Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Sari Sundvall-Piha, Antti-Jussi Pyykkönen & Kirsi Huttula: EFPP Suomen kansallinen verkosto ry:n lausunto valtioneuvoston asetuksen muutoksesta 

Kom­men­tit erikois­sairaan­hoidon keskit­tämisas­e­tuk­sen 4 §:n muu­tose­hdo­tuk­ses­ta (psykoter­apeut­tisi­in ja psykososi­aal­isi­in menetelmi­in liit­tyvä työnjako):

Mielestämme ei ole perustel­tua eikä tarkoituk­sen­mukaista psykoter­api­an, hyv­in­voin­ti-aluei­den autono­mi­an ja asi­akkaiden näkökul­mas­ta, että HUS ja yliopis­to­sairaaloiden osaamiskeskuk­set saisi­vat ase­tuk­sel­la val­lan määrätä, minkälaista psykoter­api­aa ja psykososi­aal­ista hoitoa hyv­in­voin­tialuei­den toimes­ta tar­jo­taan. Ase­tus­muu­tos voisi olla vaaran­ta­mas­sa mie­len­ter­vey­den hoitoa koko maassa.

Koko asi­aa koske­va lisäys keskit­tämisas­e­tuk­seen on tarpee­ton: ko. lisäy­se­hdo­tus keskit­tämisas­e­tuk­seen tulee pois­taa ase­tus­lu­on­nok­ses­ta tarpeettomana.

Peruste­lut:

1. Valmis­telu ei ole ollut riit­tävän laa­ja-alaista ja riippumatonta

Ase­tus­muu­tok­sen valmis­telus­sa on hyö­dyn­net­ty sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön tilaa­maa selvi­tys­tä, jon­ka sisäl­lölli­nen suun­tau­tu­mi­nen poh­jau­tuu yhden asiantun­ti­jan näke­myk­si­in. Kyseinen asiantun­ti­ja toimii HUS Ter­api­at etulin­jaan ‑han­kkeen kon­sult­ti­na ja on samal­la ollut keskeis­es­ti mukana kehit­tämässä mallia, jon­ka pysyvää käyt­töönot­toa ase­tuk­sel­la tavoitel­laan. Tämä valmis­telu­asetel­ma herät­tää kysymyk­siä selvi­tyk­sen objek­ti­ivi­su­ud­es­ta ja riip­pumat­to­muud­es­ta. Valmis­telu on sisäl­löl­lis­es­ti pain­ot­tunut yhden mallin näkökul­maan, eikä sen yhtey­dessä ole toteutet­tu kat­tavaa vuorop­uhelua psykoter­api­an asiantun­ti­jata­ho­jen, koulu­tu­sor­gan­isaa­tioiden tai hyv­in­voin­ti-aluei­den kanssa. Seu­rauk­se­na on ris­ki, että päätök­sen­teko, koulu­tus ja arvioin­ti keskit­tyvät yhdelle toim­i­jata­holle, mikä ei vas­taa ter­vey­den­huol­lon vaki­in­tunei­ta peri­aat­tei­ta moni­ammatil­lisu­ud­es­ta, avoimuud­es­ta ja riippumattomuudesta.

Muu­tosesi­tyk­sen taustal­la vaikut­taa osaltaan tarve vaki­in­nut­taa Ter­api­at etulin­jaan ‑han­kkeen toim­inta­malli pysyväk­si rak­en­teek­si sen määräaikaisen rahoituk­sen päät­tyessä. Tämä aset­taa han­kkeen toim­i­jat tilanteeseen, jos­sa he osal­lis­tu­vat mallin vak­i­nais­tamiseen, vaik­ka ovat olleet keskeis­es­ti mukana sen kehit­tämisessä ja toteu­tuk­ses­sa. Kyseinen asetel­ma muo­dostaa selkeän etur­i­s­tiri­idan, jota ei ole valmis­telupros­es­sis­sa riit­tävästi tun­nis­tet­tu tai käsitel­ty. Täl­lainen läh­estymistapa heiken­tää päätök­sen­teon avoimuut­ta ja herät­tää perustel­tu­ja kysymyk­siä pros­essin riip­pumat­to­muud­es­ta ja luotettavuudesta.

Riip­pumat­to­muu­den varmis­t­a­mi­nen on eri­tyisen tärkeää tilanteis­sa, jois­sa yksit­täisen han­kkeen tai mallin pysyvyyt­tä aje­taan osana asetusmuutosta.

