Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Anna Collander: Suuri yksinäisyyden kehä – luovuudesta ja yhteydestä

Muis­tat­teko, kuin­ka ala-asteen kuvataide­tun­nil­la saat­toi nos­taa piirus­tuk­sen­sa ilmaan ja kovaan ääneen tode­ta, että kat­sokaa, miten ruman tein? Sitä teki toki vain sil­loin, kun oli salaa äärim­mäisen tyy­tyväi­nen aikaansaan­nok­seen­sa. Aikuisi­na emme enää voi käyt­tää täl­laista teen­näisen vaa­ti­mat­to­muu­den huipen­tu­maa pakopaikkana. Esseetä kir­joit­taes­saan tai esi­tyk­sen pitäessään pitää olla otsaa kuvitel­la, että on jotain annet­tavaa. Ana­lyytikkoina ja psykoter­apeut­teina olemme tot­tuneem­pia käyt­tämään luovu­ut­tamme poti­laiden palveluk­ses­sa näyt­tämöl­lä, jos­sa poti­las on koko ajan keskiössä. Voi tun­tua haas­taval­ta ja häpeäalt­ti­il­ta nous­ta itse lavalle. Kun pelkokyn­nyk­sen yli pääsee, siitä kuitenkin useim­miten avau­tuu avarampi maise­ma. Luovu­u­den ylläpitämi­nen on elämän­mit­tainen haaste. Tek­stis­säni mietin eri­tyis­es­ti yksinäisyyt­tä ja läheisyyt­tä, ja näi­den yhteyt­tä luovu­u­teen. Tapamme olla tai olla olemat­ta yhtey­dessä mui­hin ja itseemme voi joko ruokkia tai nään­nyt­tää luovuuttamme.

Löysin ihan lähipi­iristä kak­si koke­musasiantun­ti­jaa, joiden kamp­pailut luovu­u­den, yhtey­den ja yksinäisyy­den kanssa kovasti puhut­te­liv­at min­ua. He ovat kapel­limes­tari Thomas Bran­der, joka on toinen päähenkilöistä Kjell West­ön uusim­mas­sa Tri­tonus-nimisessä romaanis­sa (2020) sekä Muumi­mam­ma, jon­ka elämä- ja luovu­uskri­isi näkyy parhait­en Tove Janssonin kir­jas­sa Muumi­pap­pa ja meri (1965).

Luovu­ut­ta on kovin vaikea määritel­lä, ja aina kun yrit­tää, se hai­h­tuu ilmaan ja nau­reskelee jostain aivan tois­es­ta näkökul­mas­ta. Tarkoi­tan sil­lä jonkin­laista vil­leyt­tä ja uskallus­ta olla kuu­lol­la sekä itseen­sä että maail­man suh­teen ja kat­soa, mitä syn­tyy. Käsitän luovu­u­den enem­män mie­len tiet­tynä värähte­lyn taa­juute­na kuin eril­lisenä omi­naisuute­na tai per­soon­al­lisu­us­pi­ir­teenä. Michael Par­sons (2000) kuvaa kir­jas­saan The dove that returns, the dove that van­ish­es. Para­dox and cre­ativ­i­ty in psy­cho­analy­sis asian näin: ollak­seen luo­va ja leikkisä, ana­lyytikon tai psykoter­apeutin täy­tyy luot­taa omaan ali­ta­jun­taansa ‒ siihen, että oma ali­ta­jun­ta on pohjim­mil­taan hyvän­tah­toinen poti­las­ta kohtaan. Tähän hän sisältää myös sen, että osaa epäil­lä omaa ali­ta­jun­taansa; uskaltaa koh­da­ta omia vihamielisiä impulsse­jaan ja toiveitaan. Jos ana­lyytikko voi sal­lia täl­laista luo­vaa ja välil­lä vaikeasti hal­lit­tavaa leikkiä, poti­las voi pikkuhil­jaa tul­la vähem­män pelokkaak­si oman ali­ta­jun­tansa suh­teen nähdessään ana­lyytikon luot­ta­van omaansa. Par­sons puhuu luovu­ud­es­ta ana­lyysi­huoneessa, mut­ta luot­ta­mi­nen ali­ta­jun­taansa ja heit­täy­tymi­nen omien sisäis­ten voimien­sa kul­jetet­tavak­si on tärkeää mis­sä tahansa luo­vas­sa toimin­nas­sa ‒ kuten myös ihmissuhteissa.

Uskaltau­tu­mi­nen luo­vak­si on aina jol­lain lail­la häpeäaltista ja pelot­tavaa. Usein toivoo, että oma luo­va ele johtaisi vas­tavuoroisu­u­teen. Saman­su­un­tainen pelko löy­tyy mielestäni kaik­ista luo­vista eleistä; ei pelkästään niistä, jot­ka liit­tyvät konkreet­tiseen luo­muk­seen tai esil­lä olemiseen. Luovu­us psykoter­api­as­sa sisältää sen, että uskaltaa soveltaa uudel­la taval­la ja heit­täy­tyä siinä toivos­sa, että poti­las heit­täy­ty­isi mukana. Välil­lä poti­las jää kuitenkin vain ran­nalle ihmettelemään sitä, miten tuo psykoter­apeut­ti nyt siinä oikein pol­skut­taa. Se on aina hie­man haavoit­tu­va tilanne, ja ehkä niin pitää nimeno­maan ollakin.

Yri­tyk­set luo­da jotain konkreet­tista sisältää useim­miten myös mieliku­van toi­sista. Kir­joi­tus­ta on helpom­paa aloit­taa iloises­sa vim­mas­sa, mut­ta kun dead­line läh­estyy, tilanne kipeästi konkreti­soituu. Apua! Tuleeko tästä mitään? Onko tek­s­ti­ni ymmär­ret­tävä, kiin­nos­ta­va, hyvä? Tyl­sä, unet­ta­va, mitäänsanomaton?

Filosofi­an tohtori, psykoter­apeut­ti Bod­il Lind­fors kuvaa kir­jas­saan Att dröm­ma i Fin­land. Essäer om pas­sion­er, skam och sak­nad (2001) juuri tätä kohtaa, kun iloiseen leikki­in tuleekin mukaan Toisen arvioi­va silmä.

Kun asi­aa alkaa ajatel­la: ei se help­poa ole, täl­lainen luo­vaan työhön heit­täy­tymi­nen. Se on help­poa vain niin kauan kuin asi­aa ei ajat­tele, ja kuin­ka kauan tämä on mah­dol­lista? Niin kauan kuin se ei ole työtä vaan leikkiä; niin kauan kuin onnis­tuu keskit­tymään täy­del­lis­es­ti siihen mitä on tekemässä. Heti kun ilmaan­tuu sisäi­nen tai ulkoinen vaa­timus täy­del­lisyy­teen, tapah­tuu jakau­tu­mi­nen tarkkail­i­jak­si ja tarkkailun kohteek­si, sub­jek­tik­si ja objektiksi.

Ja samal­la ‒ ilman sin­ua, joka juuri nyt tätä luet, tämä essee ei oikein olisi ole­mas­sakaan. Jos ei ole luo­van eleen vas­taan­ot­ta­jaa, tek­i­jä muut­tuu vain heli­seväk­si vaskek­si tai kili­seväk­si kulkusek­si. Ei ole help­poa olla luo­va, eikä itse asi­as­sa ole help­poa elääkään ‒ ”todek­si tulem­i­nen on se mah­do­ton haaste, jota meil­lä ei ole varaa jät­tää kohtaa­mat­ta”. Tämäkin sitaat­ti tulee Lind­forsin kir­jas­ta (2001), jon­ka kanssa olen mielessäni keskustel­lut jo koh­ta kak­sikym­men­tä vuot­ta. Kir­ja sisältää kiin­nos­tavia ja kos­ket­tavia pohd­in­to­ja luovu­ud­es­ta, haavoit­tuvu­ud­es­ta ja ihmisenä olemis­es­ta. Soisin kir­jan ilon laa­jem­mallekin luk­i­japi­ir­ille ja toivoisin, että sen julkaisemista suomek­si voitaisi­in Ther­a­peia-säätiössä harkita.

Mut­ta nyt on aika päästä koke­musasiantun­ti­jamme kuu­lu­vi­in. Molem­pia oli vaikeaa saa­da rauhoit­tumaan divaanil­lani. Muumi­mam­ma hääräsi vas­taan­otol­lani ja tar­josi läm­mintä mehua ja vil­la­sukkia. Bran­der­il­la taas oli niin kova kiire ulos maail­maan lois­ta­maan. Onnek­si Bran­derin man­ageri Westö osasi aut­taa min­ua ja kuvasi Bran­derin pelkoa, pienu­u­den tun­tei­ta ja kaipui­ta jäh­mettyneen fasadin takana.

Yhtey­den haas­teet Kjell West­ön kir­jas­sa Tri­tonus

Thomas Bran­der on urao­hjuk­se­na lentänyt ylis­te­tys­tä kon­sertista toiseen, kau­ni­ista nais­es­ta toiseen. Me saamme tutus­tua häneen, kun ohjuk­sen suun­ta näyt­tää yhtäkkiä ole­van jyrkässä laskus­sa ja elämän kaik­ki palaset sor­tu­vat epämääräiseen kasaan, ja sil­loin Bran­der on todel­la pulassa.

