Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Olavi Lindfors: Psykoterapia ja psykoterapeutit Suomessa 1980-luvulta 2020-luvulle – psykoanalyyttisen kliinikon ja tutkijan pohdintaa alan muutoksista 

Psykoter­api­an käsite ja psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen kehitys

Psykoter­api­aan liit­tyvien suosi­tusten kehit­tämi­nen ja psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen jär­jestämisen alun voi kat­soa Suomes­sa ajoit­tuneen 1970-luvun lop­ulle. Tuol­loin asetet­ti­in kansalli­nen asiantun­ti­jaryh­mä määrit­telemään psykoter­api­an käsitet­tä mie­len­ter­vey­den näkökul­mas­ta, arvioimaan psykoter­api­a­palvelu­iden tarvet­ta ja laa­ti­maan viral­liset kri­teer­it psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­selle (Pylkkä­nen ym. 1995). Ryh­mään kuu­lui edus­ta­jia julkises­ta ter­vey­den­huol­losta, mie­len­ter­veysjär­jestöistä, vira­nomais­ta­hoil­ta, Kelas­ta ja keskei­sistä psykoter­apeut­tien koulu­tusy­hteisöistä. Koulu­tuskri­teer­it laa­dit­ti­in erik­seen eri­ty­is­ta­son ja vaa­ti­van eri­ty­is­ta­son koulu­tuk­selle. On huomionar­voista, että eri­ty­is­ta­son koulu­tus oli alun perin tarkoitet­tu julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa työsken­televille. Myöhem­min näitä kri­teere­jä käytet­ti­in pitkälti nykyisen yliopistopo­h­jaisen psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen perustana.

Yleis­es­ti tun­netun per­in­teisen määritelmän mukaan psykoter­apia on ”inter­per­son­aa­li­nen pros­es­si, jon­ka tavoit­teena on mah­dol­lis­taa hoitoon hakeu­tu­misen syynä ollei­den ongel­mallis­ten tun­tei­den, ajat­telun, asen­tei­den tai käyt­täy­tymisen muun­tu­mi­nen” (Strupp 1978). Suomes­sa yllä mainit­tu työryh­mä ehdot­ti määritelmään tarken­nuk­sia (Lääk­in­töhal­li­tus 1984): psykoter­apia kohden­tuu henkilöi­hin, joil­la on psyki­a­tri­nen häir­iö, psykol­o­gisen kehi­tyk­sen ongelmia tai ihmis­suhteis­saan ongelmia, jot­ka voivat ilmetä psyykkises­ti, sosi­aalis­es­ti tai somaat­tis­es­ti. Hoidon tavoit­teena on häir­iön aiheut­tamien ongelmien lievit­tämi­nen tai pois­t­a­mi­nen sekä psykol­o­gisen kehi­tyk­sen ja toim­intakyvyn vahvis­t­a­mi­nen. Menetelmien tulee perus­tua teo­ri­oi­hin, joista on riit­tävää tutkimus­näyt­töä. Psykoter­apia edel­lyt­tää koulu­tuk­seen perus­tu­vaa ammatil­lista pätevyyt­tä, ja toteutetaan yhteistyössä asi­akkaan ja ammat­ti­laisen välil­lä, luot­ta­muk­sel­lises­sa hoito­suh­teessa. – Tätä määritelmää voidaan yhä soveltaa eri psykoter­api­ak­oulukun­nis­sa, ja se sal­lii vai­htelua siinä, miten tietoon ja taitoon perus­tu­va osaami­nen varmis­te­taan koulu­tuk­ses­sa ja käytän­nön työssä.

Psykoter­apia-ala on kokenut suuria muu­tok­sia, jot­ka liit­tyvät sen statuk­seen, koulu­tuk­seen, tutkimus­po­h­jaan, kli­in­isi­in teo­ri­oi­hin, hoit­o­ma­llei­hin ja niiden käytän­nön soveltamiseen sekä palvelu­jen tar­jon­taan ja kysyn­tään. Suomes­sa on tehty vuosikym­menten aikana monia organ­isatorisia ja lain­säädän­nöl­lisiä uud­is­tuk­sia, joista osa on otet­tu myön­teis­es­ti vas­taan, kun taas osa on herät­tänyt epä­var­muut­ta ja vas­tus­tus­ta. Psykoter­a­pi­oiden ja muiden psykososi­aal­is­ten hoit­o­muo­to­jen kir­jo on laa­jen­tunut. Nykyään ala on huo­mat­tavasti vahvem­min empi­irisen tutkimuk­sen ohjaama.

Noin neljä vuosikym­men­tä sit­ten psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­selle ei vielä ollut yht­enäisiä kri­teere­jä, eikä tutkimus­pe­rus­taisen kli­inisen käytän­nön pain­oar­vo ollut kovin suuri. Kli­in­istä asiantun­te­mus­ta arvostet­ti­in, ja vaik­ka ryh­mäver­tailui­hin perus­tu­via vaikut­tavu­us­tutkimuk­sia ja pros­es­si­tutkimuk­sia oli jo tehty, suuri osa tieteel­lis­es­tä psykoter­api­akir­jal­lisu­ud­es­ta koos­t­ui edelleen tapaus­tutkimuk­sista ja teo­reet­tis-kli­in­i­sistä julka­isu­ista. Jo tuol­loin maail­mal­la oli käytössä sato­ja eri nimikkei­den alla kulke­via psykol­o­gisia ter­a­pi­oi­ta ja noin puoli tusi­naa suur­ta psykoter­api­ak­oulukun­taa. Kaikil­la niil­lä oli omat teo­ri­ansa, mallinsa, tekni­ikkansa ja näke­myk­sen­sä paran­ta­van hoito­suh­teen ja tavoit­teel­lisen hoito­pros­essin rak­en­tamisek­si. Mon­et niistä oli kehit­täjien toimes­ta tes­tat­tu käytän­nössä, muokat­tu ja otet­tu käyt­töön laa­jem­min psykoter­api­atyössä, mut­ta vain vähem­mistöä oli tutkit­tu objek­ti­ivis­es­ti, asian­mukaisin ryh­mäver­tailuin, jot­ta niiden vaikut­tavu­us oltaisi­in voitu toden­taa (Roth & Fon­agy 2005).

Psykoter­api­an yleinen vaikut­tavu­us – esimerkik­si se, että ter­apia kaksinker­tais­taa toden­näköisyy­den toipua ver­rat­tuna hoita­mat­to­muu­teen, tai että 80 % psykoter­api­aa saaneista voi parem­min kuin ne, jot­ka eivät saa hoitoa – oli kuitenkin jo osoitet­tu ensim­mäis­ten meta-ana­lyysien perus­teel­la, jois­sa tarkastelti­in mon­en­lais­ten psyki­a­tris­ten häir­iöi­den ja psykol­o­gis­ten ongelmien hoito­ja (Smith ym. 1980).

