Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Kaisa-Maria Leskinen: Pekka Töpöhännän kadehdittava kyky olla oma itsensä

Pekka Töpöhän­tä ‑tari­noiden kaut­ta voidaan tutkia kateu­den ilmaisua ja sen kohteena olemista. Pekka on utelias ja luot­tavainen kissa, joka saa kujakissa Mon­nin sapen kiehu­maan. Pekalta puut­tuu oikean kissan ylpeys, pitkä kaare­va hän­tä. Mon­nia ihail­e­vat toisi­in­sa psyykkises­ti kiin­ni jääneet kissakak­soset Pil­li ja Pul­la. Tari­noi­ta lukies­sa oma kateus voidaan pro­jisoi­da Mon­ni­in, Pillin ja Pul­lan sym­bioot­tisu­udelle voidaan nau­reskel­la. Töpöhän­nän seikkailu­ja voi tarkastel­la min­u­u­den eri puolien suhtei­den kuvauksi­na. Meis­sä kaikissa elää sekä Pekka että Mon­ni, mik­sei Pil­li ja Pul­lakin. Pekka on toimin­ut samais­tu­misko­hteena monille. Voidaan ajatel­la, että jos pieni ihan tavalli­nen, jopa hän­nätön, kissa selviää noin hienos­ti, niin mik­sen minäkin sit­ten? Pekka tar­joaa meille lohtua ja toivoa. Pekka Töpöhän­näl­lä on kade­hdit­ta­va kyky olla oma itsen­sä. Tätä kykyä voidaan myös yhteisöl­lis­es­ti vahvistaa.

Oli­pa ker­ran hoita­va satu

Tar­i­nat tuo­vat toivoa, sadut sulat­ta­vat suru­jamme, romaane­ja tai runo­ja lukies­samme rai­vo ja rakkaus meis­sä kos­ket­tuvat. Kir­jat kuu­lu­vat olen­naise­na osana las­tenpsykoter­apeutin välineistööni. Moni on hyö­tynyt etenkin Pekka Töpöhän­tä ‑tari­noista, vaikka­pa sis­arka­teu­den poltel­lessa mieltä. Tari­noista avau­tuu uusia näkymiä, syn­tyy yhteistä ihme­tys­tä ja uteliaisu­ut­ta. Tun­teista puhumi­nen ja niihin kon­tak­tis­sa olem­i­nen ker­to­musten hah­mo­jen kaut­ta on helpom­paa. Kir­jo­ja kat­sel­laan ja lue­taan yhdessä, usein vuorotellen toisillemme. Pysähdytään kohdis­sa, jol­loin mieleen nousee jotain yllät­tävää, muis­to tai oival­lus. Kir­jaa voi pala­ta tutki­maan, vaikkei aiheesta vielä saa­ta puhua tai sille on vaikea löytää sano­ja, aiheen sijoittues­sa elämän varhaisimpi­in vai­heisi­in. Lukies­sa tutkimme itseämme, ja min­u­utemme vahvis­tuu (Bloom 2001, 18‒19). Kir­jan tari­naa vas­ten voi peila­ta omaa sisäistä tari­naansa. Meille kaikille on tärkeä luo­da kun­ni­alli­nen elämän­ta­ri­na olo­suhteis­tamme huoli­mat­ta – sel­l­ainen tari­na, jos­sa vaikeuk­sista huoli­mat­ta olemme pär­jän­neet ja men­neet eteen­päin (Lesk­i­nen & Rita 2021, 48).

Sadut toimi­vat tun­tei­den säil­iönä ja aut­ta­vat lap­sia käymään läpi trau­mo­ja, kri­ise­jä ja mene­tyk­siä. Sadun lukem­i­nen ahdis­tuneelle lapselle voi joskus olla paras tapa aut­taa, sat­u­jen ollessa keino jopa hyvin prim­i­ti­ivis­ten ja tuskallis­ten fan­ta­sioiden käsit­te­lyyn ja niiden sisäl­lyt­tämiseen. Kun lap­si pyytää aikuista luke­maan sadun, hän taval­laan pyytää tätä ker­tomaan jotakin itses­tään. Lukies­saan lapselle aikuinen antaa samal­la vaku­u­tuk­sen siitä, että hän hyväksyy lapsen sisäisen maail­man. (Kaja­maa 1998, 125‒127.) Töpöhän­tä-tari­noista voi löytää sanat kiusat­tuna olemisen koke­muk­selle tai oma­lle kiusaa­jan roo­lille. Satu voi myös muut­taa las­ta. Loukkaavasti toisi­in suh­tau­tu­va lap­si saat­taa sadun ansios­ta alkaa ajatel­la ja toimia aikaisem­paa myötä­tun­toisem­min (Ylö­nen 2000, 63). Täl­lainen oppimi­nen on mielestäni mah­dol­lista vain, jos lap­si kokee sadun siivit­tämänä tule­vansa itse ymmär­re­tyk­si. Lap­sille voi ja kan­nat­taa lukea kir­jo­ja vielä sil­loinkin, kun lap­si jo itse osaa lukea. Kir­jat anta­vat tart­tumap­in­taa, mah­dol­lisuuk­sia läh­estyä sanat­to­mia aukko­ja ja pimeää ainet­ta vaivihkaa, epä­suo­rasti (Kain­u­lainen 2019, 159). Toiselle luet­taes­sa limit­tyvät sekä luk­i­jan että kuuli­jan tiedosta­mat­tomat oman itsen peilaamiset suh­teessa tari­naan. Ehkä myös luk­i­jan ja kuuli­jan suhde peilau­tuu uudel­la taval­la yhdessä jae­tun sadun avulla.

Pekka Töpöhän­tä ‑tar­i­nat mie­len peilinä

Pekka Töpöhän­nän seikkailu­jen perusku­vio on se, että kulkukissa-pääkon­na Mon­ni kiusaa kotikissa-Pekkaa ja yrit­tää kampit­taa tämän taival­ta adju­tant­tien­sa Pillin ja Pul­lan säestämänä, mut­ta vai­heikkaiden seikkailu­jen jäl­keen hyvä voit­taa aina pahan. Kiusaami­nen ja sen kohteena olem­i­nen tari­nois­sa voi tun­tua luk­i­jas­ta sietämät­tömältä, ja jotkut eivät ole halun­neetkaan kuul­la Töpöhän­nän elämästä. Toiset taas ovat lapse­na odot­ta­neet Pekka Töpöhän­nän uusien tari­noiden ilmestymistä ja janon­neet saa­da lukea nau­rat­tavia ja riipai­se­via tari­noi­ta hänen sat­tumuk­sis­taan. Nämä tar­i­nat ovat lohdut­ta­neet lap­sia, joil­la on elämässään koke­muk­sia puu­tok­sista tai hylkäämi­sistä. Eri hah­moissa, Mon­nia myöten tai ehkä juuri hänessä eri­tyis­es­ti, näyt­täy­tyvät myös mon­et han­kalat tun­teet, joi­ta mei­dän on itsessämme vaikea sietää.

Sadun viehä­tys perus­tuu kiehtovi­in tapah­tu­mi­in ja yllä­tyk­si­in mut­ta myös siihen, että luk­i­ja tai kuuli­ja on usein askeleen edel­lä sadun henkilöitä (Ylö­nen 2000, 11). Tämähän on Töpöhän­tä- tari­noiden ydin­tä. Lapselle ennakoitavu­us on tärkeää sadun kulun seu­raamises­sa, ja luot­ta­mus oikeu­den­mukaiseen lop­pu­un kan­nat­telee. Ter­apeut­tises­sa sadus­sa on henkilöitä tai usein yksi henkilö, jon­ka lap­si tun­tee läheisek­si tai johon hän eri­tyis­es­ti samais­tuu. Samais­tu­misen kohde – usein päähenkilö – ei saa olla täysin muit­ten ohjail­tavis­sa eikä tois­t­en avun varas­sa, vaan hänen toimin­nal­laan tulee olla merk­i­tys­tä, jol­loin lap­si saa kokea, että omaan elämään pystyy vaikut­ta­maan. Vaikeuk­sia seu­raa­vat onnis­tu­miset tai mene­tys­tä sen hyväksymi­nen, että surukin kuu­luu elämään ja hel­lit­tää aikaa myöten. Ter­apeut­tisen sadun edel­ly­tys on sen tar­joa­ma lohtu. (Ylö­nen 2000, 64‒65.)

