Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Markus Johansson: Mark Solms: The hidden spring

Markus Johans­son

Elävyy­den alkulähde

Solms, Mark (2021). The hid­den spring. Lon­too: Pro­file Books.

Kehoil­la on oma tulen­sa, jota ne kulut­ta­vat elääk­seen: ne hehku­vat, niitä ei sytytetä ulkop­uolelta. (Egon Schiele)

Elämänkulkua vaikut­ta­vat joskus ohjaa­van sat­tuman­varaiset tapah­tu­mat ja niiden seu­rauk­set. Mark Solm­sin ollessa 4‑vuotias hänen isovel­jen­sä putosi katol­ta ja mur­si kallon­sa. Veli kiidätet­ti­in sairaala­hoitoon, ja hän selvisi hengis­sä vakavas­ta onnet­to­muud­es­ta, mut­ta hän ei ollut enää entisen­sä. Muu­tos tun­tui salakavalal­ta ja vaikeasti käsitet­tävältä. Konkreet­tis­es­ti muu­tos näkyi kehi­tys­ta­son ongelmien ilmaan­tu­mise­na, mut­ta pelot­tavampi muu­tos tapah­tui vel­jen ole­muk­ses­sa. Tun­tui kuin hei­dän välilleen olisi ilmaan­tunut etään­nyt­tävä vier­aus. Aikaisem­mista mieliku­vi­tuk­sel­li­sista leikeistä tyh­jeni sisältö, vel­jesten timant­tikaivosten suun­nit­telem­i­nen ja rak­en­t­a­mi­nen osoit­tau­tui vain ole­van merk­i­tyk­setön­tä kuop­pi­en kaivamista. Sym­bol­isu­us riisu­un­tui pois, ja leikil­lisyy­den val­lat­to­muus rikkou­tui. Joitain vuosia myöhem­min Mark itse masen­tui. Oli tuskallista koh­da­ta tieto siitä, että oma tun­te­va ja ais­ti­va itse, oma tietoisu­us, oli niin hauras­ta ja katoavaa. Ker­tomansa mukaan tämä koke­mus ja havain­to rav­is­teli hän­tä siinä määrin, että hän ajan myötä ohjau­tui mit­tavalle neu­roti­eteel­liselle uralleen tutki­maan ihmisen ole­mas­saoloa koke­vana yksilönä.

Min­u­u­den tun­teen kadot­ta­mi­nen on ymmär­ret­tävä pelko. Kun olemme samaan aikaan itse sisäl­lytet­ty­inä koke­muk­seemme ja tulemme ole­viksi itsellemme tietoisu­u­den ja sen taustal­la vaikut­tavien pros­essien mah­dol­lis­ta­mana, on kysymys oman ole­mas­saolon tun­teesta luon­te­va esit­tää. Koko kysymyk­se­naset­telu saat­taa jo itsessään osu­vasti ker­toa paljon ihmisen tietoisu­u­den omi­nais­laadus­ta; kysymys­tä oman tajun­nal­lisu­utemme ole­muk­ses­ta ei olisi ole­mas­sa ilman tajun­tamme ole­mus­ta. Solms läh­estyy kysymys­tä oman koke­muk­sen­sa per­spek­ti­ivistä psyko­ana­lyytikkona, lääkärinä ja neu­roti­etei­den tohto­ri­na, kli­inikkona ja tutk­i­jana. Hän pohtii suh­tau­tu­mistapo­ja ihmis­mieleen tieteen­his­to­ri­an ja filosofi­an näkökul­mista sekä valaisee tieteel­listä yhteistyötään alal­laan arvostet­tu­jen tieteen­tek­i­jöi­den kanssa.

