta­va. Suurin uhka oli ymmär­ret­tävästi ylin johto, jol­la oli val­ta suorit­taa irti­sanomisia ja ulkois­tuk­sia. Ide­al­isoidun johta­jan vas­tako­h­ta on demon­isoitu johta­ja. Kos­ka Y oli ole­mas­sa ja ilmen­si dilem­man ole­mas­saolon, ei johtoon ollut tarvet­ta kohdis­taa johta­ju­u­teen liit­tyvää aggres­sio­ta ja pet­tymys­tä. Johta­ju­us oli epäon­nis­tunut, minkä odotet­tua huonom­pi tulos ilmaisi. Toisaal­ta johta­ju­ut­ta ei olisi, jos ei olisi seu­raa­ju­ut­ta. Kyky johtaa ja seu­ra­ta ovat kolikon eri puo­let, eikä toista ole ilman toista. Kos­ka onnis­tu­mi­nen on yhteinen teko, myös syyl­lisyy­den epäon­nis­tu­mis­es­ta joutu­vat kohtaa­maan molem­mat osa­puo­let. Siirtämäl­lä vas­tu­un itseltä pois syytök­sen muo­dos­sa johta­ju­us menet­ti yhteisön luot­ta­muk­sen. Myös tämä lisäsi yhteisön anni­hi­laa­tioahdis­tus­ta. Elämyk­sel­lisenä koke­muk­se­na yhteisö oli kuin lai­va vail­la osaavaa kaptee­nia. Täl­löin jokainen jou­tui koke­muk­sel­lis­es­ti vas­takkain eksis­ten­ti­aalisen tur­vat­to­muu­den tun­teen kanssa  – kohdun illu­u­sio särkyi taas kerran.

Sijoit­tavas­sa samais­tuk­ses­sa, sen nor­maalis­sa ja vääristävässä muo­dos­sa, on tun­nis­tet­tavis­sa han­kki­va eli sisäistävä muo­to (intro­jek­tio) ja ulkois­ta­va eli sijoit­ta­va muo­to (pro­jek­tio). Nämä ovat dis­sosi­aa­tion eli lohkomisen eri­laisia tyyppe­jä. Han­kki­vaa muo­toa ohjaa tiedostam­a­ton fan­ta­sia: minä olen sinä, ja ulkois­tavaa muo­toa ohjaa: sinä olet minä. Jälkim­mäisessä muo­dos­sa minä ikään kuin kaap­paa itselleen toisen iden­ti­teetin. Edel­lisessä puolestaan minä sanoutuu irti osas­ta iden­ti­teet­tiään ja sijoit­taa sen toiseen ikään kuin väit­täen, että jokin osa hänen min­u­ut­taan kuu­luisikin toiselle. Nor­maalis­sa muo­dos­sa kyse on kehi­tyk­sel­li­sistä ja kasvu­un tähtäävistä pyrkimyk­sistä, jois­sa viestin piilota­juise­na pyrkimyk­senä on kor­ja­ta vau­ri­oitunut­ta sisäistä maail­maa. (Schul­man 2002.) Täl­löin psyyke-tajun­ta etsii mah­dol­lisuuk­sia psykol­o­giseen kasvu­un, oppimiseen ja kehit­tymiseen. Tämä toteu­tuu, kun muo­dos­tuu tietämistä ja tun­temista koske­va linkkiy­hteys aja­tus­toim­intaan intrap­syykkises­ti ja interp­syykkises­ti. Vas­taavasti kun aja­tus ei löy­dä ajat­teli­jaa, tarvi­taan sisäl­löit­tämistä eli ulkop­uolisen tahon apua. Jot­ta sisäl­löit­tämis­pros­es­si onnis­tuu, on ulkop­uolisen osa­puolen kyet­tävä samanaikaises­ti ymmärtämään, mikä seik­ka on estämässä yhtey­den muo­dos­tu­mista eli sitä logi­ikkaa, joka on johtanut jumi­u­tu­miseen. Syväl­lisem­pi tai todel­lisem­pi ymmärtämi­nen edel­lyt­tää toisen osa­puolen per­soon­al­liseen ajat­te­lu­ta­paan tutus­tu­mista sekä merkkien ja niihin sisäl­tyvien kohde- ja suhde­vi­it­tei­den jäljit­tämistä ja esi­in nos­tamista niin yksilö- kuin yhteisö­ta­sol­la. Vas­ta tämän jäl­keen voi kehit­tyä avoin poten­ti­aa­li­nen tila ja tran­si­tion­aalialue (Win­ni­cott 1951/1958; 1971, 3–6), jos­sa on mah­dol­lista trans­for­moi­da ja reflek­ti­ivisen työsken­te­lyn kaut­ta yhdessä jäsen­tää kon­flik­tisuh­teen dynami­ikkaa. Tuol­loin mah­dol­lis­tuu moni­u­lot­teisem­pi kokon­ais­ti­lanteen hah­mot­ta­mi­nen, joka uud­is­taa itseymmärrystä.