[Hänen revanssi­hi­mon­sa] oli pois­sa, eikä Bran­der tien­nyt mitä tehdä. Hän oli kiitänyt ole­mas­saolon läpi vain pää­tyäk­seen lim­boon tähän huoneeseen, jos­ta oli upea näköala merelle, jos­sa oli mal­tai­ta mak­sanut pyöreä kuusikym­men­lu­vun tuoli, jos­sa oli kaik­ki se kau­nis musi­ik­ki, jota hän ei enää pystynyt loi­h­ti­maan esille sisältään, vain soit­ta­maan Spo­ti­fys­ta tai levyltä. Hän yrit­ti olla itseironi­nen ja ajat­teli, että jos hän olisi romaani­henkilö, hän syyt­täisi luo­jaansa siitä, että tämä oli hah­motel­lut hänet anta­mat­ta hänelle tarkoi­tus­ta, mielekästä ker­to­mus­ta elet­täväk­si, ja aja­tus toi hänen mieleen­sä aforis­min, jon­ka hän oli lukenut jostain: Ihmiselämä on vas­taus kysymyk­seen, jota kukaan ei ole esit­tänyt.

Romaani­henkilön itseironi­nen kuvaus itses­tään romaani­henkilönä ei mielestäni ole pelkkää vit­sikästä kir­jal­lisu­uskikkailua, vaan alle­vi­ivaa nähdyk­si tulemisen karmi­vaa tärkeyt­tä ja sen yhteyt­tä luovu­u­teen. Bran­der ei mil­lään lail­la olisi ole­mas­sa, ellei Westö olisi luonut hän­tä sisäisessä maail­mas­saan ja sanoit­tanut hän­tä henkilök­si. Tämä on hyvä kuvaus siitä, miten van­hem­mat luo­vat enem­män tai vähem­män sal­livia ja moni­u­lot­teisia kuvia lap­sis­taan ja sitä kaut­ta sanoit­ta­vat sitä psyykkistä maaperää, jos­sa lapsel­la on mah­dol­lisu­us liikkua ilman voimakas­ta syyl­lisyy­den­tun­net­ta ja hylä­tyk­si tulemisen tai suo­ras­taan anni­hi­laa­tion pelkoa. Varhai­sis­sa kiin­tymys­suhteis­sa luo­tu psyykki­nen tila ja liikku­vu­us vaikut­taa voimakkaasti mah­dol­lisu­u­teemme olla luovia. Tätä psyykkistä tilaa voi onnek­si elämän aikana laa­jen­taa monel­la taval­la, psykoter­api­an avul­la tai ilman.

Bran­derin haavo­jen alku­perästä emme saa kuin viit­teeno­maisia häivähdyk­siä. Saamme tietää, että hänel­lä on ollut vaa­ti­va ja etäi­nen isä ja että hänen vel­jen­sä on hukkunut huume­suo­hon. Aikuise­na hän jät­tää kohtaa­mat­ta läheisiään ja kär­sii itse siitä, mut­tei pysty muuttumaan.

Bran­der muisti vuodet Ele­nan ja Vuokon kanssa yht­enä kaaok­se­na. Hänel­lä oli ollut liikaa toimek­sianto­ja. Hän oli matkus­tanut liikaa. Hän oli riidel­lyt Amin kanssa avio­eron yksi­tyisko­hdista ja Vin­ni­estä. [‒ ‒] Hän oli kokenut Vuokon kuin pakopaikkana ja toivonut, että tämäkin koki hänet niin, eikä hän ollut halun­nut tämän kiin­tyvän häneen liikaa. Vuokol­la ja hänel­lä oli ollut hieno­ja tapaamisia, niin Bran­der sen muisti.  He oli­vat jutelleet tun­tikau­sia musi­ik­ista ja he oli­vat sopi­neet yhteen sek­suaalis­es­ti. Mut­ta Bran­der ei muis­tanut tapaami­sista eri­tyisen paljon. Niin kävi, kun hän yrit­ti ehtiä kaiken, kun hän ei pystynyt val­it­se­maan. Lop­putu­lok­se­na oli se, ettei hän ollut koskaan läs­nä, ei kokon­aan, ja sil­loin koe­tut asi­at kato­si­vat sumuun jälkeenpäin.

Bran­derin tari­na saat­taa ker­toa näkymät­tömäk­si jäämisen aukos­ta, jon­ka täyt­tämisek­si hän on luonut kokon­aisen rai­vokkaan men­estys­tari­nan. Läpi kir­jan hän pak­e­nee aito­ja kohtaamisia. Yhteys mui­hin ja nähdyk­si tulem­i­nen vaikut­ta­vat ole­van se, jota hän kipeim­min kaipaa ja eniten pelkää.

Bran­derin luovu­us ja ennen kaikkea lah­jakku­us on kan­tanut hän­tä tähän saak­ka. Aika pitkään pystyy surf­faa­maan nuoru­u­den bom­bas­tisel­la ener­gial­la ja itsen­sä pönkit­tämisel­lä, jos siihen on tarvet­ta. Mut­ta kes­ki-ikä riisuu useim­miten luu­lot pois ‒ ja niin käy myös Bran­der­ille. Hän joutuu tui­jot­ta­maan kuole­man kasvoihin yhtäkkises­ti ja väki­val­tais­es­ti ter­rori-iskun yhtey­dessä. Tyt­töys­tävä nöyryyt­tää hänet ker­ta toisen­sa jäl­keen ja jät­tää hänet nuorem­man miehen takia. Säärikar­vat ovat har­ven­tu­mas­sa, ja elämän merk­i­tyk­set­tömyys ympäröi hän­tä yhtäkkiä kuin ennenaikainen päivän­lasku. Yksinäisyy­den ja kohtaa­mat­to­muu­den tus­ka, jota Bran­der on koko elämän­sä ajan paen­nut, saa hänet hil­jaises­sa huoneessa kiin­ni. Jos hie­man kär­jistäisi, voisi sanoa, että hänen luovuuten­sa kui­h­tuu juuri sik­si, ettei hän ole pitänyt ihmis­suhteis­taan huol­ta. Hän on paen­nut aito­ja kohtaamisia itsen­sä ja läheis­ten­sä kanssa ja samal­la sulkenut itseltään tien kaikelle sel­l­aiselle tun­ney­htey­delle, joka ruokkisi luovu­ut­ta. Tämä rupeaakin näkymään urake­hi­tyk­sessä, hän saa huono­ja arvostelu­ja ja vähem­män työtarjouksia.

Jos on jäänyt liian kipeästi yksin, yhtey­den koko kauhu tun­tuu enem­män uhal­ta kuin mah­dol­lisu­udelta. Bran­der näyt­tää vihki­neen­sä uransa tämän kauhun vält­tämisek­si. Lind­fors kuvaa mielestäni osu­vasti ihmisen yri­tyk­siä täyt­tää näkymät­tömyy­destä jäänyt­tä aukkoa luo­val­la toiminnalla.

Ennen kaikkea puut­tuu lep­opaik­ka, jos­sa voisi rentoutua ja ottaa rauhal­lis­es­ti ja tun­tea itsen­sä rakas­tamisen arvoisek­si, kuka sit­ten onkaan, Itse Kukin. [‒ ‒] Mut­ta juuri siinä, tässä tyhjiössä, luovu­us syn­tyy, jos syn­tyy. Ja sil­loin sitä luo, luo vim­ma­tusti, ja tilapäis­es­ti uno­htuu se, että sitä on arvo­ton ja pohjim­mil­taan mität­tömyys, kos­ka jotakin kaikesta huoli­mat­ta on! Jatkoa ajatellen on tärkeää, että luovu­us näkyy myös ulospäin ja saadaan huomio­ta ja tun­nus­tus­ta, mut­ta oman taitavu­u­den tarkoituk­se­na on eri­toten täyt­tää tyhjiö, täy­dem­mäk­si ja täy­dem­mäk­si, yhä taitavam­min, jol­loin rak­en­tuu sulku tuskaa vas­taan, eikä tuskaa läh­es­tulkoon enää edes tunne.

Bran­der, Bran­der. Jos kuitenkin olisit rak­en­ta­mat­ta sulkua tuskaa vas­taan ja sen sijaan heit­täisit urasi ja oman merk­i­tyk­sesi hiiteen ja yrit­täisit kurot­taa kohti toisia? Mut­ta onhan se meille jokaiselle tun­nis­tet­tavaa, miten kauheal­ta kurot­ta­mi­nen voi tun­tua ‒ ollak­seen aitoa se sisältää raadol­lisel­la taval­la mene­tyk­sen ja hylkäämisen mah­dol­lisu­udet. Aito, luovu­ut­ta edel­lyt­tävä yhteys on nimeno­maan sitä, että on yhtey­dessä omaan kaipu­useen ja samal­la siihen kipeään todel­lisu­u­teen, ettei tiedä, tuleeko kaipuu vas­taan­ote­tuk­si ja täytetyksi.