Psyko­ana­lyyt­ti­nen suun­taus ja uudet esi­in nou­se­vat virtaukset

Kun aloitin urani kli­inisenä psykologi­na 1980-luvun alkupuolel­la julkisen sek­torin psyki­a­tri­as­sa ja aloit­telin samal­la osa-aikaista psykoter­apeut­tista yksi­ty­is­vas­taan­ot­toa (psykoter­api­aa tai psykoter­apeut­te­ja koske­vaa lain­säädän­töä kun ei tuol­loin vielä ollut), psyki­a­tri­an, kli­inisen psykolo­gian ja psykoter­api­an kent­tää hal­lit­si pitkälti psyko­ana­lyyt­ti­nen perinne. Psyko­ana­lyyt­tisen suun­tauk­sen johta­va ase­ma kesti Suomes­sa pidem­pään kuin useim­mis­sa län­si­mais­sa. Suun­taus ei kuitenkaan ollut val­tasi­joilleen staat­tis­es­ti aset­tunut, vaan kli­iniset teo­ri­at, käytän­nöt ja tutkimus kehit­tyivät jatku­vasti. Meneil­lään oli par­a­dig­man muu­tos intrap­syykkises­tä pain­o­tuk­ses­ta kohti yhä enem­män inter­sub­jek­ti­ivisem­paa näkökul­maa. Ter­apeut­tisen allianssin transte­o­reet­tisen käsit­teen merk­i­tys alet­ti­in tun­nus­taa merkit­täväk­si, yhdis­täväk­si ele­men­tik­si eri­lai­sis­sa psykoter­api­an suun­tauk­sis­sa (Bor­din 1979). Myös per­soon­al­lisu­u­den toim­intaa määrit­tävien vuorovaiku­tustek­i­jöi­den ja sisäis­tet­ty­jen objek­tisuhtei­den kehi­tys­ta­son pain­oar­vo hoidon suun­nit­telun perus­tana kasvoi (Green­berg & Mitchell 1983). Jär­jestelmälli­nen vau­vatutkimus avasi uusia näkökul­mia ja käsit­teitä ymmärtää suh­teessa olemisen tarpei­ta ja min­u­u­den kehi­tys­tä (Stern 1985). Uusia yhdis­telmä­te­o­ri­oi­ta, tutkimuk­sia ja inte­groitu­ja hoit­o­ma­lle­ja aloitet­ti­in kehit­tämään eri­tyis­es­ti henkilöille, joil­la oli vaikeampia kehi­tyk­sel­lisiä ongelmia – kuten iden­ti­teetin hajanaisu­ut­ta, vakavia vaikeuk­sia tun­nesäätelyssä ja itse­tun­nos­sa – ja nämä perus­tu­i­v­at jär­jestelmäl­lisem­pi­in hoitostrate­gioi­hin ja tutkimuk­seen (mm. Kern­berg 1975). 1980-luvul­ta alka­en oli myös lisään­tyvää kiin­nos­tus­ta ja jatkok­oulu­tus­ta lyhy­isi­in ter­a­pi­oi­hin, jot­ka oli­vat foku­soitu­ja, inten­si­ivisiä mut­ta tavoit­teil­taan rajat­tu­ja.1

1980-luvul­la per­heter­apeut­tiset suun­tauk­set, eri­tyis­es­ti sys­teem­i­nen läh­estymistapa, oli­vat melko vah­vasti läs­nä suo­ma­laises­sa ter­api­ak­en­tässä. Samal­la kog­ni­ti­ivisen ter­api­an vaiku­tus alaan ja kasvu jatkui­v­at: oppimiseen perus­tu­vista hoitostrate­gioista ja ter­apeutin direk­ti­ivi­sistä käyt­täy­tymisen muu­tok­seen tähtäävistä inter­ven­tioista siir­ryt­ti­in uusien kog­ni­ti­ivis­ten rak­en­tei­den, kuten skeemo­jen, minäpystyvyy­den ja selviy­tymis­strate­gioiden käsit­te­lyyn sekä niiden muut­tamista varten kehitet­ty­i­hin uusi­in jäsen­nel­ty­i­hin inter­ven­tioi­hin. Inte­grati­ivi­nen kog­ni­ti­ivis-ana­lyyt­ti­nen ter­apia tuoti­in Suomeen ja otet­ti­in käyt­töön 1980-luvun puo­livälis­sä. Samoi­hin aikoi­hin rantau­tu­i­v­at myös uudet man­u­aalipo­h­jaiset, häir­iöspe­si­fiset lyhyt­ter­apia­mallit, kuten inter­per­soon­alli­nen psykoter­apia (IPT) masen­nus­poti­laille. Ratkaisukeskeinen ter­apia, joka oli alun perin kehitet­ty per­heter­api­an piiris­sä, oli Suomes­sa uusi tulokas 1980-luvun lop­ul­la, ja 1990-luvun puo­livälistä läh­tien sitä on yhä enenevässä määrin alet­tu käyt­tämään yksilöterapiana.

Ken­tän monipuolis­tu­mi­nen näkyi myös siinä, että tar­jol­la oli yhä enem­män yksilöp­sykoter­api­an koulu­tu­so­hjelmia eri ikäryh­mille (aikuiset, nuoret ja lapset) mut­ta koulu­tu­so­hjelmia oli myös per­he- ja ryh­mäp­sykoter­api­aan sekä musi­ik­ki- ja taide­ter­api­an sovel­luk­si­in (Pylkkä­nen ym. 1995). Psykoter­apeu­tit oli­vat kuitenkin jakau­tuneet maanti­eteel­lis­es­ti hyvin epä­ta­sais­es­ti: 1990-luvun alus­sa hei­dän suh­teelli­nen määrän­sä oli viisi ker­taa suurem­pi kolmes­sa yliopis­tokaupungis­sa (Helsin­ki, Turku, Kuo­pio) kuin muual­la maassa.

Psykoter­apeut­tien oikeudelli­nen ase­ma ja koulutus

Vuon­na 1994 ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­henkilöistä annet­tu laki oli kään­neko­h­ta psykoter­api­an ammat­tikäytän­nölle. Se sään­teli psykoter­apeutin ammat­tin­imik­keen käyt­töä. Lain myötä poti­las­tur­val­lisu­us parani, sil­lä se takasi, että hoi­dos­ta vas­taaval­la henkilöl­lä on asian­mukainen koulu­tus. Samal­la psykoter­apeut­tien ase­ma ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­laisi­na selkiy­tyi ammat­tin­imik­keeseen sisäl­tyvine vas­tu­ineen ja velvollisuuksineen.

Psykoter­apeut­tik­oulu­tus pysyi kuitenkin Suomes­sa pitkään varsin hajanaise­na. Sitä jär­jes­tivät kymmenet yksi­tyiset yhteisöt ja organ­isaa­tiot. Koulu­tusten laatu, stan­dard­it ja käsi­tys ammatil­lisu­ud­es­ta vai­hte­liv­at. Myös jois­sakin yliopis­to­jen laitok­sil­la jär­jestet­ti­in psykoter­apeut­tik­oulu­tus­ta esimerkik­si psyki­a­tri­aan erikois­tuville lääkäreille tai psykoter­api­an erikoisp­sykolo­geik­si erikois­tuville. Jyväskylän yliopis­to oli edel­läkävi­jä inte­grati­ivisen näkökul­man ja inte­grati­ivisen psykoter­api­an koulutukselle.

Vaik­ka kansalli­nen valvo­va vira­nomainen (Ter­vey­den­huol­lon oikeustur­vakeskus, myöhem­min Valvi­ra), asiantun­ti­jaryh­mien avus­ta­mana, määrit­teli muodol­lis­es­ti hyväksyt­tävien koulu­tu­so­hjelmien kri­teer­it, psykoter­apeutin ammat­tin­imike voiti­in myön­tää vas­ta koulu­tuk­sen suorit­tamisen jäl­keen, mikä aiheut­ti epä­var­muut­ta koulu­tuk­sen jär­jestäjille ja suurelle määrälle opiske­li­joi­ta – eri­tyis­es­ti sil­loin, kun kyse oli uusista läh­estymis­tavoista ja terapiamuodoista.

Vuon­na 2011 päivitet­ty ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­henkilöistä annet­tu ase­tus – jota edel­si vuosien valmis­te­lu­työ komi­teois­sa ja asiantun­ti­jaryh­mis­sä – aset­ti uudet vaa­timuk­set psykoter­apeutin ammat­tin­imik­keen saamiselle. Psykoter­apeut­ti määritelti­in itsenäisek­si ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­laisek­si, ja oikeus psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen jär­jestämiseen annet­ti­in yksi­no­maan yliopis­toille, jois­sa oli psykolo­gian tai lääketi­eteen koulu­tus­ta. Tavoit­teena oli yht­enäistää ja paran­taa psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen laatukri­teere­jä, siirtää koulu­tus julkiseen yliopis­to­jär­jestelmään ja edis­tää psykoter­apiatutkimuk­sen mahdollisuuksia.

