Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Ari-Pekka Skarp: Työ- ja koulutuselämään liittyvät kehykset ja dialogiset positiot psykoterapiaprosessissa

Mie­len­ter­veysongelmista on tul­lut yleisin sairaus­päivära­han peruste Suomes­sa, ohit­taen tuki- ja liikun­taelin­sairaudet. Vaik­ka Kelan tuke­man kuntou­tusp­sykoter­api­an on todet­tu aut­ta­van työelämässä pysymisessä, psykoter­api­apros­essin yhteyt­tä asi­akkaan työelämän kysymyk­si­in ei ole juurikaan tutkit­tu. Tässä artikke­lis­sa tarkastel­laan, kuin­ka psykoter­api­apros­es­si voi aut­taa asi­akas­ta muo­dosta­maan työ- ja koulu­tuselämässä pysymistä tuke­via näkökul­mia omaan elämään­sä. Rapor­toitavas­sa tutkimuk­ses­sa inte­groidaan nar­rati­ivisen psykoter­api­an, elämänku­lun tutkimuk­sen ja dial­o­gisu­u­den viiteke­hyk­siä. Tutkimus osoit­taa, että nar­rati­ivi­nen psykoter­api­apros­es­si voi lisätä asi­akkaan valin­nan­mah­dol­lisuuk­sia työ- ja koulu­tuselämän risteymäko­hdis­sa, laa­jen­taen hänen mah­dol­lisuuk­si­aan uudelleen­määrit­tää elämänku­lun tapah­tu­mia ja dial­o­gisia posi­tioi­ta niiden suh­teen. Tutkimus osoit­taa myös, että työ- ja koulu­tuselämään liit­tyvien elämänku­l­ullis­ten risteymäko­h­tien käsit­te­ly psykoter­api­as­sa on tärkeää, sil­lä men­neisyy­den risteymäko­h­tien kehys­ten muu­tok­set voivat tukea myös nyky­hetken ja tule­vaisu­u­den valintoja.

Johdan­to

Mie­len­ter­veysongel­mat ovat Suomes­sa ohit­ta­neet jo tuki- ja liikun­taelin­sairauk­sien osu­u­den sairaus­päivära­hapäivis­sä, siir­tyen näin yleisim­mäk­si sairaus­päivära­han perus­teek­si (Blom­gren 2019). Kansaneläke­laitos tukee rahal­lis­es­ti kuntou­tusp­sykoter­api­aa, joka tähtää asi­akkaan työ- tai opiskelukyvyn tukemiseen tai paran­tamiseen (Kela nd.). Vaik­ka psykoter­api­an tiede­tään tuke­van työelämässä pysymisessä (Tuulio-Hen­riks­son ym. 2019), psykoter­api­apros­essin kytkey­tymistä asi­akkaan työelämään liit­tyvi­in kysymyk­si­in ei ole juuri tutkittu.

Tässä artikke­lis­sa tarkastel­laan sitä, mil­lä taval­la psykoter­api­apros­es­si voi aut­taa asi­akas­ta muo­dosta­maan työ- ja koulu­tuselämässä pysymistä tuke­via näkökul­mia omaan elämänkulku­un­sa. Tutkimuk­ses­sa hyö­dyn­netään Zit­tounin ym. (2013) ajatuk­sia nar­rati­ivisen psykoter­api­an, kehi­tysp­sykolo­gian, sys­teemi­ti­etei­den, elämänku­lun tutkimuk­sen ja bakhtini­laisen dial­o­gisen viiteke­hyk­sen integroimisesta.

Nyt rapor­toitavass­sa tutkimuk­ses­sa asi­akkaan elämänku­lun tapah­tu­mia tarkastel­laan psykoter­api­apros­essin keskusteluis­sa muo­dos­tu­vien elämänku­l­ullis­ten tra­jek­tor­ei­den, kehys­ten ja dial­o­gis­ten posi­tioiden kaut­ta. Hypo­teesina on, että elämänkulku­un kiin­nit­tyvä nar­rati­ivi­nen psykoter­api­apros­es­si aut­taa asi­akas­ta jäsen­tämään ja uudelleen­tulk­it­se­maan omaa elämään­sä siten, että se lisää hänen valin­nan­mah­dol­lisuuk­si­aan työ- ja koulu­tuselämän risteymäkohdissa.

Keskeisiä käsit­teitä

Ihmisen elämänkulku voidaan nähdä tari­nal­lisi­na kehi­tys­vai­heina ja tapah­tu­maketjuina, jois­sa hän rak­en­taa iden­ti­teet­tiään suh­teessa koke­mushis­to­ri­aansa (McAdams 2001). Elämänkulku sisältää luke­mat­to­mia tapah­tu­maketju­ja, tra­jek­tor­e­i­ta, joi­ta ihmi­nen käy läpi sekä yhtä aikaa että vuorotellen. Tutkimuk­ses­sa käytet­ty tra­jec­to­ry equi­fi­nal­i­ty ‑malli (TEM) kar­toit­taa, mil­laisia vai­h­toe­hto­ja asi­akas luo mieliku­vi­tuk­sen­sa kaut­ta men­neisyy­den, nyky­hetken ja tule­vaisu­u­den elämän­ta­pah­tu­mien risteymäko­hti­in (Zit­toun ym. 2013). Toteu­tuneet ja toteu­tu­mat­tomat risteymäko­h­tien mah­dol­lisu­udet muo­dosta­vat rak­en­teen, jon­ka avul­la risteymäko­h­tien välisiä suhtei­ta voidaan tarkastel­la. Kun nyky­hetken tapah­tu­mi­in avau­tuu keskusteluis­sa uuden­laista ymmär­rystä, myös men­neisyy­den tra­jek­torit voivat muut­tua ja päinvastoin.

Ihmi­nen ei kuitenkaan voi muoka­ta mielessään elämänku­lun risteymäko­htia vapaasti. Yhteiskun­nal­liset ja henkilöko­htaiset nor­mati­iviset kehyk­set (Goff­man 1981) rajoit­ta­vat käytet­tävis­sä ole­via ymmär­ryk­sen ja tulkin­nan mah­dol­lisuuk­sia. Kehyk­set ovat käytän­nössä sisäis­tet­tyjä val­tarak­en­tei­ta ja norme­ja (Fou­cault 2005), jot­ka rajoit­ta­vat nar­rati­ive­ja ja ihmisen dial­o­gisia posi­tioi­ta niis­sä (Zit­toun ym. 2013). Dialogi­nen posi­tio tarkoit­taa tietyn­laiseen suh­teeseen aset­tumista mui­ta ihmisiä ja elämän­ti­lantei­ta kohtaan. Se sisältää samanaikaises­ti jatku­vu­ut­ta ja epä­jatku­vu­ut­ta, mikä mah­dol­lis­taa myös muu­tok­sia (Her­mans 2001).

Psykoter­api­apros­es­si on tärkeä näyt­tämö näi­den nar­rati­ivien tutkimiseen. Parhaim­mil­laan psykoter­api­apros­es­sis­sa alkaa muo­dos­tu­maan inno­vati­ivisia het­k­iä, jot­ka muut­ta­vat elämänku­l­ullis­ten tra­jek­to­rien risteymäko­h­tien ja kehys­ten merk­i­tyk­siä. Uudelleen­määrit­telyssä kehyk­set alka­vat säröy­tyä, ja näistä säröistä voi kas­vaa laa­jem­pia muu­tok­sia, jot­ka sisältävät oppimis­pros­esse­ja, iden­ti­teetin muu­tok­sia ja uuden ymmär­ryk­sen luomista (Zit­toun ym. 2013). Kehyk­set ja dial­o­giset posi­tiot voivat kokea suuri­akin muu­tok­sia asi­akkaan ymmärtäessä uudel­la taval­la sen, mis­tä hänen koke­muk­sen­sa ovat syntyneet.

Psykoter­api­apros­es­sis­sa asi­akas tutkii omaa elämänkulkuaan pait­si ihmis­suhtei­den, myös eri­lais­ten koulu­tuk­sel­lis­ten ja ammatil­lis­ten val­in­to­jen kaut­ta, joiden suh­teen hän aset­tuu eri­laisi­in dial­o­gisi­in posi­tioi­hin. Jous­tavampi­en valin­nan mah­dol­lisuuk­sien avaami­nen vaatii niin men­neisyy­den kuin nyky­hetken ja tule­vaisu­u­denkin tra­jek­to­rien psykoter­apeut­tista käsit­telemistä. Koher­entin nar­rati­ivin muo­dost­a­mi­nen oman työu­ran suh­teen on merkit­tävää myös sen muokkaamisen kannal­ta (Del Cor­so & Rehruss 2011).

Tapaus­tutkimus

Tapaus­tutkimuk­sen asi­akas ”Johan­na” on kes­ki-iän siir­tymä­vai­het­ta elävä nainen, jol­la on aviomies sekä kotona asu­via lap­sia. Hän pää­tyi psykoter­api­apros­es­si­in työter­veyshuol­lon kaut­ta, jos­sa oli asi­akkaana työu­upumuk­sen vuoksi.

Tapaus­tutkimuk­sen aineis­to koos­t­uu asi­akkaan kol­men vuo­den mit­taisen psykoter­api­apros­essin video­tal­len­teista ja niihin liit­tyvistä lit­teroin­neista, asi­akkaan ylös kir­joit­tamista unista, psykoter­apeutin tapaamisia koske­vista muis­ti­in­panoista sekä elämänku­l­ullis­es­ta haastattelusta.