The hid­den spring on laa­ja teos ihmis­mie­len rak­en­tu­mis­es­ta. Pyrin tiivistämään ja valaise­maan sen keskeisiä teemo­ja, mut­ta syvem­pää ymmär­rystä saavut­taak­seen suosit­te­len kir­jaan tutus­tu­mista itse, kuten myös sen herät­tämi­in kysymyk­se­naset­telui­hin, jot­ka saat­ta­vat avar­taa omaa suh­tau­tu­mista ja ajat­telua ole­mas­saolon kysymyk­sistä, olkoon kyse tieteestä, taiteesta tai arkielämästä. Yritän ensin hah­motel­la neu­ro­bi­ol­o­gista raken­net­ta, joka Solm­sin näke­myk­sen mukaan syn­nyt­tää ole­mas­saolon koke­muk­sen. Tämän jäl­keen, ja väistämät­tä tähän osu­u­teen kietoutu­vasti, seu­raa luon­non­ti­eteel­listä hah­mot­telua, hänen pyrkiessään ymmärtämään ihmisen mie­len organ­isoi­tu­mista. Lopuk­si esitän vapaa­muo­tois­es­ti omaa ajat­telu­ani, joka on herän­nyt teok­seen pere­htyessäni, lähin­nä mieleen­jo­h­tu­mia psykol­o­giseen sekä psyko­ana­lyyt­tiseen teo­ri­aan ja ihmisyy­teen liittyen.

Tunne on tietoisu­u­den perusta

Vuon­na 1890 julka­istua William Jamesin kir­joit­ta­maa mas­si­ivista teosta The prin­ci­ples of psy­chol­o­gy on pidet­ty psykolo­gian perus­teok­se­na. Yksi sen keskei­sistä teemoista on tietoisu­us, sen luonne ja rakenne, ennen kaikkea mie­len­sisäisen sub­jek­tiu­den ja objek­tiu­den paradok­saal­isu­us. Hän kuvaa mie­len rak­en­tu­misen kak­si­jakoise­na: sub­jek­tius, me, on tun­tei­den kasautu­ma, ruumi­il­lisi­in muu­tok­si­in kytkey­tyvä ydinkoke­mus itses­tä, kun taas objek­tius, I, on tulk­it­se­va ja iden­ti­teetin kannal­ta suh­teelli­nen. Objek­ti­ivisen koke­muk­sen jatku­vu­ut­ta ylläpitää tietyt mie­len funk­tiot, eri­tyis­es­ti muisti. (James 1890/2015, 221‒222.) James vah­vasti puo­lus­taa elävyy­den tun­net­ta ulkop­uolisen määrit­te­lyn sijaan.

Mark Solms ei kir­jas­saan esit­tele Jamesin teo­ri­oi­ta, mut­ta häm­mästyt­täväl­lä taval­la tämä perusasetel­ma yhä elää ja pain­ot­tuu edelleen melko yksipuolis­es­ti ulkoapäin määriteltävään objek­ti­ivisen koke­muk­sen ulot­tuvu­u­teen. Solms esit­tää psykol­o­gisen ja neu­rol­o­gisen tutkimuk­sen harhau­tuneen varhain objek­ti­ivisen näkökul­man polulle, vaik­ka ole­mas­saolon tun­teen lähde ei neu­rol­o­gis­es­ti tarkastel­tuna sijaitse aivo­jen myöhem­min kehit­tyneil­lä funk­tion­aal­isia toim­into­ja suorit­tavil­la kor­tikaal­isil­la alueil­la, vaan varhain kehit­tyvil­lä ja koko eläinkun­nan jakamil­la aivorun­gon alueilla.

Kor­tikaalisen akti­vaa­tion syn­nyt­tää ja mah­dol­lis­taa ylem­mässä aivorun­gos­sa sijait­se­va retiku­laari­nen aktivoin­ti­jär­jestelmä (engl. retic­u­lar acti­vat­ing sys­tem, RAS). Tämä RAS-jär­jestelmä on löy­det­ty jo 1950-luvun vai­h­teessa, alun perin kissoil­la, ja sen on toden­net­tu löy­tyvän läpi eläin­la­jien kir­jon kaloista ihmisi­in. Tämän alueen merkit­tävyyt­tä on kuitenkin väheksyt­ty, sil­lä tietoisu­u­den tutkimuk­ses­sa on paljon keski­tyt­ty behav­ior­is­mi­in ja kog­ni­ti­iviseen funk­tion­aal­isu­u­teen. On ajatel­tu, että RAS-jär­jestelmä toimii kuin kytkin, joka säätelee vain tietoisu­u­den tasoa mut­ta ei määrit­tele sen sisältöä, kvali­aa. Solm­sin mukaan tämä teo­ria ei kuitenkaan nyky­isin kestä lähempää tarkastelua, vaan alueen toim­inta on itsessään tietoista, ja sil­lä on oma kval­i­tati­ivi­nen sisältön­sä. Tämä kval­i­tati­ivi­nen sisältö on affektiivista.

