Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Harri Virtanen: Mielenterveyden häiriöt rakkaussuhteessa ja pariterapiassa

Artikke­lis­sani tarkaste­len mie­len­ter­vey­den häir­iöi­den vaiku­tus­ta parisuh­teeseen ja niiden ilmen­e­mistä parit­er­api­as­sa. Toisen osa­puolen mie­len­ter­vey­den häir­iö määrit­tää sekä parisuhdet­ta että parit­er­api­aa voimakkaasti ja haas­taa ter­api­an tas­a­puolisu­u­den. Nar­sisti­nen tai masok­isti­nen patolo­gia vaikeut­taa rakkaus­suh­teen toteu­tu­mista monil­la tavoil­la. Varhaisen trau­man oireet näkyvät epä­vakaina tun­netiloina, vetäy­tymisenä tai syvänä epälu­ot­ta­muk­se­na. Masen­tunut puoliso voi tar­tut­taa toisenkin puoli­son. Päi­hderi­ip­pu­vu­ud­es­ta tulee koko per­heen sairaus. Tarvi­taanko psyki­a­trisia diag­noose­ja parien hoi­dos­sa vai onko kysymys inhimil­lisen kär­simyk­sen kohtaamises­sa? Mis­sä menevät parit­er­api­an rajat?

Avain­sanat: parit­er­apia, nar­sis­mi, masen­nus, trau­ma, per­soon­al­lisu­ushäir­iöt, päihderiippuvuus

Kun pari ajau­tuu eron par­taalle, toinen osa­puoli voi alkaa pelas­taa parisuhdet­ta. Hän tekee kaikken­sa löytääk­seen ratkaisu­ja ja uusia tapo­ja käsitel­lä ris­tiri­ito­ja. Hän sopii ajan parit­er­api­aan ja tun­nus­taa kaik­ki virheen­sä. Toinen osa­puoli voi olla halut­tomampi jatka­maan suhdet­ta tai kor­jaa­maan käytöstään. Harvem­min pelas­ta­jan asen­net­ta ymmär­retään nar­sis­tisek­si, vaik­ka sitä se juuri on: nar­sisti­nen pro­jek­ti parisuh­teen pelas­tamisek­si, hin­nal­la mil­lä hyvän­sä. Se pukeu­tuu epäit­sekkyy­teen ja muu­toshalukku­u­teen, katu­muk­seen ja rakkau­den­tun­nus­tuk­si­in, mut­ta pohjim­mil­taan se pyrkii palaut­ta­maan toim­i­mat­toman sta­tus quon taloudel­li­sista tai mukavu­u­den­halui­sista syistä, psykol­o­gis­es­ta riip­pu­vu­ud­es­ta tai yksin­jäämisen ja jäte­tyk­si tulemisen pelosta johtuen. Se on itsepetos­ta, mut­ta sitä on vaikea tun­nistaa näen­näisen hyvien ja rakas­tavien päämäärien vuok­si. Sen kään­töpuole­na on käsit­telemät­tä jäävä aggressio.

Nar­sis­mi nähdään usein julk­isu­u­den tai val­taa pitävien henkilöi­den piir­teenä. Ajatel­laan, että he tarvit­se­vat suo­sio­ta ja yleisön jatku­vaa ihailua. Nar­sis­mi voi kuitenkin toteu­tua myös neljän seinän sisäl­lä vain yhden ihmisen toimies­sa yleisönä. Se voi pukeu­tua mart­tyyrin viit­taan, jatku­vaan tyy­tymät­tömyy­teen tai toisen vähät­te­lyyn; ylipäätään siihen, ettei mitään muu­tos­ta lop­pu­jen lopuk­si halu­ta kur­ji­in olo­suhteisi­in. Nar­sis­mi jumit­tuu kur­ju­u­teen. Se elää ja kukois­taa yhtä hyvin köy­hyy­dessä kuin palat­seis­sa. Nar­sisti­nen pro­jek­ti parisuh­teen pelas­tamisek­si on halua pysyä van­hois­sa vuorovaiku­tuk­sen tavois­sa, jot­ka syys­tä tai tois­es­ta ruokki­vat haavoit­tuneen yksilön jatku­vasti tyy­dyt­tämätön­tä tarvetta.

Otto Kern­berg (2011) kir­joit­taa, että juut­tumi­nen men­neisyy­teen on nar­sis­tista suh­tau­tu­mista aikaan. Ihmi­nen ei halua päästää irti men­neestä. Hän ylläpitää katkeru­ut­ta ja vihaa vuosikau­sia, hau­too epäon­nis­tu­misia, irti­sanomisia ja loukkauk­sia men­neisyy­destä tässä ja nyt. Hän on kärsinyt epäoikeu­den­mukaisu­ut­ta ja vääryyt­tä ja tarvit­see päivit­täisiä katkeru­u­den koke­muk­si­aan kuin narkkari piikkin­sä. Hänen elämän­sä kier­tyy van­ho­jen vääryyk­sien muis­telu­un, jois­sakin tapauk­sis­sa myös näit­ten vääryyk­sien kor­jausyri­tyk­si­in oikeusju­tu­il­la tai vain­oav­il­la yhtey­de­no­toil­la, jot­ka voivat kohdis­tua vuosikym­meniä sit­ten päät­tyneisi­in suhteisi­in. Sil­loin aggres­sios­ta ja kos­ton­halus­ta on tul­lut mie­len määräävä sisältö. Tähän liit­tyvät eri­laiset tuhofantasiat.

Mon­esti halu­tumpi puoliso on sokea tai välin­pitämätön toisen tarpeelle. Voi olla, ettei halu­tumpi puoliso ole se, joka lop­ul­ta lopet­taa suh­teen. Mik­si lopet­taisi? Hänel­lä on kaik­ki valta.