Tri­tonus on musi­ikkiter­mi, jota kut­su­taan paho­laisen inter­val­lik­si. Casa Tri­tonus on myös se mahtipon­ti­nen kesähuvi­la, jon­ka Bran­der rak­en­taa pitkin romaa­nia. Huvi­la on ikään kuin konkreet­ti­nen ilmen­tymä kuvaa­maan sitä kak­sisu­un­taista tapaa, jol­la Bran­der yrit­tää ratkaista elämän- ja luovuuskriisinsä.

Toisaal­ta Bran­der koet­taa ylläpitää mahtipon­tista omaku­vaansa. Hän kiertää mielessään jatku­vasti oman merk­i­tyk­sen­sä ympäril­lä, kuin haa­va suus­sa, jota kieli kaiken aikaa houkut­tuu tun­nustele­maan. Casa Tri­tonuk­sel­la hän halu­aa itselleen ja maail­malle osoit­taa, miten mah­ta­va ja ainakin-melkein-kaikkivoipa hän on: siinä on kallioon räjähdytet­ty pore­al­las ‒ ja hissi! Kuvaako tämä ratkaisu- tai pakoyri­tys­tä, joka kult­tuuris­samme ken­ties on vahvem­min tar­jol­la miehik­si iden­ti­fioiduille yksilöille? Kyvykkyy­den ja vauhdin takana voi ‒ ja ehkä joutuukin ‒ piilot­ta­maan pienu­u­den ja tarvit­se­vu­u­den tunteet.

Ja toisaal­ta kaik­ki kaatuu lop­pu­jen lopuk­si omaan mah­dot­to­muu­teen­sa. Bran­der seisoo hissis­sään ja tajuaa, miten yksinäi­nen on. Sähkökatkok­set ovat saaris­tossa taval­lisia, ja jos hissi pysähty­isi tähän, voisi men­nä viikko ennen kuin kukaan rupeaisi kaipaa­maan hän­tä. Hän on todel­la heli­sevä vas­ki, tyhjä, avuton.

Ja samal­la ‒ nau­ret­tavas­ta hissistä huoli­mat­ta ‒ kesähuvi­lan rak­en­t­a­mi­nen mah­dol­lis­taa Bran­deris­sa jotain. Hän on rak­en­tanut sitä lap­su­u­den kesä­muis­to­jen päälle.

Hän oli unis­saan palan­nut lap­su­u­den kesi­in mökil­lä Raitios­sa. Kesiä ei ollut ollut kovin mon­ta, neljä tai viisi, mut­ta siel­lä oli ollut isä ja äiti ja Gus­tav ja hän, ja aivan eri­tyis­es­ti Gus­tav ja hän, ja se puna­mul­lat­tu mök­ki, jon­ka he oli­vat vuokran­neet, hir­sien ja sahan­pu­run tuok­su sisäl­lä ja myös vastapesty­jen liinavaat­tei­den tuok­su ja puu­tarhan pul­leat pio­nit, veren­punaiset, ja kaik­ki ne auringonpais­teiset päivät, polku rantaan, joka oli niin mul­lan­pehmeä jalko­jen alla ja aurinko­tuoli, jos­sa hän makasi ja luki Lucky Luke ‑albume­ja ja Sher­lock Holme­sia ja nuot­tivihko­ja. [‒ ‒] Kaik­ki muut­tuisi hyväk­si, Bran­der oli vaku­ut­tanut itselleen joka ker­ta kat­soes­saan sisäistä eloku­vaansa kaukai­sista Raition kesistä, myös Casa Tri­tonuk­ses­ta tulisi idyl­li. Sen synkkä nimi oli vain leikkiä: hän viihty­isi tääl­lä saaris­tossa, hän löytäisi taas luomisvoimansa ja sielunrauhansa.

Lap­su­u­den kesäunel­mas­sa on Gus­tav-veli ja hän, hänen kaipaa­mansa yhteys. Varovais­es­ti ja pikkuhil­jaa aikuinen Bran­der uskaltaa rak­en­taa ystävyyt­tä psykolo­gi- ja amatöörimuusikkon­aa­purin kanssa. Pikkukylässä hän joutuu tilanteisi­in, jois­sa hänen on vain uskallet­ta­va elää ja olla yhtey­dessä ‒ uus­nat­sis­mista innos­tuneeseen nuoreen, jota hän­tä pyy­de­tään kään­nyt­tämään, ja tur­va­paikan­hak­i­jaan, joka hoitaa Bran­derin pahan­näköistä punkkipure­maa. Elämä suo­ras­taan heit­tää kasvun mah­dol­lisu­u­den Bran­derin kasvoille. Hänen olisi löy­det­tävä aidom­pi ja haavoit­tuvampi yhteys itseen­sä ja toisi­in, jot­ta hänen luovuuten­sa ei kui­h­tu­isi, vaan voisi muut­taa muo­toaan ja kukois­taa. Psyko­ana­lyytikko Tor-Björn Häg­glu­nd kuvaa tätä pros­es­sia hyvin kir­jas­saan Kul­takalan muodon­muu­tos ja mui­ta esseitä (1988).

Yksilön luovu­ut­ta ei ole ole­mas­sa ilman toista ihmistä, ilman vuorovaiku­tus­ta. Luovu­us edel­lyt­tää yhteyt­tä omi­in alku­peräisi­in juuri­in­sa. Sen selkärankana on kauneuselämys; ris­tiri­idoista ja vas­tako­htaisuuk­sista syn­tynyt hal­lit­tu tas­apaino. Luovu­u­den keinot alka­vat kiitol­lisu­ud­es­ta ja arvo­nan­nos­ta. Toisen ihmisen osu­u­den arvost­a­mi­nen on edel­ly­tys suremiselle.

Halu­aisin muo­toil­la asian niin, ettei luovu­ut­ta ole ole­mas­sa ilman tietoisu­ut­ta tois­t­en ihmis­ten tärkey­destä. Bran­der on menos­sa kohti tätä tietoisu­ut­ta kir­jas­sa, mut­ta uskaltaako hän tiedostaa tois­t­en tärkey­den ja omaa avut­to­muut­taan koko nöyryyt­tävyy­dessään? Uskaltaako hän sur­ra kaikkia niitä menetet­tyjä mah­dol­lisuuk­sia, joi­ta hänen jo suurim­mil­ta osin elet­ty elämän­sä on pitänyt sisäl­lään? Bran­derin isot haas­teet ja mah­dol­lisu­udet puhut­tel­e­vat min­ua myös, kun mietin omaa suhdet­tani ilmas­ton­muu­tok­seen. Bran­derin kamp­pailun voi nähdä myös kuvaa­van mei­dän ‒ tai ainakin min­un! ‒ painimista ilmas­tokri­isin kanssa: jol­lain lail­la tietää jo, että on suru­työtä ja paljon tarvit­tavaa muu­tos­ta edessä. Ja samal­la ei uskaltaisi tai jak­saisi ottaa kaikkia osioi­ta pöy­dälle ja kat­soa niitä: yrit­tää ymmärtää jotain tule­vaisu­u­den ske­naar­i­oista ja miet­tiä oman akti­ivi­su­u­den mah­dol­lisuuk­sia ja rajoituk­sia. Ehkä sinä olet päässyt tässä pidem­mälle kuin minä, joka vielä Bran­derin tavoin seisoo ahdis­tuneena muu­tospros­essin kyn­nyk­sel­lä. Bran­der tietää, että hänen pitäisi saa­da jokin käänne aikaisek­si omas­sa tunne-elämässään, mut­ta hänel­lä on paljon ahdis­tus­ta ja aika vähän luot­ta­mus­ta siihen, että se voisi johtaa uuteen hyvään. Tri­tonuk­ses­sa ilmas­ton­muu­tos on itse asi­as­sa koko ajan taus­ta­sound­i­na läs­nä, ja Bran­der suh­tau­tuu siihen kuten mui­hin haasteisi­in­sa ‒ pelol­la. Hänen hyvä ystävän­sä Kuort­ti saa kir­jas­sa edus­taa epä­toivon ja maanisen defenssin ailahtelua juuri ilmas­ton­muu­tok­seen liittyen.

[Kuort­ti] oli sanonut viileim­mäl­lä äänel­lään, että heistä oli ehkä kaik­ista tulos­sa Titanicin orkesterin muusikko­ja, mis­sä päin maail­maa he sit­ten soit­ti­vatkin. Mut­ta Kuort­ti ei olisi ollut Kuort­ti ellei hän olisi heti nau­ranut sanoilleen: hän oli pyytänyt Bran­de­ria hake­maan pari pul­lol­lista talon paras­ta viiniä, sil­lä jos kaik­ki menee päin hel­vettiä, niin menköön sit­ten ainakin tyylil­lä.