Ymmärtämisen ja yhteis­toimin­nan lähtöko­h­ta on yhteisen kie­len rak­en­t­a­mi­nen. Vas­ta sen jäl­keen tulee mah­dol­lisek­si rak­en­taa taitoa oppia koke­muk­ses­ta. Kon­flik­tin ratkaisu molem­pia osa­puo­lia tyy­dyt­täväl­lä taval­la edel­lyt­tää totu­udel­lisu­ut­ta. Totu­udel­lisu­us on kivu­lias pros­es­si, ja sik­si on ymmär­ret­tävää, että halu­amme väistää sen kohtaamista ja mielu­um­min selit­telemme ja etsimme syn­tipukin. Totu­udel­lisu­us on omi­naisu­us, jota ei voi saa­da ulkop­uolelta, eikä sitä voi­da manip­u­loi­da esimerkik­si muokkaa­mal­la his­to­ri­aa. Totu­udel­lisu­ut­ta ei myöskään voi luo­da sisäis­es­tä maail­mas­ta käsin yrit­tämäl­lä vale­hdel­la itselle. Totu­udel­lisu­us edel­lyt­tää rehellisyyt­tä, jos­sa tun­nuste­taan tietämisen ja ymmärtämisen rajal­lisu­us mut­ta joka edus­taa pyrkimys­tä vaikut­tavien osatek­i­jöi­den arvioin­ti­in ja tapah­tuneen tun­nus­tamiseen. Lisäk­si totu­udel­lisu­u­teen kuu­luu luo­dun arvion muut­tumi­nen uuden tiedon poh­jal­ta. Totu­udel­lisu­us edel­lyt­tää riit­tävän ter­vet­tä itse­tun­toa ja perus­lu­ot­ta­mus­ta sekä riit­tävää vapaut­ta ulkois­es­ta pain­os­tuk­ses­ta. (Kemp­pi Var­ti­ainen 2022, 329.)

Tässä yri­ty­ses­imerkissä oma rooli­ni oli toimia sil­lan­rak­en­ta­jana ja inte­groivan mie­len tuk­i­jana. Asiantun­ti­jana min­ut rin­nastet­ti­in johtoon eli edustin tuomit­si­jaa ja arvosteli­jaa. Min­u­un saat­toi kohdis­taa aggres­sio­ta, mut­ta samal­la min­ul­ta toiv­ot­ti­in ymmärtämys­tä. Vaik­ka olin toimies­sani yri­tyk­sessä saavut­tanut luot­ta­mus­ta, se täy­tyi kuitenkin kus­sakin haas­tat­telus­sa lunas­taa uudelleen. Haas­tat­teli­jan roolis­sa olin ensisi­jais­es­ti kuun­teli­ja ja kan­nat­teli­ja. Palauteti­laisu­udessa olin tulk­it­si­ja ja sen jälkeisessä yhteisessä työsken­te­ly- ja kehit­tämis­pros­es­sis­sa kanssaymmärtäjä.