Tarkem­mat peruste­lut aivorun­gon affek­ti­ivisen perus­tan merk­i­tyk­selle voi lukea kir­jas­ta, mut­ta hyvin lyhyesti tiivis­tet­tynä: 1) hydroke­falian seu­rauk­se­na ilman aivokuor­ta syn­tyneet lapset koke­vat tiedoste­tusti tun­tei­ta ja inten­tion­aal­isu­ut­ta, 2) rak­en­teel­lis­es­ti ter­veet koe­henkilöt ker­to­vat koke­vansa voimakkai­ta tun­tei­ta, kun ylem­män aivorun­gon aluet­ta stim­u­loidaan, 3) PET-tutkimuk­si­in osal­lis­tuneil­la koe­henkilöil­lä taas alue aktivoituu voimakkaasti hei­dän kok­ies­saan vahvo­ja tun­tei­ta ja 4) mielialalääkkeil­lä pyritään vaikut­ta­maan samoil­la alueil­la tapah­tu­vaan yksilön koke­mus­maail­maan vaikut­tavien hor­monien toimintaan.

Toisaal­ta tutkimusasetel­man kään­tämi­nen vaikut­taa osoit­ta­van samaan suun­taan. Kor­tikaal­is­ten aluei­den toimin­nan ehkäisy, esimerkik­si etuot­sa­lohkon tai insu­laarisen kor­teksin osalta, ei vaiku­ta affek­tien sub­jek­ti­iviseen tai objek­ti­iviseen kokemiseen, vaan oikeas­t­aan päin­vas­toin tun­tei­den kokem­i­nen voimis­tuu, ja tämä on toden­net­tu myös useil­la nisäkäs­la­jeil­la tehdy­il­lä tutkimuk­sil­la. Teok­ses­saan Solms kuvaa yksi­tyisko­htaisem­min, miten hor­mon­aa­li­nen akti­vaa­tio syn­tyy aivorun­gon alueel­la, miten ja mitkä alueet aktivoitu­vat tämän seu­rauk­se­na ‒ etu­aivo­jen kor­tikaaliset alueet mukaan lukien ‒ ja mille alueille (peri­akve­duk­taa­li­nen har­maa aine, supe­ri­or col­licul­li) akti­vaa­tioketju palaa.

Kog­ni­ti­ivisia toim­into­ja suorit­ta­vat aivo­jen alueet aut­ta­vat kon­tek­stu­al­isoimaan, struk­tur­oimaan ja sym­bol­isoimaan affek­ti­ivista sisältöä, mut­ta itses­tään ne eivät voi luo­da sisältöä, kun taas tietoiseen kokemiseen ne eivät vaiku­ta ole­van vält­tämät­tömiä. Tämä joh­dat­taa Solm­sin hyvin yksinker­taisen ja ehkä keskeisim­män kysymyk­sen ääreen: mik­si tietoisu­ut­ta sit­ten on ole­mas­sa? Mik­si mieli ei voisi organ­isoitua ilman tietoisu­ut­ta? Mihin sitä tarvi­taan? Maail­ma voisi toimia fysi­ikan lakien ja kog­ni­ti­ivis­ten toim­into­jen mukaan täysin ilman, että kukaan olisi sitä kokemassa.

Näi­hin kysymyk­si­in ei lop­ullista vas­taus­ta löy­dy, mut­ta Solms pysyy sub­jek­tin näkökul­mas­sa ja pyrkii tästä lähtöko­hdas­ta käsin ymmärtämään tietoisu­ut­ta ja tajun­taa. Yksilölle, elävälle organ­is­mille, kysymys on home­ostaat­tisen tilan ylläpitämis­es­tä ja entropi­an vas­tus­tamis­es­ta. Itsesäätelevä organ­is­mi pyrkii ylläpitämään sisäistä tas­apain­oaan suo­jel­lak­seen omaa ole­mas­saoloaan ja pystyäk­seen toteut­ta­maan luon­taisia tarpeitaan. Kun tas­apain­oti­la järkkyy sisäis­ten tai ulkois­t­en painei­den vuok­si, pitää organ­is­min pyrk­iä toim­i­maan niin, että se uudelleen löytää tas­apain­oisen tilan. Solms nos­taa use­asti esi­in Freudin viet­ti­teo­ri­an ja viit­taa siihen, miten Freud kuvasi viet­ti­tarpeen ole­van ruumi­il­li­sista pros­es­seista nou­se­va vaa­timus mie­len työsken­te­lyyn. Tarpeet voivat kuitenkin olla mielelle vaikeasti hah­motet­tavis­sa ja toteutet­tavis­sa tai ne voivat olla ristiriitaisia.