Per­soon­al­lisu­ushäir­iöt, kuten mon­et muutkin mie­len­ter­vey­den ongel­mat, ovat sopeu­tu­misyri­tyk­siä olo­suhteisi­in, jot­ka ovat yksilölle haas­tavia tai mah­dot­to­mia. Monia per­soon­al­lisu­ushäir­iöitä voidaan kut­sua häir­iöik­si aggres­sion käsit­telyssä. Tämä kos­kee eri­tyis­es­ti anti­sosi­aal­ista ja nar­sis­tista per­soon­al­lisu­ushäir­iötä. Jotkut psyko­ana­lyytikot ovatkin ehdot­ta­neet pahan­laa­tu­ista (psykopaat­tista) nar­sis­tista per­soon­al­lisu­ushäir­iötä uudek­si diag­noosik­si, nar­sis­tisen ja anti­sosi­aalisen per­soon­al­lisu­ushäir­iön väli­maas­toon. Kern­berg esit­teli käsit­teen pahan­laa­tu­inen nar­sisti­nen syn­d­rooma (engl. malig­nant nar­cis­sism syn­drome) vuon­na 1984. Hän löysi poti­las­ryh­män, joka voiti­in diag­nosoi­da nar­sis­tisen per­soon­al­lisu­ushäir­iön ja anti­sosi­aalisen per­soon­al­lisu­ushäir­iön välille. Äärimuodois­saan nämä kulke­vat käsi kädessä, ja niille on yhteistä, että aggres­sios­ta on tul­lut keskeinen tek­i­jä per­soon­al­lisu­u­den rak­en­teessa (Vir­ta­nen 2012).

Varhaisen trau­ma­ti­soi­tu­misen aiheut­ta­ma epälu­ot­ta­mus lähei­sis­sä kiin­tymys­suhteis­sa on eri asia kuin nar­sisti­nen juut­tumi­nen van­hoi­hin pet­tymyk­si­in. Trau­man nos­ta­mat flash­back­it men­neisyy­destä ovat tahat­to­mia ja yllät­täviä. Men­neisyys tunkeu­tuu yksilön koke­mus­maail­maan taval­la, jota hän ei halua ja joka kiusaa hän­tä. Epälu­ot­ta­mus voi olla niin voimakas­ta, että trau­ma­ti­soitunut henkilö katkoo itse suhtei­ta eikä uskalla aset­tua läheiseen suh­teeseen, joka poten­ti­aalis­es­ti voisi haavoit­taa uudelleen. Omas­sa yksinäisessä maail­mas­sa, jos­sa ei ole läheisiä suhtei­ta, on tur­val­lisem­paa. Täl­laiseen sul­jet­tuun todel­lisu­u­teen voi syn­tyä tarve myös parisuh­teen sisäl­lä, jos henkilö on uskaltanut sel­l­aiseen aset­tua. Sil­loin hän voi kri­isi­ti­lanteis­sa vetäy­tyä omaan maail­maansa ja katkoa vahin­gol­lisik­si tulk­i­tut linkit ja yhteysyri­tyk­set, vaik­ka olisikin suh­teessa. Myös masen­nus aiheut­taa vetäy­tymistä suh­teen molem­mis­sa osapuolissa.

Trau­maat­ti­nen koke­mus varhaises­sa lap­su­udessa käsitel­lään dis­sosi­aa­ti­ol­la. Trau­ma pysyy hengis­sä uusi­u­tu­vien, jatku­vien dis­sosi­ati­ivis­ten hyökkäys­ten vuok­si. Trau­maih­mi­nen skan­naa ulkoista todel­lisu­ut­ta puo­lus­tus­mekanis­mien­sa kaut­ta, ja näin käsi­tys todel­lisu­ud­es­ta vääristyy (Kalsched 1996). Todel­lisu­us ilme­nee uhkaa­vana, petol­lise­na ja vaar­al­lise­na. Trau­man oireet tulk­i­taan usein per­soon­al­lisu­ushäir­iöik­si (John­son 2002). Keskeinen oire molem­mis­sa on tunne-elämän epä­vakaus, kyvyt­tömyys hal­li­ta tun­tei­ta. Myös voimakas, vakau­muk­selli­nen, per­im­mäi­nen yksinäisyys on varhaisen trau­man jälk­i­ti­la. Tur­vat­tomat kiin­tymys­suhde­mallit eivät ole sairai­ta – ne ovat sopeu­tu­misyri­tyk­siä. Depres­sio on luon­nolli­nen seu­raus yhtey­den menet­tämis­es­tä (John­son 2002).

Don­ald Kalsched (1996; 2013) esit­telee arkki­tyyp­pisen puo­lus­tus­mekanis­min, joka kehit­tyy varhaisen trau­man yhtey­dessä. Se eroaa minän puo­lus­tus­mekanis­meista siinä, että sen tehtävä on säi­lyt­tää ydin­minä hengis­sä mah­dot­tomis­sa olo­suhteis­sa. Aikuisel­la arkki­tyyp­pinen puo­lus­tus­mekanis­mi ei enää toi­mi yksilön parhaak­si, kos­ka se tulk­it­see ympäröivän maail­man virheel­lis­es­ti ja pyrkii edelleenkin suo­jele­maan yksilöä eristämäl­lä tämän masen­nuk­seen, riip­pu­vu­u­teen tai fan­tasia­maail­maan. Arkki­tyyp­piset puo­lus­tus­mekanis­mit ilmenevät saduis­sa ja unis­sa sadis­tisi­na ja tuhoav­ina hahmoina.