Lopuk­si

Maail­makäsi­tys kuten poli­ti­ik­ka ja ide­olo­giat sisältävät polar­isaa­tion uhan eli ne vahvis­ta­vat bi-loogista ajat­telua, kos­ka niihin on sisään­raken­net­tuna vas­tako­h­tien kaut­ta rak­en­tu­va merk­i­tysjärjestys. Tämä vaikeut­taa vastapuolen näkökul­man ymmärtämistä ja siten myös kon­flik­tin sovit­telua. Ide­ologi­nen näke­mys tarkoit­taa sitou­tu­mista tietyn­laiseen maail­maku­vaan, jota pide­tään oikeana ja parem­pana. Ide­olo­gian ja poli­ti­ikan edustajat/johtajat tun­nista­vat tilaisu­u­den, mil­loin voi ”ajaa omaa asi­aa”, agi­toi­da tilan­net­ta ja herät­tää tun­tei­ta omis­sa joukois­sa. Yleen­sä nos­tet­tu asia ja heräte­tyt tun­teet liit­tyvät ihmisen perus­tarpeisi­in, kuten hoi­va- ja huolto­suhteisi­in, jot­ka kos­ket­ta­vat mie­len syviä rak­en­tei­ta ja näin ollen myös anni­hi­laa­tioahdis­tus­ta, mikä automaat­tis­es­ti laukaisee yksilössä enem­män ja vähem­män tietoisia henkilöko­htaisia affek­te­ja ja tun­nemuis­to­ja sekä puo­lus­ta/­pak­ene-reak­tion. Samal­la ihmisessä ole­va sosi­aa­li­nen vais­to herk­istyy ja ohjaa samankaltaisen iden­ti­teetin omaavien joukkoon, konkreet­tis­es­ti ja/tai mieliku­vis­sa, kos­ka parves­sa on tur­val­lisem­pi olla. Täl­lä ryh­mämie­len ja psyyke-tajun­nan tasol­la fak­tat eivät vaiku­ta käsi­tyk­sen muo­dos­tuk­seen, ja jär­ki on ikään kuin immuu­ni tosiasioille.