Tähän men­nessä yliopistopo­h­jaiset psykoter­apeut­tik­oulu­tu­so­hjel­mat on toteutet­tu enim­mäk­seen yhteistyössä ulkop­uolis­ten koulu­tusy­hteisö­jen tai muiden organ­isaa­tioiden kanssa, joil­la on tietyn psykoter­api­a­su­un­tauk­sen koulut­tamiseen psykoter­apeut­tista ja ped­a­gogista osaamista. Se, että yliopis­toil­la ei ole velvol­lisu­ut­ta jär­jestää psykoter­apeut­tik­oulu­tus­ta eikä niil­lä ole val­tion bud­jetista tule­vaa rahoi­tus­ta siihen, on rajoit­tanut tutkimuk­sen ja koulu­tuk­sen kehit­tämis­mah­dol­lisuuk­sia. Opiske­li­joille koulu­tus on kallista, mikä muo­dostaa tasa-arvo-ongel­man: koulu­tus on vai­h­toe­hto lähin­nä vain niille, joil­la on varaa mak­saa kus­tan­nuk­set itse – toisin kuin esimerkik­si lääkäreil­lä, joille erikois­tu­misk­oulu­tus on val­tion tuke­maa. Täl­lä het­kel­lä hal­li­tuk­sen mie­len­ter­veyspoli­ti­ikan tavoit­teisi­in kuu­luu suun­nitel­ma kak­si­ta­sois­es­ta psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­ses­ta ja siitä, että alem­man tason koulu­tus olisi opiske­li­jalle maksutonta.

Ensim­mäisen kymme­nen vuo­den aikana yliopistopo­h­jaisen psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen käyn­nistymis­es­tä (2011–2021) on koulutet­tu noin 1 300 psykoter­apeut­tia (Laukka­nen 2022). Määrä on jonkin ver­ran pienem­pi kuin aikana, jol­loin koulu­tus oli yksi­ty­is­ten koulu­tusy­hteisö­jen vas­tu­ul­la. Uusista ter­apeuteista suurin osa suun­tau­tui kog­ni­ti­iviseen ter­api­aan – yhteen­sä noin 40 %. Seu­raav­ina tuli­vat per­he- ja parit­er­apia (16 %), inte­grati­ivi­nen (13 %), psyko­dy­naami­nen (12 %) ja ratkaisukeskeinen psykoter­apia (8 %) sekä yksit­täiset pienem­män volyymin koulu­tu­so­hjel­mat. Viime vuosi­na on ollut nähtävis­sä nou­se­va tren­di kog­ni­ti­ivis­ten ja inte­grati­ivis­ten ter­apeut­tien määrässä. Koulu­tu­so­hjelmien tar­jon­nas­sa eri yliopis­to­jen välil­lä on paljon vai­htelua.2 Las­tenpsykoter­apeut­tik­oulu­tusten määrä on ollut eri­tyisen vähäinen.

Kaiken kaikki­aan eri ori­en­taa­tioiden koulu­tu­so­hjel­mava­likoima on ollut suh­teel­lisen laa­ja. Koordi­noin­ti ja yhteisym­mär­rys siitä, miten psykoter­apeut­tik­oulu­tus­ta tulisi ohja­ta ja kehit­tää väestön tarpei­den mukaises­ti eri sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon tasoil­la huomioiden mie­len­ter­veyshäir­iöi­den kir­jo, eri ikäryh­mät ja yksilöl­lis­es­ti sovel­tu­vat ter­api­a­muodot, on ollut puut­teel­lista. Nyky­isin psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen laadun­valvon­ta on paljon läpinäkyväm­pää kuin aiem­min, ja eri suun­tausten opiske­li­joil­la on enem­män mah­dol­lisuuk­sia keskinäiseen vuorovaiku­tuk­seen. Psykoter­apeut­tik­oulutet­tavien määrää tulisi kuitenkin lisätä. Vuo­den 2023 lopus­sa Suomes­sa oli yhteen­sä 8 608 rek­isteröi­tyä psykoter­apeut­tia, joista läh­es 40 % oli eläkeiän kyn­nyk­sel­lä tai jo eläk­keel­lä (Avoin­da­ta 2023).3

Psykoter­apeut­tien ja ter­a­pi­oiden mon­i­naisu­us 2010- ja 2020-luvulla

Vuon­na 2010 toteutet­tu val­takun­nalli­nen noin 5 000 rek­isteröidylle psykoter­apeu­ti­lle tehty kyse­ly­tutkimus hei­dän käytän­nöistään toi tärkeää tietoa psykoter­api­a­palveluista ja amma­tista yleisem­min (Valko­nen ym. 2011). Yksilöp­sykoter­api­aa antaneista noin puo­let (55 %) oli saanut koulu­tuk­sen­sa psyko­dy­naamises­sa tai ‑ana­lyyt­tises­sa koulu­tusy­hteisössä. Kog­ni­ti­ivis­ten ter­a­pi­oiden osu­us oli 15 %, trau­mat­er­api­an 9 %, ratkaisukeskeisen 7 % ja kog­ni­ti­ivis-ana­lyyt­tisen ter­api­an 4 %. Yhteen­sä 36 % psykoter­apeuteista oli saanut per­heter­api­ak­oulu­tuk­sen ja 6 % ryh­mäp­sykoter­api­ak­oulu­tuk­sen. Psyko­ana­lyyt­tisen psykoter­api­an (68 %) ja kog­ni­ti­ivisen ter­api­an (25 %) osu­us Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa antaneista ter­apeuteista oli hie­man suurem­pi kuin osu­us koko rek­isteröi­ty­jen psykoter­apeut­tien joukos­sa (Kallio 2009). Joka viides psykoter­apeut­ti oli saanut eri­tyis­es­ti nuo­rille tai lap­sille suun­natun psykoterapiakoulutuksen.

Valkosen ym.:iden (2011) kyse­ly­tutkimuk­sen mukaan noin kak­si kol­ma­sosaa poti­laista oli ohjat­tu psykoter­api­aan julkiselta sek­to­ril­ta. Moni kyse­lyyn vas­tan­neista psykoter­apeuteista pain­ot­ti sitä, että poti­laiden ohjaus­ta ja sovel­tuvu­u­den arvioin­tia ennen psykoter­api­aa tulisi paran­taa – vain yksi kolmes­ta kat­soi, että poti­laat oli­vat saa­neet riit­tävästi ohjaus­ta psykoter­api­aan hakeu­tu­mises­sa. Pitkäkestoinen (> 1 vuosi) psykoter­apia näyt­ti ole­van yleisin hoit­o­muo­to: jopa kolme neljä­sosaa ter­apeuteista rapor­toi, että se oli hei­dän tyyp­il­lisin ter­api­an toteutumistapansa.

Kyse­ly toi myös tietoa psykoter­apeut­tien työmäärästä: suurin osa työsken­teli psykoter­api­an paris­sa osa-aikaises­ti muiden ammatil­lis­ten tehtävien ohel­la joko yksi­tyisel­lä tai julkisel­la sek­to­ril­la. Noin kol­mannes piti kokopäiväistä yksi­ty­is­vas­taan­ot­toa. Ei tiede­tä, kuin­ka moni psykoter­apeut­ti oli osal­lis­tunut lisäk­oulu­tuk­si­in näyt­töön perus­tu­vista lyhyt- tai pitkäkestoi­sista hoit­o­ma­lleista tai eri­ty­i­sistä menetelmistä, jot­ka eivät sisäl­tyneet hei­dän perusk­oulu­tuk­seen­sa, eikä myöskään tiede­tä, kuin­ka moni sovel­si tai yhdisti eri suun­tauk­sia ja eri tavoin toteutet­tavia ter­a­pi­oi­ta työssään.