Parit­er­api­an käytän­nöt eivät kuitenkaan perus­tu psyki­a­trisi­in diag­noo­sei­hin. Ylipäätään psyki­a­trista diag­nos­ti­ikkaa on alet­tu arvostele­maan epäti­eteel­lisenä. Sitä ei voi ver­ra­ta somaat­tiseen diag­nos­ti­ikkaan, jos­sa sairaus, tai ruumi­in häir­iöti­la, voidaan toden­taa kuvaa­mal­la tai verikokeil­la. Dia­betes näkyy saman­laise­na Afrikas­sa ja Pohjo­is­mais­sa, mie­len­ter­vey­den ongel­mat taas ovat kult­tuurisidon­naisia. Sen sijaan että kysyt­täisi­in, mikä sinus­sa on vikana, pitäisi kysyä, mitä sin­ulle on tapah­tunut. Tämä on myös asenne, jota kut­su­taan trau­mati­etoisek­si ja joka onnek­si saa yhä enem­män jalan­si­jaa aut­tamisam­mateis­sa ympäri maail­maa. Psykolo­gian tohtori Lucy John­stone (2014) sanoo, ettemme tarvitse uut­ta diag­nos­tista jär­jestelmää, vaan tarvit­semme kokon­aan uuden tava­ta kuva­ta psyykkistä kär­simys­tä. Liv­er­poolin yliopis­to, jos­sa myös John­stone työsken­teli, on ehdot­tanut for­mu­loin­tia, jos­sa asi­akas ja ter­apeut­ti yhdessä luo­vat ker­to­muk­sen, jos­ta tulee ikään kuin ”diag­noosi.” John­stone lisää, että mod­erni psyki­a­tria on räikeäl­lä taval­la epäon­nis­tunut sadan vuo­den ole­mas­saolon­sa aikana ja aiheut­tanut val­ta­van määrän inhimil­listä kär­simys­tä. Mei­dän olisi luo­ta­va val­lanku­mouk­selli­nen, uusi käsi­tys mie­len­ter­vey­destä ja sen hoi­dos­ta. Tämä kos­kee myös parit­er­a­pi­oi­ta sil­loin, kun toinen tai molem­mat parisuh­teen osa­puo­let kär­sivät mie­len­ter­vey­den ongelmista.

Mie­len­ter­vey­den häir­iö on haaste parisuh­teelle ja parit­er­api­alle. Vaik­ka kump­panil­la olisi yksilöter­api­akin tuke­naan, hänen ongel­mansa man­i­festoituu myös parit­er­api­as­sa ja parisuh­teessa. Sadis­tises­sa, tois­tu­vas­sa väki­val­las­sa on help­po sanoa, että ter­api­aa ei voi­da toteut­taa ennen kuin väki­val­ta lop­puu. Päi­htei­den väärinkäytössä voidaan sanoa, että käyt­tö on lopetet­ta­va ennen kuin ter­apia voi alkaa. Mut­ta miten toimia masen­nuk­sen, ahdis­tuk­sen, psykoosien, kak­sisu­un­taisen mielialahäir­iön tai aikaisem­min esil­lä olleen nar­sis­min tai muiden per­soon­al­lisu­ushäir­iöi­den kanssa? Kuitenkin parin ongel­mat saat­ta­vat kitey­tyä juuri niihin, toisen osa­puolen psyykkiseen kär­simyk­seen. Tämä haas­taa tas­a­puolisu­u­den ter­api­as­sa ja ajatuk­sen siitä, että tarkastelun kohteena on parisuhde.

Eräässä tapauk­ses­sa mies sai aikuisiän ADHD-diag­noosin ja siihen lääk­i­tyk­sen, joka aut­toi hän­tä huo­mat­tavasti. Leikil­lis­es­ti nainen kysyi mieheltään: ”Oletko ottanut min­un ADHD-lääk­keeni?”, kos­ka lääk­i­tyk­sel­lä oli niin suuri vaiku­tus myös naisen hyvinvointiin.

Parit­er­api­as­sa rakenne ja tois­tu­vu­us sekä ter­apeutin asenne mah­dol­lis­ta­vat todel­lis­ten ongelmien esil­letu­lon. Ter­api­as­sa on olta­va tilaa molem­mille puolisoille. Parin on kyet­tävä kol­men suh­teeseen, jos­sa ter­apeut­ti on mukana. Ter­apeutin on arvioita­va sitä, onko muu­tos mah­dolli­nen esimerkik­si niis­sä väki­val­tai­sis­sa suhteis­sa, jois­sa väki­val­ta ei ole sadis­tista. Väki­val­lan tai sen uhan, pelon ilmapi­irin tai päi­htei­den käytön, on lop­ut­ta­va, jot­ta ter­apeut­ti­nen työsken­te­ly olisi mah­dol­lista. Ter­apia pyrkii ymmärtämään, liit­tämään puolisoiden koke­muk­sia yhteyk­si­in­sä ja anta­maan niille merkityksiä.

Mon­et toim­inta­mallit tai pyrkimyk­set, jot­ka näyt­tävät pyy­teet­tömiltä ja joil­la suhdet­ta halut­taisi­in jatkaa, ovat lähem­min tarkastel­tuna nar­sis­tisia pro­jek­te­ja, jois­sa ei lop­ul­ta ole vas­tavuoroisu­ut­ta tai pyrkimys­tä aut­ent­tiseen suh­teeseen. Ongel­ma on se, että ter­apeut­ti uskoo näi­den yhtey­teen pyrkivien kor­jaus­li­ikkei­den ole­van vil­pit­tömiä. On helpom­pi aset­tua rak­en­tavien ja yhteiseen tule­vaisu­u­teen tähtäävien päämäärien puolelle kuin negati­ivis­ten, vaa­tivien tai riite­lyn puolelle.