2. Riskit asiantun­te­muk­sen keskit­tymis­es­tä yhdelle toimijaryhmälle

Esitet­ty muu­tos erikois­sairaan­hoidon keskit­tämisas­e­tuk­seen herät­tää vakavaa huol­ta eri­tyis­es­ti psykoter­apeut­tis­ten ja psykososi­aal­is­ten hoit­o­muo­to­jen ase­man tur­vaamis­es­ta osana julk­ista ter­vey­den­huoltoa. Huole­na on, että päätök­sen­teon ja arvioin­ti­vas­tu­un keskit­tämi­nen yhdelle toim­i­jalle – eri­tyis­es­ti Helsin­gin ja Uuden­maan sairaan­hoitopi­ir­ille (HUS) ja sen yhtey­teen perustet­taville osaamiskeskuk­sille – johtaisi hoitokäytän­tö­jen lin­jaamiseen kapeas­ta näkökulmasta.

Täl­lainen malli saat­taisi kaven­taa asiantun­ti­ju­u­den kir­joa, heiken­tää alueel­lista itse­hallintoa ja vähen­tää moniäänisyyt­tä koulu­tuk­sen, tutkimuk­sen ja palvelu­jen kehit­tämisessä. Käytän­nössä on vaarana, että rajat­tu asiantun­ti­jaryh­mä, mukaan lukien Ter­api­at etulin­jaan ‑han­kkeen toim­i­jat, päät­tää val­takun­nal­lis­es­ti siitä, mitkä psykoter­apeut­tiset ja psykososi­aaliset menetelmät kat­so­taan rahoi­tus- ja koulu­tuskelpoisik­si sekä suositeltaviksi julkises­sa terveydenhuollossa.

Psykoter­api­an kent­tä on moni­u­lot­teinen ja edel­lyt­tää alueel­lista tun­te­mus­ta, moni­ti­eteistä läh­estymistapaa ja riip­puma­ton­ta arvioin­tia. Mikäli hoit­o­muo­to­jen valikoin­ti keskitetään liiak­si, vaarana on palvelu­va­likon kaven­tu­mi­nen, poti­laiden yksilöl­lis­ten tarpei­den sivu­ut­ta­mi­nen sekä riip­pumat­tomien koulut­ta­jien ja ammat­ti­lais­ten ase­man heikentyminen.

3. Psykoter­api­an kaven­tamisen riskit: kri­it­ti­nen arvio HUS:n Ter­api­at etulinjaan -

mallista

Psykoter­apia ja psykososi­aaliset hoit­o­muodot eivät edus­ta lääketi­eteen erikoisa­lo­ja, eikä niiden kehit­tämi­nen ja arvioin­ti kuu­lu yksi­no­maan lääketi­eteel­lisille yksiköille. Psykoter­api­an moni­u­lot­teisu­us sekä sen inhimil­liset ja vuorovaiku­tuk­sel­liset vaiku­tuk­set eivät ole arvioitavis­sa yksi­no­maan bio­medikaalisen läh­estymis­ta­van perus­teel­la. Suomes­sa psykoter­api­an tutkimuk­ses­sa ja koulu­tuk­ses­sa keskeinen asiantun­ti­jata­ho on yliopis­to­jen yhteinen Psykonet-verkos­to, jon­ka ase­ma tulee huomioi­da kansal­lises­sa ohjauk­ses­sa. Aivan vält­tämätön­tä asiantun­te­mus­ta ja koke­mus­ta on lääketi­eteen ohel­la ainakin psykoter­apeut­te­ja ja koulut­ta­jap­sykoter­apeut­te­ja koulut­tavis­sa eri suun­tausten organ­isaa­tiois­sa, THL:n koordi­noimas­sa pitkäjän­teisessä ja tutkimus­menetelmäl­lis­es­ti mon­imuo­toises­sa Helsin­gin psykoter­apiatutkimuk­ses­sa (laadukas sat­un­nais­tet­tu kli­ini­nen koe jos­sa kan­sain­välis­es­ti harv­inais­laa­tu­inen peräti 10 vuo­den seu­ran­ta monipuolisin tulos­muut­tu­jin) sekä psykolo­gian laitoksilla.

On myös ongel­mallista, että määräaikaisen han­kkeen mallia pyritään vaki­in­nut­ta­maan pysyväk­si lain­säädän­nök­si ilman laa­japo­h­jaista arvioin­tia. Ter­api­at etulin­jaan ‑mallia ei ole tutkit­tu riit­tävästi. Mallia, johon se poh­jaa (IAPT/Talking Ther­a­pies UK), on tutkit­tu ja sen on todet­tu aut­ta­van vain pien­tä osaa apua hake­vista, lisäävän ter­vey­den­huol­lon kus­tan­nuk­sia, työn­tek­i­jöi­den uupumus­ta ja poti­lastyy­tymät­tömyyt­tä. Val­taosin oireky­se­ly­i­hin perus­tu­va arvioin­ti- ja hoitoono­h­jaus­malli on riit­tämätön tun­nista­maan poti­laiden eri­ty­is­ta­son hoidol­lisia tarpeita.