Löytäisim­mekö me jotain kol­mat­ta tapaa olla elävässä yhtey­dessä muut­tuvaan ilmas­toomme? Luovu­us tarvit­see yhteyt­tä ‒ myös reali­teet­tei­hin. Psykoter­apeut­teina voimme nähdä, että jos Bran­der uskaltaisi sur­ra, tun­nistaa haavoit­tuvuuten­sa ja läh­estyä mui­ta tietoise­na hei­dän merk­i­tyk­ses­tään, hänelle voisi aue­ta uudet maise­mat. Samal­la toiveikkaal­la viisaudel­la voisimme yrit­tää aut­taa itseämme ilmas­tokri­isin sulat­telupros­es­sis­sa. Voisimme läh­estyä tätä “sairaan kau­nista maa­pal­loa” tietoise­na sen ratkai­sev­as­ta merk­i­tyk­ses­tä meille ja tuleville sukupolville. Voisimme ahdis­tua ja sur­ra, ja sitä kaut­ta pikkuhil­jaa löytää uusia teitä olla muu­tok­ses­sa, liik­keel­lä ja akti­ivisia. Uskoisin, että ympäristöak­ti­ivi­su­us voisi parhail­laan olla luovu­ut­ta ja omaa hyv­in­voin­tia ruokki­vaa. Se voi aut­taa syn­nyt­tämään mieliku­vaa siitä, ettei soi­ta uppoavas­sa laivas­sa, vaan on oma­l­la taval­laan mukana rak­en­ta­mas­sa jotain ‒ ei vält­tämät­tä kovin hulp­peaa mut­ta parhaim­mil­laan kuitenkin kel­lu­vaa. Ehkä suru jo menete­tys­tä on se, mikä erot­taa rak­en­ta­van akti­ivi­su­u­den maanis­es­ta defenssistä.

Kir­ja jät­tää mei­dät keskelle haavoit­tuvu­ut­ta, kun Bran­der seisoo kirkos­sa yleisöä kat­sellen sekun­te­ja ennen pikkukylän ensim­mäistä kamarikon­sert­tia. Hän kuvit­telee van­huuten­sa. Jatkaako hän pak­en­e­mista lois­tokku­u­den kiehto­vas­sa umpiku­jas­sa, jon­ka hän jo tietää johta­van vain yksinäisyy­teen, vai uskaltaako hän löytää uutta?

Hän asu­isi Casa Tri­tonuk­ses­sa, hän söisi ate­ri­ansa ja van­henisi yhtä yksin kuin tohtori Bow­man Kubrickin avaru­u­sodys­seias­sa, ain­oana seu­ranaan musi­ik­ki, joka ei enää puhutel­lut hän­tä ja jota hän ei enää ymmärtänyt. Ja jos­sain siel­lä ulkop­uolel­la, kaukana Ask­in­genselän takana ja kaukana avomeren takana maail­ma häli­sisi ja metelöisi, sen yhä jul­mem­mat tapah­tu­mat yltäi­sivät häneen otsikoiden ja raport­tien muo­dos­sa, mut­ta hän käper­ty­isi pelokkaaseen van­hu­u­teen­sa ja toivoisi ole­vansa suo­jas­sa kaikelta väki­val­lal­ta ja kaik­il­ta viruk­sil­ta ja kaikelta epäsovul­ta. Kaiken tämän Bran­der näki niiden sekun­tien aikana, jol­loin hän kat­seli yli kirkkos­alin ja kohot­ti hitaasti klar­inet­tia ja valmis­tau­tui soit­ta­maan. Kaiken tämän hän muisti, ja nyt hän kat­seli salin yli vielä viimeisen ker­ran, hän kat­seli Vin­ni­etä, Gus­tavia, isään­sä ja äitiään siel­lä toisel­la puolen ja hänestä näyt­ti, että he kat­soi­vat hän­tä silmi­in ja nyökkä­sivät, kuin oli­si­vat halun­neet sanoa, että ehkä hän oli yksinäi­nen, ehkä se oli hänen osansa, mut­ta silti hän oli vielä siel­lä, hänel­lä oli vielä se ilo, että hän sai soit­taa muiden kanssa, lohdut­taak­seen, mut­ta myös herät­tääk­seen, uno­htaak­seen, mut­ta myös muistaakseen.

Kaunein­ta ja riipai­sev­in­ta kir­jas­sa on se, että kir­jail­i­ja avaa Bran­derin sielunelämää luk­i­jalle taval­la, jota Bran­der ei itse uskalla tehdä läheisilleen. Ei ehkä ole sat­tuma, että kir­jail­i­ja on myöhäisessä kes­ki-iässä ole­va men­estynyt ja luo­va mies.

Kapel­limes­tarin ja psykoter­apeutin yksinäisyys

Mitä voimme oppia Bran­der­il­ta? Sitä, että tietoisu­us muiden ihmis­ten tärkey­destä jol­lain lail­la voi pelas­taa mei­dät. Jos emme uskalla rakas­taa ‒ rakas­tamisen koko haavoit­tuvu­udessa ja nöyryyt­tävyy­dessä ‒ niin osaam­meko olla luovia sanan syväl­lisem­mässä merkityksessä?

Rakkaus on elin­tärkeää ja äärim­mäisen pelot­tavaa meille jokaiselle. Meil­lä psykoter­apeuteil­la saat­taa olla yllät­tävän paljon yhteistä Bran­derin kanssa, ja luulen, että voimme oppia jotain tärkeää hänen tavas­taan käyt­tää ammatil­lisu­ut­taan suo­jana elämää vas­taan. Olemme ihmis­suhde­vir­tuoose­ja ja psyykkisten pros­essien kapel­limestare­i­ta. Mekin olemme valin­neet vaar­al­lisen kiehto­van tien, jol­la tohtori Bow­manin tavoin voimme “käper­tyä pelokkaaseen ammatil­lisu­u­teen ja toivoa ole­vamme suo­jas­sa”. Saamme ‒ ja joudumme ‒ ole­maan niin keskeisiä. Niin tarvit­tu­ja. Niin jatku­vas­sa inten­si­ivisessä vuorovaiku­tuscrescen­dos­sa. Psykoter­apeut­tien ja ana­lyytikoiden vaikeus perua tun­te­ja, sairas­tua tai jäädä eläk­keelle on surullisenku­u­luista. Työmme opet­taa paljon elämän ja ihmisen rajoituk­sista. Ja toisaal­ta työssään psykoter­apeut­ti on jol­lain taval­la aina niskan pääl­lä, jos kär­jis­te­tysti asian ilmaisee. Mitä se tekee meille, että suurim­man osan päivän ajas­ta ja vuorovaiku­tusti­lanteista keski­tymme muiden ihmis­ten tarvit­se­vuuk­si­in, pienuuk­si­in ja rajal­lisuuk­si­in? Bran­derin keskeisin ongel­ma on, ettei hän uskalla olla aidosti tietoinen tois­t­en ihmis­ten tärkey­destä ja samal­la mene­tyk­sen ainais­es­ta mah­dol­lisu­ud­es­ta. Psykoter­apeutin ammat­ti tar­joaa meille mah­dol­lisen pakopaikan tästä tietoisu­ud­es­ta. Mielestäni jokainen meistä ajoit­tain kär­sii siitä riskistä, että kietoudumme omaan tärkey­teemme kuten Bran­der kuu­luisu­u­teen­sa ja lah­jakku­u­teen­sa, ja keskitämme haavoit­tuvu­u­den muihin.

Psykoter­api­atyöhön kuu­luu hyvin keskeis­es­ti se, että olen yhtey­dessä kaik­keen siihen, mitä omas­sa sisim­mis­sään liikkuu. Sil­lä taval­la on toki tilaa myös oma­lle pienu­udelle. Ja samal­la: kaik­ki se, mihin olen ter­apiatun­nil­la itsessäni yhtey­dessä, yritän saa­da toisen käyt­töön ja toisen kasvun palveluk­seen. Olen paljon miet­tinyt, miten tämä pidem­män päälle vaikut­taa mei­hin. Yksi houku­tus mielestäni on se, että vaikeina het­k­inä rupeamme käyt­tämään tätä tut­tua asetel­maa defensiivisesti.

Lisäk­si työmme on niin kiehto­va yhdis­telmä älyl­lisiä haastei­ta ja suuria tun­nelmia, että sitä voisi ehkä ver­ra­ta psykedeelei­hin. Moni psykoter­apeut­ti lukee, kir­joit­taa, koulut­tau­tuu ja keskustelee aivan mielet­tömästi, ja useim­miten palkat­ta. Olen muo­toil­lut nämä lauseet sin­ulle, olen suuresti naut­tin­ut siitä. Puhun ihmisen ase­man nöyryyt­tävyy­destä ja samal­la saan siihen näp­pärästi hie­man etäisyyt­tä, kun koris­te­len sitä runol­lisil­la sanoil­la. Tämä on mei­dän psykoter­apeut­tien ris­ki ja samal­la mah­dol­lisu­us. Parhaas­sa tapauk­ses­sa kykymme ajatel­la ja olla voi tul­la tuek­si, kun joudumme kat­so­maan omaa pienu­ut­tamme ja mene­tyk­sen vääjäämät­tömyyt­tä silmi­in. Mut­ta mei­dän kan­nat­taa myös pitää silmäl­lä houku­tus­tamme bran­deris­mi­in, älyl­listämis- ja mie­lenki­in­tois­tamis­de­fens­sei­hin. Jon­ain päivänä reali­teet­tien verikoirat löytävät mei­dät kuitenkin: mekin olemme kuol­e­vaisia ja hyvin pieniä. Sil­loin toivon, ettei meil­lä ain­oana seu­rana olisi psyko­ana­lyyt­tiset teo­ri­at, jot­ka eivät enää puhut­tele meitä ja joi­ta emme enää ymmärrä.