Kuitenkin riidat voivat olla merk­i­tyk­sel­lisiä, ja ne jatku­vat niin kauan, kunnes niiden alla ole­va asia on ratkot­tu. Usein se on jol­lakin taval­la perus­ta­van­laa­tu­inen epäoikeu­den­mukaisu­us suh­teessa, ja sil­loin tyy­tymät­tömyys tai arvostelu pyrkii ratko­maan epä­ta­saisen tilanteen, kun taas suh­teen jatku­miseen tähtäävät hyvätkin pyrkimyk­set halu­a­vat palaut­taa entisen epäoikeu­den­mukaisen tilanteen. Jos ter­apeut­ti tässä tilanteessa aset­tuu näi­den hyvien pyrkimys­ten puolelle, hän pakot­taa toisen osa­puolen alis­tu­maan. Riidat voivat näyt­tämöl­listää edel­li­sis­sä suhteis­sa tai varhaises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa kesken jääneitä emo­tion­aal­isia ongelmia, kehi­tys­te­htäviä tai vaille jäämistä. Riidat ilmen­tävät per­im­mältään kysymys­tä siitä, mah­dol­lis­tuuko suh­teessa kak­si eril­listä ihmistä. Ter­api­an keskeinen kysymys taas on se, mah­dol­lis­tuuko kump­paneille pros­es­si vai estetäänkö se.

Stern­berg (1998) on tutk­in­ut parisuhtei­den tari­noi­ta. Voimakas koos­s­apitäjä on yhteinen tari­na. Jos jaet­tu tari­na rakkaud­es­ta on sotati­lana, suhde voi kestää, vaik­ka se ulkop­uolis­ten silmin olisi jatku­vaa riitaa. Gottman (1999/2018) taas on tutkimuk­ses­saan analysoin­ut lukuisia parit­er­api­ais­tun­to­jen videoin­te­ja. Hän ja hänen tutkimus­ryh­män­sä väit­tävät pystyvän­sä ennus­ta­maan 15 min­uutin videok­lip­istä 91 pros­entin tarkku­udel­la, eroaako pari vai ei. Hän esit­telee seit­semän peri­aatet­ta, jot­ka aut­ta­vat ylläpitämään aut­ent­tista suhdet­ta. Niitä yhdis­tää aja­tus puolisoiden syvästä ystävyy­destä. ”Pet­tämistä on mitkä tahansa toimin­not tai valin­nat, jot­ka eivät ase­ta suhdet­ta ja kump­pa­nia etusi­jalle”, kir­joit­taa Gottman.

Syyl­listämi­nen ja syyl­lisyys värit­tävät usein lähisuhdet­ta. Molem­mat osa­puo­let saat­ta­vat suh­teessa syyl­listyä oma­l­la taval­laan ja omien taus­to­jen­sa vaiku­tuk­ses­ta. Nar­sisti­nen osa­puoli kokee ole­vansa syylli­nen kaik­keen. Hänen syyl­lisyyten­sä, syyl­listymisen­sä tai syyl­lisyy­den esit­tämi­nen, tarkoit­taa sitä, ettei kenenkään muun näkökul­maa saisi huomioi­da. Se on keskustelun tyre­hdyt­tävä syyl­listymi­nen. Nar­sisti­nen kump­pani ei pysty kohtaa­maan haavo­jaan kol­man­nen osa­puolen läs­nä ollessa, vaik­ka siltä saat­taakin näyttää.

Mus­ta­sukkainen, jatku­vasti toista epäilevä puoliso voi olla nar­sis­tis­es­ti kiin­tynyt mus­ta­sukkaisu­us­draamoi­hin, joi­ta hän saa aikaan. Hänen mie­len­sä tuot­taa parhaimpi­in tv-sar­joi­hin ver­rat­tavis­sa ole­via tari­noi­ta ja fan­ta­sioi­ta, jot­ka kiehtovu­udel­laan houkut­tel­e­vat koke­maan per­im­mäistä hylkäämistä ja riit­tämät­tömyyt­tä yhä uudelleen ja uudelleen. Hän on lukki­u­tunut sisäisi­in usko­muk­si­in­sa ja kuvitelmi­in­sa ja tarvit­see niitä. Jokin hänessä tuot­taa mate­ri­aalia, joka lop­ul­ta tuhoaa parisuh­teen ja hänet itsen­sä: näin tuli­vat toteen näyte­tyk­si kaik­ki synkät kuvitel­mat. Aiheet­tomat, jatku­vat epäi­lyk­set voivat ajaa kump­panin toteut­ta­maan niitä, kos­ka joka tapauk­ses­sa on jo ollut syytet­ty­jen penkil­lä pahim­mas­sa tapauk­ses­sa usei­ta vuosia.

Yksilö on oman nar­sis­min­sa uhri. Hän ei suinkaan tietois­es­ti tai päämäärähakuis­es­ti tuo­ta mus­ta­sukkaisu­us­draa­maa tai myrkyl­listä katkeru­ut­taan. Hän halu­aa siitä eroon ja kär­sii siitä, mut­ta psyykki­nen pros­es­si on niin voimakas ja itsenäi­nen, ettei se ole hänen tah­ton­sa alainen. Hän ei val­itse sano­jaan, mieliku­vi­aan tai tun­teitaan, vaan on niiden val­las­sa. Hän on oman aggres­si­ivisen ja negati­ivisen sisäisen maail­mansa uhri. Tämä sisäi­nen maail­ma perus­tuu pohjim­mil­taan riit­tämät­tömyy­den, kel­paa­mat­to­muu­den tai hylkäämisen koke­muk­si­in, joiden todis­tusvoima on voimakkaampi kuin mitkään vaku­ut­te­lut. Parane­m­i­nen edel­lyt­tää uhrin ase­mas­ta pois­tu­loa ja vas­tu­unot­toa omien tun­tei­den­sa ilmaisusta.

