Markus Johansson
Elävyyden alkulähde
Solms, Mark (2021). The hidden spring. Lontoo: Profile Books.
Kehoilla on oma tulensa, jota ne kuluttavat elääkseen: ne hehkuvat, niitä ei sytytetä ulkopuolelta. (Egon Schiele)
Elämänkulkua vaikuttavat joskus ohjaavan sattumanvaraiset tapahtumat ja niiden seuraukset. Mark Solmsin ollessa 4‑vuotias hänen isoveljensä putosi katolta ja mursi kallonsa. Veli kiidätettiin sairaalahoitoon, ja hän selvisi hengissä vakavasta onnettomuudesta, mutta hän ei ollut enää entisensä. Muutos tuntui salakavalalta ja vaikeasti käsitettävältä. Konkreettisesti muutos näkyi kehitystason ongelmien ilmaantumisena, mutta pelottavampi muutos tapahtui veljen olemuksessa. Tuntui kuin heidän välilleen olisi ilmaantunut etäännyttävä vieraus. Aikaisemmista mielikuvituksellisista leikeistä tyhjeni sisältö, veljesten timanttikaivosten suunnitteleminen ja rakentaminen osoittautui vain olevan merkityksetöntä kuoppien kaivamista. Symbolisuus riisuuntui pois, ja leikillisyyden vallattomuus rikkoutui. Joitain vuosia myöhemmin Mark itse masentui. Oli tuskallista kohdata tieto siitä, että oma tunteva ja aistiva itse, oma tietoisuus, oli niin haurasta ja katoavaa. Kertomansa mukaan tämä kokemus ja havainto ravisteli häntä siinä määrin, että hän ajan myötä ohjautui mittavalle neurotieteelliselle uralleen tutkimaan ihmisen olemassaoloa kokevana yksilönä.
Minuuden tunteen kadottaminen on ymmärrettävä pelko. Kun olemme samaan aikaan itse sisällytettyinä kokemukseemme ja tulemme oleviksi itsellemme tietoisuuden ja sen taustalla vaikuttavien prosessien mahdollistamana, on kysymys oman olemassaolon tunteesta luonteva esittää. Koko kysymyksenasettelu saattaa jo itsessään osuvasti kertoa paljon ihmisen tietoisuuden ominaislaadusta; kysymystä oman tajunnallisuutemme olemuksesta ei olisi olemassa ilman tajuntamme olemusta. Solms lähestyy kysymystä oman kokemuksensa perspektiivistä psykoanalyytikkona, lääkärinä ja neurotieteiden tohtorina, kliinikkona ja tutkijana. Hän pohtii suhtautumistapoja ihmismieleen tieteenhistorian ja filosofian näkökulmista sekä valaisee tieteellistä yhteistyötään alallaan arvostettujen tieteentekijöiden kanssa.
The hidden spring on laaja teos ihmismielen rakentumisesta. Pyrin tiivistämään ja valaisemaan sen keskeisiä teemoja, mutta syvempää ymmärrystä saavuttaakseen suosittelen kirjaan tutustumista itse, kuten myös sen herättämiin kysymyksenasetteluihin, jotka saattavat avartaa omaa suhtautumista ja ajattelua olemassaolon kysymyksistä, olkoon kyse tieteestä, taiteesta tai arkielämästä. Yritän ensin hahmotella neurobiologista rakennetta, joka Solmsin näkemyksen mukaan synnyttää olemassaolon kokemuksen. Tämän jälkeen, ja väistämättä tähän osuuteen kietoutuvasti, seuraa luonnontieteellistä hahmottelua, hänen pyrkiessään ymmärtämään ihmisen mielen organisoitumista. Lopuksi esitän vapaamuotoisesti omaa ajatteluani, joka on herännyt teokseen perehtyessäni, lähinnä mieleenjohtumia psykologiseen sekä psykoanalyyttiseen teoriaan ja ihmisyyteen liittyen.
Tunne on tietoisuuden perusta
Vuonna 1890 julkaistua William Jamesin kirjoittamaa massiivista teosta The principles of psychology on pidetty psykologian perusteoksena. Yksi sen keskeisistä teemoista on tietoisuus, sen luonne ja rakenne, ennen kaikkea mielensisäisen subjektiuden ja objektiuden paradoksaalisuus. Hän kuvaa mielen rakentumisen kaksijakoisena: subjektius, me, on tunteiden kasautuma, ruumiillisiin muutoksiin kytkeytyvä ydinkokemus itsestä, kun taas objektius, I, on tulkitseva ja identiteetin kannalta suhteellinen. Objektiivisen kokemuksen jatkuvuutta ylläpitää tietyt mielen funktiot, erityisesti muisti. (James 1890/2015, 221‒222.) James vahvasti puolustaa elävyyden tunnetta ulkopuolisen määrittelyn sijaan.