J. C. Cooperin (1983) teok­ses­sa arkki­tyyp­pi­sistä sym­bol­eista ja tois­tu­vista kaavoista klas­si­sis­sa saduis­sa on kuvaus hölmöstä ja vei­jarista (engl. the fool and the trick­ster). Cooper­il­la (1983, 88) on esimerkke­jä hölmöistä tari­nan sankareista, joi­ta on help­po hui­ja­ta. Kuvat­tu hölmö on hiukan tyh­meli­i­ni, yksinker­tainen ajatuk­sis­saan sekä ole­vaiset asi­at hyväksyvä, usein sym­pa­at­ti­nen hah­mo, joka joutuu kiipeli­in tai selviy­tymään vaikeuk­sista, kyeten aina pelas­ta­maan nahkansa. Täl­lainen hölmö onnis­tuu kuin vahin­gos­sa saavut­ta­maan rikkauk­sia ja ihailua. Hölmö on avoimin mielin, luon­nolli­nen ja vas­taan­ot­taa apua. Via­ton hölmö on spon­taani ja myös oppii koke­muk­sis­taan, tavoit­taa merk­i­tyk­siä kas­vaes­saan ja kehit­tyessään. Eikö hän olekin ajal­laan kehit­tyvän lapsen kaltainen? Aikamoi­sen kade­hdit­ta­va, samais­tut­tavakin hah­mo? Coop­er (1983, 93) kuvaa vei­jar­i­hah­mon peilaa­van kaikissa saduis­sa poh­javireenä ole­van ambivalenssin käsit­te­lyä. Hän sanoo vei­jarin ole­van ambivalenssin ja paradok­saal­isu­u­den henkilöi­tymä, luo­va ja tuhoa­va samaan aikaan. Yksi Cooperin esimerkeistä on vei­jari Saa­pas­jalka­kissa. Hän­hän hui­jaa men­nen tullen mut­tei suinkaan omak­si eduk­seen kuten Mon­ni. Hui­jarivei­jari onkin ris­tiri­itainen hah­mo, joka voimansa oikein suun­nates­saan voisi saa­da paljon hyvää aikaan. Pul­mi­in pää­tyneitä vei­jare­i­ta voidaan las­tenpsykoter­api­as­sa aut­taa sietämään sisäisiä ris­tiri­itaisuuk­si­aan niin, että tuhoa­vana näyt­täy­tynyt voima val­jas­tuu enem­män kasvun ja luovu­u­den käyt­töön, elämän puolelle. 

Kateel­lis­ten panettelua

Halusin tutkia vaikei­den tun­tei­den ilmaisua ja käsit­te­lyä las­ten kir­jal­lisu­udessa, eri­toten kateut­ta. Ajatel­lessani sanon­taa ”kateel­lis­ten panet­telua” tulee hake­mat­ta mieleen töpöhän­täi­nen Pekka ja hän­tä lakkaa­mat­ta panet­tel­e­va Mon­ni lakei­joi­neen. Käytänkin Pekka Töpöhän­tä ‑tari­noi­ta avaime­na kateu­den ilmaisun ja eri­tyis­es­ti kateu­den kohteena olemisen tutkimiseen. Psyko­ana­lyytikko Eli­na Reenko­la (2020, 16) kir­joit­taa kateu­den ole­van vihainen tun­neti­la, joka nos­taa päätään tietoi­sis­sa tai tiedosta­mat­tomis­sa ver­tailuis­sa toisen parem­pi­in, ihail­tavi­in ja tavoiteltavi­in omi­naisuuk­si­in ja omis­tuk­si­in. Toisen tyy­tyväisyys ja nautin­to voimis­ta­vat kateut­ta. Kateel­lisen mielessä hän on itse puut­teelli­nen ja vajavainen, kun taas toinen on run­sas, tyy­tyväi­nen ja nautin­toon kykenevä (Reenko­la 2020, 20). Mon­ni sanoo ole­vansa kiukkuinen Pekalle ja tule­vansa tämän ärsyt­tävyy­destä aivan sairaak­si (Knutsson 1942/1978, 10). Kateu­den koke­mus voi olla voimakas ruumi­illi­nen elämys ja kos­ket­taa varhaisia tun­to­jamme. Melanie Klein (1957/2016) ymmär­sikin, että kateudel­la on hyvin varhaiset juuret.

Pekka on vil­pitön, riemul­la ja uteliaisu­udel­la maail­maan suh­tau­tu­va kissa, joka saa Mon­nin sapen kiehu­maan. Mikä Pekas­sa Mon­nia provosoi? Tai oikeam­min, mil­lainen on panet­teli­jan sielunelämä? Mon­nis­sa kilpistyy mus­tavalkoinen suhde itseen ja mui­hin. Pienu­u­den ja hau­rau­den tor­jun­ta vie voimia ja hor­jut­taa, tukipylväinä mauku­vat vierel­lä Pil­li ja Pul­la. Mus­tavalkoisu­us kuvaa osu­vasti Mon­nin lohkomisel­la suo­jau­tu­vaa mie­len­ti­laa. Mon­nia katso­vat ylöspäin pienet kissat, Pil­li ja Pul­la, joiden eril­listymi­nen ja yksilöi­tymi­nen toi­sis­taan, saati pylvään nokkaan korote­tus­ta Mon­nista, jää epä­selväk­si. Kir­jas­sa tode­taankin, että ”en minä ole koskaan näh­nyt Pil­liä ilman Pul­laa” (Knutsson 1943/1971, 27). Pil­li ja Pul­la sanovat, etteivät tarvitse peil­iä, kos­ka voivat kat­soa toisi­aan (Knutsson 1944/1974, 40). Hiih­tok­isois­sa Mon­ni halu­aa saat­taa Pekan häpeämään käyt­täen ident­tis­ten Pillin ja Pul­lan ole­mus­ta voit­taak­seen. Pil­li ja Pul­la heis­sä näyt­täy­tyvässä yksinker­taisu­udessaan pal­jas­ta­vat kata­lan suun­nitel­man tuo­den esi­in eril­lisyyten­sä ja Mon­nin raivon edessä koke­vat pilan­neen­sa kaiken (Knutsson 1943/1971, 30‒31). Mieleen tulee van­hem­muus, joka ei kestä lapsen omak­si itsek­si kehit­tymistä, omia halu­ja ja pyrkimys­tä kas­vaa. Mon­ni käyt­tää kak­sosia häikäilemät­tä tarkoituk­si­in­sa, omana jat­keenaan. Pil­li ja Pul­la tah­tomat­taan, ja tari­noiden edetessä jo tarkoituk­sel­lis­es­tikin, pal­jas­ta­vat Mon­nin ilkeät aikeet ja juonit­te­lut. Pekka Töpöhän­tä on har­maa, puh­taan valkeaa vat­sakar­vaa ja kuonon valko­laikku­ja luku­un otta­mat­ta. Pekalta puut­tuu oikean kissan ylpeys, pitkä kaare­va hän­tä. Niin, ja kukas kissan hän­nän nos­taisi, ellei kissa itse? Onko Pekalla nos­tet­tavaa? Miten hän nos­taa itsen­sä, kun itse­var­muu­den sym­boli puuttuu?

Läh­estyn kir­jasar­jaa Pekas­ta kuten leikkiä tai unta. Näis­säkin usein samat teemat tois­tu­vat, välil­lä jumit­taen ja ajoit­tain vauhdikkaasti tiedosta­mat­toman vir­ras­sa ede­ten. Las­tenpsykoter­apeut­ti havain­noi ja ajat­telee lapsen leikkiä. Vaikei­ta asioi­ta voidaan käsitel­lä leikissä ker­ta toisen­sa jäl­keen. Leikissä kuvas­tu­vat hah­mo­jen suh­teet toisi­in­sa, ja lap­si sijoit­taa niihin mieliku­via lähei­sistään. Osal­listues­saan leikki­in psykoter­apeut­ti saat­taa hah­mol­laan edus­taa monia lapsen tärkeitä sisäisiä objek­te­ja tai niiden puutet­ta. Leikkiä voidaan tarkastel­la myös kuvana lapsen koke­muk­ses­ta itses­tään. Eri hah­mot, niiden väliset suh­teet ja tapah­tu­mat voivat edus­taa lapsen eri puo­lia, joskus kovin kaukana toi­sis­taan ole­via min­u­u­den osia. Myös Pekka Töpöhän­nän seikkailu­ja voi tarkastel­la min­u­u­den eri puolien suhtei­den kuvauksi­na. Meis­sä kaikissa elää sekä Pekka että Mon­ni, mik­sei Pil­li ja Pul­lakin. Voimme olla myös kateel­lisia itsellemme.

Reenko­la (2020, 65–68) nimeää itsekade­hti­jan sisäisek­si kade­hti­jak­si. Sekä kade­hti­ja että kade­hdit­ta­va ovat tässä asetel­mas­sa samas­sa henkilössä, ja syn­tyy sisäi­nen kamp­pailu min­u­u­den eri osien välille. Sisäi­nen kade­hti­ja voi muotoutua myös samais­tu­mis­es­ta kateel­lisi­in van­hempi­in. Ajat­te­len, että luovu­u­den ja onnel­lisu­u­den koke­muk­sen esteenä saat­taa olla se, ettemme saa koko kap­a­siteet­ti­amme käyt­töön panetel­lessamme itseämme. Meitä voi kahli­ta sisäi­nen kamp­pailumme: voim­meko naut­tia osaamis­es­tamme ilman, että pelko epäon­nis­tu­mis­es­ta tai saavu­tusten tuhou­tu­mis­es­ta sitä tulee pilaa­maan? Pystym­mekö iloit­se­maan taidois­tamme, vaik­ka tai kos­ka meitä niistä kadehditaan?

Pekalla ei ole hän­tää, mut­ta Mon­nil­ta puut­tuu perhe

Siis, oli­pa ker­ran kissa; ihan tavalli­nen, har­maavalkoinen kissa. Surullisek­si asi­ak­si maini­taan hän­nät­tömyys. Se on noloa, kos­ka hän­nän on purrut poik­ki Rot­ta kisun ollessa muu­ta­man päivän ikäi­nen (Knutsson 1939/1978, 6). Häpeä ja häpäisy ovat läs­nä jo Pekan varhais­vai­heis­sa. Jotain oleel­lista on leikat­tu, pur­tu irti ja menetet­ty. Pekkaa ei ole kyet­ty suo­jaa­maan. Ympäristön kissat pilkkaa­vat poikkeavaa kisua sen pienu­ud­es­ta huoli­mat­ta. Vihaise­na kisu ei voi heilut­taa kuin töpöä, kissan omi­naistapoi­hin kuu­lu­va aggres­sion ilmaisu hän­näl­lä on jo alus­ta estynyt, kas­troitu (Knutsson 1939/1978, 6). Varhain trau­ma­ti­soituneen lapsen kos­ke­tus omaan aggres­sioon­sa ja sen ilmaisu­un on usein estynyt. Kun kiukkua pin­nis­tellen pide­tään pois­sa, kehit­tyy epäaidon itsen koke­mus. Vastapain­ona saat­ta­vat olla äkil­liset rai­voko­htauk­set, joiden syytä on het­kessä vaikea tavoit­taa. Ter­apeut­ti aset­tuu lapsen rin­nalle toiv­ot­ta­maan ter­ve­tulleek­si pienetkin harmin ilmaisut ja ottaa lapsen vihan mie­len­sä säil­iöön sulateltavak­si. Vähitellen aggres­sio tulee tutuk­si lapselle itselleenkin muotoutuen puolen­sa pitämisen, aikaan saamisen ja omak­si itsek­si kas­vamisen voimak­si. Tarvi­taan kuitenkin aut­ta­va toinen.

