Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Juhani Ihanus: Virtuaaliahdistuksen vertigossa

Pääkir­joi­tus

Kun syys­myrskyn keskel­lä ryhdyin Suomen­lin­nan holvikaarien alta pitämään etäe­sitelmää kan­sain­välisessä kon­fer­enssis­sa, kaik­ki näyt­ti aluk­si suju­van hyvin. Yhteys toi­mi, ääni kuu­lui, video ei pätkinyt, ja diat vai­h­tu­i­v­at suju­vasti, kunnes… Jo kol­man­nen dian jäl­keen kaik­ki diat kato­si­vat, eikä niitä enää saanut siir­re­tyik­si jaet­tavaan näyt­töti­laan. Kohtalon vai teknisen virheen iro­ni­aa, ehdin ajatel­la tuulen ujeltaes­sa ikku­nan takana. Olin näet juuri ker­tomas­sa ahdis­tuk­ses­ta ja siitä selviy­tymis­es­tä, ja nyt minus­ta tuli esimerk­ki ahdis­tuneesta esitelmöit­si­jästä, joka hoki itselleen ja yleisölle: ”Mah­do­ton­ta”, ”En saa tätä auki” ja ”Yhteys on epä­vakaa”. Kuuli­joista joku chat­tasi kan­nus­ta­van viestin, toinen esit­ti jo aiheesta kysymyk­sen, jol­loin huo­masin, että saa­toin häm­men­nyk­ses­tä huoli­mat­ta sen­tään edelleen puhua ja vas­ta­ta ja samal­la antaa kasvoni ahdis­tuk­selle ja siitä selviy­tymiselle. Yleisö avasi viestin­täkana­vat myötä­tun­toisel­la vas­taan­ot­tavaisu­udel­laan, joka tavoit­ti vitaale­ja ais­timuk­sia ontu­vien teo­ri­oiden ja hor­jahtele­vien etäy­hteyk­sien tuol­la puolen.

Esitelmä eteni lop­pu­un saak­ka ilman dio­ja. Tajusin vas­ta jäl­keen­päin olleeni erään­laises­sa ver­ti­go-per­for­manssis­sa, jon­ka jän­nit­teet ja epä­var­muudet kiin­nit­tivät osal­lis­tu­jien tarkkaavaisu­u­den jopa parem­min kuin tasais­es­ti vai­h­tu­vat diat. Lop­puchateis­sa lukikin: ”Oli eläväm­pää seu­ra­ta kasvo­jasi ja puhet­tasi kuin dio­ja” ja ”Näytit ahdis­tuk­sen ja siitä selviy­tymisen konkreettisesti”.

Episo­di sai pohti­maan sitä, miten ennal­ta-arvaa­mat­tomasti luon­non myrskyt ja teknolo­gian voimat vaikut­ta­vat mei­hin ja miten rajal­lisia hallintakeinomme lop­ul­ta ovat. Ahdis­tavu­us hel­lit­tämät­tömien muu­tosvoimien keskel­lä liit­tyy niiden näkymät­tömyy­teen. Voimme havai­ta myrskyn aiheut­ta­mat tuhot ja lan­gat­toman viestin­täjär­jestelmän vian vaiku­tuk­set, mut­ta emme saa selkeää mieliku­vay­hteyt­tä vaiku­tusten tun­tem­at­tomi­in lähtöko­hti­in. Siir­tymätilo­jen tuot­ta­maa eksis­ten­ti­aal­ista ahdis­tus­ta kut­sui Kierkegaard aikanaan kuole­m­anahdis­tuk­sek­si ja Freud minän kolmi­jakoisek­si ahdis­tuk­sek­si suh­teessa ulko­maail­maan, viet­tipe­rus­taan ja ylim­inään. Myös his­to­ri­at­tomas­ta trau­mas­ta ja nimet­tömästä ahdis­tuk­ses­ta on ollut puhet­ta psyko­ana­lyyt­tises­sa teoriassa.