Jos suhde päät­tyy eroon, enti­nen puoliso, rakastet­tu ja las­ten van­hempi muut­tuu vihol­lisek­si, joka on tuhot­ta­va tai mitätöitävä. Rakkau­den ja halun tun­teet ja toisen ihan­noin­ti siir­tyvät uuteen kohteeseen. Tämä tun­tei­den siir­to toiseen kohteeseen, kohteen vai­h­t­a­mi­nen, ker­too ihmisen nar­sis­tis­es­ti sulkeu­tuneesta sisäis­es­tä maail­mas­ta, jos­sa kaik­ki tapah­tuu. Entisel­lä kump­panil­la ja ulkoisel­la todel­lisu­udel­la ei ole juurikaan tekemistä tämän mie­len mekanis­min kanssa. Ihmi­nen tarvit­see sen käsitel­läk­seen pet­tymyk­sen­sä tai hylä­tyk­si tulemisen koke­muk­sen. Sekä demon­isoidut että ide­al­isoidut kohteet syn­tyvät sisäisessä maail­mas­sa ilman todel­lista vuorovaiku­tus­ta tai vas­tavuoroisu­ut­ta. Sisäi­nen ja ulkoinen sekoit­tuvat, toinen ihmi­nen nähdään vain oman sisäisen mie­len­ti­lan kaut­ta, ja pro­jek­tiot palvel­e­vat vain oman psyyken selviy­tymistä. Näin ollen myös alku­peräi­nen ihan­noin­ti ja rakas­tu­mi­nen voidaan nähdä yksipuolisi­na pro­jek­tioina. Kun ero ei sit­ten ratkaisekaan ihmisen per­im­mäistä pahaa oloa tai hylkäämis­pelkoa, seu­rauk­se­na on rai­vo ja pani­ik­ki. Rai­vo suun­tau­tuu entiseen kump­pani­in, rakkaus ja onnen odotuk­set uuteen kump­pani­in. Todel­lisu­us on spli­tat­tu, halot­tu, kah­tia jakaan­tunut. Ero ei päätäkään inten­si­ivistä viha-rakkaussuhdetta.

Epä­vakaa per­soon­al­lisu­ushäir­iö näkyy eri­tyis­es­ti tunne-elämän epä­vakaut­e­na. Epä­vakau­den taustal­la on usein rikkon­aiset per­heet, päi­hteitä ja mie­len­ter­veysongelmia; ylipäätään olo­suh­teet, jot­ka myös syn­nyt­tävät tur­vat­toman kiin­tymys­suhde­mallin. Epä­vakaan yksilön kanssa elämi­nen on jatku­vaa draa­maa, tai parem­minkin saip­puaoop­per­aa. Parisuh­teesta tulee kesken­eräis­ten ja kan­nat­telemat­tomien tun­tei­den näyt­tämö, jos­sa sisäiset demonit ulkois­te­taan. Se sisältää juo­nia, kos­toa ja pet­tämistä, näyt­täviä lähtöjä, ero­ja ja sopimisia, pro­jek­tioi­ta, joi­hin kump­pani upote­taan. Eräs epä­vakaa asi­akas kuvasi sisäistä tun­net­taan tuli­palok­si. Hänestä tun­tui, että hän oli tulessa.

Kun perus­lu­ot­ta­mus parisuh­teessa on vahin­goit­tunut, myös vuorovaiku­tus vahin­goit­tuu. Henkilöko­htaisia, aut­ent­tisia reak­tioi­ta jae­taan vähem­män. Toista ei nähdä yksilönä, vaan häneen pro­jisoidaan pet­tymyk­siä, odotuk­sia ja usko­muk­sia – kuten lop­ut­to­mia mus­ta­sukkaisia epäi­lyjä. Kom­mu­nikaa­tio vähe­nee entis­es­tään ja vääristyy. Täl­laises­sa tilanteessa molem­pi­en puolisoiden sisäi­nen kehi­tys pysähtyy, ja he jäävät pro­jek­tioiden­sa, sisäis­ten mieliku­vien­sa vangik­si. Parisuh­teen myrkylli­nen ilmapi­iri aiheut­taa ylisukupolvista vahinkoa. Eron vaiku­tuk­set eivät vält­tämät­tä näy lap­su­udessa, vaan nou­se­vat esi­in vas­ta aikuisu­udessa. Lapset eivät samais­tu van­hempi­in­sa ain­oas­taan yksilöinä, vaan myös hei­dän väliseen­sä parisuh­teeseen (Waller­stein ym. 2000/2007).

Eräs asi­akas muis­teli omaa lap­su­ut­taan ja van­hempi­en­sa riito­ja. Lapse­na hän toivoi, että van­hem­mat vihaisi­vat hän­tä eikä toisi­aan. Jos hän­tä ei olisi ollut, ehkä van­hem­mat oli­si­vat pysyneet yhdessä. Lapset koke­vat, että van­hempi­en riidat tai ero on hei­dän syytään, ainakin jol­lakin, usein mieliku­vi­tuk­sel­lisel­la, taval­la. He koke­vat häpeää: jos olisin toisen­lainen, van­hem­mat eivät riitelisi. Van­hem­mat saat­ta­vat ottaa lapset erori­itoi­hin mukaan ja pakot­taa heitä val­it­se­maan puolen­sa tai uhkaa­vat tois­tu­vasti lähteä. Tämä jät­tää elinikäiset jäl­jet. Kun per­heessä koh­dataan mie­len­ter­vey­den ongelmia, on salaami­nen yksi toim­inta­malli. Kenelle asi­as­ta voi ker­toa? Kiel­letäänkö ker­tomi­nen? Salaami­nen ja van­hempi­en suo­jelu tule­vat taakak­si lapsille.