Mir­rin ollessa seit­sen­vi­ikkoinen tapah­tuu jotain eri­ty­istä (Knutsson 1939/1978, 7). Maalaistalon poikueen pieni kisu hypähtää uteliaisu­ut­taan työmiehen paket­ti­au­ton kyyti­in ja pää­tyy kaupunki­in. Per­il­lä setä huo­maa mir­rin, ja suh­tau­tu­mi­nen on mutkat­toman suo­pea. Per­heen tytär ihas­tuu mis­seen iki­hyväk­si per­heen pojan tuumies­sa, että koira olisi ollut parem­pi, tode­ten hän­nän puut­teen. Kisu ris­titään Pekak­si. Pekka syn­tyy myös ihmis­per­heen mielis­sä. Tytär Pirkko ottaa kissan lem­mikik­seen. Hänestä tulee Pekan tärkeä aut­ta­va toinen. Tari­nas­sa voi kuul­la myös sijoite­tun lapsen koke­muk­sen: varhainen ympäristö ei ole kyen­nyt suo­jaa­maan las­ta, on tapah­tunut trau­maat­ti­nen kaltoinko­htelu, ehkä sekä psyykkisessä että fyy­sisessä muo­dos­sa. Uusi mah­dol­lisu­us tar­joutuu uudessa elinympäristössä hoivaavien ja huol­ta pitävien ihmis­ten toimes­ta, siis onnistues­saan näin.

Mon­nil­la ei ole tärkeää toista, hän on kujien kas­vat­ti. Pekka ei ehkä innos­tu hänelle kaulaan laite­tus­ta rusetista, mut­ta päät­tää kestää pien­tä epä­mukavu­ut­ta saadessaan silakoi­ta ja ker­maa sekä lankak­erän leikkei­hin­sä. Ollessaan riip­pu­vainen Pirkon huolen­pidos­ta on ase­tut­ta­va jonkin ver­ran täyt­tämään odotuk­sia. Alus­sa Pekas­sa on epä­var­muut­ta siitä, mihin hän kuu­luu ja kokeeko per­he hänet jäsenek­seen. Maalle, per­heen tärkeään kesä­paikkaan, mukaan otta­mi­nen varmis­taa Pekalle hänen paikkansa per­heessä (Knutsson 1939/1978, 39). Tämä on koke­muk­seni mukaan mon­en sijais­lapsenkin koke­mus, tärkeä yhteinen mat­ka merk­i­tyk­sel­liseen paikkaan. Kun Pekka on pois seikkailuil­laan, Pirkko huolestuu. Palates­saan Pekka ihmettelee, etteikö Pirkko käsitä hänen ole­van jo iso kissa. Tässä kohtaa Pekka muis­tut­taa teiniä, joka ei pois­sa ollessaan akti­ivis­es­ti ajat­tele van­hempiaan eikä saa kiin­ni van­hempansa mielessä pitävästä puoles­ta, vaik­ka ehdot­tomasti sitä vielä tarvit­seekin. Näin voi toimia rajo­ja kokeil­e­va pienem­pikin lap­si, joka irtiotol­laan kysyy, huo­mat­ti­inko hänen pois­saoloaan, kai­vat­ti­inko häntä.

Erilleen jou­tu­mi­sis­sa kiin­tymys­suhdet­ta tes­tataan. Ker­rankin Pekka-par­ka uteliaana pää­tyy väärään junaan. Per­heen las­ten lähtiessä junapysähdyk­sel­lä osta­maan suk­laa­ta tulee Pekka kateel­lisek­si. Hänelle kuu­luu myös oikeus jaloitel­la! Pekka tavoit­telee akti­ivis­es­ti halu­a­maansa. Täl­lä ker­taa siitä seu­raa köm­mähdys. Väärä juna läh­teekin aivan vas­takkaiseen suun­taan. Pekan havain­toa vääristää tapah­tu­maa edeltävä loukkaan­tu­mi­nen: ase­mal­la ihmiset osoit­ta­vat hänen hän­nät­tömyyten­sä. Sil­loin äkisti liik­keelle lähtevää junaa ei onnis­tukaan totea­maan vääräk­si. (Knutsson 1939/1978, 65.) Kyl­lähän me tiedämme, ei tässä huonos­ti käy: Pekka löytää kyl­lä koti­in. Hän­tä aute­taan. Pekka jää ikävöimään monia kohtaami­aan ihmisiä tai eläim­iä. Kohtaami­sis­sa hän osoit­taa kykyn­sä liit­tyä ja kiin­tyä. Pekan ihmisys­tävien, Ollin ja Pirkon, kaver­it Lasse ja Kirsti tykkäävät myös Pekas­ta. Lasse tosin kiu­soit­telee aika ajoin Pekkaa töpöhän­täisyy­destä, mut­ta Pekka pyrkii tämän ohit­ta­maan, kos­ka ”se nyt ker­ta kaikki­aan on poikien tapa” (Knutsson 1944/1974, 5). Pekka sulat­taa myös työmi­esten sydämet, mut­ta tari­na toteaa, että ”Mon­nista he eivät pitäneet. Ihmekös, että Mon­ni oli kateelli­nen” (Knutsson 1944/1974, 118). Mon­ni yrit­tää pitää Pil­liä ja Pul­laa lähel­lään, kuin per­heenä, mut­ta kon­trol­lin keinoin.

Pekan ylpeys, nautin­to ja toipumiskyky

Yksi Pekan sankari­teoista on jo tari­noiden alus­sa tuli­palosta tiedot­ta­mi­nen per­heen pelas­tuk­sek­si. Pekka saa per­heeltään ylistys­tä ja mital­in, mut­ta Mon­nil­ta kateut­ta ja pilkkaa. Tämä on Pekan ja Mon­nin kuu­luisa ensiko­htaami­nen. Pekka ei suos­tu Mon­nin vaa­teeseen riisua mitalia kaulas­taan. Se on Mon­nille merk­ki siitä, että kotikul­mille on tul­lut kissa, joka julis­tau­tuu mui­ta, etenkin hän­tä parem­mak­si. Mon­nin mielestä Pekalla on kaikkea, vaik­ka tämän koke­muk­sen­sa kanssa hän ei pääsekään tietois­es­ti kos­ke­tuk­si­in. Mon­ni sijoit­taa Pekkaan määreen ’’kop­pa­va pikku kissa’’. Hän ei ker­ta kaikki­aan, tai ’’ker­ma kaikki­aan’’, kuten Pul­la asian ilmai­sisi, siedä Pekan kade­hdit­tavaa kykyä naut­tia omista saavu­tuk­sis­taan. Kisso­jen päiväle­hteen ilmestyy Pillin ja Pul­lan tuel­la Mon­nin kir­joi­tus ”suut­tumus­ta herät­tävästä kissas­ta”. Seu­raa joukkoli­ike, sak­in­hivu­tus. Muil­la kul­makun­nan kissoil­la ei ole kuin Mon­nin sana Pekan ylem­myy­den­tun­toisu­ud­es­ta, ja silti kolmekym­men­päi­nen lau­ma kisso­ja hyökkää pahaa-aav­is­ta­mat­toman Pekan kimp­pu­un ja riistää sankaru­ussym­bol­in tämän kaulas­ta. Pekka on järkyt­tynyt kohtelus­ta mut­ta toipuu nopeasti kotona selit­täen itselleen, että ilman mitalia onkin helpom­pi liikuskel­la. (Knutsson 1939/1978, 25.) Pekan kade­hdit­ta­va toipumiskyky lisää entis­es­tään Mon­nin raivoa.