Mark Solms ei kirjassaan esittele Jamesin teorioita, mutta hämmästyttävällä tavalla tämä perusasetelma yhä elää ja painottuu edelleen melko yksipuolisesti ulkoapäin määriteltävään objektiivisen kokemuksen ulottuvuuteen. Solms esittää psykologisen ja neurologisen tutkimuksen harhautuneen varhain objektiivisen näkökulman polulle, vaikka olemassaolon tunteen lähde ei neurologisesti tarkasteltuna sijaitse aivojen myöhemmin kehittyneillä funktionaalisia toimintoja suorittavilla kortikaalisilla alueilla, vaan varhain kehittyvillä ja koko eläinkunnan jakamilla aivorungon alueilla.
Kortikaalisen aktivaation synnyttää ja mahdollistaa ylemmässä aivorungossa sijaitseva retikulaarinen aktivointijärjestelmä (engl. reticular activating system, RAS). Tämä RAS-järjestelmä on löydetty jo 1950-luvun vaihteessa, alun perin kissoilla, ja sen on todennettu löytyvän läpi eläinlajien kirjon kaloista ihmisiin. Tämän alueen merkittävyyttä on kuitenkin väheksytty, sillä tietoisuuden tutkimuksessa on paljon keskitytty behaviorismiin ja kognitiiviseen funktionaalisuuteen. On ajateltu, että RAS-järjestelmä toimii kuin kytkin, joka säätelee vain tietoisuuden tasoa mutta ei määrittele sen sisältöä, kvaliaa. Solmsin mukaan tämä teoria ei kuitenkaan nykyisin kestä lähempää tarkastelua, vaan alueen toiminta on itsessään tietoista, ja sillä on oma kvalitatiivinen sisältönsä. Tämä kvalitatiivinen sisältö on affektiivista.
Tarkemmat perustelut aivorungon affektiivisen perustan merkitykselle voi lukea kirjasta, mutta hyvin lyhyesti tiivistettynä: 1) hydrokefalian seurauksena ilman aivokuorta syntyneet lapset kokevat tiedostetusti tunteita ja intentionaalisuutta, 2) rakenteellisesti terveet koehenkilöt kertovat kokevansa voimakkaita tunteita, kun ylemmän aivorungon aluetta stimuloidaan, 3) PET-tutkimuksiin osallistuneilla koehenkilöillä taas alue aktivoituu voimakkaasti heidän kokiessaan vahvoja tunteita ja 4) mielialalääkkeillä pyritään vaikuttamaan samoilla alueilla tapahtuvaan yksilön kokemusmaailmaan vaikuttavien hormonien toimintaan.
Toisaalta tutkimusasetelman kääntäminen vaikuttaa osoittavan samaan suuntaan. Kortikaalisten alueiden toiminnan ehkäisy, esimerkiksi etuotsalohkon tai insulaarisen korteksin osalta, ei vaikuta affektien subjektiiviseen tai objektiiviseen kokemiseen, vaan oikeastaan päinvastoin tunteiden kokeminen voimistuu, ja tämä on todennettu myös useilla nisäkäslajeilla tehdyillä tutkimuksilla. Teoksessaan Solms kuvaa yksityiskohtaisemmin, miten hormonaalinen aktivaatio syntyy aivorungon alueella, miten ja mitkä alueet aktivoituvat tämän seurauksena ‒ etuaivojen kortikaaliset alueet mukaan lukien ‒ ja mille alueille (periakveduktaalinen harmaa aine, superior colliculli) aktivaatioketju palaa.
Kognitiivisia toimintoja suorittavat aivojen alueet auttavat kontekstualisoimaan, strukturoimaan ja symbolisoimaan affektiivista sisältöä, mutta itsestään ne eivät voi luoda sisältöä, kun taas tietoiseen kokemiseen ne eivät vaikuta olevan välttämättömiä. Tämä johdattaa Solmsin hyvin yksinkertaisen ja ehkä keskeisimmän kysymyksen ääreen: miksi tietoisuutta sitten on olemassa? Miksi mieli ei voisi organisoitua ilman tietoisuutta? Mihin sitä tarvitaan? Maailma voisi toimia fysiikan lakien ja kognitiivisten toimintojen mukaan täysin ilman, että kukaan olisi sitä kokemassa.