Toivon, ettemme rak­en­taisi sulkua tuskaa vas­taan. Että uskaltaisimme olla yhtey­dessä ja lähellä.

Yhtä lail­la kuin tarvit­semme lähel­lä olemista, tarvit­semme omaa tilaa luovu­udelle. Jo ihan konkreet­tis­es­ti on tärkeää, etteivät muut ihmiset ole koko ajan hel­moissa pyörimässä, kun yrit­tää luo­da jotain. Yhtey­den vas­takap­pale ja elin­tärkeä toinen puoli on yksinäisyys. Uskallam­meko ottaa etäisyyt­tä ja vil­jel­lä yksinäisyyt­tä? Jos ei, niin miksi?

Oma tila luovu­u­den läh­teenä kir­jas­sa Muumi­pap­pa ja meri

‒ Ei kai teitä palele? isä huusi ilois­es­ti. Onhan sin­ul­la huopa ympäril­läsi? Näet­tekö, viimeinenkin saari on jäänyt taak­semme. Yö on pian pimeim­mil­lään. Yöl­lä pur­je­htimi­nen on hyvin vaikea­ta, täy­tyy olla varuil­laan joka sekunti.

‒ Tietenkin, kul­taseni, sanoi äiti, joka makasi käärönä veneen poh­jal­la. Tämä on hyvin suuri elämys. Huopa oli hiukan kas­tunut, ja hän siir­tyi varovasti tuulen puolelle. Poh­jakaaret oli­vat koko ajan hänen korvien­sa tiellä.

Muumi­pap­pa on tyl­sistynyt taval­liseen arkeen, jos­sa kaik­ki on jo hoidet­tu ja järjestyk­sessä. Hän tarvit­see uusia haastei­ta ja vapaa­ta taivaan­ran­taa, ja niin­pä koko per­he muut­taa kaukana ole­vaan majakkasaa­reen asumaan. Ensim­mäis­ten mer­i­mailien aikana luk­i­ja näkee, ettei Muumi­mam­ma nau­ti tästä seikkailus­ta ‒ ettei se ylipäätään ole hänen seikkailun­sa. Hän kuitenkin pakkaa kaik­ki tavarat, kos­ka tietää, että ”per­he tarvit­see paljon tavaraa voidak­seen naut­tia yhdestä ain­oas­ta päivästäkin oikeal­la taval­la”. Saa­reen saavut­tuaan hän huole­htii siitä, että heil­lä on riit­tävästi juo­mavet­tä ja öljy­lamp­pu pala­mas­sa iltaisin.

Muumi­mam­ma on elämän viihtyvyy­den ilmen­tymä, hyggen ruumi­il­lis­tu­ma. Hän myös on, hien­o­varais­es­ti ja taustal­la, elämän ja jatku­vu­u­den tun­teen ylläpitäjä, Äiti isol­la Ä:llä. Häneltä vir­taa rakkaut­ta ja pieniä raidal­lisia karkke­ja. Taikurin hat­tu ‑kir­jas­sa (1948/1956) Muumipeikko kömpii maagiseen hat­tuun ja muut­tuu sen sisäl­lä niin, etteivät muut enää hän­tä tun­nista, ja halu­a­vat ajaa tämän ruman ja vier­aan kakaran pois. Äiti kuitenkin tun­nistaa peikkon­sa, ja hänen kat­seen­sa alla Muumipeikko muut­tuu takaisin omak­si itsek­seen. Äidin tai psykoter­apeutin tun­nista­va katse on psyykkiselle ole­mas­saololle elintärkeä.

Kos­ka katse on niin tärkeä, on vaikeam­min siedet­tävä aja­tus, että se irrot­tau­tuu meistä ja kään­tyy sisään­päin ‒ että Muumi­mam­ma jät­tää mei­dät yksin ja läh­tee seikkaile­maan omien päähän­pis­to­jen­sa perässä. Miten ylipäätään selviän, kun äiti on pois­sa? Bran­der jo meille näyt­ti, miten sietämät­tömältä tun­tuu, kun kan­nat­tele­via kat­sei­ta on ollut liian vähän. Kat­seesta ja sylistä putoamisen kauhu on meille jokaiselle tut­tu. Luulen, että tämä kauhu on mukana muo­vaa­mas­sa mei­dän suhdet­tamme äitiy­teen ja naiseu­teen ‒ ja myös psykoter­apeut­ti­na olemiseen, kos­ka siinäkin posi­tios­sa jätämme omia tarpeita­mme taka-alalle toimi­ak­semme taus­tana tois­t­en kehi­tyk­selle. Eri­tyi­nen haaste hoi­va-amma­tis­sa oleville saat­taa olla tästä ase­mas­ta ulos astu­mi­nen ‒ lait­taa rin­tali­iv­it ja vas­taan­oton ovi kiin­ni ja lähteä met­sästämään omia halu­jaan. Syväl­lä tun­neta­sol­la ympäristö ei vält­tämät­tä tue meitä tähän suun­taan, ja jos siihen lähdemme, joudumme myös hyvästelemään sisäistä lohdut­tavaa kuvaa kaiken paran­tavas­ta katseesta.

Tukea näi­hin ajatuk­si­i­ni olen saanut kir­jas­ta Rethink­ing the rela­tion between women and psy­cho­analy­sis. Loss, mourn­ing, and the fem­i­nine (2019), jos­sa kahdek­san kir­jail­i­jaa käsit­televät nais­ten ja psyko­ana­lyysin suhdet­ta eri näkökul­mista. Mar­i­lyn Charles pohtii omas­sa luvus­saan eri­tyis­es­ti naisen vaikeut­ta saa­da aggres­sion­sa ja halun­sa kokon­ais­val­taisem­min omaan käyt­töön­sä. Hänen mukaansa naisille tar­joutuu pakopaik­ka, jota raken­netaan omien tarpei­den kieltämisen ide­al­isaa­tios­ta ‒ usein äidit­tämiseen tai hoivaamiseen liit­tyen. Julia Kris­te­vaan viitat­en hän kuvailee, miten helpot­taval­ta samais­tu­mi­nen täl­laiseen madon­nai­hanteeseen voi tun­tua: ei tarvitse häärätä omien halu­jen ja vajavaisuuk­sien kanssa, vaan sub­li­maa­tion nimis­sä voi hymy­il­lä eteeris­es­ti yläpuolelta, tukah­dut­taen kaiken itses­tä tule­van äidit­tämisen riemuun. Tätä aja­tus­ta lainat­en yksi tapa ymmärtää Muumi­mam­maa olisi defen­si­ivi­nen vetäy­tymi­nen ide­al­isoitu­un äitihahmoon.

Muiden tarpeet täyt­tävät Muumi­mam­man mieltä niin, ettei hänen oma­lle halulleen juurikaan jää tilaa ‒ ja luovu­us tarvit­see halua ravin­nok­seen. Toises­sa tek­stis­säni (Col­lan­der 2021) olen käyt­tänyt Astrid Lin­grenin Kul­ta­siskoni-kir­jaa (1949) kuvates­sani, miten lapsen yhteys omaan luovu­u­teen­sa saate­taan liian nopeasti kehi­tyk­sen nimis­sä katkaista. Kir­jan päähenkilöl­lä on ruusu­pen­saan alla kul­ta­siskon kanssa salainen, rehevä maail­ma, jonne port­ti lopus­sa sulkeu­tuu, kun hän saa todel­lisen koiran­pen­nun hoi­vatak­seen. Muumi­mam­ma on jäänyt kiin­ni saman­laiseen asetel­maan. Hänel­lä on Muumi­laak­sos­sa puu­tarhansa, hänen luovuuten­sa ilmen­tymä, jos­ta hän repäisee itsen­sä irti lähteäk­seen Muumi­pa­pan seikkailu­un. Saa­res­sa hän yrit­tää rak­en­taa uut­ta puu­tarhaa ja etsiskelee mul­taa sitä varten. Hän seikkailee karus­sa saa­res­sa ja löytää mul­taa vih­doin ran­nas­ta. Muumi­pap­pa selit­tää hänelle tarkan opet­tavais­es­ti, miten levä on muut­tunut ran­nas­sa mul­lak­si. Ja äiti luo lev­ästä ison kasvi­maan ‒ joka huuhtoutuu pois seu­raaval­la myrskyllä.

Mielestäni kir­ja ker­too meille jotain tärkeää luo­van tilan ja omien halu­jen vaal­imisen haasteista. Muumi­mam­ma näyt­tää Janssonin tuotan­nos­sa yleen­sä aika tyy­tyväiseltä omaan kulkusu­un­taansa. Muumi­pap­pa ja meri (1965) ‑kir­jas­sa hän kuitenkin seu­raa muiden unelmia niin pitkälle, että yhteys johonkin omaan tärkeään katkeaa. Voiko sitä enää kuva­ta rakkaudek­si, jos antaa toiselle niin paljon tilaa, että itse nääntyy?