Ahdis­tuk­sen uudet ilmen­tymät ovat muun­tuneet Freudin hah­mot­telemista syn­tymän, eron, kas­traa­tion ja rakkau­den menet­tämisen ahdis­tuk­sista, vaik­ka uhkaavien tilantei­den ja avut­to­muu­den koke­muk­set eivät ole väistyneet mihinkään. Nykyään ahdis­tuk­sen mit­takaa­vat ja ulot­tuvu­udet ovat yhä globaalimpia ja edel­lyt­tävät pikaisia selviy­tymiskeino­ja sekä tule­vaisu­u­den haastei­den ennakoin­te­ja ja ske­naar­i­oi­ta, jot­ta ihmis­la­ji jäisi eloon. Ahdis­tuk­sen lähteinä ovat muun muas­sa ilmas­to, pan­demia, joukko­tuhoaseet, media, teknolo­gia, ter­rori, Trump ja Putin.

Keskeistä nykyahdis­tus­ta olen kut­sunut ”vir­tu­aali­ahdis­tuk­sek­si” (engl. ”vir­tu­al anx­i­ety”, Clio’s Psy­che, 28[1], 2021, 51–56). Määrit­te­len sen jatku­vak­si ”taus­tako­hi­naksi”, jos­ta ei yleen­sä olla tietoisia mut­ta joka tois­tu­vasti ilmaan­tuu ihminen–systeemi-kytkennöissä häir­it­sevänä tun­te­muk­se­na ‒ ei tor­ju­tun palu­u­na, vaan ylitse hyökyvänä ja kasvot­tomana (tai monien kasvofrag­ment­tien) ahdis­tuk­se­na infor­maa­tio­tul­van ja kulu­tusvim­man kurimuk­ses­sa. Dig­i­taal­i­sis­sa rin­nakkaistodel­lisuuk­sis­sa kehkey­tyy kryp­toahdis­tus­ta, joka vaatii jous­tavia selviy­tymis­resursse­ja hait­tavaiku­tusten vält­tämisek­si. Emme tiedä, mikä arvo kryp­to­val­u­u­toil­la on metaver­sumis­sa. Het­kessä niil­lä ei ehkä olekaan mitään arvoa, ja vir­tu­aalisen todel­lisu­u­den ohjel­moin­ti voi äkisti pettää.

Tun­tei­den hallintaa, tietoisu­us­taito­ja ja empa­ti­akas­va­tus­ta koroste­taan monis­sa ter­apeut­ti­sis­sa ja ped­a­gogi­sis­sa yhteyk­sis­sä ahdis­ta­van teknokult­tuurin vastapain­ok­si. Samal­la on siir­ryt­ty tek­nol­o­gisen itsesääte­lyn ja ‑mit­taamisen sekä hoivan pari­in. Ihmisor­gan­is­min tekoä­lylisäk­keet jaka­vat verkkoon ryh­mä­fan­ta­sioi­ta ja totu­usaut­ofik­tioi­ta, jot­ka ter­apoi­vat verkko-osal­lis­tu­jia etään­nyt­tämäl­lä liial­lis­es­ta suremis­es­ta ja kait­se­vat näitä lop­ut­toma­l­la viih­teel­lisel­lä sar­jarakkaudel­la ja ‑väki­val­lal­la. Joskus fik­tio muut­tuu todek­si, ja filmitähti saat­taa oikeasti ampua kuvaajan. 

Katkel­malliset iden­ti­teetit, viih­teel­liset viet­te­lyk­set ja tiedosta­mat­toman kolonisoin­ti tähdil­lä ja brän­deil­lä ovat luo­mas­sa lisät­tyä todel­lisu­ut­ta, jos­sa henki­in­jäämisen takeina ovat medi­ate­htaat ja niiden virit­tämä vies­tiverkko. Tässä verkos­sa reaali­aikai­sista maail­man­laa­jui­sista kri­i­seistä on tul­lut selviy­tymis­men­tal­i­teetin uusi nor­maali. Tule­vaisu­usuhki­in tar­jo­taan pelas­tus­sanomia, ja kuvitel­tu­ja vihol­lisia vas­taan kohdis­te­taan ennal­ta ehkäi­se­viä isku­ja. Johta­ji­na ovat markki­navoimat, joi­hin kytkey­tyvät hal­li­tuk­set, poli­itikot, mega­tren­dit ja verkko­vaikut­ta­jat. Kulut­ta­jien tehtävänä on pysytel­lä mukana vauhdis­sa ja vai­h­taa nopeasti kanavia ja tuot­tei­ta, vaik­ka he eivät ymmärtäisikään edis­tyk­sen suun­taa. Kuole­m­anahdis­tus on aina ajanko­htainen, mut­ta sekin on saanut viestin­nän spi­raaleis­sa uusia vir­tu­aal­isia hah­mo­ja, joi­ta kulut­ta­jat voivat seu­ra­ta häivyt­tämäl­lä oman kuol­e­vaisuuten­sa ja uppou­tu­mal­la kuvit­teel­lisi­in tilanteisi­in, jois­sa ahdis­tus ja nautin­to limit­tyvät sarjauneksunnaksi.