Tarpei­den ris­ti­aal­lokos­sa kuvaan astuu tunne. Eläimet ovat mobi­ile­ja olen­to­ja ja kehit­tyneet evoluu­tion myötä ole­maan vuorovaiku­tuk­ses­sa ympäristön­sä kanssa, jot­ta tarpeet tuli­si­vat riit­tävän tyy­dyte­tyik­si ja elämä voisi jatkua hajot­tavista voimista huoli­mat­ta. Tunne aut­taa eläin­tä nav­igoimaan, etsimään ja löytämään ympäristöstään toivo­maansa, tai suo­jau­tu­maan ulko­maail­man vaaroil­ta. Tun­teet eivät myöskään ole automaat­tisia toim­into­ja, joten tun­teitaan kuun­nellen voi pun­ni­ta ja hah­mot­taa omaa tilan­net­taan, mikä mah­dol­lis­taa val­in­to­jen tekemisen vaa­tivis­sa tilanteis­sa. Keskeistä on se, että eläi­men vael­lel­lessa maail­mas­sa etsien, tutkien, puo­lus­tautuen ja vetäy­tyen hän tun­tee ole­vansa ole­mas­sa, omas­sa ruumi­is­saan, ja tuo tunne on uskoak­seni juuri kyseisen yksilön koke­ma ain­ut­laa­tu­inen tunne omas­ta ole­mas­saolostaan, ja se puolestaan on tietoisu­u­den perusta.

Sisäpuoli ja ulkopuoli

Jokaisel­la koke­val­la organ­is­mil­la on oma sisäi­nen perus­tansa, yti­men­sä (engl. point of view), jos­ta käsin sen oma todel­lisu­us avau­tuu. Fysi­ikan lake­ja nou­dat­taen itsesäätelevät organ­is­mit ohjau­tu­vat ylläpitämään sisäistä home­ostaasi­aan, tas­apain­oti­laa, jota ylläpitääk­seen ja suo­jatak­seen ne eristäy­tyvät ympäristöstään luo­den pin­nan sisäpuolen ja ulkop­uolen välille. Tätä pin­taa arvostet­tu neu­roti­etelijä Karl Fris­ton kut­suu nimel­lä Markov blan­ket, jota kut­sun tässä yhtey­dessä peit­teek­si, jon­ka rooli nousee olen­naisek­si Solm­sin teoriassa.

Markovin peite siis erot­taa sisäpuolen ja ulkop­uolen, jot­ta organ­is­min rak­en­teelli­nen ja funk­tion­aa­li­nen eheys säi­ly­isi. Pysyäk­seen koos­sa ja säi­lyt­tääk­seen sisäisen eheyten­sä organ­is­min tulee min­i­moi­da siihen ulkoa tai sisältäpäin kohdis­tu­via entropi­aa edis­täviä voimia. Organ­is­mi pyrkii toim­i­maan ja ennus­ta­maan toim­intansa seu­rauk­sia niin, että se käyt­tää mah­dol­lisim­man tehokkaasti ener­giaansa hyväk­seen. Se pyrkii min­i­moimaan vapaasti liikku­van ener­gian, joka aiheut­taa ennus­tam­a­ton­ta epäjärjestys­tä, lisää entropi­aa ja uhkaa näin organ­is­min koos­sa pysymistä ja olemassaoloa.