Miten voisi rakkau­den keskel­lä rak­en­taa ja pitää kiin­ni omas­ta kasvi­maas­ta, luo­vas­ta tilas­ta? Se on vaikeaa, jos kaikki­ti­etävät Muumi­pa­p­at selit­tävät meille liian innokkaasti näkemiämme ilmiöitä. Thomas Ogden (2006) kir­joit­taa kau­ni­isti ja osu­vasti oidi­puskom­pleksin ratkais­us­ta lapsen sisäisen auk­tori­teetin, autono­mi­an ja vas­tu­unkan­non luomis­pros­essi­na. Pitää tap­paa van­hempia ja kehit­tää itses­tään omaa eti­ikkaansa ja elämän­sä kom­pas­sia. Jokainen meistä tarvit­see henkilöko­htaises­sa kasvus­saan rohkeut­ta ajatel­la itse ja sietää yksinäisyy­den kylmää viimaa, kun ei voi nojau­tua selit­televään Muumi­pap­paan. Pelot­taako­han se Muumi­mam­maa? Jot­ta hänel­lä olisi aitoa luo­vaa tilaa, hänen pitää lopet­taa piilou­tu­misen­sa hoivaa­van äidin tai kuun­tel­e­van vai­mon roolien taakse, olla Edith Söder­granin sanoin ”tuli ja vesi rehellisessä yhtey­dessä ilman ehto­ja” (Söder­gran 1916/2017). Hänen pitää avau­tua itselleen ajat­tel­e­vana, tarvit­se­vana ja halu­a­vana henkilönä eikä häärätä ympäri sam­munut­ta majakkaa ilman omaa päämäärää.

Psyko­ana­lyyt­ti­nen teo­ria voisi tul­la Muumi­mam­man avuk­si ‒ onhan sen tehtävä antaa tilaa vai­etulle ja vai­en­netulle. Väit­täisin kuitenkin, että psyko­ana­lyyt­tises­sa ajat­telus­sakin saat­taa välil­lä olla haaste nähdä naisek­si iden­ti­fioitu­ja hah­mo­ja ja äite­jä niin monipuolisi­na olen­toina kuin he oikeas­t­aan ovat. Äidin kat­seen tärkeys on niin syväl­lis­es­ti ymmär­ret­ty, että meil­lä on vaarana luiskah­taa sen ide­al­isaa­tioon. Eloku­va­maail­mas­sa käytetään ter­miä Bechdelin testi. Eloku­va läpäisee testin, jos sen tari­nas­sa esi­in­tyy vähin­tään kak­si nimet­tyä naishah­moa, jot­ka jos­sain kohtauk­ses­sa keskustel­e­vat keskenään jostakin muus­ta kuin miehistä. Yksi kohtaus siis riit­tää testin läpäisemiseen, ja silti näitä eloku­via löy­tyy suh­teel­lisen vähän. Testin taus­ta-aja­tus on tutkia, miten paljon tai vähän nais­ten näytetään ole­van ole­mas­sa yksilöinä ja itsessään, ei kulissi­na, jota vas­ten miehi­nen seikkailu voi piir­tyä väkevämmin.

Mis­sä määrin psyko­ana­lyyt­tisil­la teo­ri­oil­la on saman­su­un­taisia ongelmia? Mar­i­lyn Charles pohtii, mitä se tarkoit­taa, että oidi­pus­myyt­ti ‒ jon­ka yht­enä aiheena on äidin halun tuomit­sem­i­nen ja kieltämi­nen ‒ on teo­ri­araken­nelmis­samme niin merkit­tävä. Mitä kaikkea se aiheut­taa, että juuri täl­lainen tari­na on psyko­ana­ly­y­sis­sa sisäisen eet­tisyy­den ja super­egon kehit­tymisen mal­li­na? Miten se vaikut­taa siihen, mil­laisia tari­noi­ta luomme sukupuolisu­ud­es­ta ja halusta?

Ehkä voisikin kehit­tää leikkimielisen Col­lan­der-testin, jos­sa psyko­ana­lyyt­tisia kir­joituk­sia tarkastel­laan uuden suuren­nus­lasin läpi: tek­sti tai teo­ria läpäisee testin, jos se ker­too jotain naisen intrap­syykkises­tä maail­mas­ta tai kehi­tyk­ses­tä sisältämät­tä huolen­pitoa, hoivaa, toisen sisään ottamista tai toista varten olemista.

Tot­ta kai nämä puo­let ovat tärkeitä. Muuten emme ole vapai­ta naisia, miehiä ja muun­sukupuolisia, vaan psykopaat­te­ja. Tarkoi­tan lähin­nä sitä, että on ongel­mallista, jos tiet­ty ihmis­ryh­mä nähdään enem­män luon­nos­taan toi­sista huol­ta pitävänä ja vähem­män halu­a­vana. Se on ongel­mallista kaikille, ryh­mään kuu­luville ja sen ulkop­uolel­la jääville. Toi­sista huolen pitämi­nen voi parhail­laan olla hyvin luo­vaa, ja hoi­va voi ruokkia myös hoivaa­jaa. Jot­ta hoivaami­nen ei muut­tuisi pakopaikak­si, hoivaa­jal­la pitää kuitenkin olla riit­tävä yhteys omi­in halui­hin ja tarpeisi­in sekä sisäi­nen ja ulkoinen lupa lait­taa välil­lä rin­tali­iv­it kiinni.

Ulkoinen lupa liit­tyy muun muas­sa teo­ri­araken­nelmi­in. Psyko­ana­lyysi on alka­nut val­lanku­mouk­sel­lise­na teo­ri­ana, mut­ta jos­sain kohtaa psyko­ana­lyyt­ti­nen ajat­telu sukupuolista on saanut enem­män dog­maat­tisia piirteitä. Onnek­si tämä on jo muu­tok­ses­sa. Sukupuolisu­us ja sek­suaal­isu­us ovat nimeno­maan areenoi­ta, jois­sa psyko­ana­lyyt­tis­ten teo­ri­oiden pitäisi saa­da kir­ma­ta vapaasti pitkin pel­to­ja ja etsiä uusia ymmär­ryk­sen muotoja.

Mitä sit­ten tapah­tuu yksilölle, Muumi­mam­malle ja meille kaikille, jos emme saa kir­ma­ta vapaasti? Jos emme uskalla luo­da tilaa omille ajatuk­sille, tun­teille ja halulle? Sisäl­lämme vai­et­tu kas­vaa jäätävän kylmäk­si, yhteyk­siä ja luovu­ut­ta katkai­se­vak­si, yksinäisek­si ja nälkäisek­si mörök­si. Aja­tus Möröstä Muumi­mam­man vai­et­tuna puole­na taitaa tul­la alun perin kir­jal­lisu­usti­eteestä (ks. esim. Witt-Brattström 1993). Vaiken­e­mista voi myös yrit­tää siirtää sukupolvelta toiselle.

‒ Äiti, kuiskasi Muumipeikko. Mitä hänelle on oikein tapah­tunut? Mik­si hänestä on tul­lut niin ilkeä?

‒ Ken­estä?

‒ Möröstä. Onko joku tehnyt hänelle jotakin ja sik­sikö hänestä on tul­lut sellainen?

[‒  ‒] Äiti huokasi ja sanoi, ettei pidä puhua Mörön kanssa. Ei hänen kanssaan eikä hänestä. Muuten hän kas­vaa ja tulee perästä.

 ‒ Älä vain rupea säälimään Mörköä. Sinä arvelet, että hän ikävöi palavaa liekkiä, mut­ta hän tah­too vain istu­u­tua sen päälle, niin että se sam­muu eikä voi palaa enää koskaan. Ja nyt minä melkein luulen, että nukah­dan hetkeksi.

Jokainen psykoter­apeut­ti voisi ker­toa Muumi­mam­malle, ettei tuol­la asen­teel­la pitkälle pötk­itä. Minus­ta aja­tus Möröstä Muumi­mam­man yht­enä puole­na on lois­ta­va kuvaus siitä, miten meille käy, jos jumi­udumme liial­lisen altru­is­min lois­tokkaaseen umpiku­jaan. Luovu­us kui­h­tuu. Muumi­laak­sos­sa, äidin puu­tarhas­sa on kohtia, jois­sa Mörkö on istunut niin pitkään, että maa on palel­tunut kuo­li­aak­si, eikä äiti saa niis­sä kohdis­sa enää mitään kas­va­maan. Harmil­lisin löy­tyy keskeltä ruusupenkkiä.

Saman­lainen ide­al­isoitu vetäy­tymi­nen on houkut­tel­e­va meille psykoter­apeuteille. Onhan oikeasti etuoikeus nähdä, miten toinen kas­vaa. Ja on myös niin kiehto­vaa uno­htaa oma pienuuten­sa ja nälkän­sä, sisäisen tyhjyyten­sä, kuol­e­vaisuuten­sakin, irrot­taa kat­seen­sa kaik­ista näistä pelot­tavista asioista ja keskit­tyä toiseen, joka muut­tuu aidom­mak­si ja eläväm­mäk­si kat­seeni avulla.