Omas­ta lap­su­ud­estani muis­tan tilanteen, jos­sa min­ut on revit­ty yöl­lä sängys­tä ylös keskelle van­hempi­eni riitaa. Olin alle kouluikäi­nen. Van­hempani seisoi­vat olo­huoneessa, min­ut paiskat­ti­in hei­dän väli­in­sä. ”Nyt pitää vali­ta kum­man mukaan lähdet!” ja ”Jos lähdet tuon mukaan, et näe min­ua enää koskaan,” huu­taa isä. Äiti itkee. Minä itken. Muis­tan olo­huoneen ruskean maton, jon­ka keskel­lä sei­son. Muis­tan maton kuviot. En muista, miten tilanne päät­tyi. Ehkä se ei sisäis­es­ti päät­tynytkään. Ehkä omis­sa suhteis­sani näyt­tämöl­listin tätä repivää ris­tiri­itaa, jatku­vaa lähtemistä, suhtei­den ikuis­es­ti tois­tu­vaa katkaisemista.

Puoli­son alko­holis­mi pysäyt­tää parisuh­teessa molem­pi­en kehit­tymisen. Alko­holis­mista tulee rakenne, jon­ka ympärille koko per­heen dynami­ik­ka kier­tyy. Se ryt­mit­tää arkea ja ohjailee tun­tei­ta. Se määrit­tää per­heen ja parin todel­lisu­u­den. Tois­taes­saan tapah­tu­mia uudelleen ja uudelleen se syn­nyt­tää ehdot­toman, muut­tumat­toman todel­lisu­u­den, johon ei voi vaikut­taa. Se sairas­tut­taa koko per­heen. Sen kaut­ta riidel­lään ja kaikki(en) ongel­mat nähdään suh­teessa alko­holi­in. Alko­holis­mi parisuh­teessa on pait­si sairaus, myös pyrkimys eril­lisyy­teen, yksilöl­listymiseen, omi­in rajoi­hin, etäisyy­teen. ”Tästä ainakin voin itse päättää.”

Joil­tain osil­ta men­neisyy­den haa­mut aina määrit­tävät parisuhdet­ta. Mil­lä taval­la toteu­tan van­hempi­eni, iso­van­hempi­eni suhdekaavaa ja suhdet­ta edel­lisi­in kump­panei­hi­ni? Mikä asia min­ul­la on sil­lä taval­la kesken, että tois­tan sitä nyt suh­teessani? Mitä kehi­tyk­sel­listä tehtävää yritän ratkoa? Mihin tarvit­sen sadis­tista puolisoa? Tai alko­holis­tia? Mihin tarvit­sen omaa masen­nus­tani tai mus­ta­sukkaisu­ut­tani? Nämä kysymyk­set ohjaa­vat yksilöä koke­maan oman vas­tu­un­sa toimin­nas­taan, tun­teis­taan ja niiden ilmais­us­ta. Ne ohjaa­vat yksilöä pois uhrin ase­mas­ta, siitä ettei hän voi tilanteelle tai itselleen mitään.

Parit­er­api­an merk­i­tys mie­len­ter­vey­den hoi­dos­sa koros­tuu sil­loin, kun parisuh­teen ongel­mat ovat toipumisen esteenä. Masen­tuneen puoliso saat­taa masen­tua itsekin. Masen­tuneen henkilön aja­tus­mall­it tart­tuvat parisuh­teessa, puolisoiden maail­ma värit­tyy samal­la taval­la. On todet­tu, että vaka­va masen­nus tart­tuu myös hoitoalan ihmisi­in (Piikkilä 2012). Parisuh­teessa masen­tuneeseen ote­taan etäisyyt­tä, vetäy­dytään. Toisaal­ta myös masen­tunut vetäy­tyy per­heen arjes­ta, suh­teesta ja sosi­aal­i­sista kon­tak­teista. Jonkin ver­ran on ero­ja sen suh­teen, onko masen­tunut puoliso mies vai nainen. Masen­nus­ta koetaan ja ilmen­netään eri taval­la riip­puen sukupuoles­ta (Piikkilä 2012). Masen­nus vaikut­taa molem­pi­en itsear­vos­tuk­seen. Toim­i­mat­tomaan parisuh­teeseen saate­taan reagoi­da masen­nuk­sel­la. Kodista tulee pahan olon paik­ka. Ilmapi­ir­il­lä on merk­i­tys­tä myös las­ten kehit­tymisen ja ylisukupolvis­ten koke­musten kannal­ta. Tutkimusten mukaan puolisoiden yhteinen pros­es­si masen­nuk­sen hoi­dos­sa on hyödylli­nen (Rauti­ainen 2010). Parisuhdet­ta koos­sa pitävät voimat heikkenevät masen­nuk­sen myötä molem­mil­la osa­puo­lil­la, ja pari saat­taa pää­tyä eroon.