Tutkimuk­sen tarkoituk­se­na on tilas­tol­lis­ten yleistyk­sien sijaan löytää teo­reet­tisia rak­en­tei­ta, jot­ka ovat käyt­tökelpoisia myös muis­sa tapauk­sis­sa. Aineis­toa analysoiti­in nar­rati­ivis­es­ti, tarkastellen eri­tyis­es­ti keskusteluis­sa muo­dos­tu­via elämänku­l­ullisia tra­jek­tor­e­i­ta, kehyk­siä ja dial­o­gisia posi­tioi­ta sekä niihin liit­tyviä uudelleen­määrit­te­lyjä ja transitioita.

Hypo­teesina oli, että elämänkulku­un kiin­nit­tyvä nar­rati­ivi­nen psykoter­api­apros­es­si aut­taa asi­akas­ta jäsen­tämään ja uudelleen­tulk­it­se­maan omaa elämään­sä siten, että se lisää hänen valin­nan­mah­dol­lisuuk­si­aan työ- ja koulu­tuselämän risteymäkohdissa.

Kuvas­sa 1 on havain­nol­lis­tet­tu sitä, mil­lä tavoin elämänku­l­ullis­ten tra­jek­tor­ei­den risteymäko­hdis­sa ilmen­tyviä kehyk­siä ja dial­o­gisia posi­tioi­ta voidaan aset­taa suh­teeseen toisi­in­sa nähden.

Kuva 1. Elämänku­l­ullisen tra­jek­torin risteymäko­h­dat ja niihin liit­tyvät kehyk­set suh­teessa toisi­in­sa ter­api­apros­essin eri vaiheissa.

Tutkimus­tu­lok­set

Seu­raavis­sa kap­paleis­sa kuvataan sitä, mil­laisia kehyk­siä ja niihin liit­tyviä dial­o­gisia posi­tioi­ta psykoter­api­apros­essin eri vai­heis­sa muo­dos­tuu ja miten ne kehit­tyvät pros­essin edetessä.

Psykoter­api­apros­essin alku­vai­heen keskustelut

Psykoter­api­an alku­vai­heen keskusteluis­sa kar­toite­taan Johan­nan aiem­paa työ- ja koulu­tushis­to­ri­aa, jois­sa tehtyjä päätök­siä hän miet­tii han­kalan nykyti­lanteen­sa kannal­ta. Nykyi­nen työ on pain­o­tuk­seltaan fyy­sistä hoito­työtä, ja Johan­nan omat fyy­siset ongel­mat alka­vat aset­taa sen tekemiselle rajoituk­sia. Myös taloudel­liset tek­i­jät mieti­tyt­tävät. Toisen­laisel­la ammat­in­valin­nal­la Johan­na voisi olla nyt taloudel­lis­es­ti parem­mas­sa tilanteessa työssä, joka olisi myös fyy­sis­es­ti kevyempää.

Alku­vai­heen keskusteluis­sa Johan­nan elämänkulku näyt­täy­tyy melko kapeana ja muut­tumat­tomana polku­na, jon­ka val­in­toi­hin ei voi enää vaikut­taa. Ensim­mäi­nen keskusteluis­sa käsit­te­lyyn nou­se­va koulu­tuk­sel­lisen tra­jek­torin risteymäko­h­ta kohdis­tuu lukioon. Oman lapsen arvosanat eivät riitä ensisi­jaiseen koulu­tu­s­paikkaan pääsemiseen, ja tämä tuo mieleen omat valin­nat samas­sa ikä­vai­heessa. Johan­na katuu, ettei panos­tanut lukios­sa enem­män matemaat­tisi­in aineisi­in. Parem­min val­i­tut aineet oli­si­vat tehneet helpom­mak­si hakeu­tua lääketi­eteen opin­toi­hin, jot­ka oli­vat olleet hänel­lä yht­enä vai­h­toe­htona. Hän pää­tyi kuitenkin lop­ul­ta hakeu­tu­maan toiseen ter­vey­den­hoidon ammattiin.

Johan­na: Se, mitä omille lap­sille oon yrit­tänyt tuo­da esille, että täy­tyis tehdä asi­at sil­lä taval­la, että voi vali­ta, ettei oo kiin­ni siitä, että por­tit sulkeu­tuu, ku ei oo arvosano­ja, joi­ta tarvit­tais. Se mah­dol­lisu­us, että pystyy tekemään val­in­to­ja, mitä haluaa.

Ter­apeut­ti: Mitä se sun kohal­la sitte tarkoitti?

Johan­na: Mun kohdal­la se käytän­nössä tarkoit­ti sitä, että siinä jos­sain vai­heessa yläas­teel­la ja lukios­sa ei vält­tämät­tä panos­tanut niihin aineisi­in, jot­ka olis johtanut niihin uraval­in­toi­hin, joi­ta olis lop­pu­peleis­sä halunnut.

(27. tapaami­nen)

Tähän tra­jek­torin risteymäko­htaan muo­dos­tuu jäykkä ja pakot­ta­va ammatil­lisen men­estymisen kehys. Johan­na ker­too, että hänen per­heessään ja suvus­saan arvoste­taan aka­teemista koulu­tus­ta ja työelämässä men­estymistä. Johan­nan van­hem­mat ovat aka­teemis­es­ti koulutet­tu­ja, äiti on opet­ta­ja ja isä lääkäri. Van­hem­mat sis­aruk­setkin ovat opiskelleet pitkälle ja men­estyneet omil­la aloil­laan hyvin. Johan­na ei koe pär­jän­neen­sä tässä asetel­mas­sa, vaan kokee ole­vansa vähem­män arvoste­tus­sa amma­tis­sa. Samankaltainen kehys näyt­täy­tyy myös työelämän piiris­sä, jos­sa oma ammat­ti on ter­vey­den­huol­lon organ­isaa­tioiden hier­arki­as­sa alis­teinen. Kehyk­sen muo­dos­tu­mi­nen ei tässä vai­heessa ole kovinkaan jäsennelty.

Johan­na: Tok­i­han hän [isä] on van­him­man sis­aruk­sen ammat­in­valin­nas­ta hyvinkin ylpeä [liikut­tuu]. Mei­dän keskim­mäisen, en tiiä, mitä hän siitä ajat­telee… sem­mo­nen koke­mus että, ei hänel­lä ja varsinkaan hänen nykyisel­lä vaimol­laan oo, ole ollut, kovin suuri arvos­tus min­un ammat­tia kohtaan. ‒ ‒ Var­maan se [van­him­man sis­aruk­sen ammat­ti] on ollut vähän kaikkien suku­lais­ten silmis­sä sel­l­ainen arvostet­tu ammat­ti. ‒ ‒ Ja sem­mo­nen muis­to jäänyt jos­sain vai­heessa mieleen, ku äidil­lä oli joku vai­va ja koitin sitä hoitaa, ja teinkin sen, ja neu­voin, että voisit itse sitä näin hoitaa, niin ei ottanut sitä kuule­vi­in korvi­in­sa, ja sit­ten tuli jos­sain vai­heessa vas­taan, niin tuumasi, että [van­hin sis­arus] osaa aina antaa niin hyviä neu­vo­ja. ‒ ‒ Niinku, ei niil­lä sun neu­voil­la ole merk­i­tys­tä, olet pikku­sisko, joka ei tiiä eikä osaa. Se on vaan se tiet­ty asenne.

(28. tapaami­nen)

Käytän­nön ratkaisuna tilanteeseen­sa Johan­na ker­too siir­tyneen­sä jo uransa alku­vai­heessa yksi­ty­isyrit­täjäk­si. Yksi­ty­isyrit­täjyys oli keino vält­tää muiden hyväksyn­nän tarve sekä työn­haus­sa että organ­isaa­tioiden ammatil­li­sis­sa hier­arkiois­sa. Yrit­täjänä hän pystyi itse parem­min val­it­se­maan työn­sä eikä hänen tarvin­nut aset­tua myöskään työy­hteisö­jen hier­arkkisi­in asemi­in. Yrit­täjyys myös toi väljyyt­tä ammatil­lisen men­estymisen kehyk­seen, sil­lä yrit­täjänä men­estymi­nen ei ole samal­la taval­la kiin­ni koulu­tus­ta­sos­ta. Taloudelli­nen men­estymi­nen ei Johan­nan amma­tis­sa kuitenkaan yrit­täjänäkään yllä samalle tasolle kuin sis­aruk­sil­la. Lisäk­si yrit­täjyys käy kuormittavaksi.

Aiem­paan lukion ammat­in­val­in­taan kietoutuu toinenkin risteymäko­h­ta. Johan­na miet­ti muu­ta­man vuo­den työelämän jäl­keen uudelleen lääketi­eteen opin­to­ja ja suorit­ti tämän vuok­si lukion prep­pauskursse­ja. Tässä elämän­vai­heessa prep­pauskurssien tekem­i­nen töi­den ohel­la tun­tui kuor­mit­taval­ta, lisäk­si vaakakupin toisel­la puolel­la oli per­heen perus­t­a­mi­nen. Tässäkin risteymäko­hdas­sa lääketi­eteen opin­not jäivät toteu­tu­mat­ta, sil­lä Johan­na val­it­si per­heen oman urake­hi­tyk­sen sijaan.

Johan­na: Fysi­ikkaa, kemi­aa, yritin käy­dä niitä jopa iltalukios­sa jos­sain vai­heessa. Kun sen olisi tehnyt sil­loin, ku oli niinku se koulu­ai­ka, niin ei olis vaat­in­ut sitä ekstra­ef­fort­tia, joka ei sit­ten lop­ul­ta johtanut siihen, mitä olis toivonut.