Psyko­ana­lyytikko Riit­ta Hyr­ck (2018) puhuu kir­jas­saan Haavoit­tunut itse­tun­to sekä ohut- että pak­sunahkaisen nar­sistin häpeäkoke­muk­ses­ta. Hyr­ck aut­taa meitä eläy­tymään Mon­nin nahkoi­hin ja luo­maan tähän hie­man lem­peäm­män kat­seen. Pohties­saan nar­sis­min käsitet­tä Hyr­ck alle­vi­ivaa syvän häpeän aiheut­ta­maa vau­ri­o­ta itse­tun­non alueel­la. Pekkaan voi liit­tää kuvauk­sen laps­es­ta, joka uskaltaa onnis­tua, kun hänen saavu­tuk­sis­taan on vil­pit­tömästi iloit­tu eikä hänen tarvitse pelätä van­hem­man tule­van kateel­lisek­si onnis­tu­mis­es­taan. Mon­nia sen sijaan osu­vasti luon­nehtii Hyr­ckin kuvaus yksinäis­es­tä kuninkaal­lis­es­ta, pak­sunahkaises­ta nar­sis­tista: ellei hoita­ja osaa eläy­tyä vau­van avut­to­muu­den koke­muk­seen, joutuu tämä lohko­maan tai dis­so­sioimaan avut­to­muu­den mielestään. Ohut­nahkaises­ta nar­sis­tista tulee laimin­lyö­tynä pelokas ja tak­er­tu­van riip­pu­vainen, kun taas pak­sunahkainen tulee vihaisek­si ja suun­taa aggres­sion­sa mui­hin. (Hyr­ck 2018, 11–12, 29, 142‒143.) Las­tenpsykoter­apeutin vas­taan­otol­la voidaan koh­da­ta sekä ohut­ta että pak­sua mie­len ihoa, aidon itsen syn­tymät­tömyyt­tä tai sen naamioi­tu­mista kaikkivoipaisu­u­teen. Omnipotenssin ansas­sa rim­puil­e­valle lapselle mikään ter­apeutin sanois­sa, teois­sa tai ole­muk­ses­sa ei tun­nu aut­taval­ta, kun oma tarvit­se­vu­us on vielä tun­tem­aton­ta, tor­jut­tua. Mie­len iho on liian pak­su vas­taan­ot­ta­maan läm­pöä, ja empa­tia muis­tut­taa koe­tu­ista vaille jäämi­sistä. Ter­apeut­ti tekee har­ti­avoimin töitä säädel­läk­seen kom­mu­nikaa­tio­taan vas­taan­otet­tavam­paan muotoon.

Kauneus ja ylpeys kuu­lu­vat Mon­nin mielestä hänelle itselleen, ja on ennen kuu­luma­ton­ta, miten hän­nätön rääpäle Pekka voi ylpeil­lä itses­tään. Muis­tan, miten sis­arka­teud­es­ta kär­sivä pieni ter­api­alap­si­ti­itiäi­nen ihmetteli, miten parku­va pikku­sis­arnyyt­ti herät­ti aiheet­tomasti ihas­tus­ta hänen itsen­sä jäädessä pait­sioon. Mon­ni on pak­su­turkki­nen nar­sisti ja voimakas­ta kateut­ta tun­tien kokee, kuten Hyr­ck (2018, 153) asi­aa kuvaa, että itsekästä Pekkaa on lupa kohdel­la kaltoin. Eläy­tyvää rakkaut­ta ei Mon­ni tai­da olla saanut. Hänen his­to­ri­as­taan meil­lä ei ole tietoa. Tari­nois­sa Mon­ni edus­taa sitä hyl­jek­sit­tyä meis­sä, johon on vaikea luo­da suhdet­ta. Pekas­sa Mon­nia provosoi juuri silmit­tömästi raivos­tut­ta­va kyky selvitä mitä ilmeisem­män ja näkyvän puut­teen kanssa.

Mon­nin häpeä, kateus ja kosto

Reenko­la (2020, 22) liit­tää häpeän ja kos­ton läheis­es­ti yhteen. Eri­tyis­es­ti nöyryy­tyk­set ja häpeärai­vo lietso­vat kos­ton­hi­moa, joka voi lien­tyä vas­ta, kun henkilö on saanut kos­ke­tuk­sen sen taustal­la ole­vaan häpeään. Reenko­la (2020, 72‒73) hah­mot­telee kateu­den kom­pas­sia, jon­ka neljä eri suun­ti­maa ovat vetäy­tyjä, vält­täjä, hyökkääjä ja sisäi­nen kade­hti­ja. Hyökkääjä on kateu­den kohteen kim­pus­sa ja pyrkii pilaa­maan tai tuhoa­maan tämän. Väheksymäl­lä, halvek­sumal­la ja mitätöimäl­lä tätä hän tähtää oman kateu­den tun­teen­sa lievi­tyk­seen. Tun­nistamme kuvauk­ses­ta Mon­nin. Vaik­ka Pekan koko ole­mus­ta tois­t­en silmis­sä tun­tuu määrit­tävän hän­nän puute, on merkillepan­tavaa, että Pekan ja Mon­nin ensi­ta­paamisel­la siitä ei puhuta juuri mitään. Mon­ni­han kiin­nit­tää huomion lähin­nä siihen, että Pekalla on jotain, mitä hänel­lä ei ole; mitali sankaru­ud­es­ta, muiden pelas­tuk­sek­si toimimisesta.

Kun Pekka saa­puu paikalle, on Mon­nin mieli epälu­u­lon täyt­tämä. Yhdessä Lin­nan­mäen ilkei­den Ris­to- ja Rauha-kisso­jen kanssa Mon­ni pil­lip­ul­la-jatkei­neen joh­dat­taa mieli­hyvää, eli täl­lä ker­taa silakoi­ta, tavoit­tel­e­van Pekan rantaan kastet­tavak­si (Knutsson 1939/1978, 94). Veteen heit­tämi­nen ei ole tava­ton nolaamisen tapa. Nyt kylmäl­lä kylvyl­lä yritetään karis­taa Pekas­ta kop­pavu­ut­ta. Epälu­u­loa ei saa herät­tää, Mon­ni-kiusaa­ja on agi­toin­ut muut kissat esit­tämään ystäväl­listä. Ora­van huudel­lessa Pekalle hän­nät­tömyy­destä Pekka jopa kokee Mon­nin puo­lus­ta­van hän­tä. Pekka kuitenkin pelas­tuu, mut­ta Mon­ni seu­ralaisi­neen tulee aje­tuk­si järveen koirien toimes­ta. Se on sat­tumaa, ei Pekan suun­nitel­tu kos­to. Tapah­tu­mas­ta seu­raa Mon­nille nolous – Pekan häpäisy-yri­tys oli yri­tys pro­jisoi­da itses­tä pois vail­li­naisu­us, ja nyt sitä on het­kin tunnettava.

Mon­nin kateus ei suun­taudu ain­oas­taan Pekkaan, vaan mui­hinkin hänen vieraik­si tai eri­laisik­si kokemi­in­sa hah­moi­hin, kuten Lapista tulleeseen Pal­las-Palleen (Knutsson 1943/1971, 5). Mon­nin täy­tyy saa­da kokea, että hän on kaupun­gin tyy­likkäim­min hän­tään­sä heilut­ta­va kissa. Arka­di­an­mäen Ulla ihailee Pallen hän­nän heilu­tus­ta niin, että Mon­nin olo käy sietämät­tömäk­si. Palle on var­ma itses­tään, saavu­tuk­sis­taan hiih­tomes­ta­ri­na ja halu­aa jakaa oppia muillekin. Depres­si­ivisen posi­tion kyky kiitol­lisu­u­teen ja halu­un jakaa saa­maansa hyvää näkyy Pal­lessa. Ullan lisäk­si Pallen hän­nän heilu­tus­ta ja hiih­toa ihail­e­vat muutkin kissat. Mon­ni ei uskalla yrit­tää hiih­toa, vaan vetoaa reuma­tismi­in. Ver­tailu Palleen on muillekin kestämätön­tä, ja loukkaan­tunei­ta varpai­ta alkaa tul­la yhdelle sun toiselle. Ehdokkaak­si hiih­toa oppi­maan nos­te­taan Pekka, joka saa sanoik­si sen, mitä muut eivät toh­di ilmaista: ”En tiedä uskallanko…” Pekka viilet­tää suksi­neen alas rin­net­tä ja tuumaa onnis­tuneen­sa juuri hän­nät­tömyyten­sä vuok­si! Mon­nille ei jää muu­ta vai­h­toe­htoa kuin uho­ta äkkiä kadon­neen reuma­tismin­sa sal­li­mana näyt­tää muille parem­muuten­sa. Seit­semän kuperkeikan ja muiden nau­ru­jen saat­tele­m­ana Mon­ni suut­tuu syyt­täen epäon­nis­tu­mis­es­taan taas reuma­tismi­aan. Syy on aina ulkop­uolel­la. Tapah­tu­mas­ta tuli pahin, mitä Mon­ni koskaan muisti itselleen käyneen.

Jos Pekka uskaltaa pelätä, on hän muu­toinkin rohkea, mikä pal­jas­tuu kum­mi­tusjut­tu­jen lomas­sa: Mon­ni vapisee Pekkaa kut­su­van kum­mi­tuk­sen edessä, kun Pekka astuu reip­paasti esi­in. Pekka ei edes tiedä, että kyseessä on hän­tä per­heen keho­tuk­ses­ta etsimään tul­lut ystävä Mau­ri. (Knutsson 1944/1974, 112.) Mon­ni häpeää pelkäämistään ja halu­aa lait­taa Pekan pelkäämään. Luk­i­ja saa halu­a­mat­taankin samais­tua Mon­nin ahdinkoon, samal­la pro­jek­tion mekanis­mil­la; en minä ole kateelli­nen, vaan tuo Mon­ni. Mon­nil­ta saamme lah­jan oman han­kalan puolemme käsit­te­lyyn ja sulat­telu­un. Kuten ter­api­as­sakin, kehi­tys tapah­tuu usein salas­sa. Pro­jek­tion suo­jis­sa voidaan tutus­tua vaille jäämisen viil­loista kir­poavaan kateu­teen itsessämme.

Super­pekka vai tavalli­nen kissa?