Elämässä kuitenkin valitet­tavasti tup­paa käy­dä niin, että jos­sain vai­heessa vai­et­tu saavut­taa mei­dät. Karu­un saa­reen lähtem­i­nen vie Muumi­mam­maa elämän- ja luovu­uskri­isi­in. Tutut olemisen tavat eivät enää kan­na, kuolleek­si palel­tuneet maanalueet rupea­vat levit­täy­tymään. Mae­stro Bran­der ei uskaltau­tunut yhtey­teen, joka on luovu­u­den ja rakkau­den perus­ta. Tähän samaan perus­taan kuu­luu myös oman halun ja yksinäisyy­den sietämi­nen ja vaal­im­i­nen. Näi­den jälkim­mäis­ten kanssa Muumi­mam­ma taitaa kamp­pail­la. Läpi tari­nan hän kokeilee eri­laisia ratkaisuyri­tyk­siä. Hän ei suo­raan hais­ta­ta kenellekään, ja hänen neu­vot­teluyri­tyk­sen­sä omas­ta tilas­ta ovat varovaisia, mut­ta kuitenkin tari­nan lop­pupuolel­la ole­mas­sa. Jot­ta saisimme luovu­udelle parhaat edel­ly­tyk­set, joudumme raivaa­maan tyhjää tilaa ja odot­ta­maan, mitä siel­lä läh­tee syn­tymään. Joudumme rajaa­maan mui­ta ulkop­uolelle. Luulen, että tämä rajaami­nen usein nos­tat­taa yksinäisyy­den kauhua. Miten pär­jään irton­aise­na ja itsenäisenä sub­jek­ti­na? Olenko enää mis­sään kiinni?

Mitä jos saari irtoaisi poh­jas­taan ja äkkiä, jon­akin aamu­na se liplat­telisikin koti­lai­turin lähet­tyvil­lä. Tai mitä jos se ajele­htisi kauem­mas ja pur­je­htisi vuosikau­sia, kunnes luiskah­taisi maail­man­laidan yli kuten kahvikup­pi liukkaal­ta tar­jot­timelta… Se olisi Myys­tä hauskaa, ajat­teli äiti ja hihit­ti. Mis­sähän hän nukkuu öisin? Entä Muumipeikko… Vahinko, etteivät äid­itkin saa lähteä mil­loin heitä huvit­taa ja ruve­ta nukku­maan ulkos­al­la. Varsinkin äid­it sitä toisi­naan tarvitsisivat.

Myyn kuvitel­lus­ta huvit­tuneisu­ud­es­ta huoli­mat­ta kir­ja mielestäni ker­too siitä, mil­laisia pelko­ja meil­lä voi olla läpikäytävänä, jot­ta voisimme “lähteä mil­loin huvit­taa” seu­raa­maan omia halu­jamme. Kuten Bran­der Muumi­mam­ma on joutunut tilanteeseen, jos­sa hänen tapansa olla ja piiloutua ei enää toi­mi, ja hän joutuu etsimään aidom­paa ver­sio­ta itses­tään. Hän yrit­tää rak­en­taa puu­tarhaa, sahaa vim­ma­tusti polt­topui­ta ja sit­ten hän rupeaa maalaa­maan majakan seinille Muumi­laak­son puu­tarhaa, jos­ta tulee entistä vil­limpi ja upeampi. Luovu­us ja kauhu näyt­tävät asu­van mielessä vieri vieressä.

Äiti seisoi ruokapöy­däl­lä ja maalasi mön­jäl­lä punaisia ome­nia erään puun latvuk­seen. Mitä jos hän olisi näil­lä väreil­lä voin­ut maala­ta ulkona, mil­laisia ome­nia ja mil­laisia ruusu­ja! Hänen kat­sel­lessaan taivas­ta hiipi iltaka­jas­tus seinää pitkin ylöspäin ja sytyt­ti kukat hänen puu­tarhas­saan. Ne tuli­vat eläviksi ja alkoi­vat hehkua. Äiti las­ki käpälän­sä puu­run­golle, se oli läm­min auringos­ta, hän tun­si siree­nien puh­jen­neen kukkaan. Äkkiä var­jo lensi ulkona ikku­nan ohi. Suuri mus­ta lin­tu lensi majakan ympäri, joka vilahti vuoroin kus­sakin ikku­nas­sa, län­tisessä, eteläisessä, itäisessä, pohjoises­sa… se lensi rai­vokkaasti pitkin, viuhu­vin siiveniskuin.

‒ Nyt mei­dät on saar­ret­tu, äiti ajat­teli joutuen suun­nil­taan. Se on noidanke­hä, min­ua pelot­taa… Minä tah­don vih­doinkin koti­in tästä kauheas­ta, tyhjästä saares­ta ja ilkeästä mer­estä… Hän kietoi käsi­varten­sa ome­na­pu­un ympärille ja sul­ki silmän­sä. Puun kuori oli karkea ja läm­min. Meren kohi­na häipyi. Äiti oli men­nyt puutarhaansa.

Muumi­mam­ma, miten sin­un tässä kävi? Luovu­u­den yksi tärkeistä tehtävistä on olla pakopaik­ka maail­man rasit­tavu­ud­es­ta, jos Michael Par­son­si­in on uskot­ta­va. Mut­ta minus­ta tun­tuu, että omaan luovu­u­teen liit­tyvä ihme­tys ja mukaansatem­paavu­us ‒ “Mitä jos voisi maala­ta ulkona?” ‒ on usein pelot­tavaa eikä vähiten, jos hoivaa­jaiden­ti­teet­ti on toimin­ut jonkin­laise­na suo­jana. Sil­loin voi joutua luop­umaan ide­al­isoidus­ta äiti-iden­ti­teetistään ja tule­maan taval­lisek­si, vajavaisek­si, halu­avak­si ja välil­lä mudas­sa rämpiväk­si yksilök­si. Muumi­mam­mal­la on run­saasti työtä edessään, jot­ta hän saisi luovu­u­teen­sa liit­tyviä tun­teitaan kesytet­tyä. Hänen pitää saa­da vihaisuuten­sa ja kauhun­sa hal­tu­un­sa, jot­ta oma­lle luovu­udelle voisi tul­la arjes­sakin pysyvästi tilaa. Onnis­tuuko hän siinä? Kir­ja antaa vielä varovaisem­man vas­tauk­sen kuin Tri­tonus Bran­derin kohtalosta. Muumi­mam­ma ei itse tässä tari­nas­sa muu­tu. Mut­ta joku kuitenkin muut­tuu hänen avullaan.

Läpi kir­jan majakan­var­ti­ja on kateis­sa, ja saaren yksinäisim­mäl­lä niemel­lä elää kalas­ta­ja, ohkaisenkalpea olen­to, joka ei tiedä mitään eikä puhu kenellekään. Jostain per­heelle selviää, että kalas­ta­jal­la on syn­tymäpäivä, ja sil­loin Muumi­mam­ma ottaa asian tassuihinsa.

Äiti nousi ja meni päät­täväis­es­ti ovelle. ‒ Ei, tiedät­tekö mitä, hän sanoi. Nyt minä menen ja kut­sun tuon erakko­raukan van­haan hyvään tapaan. Pikku Myy saa kaivaa hänet esille ryteiköstä.

Kun he tuli­vat per­ille, kalas­ta­ja istui ryteikön laidas­sa orvokke­ja tukas­saan. Hän nousi heti ja kat­soi hei­hin odot­tavasti. Saanko onnitel­la, sanoi äiti ja niiasi. Kalas­ta­ja kumar­si vaka­vana päätään.

‒ Te olette ensim­mäi­nen, joka on muis­tanut min­ua syn­tymäpäivänäni, hän sanoi. Tämä on min­ulle suuri kunnia.

‒ Me olemme jär­jestäneet teille koti­imme pienen juh­lan, sanoi äiti.

‒ Majakkaanko!? kysyi kalas­ta­ja ja hänen kasvon­sa kutis­tu­i­v­at. Sinne minä en tah­do tulla.

‒ Kuulkaa nyt min­ua, äiti sanoi rauhal­lis­es­ti. Tei­dän ei tarvitse edes kat­soa majakkaa. Pankaa silmänne kiin­ni ja antakaa min­ulle tas­sunne. Myy, juokse sinä edelle ja pane kahvi kiehu­maan, niin olet kilt­ti. Ja sytytä kynttilät. [‒ ‒]

Hän sai kalas­ta­jan kyn­nyk­sen yli, ja he alkoi­vat kulkea hitaasti kier­re­por­tai­ta ylös. Lounainen mylvi tornin ulkop­uolel­la, toisi­naan se ulvoi jos­sakin rikkinäisessä ikku­nas­sa. Äiti tun­si kalas­ta­jan käden vapi­se­van ja sanoi: Ei tääl­lä ole vaar­al­lista. Se vain kuu­lostaa siltä. Olemme pian perillä.