Iden­ti­teet­tipuheel­la auk­tori­teetit kuten politiikan/ideologian edus­ta­jat korosta­vat omille ja vastapuolelle joukkon­sa val­taa pyrkimyk­senä kan­nus­taa omia ja luo­da pelkoa. Pelon avul­la myös vahvis­te­taan omaa ase­maa. Vas­taaval­la taval­la koroste­taan eri­laisu­ut­ta, kos­ka eri­laisu­us luo epä­var­muut­ta sekä uhkaa ja syn­nyt­tää epälu­u­loisu­ut­ta. Iden­ti­teet­tipuheessa ihmi­sistä puhutaan ensisi­jais­es­ti ryh­män­sä edus­ta­ji­na kuten me/te, jol­loin kenenkään ei ryh­mä­dy­nami­ikan mukaises­ti tarvitse muun muas­sa kokea syyl­lisyyt­tä; edus­tuk­sel­lisu­us luo kil­ven, jon­ka takaa on lupa ”ampua” vastapuol­ta. Iden­ti­teet­tipuheessa vastapuol­ta ei nähdä itsen kaltaise­na, vaan jonkin­laise­na vale­hteli­jana, riistäjänä, rois­tona, vihol­lise­na tai muu­ta sel­l­aista, mikä oikeut­taa viha­puheen. Kun tilanne polar­isoituu, ihmisessä vahvis­tuu peru­sori­en­taa­tio, johon kuu­luu ris­tiri­itaisu­u­den kart­ta­mi­nen ja var­muu­den etsimi­nen epä­var­muu­den sijaan. Täl­löin havait­semme sel­l­aista, mikä tukee näke­myk­siämme, ja sivu­u­tamme sel­l­aiset asi­at ja fak­tat, jot­ka niitä hor­jut­taisi­vat. Tämä kaik­ki vahvis­taa mus­tavalkoista tapaa tarkastel­la todel­lisu­ut­ta ollen hedelmälli­nen maaperä kon­flik­teille. Tuol­loin sodan kaltainen tila syn­tyy kuin itses­tään, kos­ka mieli on altis taan­tu­maan ja keikah­ta­maan PS-posi­tioon. Rauhan rak­en­t­a­mi­nen ja sovin­non ylläpitämi­nen vaatii tietoista, jatku­vaa pon­nis­telua, jot­ta pystyt­täisi­in säi­lyt­tämään ris­tiri­ito­ja ja eri­laisu­ut­ta kestävä ja sisäl­lyt­tävä D‑position mukainen keskustelukult­tuuri ja vas­tavuoroinen yhteys. Täl­löin myös ajat­telu nou­dat­taa bi-modaal­ista raken­net­ta, jol­loin kyky tarkastel­la tilan­net­ta ikään kuin helikopteriper­spek­ti­ivistä mah­dol­lis­tuu. Sieltä käsin yhteis­toimin­nal­liselle ratkaisulle on suurem­mat edel­ly­tyk­set. Iden­ti­teet­tipoli­ti­ikan ja pop­ulis­tisen ide­olo­gian polar­isaa­tio­ta lisäävän vaiku­tuk­sen vähen­tämisen kannal­ta ehkä keskeisin keino on lisätä ymmär­rystä yksilön ja ryh­män ajat­telun lainalaisuuk­sista. Kyky käsitel­lä yksilö‑, ryh­mä- ja yhteiskun­tata­son ongelmia raken­netaan yksilö­ta­sol­la. Täl­löin olen­naista ovat lapsen varhaiset vuodet ja se kult­tuuri­nen normis­to ja ihmisku­va, jon­ka hän sisäistää, sekä se, mil­laiset itsen­sääte­ly­taidot lap­si ja nuori kas­vaes­saan omaksuu.

Viit­teet

1Polar­isoi­tu­misen ajan­henkeä ilmen­tää se, kun kesäl­lä 2025 New Yorkissa Brook­lynin julki­nen kir­jas­to ilmoit­ti, että se sen­suroi Haisulin eli siirtää pois tämän kuvan kir­jas­ton las­ten osas­tol­la esil­lä olev­as­ta Tove Jans­son ‑näyt­telystä. Toven Haisuli on kyl­lä pikimus­ta, peikko­mainen otus, mut­ta ei mitenkään edus­ta stereo­ty­p­i­oi­ta tum­mas­ta ja epälu­otet­tavas­ta tai väki­val­tais­es­ta ja rikol­lis­es­ta vas­tako­htana valkoiselle ja luotet­tavalle tai vaarat­toma­lle ja viat­toma­lle hah­molle. Haisulin sen­suroin­ti ilmen­tää tele­ol­o­gista ja mus­tavalkoista ajattelua.

2Polar­isaa­tio­ta voidaan luokitel­la eri­laisi­in muo­toi­hin ja näin tutkia eri näkökul­mista: kuten (i) poli­ti­ikas­ta nou­se­vana dynaamise­na tek­i­jänä eli poli­it­tis­es­ta näkökul­mas­ta, (ii) affek­tien kuten yksilö‑, yhteisö- ja kansakun­tien dynami­ikan näkökul­mas­ta, (iii) ekon­o­mis­ten tek­i­jöi­den ja yhteiskun­tat­alouden näkökul­mista, (iv) maanti­eteen näkökul­mas­ta, (v) kult­tuurin ja kult­tuurin rak­en­tei­den näkökul­mas­ta sekä (vi) tiedo­tusvä­linei­den vaiku­tusten näkökul­mas­ta. Kat­so lisää Kish Bar-On ym. (2024). Kyseisen luokit­telun poh­jal­ta artikke­li­ni kuu­luu affek­ti­ivisen polar­isaa­tion vaiku­tusten tutkimuskenttään.