Miten Pekka sit­ten selviää kateu­den kohteena olemis­es­ta? Onko hän jotenkin vaikei­den tun­tei­den yläpuolel­la? Tari­nois­sa Pekka on voimakkaiden tun­nekoke­musten äärel­lä tuon tuos­ta. Ker­ran Olli vie Pekan koulu­un ja kät­kee lem­mikin opet­ta­jan kateed­eri­in. Opetuk­sen aiheena ovat koirat. Tästäpä Pekka suut­tuu ja sähisee piilopaikas­saan niin että kaikuu, töpöhän­täisyys ei estäkään aggres­sion ilmaisua. (Knutsson 1945/1978, 6.) Maalle junal­la lähdet­täessä Pekka ihmettelee, mik­si junas­sa on eri­ty­is­vaunu­ja koir­ille mut­tei kissoille. ”Tarpee­ton­ta liehakoin­tia”, ajat­telee Pekka kateel­lise­na. (Knutsson 1939/1978, 43.) Koirat yleis­es­ti joutu­vat Pekan mielessä kan­ta­maan pahan roo­lia. Hän ei varsi­nais­es­ti pelkää koiria, mut­ta silti vält­tää niiden kohtaamista. Tässä itse asi­as­sa Pekas­sa tapah­tuukin kehi­tys­tä, kun hän tutus­tuu Mau­ri Mäyräkoiraan sekä pari­in muuhun kilt­ti­in hau­vaan ja tun­nistaa näis­sä hyviäkin puolia.

Kesäkoti­in tul­lessaan Pekkaa häm­men­tää. Maal­la syn­tynyt kissa ei muista varhais­vai­heis­taan mitään, ja koti kaupungis­sa on tul­lut edus­ta­maan tur­vaa. Ympäri kul­jeskelu ja nuuskimi­nen aut­ta­vat epä­var­muu­den selät­tämisessä ja sisäisen vakau­den saavut­tamises­sa. (Knutsson 1939/1978, 46.) Jäädessään epäon­nis­es­ti yksin saarelle yök­si, men­tyään ensin puuhun koiraa pakoon, Pekka on oikein alaku­loinen ja suruis­saan. Leikkien­sä jäl­keen Pekka itkee vähän ja tun­tee ikävää, ketään ei kuu­lu. Hän jou­tui vielä pelkäämään yössä lentelevää pöl­löäkin ennen nukah­tamis­taan. (Knutsson 1940/1978, 49‒50.) Uuden­vuo­den juh­las­sa kissat anta­vat Pekalle kop­pa­van kissan mital­in, jon­ka kään­töpuolel­la lukee: ”Hän­tä on kissan paras kau­nis­tus.” Omas­ta eri­no­maisu­ud­estaan riemukkaana Mon­ni ja muut eivät huo­maa Pekan kadon­neen juh­la­paikalta. Itkien se koti­matkalla suree, mik­si hänelle ollaan ilkeitä asi­as­ta, johon itse ei voi vaikut­taa; hän­nät­tömyys ei ole val­in­ta. (Knutsson 1939/1978, 117.)

Muiden ilkei­den kisso­jen kohtaami­sista muo­dos­tunei­den peru­so­let­ta­musten varas­sa Pekka ottaa vas­taan myös maalaiskissa Iso-Miinan. Pekka päät­tää sähistä, jot­ta kissarou­va antaisi hänelle arvoa. Rou­va ei onnek­si provosoidu, vaan ymmärtää pelon sähinän taustal­la. Hän ker­too, ettei tarvitse pelätä, hän ei ole vaar­alli­nen. Miinalle Pekka uskaltaakin ker­toa koko nimen­sä ja sen, ettei pidä Töpöhän­tä-nimestään, kos­ka ei halua muis­tutet­ta­van puut­teesta. Miina näkee hän­nät­tömyy­dessä myös etu­ja; eipä jää hän­tä oven­rakoon eikä siitä voi myöskään kiusat­en vetää. (Knutsson 1939/1978, 48.) Tari­nois­sa Pekan vaikeista tun­nekoke­muk­sista keskeisin on häpeä. Arka­di­an Ulla kehuu Sil­li-Villen tanssi­taito­ja, eri­tyis­es­ti hän­nän huo­jut­telua musi­ikin tahdis­sa. Pekka nuolee huu­li­aan surkean oloise­na. Hän yrit­tää pelas­tau­tua sanoen, että tanssies­sa hän­nät voivat myös olla tiel­lä ja että hän sitä pait­si aikoo tanssia Rauta­tienkadun Eevan kanssa. Ulla ivailee Eevan ole­van Rikun perään, joten Pekka jää nieleskelemään nolout­taan kok­ien ole­vansa yksin ja kaikkien hyl­jek­simä. (Knutsson 1947/1973, 6.) 

Pekka on ylpeä, juuri kuten Mon­ni hän­tä syyt­tääkin. Viat­tomasti iloise­na kukkakim­pus­ta kaulas­saan Pekka ter­ve­htii Mon­nia: ”Hyvää päivää, kuten huo­maat – minus­ta on tul­lut kevätkeikari!” (Knutsson 1940/1978, 10), käyt­täen Pirkon hel­lit­te­lyn­imeä itses­tään. Mon­ni ei kestä tätä, kimp­pu­un latau­tuu kaik­ki se ilo ja ylpeys, jota hän ei voi itse kokea. Pekka naut­tii ja pitää huol­ta itses­tään. Kissaystävämme ilmen­tää itse­hoivaa kissan tavoin pesemäl­lä itseään. Pekka saat­taa maa­ta kaikessa rauhas­sa lem­pituo­lil­laan kehräten – ajatellen elämän ole­van suloista ja hauskaa. Häm­men­tyessäänkin Pekka kisso­jen tavoin nuolee itseään, kuin mitään ei olisikaan. Nautin­nol­lista itses­tä huole­htimista ei kuva­ta Mon­nin kohdal­la. Kun Mon­ni häm­men­tyy, hän suut­tuu – itselo­htu on siitä kaukana.

Pekka siis ei ole superkissa, vaan hyvin kissamais-inhimilli­nen, keskenkasvuinen ja kehit­tyvä. Pekas­sa on kade­hdit­tavaa hänen kykyn­sä tun­nistaa tun­teitaan ja selvitä niiden kanssa käyt­tämäl­lä keino­ja, jot­ka eivät liiak­si kapeu­ta hänen omaa elämään­sä eivätkä haavoita mui­ta. Hän on sil­lä lail­la oma itsensä.

Elämää puut­teel­lisu­u­den kanssa

”Ken onkaan näh­nyt kissaa, mi vail­la hän­tää on? Ei kur­jem­paa raukkaa lie alla auringon! Kun tanssi­hin käymme illoin, siro hän­tämme huiskii sil­loin. Töpöhän­tä se tas­suansa vain syr­jässä nuolko­hon” (Knutsson 1939/1978, 6–7). Tätä laulua on har­maa kissamme joutunut kuule­maan aika ajoin jo varhai­sista vai­heis­taan saak­ka. Mon­nin mielestä hän­nät­tömyys on kissa­heikkouden sym­boli. Kyl­lä se hän­nät­tömyys Pekkaakin järisyt­tää. Käärmeen maal­la koh­dates­saan ensi­het­ki on mil­tei riemulli­nen: hän­tä ilman kissaa! (Knutsson 1939/1978, 47.) Tuos­sa on toinen puut­teelli­nen, mut­ta min­ul­la on se, mitä siltä puut­tuu! Ja sit­ten pelästys ja kauhis­tus; täy­den­nän­pä tuol­la toisel­la itseäni, se on saata­va sulaute­tuk­si min­u­un, jot­tei ole liian uhkaa­va. Hän­nän, siis käärmeen voisi liit­tää kissaan. Käärmeen kaut­ta Pekka ikään kuin joutuu kuono­tusten puut­teen­sa kanssa, sym­boli on niin vah­va. Hän­nät­tömyy­destä seu­raa se, ettei Pekka voi sil­lä osoit­taa aggres­sio­taan, itse­var­muut­taan. Hän­nät­tömyys on sel­l­ainen tun­tomerk­ki, että kun Pekka katoaa ja hän­tä etsitään, niin nimeno­maan etsitään hän­nätön­tä kissaa. Mon­ni on sitä mieltä, ettei hän­nät­tömänä tule ker­skail­la mis­tään. Hän­nät­tömyys tekee kaiken muun tyhjäk­si, arvot­tomak­si. Puute tulee olla mielessä koko ajan, mikään muu ei voi olla arvokas­ta, se tekee jatku­van haa­van kaik­keen, vaikkei se liit­ty­isi mitenkään vaikka­pa Pekan Amerikan matkaan. Mon­nin mielestä matkaa sinän­sä ei tärkeänä koke­muk­se­na voi muis­tel­la, kos­ka puut­teel­lise­na koko elämä on vajaa (Knutsson 1941/1969, 123).

Voiko Pekka jakaa koke­mus­taan puut­teesta? Kyl­lä! Naan­talin Nos­sel­lakaan ei ole hän­tää! Ver­tais­tu­ki tulee avuk­si – nämä kissat heti ajat­tel­e­vat hän­nät­tömyy­den merk­it­sevän sitä, että toinen on hyvä tyyp­pi (Knutsson 1943/1971, 95). Toinen ver­tainen löy­tyy Pekalle Mau­ri Mäyräkoiras­ta (Knutsson 1944/1974, 10). Pekan ennakkolu­u­lot koiraa kohtaan häl­venevät hänen huo­mates­saan ensin­näkin, ettei Mau­ri hauku tai murise muiden koirien tapaan, mut­ta sen lisäk­si huo­mates­saan Mau­rin ole­van yksiko­r­vainen. Mau­ri sitä pait­si on ylpeä kor­vas­taan, joka hänel­lä on ja osaa heilut­taa sitä hienos­ti. Kiusat­tuna olemisen koke­mus yhdis­tää Pekan ja Mau­rin. He sopi­vat ystävyy­destä, jos­sa kumpikaan ei haavoita toista; Pekka ei sähise tai raavi, eikä Mau­ri pure tai hauku Pekkaa. Mau­ri saat­taa joskus vedo­ta yksiko­r­vaisu­u­teen­sa, kun ei oikein jak­sa tai kykene. Sil­loin Pekka toteaa, että onhan täl­lä neljä jalkaa, mikä kuitenkin on tärkein­tä. (Knutsson 1944/1974, 66.) Onko­han kir­jois­sa yhtäkään kohtaa, jos­sa Pekka olisi vedonnut hän­nät­tömyy­teen­sä lais­taak­seen velvol­lisuuk­si­aan tai saadak­seen sääliä?