Ter­apeut­ti: Eli mihin?

Johan­na: Eli olisin var­maankin jos­sain vai­heessa hak­enut sinne lääkik­seen. En tiiä, olisinko koskaan sinne päässyt, mut­ta en tiedä, olisiko se ollut oikea paik­ka vai olisinko ahdis­tunut, mut­ta se taval­laan se mah­dol­lisu­us sulkeu­tu siinä, tai jos­sain vai­heessa piti tehdä val­in­ta. Käytän­nössä se val­in­ta oli siinä, meenkö koulu­un vai saadaanko per­het­tä jol­lakin aikataululla.

(27. Tapaami­nen)

Myös tästä risteymäko­hdas­ta keskusteltaes­sa ammatil­lisen men­estymisen kehys on val­lit­se­vana, eikä siinä tun­nu ole­van juurikaan jous­toa. Johan­nan dialogi­nen posi­tio kehyk­sen suh­teen on alis­tu­va, sil­lä kehyk­sen kyseenalais­t­a­mi­nen ei tun­nu mahdolliselta.

Asi­as­ta keskustel­lessa syn­tyy kuitenkin kon­frontaa­tiokatkos (Safran & Muran 2003, 154‒155). Otan esille Johan­nan oman käsi­tyk­sen siitä, että hän ei ole toteut­tanut koko omaa poten­ti­aali­aan ammatil­li­sis­sa valin­nois­saan, vaan on alisuo­ri­u­tunut poten­ti­aali­in­sa näh­den. Johan­na kokee tarvet­ta puo­lus­taa omaa ammat­ti­aan ja val­in­taansa tätä käsi­tys­tä vas­taan. Dialogi­nen posi­tio muut­tuu alis­tu­vas­ta puo­lus­tau­tu­vak­si, vaik­ka kehys itsessään pysyy edelleen samana. Johan­na toivoo, että olisi tehnyt ammatil­lisen men­estymisen kannal­ta parem­pia val­in­to­ja mut­ta samal­la puo­lus­taa tekemiään val­in­to­ja. Keskusteluis­sa syn­tyneessä katkok­ses­sa voi nähdä pyrkimys­tä ammatil­lisen men­estymisen kehyk­sen kyseenalais­tamiseen, vaikkei se tässä vai­heessa vielä onnistukaan.

Johan­na: Viime ker­ras­ta jäi pyörimään sana alisuo­ri­u­tu­mi­nen. Jostakin syys­tä jäi elämään se aja­tus, että onko se oikeasti alisuo­ri­u­tu­mista, jos val­it­see eri taval­la. Käsit­tääk­seni se, mitä nyt oon tehny, niin en suinkaan oo alisuo­ri­u­tunut, vaan tehnyt asi­at kun­nol­la ja lop­pu­un asti, että sitä jäin pohti­maan… En ihan täysin allekir­joi­ta tuo­ta että.

Ter­apeut­ti: Jos oikein muis­tan, niin minä kai käytin sitä sen sun koulu­valin­nan suh­teen? ‒ ‒ Ajat­telin, että siinä vois olla alisuo­ri­u­tu­mista, ettei taval­laan tähtää siihen, mikä olis itel­lä se maksimipotentiaali

Johan­na: ‒ ‒ Jos miet­tii lukio­ta, niin oon kir­joit­tanut mei­dän per­heestä parhaat paper­it. Että ei se ollut sitä, että olisin jät­tänyt tekemät­tä jotakin, vaan se oli sitä todis­telun aikaa, että olisin ainakin yhtä hyvä kun toisetkin. Toisaal­ta val­itsinko ehkä sit­ten sel­l­aisia ainei­ta, ettei tarvitse edes ajatel­la menevän­sä, että sitä vält­teli. ‒ ‒ Kävin sil­loin iltalukios­sa jos­sakin kohtaa, olin jo valmis­tunut hoitoalalle. Se hoitoala tuli vähän vahin­gos­sa; en tien­nyt, että sel­l­aista ammat­tia on ole­mas­sakaan. Se [lääketi­eteen opin­toi­hin pyrkimi­nen] kar­i­u­tui siihen, ettei kaikkea voi saa­da yhtä aikaa, että olisko per­heen perus­t­a­mi­nen aiheel­lista, kolmekymp­piä läheni pikkuhiljaa.

(29. tapaami­nen)

Johan­nan työhis­to­ri­aan liit­tyy myös usei­ta lisäk­oulu­tuk­sia ja pätevöi­tymisiä, joiden kaut­ta omaa ammat­ti­taitoa on voin­ut kehit­tää. Siitä huoli­mat­ta ter­vey­den­huol­lon organ­isaa­tioiden sisäi­nen hier­arkia aiheut­taa kuitenkin alem­muu­den­tun­net­ta. Oma ammat­ti on edelleen alis­teinen esimerkik­si lääkäreille, ja tämä näkyy työn käytännöissä.

Ammatil­lisen men­estymisen kehys leimaa psykoter­api­apros­essin alku­vai­heen keskustelu­ja. Johan­na peilaa omia men­neisyy­den val­in­to­jaan tätä kehys­tä vas­ten, ja kehys määrit­telee myös hänen elämän­ti­lan­net­taan nyky­isyy­dessä. Näis­sä keskusteluis­sa kehys ja Johan­nan suhde siihen ovat vielä suurelta osin tiedosta­mat­to­mia ja ris­tiri­itaisia. Kehys määrit­telee sen, miten asioiden pitäisi olla suh­teessa siihen, miten asi­at todel­lisu­udessa ovat. Tässä kehyk­sessä Johan­na kokee itsen­sä epäon­nis­tuneek­si ja alem­piar­voisek­si, vaik­ka hän on itsea sias­sa oma­l­la alal­laan hyvin pätevä ja osaa­va ammat­ti­lainen. Kuitenkin per­he­in­sti­tuu­tios­ta per­i­tyssä kehyk­sessä ammatill­i­nen men­estymi­nen on määritel­ty sel­l­aisil­la kri­teereil­lä, joi­ta Johan­na ei ole kyen­nyt täyttämään.

Psykoter­api­apros­essin keski­vai­heen keskustelut

Psykoter­api­apros­essin keski­vai­heessa keskuste­lut siir­tyvät kos­ket­ta­maan sosioekonomiseen luokkas­tatuk­seen liit­tyviä asioi­ta. Johan­nan ollessa alle kouluikäi­nen tapah­tui avio­ero, jos­sa var­al­lisu­us jäi isän puolelle. Johan­na muis­taa, miten lap­su­u­den joului­hin äidin kanssa liit­tyi erään­lainen näytelmä, jos­sa esitet­ti­in varakkaam­paa kuin oltiinkaan.

Johan­na: Joulu on vaat­in­ut jotakin sel­l­aista illu­u­sion ylläpitämistä… siitä että, edelleen ollaan ikään kuin olisi vauras per­he, joka pystyy ikäänku niinkö tekeen kaiken mitä halu­aa… pitämään ikäänkuin sel­l­aisen kuvan niinku.

Ter­apeut­ti: Kenelle?

Johan­na: En oikein tiiä, kenelle sitä kuvaa on pidet­ty yllä; onko se niiku itse itseä varten. Se niinkö häirit­tee itseä, että täy­tyy yhteen päivää panos­taa ihan hirveästi. Ku miet­tii äidin tilan­net­ta aikanaan, ettei oo ihan niin paljon lait­taa kun halu­aisi, että onko se tarpeel­lista. Ehkä se on halun­nut meillekin jol­lain taval­la niiku pitää sitä entistä juh­la­mallia, en minä tiiä mitä se on palvellut.

(39. tapaami­nen)

Johan­na kävi nuoru­udessaan usein lomareis­suil­la varakkaampi­en ystävien­sä mukana. Tämä asetel­ma tois­tuu nykyti­lanteessa, sil­lä Johan­nan talo on varakkaal­la asuinalueel­la. On tunne, että muut ympäril­lä ovat selvästi varakkaam­paa väkeä kuin oma perhe.

Johan­na: En sil­loin ajatel­lut sitä sel­l­aise­na eri­ar­voisuute­na, mut­ta oon käyt­tänyt hyödyk­si näitä ystäviä ja tut­tavia, joit­ten per­heil­lä on ollut varaa kaiken­laiseen. Oon niit­ten mukana päässyt tekemään asioi­ta, jot­ka on ollut mukavia… että mon­en­laisia asioi­ta päässyt kuitenkin tekemään (Ter­apeut­ti: Joo) ‒ ‒ jostain syys­tä ne on ne omat ystävät on olleet ehkä sil­la taval­la ehkä niiku parem­pio­saisia siinä mielessä, että heil­lä on ollut mahol­lisu­us, mut­ta oon ajatel­lut niin päin, että se on antanut itelle mahol­lisu­u­den kokea asioi­ta, joi­ta ei olis muuten pääsyt tekemään.

Ter­apeut­ti: Peri­aat­teessa sul­la on ollut niiku näköalat siihen vähän parem­paan elämään taloudel­lis­es­ti, mut­ta sitte ei oo itel­lä ollut sitä var­al­lisu­ut­ta kuitenkaan?