Ter­apeu­ti­lle olisi hyvä tapa kysyä tapaamisen päät­teek­si: olinko tei­dän molem­pi­en puolel­la, ymmärsinkö molem­pia? Se vas­tu­ut­taa osa­puo­let vas­taa­maan omas­ta koke­muk­ses­taan siitä, miten he koki­vat ter­api­an. He voivat kil­pail­la ter­apeutin suo­sios­ta, tai siitä, että tule­vat ymmär­re­tyik­si. Nar­sis­tis­es­ti asen­noitunut kump­pani yrit­tää mielis­tel­lä ter­apeut­tia mut­ta on useim­miten kuitenkin se enem­män pet­tynyt, jos hänen mis­sion­sa ja päämäärän­sä eivät toteudu. Erään miesasi­akkaan nar­sisti­nen pro­jek­ti ylläpitää suhdet­ta ei toteu­tunut parit­er­api­as­sa sil­lä taval­la kuin hän toivoi. Mies rankaisi ter­apeut­tia jät­tämäl­lä viimeisen ker­ran mak­samat­ta. Täl­lainen pro­jek­ti voi ilmi­a­sul­taan olla myös rakkau­den ja sek­suaalisen kiin­tymyk­sen yliampu­vaa ilmaisua, jon­ka pohjim­mainen viesti on se, ettei toisel­la tai tämän tun­teil­la juurikaan ole väliä, vain täl­lä val­taval­la rakkaudel­la on merk­i­tys­tä. Se on melkein väkivaltaista.

Mei­dän keskeinen defenssimme on nähdä viko­ja toi­sis­sa ja syypäitä oman itsemme ulkop­uolel­la. Tärkein seli­tyk­semme pahoin­voin­nillemme ja pet­tymyk­sillemme, omille reak­tioillemme, aggres­si­ivi­su­udelle, onnellemme ja valin­noillemme ovat muut ihmiset. Väitämme, että elämämme muut­tuu, jos vain tuo toinen muut­tuu. Olemme uhre­ja. Ei ole puolisosi tehtävä tehdä sin­ua onnel­lisek­si. Eikä seu­raa­van puoli­son. Ihmi­nen, joka kyke­nee vain hyvin niukkaan vas­tavuoroisu­u­teen parisuh­teessa, etsii kump­panin, jota hän yrit­tää muut­taa. ”Ole sel­l­ainen kuin tarvit­sen sin­un ole­van.” Muu­tos voi tapah­tua vain sisältä päin, hyväksymäl­lä oma vas­tu­umme. Jung kir­joit­taa: ”Hel­vetti on se, kun ihmi­nen joutuu tun­nus­ta­maan, että on tässä ja nyt omien val­in­to­jen­sa vuok­si” (Jung 2011).

Keskeinen piirre vakavasti nar­sis­tiselle ihmiselle on kyvyt­tömyys rakas­tua, kir­joit­taa Otto Kern­berg artikke­lis­saan ”Lim­i­ta­tions to the capac­i­ty to love” (2011). Täl­laisen henkilön on vaikea luo­da pysyviä suhtei­ta, kos­ka hän tun­tee tiedostam­a­ton­ta kateut­ta kump­pa­ni­aan kohtaan. Nar­sis­tiselta ihmiseltä puut­tuu uteliaisu­us ja kiin­nos­tus toista kohtaan. Suhde on enem­män kau­pankäyn­tiä kuin vuorovaiku­tus­ta, ja sitä määrit­tää kysymyk­set siitä, kumpi saa enem­män ‒ hyö­tyä, vapaa-aikaa tai nautin­toa. Kern­berg kuvailee nar­sis­tisen henkilön rakas­tu­mista laskel­mointi­na, plussien ja mii­nusten taulukointi­na. Masok­isti­nen henkilö taas ide­al­isoi rakas­tu­misen kohteen ja kokee mah­dol­lisen tor­jun­nan romut­ta­van oman arvon­sa. Para­noidi­nen henkilö pelkää tule­vansa hui­jatuk­si ja huonos­ti kohdelluksi.

Rakkaus­suh­teen perus­pi­lareina Kern­berg näkee jo edel­lä maini­tun syvän ja aidon kiin­nos­tuk­sen kump­panin elämän­pro­jek­tia ja tämän sisäistä maail­maa kohtaan, perus­lu­ot­ta­muk­sen ja kyvyn aitoon anteek­siantoon. Nöyryys ja kiitol­lisu­us toisen ole­mas­saolosta kuu­lu­vat myös rakkaus­suh­teeseen. Nöyryys on sen tun­nus­tamista, ettei tule­vaisu­us ole min­un päätet­tävis­säni. Jokainen rakkaus­suhde päät­tyy joko toisen kuole­maan tai eroon. Aidon rakkaus­suh­teen mene­tys­tä voi sur­ra ilman syyl­lisyy­den­tun­to­ja, itse­halvek­sun­taa tai tur­val­lisu­u­den menettämistä.

Sek­suaalisen kiin­nos­tuk­sen menet­tämi­nen pitkissä suhteis­sa on tyyp­illi­nen nar­sis­tisen patolo­gian ilmen­e­mis­muo­to. Kern­berg kir­joit­taa, että aidos­sa rakkaus­suh­teessa toisen ruumi­in kokem­i­nen kau­ni­ina on pysyvä rakkau­den omi­naisu­us, johon eivät vaiku­ta ikään­tymi­nen tai sairaudet.

Masok­isti­nen tai nar­sisti­nen patolo­gia vaikeut­taa rakkaus­suh­teen toteu­tu­mista. Ne ovat usein ris­tiri­ito­jen taustal­la. Ne rajoit­ta­vat ihmisen kykyä aset­tua rakkaus­suh­teeseen ja sen täysimääräistä kokemista. Parit­er­apia voi lisätä parin ymmär­rystä tiedosta­mat­tomista, patol­o­gi­sista rak­en­teista ja aut­taa selviy­tymään tuhoi­sista käyt­täy­tymis­mall­eista (Kern­berg 2011).