Mon­ni taasen saat­taa sääliä hakea, mut­ta jää sydän­tä särkevästi ilman aitoa myötäelämistä sekä tuskansa jakamisen mah­dol­lisu­ut­ta. Pekkaa aut­taa joidenkin kisso­jen kyky myötä­tun­toon. Mon­ni jär­jestää Pekalle joul­u­lah­jak­si irto­hän­nän ja ympärille pilkkaavia kavere­itaan, Pekan joulupukkiuskoakin käytetään nolaamisen aseena. Tilanteen pelas­taa Arka­di­an Ulla, joka toruu pahantek­i­jät ja jät­tää ne siihen luu­loon, että on itse oikea joulupuk­ki. (Knutsson 1943/1971, 119.)  Ulla saat­taa ajoit­tain olla pöyhkeilevä, mut­ta hänessä on Pekkaa myötäelävä puoli: ”Minä pidän sinus­ta, vaikkei sin­ul­la ole hän­tää – ja jos sin­ul­la se olisi, niin var­masti se olisi tyy­likäs!” (Knutsson 1943/1971, 31).

Puu­tok­sista puheen ollen; kir­jois­sa ei tätä alle­vi­iva­ta, mut­ta Pekalta puut­tuu myös äiti. Pekan äitiä ei tari­nois­sa esitel­lä, muiden äite­jä kyl­lä. Pekka jää ihan kaipaa­maankin kissaneito Inkerin äitiä, joka lämpimästi ottaa vas­taan Pekan kiin­nit­tämät­tä huomio­ta hän­nät­tömyy­teen ja haluten kuul­la tämän seikkailuista (Knutsson 1939/1978, 75). Näin­hän äidin toivoisi tekevän, ohit­ta­van lapsen virheet ja puut­teet, uteliaana suh­tau­tu­van siihen, mitä lap­si pitää tärkeänä. Luk­i­jakin saa tava­ta Inkerin äidin ja koh­da­ta oman äidinkaipuunsa.

Perus­lu­ot­ta­mus ja sisällyttämiskyky

Usko­mat­toman sin­isilmäis­es­ti ker­ta toisen­sa jäl­keen Pekka toteaa Mon­nin ole­van kilt­ti ja avu­lias sekä taita­va, aivan kuin olisi uno­htanut kaik­ki tämän kep­poset ja häi­jyy­det. Esimerkik­si Mon­nin hais­taes­sa Pekan tavan­neen koiraa, siis Mau­ri Mäyräkoiraa, ihailee Pekka vil­pit­tömästi Mon­nin eri­tyisen hienoa vain­ua (Knutsson 1944/1974, 17). Pekan ker­toes­sa ystävän­sä Mau­rin kilttey­destä pyrkii Mon­ni nujer­ta­maan nujer­ret­tua ihme­tellen, ettei yksiko­r­vaisel­la nyt tokikaan ole oikeut­ta haukkua: ”…se olisi melkein yhtä type­r­ää, kuin jos joku, jol­la ei ole hän­tää, yrit­täisi olla olev­inaan.” Mon­nin äänessä kaikuu rasis­mi ja muukalaisvi­ha, fobia ja ulkop­uolelta koe­tut vaarat. Häneltä perus­lu­ot­ta­mus puut­tuu. Mikä on tuo Pekan usko, että Mon­ni voisi muut­tua parem­mak­si ja kiltik­si? On tietenkin houkut­tavaa lähteä Mon­nin tar­joa­malle kanavaretkelle (Knutsson 1943/1971, 38) ja tor­jua aja­tus mah­dol­lis­es­ta katalu­ud­es­ta kut­sun taustal­la, mut­ta edus­taako Pekan toim­inta tässä mieli­hyväpe­ri­aat­teen lisäk­si syvää uskoa hyvään ja muu­tok­sen mah­dol­lisu­u­teen? Emme­hän voi kehit­tyä luotet­taviksi, elleivät muut sel­l­aisi­na meitä pidä? Kun Mon­ni sanoo hake­vansa maitoa Pekalle ja Mau­rille, Pekka kuiskaa ystävälleen, miten kilt­ti Mon­ni on eikä haista lainkaan pala­neen käryä (Knutsson 1944/1974, 71). Tässä luk­i­ja tai se, jolle lue­taan, kihertää jo vähän tuskas­tuneena, että Pekka hei, ei se Mon­ni taaskaan ole kilt­ti, etkö tajua! Mut­ta Pekka­pa ei Mon­nin tapaan käytä lohkomista, vaan tavoit­taa Mon­nis­sa mah­dol­lisu­u­den hyvään.

Psyko­ana­lyytikko Mar­got Wad­dell (2018, 99) kuvaa, että suo­tu­i­sis­sa olo­suhteis­sa tuhoa­va puolemme saa ymmär­rystä ja tulee sisäl­lyte­tyk­si, ter­veen puolemme neu­traloimak­si. Haas­tavam­mat olo­suh­teet edesaut­ta­vat kehi­tys­tä, jos­sa tuhoa­va puolemme uhkaa sekä itseä että niitä, jot­ka ovat lähel­lämme. Tästä seu­raa epä­toivoa, häm­men­nys­tä ja jäsen­tymät­tömyyt­tä; tuhoa­van osan, var­jop­uolemme, leikkaan­tu­mista irti minäkoke­muk­ses­ta. Van­git­tua ilkeää Mur­rea ajatel­lessaan Mon­ni ihmettelee, miten kum­mallista on, että maail­mas­sa on paho­ja kisso­ja (Knutsson 1943/1971, 47). Mon­nis­sa kitey­tyy hurskastelu ja peili­in kat­somisen haas­teet. Kun Mon­ni ei osaa eikä tiedä, hän tur­vau­tuu maneerei­hin, jois­sa hän­tä hänen mieliku­vis­saan uhataan ja kohdel­laan kaltoin. Mon­nia ei ole autet­tu tutus­tu­maan var­joon­sa, omi­in syyl­lisyyk­si­in ja puut­teisi­in, tuhoavaan puoleen­sa. Säil­iötä näille vaikeille tun­teille ei ole voin­ut kehit­tyä. Tämä vaikut­taa myös todellisuudentajuun.

Mon­nin vääristynyt havain­to ylit­tää muiden havain­not: kun hän näkee Pekan ohjaa­mas­sa laivaa kapteenin kanssa, hän alkaa väit­tää, ettei lai­va kul­je suo­raan. Vaikkei kukaan muu kiep­pumista havaitse, Mon­ni tuumaa, ettei sen väliä, kos­ka pääa­sia on, että hän niin kokee. Mon­ni halu­aa laivan kar­ille ja syyn Pekan niskoille. Ajatuk­set eivät reali­teet­tien hämär­tyessä meinaa pysyä kasas­sa, ja Mon­ni kiipeää sankoon tietoise­na suun­nitel­manaan pelästyt­tää mah­dol­lis­es­ti ohi kulke­va Pekka. Toisin käy, ja nukah­tanut Mon­ni las­ke­taan vahin­gos­sa san­gos­sa veteen. (Knutsson 1943/1971, 71). Tässäkin kohtaa Mon­ni herät­tää empa­tiani. Hänessä on se käytöshäir­iölähet­teel­lä las­tenpsykoter­apeutin vas­taan­otolle väk­isin tuo­tu vilpert­ti, joka kaiken hajotet­tuaan syk­er­tyy mytyk­si säkki­tuoli­in peiton alle. Nämä vilper­tit myös toimi­vat vas­toin toiv­ot­tua, hakien tiedosta­mat­taan lien­ny­tys­tä koke­malleen syyl­lisyy­delle rankaisun kautta.