Huo­mat­tavaa on se, että organ­is­mi ei ole suo­raan tekemi­sis­sä ulko­maail­man kanssa, vaan havain­noi vain omaa peit­et­tään ja tulk­it­see sen tilaa. Näin ollen se on totaalisen sub­jek­ti­ivi­nen. Se pystyy ais­ti­maan vain oman itsen­sä sisäisen tilan ja ole­mas­saolon, ei toisen. Ei pelkästään omas­ta rak­en­tu­mis­es­taan johtuen, oman peit­teen suo­jates­sa ulko­maail­mal­ta, vaan myös sik­si, että jokainen muu organ­is­mi on jär­jestäy­tynyt samoin oman yti­men­sä ympärille. Sen sijaan organ­is­mi joutuu ole­maan tietoinen omas­ta tilas­taan, tarkkaile­maan ja kysymään itseltään: mitä min­ulle on tapah­tu­mas­sa? Mitä tarvit­sen? Mitä tapah­tuu, jos toimin niin tai näin? Tähän voi nähdä perus­tu­van myös tun­te­van olen­non psyykkisen rak­en­teen kah­ti­a­jakoisu­u­den, sisäisen sub­jek­tiu­den ja objek­tiu­den. Solms esit­tää, että kog­ni­ti­ivis­es­ti pain­ot­tuvat tietoisu­us­teo­ri­at ovat usein tässä kohtaa puut­teel­lisia. Niistä puut­tuu infor­maa­tion käsit­te­lyn subjekti.

Solm­sin ja Fris­tonin näke­mys siis on, että ihmisen ja muiden tun­te­vien olen­to­jen tietoisu­us rak­en­tuu edel­lä kuvatun mallin mukaises­ti. Se tarkoit­taa Solm­sin mukaan myös sitä, että ihmisen tietoisu­us oikeas­t­aan perus­tuu epä­var­muudelle (engl. uncer­tain­ty), tai ymmärtääk­seni tietoisu­us itsessään on tuo­ta epä­var­muut­ta. Epä­var­muus ja ennakoimat­to­muus samais­tuu tun­tei­den kokemiseen tun­tei­den yrit­täessä viestit­tää meille, miten me voisimme tavoit­taa tur­val­lisu­ut­ta ja tas­apain­oa: miten toim­imme, miten ajat­telemme ja miten kom­mu­nikoimme, jot­ta voisimme kokea ole­vamme mah­dol­lisim­man tur­vas­sa ja riit­tävän tyytyväisiä.

Pohd­in­taa

The hid­den springin han­kit­tuani olin omas­ta mie­lenki­in­nos­tani selail­lut William Jamesin tek­ste­jä. Yllä­tyin kir­joit­ta­jien henkilöko­htais­ten koke­musten samankaltaisu­ud­es­ta. James oli pää­tynyt pohti­maan min­u­u­den kysymyk­siä oman koke­muk­sen­sa perus­teel­la, jos­sa hänet yksin olleessaan val­tasi kauhu hänen omas­ta ole­mas­saolostaan. Hän oli kohdan­nut mieli­sairaalas­sa poti­laan, joka päivästä toiseen istui paikallaan taakse nojat­en, pol­vet vedet­tynä leuan alle, tyhjän mus­tan kat­seen ollessa ain­oa elon merk­ki muuten epäin­himil­lisessä hah­mossa. James havah­tui ajatuk­seen siitä, mikä oikeas­t­aan erot­ti hänen mie­len­sä tuon poti­laan mie­len­ti­las­ta. Mikään hänessä ole­va omi­naisu­us ei voisi suo­ja­ta hän­tä samankaltaiselta kohtalol­ta, hänen min­uuten­sa katoamiselta, jos kohta­lo hänenkin kohdal­laan pää­ty­isi näin toteu­tu­maan. (Mod­ell 1993, 30‒32.) Tämä resonoi Solm­sin koke­muk­seen hänen vel­jestään, omas­ta depres­siostaan siihen liit­tyen ja myöhem­min ammat­in­val­in­taan näi­den kysymys­ten äärelle.