Johan­na: Kyl­lähän se tosi­a­sia on, että Suomes­sa on luokkay­hteisö ihan samal­la taval­la ku… esimerkik­si täl­lä het­kel­lä se, mis­sä me asu­taan niin, niin naa­purei­den tulota­so on jotakin ihan muu­ta kuin mei­dän tulota­so on. Joten­ki mä niinku aina ajaudun sel­l­aseen tilanteeseen että, ja tuon­nekin me muutet­ti­in, kun sil­loin oli hyvä tilaisu­us saa­da tont­ti, ja me saati­in tont­ti sen takia, kun perustin siihen yri­tyk­sen, mut­ta sit­ten se ympäristö on jotakin ihan muu­ta kun. Jos­sain vai­heessa ajat­telin, että mei­dän pitää muut­taa sieltä pois, ettei mei­dän lapset kär­si siitä, kun ne on eri­laisia ku muut. ‒ ‒ Kyl­lähän se niinku helpot­ti, kun siinä on niitä, jot­ka tun­si min­un isän ja sis­aren, että siinä tulee taas tämä, mut­ta eihän he hyväksyneet min­ua min­una, vaan osana per­het­tä, osana jota­ki, joka ei oo osa minua.

(42. tapaami­nen)

Johan­na on ikään kuin kah­den yhteiskun­talu­okan välis­sä. Hänen van­hempansa ovat korkeak­oulutet­tu­ja, ja isäl­lä on myöskin var­al­lisu­ut­ta. Toisaal­ta Johan­nan äiti on tehnyt uraansa mata­la­palkkaises­sa työssä, eikä heil­lä tästä syys­tä ole ollut avio­eron jäl­keen taloudel­lista pääomaa.

Suo­ma­laista keskilu­okkaistu­mista koskevas­sa tutkimuk­ses­sa onkin todet­tu, että sosioekonomi­nen sta­tus määräy­tyy voimakkaam­min taloudel­lis­ten tulo­jen kuin koulu­tus­ta­son mukaan (Blom & Melin 2014). Tästä syys­tä esimerkik­si työ­paikan menet­tämi­nen voi johtaa luokka­putoamiseen, vaik­ka koulu­tus­ta­so säi­lyykin. Johan­nan lap­su­u­den­per­heessä voikin nähdä luokka­putoamisen, sil­lä avio­eron myötä katosi myös var­al­lisu­us. Vaikut­taa siltä, että Johan­na on kuitenkin sisäistänyt sosioekonomis­es­ti korkeam­mat kri­teer­it oman ammatil­lisen men­estymisen kehyk­selleen, eikä men­estymi­nen omas­sa amma­tis­sa sik­si riitä.

Psykoter­api­apros­essin keski­vai­heen keskusteluis­sa ammatil­lisen men­estymisen kehys tulee uudelleen­määritel­lyk­si, ja siitä kehkey­tyy sosi­aalisen statuk­sen kehys. Tässä kehyk­sessä ihmisiä ver­rataan toisi­in­sa koulu­tus­ta­son lisäk­si taloudel­lisen men­estymisen ja var­al­lisu­u­den perus­teel­la. Koulu­tus­ta­so on edelleen tärkeä, mut­ta sen täy­tyy johtaa myös taloudel­liseen men­estymiseen. Vaik­ka Johan­na onnis­tuu jos­sain määrin muut­ta­maan suhdet­taan ammatil­lisen men­estymisen kehyk­seen alka­mal­la yrit­täjäk­si, yrit­täjyys ei muu­ta hänen suhdet­taan sosi­aalisen statuk­sen kehyk­seen. Yrit­täjänä hän saa ton­tin ja pääsee hyvälle asuinalueelle, mut­ta var­al­lisu­us ei vas­taa asuinalueen normiin.

Johan­na ottaa näis­sä keskusteluis­sa esi­in koulu­tuk­sen, jos­ta hän ei ole aiem­min puhunut. Muu­ta­ma vuosi sit­ten Johan­nalle avau­tui mah­dol­lisu­us suorit­taa ylem­pi ammat­tiko­rkeak­oulu­tutk­in­to. Tämä on min­ulle yllät­tävä tieto, sil­lä YAMK-tutkin­non esi­in otta­mi­nen olisi ollut luon­te­vaa aiem­man kon­frontaa­tiokatkok­sen yhtey­dessä, jos­sa otin esi­in ajatuk­sen siitä, ettei Johan­na ole hyö­dyn­tänyt aka­teemista poten­ti­aali­aan opin­to­jen suhteen.

Ylem­pi AMK-tutk­in­to tun­tui Johan­nalle mah­dol­lisu­udelta nos­taa omaa ammatil­lista ja koulu­tuk­sel­lista sta­tus­taan. Niin­pä hän päät­ti tart­tua tilaisu­u­teen, vaik­ka se vaatikin paljon panos­tus­ta per­heen ja töi­den ohel­la. Koulu­tus oli raskas, mut­ta hän sai tutkin­non kuitenkin suoritet­tua. Johan­na haki jonkin ver­ran töitä uudel­la tutkin­nol­laan, mut­ta ei kokenut noi­ta työ­paikko­ja omak­seen. Lop­ul­ta uusi tutk­in­to jäi käytän­nössä hyö­dyn­tämät­tä, eikä siitä tun­tunut ole­van ammatil­lis­es­ti mitään hyö­tyä. Näin tutk­in­to ei tun­nu inte­groitu­van Johan­nan omaan ammatil­liseen iden­ti­teet­ti­in, eikä hän toden­näköis­es­ti sen vuok­si ole ottanut koulu­tus­ta aiem­min keskusteluis­sa esille.

Johan­na: Vaik­ka on hak­enut (YAMK-tutkin­nol­la) toisen­laisia hom­mia, ei ole avau­tunut mah­dol­lisuuk­sia. Luulen, että siel­lä on myös sitä, että jol­lain taval­la ei ole uskonut itseen­sä ja omi­in kyky­i­hin­sä. Ei ole ollut ihan satavar­ma itses­tä, se on sitte var­maan näkynyt hake­muk­sis­sa. Urapolku­ja olisi avau­tunut johonkin, mut­ta ne vai­h­toe­hdot ei oo olleet sil­lain taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavia, että puo­likkai­ta hom­mia. Sitä itse selit­tää, mikä on järki­vai­h­toe­hto, mut­ta sit­ten ne paikat, jota on hak­enut, ja jot­ka olis olleet mah­dol­lisia, ei oo tun­tunut, että ne olis ollut ihan oma jut­tu. Kävin joskus kymme­nen vuot­ta sit­ten TE-keskuk­ses­sa ammat­in­val­in­tat­esteis­sä, niin se mikä sieltä tuli, niin sus­ta tulis hyvä terapeutti.

(70. tapaami­nen)

Johan­nan dialogi­nen posi­tio sosi­aalisen statuk­sen kehys­tä kohtaan on myöskin alis­tu­va, eikä tähän kehyk­seen tun­nu löy­tyvän puo­lus­tau­tu­vaa tai kap­inal­lista posi­tio­ta. Johan­na on pyrkinyt paran­ta­maan ase­maansa ylem­män ammat­tiko­rkeak­oulu­tutkin­nonkin kaut­ta, mut­ta nämä toimet eivät ole kyen­neet muut­ta­maan suhdet­ta kehyk­seen. Kehys itsessään on säi­lynyt kyseenalais­ta­mat­tomana. Ehkäpä tästä syys­tä men­neisyy­den tra­jek­tor­eis­sa koros­tu­vat lääketi­eteen opin­toi­hin liit­tyvät risteymäko­h­dat. Johan­nan ajatuk­sis­sa se vaikut­taa ain­oal­ta reitiltä, jon­ka kaut­ta hän olisi voin­ut onnis­tua sosi­aalisen statuk­sen kehyksessä.

Näis­sä keskusteluis­sa alkaa oras­taa myös toinen koulu­tus­polku, joka tun­tu­isi paran­ta­van Johan­nan ase­maa kehyk­sen suh­teen. Johan­nal­la on per­hetut­tu, joka on ammatil­taan psykoter­apeut­ti. Johan­nan näkökul­mas­ta psykoter­apeut­ti aset­tuu ter­vey­den­huol­lon hier­arkiois­sa samalle tasolle lääkärei­den kanssa, ja lisäk­si ammatin palkkaus on parem­pi kuin nyky­työssä. Tässä tule­vaisu­u­teen liit­tyvässä tra­jek­torin risteymäko­hdas­sa huole­nai­heena ovat kuitenkin per­heen vaa­timuk­set ja taloudelli­nen pär­jäämi­nen. Tästä syys­tä risteymäko­hdan toisek­si vai­h­toe­hdok­si aset­tuu lyhyem­pi psyko­fyysi­nen lisäkoulutus.

Johan­na: Se [lisäk­oulu­tus] on yks vai­h­toe­hto, joka on mielessä. Mut­ta sit­ten mietin, onko se sekään sitte kuitenkaan se, mikä itseä lop­pu­jen lopuk­si tyy­dyt­tää. Onko se sit­ten kuitenkin taas se toisek­si paras vaihtoehto.

Ter­apeut­ti: Mikä se ois se ensim­mäisek­si paras?

Johan­na: Jostain syys­tä se psykoter­apia on jol­lain taval­la niiku nous­sut kuitenkin sel­l­aisek­si mahol­lisu­udek­si, se mul­la oli alun perin mielessä, mut sit jos näyt­ti siltä, ettei ne rahoi­tusku­viot ratkea kovin järkeväl­lä taval­la, niin mä vähän siitä luovuin jos­sain vai­heessa. Se on taus­ta-ajatuk­se­na ollut siel­lä ehkä viime­set viisi vuot­ta. ‒ ‒ Vai­h­toe­hto­ja tietenkin on, mut­ta jotenkin tässä vai­heessa ei, enää ikään kuin halu­ais tyy­tyä siihen toisek­si parhaaseen vaihtoehtoon.