Mon­ni on kateelli­nen Pekan kyvys­tä ottaa sisään­sä hyviä asioi­ta. Hän puut­tuu Pekan nautin­nol­lisi­in ruokailuhetki­in ja tuomit­see herkut­telun omahyväisyytenä ja muiden laimin­lyömisenä (Knutsson 1944/1974, 53). Rot­takomis­sios­sa Mon­ni taas vaatii syödäk­seen kaikkien kisso­jen kaik­ki rotat vail­la minkään­laista itsearvioin­tikykyä (Knutsson 1948/1972, 16). Kun Pekka tar­joaa muille apuaan, Mon­ni epäilee tämän kykyjä aut­taa, siis Pekan sisäl­lyt­tämiskykyä. Kun Pekka tar­joaa apuaan kissakaver­ille, hän selvästi on valmi­ina vas­taan­ot­ta­maan toisen tuskan, pitämään sitä mielessään ja sil­läkin taval­la ole­maan vaike­as­sa tilanteessa ystävän tun­neti­lan säil­iönä. Mon­ni kade­htii Pekan lomailua, itse­hoivan mah­dol­lisuuk­sia. Kun Pekkaa odot­taa per­heen kanssa kylpylälo­ma, Mon­ni vaatii Pekkaa häpeämään jär­jetön­tä aja­tus­ta ja luikki­maan koti­in näkymät­tömi­in muil­ta. Sin­nepä Mon­ni seu­raa­ji­neen kuitenkin ilmestyy kylpyran­nalle ja ujut­tau­tuu kisso­jen kylpy­seu­rapi­irei­hin. Kun sit­ten päivän lehtiuu­ti­nen onkin seu­rapi­irin sijaan Pekan ja Mau­rin eri­tyi­nen ystävyys, toteaa Mon­ni, että hän itse on liian ujo eikä tuol­lainen itseään esil­lä pitävä kuin Pekka. Kos­tok­si hän kut­suu Pekan seu­rapi­ir­ileikki­in, jos­sa hän­näl­lä siepataan ilmaan heit­et­tyjä renkai­ta, ja häpäisee Pekan jälleen. (Knutsson 1944/1974, 64.) Wad­dell (2018, 104) puhuu kiusaamisen taustal­la olev­as­ta sado­ma­sok­istisu­ud­es­ta. Rusen­taes­saan Pekan psyykkises­ti seu­rapi­ir­inäyt­tämöl­lä Mon­ni on oudol­la ja kierteisel­lä taval­la kos­ke­tuk­sis­sa omaan koke­muk­seen­sa kidut­tavu­ud­es­ta ja nöyryytet­tynä olemis­es­ta. Tästä oloti­las­ta hän pyrkii eroon pro­jek­ti­ivisen iden­ti­fikaa­tion keinoin, jol­loin Pekka kokee kiusat­tuna olemisen tun­tei­ta hänen puolestaan.

Laiva­matkalla Mon­ni kieltää työn­täneen­sä Pekkaa ja vääris­telee totu­ut­ta: ”…saat­toi tun­tua työn­tämiseltä, mut­ta yritin estää putoa­mas­ta.” Mon­ni hui­jaa Pekan tutki­maan uut­ta kaupunkia niin, että Pekka jää laivakyy­dis­tä. Lohdut­tau­tu­mi­nen itse­hoival­la turkkia sukien saa yksinäisen Pekan het­kek­si uno­hta­maan han­kalan tilanteen­sa. (Knutsson 1943/1971, 52.) Itse­hoi­va toimii säil­iönä min­u­ut­ta uhkaavalle koke­muk­selle. Pekka kohtaakin kissan, joka arvostaa hänen kykyään kan­taa vas­tu­u­ta omas­ta hyv­in­voin­nistaan (Knutsson 1943/1971, 54). Smirre kyl­läkin ker­too heti hän­tän­sä pitu­u­den, ver­tailua Pekan ole­mus hänessäkin herät­tää. Smirre toteaa aut­ta­vansa Pekkaa löytämään päämäärään­sä, lisäten hän­tän­sä todel­lakin ole­van 36 cm. ”Sen minä taisin jo kuul­lakin”, sanoo Pekka. Smir­ren aut­taes­sa hänet pois kaupungista, jonne Mon­ni hänet hylkäsi, kehaisee Pekka Smir­relle: ”Sin­ul­la on muuten aika komea hän­tä.” Ja Smirre vas­taa: ”…se on 36 cm pitkä.” Pekalla on varaa toista nolaa­mat­ta osoit­taa tämän ylpeilevä puoli ja kiitol­lisuuten­sa siivit­tämänä vahvis­taa tämän itse­tun­toa. Pekka sanoo halu­a­vansa tehdä Smir­relle vastapalveluk­sen päät­täen lauseen­sa kysymyk­seen: ”Miten pitkä sin­un hän­täsi taas olikaan?” Smirre saa mah­dol­lisu­u­den ker­toa maagiset luvut jälleen ja naut­tia omi­naisu­ud­estaan toisen, hyväsy­dämisen Pekan avulla.

Olen korostanut, miten Pekka on kon­tak­tis­sa omi­in tun­teisi­in­sa niitä liikaa ja kapeut­tavasti tor­ju­mat­ta. Mut­ta onhan Pekankin mielessä tun­tem­aton­ta, mus­taa ainet­ta ja var­jo­ja. Päiväunel­moin­ti ja unen­näkö kuu­lu­vat Pekan elämään. Vaikei­den tun­nekoke­musten sisäl­lyt­tämistyötä tapah­tuu unis­sa. Tari­nas­sa Pekka näkee lep­päk­er­tun laskeu­tu­van kissatäti iso-Miinan nenälle, joka aikoo huitaista sitä, mut­ta kert­tu ehti­ikin lentää pois. Pekan koke­mus tilanteesta on, että hänen näkemän­sä esine halkeaa kah­teen osaan lep­päk­er­tun levitet­tyä siipen­sä. Pian tapah­tuneen jäl­keen Pekka vaipuu uneen ja näkee unes­sa uhkaa­van jät­tiläislep­päk­er­tun, joka lennät­tää hänet kesälai­tumelle syömään ruo­hoa. Pekka kokee tilanteen pakot­ta­vana, ja tunne on koko min­u­ut­ta uhkaa­va; hän pelkää muut­tuvansa lehmäk­si. (Knutsson 1939/1978, 56.) Mitä liikah­taa Pekas­sa, kun tun­tem­aton eläin näyt­tää hajoa­van? Tari­nois­sa on vas­taavia melko irral­lisek­si jääviä kohtia, jois­sa ei tun­nu ole­van päätä eikä hän­tää. Sat­ua kuun­tel­e­van lapsen voi kuitenkin kuvitel­la vai­vat­ta otta­van vas­taan nämä käsit­tämät­tömyy­det; se kos­ket­taa lapsen koke­mus­ta uusista, uhkaav­ista, sinän­sä viat­tomista tilanteista.

Pääsiäisenä Pekka saa Pirkol­ta kuul­la Kyöpe­liv­uores­ta, sinne lentävistä noidista ja kissoista näi­den luu­dan­var­sil­la. Heti koh­ta nukahdet­tuaan Pekka näkee unta pääsiäis­noidas­ta. Unen noi­ta on mon­nin­hah­moinen, ja muut lennol­la tavatut noi­dat hyvin pil­lip­ul­la­maisia. Tutut kissat tunkeu­tu­vat Pekan uneen karikatyyreinä, ja Pekka on unes­sa kon­tak­tis­sa pelkoi­hin­sa ja kauhui­hin­sa näi­hin liit­tyen. Pui­jat­tuna ja pilkan kohteena olem­i­nen tun­tuu unes­sa hirveältä. Pirkko tavoit­taa paina­jais­es­ta heräävän Pekan tun­nel­man empaat­tis­es­ti. Pekkaan unes­ta jäänyt epä­mukavu­us yhdis­tyy ärtymyk­seen nenälle istuneesta kär­päs­es­tä, ja hän pää­tyy nielaise­maan Iik­ka-nimisen surisi­jan vahvis­tu­ak­seen. Mon­nin pilkkaa on vaikea niel­lä, Iik­ka saa kokea kos­ton Mon­nin puoles­ta, vaik­ka Pekka sääliä tun­teekin kär­päsen nielaistes­saan.  (Knutsson 1944/1974, 27.)

Jään miet­timään, mil­lainen on Pekan sisäi­nen puhe itselleen. Joku toinen olisi vas­taav­ista koke­muk­sista alis­tunut tai katkeroitunut, mut­ta Pekkaa ehkä aut­ta­vat sekä tem­pera­ment­ti että suo­jaa­vat koke­muk­set. Syn­tyy vaikutel­ma, että Pekalla on hyväksyvä suhde sekä itseen että toiseen.

Kuva: Nan­na Susi (Dance 2013)

Kissan­polkkaa var­jomme kanssa

Teok­ses­saan Rakkauk­sien lokikir­ja Eli­na Hir­vo­nen (2023, 9) siteer­aa kir­jas­tovierailul­laan kohtaa­maansa naista: ”Ehkä on niin, että olemme ole­mas­sa toisillemme ennen kaikkea taiteen kaut­ta. Ehkä musi­ik­ki, kuvataide ja kir­joite­tut sanat tuo­vat mei­dät lähem­mäk­si toisi­amme kuin puhutut sanat koskaan voisi­vat tuo­da. Jos uskon­to on port­ti ikuisu­u­teen, ehkä taide on port­ti toiseen ihmiseen.” Kir­jal­lisu­us taiteenalana voi aut­taa luo­maan suh­teen itseen ja omi­in eri puoli­in taval­la, joka avaa port­te­ja myös suhteis­samme toisi­imme. de Bot­ton ja Arm­strong (2016/2022, 44‒52) kir­joit­ta­vat kasvun ja kehit­tymisen mah­dol­lisu­ud­es­ta taiteen avul­la. Hei­dän mukaansa taide haas­taa mei­dät näkemään ja kohtaa­maan sen, mitä emme halu­aisi. Raivoisan kateutemme voimme tavoit­taa vaik­ka mon­nin­hah­moi­se­na. Vaik­ka tari­nois­sa Mon­nille käy huonos­ti ja paha saa palkkansa, en näe kateu­den kohtaloa niinkään lohdut­tomana, vaan tutumpana, ymmär­ret­täväm­pänä ja läh­estyt­täväm­pänä. Yksinker­taisim­mil­laan voitaisi­in ajatel­la, että kateus johtaa vain tuhoon, mut­ta tiedosta­mat­tamme kos­ke­tumme Mon­nin vaille jäämisen koke­muk­sen voimas­ta, ja jotain meis­sä liikah­taa. Mon­ni, mei­dät, pelkomme ja toiveemme on nähty ja tunnistettu.