Näihin kysymyksiin ei lopullista vastausta löydy, mutta Solms pysyy subjektin näkökulmassa ja pyrkii tästä lähtökohdasta käsin ymmärtämään tietoisuutta ja tajuntaa. Yksilölle, elävälle organismille, kysymys on homeostaattisen tilan ylläpitämisestä ja entropian vastustamisesta. Itsesäätelevä organismi pyrkii ylläpitämään sisäistä tasapainoaan suojellakseen omaa olemassaoloaan ja pystyäkseen toteuttamaan luontaisia tarpeitaan. Kun tasapainotila järkkyy sisäisten tai ulkoisten paineiden vuoksi, pitää organismin pyrkiä toimimaan niin, että se uudelleen löytää tasapainoisen tilan. Solms nostaa useasti esiin Freudin viettiteorian ja viittaa siihen, miten Freud kuvasi viettitarpeen olevan ruumiillisista prosesseista nouseva vaatimus mielen työskentelyyn. Tarpeet voivat kuitenkin olla mielelle vaikeasti hahmotettavissa ja toteutettavissa tai ne voivat olla ristiriitaisia.
Tarpeiden ristiaallokossa kuvaan astuu tunne. Eläimet ovat mobiileja olentoja ja kehittyneet evoluution myötä olemaan vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, jotta tarpeet tulisivat riittävän tyydytetyiksi ja elämä voisi jatkua hajottavista voimista huolimatta. Tunne auttaa eläintä navigoimaan, etsimään ja löytämään ympäristöstään toivomaansa, tai suojautumaan ulkomaailman vaaroilta. Tunteet eivät myöskään ole automaattisia toimintoja, joten tunteitaan kuunnellen voi punnita ja hahmottaa omaa tilannettaan, mikä mahdollistaa valintojen tekemisen vaativissa tilanteissa. Keskeistä on se, että eläimen vaellellessa maailmassa etsien, tutkien, puolustautuen ja vetäytyen hän tuntee olevansa olemassa, omassa ruumiissaan, ja tuo tunne on uskoakseni juuri kyseisen yksilön kokema ainutlaatuinen tunne omasta olemassaolostaan, ja se puolestaan on tietoisuuden perusta.
Sisäpuoli ja ulkopuoli
Jokaisella kokevalla organismilla on oma sisäinen perustansa, ytimensä (engl. point of view), josta käsin sen oma todellisuus avautuu. Fysiikan lakeja noudattaen itsesäätelevät organismit ohjautuvat ylläpitämään sisäistä homeostaasiaan, tasapainotilaa, jota ylläpitääkseen ja suojatakseen ne eristäytyvät ympäristöstään luoden pinnan sisäpuolen ja ulkopuolen välille. Tätä pintaa arvostettu neurotietelijä Karl Friston kutsuu nimellä Markov blanket, jota kutsun tässä yhteydessä peitteeksi, jonka rooli nousee olennaiseksi Solmsin teoriassa.
Markovin peite siis erottaa sisäpuolen ja ulkopuolen, jotta organismin rakenteellinen ja funktionaalinen eheys säilyisi. Pysyäkseen koossa ja säilyttääkseen sisäisen eheytensä organismin tulee minimoida siihen ulkoa tai sisältäpäin kohdistuvia entropiaa edistäviä voimia. Organismi pyrkii toimimaan ja ennustamaan toimintansa seurauksia niin, että se käyttää mahdollisimman tehokkaasti energiaansa hyväkseen. Se pyrkii minimoimaan vapaasti liikkuvan energian, joka aiheuttaa ennustamatonta epäjärjestystä, lisää entropiaa ja uhkaa näin organismin koossa pysymistä ja olemassaoloa.
Huomattavaa on se, että organismi ei ole suoraan tekemisissä ulkomaailman kanssa, vaan havainnoi vain omaa peitettään ja tulkitsee sen tilaa. Näin ollen se on totaalisen subjektiivinen. Se pystyy aistimaan vain oman itsensä sisäisen tilan ja olemassaolon, ei toisen. Ei pelkästään omasta rakentumisestaan johtuen, oman peitteen suojatessa ulkomaailmalta, vaan myös siksi, että jokainen muu organismi on järjestäytynyt samoin oman ytimensä ympärille. Sen sijaan organismi joutuu olemaan tietoinen omasta tilastaan, tarkkailemaan ja kysymään itseltään: mitä minulle on tapahtumassa? Mitä tarvitsen? Mitä tapahtuu, jos toimin niin tai näin? Tähän voi nähdä perustuvan myös tuntevan olennon psyykkisen rakenteen kahtiajakoisuuden, sisäisen subjektiuden ja objektiuden. Solms esittää, että kognitiivisesti painottuvat tietoisuusteoriat ovat usein tässä kohtaa puutteellisia. Niistä puuttuu informaation käsittelyn subjekti.