3Situ­aa­tio, sit­u­a­tion­aal­isu­us on Rauha­lan luo­ma käsite. Sen ymmär­retään sisältävän kaiken, mihin ihmi­nen on suh­teessa. Situ­aa­tio ei ole samaa kuin fyysi­nen ympäristö, vaan se tarkoit­taa parem­minkin elämän­ti­lan­net­ta. Samal­la sit­u­a­tion­aal­isu­us on ikään kuin peli- ja toim­intati­la, jos­sa ihmisen kokon­aisu­us kehkey­tyy kehol­lisu­u­den ja tajun­nal­lisu­u­den suh­teutues­sa vas­tavuorois­es­ti siihen. Lisäk­si tästä kokon­aisu­ud­es­ta kehkey­tyy per­soona, joka toimin­nal­laan syn­nyt­tää kult­tuuria, sisäistää ja tulee osak­si sitä sekä ilmen­tää hyvin- ja pahoin­voin­nis­saan sen antia. Kat­so lisää Rauha­la (2005, 39–42).

4Kon­tek­sti vaikut­taa ilmauk­sen tai tek­stin saa­maan merkitykseen.

5Rak­en­teen syn­onyymejä ovat sys­tee­mi, puit­teet ja kokoonpano.

6Kat­so lisää esim. Tietoisu­u­den ruumi­il­lisu­us (Lehto­nen 2011).

7Reflek­ti­ivisyy­del­lä tarkoite­taan omien ja tois­t­en sisäis­ten tilo­jen havain­noin­tia ja tun­nistamista sekä ilmaisua ja suh­tau­tu­mista vuorovaikutuksessa.

8Reflek­si­ivisyy­del­lä tarkoite­taan avoin­ta vuorovaiku­tus­ta ympäristön ja elämän­pi­irin kanssa, jos­sa osa­puo­let vaikut­ta­vat toinen toiseen­sa ja muun­ta­vat toisi­aan. Esimerkik­si suut­tumus­ketjun ymmärtämi­nen kas­vat­taa itse­tun­te­mus­ta, ja samal­la kehit­tyy taito ohja­ta aggres­sio­ta, jol­loin myös kehit­tyy reflek­si­ivi­nen suhde.

9Tästä lisää ja syväl­lisem­min artikke­lis­sani Kemp­pi-Var­ti­ainen (2024).

10Medin­skin his­to­ri­alu­en­to on verkkolu­en­to, joka julka­isti­in Youtubessa 25.4.2024.

11Perususko­mus- tai peru­so­let­ta­musti­la edus­taa ryh­män pro­to­men­taal­is­ta­soista ja samal­la psyyke-tajun­nan implisi­it­tisen suh­teessaolon varhaisia muo­to­ja. Täl­löin ryh­mämieli toimii ikään kuin tiet­ty olet­ta­mus olisi tosi ja ikään kuin tietyt käyt­täy­tymis­mall­it oli­si­vat ryh­män säi­lymisen kannal­ta vält­tämät­tömiä. Asenne ”pakko tehdä näin, muuten ei tule mitään” on tälle usko­musti­lalle tyyp­il­listä. ”Perus” viit­taa siis ryh­män säi­lymis­mo­ti­vaa­tioon, ja usko­mus tuo esille, että käsi­tyk­set eivät perus­tu fak­toi­hin vaan ovat seu­raus­ta ryh­män kollek­ti­ivi­sista sijoituk­sista eli pro­jek­tioista. Kat­so lisää Bion (1961).

12Viit­taan tässä Venäjän keis­arikun­nan hallintoon ja Neu­vos­toli­iton aikana esimerkik­si Stal­in­in valtakauteen.

13Ver­taa sokraat­tiseen metodi­in ja hermeneut­tiseen sään­töön. Kat­so Han­kamä­ki (2003,162) ja Gadamer (1986‒1987/2004, 29).