Pekka taasen aut­taa meitä pysähtymään kul­loiseenkin het­keen sel­l­aise­na kuin se tar­joutuu. Väitän, että Pekka on toimin­ut lois­ta­vana samais­tu­misko­hteena monille. Oma pahan­suop­u­us, mus­tavalkoisu­us ja kateus on voitu pro­jisoi­da Mon­ni­in oman hau­rautemme samal­la kos­kettues­sa. Pillin ja Pul­lan kaiku­maisu­udelle ja sym­bioot­tisu­udelle on voitu nau­raa oman epä­var­muu­den möy­hi­in­tyessä samal­la kestet­täväm­mäk­si. Ennen kaikkea on voitu ajatel­la, että jos pieni, ihan tavalli­nen, jopa hän­nätön, kissa selviää noin hienos­ti, niin mik­sen minäkin sit­ten? Pekka tar­joaa meille lohtua ja toivoa. Pekka Töpöhän­näl­lä on kade­hdit­ta­va kyky olla oma itsen­sä. Pekka selviää häneen kohdis­te­tu­ista hyökkäyk­sistä ja häpeän kanssa. Pekka ei pienene eikä pienen­nä itseään, hänen psyykki­nen turkkin­sa on sopi­va – ei liian pak­su tai ohut.

Jokainen meistä joskus joutuu tai pääsee kateu­den kohteek­si. Röy­histäm­mekö sil­loin rin­taamme ylpeinä ja iloiten saavu­tuk­sis­tamme tai kyvy­istämme vai vär­jym­mekö var­joon ja pyrimme piilot­ta­maan tait­o­mme ja ihail­lut tai kade­hdi­tut omi­naisu­utemme? Jos ajat­telemme Mon­nin ja Pekan suhdet­ta sisäisenä pros­essi­na – miten luomme suh­teen sisäiseen Mon­ni­imme? Pelko muiden kateud­es­ta saa aikaan yhtey­det­tömyyt­tä. Kuka tai ketkä ovat sin­ulle ne henkilöt, joille voit iloiten ker­toa aarteis­tasi, luot­taen hei­dän kykyyn­sä jakaa onnesi? Olemme ehkä silti itse pahimpia Mon­ne­ja itsellemme. Miten sujuu tanssi oman var­jomme kanssa? Kissan­polkan, elämän, tahdit kun eivät aina suju odote­tusti. Riit­tävästi omak­si itsek­si eril­listyneenä on helpom­pi sietää Mon­nia itsessään ja sen kaiku­ja Pil­liä ja Pul­laa; oma psyykki­nen iho, ter­ve nar­sis­mi, kestää sen, että toki toiset voivat kade­htia, mut­tei itseä tarvitse pienen­tää. Ja vaik­ka oma anti olisi töpö, siitä voi naut­tia täysin siemauksin vail­la liial­lista pelkoa häpeästä ja nau­runalaisek­si jou­tu­mis­es­ta. Pekka saat­taa töpöään sur­ra, mut­tei jää kiin­ni puut­teeseen, vaan hyväksyy rajal­lisuuten­sa – mikä sen kade­hdit­tavam­paa? Itse­hoi­va aut­taa kom­pas­tusten kohdalla.

Kissa- ja ihmisy­hteisöt voivat mon­i­naisu­udessaan olla tur­van ja yhtey­den tar­joa­jia, mut­ta myös sadis­tisia ja kiusaavia. Riit­tämät­tömyy­den ja häpeän tun­teet voi tun­nistaa itse kukin. Yhteisö­jen kil­pak­en­til­lä ei ole help­poa luot­taa omaan kykyyn antaa toisille. Miten Mon­nia meis­sä voisi yhteisöl­lis­es­ti kesyt­tää? Halu­an nos­taa esi­in psyko­ana­lyyt­tis­ten yhteisö­jen mah­dol­lisu­udet tur­van ja yhtey­den tar­jou­tu­miselle. On eri­ty­is­laa­tu­ista saa­da yhdessä leikkiä ajatuk­sil­la ja ideoil­la. Kukin voi aut­taa tois­taan eikä vähiten hyväksymäl­lä toinen sel­l­aise­na kuin hän yhteisöis­sämme näyt­täy­tyy. Olen omien aja­tusteni kanssa ollut välil­lä har­maa ja hän­nätön, kade­htien kol­le­go­jen kykyä sanoa asi­at hienos­ti ja tavoit­taa tulkin­nat vai­vat­toman olois­es­ti. Kol­le­go­jen hän­tiä on silmis­säni kas­vat­tanut laa­ja teo­reet­ti­nen tietämys ja koke­muk­sen syvät rin­taäänet. Voisiko silti uskaltaa ker­toa ajatuk­sis­taan, sil­lä lail­la aika yksinker­tais­es­ti, vähän hölmönä kuten Pekka? Las­tenpsykoter­apeuteil­la ei kovin koukeroisia sanan hän­tiä voikaan olla, vaan on paras­ta olla aika tavalli­nen kissa ja naukua mah­dol­lisim­man ymmär­ret­tävästi yhtey­den luomisek­si. Myös opiske­li­joiden äänille ja hän­nän nos­toille voivat yhteisöt tietois­es­ti rai­va­ta tilaa.

Kun Pekka Töpöhän­nän tar­joa­maan peili­in kat­so­taan, voidaan vain toivoa, että sieltä kat­soisi kanssakehrääjille sel­l­ainen var­jon­sa kanssa tanssahtel­e­va hah­mo, joka jak­saisi kesyt­tää kateel­lista ja sen takana pelokas­ta Mon­nia itsessään sekä kykenisi nau­ra­maan Pillille ja Pul­lalle, siis kesken­eräiselle eril­listymiskamp­pailulleen ja miel­lyt­tämispyrkimyk­silleen. Pekan lail­la voisimme löytää vapau­den elää taval­lista, puut­teel­lista, noloil­e­vaa, sure­vaa, suu­tut­tavaa, nautin­nol­lista ja ain­ut­laa­tu­ista sekä alati tois­tu­vu­udessaankin kiin­nos­tavaa elämää, hyväksyen itsemme sel­l­aise­na kuin olemme ja olla siitä myös ylpeitä. 

Kiitok­set Anna Col­lan­der­ille, Markus Johanssonille sekä Niina Ritalle avus­ta tek­stin työstämisessä.

Tek­sti poh­jau­tuu Ther­a­peian ”Ker­ro ker­ro kuvastin” ‑sem­i­naaris­sa 11.11.2023 pidet­tyyn luentoon.

Kir­jal­lisu­us

Bloom, Har­ry (2001). Lukemisen ylistys. Helsin­ki: Otava.

Coop­er, Jean C. (1983). Fairy tales. Alle­gories of the inner life. Arche­typ­al pat­terns and sym­bols in clas­sic fairy sto­ries. Welling­bor­ough, UK: Aquarian.

de Bot­ton, Alain & Arm­strong, John (2016/2022). Art as ther­a­py. Lon­too: Phaidon.

Hir­vo­nen, Eli­na (2023). Rakkauk­sien lokikir­ja. Helsin­ki: WSOY.

Hyr­ck, Riit­ta (2018). Haavoit­tunut itse­tun­to. Ohut- ja pak­sunahkaisen nar­sistin häpeäkoke­mus. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Kain­u­lainen, Siru (2019). Elämäni kir­jat. Tam­pere: Vastapaino.

Kaja­maa, Rit­va (1998). Sadut lapsen psyykkisen ter­vey­den edis­täjinä. Teok­ses­sa Saari­nen, Erja (toim.), Sairaan ja vam­maisen lapsen hyvä elämä, 125‒133. Helsin­ki: Las­ten­suo­jelun Keskusliitto.

Klein, Melanie (1957/2016). Kateus ja kiitol­lisu­us. Teok­ses­sa Kan­ta­nen, Irja & Schul­man, Mar­ja (toim.), Mie­len mosai­ik­ki: rakkau­den, vihan, kateu­den ja kiitol­lisu­u­den dynami­ik­ka. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Knutsson, Gös­ta (1939/1978). Pekka Töpöhän­nän seikkailut. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1940/1978). Pekka Töpöhän­nän uudet seikkailut. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1941/1969). Pekka Töpöhän­tä Amerikas­sa. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1942/1978). Pekka Töpöhän­tä pääsee pälkähästä. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1943/1971). Mitenkähän Pekka Töpöhän­nän käy? Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1944/1974). Pekka Töpöhän­tä ja Mau­ri Mäyräkoira. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1945/1978). Pekka Töpöhän­tä koulus­sa. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1947/1973). Pekka Töpöhän­tä ja Mai­ja Maitopar­ta. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1948/1972). Pekka Töpöhän­nän kol­moset. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Lesk­i­nen, Kaisa-Maria & Rita, Niina (2021). Yhteys vaaras­sa nuoru­u­den kyn­nyk­sel­lä. Teok­ses­sa Yhteys. Psyko­ana­lyyt­tisen ajat­telun ytimessä. Espoo: Prometheus.

Reenko­la, Eli­na (2020). Kateus. Helsin­ki: Minerva.

Wad­dell, Mar­got (2018). On ado­les­cence. Inside sto­ries. The Tavi­s­tock clin­ic series. Lon­too: Karnac.

Ylö­nen, Hilk­ka (2000). Loi­hdi­tut lin­nut. Sat­u­jen merk­i­tys lap­sille. Helsin­ki: Tammi.

Mui­ta Pekka Töpöhän­tä ‑kir­jo­ja

Knutsson, Gös­ta (1946/1973). Kiri kiri Pekka Töpöhän­tä. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.

Knutsson, Gös­ta (1951/1972). Ylive­to Pekka Töpöhän­tä. Suom. Tert­tu Liukko. Jyväskylä: Gummerus.