Muitakin yhtäläisyyk­siä löy­tyy. Solms puhuu tietoisu­u­den läh­teestä, ja James kuvaa tietoisu­ut­ta vir­tana. Vir­taavu­us viit­taa jatku­van muu­tok­sen tilas­sa ole­vaan elävyy­den koke­muk­seen, jon­ka keskiössä ovat aistien välit­tämät ruumi­il­liset tun­te­muk­set (James 1890/2015, 185). Aivo­jen jatku­va muu­tos­ti­la kor­reloi tietoisu­u­den jatku­van muu­tok­sen kanssa. James myös esit­ti, että jokainen tietoisu­us on erilli­nen, ulkop­uolisen määrit­te­lyn tavoit­ta­mat­tomis­sa, ja kok­i­jansa omis­tuk­ses­sa. Näin ollen ei voi sanoa, että tunne tai aja­tus ilman sub­jek­tia olisi ole­mas­sa. (James 1892/2022, 222‒225, 229.) Tämä muis­tut­taa min­ua Solm­sin käsi­tyk­sistä omaa home­ostaat­tista tilaa ylläpitämään pyrkivästä tun­tev­as­ta ihmis­es­tä, joka on jatku­van sisäisen ja ulkoisen muu­tok­sen riepot­telus­sa, monien kaltais­ten­sa kanssa mut­ta aivan ain­ut­laa­tuisel­la taval­laan itse koke­mas­saan omas­sa maail­mas­saan. Molem­mat tuo­vat esi­in luon­taisen taipumuk­sen yhtey­teen ulko­maail­man kanssa, mut­ta korosta­vat yksi­ty­isyy­den totaal­i­ut­ta siinä määrin, että jään itse miet­timään myös suh­teessaolon ja yhtey­den merk­i­tys­tä tietoisu­u­den ja min­u­u­den koke­muk­sen rakentumisessa.

Don­ald Win­ni­cott pohtii mielestäni samankaltais­es­ti ihmisen yksi­ty­istä ydin­tä mut­ta myös korostaa yhtey­den muo­dos­tu­misen merk­i­tys­tä. Hän pitää olen­naisen tärkeänä per­soon­al­lisu­u­den yti­men säi­lymistä suo­jat­tuna, jot­ta min­u­u­den jatku­vu­u­den tunne mah­dol­lis­tu­isi ja loisi tilan oman psyykkisen todel­lisu­u­den muo­dos­tu­miselle (Win­ni­cott 1960/1996, 152‒153). Toisaal­ta hän pitää tärkeänä objek­tin löy­tymistä ja yhtey­den muo­dos­tu­mista, varhaista jaet­tua koke­mus­ta, joka edeltää sisäisen ja ulkoisen maail­man eriy­tymistä. Vau­va luo mielessään tarvit­se­mansa objek­tin, joka on sekä omas­ta tarpeesta luo­tu illu­sori­nen fan­ta­sia että tarve, jota ulko­maail­mas­ta tulee tavoitel­la. Win­ni­cott esit­tää, että fan­ta­sia on reali­teet­tia varhaisem­pi ja vält­tämätön lapsen tule­valle kyvylle käsitel­lä luo­vasti omia koke­muk­si­aan ja ulko­maail­man reali­teet­te­ja sekä pystyä erot­ta­maan nämä toi­sis­taan. (Win­ni­cott 1945/1982, 152‒154.) Win­ni­cot­tin ja Solm­sin näke­myk­siä mukaillen voisi ajatel­la ole­van tärkeää, että sisäisen min­u­u­den ole­mas­saololle olisi tilaa, jot­ta ihmi­nen voisi olemisen keskiöstään suun­na­ta ulkoiseen todel­lisu­u­teen ja muo­va­ta siitä itsen­sä näköisen elämän eikä niinkään antaa ulkoisen muo­va­ta sis­in­tä itseä elot­tomak­si tai tunnistamattomaksi.

Uudem­pi tutkimus vielä tarken­taa kuvaa min­u­u­den ja tietoisu­u­den kehit­tymis­es­tä. Aikaisem­pi kor­tikaa­likeskeisyys syn­nyt­ti tulkin­nan, jon­ka mukaan syn­tyvän vau­van koke­mus­maail­ma olisi täysin ulko­maail­mas­ta eriy­tymätön primäärikoke­muk­sen ollessa kaoot­tista ilman etuot­sa­lohkon tulk­in­tatyötä. Näin ollen sub­jek­ti­ivi­nen koke­mus­maail­ma ei olisi tul­lut todek­si ilman reflek­tio­ta. Joona Taipale on ansiokkaasti selkiyt­tänyt näitä aat­e­vir­tauk­sia ja niihin liit­tyvää tutkimus­ta. Hän kuvaa, miten lap­si on eriy­tynyt jo alus­ta alka­en, tun­tee oman ole­mas­saolon­sa ja on sub­jek­ti­ivi­nen kok­i­ja kines­teet­tisessä mielessä mut­ta että täl­lä eriy­tyneel­lä lapsel­la on luon­tainen odotus ja suun­tau­tu­mi­nen ulko­maail­maan kohdistuen, varhainen tyy­dy­tys­tä ja yhteyt­tä etsivä fan­tasiansa. (Taipale 2013, 241‒262.)