14Emer­genssis­sä on kyse kom­plek­sisen kehi­tyk­sen hyp­päyk­seno­mais­es­ta rak­en­teis­tu­mis­es­ta ja jäsen­tymis­es­tä sekä muodon­muu­tok­ses­ta uudelle tasolle. Kehit­tyvässä jär­jestelmässä tämä tarkoit­taa verkot­tumista alhaal­ta ylöspäin. Olen­naista on se, että ylem­pi kehi­tys­ta­so ja sen mukainen osajär­jestelmä edel­lyt­tää alem­mat kehi­tys­ta­sot ja niiden mukaiset osajärjestelmät.

15Kyseinen esimerk­ki on ilmestynyt teok­ses­sa Näre (1999, 270–295), mut­ta eri­laisin painotuksin.

16Valenssi on Bion­in luo­ma käsite, joka viit­taa yksilön syn­nyn­näiseen taipumuk­seen liit­tyä peru­so­let­ta­mus­ta­sol­la toimi­vas­sa ryh­mässä val­it­se­vi­in jän­nit­teisi­in ja ris­ti­paineisi­in, joi­ta ovat kaaos ja kuri­nalaisu­us, päämääräti­etoisu­us ja välin­pitämät­tömyys, konkreet­tisu­us ja intellek­tu­aal­isu­us, reali­teet­tien mieltämi­nen ja kieltämi­nen, luovu­us ja taan­tu­mi­nen sekä yksilöl­lisyys ja yhteisöl­lisyys. (Bion 1961, 175.)

17Ryh­mäimun taustal­la on yhteisölli­nen sijoit­ta­va samais­tus, ja sen val­las­sa yksilö toimii toisin kuin yksin ollessaan. Artikke­lis­sani ”Ylisukupolviset trau­mat ja nar­sisti­nen olem­i­nen” (Kemp­pi Var­ti­ainen 2022, 324‒325) olen tarkem­min kuvan­nut ryh­mä­men­tal­i­teet­tia ja ryhmäimua.

Kir­jal­lisu­us

Bion, Wil­fred (1961). Expe­ri­ences in groups and oth­er papers. Lon­too & New York: Routledge.

Bion, Wil­fred (1962/1993). A the­o­ry of think­ing. Teok­ses­sa Sec­ond thoughts. Select­ed papers on psy­cho-analy­sis, 110–119. Lon­too: Karnac.

Bion, Wil­fred (1967/1993). Sec­ond thoughts. Select­ed papers on psy­cho-analy­sis. Lon­too: Karnac.

Cac­cia­tore, Raisa (2009). Kap­inakir­ja: Aggres­siokas­vat­ta­ja käsikir­ja – koul­u­lais­es­ta aikuisek­si. Toim. Vuokko Hurme ja Mai­ja Lehtikan­gas. Helsin­ki: Väestöliitto.

Gadamer, Hans-George (1986‒1987/2004). Hermeneu­ti­ik­ka. Ymmärtämi­nen tieteis­sä ja filosofi­as­sa. Valikoin­ut ja suo­men­tanut Ismo Nikan­der. Tam­pere: Vastapaino.

Grin­berg, Leon; Sor, Dario & Tabak de Bianche­di, Elis­a­beth (1977). Intro­duc­tion to the work of Bion. New York: Jason Aronson.

Hakala, Pekka (2024, 27. huhtiku­u­ta). Putinin avus­ta­ja niput­ti Suomen, Puolan ja Ukrainan ”venäläisik­si alueik­si”. Helsin­gin Sanomat.

Han­kamä­ki, Juha (2003). Dialogi­nen filosofia. Teo­ria, meto­di, poli­ti­ik­ka. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Hyr­ck, Mat­ti (1995). Mie­len kuvat Jumalas­ta. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Iko­nen, Pent­ti & Rechardt, Eero (1994). Thanatos, häpeä ja mui­ta tutkielmia. Helsin­ki: Nuorisopsykoterapia-säätiö.

Kemp­pi Var­ti­ainen, Eija (2022). Ylisukupolviset trau­mat ja nar­sisti­nen olem­i­nen. Psykoter­apia, 41(4), 315–331.