Solmsin ja Fristonin näkemys siis on, että ihmisen ja muiden tuntevien olentojen tietoisuus rakentuu edellä kuvatun mallin mukaisesti. Se tarkoittaa Solmsin mukaan myös sitä, että ihmisen tietoisuus oikeastaan perustuu epävarmuudelle (engl. uncertainty), tai ymmärtääkseni tietoisuus itsessään on tuota epävarmuutta. Epävarmuus ja ennakoimattomuus samaistuu tunteiden kokemiseen tunteiden yrittäessä viestittää meille, miten me voisimme tavoittaa turvallisuutta ja tasapainoa: miten toimimme, miten ajattelemme ja miten kommunikoimme, jotta voisimme kokea olevamme mahdollisimman turvassa ja riittävän tyytyväisiä.
Pohdintaa
The hidden springin hankittuani olin omasta mielenkiinnostani selaillut William Jamesin tekstejä. Yllätyin kirjoittajien henkilökohtaisten kokemusten samankaltaisuudesta. James oli päätynyt pohtimaan minuuden kysymyksiä oman kokemuksensa perusteella, jossa hänet yksin olleessaan valtasi kauhu hänen omasta olemassaolostaan. Hän oli kohdannut mielisairaalassa potilaan, joka päivästä toiseen istui paikallaan taakse nojaten, polvet vedettynä leuan alle, tyhjän mustan katseen ollessa ainoa elon merkki muuten epäinhimillisessä hahmossa. James havahtui ajatukseen siitä, mikä oikeastaan erotti hänen mielensä tuon potilaan mielentilasta. Mikään hänessä oleva ominaisuus ei voisi suojata häntä samankaltaiselta kohtalolta, hänen minuutensa katoamiselta, jos kohtalo hänenkin kohdallaan päätyisi näin toteutumaan. (Modell 1993, 30‒32.) Tämä resonoi Solmsin kokemukseen hänen veljestään, omasta depressiostaan siihen liittyen ja myöhemmin ammatinvalintaan näiden kysymysten äärelle.
Muitakin yhtäläisyyksiä löytyy. Solms puhuu tietoisuuden lähteestä, ja James kuvaa tietoisuutta virtana. Virtaavuus viittaa jatkuvan muutoksen tilassa olevaan elävyyden kokemukseen, jonka keskiössä ovat aistien välittämät ruumiilliset tuntemukset (James 1890/2015, 185). Aivojen jatkuva muutostila korreloi tietoisuuden jatkuvan muutoksen kanssa. James myös esitti, että jokainen tietoisuus on erillinen, ulkopuolisen määrittelyn tavoittamattomissa, ja kokijansa omistuksessa. Näin ollen ei voi sanoa, että tunne tai ajatus ilman subjektia olisi olemassa. (James 1892/2022, 222‒225, 229.) Tämä muistuttaa minua Solmsin käsityksistä omaa homeostaattista tilaa ylläpitämään pyrkivästä tuntevasta ihmisestä, joka on jatkuvan sisäisen ja ulkoisen muutoksen riepottelussa, monien kaltaistensa kanssa mutta aivan ainutlaatuisella tavallaan itse kokemassaan omassa maailmassaan. Molemmat tuovat esiin luontaisen taipumuksen yhteyteen ulkomaailman kanssa, mutta korostavat yksityisyyden totaaliutta siinä määrin, että jään itse miettimään myös suhteessaolon ja yhteyden merkitystä tietoisuuden ja minuuden kokemuksen rakentumisessa.
Donald Winnicott pohtii mielestäni samankaltaisesti ihmisen yksityistä ydintä mutta myös korostaa yhteyden muodostumisen merkitystä. Hän pitää olennaisen tärkeänä persoonallisuuden ytimen säilymistä suojattuna, jotta minuuden jatkuvuuden tunne mahdollistuisi ja loisi tilan oman psyykkisen todellisuuden muodostumiselle (Winnicott 1960/1996, 152‒153). Toisaalta hän pitää tärkeänä objektin löytymistä ja yhteyden muodostumista, varhaista jaettua kokemusta, joka edeltää sisäisen ja ulkoisen maailman eriytymistä. Vauva luo mielessään tarvitsemansa objektin, joka on sekä omasta tarpeesta luotu illusorinen fantasia että tarve, jota ulkomaailmasta tulee tavoitella. Winnicott esittää, että fantasia on realiteettia varhaisempi ja välttämätön lapsen tulevalle kyvylle käsitellä luovasti omia kokemuksiaan ja ulkomaailman realiteetteja sekä pystyä erottamaan nämä toisistaan. (Winnicott 1945/1982, 152‒154.) Winnicottin ja Solmsin näkemyksiä mukaillen voisi ajatella olevan tärkeää, että sisäisen minuuden olemassaololle olisi tilaa, jotta ihminen voisi olemisen keskiöstään suunnata ulkoiseen todellisuuteen ja muovata siitä itsensä näköisen elämän eikä niinkään antaa ulkoisen muovata sisintä itseä elottomaksi tai tunnistamattomaksi.