Mie­len­ter­vey­den häir­iöt ovat suurim­mak­si osak­si yri­tyk­siä sietää sietämätön­tä, koh­da­ta mah­dot­to­mia elämän­ti­lantei­ta ja selviy­tyä eri­lai­sista trau­moista, syr­jäy­tymis­es­tä tai epäoikeu­den­mukaisu­ud­es­ta. Ter­apeut­tises­sa kohtaamises­sa psyki­a­tri­nen diag­nos­ti­ik­ka menet­tää merk­i­tyk­sen­sä. Diag­nos­ti­ikkaa tarvi­taan sairaalaolois­sa, kun poti­lai­ta jae­taan ryh­mi­in oirei­den perus­teel­la tai kun määritel­lään eri­laisia kor­vauk­sia. John­stone (2014) on esit­tänyt, että diag­nos­ti­nen jär­jestelmä voitaisi­in näis­säkin tapauk­sis­sa kor­va­ta for­mu­loin­nil­la, poti­laan ja lääkärin yhteis­es­ti luo­ma­l­la tari­nal­la, jon­ka poti­las kok­isi omak­seen ja joka ei olisi leimaa­va. Ter­apeut­tises­sa kohtaamises­sa, oli­pa kysymys yksilö- tai parit­er­api­as­ta, käsitel­lään lop­ul­ta ihmisen kär­simys­tä ja vaikeut­ta olla vuorovaiku­tuk­ses­sa. Mik­si sit­ten tässäkin tek­stis­sä käytän diag­nos­tista kieltä? Mik­si kir­joi­tan nar­sis­tis­es­ta patolo­gias­ta, kak­sisu­un­tais­es­ta mielialahäir­iöstä, epä­vakaas­ta per­soon­al­lisu­ushäir­iöstä tai masen­nuk­ses­ta? Ne kuvaa­vat tiet­tyjä käyt­täy­tymis- ja kokemis­mall­e­ja psykolo­gian, psyki­a­tri­an ja psykoter­api­an – sielu­ti­etei­den – ken­tässä ymmär­ret­täväl­lä taval­la. En kuitenkaan ajat­tele niitä sairauksi­na tai pysyv­inä, ihmistä määrit­telev­inä, ominaisuuksina.

Niis­sä parisuhteis­sa, jois­sa toinen osa­puoli kär­sii mie­len­ter­vey­den häir­iöstä ja parit­er­api­an riskinä on hukkua sen ylivoimaiseen läs­näoloon, ter­apeutin on ylläpi­det­tävä kah­ta fokus­ta: toisaal­ta pitää keskit­tyä parisuh­teeseen ja toisaal­ta ongel­maan (Wan­lass 2018). Mie­len­ter­vey­den häir­iön aset­ta­mi­nen osak­si parisuh­teen dynami­ikkaa aut­taa paria ymmärtämään per­im­mäistä prob­lemati­ikkaa suh­teessaan ja käsit­telemään psyki­a­trista kär­simys­tä parem­min. Kär­simys voi olla niin suur­ta, että parin on vaikea tarkastel­la suhdet­taan. Sil­loin ter­apeu­ti­l­la täy­tyy olla keino­ja tarkastel­la sekä suhdet­ta että ongel­maa yhtä aikaa.

Kir­jal­lisu­us

Gottman, John M. & Sil­ver, Nan (1999/2018). The sev­en prin­ci­ples for mak­ing mar­riage work. Lon­too: Orion.

John­son, Susan M. (2002). Emo­tion­al­ly focused cou­ple ther­a­py with trau­ma sur­vivors: Strength­en­ing attach­ment bonds. New York: Guil­ford Press.

John­stone, Lucy (2014). A straight-talk­ing intro­duc­tion to psy­chi­atric diag­no­sis. Mon­mouth, UK: PCCS Books.

Jung, Carl Gus­tav (2011). The red book. Liber novus. Toim. Sonu Sham­dansani. New York: W.W. Nor­ton & Company.

Kalsched, Don­ald (1996). The inner world of trau­ma: Arche­typ­al defens­es of the per­son­al spir­it. Hove, UK & New York: Routledge.

Kalsched, Don­ald (2013). Trau­ma and the soul: A psy­cho-spir­i­tu­al approach to human devel­op­ment and its inter­rup­tion. Hove, UK & New York: Routledge.

Kern­berg, Otto (2011). Lim­i­ta­tions to the capac­i­ty to love. The Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 92, 1501‒1515.

Piikkilä, Eija (2012). Masen­nus parisuh­teessa puoli­son koke­m­ana. Pro gradu ‑tutkiel­ma. Tam­pereen yliopisto.

Rauti­ainen, Eija-Liisa (2010). Co-con­struc­tion and col­lab­o­ra­tion in cou­ple ther­a­py for depres­sion. Väitöskir­ja. Jyväskylän yliopis­ton julka­is­usar­ja Stud­ies in edu­ca­tion, psy­chol­o­gy and social research.

Stern­berg, Robert (1998). Love is a sto­ry: A new the­o­ry of rela­tion­ships. New York: Oxford Uni­ver­si­ty Press.

Wan­lass, Janine (2018). But my part­ner “is” the prob­lem: Address­ing addic­tion, mood dis­or­ders, and psy­chi­atric ill­ness in psy­cho­an­a­lyt­ic cou­ple treat­ment. Teok­ses­sa Scharff, David E. & Scharff, Jill S. (toim.), Psy­cho­an­a­lyt­ic cou­ple ther­a­py: Foun­da­tions of the­o­ry and prac­tice. Hove, UK & New York: Routledge.

Vir­ta­nen, Har­ri (2012). Nor­jan kuningas, Anders Behring Breivik: negati­ivi­nen indi­vid­u­aa­tio, sankarimyyt­ti ja psykopaat­ti­nen nar­sis­mi suh­teessa äärim­mäiseen väki­val­taan. Psykoter­apia, 31(4), 365‒376.

Waller­stein, Judith; Lewis Julia & Blakeslee San­dra (2000/2007). Avio­eron per­in­tö ‒ Eron lapset aikuisi­na. Suom. Joel Sam­mal­lahti. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.