Miten selviy­tyä edelleen? Klas­sises­sa teo­ri­as­saan Richard Lazarus (Psy­cho­log­i­cal stress and the cop­ing process, 1966) viit­tasi stressi­narvioin­nin koke­muk­sel­lis­es­ti liit­tyvän men­neisyy­den hait­taan tai mene­tyk­seen, nyky­hetken uhkaan ja tule­vaisu­u­den haas­teeseen. Hän erot­ti ongel­makeskeisen selviy­tymiskeinon ja emootiokeskeisen selviy­tymiskeinon, joi­ta voidaan akti­ivis­es­ti muoka­ta ja kehit­tää. Myöhem­min on huo­mat­tu näi­den Lazaruk­sen esit­tämien selviy­tymiskeino­jen rajoituk­set etenkin pitkäkestoi­sis­sa stres­seis­sä. Muun muas­sa Sarah Folk­man (”The case for pos­i­tive emo­tions in the stress process”, Anx­i­ety, Stress, & Cop­ing, 21[1], 2008, 3–14) on toden­nut, että posi­ti­ivisi­in ja negati­ivisi­in tun­teisi­in liit­tyvät merk­i­tyskeskeiset selviy­tymiskeinot voivat tukea ongel­man­ratkaisua ja pitää yllä emo­tion­aal­ista tas­apain­oa. Samal­la ne kan­nus­ta­vat otta­maan käyt­töön omia voimavaro­ja, rikas­ta­vat elämä­nar­vo­ja ja virit­tävät luovia sosi­aal­isia (ja sosi­aalisen medi­ankin) suhtei­ta. Yksilöl­liset posi­ti­iviset merk­i­tyk­set voivat suo­dat­tua elämänkaaren tapah­tu­mi­in, uusia myön­teis­es­ti sävyt­tyneitä arvo­ja ja tavoit­tei­ta voidaan omak­sua, ja vaikeis­sakin tilanteis­sa ymmär­rysho­rison­tit ja per­spek­ti­iv­it voivat saa­da suo­tu­isia kasvusykäyk­siä, kun­han tar­joutuu mah­dol­lisuuk­sia omako­htaiseen ja vuorovaiku­tuk­sel­liseen kokemiseen, muis­telu­un, reflek­toin­ti­in ja unek­sun­taankin, esimerkik­si psykoter­apeut­tises­sa työsken­telyssä tai yhteisöl­lisessä hyvinvointityössä.

Ehkä men­neet ja nykyiset stres­sit ja trau­mat on syytä suh­teut­taa myös tule­vaisu­uskeskeisi­in selviy­tymiskeinoi­hin. Koko ihmiskun­taa koske­vat hai­tat, uhat ja haas­teet edel­lyt­tävät kestävää kehi­tys­tä, tule­vat sukupol­vet ja koko bios­fäärin huomioon otta­van toimin­nan suun­nit­telua, kon­flik­tien väki­val­la­ton­ta sovit­telua ja tule­vaisu­ut­ta eet­tis­es­ti pun­nit­se­vaa ja rak­en­tavaa selviy­tymis­strate­giaa. Äärim­mäi­sistä kri­i­seistäkin voi juon­tua kasvua, ja myötä­tun­toisil­la vuorovaiku­tuk­sil­la voi syn­nyt­tää jaet­tavia koke­muk­sia elämän merkityksellisyydestä.

Juhani Ihanus
pää­toimit­ta­ja