Synt­tärikekkerei­den aikana kalas­ta­ja rak­en­taa valmi­ik­si majakas­ta löy­tyneen palapelin ja lop­ul­ta lait­taa päähän­sä majakan­var­ti­jan hatun ‒ ja kaikille selviää, kuka hän sisim­mältään on. Majakan­var­ti­ja on jostain syys­tä paen­nut tehtävään­sä ja lois­toaan ‒ mik­si emme koskaan saa tietää ‒ ja piilot­tanut itsen­sä iden­ti­teetit­tömän kalas­ta­jan hah­moon. Muumi­mam­man avul­la hän kuitenkin uskaltaa tul­la omak­si itsek­seen, ja vih­doin majakkava­lo taas palaa. Filosofi­an tutk­i­ja San­na Tirkko­nen on Psykoter­apia-lehdessä (2019) käsitel­lyt Muumi­pap­pa ja meri -kir­jaa yksinäisyy­den näkökul­mas­ta kir­joit­taen kos­ket­tavasti siitä, miten Muumi­mam­ma ter­apeut­tis­es­ti aut­taa kalas­ta­jaa pois omas­ta yksinäisyy­destään. Minus­ta kalas­ta­jan voi nähdä myös Muumi­mam­man halun ja luovu­u­den edus­ta­jana, vapi­se­vana mut­ta kuitenkin ole­mas­sa. En ole var­ma, onnis­tuuko Muumi­mam­ma oikeasti pelas­ta­maan itsen­sä vai pitääkö hän epä­toivois­es­ti kiin­ni tur­val­lis­es­ta pakopaikas­taan. Majakan­var­ti­jan pelas­tamisop­er­aa­tio kuitenkin antaa viit­teitä siitä, mitä äiti tarvit­sisi: lem­peää päät­täväisyyt­tä, pelko­jen ymmärtämistä mut­ta niistä huoli­mat­ta määräti­etoista itsen­sä kul­jet­tamista kohti majakkaa, omaa luo­vaa voimaa. Parhaim­mil­laan tämä voisi johtaa luovu­u­den, hoivan ja nähdyk­si tulemiseen inte­graa­tioon: palapelin palaset lok­sah­taisi­vat paikoilleen.

Lopuk­si

Muumi­mam­mal­la ja maail­manku­u­l­ul­la kapel­limes­tari Bran­der­il­la on jol­lain lail­la aivan vas­takkaiset haas­teet. Äiti ottaa muut liikaa huomioon eikä uskalla olla yksin. Bran­der taas ei uskalla olla muiden kanssa läs­nä. Muumi­mam­ma ei saa laitet­tua rajo­ja, kapel­limes­tari ei saa avat­tua port­tia taidokkaasti raken­netus­sa aitauk­ses­saan. Molem­mat edus­ta­vat tietyn­laista pelkoa, joka voi rajoit­taa meitä ja pitää meitä naulit­tuna tur­val­lisen tuntuisesti.

Palaan taas Lind­for­si­in, joka kir­jas­saan (2001) käyt­tää Otto Rankin käsit­teitä kuole­man­pelko ja elämän­pelko. Kuole­man­pelko tarkoit­taa Rankille pelkoa tul­la kokon­aan nielais­tuk­si, kadot­taa riip­pumat­to­muuten­sa ja viime kädessä henkilöl­lisyyten­sä. Sil­loin joutuu ide­al­isoimaan voimaa ja itsenäisyyt­tä, kun taas läheisyys ja riip­pu­vu­us ovat halvek­sut­tavia para­me­tre­ja. Elämän­pelko taas merk­it­see eriy­tyneisyy­den, yksinäisyy­den ja itsenäisyy­den pelkoa.

Molem­mat ovat puo­lus­tusasen­tei­ta, jot­ka liit­tyvät riip­pu­vu­ut­ta ja autono­mi­aa, vapaut­ta ja sidon­naisu­ut­ta, läheisyyt­tä ja etäisyyt­tä koske­vaan perus­ta­van­laa­tuiseen ja ali­tuis­es­ti tois­tu­vaan pul­maan. Läheisyy­den pelko on yhteen­punoutuneena ja suh­teessa kaipauk­seen toiseen uppou­tu­miseen, kuten sym­bioot­ti­nen riip­pu­vu­uskin voi vai­h­tua vihak­si ja tuhoamishaluk­si. Kumpikin ääri­asenne tuot­taa kouris­tuk­seno­maisen pitäy­tymisen jom­mas­sakum­mas­sa näen­näis­es­ti toisilleen vas­takkai­sis­sa kan­nois­sa, jot­ka kuitenkin lop­pu­jen lopuk­si eivät ole toi­sis­taan riip­pumat­to­mia, vaan pikem­minkin tois­t­en­sa etu- ja taka­puo­lia. Kumpikin tarkoit­taa myös epä­toivoista pysähtyneisyy­den val­it­semista muu­tok­sen sijaan.

On vain yksi suuri vajavuus,

rohkeu­den puute. Kaik­ki muu

seu­raa siitä.

Tämä on ehkä juuri se, mikä Bran­der­il­la ja Muumi­mam­mal­la on yhteistä. He edus­ta­vat eri­laisia pako­r­e­it­te­jä ja rohkeu­den puut­tei­ta, mut­ta lop­pu­jen lopuk­si molem­pia kauhis­tut­taa oma haavoit­tuvu­us ja muu­tok­sen mah­dol­lisu­us ‒ etten sanoisi vääjäämät­tömyys. Bran­der työn­tää toiset pois, Muumi­mam­ma sitoo mui­ta itseen­sä ole­mal­la koko ajan käytet­tävis­sä, mut­ta samal­la hän vält­tää sil­lä aidon yhtey­den luomista ‒ yhtey­den sekä mui­hin että omaan sisimpäänsä.

Tot­ta kai kär­jistän. Olen käyt­tänyt näitä koke­musasiantun­ti­joi­ta kuvaa­maan erään­laisia polku­ja ja pelko­ja, joi­hin luulen mon­en meistä tör­määvän luo­van elämän­sä aikana. Parhaim­mil­laan voimme ottaa itseämme tas­sus­ta rohkai­sev­asti ja ohjail­la itseämme myrsky­is­inä ‒ tai liian tyhjän tun­tu­isi­na ‒ het­k­inä eteen­päin. Sil­loin kauheas­ta voi tul­la pelot­tavaa mut­ta siedet­tävää, ja pikkuhil­jaa aav­is­tamme aukea­maisil­laan ole­via maisemia.

Se oli kiihdyt­tävä aja­tus, uusi, vaar­alli­nen, hur­maa­va. Se muut­ti kaiken, se piir­si suuren yksinäisyy­den kehän hänen ympärilleen, suru­mielisen alueen, joka oli täyn­nä tun­tem­at­to­mia mahdollisuuksia.

Näin rohkean uhmakkaasti miet­tii Muumipeikko kotoa pois muut­tamista. Lau­sei­ta värit­tävät nuoren peikon dra­mati­ik­ka ja riemu, mut­ta kyl­lä niis­sä on sanoma kaikille meille jo jonkin aikaa sit­ten omilleen muut­taneille: tun­tem­at­to­mia mah­dol­lisuuk­sia on maail­ma pullollaan.

Tek­sti poh­jau­tuu Helsin­gin Psykoter­api­ay­hdis­tyk­sen jäse­nil­las­sa pidet­tyyn esi­tyk­seen. Lind­forsin kir­jan osiot ovat kään­täneet Mir­ja Malm­berg, Jar­mo Iko­nen ja Bod­il Lind­fors, joille suuri kiitos avus­ta. Kiitos myös Ant­to Luh­tavaar­alle, joka on aut­tanut esi­tys­tek­stin työstämisessä.

Kir­jal­lisu­us

Charles, Mar­i­lyn (2019). Phan­toms of fore­closed mourn­ing. Teok­ses­sa Soria Escalante, Hara (toim.), Rethink­ing the rela­tion between women and psy­cho­analy­sis. Loss, mourn­ing, and the fem­i­nine, 29‒53. Lon­too: Lex­ing­ton Books.

Col­lan­der, Anna (2021). Päät­täväi­nen, vil­li ja vapaa ‒ psykoter­apeutin luovu­u­den vaal­imis­es­ta. Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia, 17, 82‒91.

Häg­glu­nd, Tor-Björn (1988). Kul­takalan muodon­muu­tos ja mui­ta esseitä. Oulu: Pohjoinen.

Jans­son, Tove (1965). Muumi­pap­pa ja meri. Suom. Laila Järvi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Jans­son, Tove (1948/1956). Taikurin hat­tu. Suom. Laila Järvi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Lind­fors, Bod­il (2001). Att dröm­ma i Fin­land. Essäer om pas­sion­er, skam och sak­nad. Hels­ing­fors: WSOY.

Lind­gren, Astrid (1949). Kul­ta­siskoni. Suom. L. Aro. Helsin­ki: WSOY.

Ogden, Thomas (2006). Read­ing Loe­wald: Oidi­pus recon­ceived. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 87, 651‒666.

Par­sons, Michael (2000). The dove that returns, the dove that van­ish­es. Para­dox and cre­ativ­i­ty in psy­cho­analy­sis. Lon­too: Routledge.

Söder­gran, Edith (1916/2017). Runo­ja. Suom. Uuno Kailas. Helsin­ki: WSOY.

Tirkko­nen, San­na (2019). Yksinäisyy­den tun­teet Tove Janssonin kir­jas­sa Muumi­pap­pa ja meri. Psykoter­apia, 38, 185‒195.

Westö, Kjell (2020). Tri­tonus. Suom. Lau­ra Beck. Helsin­ki: Otava.

Witt-Brattström, Ebba (1993). Ur könets mörk­er. Lit­ter­at­u­r­analyser. Tukhol­ma: Norstedts Förlag.