(71. tapaami­nen)

Psykoter­api­apros­essin keski­vai­heis­sa kehyk­sessä tapah­tuu tran­si­tio. Käy selväk­si, ettei per­heessä mita­ta onnis­tu­mista pelkästään koulu­tus­ta­son kaut­ta vaan myös taloudel­lisen men­estymisen kaut­ta. Tämä sosi­aalisen statuk­sen kehys sisältää onnis­tu­misen kri­teere­inä korkeak­oulu­tuk­sen lisäk­si myös riit­tävän var­al­lisu­u­den. Van­hempi­en avio­ero aiheut­taa Johan­nalle sisäisen ris­tiri­idan. Johan­nan toinen jal­ka on ylem­mässä keskilu­okas­sa ja toinen työväen­lu­okas­sa. Hänen äitin­sä on pitänyt kiin­ni keskilu­okkaises­ta iden­ti­teetistä, ja hänen van­hem­mat sis­aruk­sen­sakin ovat onnis­tuneet säi­lyt­tämään ylem­män keskilu­okan elin­ta­son. Johan­na ei kykene tulk­it­se­maan ammatil­lista men­estymistään oman ammat­tikun­tansa kri­tee­rien mukaises­ti, eikä edes ylem­män ammat­tiko­rkeak­oulu­tutkin­non suorit­ta­mi­nen auta nos­ta­maan Johan­nan koulu­tuk­sel­lista oma­nar­von­tun­toa. Tämä tun­tuu vas­taa­van Thomp­sonin & Subichin (2006) tutkimus­tu­lok­si­in, jois­sa sosi­aa­li­nen sta­tus on yhtey­dessä luot­ta­muk­seen oman työelämän hallinnassa.

Johan­nan dial­o­giset posi­tiot suh­teessa sosi­aalisen statuk­sen kehyk­seen ovat pääosin alis­tu­via. Psykoter­api­apros­essin keskusteluis­sakaan ei löy­dy näkökul­mia, jot­ka pysty­i­sivät mur­ta­maan näi­den hal­lit­se­vien kehys­ten val­lan, sil­lä kehys­tä mur­ta­maan pyrkivät puo­lus­tau­tu­misyri­tyk­set kilpistyvät lop­ul­ta Johan­nan omaan ratkaise­mat­tomaan sisäiseen ristiriitaan.

Psykoter­api­apros­essin lop­pu­vai­heen keskustelut

Psykoter­api­apros­essin lop­pu­vai­heen keskusteluis­sa koros­tu­vat tule­vaisu­u­den tra­jek­to­rien pohdin­nat. Johan­na saa lääkärikäyn­nistä vahvis­tus­ta sille, ettei nykyi­nen fyysi­nen työ ole vaivo­jen vuok­si hänelle real­isti­nen vai­h­toe­hto koko jäl­jel­lä ole­van työu­ran suh­teen. Niin­pä psykoter­api­at­a­paamis­ten keskusteluis­sa pain­opiste siir­tyy men­neisyy­den risteymäko­hdista enem­mänkin nyky­het­keen ja tule­vaisu­u­teen. Johan­na pohdiskelee eri­laisia vai­h­toe­hto­ja nyky­työssä pär­jäämisessä ja toisaal­ta mui­ta vai­h­toe­hto­ja uudelleenkouluttautumiseen.

Tässä psykoter­api­apros­essin vai­heessa mukaan tulee myös unien paris­sa työsken­te­lyä. Johan­na kir­joit­taa ylös joitain uni­aan, joi­ta käsit­telemme jungi­laisen viiteke­hyk­sen kaut­ta elämän­ti­lanteeseen liit­tyvänä sym­bol­ise­na ainek­se­na (Ehn­berg 2013). Eräs uni käsit­telee koulu­tuselämää hyvin suoraan.

Olin matkalla lumises­sa talvises­sa ympäristössä. Ympäril­lä oli tosi kau­nista, mut­ta tie oli han­kala, ja sen kulkem­i­nen vaati pon­nis­telua. Olin menos­sa johonkin koulu­tuk­seen tai sinne ainakin päädyin. Olin tyy­tyväi­nen, että selvisin matkas­ta. Poruk­ka, joka koulu­tuk­seen osal­lis­tui, oli aivan teine­jä. He eivät tajun­neet mis­tään mitään. Jostain syys­tä jouduin samal­la hoita­maan jotain viral­lista asi­aa, jon­ka hoit­a­mi­nen oli kohtu­ut­toman haas­tavaa. Aina tuli jotain vas­toinkäymisiä. Välil­lä tämä tehtävä muut­tui matkalip­pu­jen varaamisek­si. Kaiken lisäk­si joku työmies kaa­toi puun koulu­tu­s­paikan ‒ sel­l­ainen punainen puu­ta­lo, oikein viihty­isä ‒ katolle. Kukaan ei tun­tunut ole­van huolis­saan tästä. Jos­sain vai­heessa kat­selin video­ta, joka oli tehty koulu­tuk­sen ajal­ta. Sitä kat­soes­sani huo­masin, etten ollut oikein osal­lis­tunut koko koulu­tuk­seen tai ainakaan en kuu­lunut porukkaan. Samaan aikaan esitelti­in toisen koulu­tuk­sen ryh­mää, jos­sa oli osal­lis­tu­ji­na vahvo­ja ammat­ti­laisia, esit­täy­tyivät oikein omahyväis­es­ti. Jotenkin koin, että min­unkin olisi pitänyt olla siinä porukas­sa, mut­ta minä en sinne päässyt. En tiedä miksi.

Johan­nan unes­sa elämänku­l­ulli­nen tilanne näyt­tämöl­listyy kuvaavasti ja sen­suroimat­ta. Unen voi nähdä sym­bol­ise­na kuvauk­se­na kehyk­ses­tä, jon­ka piiris­sä Johan­na kokee ole­vansa. Tässä kehyk­sessä hänen ase­mansa on koke­mat­tomien ja ymmärtämät­tömien teinien joukos­sa. Johan­na kuitenkin kokee kuu­lu­vansa koke­neem­pi­en ammat­ti­lais­ten (omahyväiseen) porukkaan, mut­ta ei jostain itselleen tun­tem­at­tomas­ta syys­tä pääse sinne. Uni kuvaa Johan­nan tilan­net­ta hyvin samankaltaise­na kuin psykoter­api­apros­essin keskuste­lutkin. Johan­na on jatku­vasti sel­l­aisen kehyk­sen piiris­sä, jos­sa hänen oma ammatill­i­nen ja sosi­aa­li­nen statuk­sen­sa on ris­tiri­idas­sa siihen näh­den, mil­lainen sen hänen mielestään pitäisi olla.

Unes­sa tilanne ei kuitenkaan ole pelkästään stabi­ili ja muut­tuma­ton, sil­lä työmiehen edus­ta­ma ani­mus-hah­mo (naisen maskuli­ini­nen puoli) pyrkii rikko­maan kehys­tä kaata­mal­la puun koulu­tus­raken­nuk­sen päälle. Indi­vid­u­aa­tios­sa ani­muk­sen kohtaami­nen liit­tyy vapau­tu­miseen näen­näis­es­tä iden­ti­teetistä, joka iden­ti­fioituu pelkästään fem­i­ni­in­isi­in omi­naisuuk­si­in (Ehn­berg 2013). Unen voikin nähdä hei­jastel­e­van pyrkimys­tä muut­taa omaa dial­o­gista posi­tio­ta niihin odotuk­si­in ja ole­tuk­si­in näh­den, jot­ka ovat tähän saak­ka määritelleet Johan­nan ase­maa per­heessä ja työelämässä.

Psykoter­api­apros­essin lop­pu­vai­heen keskusteluis­sa Johan­na tun­nistaa, että hänen todel­li­nen ykkös­vai­h­toe­hton­sa tule­vaisu­u­den koulu­tuk­sis­sa olisi psykoter­apeu­tik­si opiskelem­i­nen. Hän aloit­taakin psykolo­gian opin­not, jot­ka tuo­vat kelpoisu­u­den psykoter­api­ak­oulu­tuk­seen hakeu­tu­miseen. Käytän­nössä nämä toimet liit­tyvät käsil­lä ole­van elämänku­l­ullisen tra­jek­torin risteymäko­htaan. Työu­ran jatko samas­sa työssä ei ole enää real­isti­nen vai­h­toe­hto, minkä vuok­si mui­ta vai­h­toe­hto­ja täy­tyy avata.

Sosi­aalisen statuk­sen kehys säi­lyy tässä vai­heessa muut­tumat­tomana, mut­ta Johan­nan dialogi­nen posi­tio sen suh­teen muut­tuu akti­ivisem­mak­si. Johan­na pyrkii etsimään sel­l­aista koulu­tuk­sel­lista tra­jek­to­ria, jos­sa hänel­lä on mah­dol­lisu­us rak­en­taa uraansa eteen­päin. Tämä ei ole kuitenkaan help­poa, sil­lä oman per­heen tarpeet aset­tuvat tätä val­in­taa vas­taan. Tässä risteymäko­hdas­sa onkin havait­tavis­sa uuden kehyk­sen esi­in­tu­lo, jota voisi kut­sua muiden tarpeista huole­hti­jan kehyk­sek­si. Johan­na ymmärtää, ettei hänen ole edes annet­tu luo­da omaa uraansa, sil­lä hänet on valit­tu jo lapse­na (äidis­tä) huole­hti­jan rooli­in. Sama vuorovaiku­tusku­vio on siir­tynyt myös omaan ydin­per­heeseen, jos­sa hänen miehen­sä aset­tuu vas­tar­in­taan opiskelui­hin käyte­tyn ajan vuok­si. Johan­na kokee, ettei edelleenkään saa tukea omille tarpeilleen, vaan hänen tehtävänään on olla mui­ta varten.