Tämän jäl­keen on tapah­tunut huo­mat­ta­va muu­tos koulutet­tu­jen psykoter­apeut­tien antamien ter­a­pi­oiden jakau­mas­sa ja mon­i­naisu­udessa. Selin­heimo ym. (2024) tarkaste­liv­at tutkimuk­ses­sa henkilöitä (n = 15 208), jot­ka oli­vat saa­neet Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­aa vuosi­na 2014–2021. Kolme yleis­in­tä ter­api­a­muo­toa oli­vat nyt ratkaisukeskeinen, kog­ni­ti­ivi­nen ja psykodynaaminen/analyyttinen psykoter­apia (kunkin osu­us noin neljännes, 23–27 %). Niitä seura­si­vat kog­ni­ti­ivis-ana­lyyt­ti­nen, per­heter­apia, trau­ma- ja inte­grati­ivi­nen psykoter­apia (kukin 5–7 %). Vaik­ka luvut koske­vat vain kuntou­tusp­sykoter­api­aa saanei­ta poti­lai­ta, ne kuvaa­vat koko ken­tän nopeaa muu­tos­ta. Psykodynaamisen/analyyttisen ter­api­an osu­us on vähen­tynyt merkit­tävästi, kun taas ratkaisukeskeinen ter­apia on kas­vanut eniten. Yllät­tävää on se, että vaik­ka kaikkien kuntou­tusp­sykoter­a­pi­oiden keskimääräi­nen kesto oli yli kak­si vuot­ta, ratkaisukeskeinen ter­apia nousi Suomes­sa pitkäkestoisen kuntou­tusp­sykoter­api­an kär­keen! Tämä on häm­men­tävää, kos­ka ratkaisukeskeisen psykoter­api­an koulu­tuk­sen saa­neet ovat saa­neet koulu­tuk­sen ensisi­jais­es­ti lyhyt­ter­api­an tar­joamiseen asi­akkailleen, ja sen tutkimus­näyt­tö perus­tuu pääasi­as­sa peruster­vey­den­huol­los­sa tehty­i­hin lyhyt­ter­api­asovel­luk­si­in. Eri­ty­is­ta­son mie­len­ter­veyspalveluis­sa näyt­tö sen vaikut­tavu­ud­es­ta on rajal­lista (Kim ym. 2010; Knekt ym. 2010). Näin ollen vaikut­taa siltä, että pitkän kuntou­tusp­sykoter­api­an suh­teel­lisen hyvin toimi­va jär­jestämis­malli ja rahoi­tus voivat johtaa kehi­tyk­seen, jos­sa lyhyt­ter­api­ak­si tarkoitet­tua mallia ale­taankin soveltaa pitkäkestoise­na. Opti­maalisem­paa nähdäk­seni olisi, että nämä ter­apeu­tit voisi­vat ydi­nosaamisen­sa mukaises­ti tar­jo­ta lyhyem­piä hoito­ja use­am­malle poti­laalle – mikäli jär­jestelmä sen mahdollistaisi.

Kog­ni­ti­ivisen ter­api­an osu­u­den kasvu on ollut odotet­tua ja ymmär­ret­tävää myös kuntou­tusp­sykoter­api­an piiris­sä, sil­lä sen ase­ma näyt­töön perus­tu­vana hoit­o­muo­tona on vah­va ja sitä on kehitet­ty myös poti­las­ryh­mille, jot­ka hyö­tyvät pidem­pikestoi­sista hoito­pros­es­seista, kuten kroon­ista tai hoitore­sistent­tiä masen­nus­ta sairastavat.

Ei ole tietoa siitä, kuin­ka moni julkisel­la sek­to­ril­la työsken­televä sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­lainen on rek­isteröi­ty psykoter­apeut­ti tai miten eri ter­api­a­muo­to­jen koulu­tus jakau­tuu eri puo­lil­la Suomea. Helsin­gin ja Uuden­maan sairaan­hoitopi­irin (HUS) alueelta saadut melko tuoreet tiedot (Saarni 2024) ulkop­uolisil­ta palvelun­tuot­ta­jil­ta oste­tu­ista psykoter­api­a­palveluista (3 834 poti­las­ta) osoit­ta­vat saman­su­un­taisia muu­tok­sia kuin edel­lä on kuvat­tu. Vuosi­na 2022–2023 kolme yleis­in­tä psykoter­api­a­su­un­taus­ta oli­vat ratkaisukeskeinen (29 %), kog­ni­ti­ivi­nen (23 %) ja psyko­dy­naami­nen ter­apia (17 %). Seu­raav­ina tuli­vat kog­ni­ti­ivis-behav­ioraa­li­nen (11 %), kog­ni­ti­ivis-ana­lyyt­ti­nen, inte­grati­ivi­nen ja muut ter­api­a­muodot (< 10 %). Jos kuitenkin tarkastel­laan myös HUS-psyki­a­tri­an myön­tämiä eri­ty­isiä ter­api­ain­ter­ven­tioi­ta, kuten altistuster­api­aa, kak­sisu­un­taisen mielialahäir­iön hoitoa tai kog­ni­ti­ivisia ja kog­ni­ti­ivis-behav­ioraal­isia ter­a­pi­oi­ta yhdis­tet­tynä, niiden osu­us on paljon suurem­pi. Vas­taavasti jos huomioidaan HUS-psyki­a­tri­an omana toim­intana tuot­ta­mat ter­api­at, kog­ni­ti­iviset ter­api­at nou­se­vat hal­lit­se­viksi, ja psyko­dy­naamisen ja ratkaisukeskeisen ter­api­an osu­us on paljon pienem­pi. Ver­tailun vuok­si: 1980-luvun lop­ul­la HUS:n psyki­a­tri­an klinikan jär­jestämistä ulkois­te­tu­ista ter­a­pi­oista peräti 90 % oli psyko­dy­naamisia tai ‑ana­lyyt­tisia, ja vain pieni osu­us oli kog­ni­ti­ivisia tai per­heter­a­pi­oi­ta (Han­nu­la ym. 1989).4

Vaikut­tavu­u­den osoit­tamisen tarve ja tutkimuk­sen merk­i­tys käytän­nön kehittämisessä

Jo 1960-luvul­ta alka­en kan­sain­välisessä tutkimusy­hteisössä kiin­nitet­ti­in yhä enem­män huomio­ta psykoter­a­pi­oiden vaikut­tavu­u­teen eri mie­len­ter­veyshäir­iöi­den hoi­dos­sa. Tarve osoit­taa häir­iöspe­si­fi vaikut­tavu­us on sit­tem­min vaki­in­tunut velvoit­teek­si kaikille eri psykoter­api­amenetelmille. Jo varhain kysymys opti­maalis­es­ta psykol­o­gis­es­ta hoi­dos­ta muo­toilti­in kokon­ais­val­tais­es­ti: “Mikä hoit­o­muo­to, ja kenen toteut­ta­mana, on tehokkain juuri tälle yksilölle, jol­la on tämä eri­tyi­nen ongel­ma, ja mis­sä olo­suhteis­sa?” (Paul 1967). Tutkimus­panok­sia on kuitenkin kohdis­tet­tu paljon enem­män eri ter­api­amenetelmien vaikut­tavu­u­den osoit­tamiseen tietyis­sä psyki­a­tri­sis­sa häir­iöis­sä kuin edel­lä mainit­tui­hin mon­imutkaisi­in kysymyk­si­in siitä, mikä on opti­maal­isin hoito­val­in­ta ja hoidon toteu­tus yksilöl­liset tek­i­jät huomioiden. Eri­tyis­es­ti kog­ni­ti­ivis-behav­ioraalisen läh­estymis­ta­van edus­ta­jat ovat 1970-luvul­ta alka­en pain­ot­ta­neet menetelmäkeskeistä sys­temaat­tista hoito­tu­losten arvioin­tia spe­si­fi­sis­sä häir­iöis­sä ja lyhyt­ter­a­pi­oiden tutkimus­ta (Lutz ym. 2021). Mon­et kli­inikot ja tutk­i­jat ovat pitäneet vah­vaa suun­taus­ta kohti läh­es yksi­no­maan lyhytkestoisia man­u­aal­isoitu­ja hoit­o­muo­to­ja riit­tämät­tömänä (Nor­cross & Lam­bert 2018).