Uudempi tutkimus vielä tarkentaa kuvaa minuuden ja tietoisuuden kehittymisestä. Aikaisempi kortikaalikeskeisyys synnytti tulkinnan, jonka mukaan syntyvän vauvan kokemusmaailma olisi täysin ulkomaailmasta eriytymätön primäärikokemuksen ollessa kaoottista ilman etuotsalohkon tulkintatyötä. Näin ollen subjektiivinen kokemusmaailma ei olisi tullut todeksi ilman reflektiota. Joona Taipale on ansiokkaasti selkiyttänyt näitä aatevirtauksia ja niihin liittyvää tutkimusta. Hän kuvaa, miten lapsi on eriytynyt jo alusta alkaen, tuntee oman olemassaolonsa ja on subjektiivinen kokija kinesteettisessä mielessä mutta että tällä eriytyneellä lapsella on luontainen odotus ja suuntautuminen ulkomaailmaan kohdistuen, varhainen tyydytystä ja yhteyttä etsivä fantasiansa. (Taipale 2013, 241‒262.)
Kuvaava esimerkki ajattelutapojen muutoksesta on 1970-luvulta alkaen käytetty peilitesti, jota käytettiin tutkimaan lapsen tietoisuuden kehittymistä ja oletettiin, että kun lapsi ei erota itseään peilikuvastaan, niin hän ei erota itseään ympäristöstään. Nykytiedon valossa tiedetään, että tällainen itsetietoisuus on kuitenkin jo hyvin kehittynyttä. Lapsi pystyy erottamaan oman käden liikkeen peilissä tapahtuvasta liikkeestä. Hän tuntee käden liikkeen ja hän tunnistaa olevansa se, joka kättä liikuttaa, ja erottaa raajansa ympäröivästä tilasta, vaikka ei ymmärtäisi peilin funktiota (Taipale 2013, 248‒249.) Tämän perusteella voi hyvin tulla samaan johtopäätökseen kuin Mark Solms; kortikaalinen reflektiokyky kontekstualisoi itseä suhteessa ympäristöön, avaa uusia perspektiivejä ja rikastuttaa itsekokemusta, mutta se ei ole tietoisuuden, eikä minuuden tunteen, edellytys.
Mark Solmsin teos herättelee ajattelemaan, miten tunteeseen perustuva tietoisuus on kuin pulppuava virtaus. Jos Juice Leskinen lauloi, että elämä on kuolemista, voisi The hidden springin luettuaan ajatella päinvastoin: että elämä on syntymistä, jatkuvaa syntymistä, niin kauan kunnes se ehtyy. Tietoisuus on luomisen tilassa, se tekeytyy. Ehkä se on suojaisessa paikassa soliseva alkulähde, joka ravitsee metsän kasvuston, pehmeät sammaleet ja taivaisiin kohoavat puut.
Kirjallisuus
James, William (1890/2015). The principles of psychology. Volume 1. Scotts Valley, CA: CreateSpace Independent Publishing.
James, William (1892/2022). Psychology: Briefer course. E‑kirja. DigiCat Publishing.
Modell, Arnold (1996). The private self. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Taipale, Joona (2013). Facts and fantasies: Embodiment and the early formation of selfhood. Teoksessa Jensen, Rasmus Thybo & Moran, Dermot (toim.), The phenomenology of embodied subjectivity, 241‒262. New York: Springer.
Winnicott, Donald W. (1945/1982). Primitive emotional development. Teoksessa Winnicott, Donald W., Through paediatrics to psychoanalysis. Lontoo: The Hogarth Press.
Winnicott, Donald W. (1960/1996). Teorin om relationen mellan förälder och barn. Teoksessa Jemstedt, Arne (toim.) Den skapande impulsen, 142‒163. Ruots. Margaretha Wentz Edgardh. Köping: Natur och kultur.