Kuvaa­va esimerk­ki ajat­te­lu­tapo­jen muu­tok­ses­ta on 1970-luvul­ta alka­en käytet­ty peilitesti, jota käytet­ti­in tutki­maan lapsen tietoisu­u­den kehit­tymistä ja oletet­ti­in, että kun lap­si ei ero­ta itseään pei­liku­vas­taan, niin hän ei ero­ta itseään ympäristöstään. Nykytiedon val­os­sa tiede­tään, että täl­lainen itseti­etoisu­us on kuitenkin jo hyvin kehit­tynyt­tä. Lap­si pystyy erot­ta­maan oman käden liik­keen peilis­sä tapah­tu­vas­ta liik­keestä. Hän tun­tee käden liik­keen ja hän tun­nistaa ole­vansa se, joka kät­tä liikut­taa, ja erot­taa raa­jansa ympäröivästä tilas­ta, vaik­ka ei ymmärtäisi peilin funk­tio­ta (Taipale 2013, 248‒249.) Tämän perus­teel­la voi hyvin tul­la samaan johtopäätök­seen kuin Mark Solms; kor­tikaa­li­nen reflek­tiokyky kon­tek­stu­al­isoi itseä suh­teessa ympäristöön, avaa uusia per­spek­ti­ive­jä ja rikas­tut­taa itsekoke­mus­ta, mut­ta se ei ole tietoisu­u­den, eikä min­u­u­den tun­teen, edellytys.

Mark Solm­sin teos herät­telee ajat­tele­maan, miten tun­teeseen perus­tu­va tietoisu­us on kuin pulp­pua­va vir­taus. Jos Juice Lesk­i­nen lauloi, että elämä on kuolemista, voisi The hid­den springin luet­tuaan ajatel­la päin­vas­toin: että elämä on syn­tymistä, jatku­vaa syn­tymistä, niin kauan kunnes se ehtyy. Tietoisu­us on luomisen tilas­sa, se tekey­tyy. Ehkä se on suo­jaises­sa paikas­sa soli­se­va alkulähde, joka rav­it­see met­sän kasvus­ton, pehmeät sam­maleet ja taivaisi­in kohoa­vat puut.

Kir­jal­lisu­us

James, William (1890/2015). The prin­ci­ples of psy­chol­o­gy. Vol­ume 1. Scotts Val­ley, CA: Cre­ate­Space Inde­pen­dent Publishing.

James, William (1892/2022). Psy­chol­o­gy: Briefer course. E‑kirja. Dig­i­Cat Publishing.

Mod­ell, Arnold (1996). The pri­vate self. Cam­bridge, MA: Har­vard Uni­ver­si­ty Press.

Taipale, Joona (2013). Facts and fan­tasies: Embod­i­ment and the ear­ly for­ma­tion of self­hood. Teok­ses­sa Jensen, Ras­mus Thy­bo & Moran, Der­mot (toim.), The phe­nom­e­nol­o­gy of embod­ied sub­jec­tiv­i­ty, 241‒262. New York: Springer.

Win­ni­cott, Don­ald W. (1945/1982). Prim­i­tive emo­tion­al devel­op­ment. Teok­ses­sa Win­ni­cott, Don­ald W., Through pae­di­atrics to psy­cho­analy­sis. Lon­too: The Hog­a­rth Press. 

Win­ni­cott, Don­ald W. (1960/1996). Teorin om rela­tio­nen mel­lan förälder och barn. Teok­ses­sa Jem­st­edt, Arne (toim.) Den ska­pande impulsen, 142‒163. Ruots. Mar­garetha Wentz Edgardh. Köping: Natur och kultur.