Johan­na: Se oli vähän lamaan­nut­ta­va aja­tus, ku siinä oli se tam­miku­un tent­ti­ti­lanne, ku se edelli­nen tent­ti ei ollutkaan men­nyt läpi, ja ajat­telin, että teen sen uud­estaan saman tien pois alta, niin siinä sen 20 min­uutin aikana, kun pähkin, läh­denkö vai enkö… että hänel­lä [miehel­lä] on se koke­mus, että jos minä en pysty rauhoit­tumaan, ku koko ajan sur­ras päässä, eli jos min­un tun­neti­la on täl­lainen, niin hänkään ei pysty rauhoit­tumaan… että jos se on aina minus­ta kiin­ni, miten hän pystyy ole­maan. Se tarkoit­taa sitä, että se sel­l­ainen sym­bioosi on hänel­lä niin vah­va, etten­hän mää koskaan pääse hänestä irti ja rauhas­sa tekemään niitä omia asioi­ta. ‒ ‒ Miten paljon siinä on sel­l­aista riip­pu­vu­ut­ta? Että jos ite jak­sais ja pystyis niin toinen siinä vaatii ja odot­taa niinku pikkuisen liian ylisu­uren siivun itsellensä?

(89. tapaami­nen)

Nykyti­lanteen aku­ut­ti tarve tehdä ratkaisu­ja esi­in­tyy useis­sa psykoter­api­at­a­paami­sis­sa. Johan­na avaa keskusteluis­sa eri­laisi­na vai­h­toe­htoina nyky­työssä sin­nit­te­lyn lisäk­si psykoter­apiaopin­not sekä jonkin­laise­na kom­pro­missi­na psyko­fy­y­siset lisäopin­not. Tässä elämän­ti­lanteessa jälkim­mäiset opin­not tun­tu­vat helpom­min toteutet­tavil­ta. Samaan aikaa Johan­na kuitenkin tiedostaa, että sisäi­nen kuva itses­tä jää täyt­tämät­tä, mikäli hän hylkää psykoterapiaopinnot.

Ter­apeut­ti: Mis­tä sää luovut, jos jätät sen [psykoter­apiaopin­not] jon­nekin hamaan tulevaisuuteen?

Johan­na: Luulen, että siinä tulee mon­ta pien­täkin jut­tua. Ihan ensin­nä tulee mieleen se, että antaako itel­len­sä perik­si, että on itel­lä joku aja­tus siitä, mitä halu­aisi olla. Et se on var­maan joku sem­mo­nen, mik­si on itel­lä sem­mo­nen olo, että halu­aa olla sel­l­ainen, se on ihan joku toinen jut­tu. Onko se ikäänku ihan vaan omak­si ilok­si vai että halu­an näyt­tää muille, että pystyn tähän; mä luulen, että se on vähän molempia.

Ter­apeut­ti: Kenelle halu­aisit sit­ten näyttää?

Johan­na: Niin en tiiä oikeestaa. Mus­ta tun­tuu, että se on hyvin sisäsyn­tyi­nen asia, että halu­aa näyt­tää vain itselle. Ter­apeut­ti: Itselle näyt­tää, että pystyn tähän? 

Johan­na: Niin, en mä usko oikeestaan, että kukaan muu sitä oot­taa. Jol­lain taval­la se ehkä, ehkä sitä pysty­isi itsen­sä aset­ta­maan samalle tasolle ikään kuin sis­arusten kesken ja… ja ehkä jol­lain taval­la niinku täyt­tämään sem­mosen oman sisäisen kuvan itses­täni. Et se on var­maan se kaik­ista suurin; se aja­tus, että mitä itse pysty­isi olemaan.

(106. tapaami­nen)

Näi­den keskustelu­jen kaut­ta Johan­na löytää uuden­laisen näkökul­man myös tra­jek­torin aiem­pi­in risteymäko­hti­in. Hän tiedostaa hau­dan­neen­sa omat haaveen­sa, sil­lä niille ei ole ollut tilaa. Elämän­valin­nois­sa on ollut paljon ulkoao­h­jau­tu­vu­ut­ta, pyrkimys­tä täyt­tää muiden odotuk­sia. Samal­la Johan­na ymmärtää, että ylem­pi ammat­tiko­rkeak­oulu­tutk­in­to on ollut kom­pen­saa­tioyri­tys­tä oman häpeän­tun­teen suh­teen, ei niinkään itses­tä läht­enyt todel­li­nen tavoite.

Psykoter­api­apros­essin lop­pu­vai­heen keskuste­lut jäsen­tävät aiem­pia elämänku­lun tapah­tu­mia laa­jem­mas­ta näkökul­mas­ta, jos­sa tra­jek­to­rien risteymäko­hti­in tulee enem­män tulkin­nan mah­dol­lisuuk­sia. Johan­nan isä on aina pistänyt oman työn­sä per­heen edelle, mut­ta Johan­na on toimin­ut päin­vas­toin, lait­taen per­heen ensim­mäisek­si. Tässä nar­rati­ivis­sa Johan­nan dialogi­nen posi­tio sosi­aalisen statuk­sen kehys­tä kohtaan uudelleen­määrit­tyy kapinoivak­si. Kyseessä ei olekaan epäon­nis­tu­mi­nen, vaan arvovalinta.

Tule­vaisu­u­den tra­jek­torin mah­dol­lisu­udet ovat nyt laa­jem­mat, sil­lä Johan­na on kyen­nyt muut­ta­maan suhdet­taan kehyk­si­in näh­den. Psykoter­apeu­tik­si opiskelem­i­nen ei ole vieläkään real­isoitunut, mut­ta Johan­na on ottanut aske­lia sen mah­dol­lis­tamisek­si. Myös psyko­fyysi­nen lisäk­oulu­tus rak­en­taa poh­jaa uuden­laiselle ammatil­liselle iden­ti­teetille, jos­sa Johan­na siir­tyy muiden kan­nat­telus­ta kohti ohjaavaa roo­lia. Ohjaavas­sa posi­tios­sa Johan­na ei tee työtä asi­akkaan puoles­ta, vaan asi­akas tekee työn itse.

Johan­na: Jos sitte [opin­to­jen jäl­keen] olisi peruste sanoa niille muu­tamille asi­akkaille, että sori en tee enää käsitöitä, että ettikää joku muu. Mul­la on sen jäl­keen lupa olla sitä, mitä jo kokee olevansa.

Ter­apeut­ti: Lupa olla mitä?

Johan­na: Lupa olla enem­män ohjaa­ja kuin hoivaa­ja, lupa kulkea enem­pi siinä vier­essä, vielä enem­pi, vielä enem­pi lupa antaa vas­tuu sille toiselle.

Ter­apeut­ti: Minkälaisia esimerkke­jä sul­la on ohjaa­jista, jot­ka on enem­män siinä vieressä?

Johan­na: Esimerkik­si tämä tilanne, ite­hän tässä tekee töitä [nau­raa]. 

(116. tapaami­nen)

Johan­na tulee myös tietoisem­mak­si siitä, miten hänen oma per­hetaus­tansa on vaikut­tanut niihin kri­teerei­hin, joil­la hän itseään mit­taa. Jo tei­ni-iässä hän koki ole­vansa ulkop­uo­li­nen varakkaista per­heistä tule­vien nuorten joukos­sa, sil­lä omat varat eivät riit­täneet muo­ti­vaat­teisi­in, vaik­ka oma per­hetaus­ta olikin ylem­mässä keskilu­okas­sa. Hänen oma sisäi­nen kuvansa siitä, mikä on riit­tävää, on tois­tu­vasti kyseenalais­tet­tu per­heessä ja tei­ni-iän kaveripi­ireis­sä. Johan­na ker­too, että on kokenut olon­sa parhaak­si lap­su­u­den lähiöy­hteisössä, jos­sa ihmiset oli­vat enim­mäk­seen työväen­lu­okkaisia duunareita.

Johan­na: Jos miet­tii, mis­sä itel­lä on ollu sem­mo­nen hyvä olla, niin se on var­maan ollu kuitenkin se, työväen­lu­okkainen [lähiön nimi].

Ter­apeut­ti: Niin koet, että se on ollu työväenluokkainen?

Johan­na: Niin, isän veli­hän on duu­nari, ihan rehelli­nen duu­nari, mut­ta on aina ollu sem­mo­nen niinku, oma­nar­von­tun­te­va duu­nari, tien­nyt osaa­vansa ja osan­nut tehdä luovia ratkaisu­ja ja, ikään kuin se että, ottanut ihmiset ihmis­inä, että pen­skat oli, ihan sama kuka mis­tä­ki tuli, niin kaik­ki oli sama­nar­voisia. ‒ ‒ Kuitenkin itessä on edelleen niinku se hen­ki ‒ en tiiä onko se sieltä tart­tunu, ku siel­lä vietin paljon aikaa ‒ mut ikäänku siihen jol­lain taval­la samas­taa itsen­sä. Ja sit­ten kuitenkin on annet­tu ymmärtää, ettei tää oo sulle sopi­vaa, tää ei oo hyvää, tää ei riitä. Jos sua koko ajan tuupi­taan pois siltä sun oma­l­ta alueelta; annetaan ymmärtää, ettei tuo oo sulle oikia, niin kyl­lähän sil­lä var­masti on jotakin vaikutusta.