Ne hoit­o­ma­llit, joil­la on vahvin empi­iri­nen näyt­tö – eri­tyis­es­ti sat­un­nais­tet­tui­hin kon­trol­loi­tu­i­hin tutkimuk­si­in (RCT) ja niihin perus­tuneisi­in meta-ana­lyy­sei­hin nojautuen – ovat nousseet etusi­jalle kansal­lisia hoito­su­osi­tuk­sia laa­dit­taes­sa (Lutz ym. 2021).5 Suo­ma­lai­sis­sa mie­len­ter­veyshäir­iöitä koske­vis­sa Käypä hoito ‑suosi­tuk­sis­sa (Suo­ma­lainen Lääkäriseu­ra Duodec­im 2016‒2025) kog­ni­ti­ivis-behav­ioraaliset hoidot domi­noi­vat A‑tason näytön menetelminä, kos­ka niistä on enem­män RCT-tutkimuk­sia. On kuitenkin ole­mas­sa mui­ta näyt­töön perus­tu­via menetelmiä, joil­la on yhtä vah­va tutkimus­näyt­tö, sekä B–C‑näytönastetason menetelmiä, joi­ta voidaan käyt­tää kli­inisen harkin­nan ja poti­laan pref­er­enssien perus­teel­la. Yleinen havain­to siitä, että vaikut­tavak­si havait­tu­jen hoito­jen välil­lä on vain pieniä tai ei lainkaan kli­inis­es­ti merkit­täviä ero­ja – esimerkik­si masen­nuk­sen, per­soon­al­lisu­ushäir­iöi­den tai tiet­ty­jen muiden psyki­a­tris­ten häir­iöi­den hoi­dos­sa (Cui­jpers ym. 2023) – jää usein huomiotta palvelujärjestelmässä.

Vuon­na 2006 psykoter­api­an kon­sen­suskok­ouk­sen kon­sen­sus­lausuma tun­nusti näyt­töön perus­tu­van lääketi­eteen peri­aat­tei­den merk­i­tyk­sen, kun arvioidaan eri­lais­ten psykoter­a­pi­oiden vaiku­tuk­sia spe­si­fis­ten häir­iöi­den hoi­dos­sa ja psykoter­api­a­palvelu­iden kehit­tämisessä (Suo­ma­lainen Lääkäriseu­ra Duodec­im & Suomen Akatemia 2006). Paneeli kuitenkin korosti myös sel­l­ais­ten muiden tutkimus­par­a­dig­mo­jen tarvet­ta, jot­ka sovel­tu­vat parem­min hoidon vaikut­tavu­u­den arvioin­ti­in ruti­inikäytän­nöis­sä ja poti­lail­la, joil­la on mui­ta samanaikaisia mie­len­ter­vey­den häir­iöitä. Myös psykoter­api­apros­essien ja tulok­sel­lisu­u­den välisen yhtey­den tutkimiseen panos­tamista pidet­ti­in tärkeänä. Paneeli myös esit­ti por­rasteisen hoito­jär­jestelmän kehit­tämistä, jos­sa psykoter­api­at voitaisi­in pääsään­töis­es­ti aloit­taa lyhytkestoisil­la inter­ven­tioil­la, kun­han hoito alus­ta pitäen räätälöitäisi­in yksit­täisen poti­laan tarpeisiin.

Ei ole tiedos­sa, mis­sä määrin psykoter­apeu­tit tai poti­lai­ta psykoter­api­aan ohjaa­vat tahot otta­vat huomioon meta-ana­lyysien kaut­ta ker­tyneen mit­ta­van tutkimus­näytön hoito­suh­teen tulok­sel­lisu­u­teen vaikut­tavista tek­i­jöistä – kuten poti­laan hoitoon liit­tyvien odotusten ja yksilöl­lis­ten eri­ty­is­tarpei­den huomioimisen merk­i­tyk­sen (Swift ym. 2018) tai sen tosi­asian, että psykoter­api­amenetelmien väliset erot vaikut­tavu­udessa ovat vähem­män tärkeitä kuin hoito­suh­teeseen liit­tyvät tek­i­jät eli se, kuin­ka osu­vasti ja taidokkaasti hoito toteu­tuu riip­pumat­ta hoit­o­muo­dos­ta (Nor­cross & Lam­bert 2018; Wampold 2001; Wampold & Owen 2021). Mitään yhtä ter­api­amenetelmää ei voi­da pitää ain­oana ratkaisuna kaikille poti­laille (Leich­sen­ring & Stein­ert 2017).

Vielä 20 vuot­ta sit­ten ei ollut luotet­tavaa tutkimus­näyt­töä siitä, ovatko pitkäkestoiset psykoter­api­at lyhyt­ter­a­pi­oi­ta tehokkaampia. Helsin­gin Psykoter­apiatutkimus toi tähän uut­ta tietoa. Tutkimus tarkasteli sat­un­nais­te­tus­sa tutkimusasetel­mas­sa lyhyt- ja pitkäkestoisen psyko­dy­naamisen ter­api­an sekä ratkaisukeskeisen lyhyt­ter­api­an vaikut­tavu­ut­ta ahdis­tus- ja masen­nus­poti­lail­la. Tulok­set osoit­ti­vat, että hoidon kesto oli merkit­tävä tek­i­jä ja että erot vaikut­tavu­udessa liit­tyivät seu­ran­ta-aikaan: lyhyt­ter­api­at toi­vat nopeam­min hyö­tyjä, kun taas pitkäkestoiset hoidot oli­vat tehokkaampia pitkäl­lä aikavälil­lä (Knekt ym. 2010). Tutkimus osoit­ti myös, että osa poti­laista hyö­tyi riit­tävästi lyhyt­ter­api­as­ta, mut­ta moni tarvit­si lisäk­si muu­ta psyki­a­trista hoitoa (Knekt ym. 2011). Lisäk­si tun­nis­tet­ti­in lukuisia (poti­laaseen, ter­apeut­ti­in ja ter­api­a­suh­teeseen liit­tyviä) tek­i­jöitä, jot­ka vaikut­ti­vat siihen, mil­loin lyhytkestoinen hoito on riit­tävä ja mil­loin pidem­pi ter­apia on tarpeen tai enem­män hyödyk­si. Näitä löy­dök­siä voidaan käyt­tää resurssien kohden­tamiseen yksilöl­lis­ten tarpei­den mukaan: poti­laat, joil­la on hyvät psykol­o­giset valmi­udet ja raja­tum­mat ongel­mat ennen hoitoa, hyö­tyvät yleen­sä riit­tävästi lyhyt­ter­api­as­ta, kun taas ne, joil­la on heikom­mat edel­ly­tyk­set hoitoon, kuten vähäisem­pi psykologi­nen sovel­tuvu­us, huo­mat­ta­van ongel­malli­nen minäku­va tai lap­su­u­de­na­jan kaltoinko­htelua, tarvit­se­vat use­am­min pitkäkestoista hoitoa (Laak­so­nen 2014; Lind­fors ym. 2014; Heinonen ym. 2018). Näi­den ja muiden viimeaikaisten tulok­sel­lisu­u­den ennustetek­i­jöitä kar­toit­tanei­den tutkimusten perus­teel­la perus­teel­lisen alkukar­toituk­sen arvo koros­tuu psykoter­api­an suunnittelussa.

Psykoter­api­an palvelu­jär­jestelmä – organ­isatoriset haasteet

On arvioitu, että Suomes­sa noin 120 000–140 000 henkilöä tarvit­see vuosit­tain jonkin­laista psykoter­apeut­tista inter­ven­tio­ta (Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö 2023). Vuodes­ta 2023 alka­en 22 hyv­in­voin­tialuet­ta on ollut vas­tu­us­sa psykososi­aal­is­ten ja psykoter­apeut­tis­ten hoito­jen sekä kuntoutuk­sen jär­jestämis­es­tä kansalaisille. Tois­taisek­si on kuitenkin vain vähän tietoa siitä, miten eri alueet aiko­vat palvelun­sa jär­jestää ja mil­lä tavoin monipuoliseen jär­jestelmän kehit­tämiseen tarvit­ta­va tutkimus­pe­rus­tainen laadun­varmis­tusjär­jestelmä (Pau­nio ym. 2012) tul­laan toteuttamaan.