Kemp­pi Var­ti­ainen, Eija (2024). Min­u­u­den tarkastelua psyko­ana­lyyt­tis­es­tä ja sys­teemi­dy­naamis­es­ta näkökul­mas­ta. Psykoter­apia, 43(1), 19–39.

Kish Bar-On, Kati; Dimant, Eugen; Lelkes, Yph­tach & Rand, G. David (2024). Unrav­el­ing polar­iza­tion: Insight into indi­vid­ual and col­lec­tive dynam­ic. Pnas Nexus, 3(10), 426‒432.

Klein, Melanie (1935/1988). A con­tri­bu­tion to the psy­cho­gen­e­sis of man­ic-depres­sive states. Teok­ses­sa Love, guilt and repa­ra­tion and oth­er works 1921–1945, 262–289. New York: Ran­dom House.

Klein, Melanie (1940/1988). Mourn­ing and its rela­tion to man­ic-depres­sive states. Teok­ses­sa Love, guilt and repa­ra­tion and oth­er works 1921–1945, 344–369. New York: Ran­dom House.

Klein, Melanie (1946/1997). Notes on some schizoid mech­a­nism. Teok­ses­sa Envy and grat­i­tude and oth­er works 1946–1963, 1–24. New York: Ran­dom House.

Klein, Melanie (1957/1997). Envy and grat­i­tude. Teok­ses­sa Envy and grat­i­tude and oth­er works 1946–1963, 176–235. New York: Ran­dom House.

Lehto­nen, Johannes (2011). Tietoisu­u­den ruumi­il­lisu­us. Mieli, aiv­ot ja ole­mas­saolon tunne. Helsin­ki: Duodecim.

Leiman, Mikael (2023). Semi­oot­ti­nen objek­tisuhde­teo­ria kog­ni­ti­ivis-ana­lyyt­tisen ter­api­an teo­ri­ana. Psykoter­apia, 42(2), 88–104.

Mat­te-Blan­co, Igna­cio (1975). The uncon­scious as infi­nite set. An essay in bi-log­ic. II pain­os. Lon­too: Duckworth.

Mat­te-Blan­co, Igna­cio (1988). Think­ing, feel­ing and being. Clin­i­cal reflec­tion on the fun­da­men­tal antin­o­my of human beings and world. Toim. David Tuck­ett. Lon­too & New York: Routledge.

Näre, Sari (toim.) (1999). Tun­tei­den sosi­olo­giaa II. Helsin­ki: SKS.

Rauha­la, Lau­ri (2005). Ihmi­nen kult­tuuris­sa – kult­tuuri ihmisessä. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Schul­man, Gus­tav (2002). Nar­sis­tis­es­ti vaikea poti­las. Teok­ses­sa Lindqvist, Mar­ja; Kosken­perä, Tar­ja; Mero­nen, Petri; Välk­ki, Tuo­mo (toim.), Näkemis­es­tä näkemiseen: Pirkko Sil­ta­lan juh­lakir­ja. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Siirala, Mart­ti (1983). From trans­fer to trans­fer­ence. Toim. Oiva Keto­nen. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Sil­ta­la, Pirkko (2016). Taakkasi­ir­tymä. Trau­man siir­to yli sukupolvien. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Syming­ton, Joan & Syming­ton, Neville (1996). The clin­i­cal think­ing of Wil­fred Bion. Lon­too & New York: Routledge.

Tuhkasaari, Pirkko (2013). Ylisukupolvi­su­us: inte­graa­tio­pros­es­si psyko­ana­lyyt­tises­sa psykoter­api­as­sa. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Win­ni­cott, Don­ald (1951/1958). Tran­si­tion­al objects and tran­si­tion­al phe­nom­e­na. Teok­ses­sa Col­lect­ed papers, 229–242. New York: Basic Books.

Win­ni­cott, Don­ald (1971). Play­ing and real­i­ty. Lon­too: Tavistock.