Tutkimus­näytön perus­teel­la kysymys sopi­vas­ta tai parhaas­ta hoi­dos­ta pitäisi olla poti­lasko­htainen eikä pelkästään diag­noosiryh­mäko­htainen kysymys.

Tutk­i­tusti vaikut­tavia vai­h­toe­hto­ja on poti­las­ryh­mä­ta­sol­la yleen­sä monia. Yksilö­ta­sol­la eri hoit­o­muo­to­jen välil­lä voi olla ratkai­se­via ero­ja hoitoon sitou­tu­mises­sa ja niiden tulok­sel­lisu­udessa. Esimerkik­si poti­laan psykoter­api­aan liit­tyvien toivei­den huomioonot­ta­mi­nen tulisi olla kiin­teä osa näyt­töön perus­tu­via hoitolin­jauk­sia. Poti­laan psykoter­api­aan liit­tyvien toivei­den ohit­ta­mi­nen läh­es kaksinker­tais­taa hoito­jen keskey­tymisen, mikä on yhtey­dessä myös toteu­tunei­den hoito­jen tulok­sel­lisu­u­teen. Myös koti­mainen Käypä hoito ‑näytö­nastekat­saus (2020) noteer­aa psykoter­api­apoti­laan toivei­den huomioimisen yhtey­den hoitoon sitou­tu­miseen ja sen tulok­sel­lisu­u­teen parhaal­la näytö­nas­teel­la A. Poti­laan koke­muk­sen huomioimi­nen on lisäk­si paina­va eet­ti­nen kysymys.

Yhdys­val­tain psykologiy­hdis­tys APA (2005) lin­jaa psykososi­aal­is­ten hoito­jen osalta, että näyt­töön perus­tu­va käytän­tö edel­lyt­tää psykoter­a­pi­oiden rct-kokei­den lisäk­si asiantun­ti­jan arvion kysei­den poti­laan yksilöl­li­sistä tarpeista ja mah­dol­lisuuk­sista sekä poti­laan piirtei­den, kult­tuurin sekä hoitoa koske­vien toivei­den huomioimista hoidon suun­nit­telus­sa. Näi­den tulosten val­os­sa onkin ymmär­ret­tävää, että mui­hin ter­vey­den­hoidon inter­ven­tioi­hin ver­rat­tuna poti­las on psykoter­api­as­sa vähem­män pas­si­ivi­nen inter­ven­tion kohde ja enem­mänkin akti­ivi­nen hoito­pros­essin osa­puoli jo hoidon suun­nit­telus­ta alka­en.

Vaik­ka yksi­tyiset palvelun­tuot­ta­jat voivat vali­ta tar­joa­mansa palve­lut tai tuot­teet vapaasti tai kapeastikin omien intressien­sä poh­jal­ta, julkisen hoito­jär­jestelmän tulee tavoit­taa väestön yksilöl­liset ja mon­imuo­toiset hoidon tarpeet ja muu­tok­sen mah­dol­lisu­udet. Psykoter­apiatutkimuk­sen mukaan ilman monipuolista hoito­va­likkoa ja hoit­o­muodon yksilöl­listä ja kol­lab­o­rati­ivista hoitoono­h­jaus­ta sel­l­ainen ei kuitenkaan ole mah­dol­lista. Hoito­jär­jestelmiä ei tule rak­en­taa kapean menetelmä­va­likon varaan. Suomes­sa Las­ten ja nuorten ter­api­ataku­un yhtey­dessä taku­un tarkoit­ta­mat hoit­o­muodot tavoit­ta­vat tosi­asi­as­sa siis vain mur­to-osan väestön hoidon tarpeista. Ter­api­ataku­un takaa­mat hoidot eivät siis yhden­ver­tais­es­ti eivätkä vaikut­tavasti tavoita väestön hoidon tarpei­ta, apu jää varsin pis­temäisek­si. Jos yksi taho yrit­tää saa­da yksinään kat­tavaa, uskot­tavaa tai täs­mäl­listä kokon­aiskäsi­tys­tä esim. psykoter­a­pi­oiden tutkimus­näytöstä, seu­rauk­se­na saat­taa pahim­mil­laan olla palvelu­va­likko joka vas­taa vain osaan väestön tarpeista. Varoit­ta­vana esimerkkinä täl­lais­es­ta on esim. vähäi­nen kon­sen­sus useim­mis­sa häir­iöryh­mis­sä neljän arvo­val­taisen (Yhdys­val­tain APA, NICE, Cochrane, Aus­tralian APS) näyt­töön perus­tu­van hoito­su­osi­tuk­sen kesken. Hoito­jär­jestelmien tulee vas­ta­ta väestön tarpeisi­in eikä niin että poti­laiden tulee taipua epä­tarkoituk­sen­mukaisen jäykki­in hoitovalikoihin.