Vuon­na 2021 tehdyssä kyselyssä selvitet­ti­in tuol­lois­t­en sairaan­hoitopi­irien jär­jestämiä psykoter­api­a­palvelui­ta. Sen mukaan itse tuotet­tu­jen palvelu­iden määrä oli huo­mat­tavasti pienem­pi kuin Kelan rahoit­ta­man kuntou­tusp­sykoter­api­an. Uute­na trend­inä psykososi­aal­is­ten inter­ven­tioiden ja itse­hoito-ohjelmien tar­joami­nen inter­netin kaut­ta oli yleistynyt: yli 14 000 henkilöä oli käyt­tänyt kog­ni­ti­ivista verkkoter­api­aa. Suuria investoin­te­ja on kohdis­tet­tu eri­tyis­es­ti kog­ni­ti­ivis-behav­ioraal­isi­in verkko-ohjelmi­in mut­ta myös esimerkik­si inter­per­soon­al­liseen ter­api­aan (IPT) ja neu­von­nan (IPC) saatavu­u­den paran­tamiseen. Sen sijaan esimerkik­si näyt­töön perus­tu­vien, ohjat­tu­jen tai osin verkos­sa toteutet­tu­jen psyko­dy­naamis­ten hoit­o­muo­to­jen (Johans­son ym. 2013; 2017; Lil­lien­gren 2023) käyt­töönot­toon ei ole investoitu.6

Kuntou­tusp­sykoter­api­a­jär­jestelmän merk­i­tys on kas­vanut vuo­den 2011 lakimuu­tok­sen myötä. Muu­tok­sen ansios­ta kansalaisil­la on sub­jek­ti­ivi­nen oikeus saa­da kuntou­tusp­sykoter­api­aa – enin­tään 80 käyn­tiä vuodessa ja yhteen­sä enin­tään 200 käyn­tiä kol­men vuo­den aikana – jos he täyt­tävät sen kri­teer­it. Jär­jestelmä on jous­ta­va: ter­api­an tihey­destä ja kestos­ta voidaan sopia asi­akkaan ja ter­apeutin välil­lä yksilöl­lis­ten tarpei­den perus­teel­la. Viimeis­ten saatavis­sa ole­vien arvioiden mukaan noin kol­ma­sosa poti­laista käy kuntou­tusp­sykoter­api­as­sa noin vuo­den ajan ja liki­main yhtä suuri osa kah­den tai kol­men vuo­den ajan (Tuulio-Hen­riks­son ym. 2014). Tämä on ylivoimais­es­ti yleisin väylä psykoter­api­aan Suomes­sa. Sen avul­la 64 500 henkilöä sai vuon­na 2023 merkit­tävää taloudel­lista tukea psykoter­api­aan (Kela 2024). Kuntou­tusp­sykoter­api­aa hake­vien määrä on yli kaksinker­tais­tunut vuodes­ta 2015 ja on kym­menker­tainen vuo­teen 2000 ver­rat­tuna, jol­loin se oli vielä harkinnanvaraista.

Kuntou­tusp­sykoter­api­an kysyn­nän kasvu johtunee muun muas­sa myön­teisem­mistä asen­teista psykoter­api­aa kohtaan, mie­len­ter­veyshäir­iöi­den parem­mas­ta tun­nistamis­es­ta ja siitä, että mui­ta taloudel­lis­es­ti tuet­tu­ja väyliä psykoter­api­aan hakeu­tu­miselle on vähän. Val­taos­al­la poti­lai­ta keskeisim­mät mie­len­ter­veysongel­mat ovat masen­nus- tai ahdis­tuneisu­ushäir­iö, yleisim­min tois­tu­va masen­nus. Noin kolme neljästä poti­laas­ta on naisia. Ongel­mana on muun muas­sa se, että palvelu­iden saatavu­us vai­htelee paljon alueel­lis­es­ti eikä psykoter­api­an käyt­tö jakaudu sosioekon­o­mis­ten tek­i­jöi­den kannal­ta tasa-arvois­es­ti (Selin­heimo ym. 2024).7

Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­an kysyn­nän ja palvelun­tar­jon­nan kasvu­un ver­rat­tuna peruster­vey­den­huol­lon psykososi­aaliset ja ter­apeut­tiset palve­lut ovat olleet puut­teel­lisia. Vuon­na 2018 Ter­vey­den­huol­lon palvelu­va­likoima­neu­vos­to (PALKO) antoi suosi­tuk­sen, jon­ka mukaan “[e]mpiirisesti vaikut­ta­vat psykoter­api­at ja psykososi­aaliset hoito- ja kuntou­tus­menetelmät tulee sisäl­lyt­tää tavoit­teel­liseen hoitoon ja kuntoutuk­seen kaikissa niiden vai­heis­sa” (Ter­vey­den­huol­lon palvelu­va­likoima­neu­vos­to 2018).

Täl­lä het­kel­lä Suomeen kehitetään por­raste­tun hoidon mallia, joka saa innoituk­sen­sa Bri­tann­ian NHS:n (Nation­al Health Ser­vice) Talk­ing ther­a­pies ‑ohjel­mas­ta (aiem­min Improv­ing access to psy­cho­log­i­cal ther­a­pies, IAPT). Mallia raken­netaan HUS-psyki­a­tri­an johdol­la yhteistyössä hyv­in­voin­tialuei­den kanssa. Ohjel­ma pain­ot­taa lyhytkestoisia kog­ni­ti­ivis-behav­ioraal­isia inter­ven­tioi­ta yleis­ten mie­len­ter­veyshäir­iöi­den, kuten masen­nuk­sen ja ahdis­tuk­sen hoi­dos­sa (Clark 2018; Wake­field ym. 2021), mut­ta siihen on sisäl­lytet­ty myös valikoima mui­ta näyt­töön perus­tu­via psykososi­aal­isia inter­ven­tioi­ta. Tavoit­teena siinä on myös luo­da keskitet­ty koulu­tus­malli inter­ven­tioiden toteut­tamiseen osana Ter­api­at etulin­jaan ‑ohjel­maa. Han­ke on jaet­tu useisi­in pro­jek­tei­hin, joiden toimivu­ut­ta han­kkeen kehit­täjät ovat arvioi­neet (Ter­api­at etulin­jaan 2024; Saarni ym. 2022). Ohjel­man perus­teelli­nen ja objek­ti­ivi­nen arvioin­ti on kuitenkin tarpeen, jot­ta sen hyödyt, rajoituk­set ja mah­dol­liset sudenkuopat voidaan tun­nistaa (Li ym. 2024). Vas­taavasti tarvi­taan lisää tutkimus­ta ja seu­ran­taa koko psykoter­api­an tuotan­to­jär­jestelmän toimivu­ud­es­ta ja siitä, mis­sä määrin hoito­su­osi­tuk­set ja kli­ini­nen käytän­tö kohtaa­vat sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon eri tasoil­la (Lind­berg ym. 2024).