(121. tapaami­nen)

Johan­na ymmärtää myös, että hänen val­in­toi­hin­sa vaikut­ti itselu­ot­ta­muk­sen puute, sil­lä hän ei uskonut selviy­tyvän­sä lääkärin amma­tis­sa. Ammat­in­valin­nan ja itse­tun­non tuki oli pitkälti äidin varas­sa, joka ei tun­tunut usko­van Johan­nan pär­jäämiseen. Isä puolestaan etään­tyi eron jäl­keen niin, ettei hänestä ollut tuek­si. Van­hem­mil­la sis­aruk­sil­la oli selkeästi suurem­pi molem­pi­en van­hempi­en tuki ja luot­ta­mus omille valinnoilleen.

Johan­na: Etenkin siinä vai­heessa, kun niitä ammatil­lisia päätök­siä teki niin… En muista, että olisin mei­dän äitin kans koskaan miet­tiny vai­h­toe­hto­ja. Jotenkin se suhde van­hempi­in on ollu, tai hei­dän aja­tus on ollut tästä van­him­mas­ta, että hän osaa kaiken ja pystyy kaik­keen… sem­mo­nen vankku­ma­ton luot­ta­mus että osaa ja pystyy.

Ter­apeut­ti: Kyl­lähän sil­lä aika iso merk­i­tys on ollu.

Johan­na: Mietin, että kun olin opin­nois­sa toista tai viimeistä vuot­ta ja… niinku ensim­mäisen ker­ran muis­tan, että äiti olis sanonut, että sinähän pystyt mihin vaan [liikut­tuu]. En tiedä, uskoinko. Oma vas­takaiku ei ollut siihen posi­ti­ivi­nen, se oli niinku, tosi kiva nytkö huo­m­a­sit vas­ta. ‒ ‒ Ku sil­lon pen­skana, se oli sem­mo­nen mieliku­va, että se [äidin] suh­tau­tu­mi­nen oli sil­lain eri­laista, että, et ehkä, toinen ei voi ymmärtää, että silleen­ki voi tehdä. Kun mietin sitä koulunkäyn­tiä, se oli aika help­poa kuitenkin. Ei tarvin­nut kauhean paljon pän­tätä, mut­ta hom­mat hoitu kuitenkin. Oliko se aja­tus, ettei tuos­ta ikinä tuu mit­tään, ku se ei paneudu mihinkään?

(120. tapaami­nen)

Johan­nan dialogi­nen posi­tio muut­tuu, kun hän alkaa uudelleen­määrit­telemään niitä syitä, jot­ka ovat johta­neet ammatil­lisi­in val­in­toi­hin. Valin­nat eivät ole olleet vain Johan­nan omia epäon­nis­tu­misia, sil­lä sosi­aalisen tilanteen vaiku­tus on ollut merkit­tävä. Val­in­toi­hin on liit­tynyt paljon ulkoao­h­jau­tu­vu­ut­ta. Johan­na tun­nistaakin, että aikoinaan suun­nit­teil­la ollut ulkopaikkakun­nal­la opiskelu olisi saat­tanut muut­taa hänen tilan­net­taan merkittävästi.

Johan­na: Kävin sil­lon Tam­pereel­la pääsykokeis­sa. En mää tiiä, se olis voin­ut olla lot­tovoit­to, että ois päässyt sinne [nau­raa], että ois ikäänku siinä kohti irtau­tunut ja päässyt jol­lain taval­la niinku kokeileen, että mitä kaikkea pystyy tekemään.

Ter­apeut­ti: Irtau­tu­un mistä?

Johan­na: Var­maan nimeno­maan siitä äidin ”älä nyt vaan hyvä ihmi­nen tee mitään ylimäärästä ja”.

(120. tapaami­nen)

Johan­na tulee tietoisem­mak­si siitä, mil­lä taval­la ulkoapäin asete­tut vaa­timuk­set ovat häneen sisäistyneet. Samal­la alkaa muo­dos­tua omien todel­lis­ten tarpei­den kehys. Tämä kehys mah­dol­lis­taa vaa­timusten tarkastelun etääm­mältä, jol­loin niiden syy‒seuraussuhteita voi parem­min tutkia. Aiem­mat kehyk­set eivät ole enää yhtä pakot­tavia ja jäykkiä. Uuden kehyk­sen myötä niihin tulee säröy­tymiä, ja oma dialogi­nen posi­tio saa enem­män jous­tavu­ut­ta. Kehys­ten validi­teet­tia voi kyseenalais­taa, sil­lä ne ovat suh­teel­lisia ja liit­tyvät tiet­ty­i­hin sosi­aal­isi­in piirei­hin. Johan­na pääsee parem­min kos­ke­tuk­si­in sen kanssa, mitkä asi­at ovat hänen omia tarpeitaan ja mitkä juon­tu­vat enem­mänkin ympäristön vaa­timuk­sista. Use­at valin­nat ovatkin olleet lähtöisin muiden ihmis­ten tarpeista tai mielip­iteistä, eikä niiden toteut­ta­mi­nen ole palvel­lut Johan­naa itseään. Tämä kehys ei ole vielä täysin jäsen­tynyt, mut­ta Johan­nan oma dialogi­nen posi­tio kehyk­sen suh­teen on yhteistyölli­nen. Tule­vaisu­u­den tra­jek­torin risteymäko­hdis­sa on ehkä mah­dol­lisuuk­sia tehdä val­in­to­ja enem­män omista todel­li­sista tarpeista käsin.

Kehys­ten ja dial­o­gis­ten posi­tioiden kehit­tymi­nen ja suhde toisiinsa

Kun psykoter­api­apros­essin eri vai­heis­sa käy­tyjä keskustelu­ja suh­teutetaan toisi­in­sa tra­jec­to­ry equi­fi­nal­i­ty ‑mallin avul­la, voidaan nähdä kehys­ten ja niihin liit­tyvien dial­o­gis­ten posi­tioiden kehit­tymistä ja tran­si­tioi­ta suh­teessa toisi­in­sa. Tätä on havain­nol­lis­tet­tu Kuvas­sa 2.

Kuva 2. Kehys­ten ja dial­o­gis­ten posi­tioiden kehit­tymi­nen TEM:n mukaises­ti suh­teessa toisiinsa.

Psykoter­api­apros­essin alku­vai­heen keskusteluis­sa esi­in­tyy selkeänä tee­m­ana ammatil­lisen men­estymisen kehys. Dial­o­giset posi­tiot ovat tämän kehyk­sen suh­teen alis­tu­via tai puo­lus­tau­tu­via. Omat valin­nat tra­jek­torin risteymäko­hdas­sa ovat johta­neet tilanteeseen, jos­sa Johan­na tun­tee itsen­sä kehyk­sen suh­teen epäonnistuneeksi.

Keski­vai­heen keskusteluis­sa kehys muut­tuu ja laa­je­nee sosi­aalisen statuk­sen kehyk­sek­si, joka kos­kee ammatin lisäk­si myös taloudel­lista men­estymistä. Omat valin­nat risteymäko­hdis­sa johta­vat edelleen tilanteeseen, jos­sa Johan­na kokee itsenä epäon­nis­tuneek­si. Dialogi­nen posi­tio säi­lyy pääosin alis­tu­vana, mut­ta kehys­tä kohtaan nousee myös kapinoivia keskusteluja. 

Lop­pu­vai­heen keskusteluis­sa kehyk­sis­sä tapah­tuu suurem­pi tran­si­tio, kun Johan­na huo­maa sisäistäneen­sä vah­vasti ulkoa asetet­tu­ja vaa­timuk­sia. Muo­dos­tuu muiden tarpeista huole­hti­jan kehys, jos­sa hänen dialogi­nen posi­tion­sa on edelleen usein alis­tu­va mut­ta nyt myös avoimem­min kap­inalli­nen. Johan­na tietää, ettei tämä kehys ole oikeu­den­mukainen, vaan sen tulisi muuttua.

Johan­nan nyky­hetken risteymäko­h­tien valin­nois­sa on edelleen kom­pro­mis­se­ja, mut­ta suun­ta menee kohti omia todel­lisia tarpei­ta. Näin keskusteluis­sa syn­tyy uusi omien todel­lis­ten tarpei­den kehys, jon­ka suh­teen Johan­na on yhteistyöl­lisessä dial­o­gises­sa posi­tios­sa. Tule­vaisu­u­den tra­jek­torin risteymäko­hdas­sa on mah­dol­lisu­us tehdä sel­l­aisia val­in­to­ja, jot­ka lähtevät omista tarpeista käsin.

Pohd­in­ta

Tapaus­tutkimuk­ses­sa analysoiti­in Johan­nan kol­men vuo­den mit­taisen psykoter­api­apros­essin eri vai­heis­sa käy­tyjä työ- ja koulu­tuselämään liit­tyviä keskustelu­ja. Tutkimuskysymys­ten mukaises­ti tarkastelti­in, mil­laisia tra­jek­to­rien risteymäko­htia keskusteluis­sa muo­dos­tui, mil­laisia kehyk­siä ja dial­o­gisia posi­tioi­ta niihin liit­tyi sekä mil­laisia uudelleen­määri­tyk­siä ja tran­si­tioi­ta niihin psykoter­api­apros­essin aikana kohdistui.