4. Asi­akaslähtöisyy­den ja hoit­o­muo­to­jen mon­i­naisu­u­den sivu­ut­ta­mi­nen, ris­ki poti­laan valin­nan­va­pau­den kaven­tu­mis­es­ta ja monop­o­lin muodostumisesta

Luon­nok­ses­sa ei käsitel­lä eri hoit­o­muo­to­jen kir­joa eikä varmis­te­ta poti­laan valin­nan­va­pau­den toteu­tu­mista. Mikäli menetelmien arvioin­ti ja käyt­töönot­to keskitet­täisi­in HUS:in ja osaamiskeskusten hallintaan, muo­dos­tu­isi ris­ki siitä, että hoit­o­muo­to­jen saatavu­us kaven­tu­isi ja asi­akaslähtöisyys heiken­ty­isi olen­nais­es­ti. Poti­laan oikeus osal­lis­tua itseään koske­vaan hoitopäätök­sen tekoon on tur­vat­tu lais­sa poti­laan ase­mas­ta ja oikeuk­sista (785/1992). Lain 6 §:n mukaan poti­las­ta on hoidet­ta­va yhteisym­mär­ryk­sessä hänen kanssaan, ja mikäli hän kieltäy­tyy tietys­tä hoi­dos­ta, tulee hän­tä mah­dol­lisuuk­sien mukaan hoitaa muul­la lääketi­eteel­lis­es­ti hyväksyt­täväl­lä taval­la. Tämä oikeus edel­lyt­tää, että poti­laal­la on todel­li­nen mah­dol­lisu­us vali­ta eri­lais­ten hoit­o­muo­to­jen välil­lä. Jos hoit­o­menetelmien arvioin­ti, koulu­tus ja käyt­töönot­to keskitet­täisi­in sup­pealle toim­i­ja­joukolle, vaaran­tu­isi poti­laan mah­dol­lisu­us vali­ta itselleen sopivin hoit­o­muo­to. Täl­lainen keskit­tämi­nen ei ain­oas­taan rajoit­taisi poti­laan valin­nan­va­paut­ta, vaan myös kaven­taisi hoito­tar­jon­taa ja asi­akaslähtöisyyt­tä, mikä johtaisi poti­laan hoidon laadun heikkenemiseen.

Johtopäätös

Ehdotet­tua keskit­tämisas­e­tuk­sen muu­tos­ta ei voi­da pitää avoimeen, demokraat­tiseen ja asiantun­te­vaan valmis­telu­un perus­tu­vana. Muu­tok­sel­la olisi huo­mat­tavia kiel­teisiä vaiku­tuk­sia psykoter­api­an ja psykososi­aal­is­ten hoito­jen mon­imuo­toisu­u­teen, saatavu­u­teen ja asi­akaslähtöisyy­teen. Esitämme, että koko asi­aa koske­va lisäys keskit­tämisas­e­tuk­seen on tarpee­ton: ko. lisäy­se­hdo­tus keskit­tämisas­e­tuk­seen tulee pois­taa ase­tus­lu­on­nok­ses­ta tarpeettomana.

Helsin­ki 18.6.2025

EFPP Suomen kansalli­nen verkos­to ry puolesta

Sari Sund­vall-Piha

Hal­li­tuk­sen puheenjohtaja

Psykolo­gi, las­ten, nuorten ja ja aikuis­ten psyko­ana­lyytikko IPA, kouluttajaperhepsykoterapeutti

Antti-Jus­si Pyykkönen

Tutkimuk­sen edis­tämistyöryh­män jäsen

PsT, erikoisp­sykolo­gi, las­ten ja aikuis­ten psykoterapeutti

Kir­si Huttula

Sote-työryh­män puheenjohtaja

TtM, koulut­ta­jap­sykoter­apeut­ti, kuvataidepsykoterapeutti

Lausun­to lähde­vi­it­tei­neen löy­tyy myös verkos­ta osoit­teesta https://www.efppsuomi.fi/wp-content/uploads/2025/06/EFPP-Suomi-Lausunto-erikoissairaanhoidon-keskittamisasetuksen-muuttamiseksi-18.6.2025.pdf