Yhteen­ve­to

Psykoter­api­an kent­tä on muut­tunut merkit­tävästi viimeis­ten 40 vuo­den aikana. Psykoter­apeutin ammat­tiku­va on vahvis­tunut. Olemme entistä tietoisem­pia siitä, että psykoter­apeut­tis­ten hoito­jen kehit­tämisessä tarvi­taan mon­en­laista tutkimus­näyt­töä. Ter­apia­mallit ja läh­estymis­ta­vat ovat monipuolis­tuneet, mut­ta niiden jakau­tu­mi­nen ja käyt­tö eivät ole opti­maal­isia. On toden­näköistä, että monia ihmisiä ei ohja­ta psykoter­apeut­tiseen hoitoon hei­dän tarpeitaan, toiveitaan ja yksilöl­lisiä omi­naisuuk­si­aan riit­tävästi huomioiden. Psykoter­api­an saatavu­u­den tasa-arvoon liit­tyvi­in kysymyk­si­in on syytä puut­tua. Tiedämme edelleen suh­teel­lisen vähän muu­tok­sen mekanis­meista ja tarvit­semme lisää tutkimus­ta siitä, miten hoito­tu­lok­sia voidaan paran­taa ja hoidon epäon­nis­tu­misia vähen­tää. Psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen siir­tymi­nen yliopis­toi­hin on onnis­tunut. Yht­enäisem­piä laatu­vaa­timuk­sia on luo­tu, mut­ta koordi­noidun suun­nit­telun puute aiheut­taa yhä haastei­ta. Jän­nit­teitä on edelleen eri psykoter­api­a­su­un­tausten välil­lä: toiset pain­ot­ta­vat enem­män yksilöl­lisiä kehi­tyk­sel­lisiä ja hoito­suh­teen rak­en­tu­miseen ja paran­tavi­in ele­ment­tei­hin liit­tyviä kysymyk­siä, toiset man­u­al­isoitu­ja tekni­ikoi­ta ja oirekeskeisiä hoitopaket­te­ja. Hoito­jär­jestelmän tasol­la vaikut­tavu­ut­ta voidaan edis­tää yhdis­tämäl­lä harkiten mata­lan inten­si­teetin hoito­ja, näyt­töön perus­tu­via menetelmiä ja uusia teknolo­gioi­ta per­in­teis­ten vaa­ti­van tason psykoter­a­pi­oiden kanssa. Inno­vati­ivisia ideoita ja jatku­vaa tutkimus­ta tarvi­taan psykoter­api­ak­en­tän kehittämiseksi.

Kir­joi­tus on aiem­min julka­istu nimel­lä “Psy­chother­a­py and psy­chother­a­pists in Fin­land from 1980’s to 2020’s – reflec­tions on changes as seen by a psy­cho­an­a­lyt­ic prac­ti­tion­er-researcher”. Invit­ed Edi­to­r­i­al. Psy­chi­a­tria Fen­ni­ca, 5, 2024, 18‒27. Viit­teet eivät sisäl­ly Psy­chi­a­tria Fen­ni­can artikkeliin.

Suomen­nos Markus Johansson

Viit­teet

1Suomes­sa muun muas­sa pro­fes­sori Veikko Aal­ber­gin johdol­la 1980- ja 1990-luvuil­la toteu­tuneet fokaalisen psyko­dy­naamisen lyhyt­ter­api­an koulu­tuk­set täy­den­sivät merkit­tävästi psyko­ana­lyyt­tisen koulu­tuk­sen saanei­den lyhyt­ter­apiaosaamista. Nyt 2020-luvul­la on meneil­lään uusi aikara­jal­lisen ter­api­an jatkok­oulut­tau­tu­misen syk­li, minkä innoit­ta­jana on teo­reet­tis­es­ti ja menetelmäl­lis­es­ti tarken­tunut ja tutkimus­näytöl­lis­es­ti vah­va tun­nekeskeinen psyko­dy­naamisen lyhytpsykoterapia.

2Koulu­tu­so­hjelmien tar­jon­ta on yhtey­dessä niihin kohdis­tu­vaan kysyn­tään ja kil­pailu­tuk­sen käytän­töi­hin. Tiet­tävästi ei ole selvitet­ty, mil­lä perus­teel­la psykoter­apeut­tik­oulu­tuk­seen hakeu­tu­vat tekevät val­in­to­ja ensisi­jai­sista tai tois­si­jai­sista hakuko­hteis­taan. Asi­aan liit­tynee tietoisia ja tiedosta­mat­to­mia mieliku­via, taloudel­lisia tek­i­jöitä, pohd­in­taa koulu­tuk­sen käyt­töar­vos­ta ja laadus­ta ja koke­mus sen henkilöko­htais­es­ta sovel­tuvu­ud­es­ta. Psyko­ana­lyyt­tisen koulu­tuk­sen val­in­ta mieti­tyt­tänee hak­i­joi­ta ainakin suurem­pi­en kus­tan­nusten vuok­si (oma hoito pidem­pi, koulu­tuk­ses­sa pienem­pi ryh­mäkoko), mitä voi tosin tas­apain­ot­taa syväl­lisenä, monipuolise­na ja laa­ja-alaise­na koet­tu koulu­tus, panos­tus omaan itseen­sä ja ammatil­liseen osaamiseen etenkin pitkäaikaisten hoito­suhtei­den näkökulmasta.

3Mie­len­ter­vey­den palvelu­jär­jestelmässä ja ter­a­pi­oiden rahoituk­ses­sa tapah­tu­vat isot muu­tok­set hei­jas­tu­vat luon­nol­lis­es­ti myös psykoter­api­ak­ent­tään. Kuntou­tusp­sykoter­api­an osalta ei ole näyt­töä siitä, että sen asi­akas­määrät oli­si­vat laskus­sa, vaik­ka vuo­den 2025 aikana psykoter­apeu­tit ovat rapor­toi­neet vähen­tyneistä ter­api­aky­se­ly­istä. Mah­dol­lis­es­ti kyse on siitä, että vuosia jatkunut kasvu on tasaan­tu­mas­sa ja että yksi­tyisel­lä sek­to­ril­la toimivien ter­apeut­tien tar­jol­la ole­vat ter­apia-ajat ovat lisään­tyneet. Eläkeikäiset psykoter­apeu­titkaan eivät usein lope­ta kokon­aan mielekkääk­si koke­maansa työtä vaan voivat jatkaa sitä pitkäänkin pienimuotoisesti.

4Muu­tos on siis todel­la merkit­tävä. Laa­ja-alainen valikoima tutkimus­näyt­töön perus­tu­via läh­estymistapo­ja on perustel­tua, mut­ta muu­tostren­de­jä ohjaa­vat vah­vasti myös ter­veyspoli­it­tiset vaikut­timet, kil­pailu ja markki­navoimat, jot­ka osin ovat vaikeasti ennakoitavia ja hal­lit­tavia mut­ta joi­hin voi ja tulee myös pyrk­iä vaikuttamaan.

5Vaik­ka sat­un­nais­tet­tu­ja tutkimuk­sia yleis­es­ti pide­tään epi­demi­olo­gias­sa ensisi­jaise­na menetelmänä kli­inisen vaikut­tavu­u­den osoit­tamisek­si, niiden käyt­töön psykoter­api­an yhtey­dessä liit­tyy monia rajoituk­sia ja virhelähteitä, ks. esim. Sam­po­lahti & Kur­ri (2025).

6Nyky­is­ten hyv­in­voin­tialuei­den mie­len­ter­veystyön ja päi­hde­palvelu­iden uud­is­tustyö on tätä kir­joitet­taes­sa vas­ta muotou­tu­mas­sa ja oman psykoter­api­an palve­lu­tuotan­non ja ostopalvelu­iden pain­opis­teet haus­sa. Psyko­dy­naamis­ten hoit­o­ma­llien osalta näyt­tää lupaaval­ta, että ainakin men­tal­isaa­tioter­api­aan perus­tu­via hoit­o­ma­lle­ja ja julkisen sek­torin oman henkilöstön koulu­tus­ta on joil­lakin alueil­la kehit­teil­lä. On kuitenkin myös organ­isatorisia, asen­teel­lisia esteitä ja toisi­naan varsin rajaavaa suh­tau­tu­mista sel­l­aisi­in tutkimus­pe­rusteisi­inkin hoit­o­ma­llei­hin, jot­ka eivät vas­taa hallinnol­lises­sa vas­tu­us­sa ole­vien näkemyksiä. 

7Tutkimuk­sen näkökul­mas­ta Kelan kuntoutuk­sen mit­tavista asi­akasvir­roista on tois­taisek­si ollut varsin raja­tusti mah­dol­lista tehdä syven­tävää tutkimus­ta ymmär­ryk­sen lisäämiselle siitä, mitkä tek­i­jät määrit­tävät onnis­tunei­ta ter­api­apros­esse­ja. Rek­ister­i­ti­etoa ei ole saatavis­sa muun muas­sa keskey­tyneistä ter­api­apros­es­seista, eivätkä uute­na seu­ran­tavä­li­neenä hil­jat­tain käyt­töön ote­tut CORE-palauteky­se­lyn tiedot ole tutkimuk­sen käytettävissä.