Hypo­teesina oli, että psykoter­api­apros­es­sis­sa käy­dyis­sä keskusteluis­sa asi­akkaan mah­dol­lisu­udet eri­laisi­in dial­o­gisi­in posi­tioi­hin laa­jen­tu­vat, mikä puolestaan tukee työ- ja koulu­tuselämässä pysymistä ja pär­jäämistä. Tämä hypo­teesi vaikut­taa täyt­tyvän, sil­lä kehyk­set ja niihin liit­tyvät dial­o­giset posi­tiot kehit­tyivät psykoter­api­apros­essin aikana. Asi­akkaan ajat­telun ja toimin­nan mah­dol­lisu­udet laa­jeni­vat, mikä näkyi lisään­tyv­inä mah­dol­lisuuksi­na hyö­dyn­tää lisä- ja jatkok­oulu­tuk­sia oman työu­ran rak­en­tamises­sa. Tämä on erit­täin tärkeää nopeasti muut­tuvas­sa työelämässä, ja tässä mielessä psykoter­api­apros­es­si vas­taa konkreet­tis­es­ti kuntou­tusp­sykoter­api­an kannal­ta olen­naiseen opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseen.

Elämänku­l­ullis­ten tra­jek­to­rien tarkastelu dial­o­gisen läh­estymis­ta­van kaut­ta tuo monia hyödyl­lisiä välineitä psykoter­api­apros­es­si­in. Elämänku­lun haas­tat­telu aut­taa jäsen­tämään asi­akkaan elämän­vai­hei­ta ja niihin liit­tyviä tra­jek­torin risteymäko­htia. Tämä antaa psykoter­api­apros­es­sille nar­rati­ivisen kar­tan, jon­ka kaut­ta keskusteluis­sa suun­nist­a­mi­nen muut­tuu jäsen­tyneem­mäk­si (White 2007). Nyky­hetken kannal­ta aku­ut­te­ja aihei­ta käsiteltäessä voidaan suun­nistaa tarkastele­maan niitä tra­jek­to­rien risteymäko­htia, jot­ka ovat merkit­täviä nykyti­lanteen suhteen.

Kehys­ten ja niihin liit­tyvien dial­o­gis­ten posi­tioiden analysoimi­nen aut­taa myös ymmärtämään, mil­laises­sa vai­heessa asi­akas on oman tilanteen­sa jäsen­tämisessä. Alku­vai­heen keskusteluis­sa asi­akkaan kehyk­set näyt­täy­tyivät vai­h­toe­hdot­tom­i­na tosi­seikkoina, joi­ta ei voin­ut muut­taa. Psykoter­apeut­ti­na tein pros­essin tässä vai­heessa kehyk­siä näkyväm­mik­si ja tiedoste­tum­mik­si aut­ta­mal­la asi­akas­ta jäsen­tämään niitä. Tämän kaut­ta hänelle tuli mah­dol­lisek­si kokeil­la myös vai­h­toe­htoisia posi­tioi­ta kehys­ten kohtaamiseen. Kon­frontaa­tiokatkos ja siihen liit­tyvä katkostyösken­te­ly oli­vat asi­akkaan pros­essin kannal­ta merkit­täviä, sil­lä niiden kaut­ta ammatil­lisen men­estymisen kehys uudelleen­määrit­tyi sosi­aalisen statuk­sen kehyk­sek­si. Saman­lainen kehys­ten jäsen­tämi­nen jatkui psykoter­api­apros­es­sis­sa lop­pu­un saak­ka. Aiem­min käsitel­tyjä risteymäko­htia ei uno­hdet­tu, vaan niistä tuli mate­ri­aalia, johon palat­ti­in yhä uudelleen myöhem­mis­sä keskusteluissa.

Psykoter­api­apros­essin myöhem­mis­sä vai­heis­sa asi­akkaan elämänku­l­ullisen tra­jek­torin risteymäko­h­dat oli­vat jo jäsen­tyneem­piä niin min­ulle psykoter­apeut­ti­na kuin hänelle itselleenkin. Tässä vai­heessa siirsin työsken­te­lyn pain­opis­tet­tä kehys­ten jäsen­tämis­es­tä akti­ivisem­min niiden uudelleen­määrit­te­lyyn. Työvä­li­neenä tässä oli­vat eri­tyis­es­ti risteymäko­h­tien toteu­tunei­den ja toteu­tu­mat­tomien mah­dol­lisuuk­sien tutkimi­nen ja niiden suhde nyky­het­keen. Dial­o­gis­ten posi­tioiden kehit­tymi­nen avasi uut­ta ymmär­rystä myös siihen, mil­laisia val­in­to­ja asi­akas oli tekemässä nyky­hetkessä. Kap­inal­liset posi­tiot toi­vat kehyk­si­in säröy­tymiä, jot­ka johti­vat lop­ul­ta suurem­pi­in transitioihin.

Kuvaa­mani dial­o­gis­es­ti ori­en­toituneen inte­grati­ivisen työsken­te­lypros­essin vahvuute­na on sen monikäyt­töisyys. Vas­taa­van­laista työsken­te­lyä voi hyvin soveltaa esimerkik­si työ­nan­ta­jan kus­tan­ta­mis­sa lyhytp­sykoter­a­pi­ois­sa, jois­sa on tärkeää päästä jäsen­tämään asi­akkaan tilan­net­ta nopeasti ja löytää työkyvyn ylläpitämisen kannal­ta olen­naisia inter­ven­tioi­ta. Vaik­ka tapaus­tutkimus kohdis­tui asi­akkaan työ- ja koulu­tuselämään, dialogi­nen läh­estymistapa sopii hyvin muidenkin elämä­naluei­den paris­sa työsken­te­lyyn. Myös mie­len­ter­vey­del­li­sis­sä ongelmis­sa on oleel­lista ymmärtää niihin liit­tyviä sosi­aal­isia kehyk­siä ja niiden suhtei­ta toisi­in­sa asi­akkaan eri elämän­vai­heis­sa sekä pyrk­iä löytämään sel­l­aisia dial­o­gisia posi­tioi­ta, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat laa­jem­paa toim­i­ju­ut­ta oman elämän suh­teen (Bergström ym. 2018). Kuvaa­maani dial­o­gista läh­estymistapaa voi näin ollen soveltaa hyvin myös eri­lais­ten mie­len­ter­vey­den ongelmien psykoter­apeut­tises­sa hoidossa.

Kir­jal­lisu­us

Bergström, Tomi; Seikku­la, Jaakko; Alakare, Bir­git­ta; Mäki, Pir­jo; Köngäs-Saviaro, Päivi; Task­i­la, Jyri J.; Tolva­nen, Asko & Aal­to­nen, Juk­ka (2018). The fam­i­ly-ori­ent­ed Open Dia­logue approach in the treat­ment of first-episode psy­chosis: nine­teen-year out­comes. Psy­chi­a­try Research, 270, 168‒175.

Blom, Raimo & Melin, Har­ri (2014). Keskilu­okkaistuuko Suo­mi? Teok­ses­sa Lem­piäi­nen, Kirsti & Sil­vasti, Tiina (toim.), Eri­ar­voisu­u­den rak­en­teet: hauras­tu­vat työ­markki­nat Suomes­sa. Tam­pere: Vastapaino.

Blom­gren, Jen­ni (2019). Mie­len­ter­vey­den häir­iöt ohit­ti­vat tuki- ja liikun­taelin­ten sairaudet sairaus­pois­saolopäivien määrässä. Kelan tutkimus­blo­gi. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://tietotarjotin.fi/tutkimusblogi/724405/mielenterveyden-hairiot-ohittivat-tuki-ja-liikuntaelinten-sairaudet-sairauspoissaolopaivien-maarassa

Del Cor­so, Jen­nifer & Rehfuss, Mark C. (2011). The role of nar­ra­tive in career con­struc­tion the­o­ry. Jour­nal of Voca­tion­al Behav­ior, 79, 334‒339.

Ehn­berg, Lars (2013). Unia, sat­u­ja ja myyt­te­jä. Joh­da­tus C.G. Jun­gin ana­lyyt­tiseen psykolo­giaan. Tam­pere: Noxbooks.

Fou­cault, Michel (2005). Tarkkail­la ja ran­gaista. 4. pain­os. Suom. Eevi Nivan­ka. Helsin­ki: Otava

Goff­man, Erv­ing (1981). Forms of talk. Philadel­phia, PA: Uni­ver­si­ty of Penn­syl­va­nia Press.

Her­mans, Hubert J. M. (2001). The dia­log­i­cal self: Toward a the­o­ry of per­son­al and cul­tur­al posi­tion­ing. Cul­ture & Psy­chol­o­gy, 7(3) 243‒281.

Kela (nd.). Kuntou­tusp­sykoter­apia. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia

McAdams, Dan P. (2001). The psy­chol­o­gy of life sto­ries. Review of Gen­er­al Psy­chol­o­gy, 5(2), 100‒122.

Safran, Jere­my D. & Muran, J. Cristo­pher (2003). Nego­ti­at­ing the ther­a­peu­tic alliance. New York: Guilford.

Thomp­son, Min­di N. & Subich, Lin­da M. (2006). The rela­tion of social sta­tus to the career deci­sion-mak­ing process. Jour­nal of Voca­tion­al Behav­ior, 69, 289‒301.

Tuulio-Hen­riks­son, Anna-Mari; Toik­ka, Tuu­la; Heino, Pekka & Laukkala, Tan­ja (2019). Kuntou­tusp­sykoter­apia tukee työssä pysymistä. Suomen lääkärile­hti, 74(13), 816‒824.

White, Michael (2007). Kart­to­ja nar­rati­iviseen työsken­te­lyyn. Jyväskylä: Gummerus.

Zit­toun, Tania; Valsin­er, Jaan; Vedel­er, Dankert; Sal­ga­do, João; Goncalves, Miguel M. & Fer­ring, Dieter (2013). Human devel­op­ment in the life course. Melodies of liv­ing. Cam­bridge, UK: Cam­bridge Uni­ver­si­ty Press.