Kir­jal­lisu­us

Avoin­da­ta (2023). Sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­henkilöt. Tietokan­ta. Ladat­tavis­sa osoit­teesta https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/sosiaali-ja-terveydenhuollon-ammattihenkilot

Bor­din, Edward S. (1979). The gen­er­al­iz­abil­i­ty of the psy­cho­an­a­lyt­ic con­cept of the work­ing alliance. Psy­chother­a­py: The­o­ry, Research & Prac­tice, 16, 252‒260.

Clark, David M. (2018). Real­iz­ing the mass pub­lic ben­e­fit of evi­dence-based psy­cho­log­i­cal ther­a­pies: The IAPT pro­gram. Annu­al Review of Clin­i­cal Psy­chol­o­gy, 14(1), 159–183.

Cui­jpers, Pim; Miguel, Clara; Har­rer, Math­ias; Plessen, Con­stan­tin Y.; Ciharo­va, Mar­ke­ta; Ebert, David, & Kary­ota­ki, Eri­ni (2023). Cog­ni­tive behav­ior ther­a­py vs. con­trol con­di­tions, oth­er psy­chother­a­pies, phar­ma­cother­a­pies and com­bined treat­ment for depres­sion: a com­pre­hen­sive meta-analy­sis includ­ing 409 tri­als with 52,702 patients. World Psy­chi­a­try, 22, 105‒115.

Green­berg, Jay R. & Mitchell, Stephen A. (1983). Object rela­tions in psy­cho­an­a­lyt­ic the­o­ry. Cam­bridge: Har­vard Uni­ver­si­ty Press.

Han­nu­la, Jor­ma; Aal­berg, Veikko; Kaipainen, Markku; Niem­i­nen, Kale­vi; Pentin­saari, Juk­ka-Pekka & Sil­ven­noinen, Han­nu (1989). Psykoter­apia lääkin­näl­lisenä kuntoutuk­se­na. Selvi­tys lääkin­näl­lisenä kuntoutuk­se­na tapah­tuneesta psykoter­api­as­ta HYKS:n Psyki­a­tri­an klinikas­sa vuon­na 1987. Tutkimusjulka­isu­ja 3/89. Helsin­ki: Helsin­gin yliopis­tolli­nen keskussairaala.

Heinonen, Erk­ki; Knekt, Paul; Härkä­nen, Tom­mi; Vir­ta­la, Esa & Lind­fors, Olavi (2018). Child­hood adver­si­ties as pre­dic­tors of improve­ment in psy­chi­atric symp­toms and glob­al func­tion­ing in solu­tion-focused and short- and long-term psy­cho­dy­nam­ic psy­chother­a­py dur­ing a 5‑year fol­low-up. Jour­nal of Affec­tive Dis­or­ders, 235, 525–534.

Johans­son, Robert; Björk­lund, Mar­tin; Horn­borg, Christof­fer; Karls­son, Sti­na; Hess­er, Hugo; Ljots­son, Brjann; Rousseau, Andreas; Fred­er­ick, Ronald J. & Ander­s­son, Ger­hard (2013). Affect-focused psy­cho­dy­nam­ic psy­chother­a­py for depres­sion and anx­i­ety through the inter­net: a ran­dom­ized con­trolled tri­al. PeerJ, 102, 1‒22.

Johans­son, Robert; Hess­low, Thomas; Ljots­son, Brjann; Jans­son, Angel­i­ca; Jon­s­son, Lina; Fardig, Smil­la; Karls­son, Jose­fine; Hess­er, Hugo; Fred­er­ick, Ronald J.; Lil­lien­gren, Peter; Carl­bring, Per & Ander­s­son, Ger­hard (2017). Inter­net-based affect-focused psy­cho­dy­nam­ic ther­a­py for social anx­i­ety dis­or­der: A ran­dom­ized con­trolled tri­al with 2- year fol­low-up. Psy­chother­a­py (Chic), 54, 351–360.

Kallio, Mar­jat­ta (2009). Henkilöko­htainen tiedonanto.

Kela (2024). Kuntou­tusti­las­to 2023. Ladat­tavis­sa osoit­teesta http://hdl.handle.net/10138/575571

Kern­berg, Otto (1975). Bor­der­line con­di­tions and patho­log­i­cal nar­cis­sism. New York: Jason Aronson.

Kim, John­ny S.; Smock, Sara; Trep­per, Ter­ry S.; McCol­lum, Eric E. & Franklin, Cyn­thia (2010). Is solu­tion-focused brief ther­a­py evi­dence-based? Fam­i­lies in Soci­ety, 91, 300–306.

Knekt, Paul; Lind­fors, Olavi, & Laak­so­nen, Maar­it (2010). Helsin­gin Psykoter­apiatutkimus – psykoter­a­pi­oiden vaikut­tavu­us viiden vuo­den seu­ran­nas­sa. Raport­ti 33/2010. Helsin­ki: Ter­vey­den ja hyv­in­voin­nin laitos.

Knekt, Paul; Lind­fors, Olavi; Ren­lund, Camil­la; Sares-Jäske, Lau­ra; Laak­so­nen, Maar­it A. & Vir­ta­la, Esa (2011). Use of aux­il­iary psy­chi­atric treat­ment dur­ing a 5‑year fol­low-up among patients receiv­ing short- or long-term psy­chother­a­py. Jour­nal of Affec­tive Dis­or­ders, 135, 221–230.

Laak­so­nen, Maar­it L. (2014). Patient suit­abil­i­ty for short-term and long-term psy­chother­a­py. Tutkimus 2014_144. Helsin­ki: Ter­vey­den ja hyv­in­voin­nin laitos.

Laukka­nen, Eila (2022). Psykoter­api­ak­oulu­tuk­sen nykyti­la ja haas­teet ja tarvit­ta­vat toimen­pide-ehdo­tuk­set. Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iön raport­te­ja ja muis­tioi­ta 2022:19. Helsin­ki: Sosi­aali- ja terveysministeriö.

Leich­sen­ring, Falk & Stein­ert, Chris­tiane (2017). Is cog­ni­tive behav­ioral ther­a­py the gold stan­dard for psy­chother­a­py? The need for plu­ral­i­ty in treat­ment and research. JAMA, 318(14), 1323‒1324.

Li, Eliz­a­beth; Kealy, David; Aaf­jes-van Doorn, Katie; McCol­lums, James; Cur­tis, John T.; Luo, Xiaochen & Sil­ber­schantz, Geroge (2024). “It felt like I was being tai­lored to the treat­ment rather than the treat­ment being tai­lored to me”: Patient expe­ri­ences of help­ful and unhelp­ful psy­chother­a­py. Psy­chother­a­py Research, 5(35), 695‒709.

Lil­lien­gren, Peter (2023). A com­pre­hen­sive overview of ran­dom­ized con­trolled tri­als of psy­cho­dy­nam­ic psy­chother­a­pies. Psy­cho­an­a­lyt­ic Psy­chother­a­py, 2(37), 117140.

Lind­berg, Mar­tin Schevik; Brattmyr, Mar­tin; Lundqvist, Jakob; Solem, Stian; Hjem­dal, Odin; Roos, Eirik; Fjeld­sæter, Ane Bjøru; Jörgvins­son, Thrös­tur; Cor­nish, Peter & Hav­nen, Audun (2024). Is the Nor­we­gian stepped care mod­el for allo­ca­tion of patients with men­tal health prob­lems work­ing as intend­ed? A cross-sec­tion­al study. Psy­chother­a­py Research, 6(35), 932–944.

Lind­fors, Olavi; Knekt, Paul; Heinonen, Erk­ki & Vir­ta­la, Esa (2014). Self-con­cept and qual­i­ty of object rela­tions as pre­dic­tors of out­come in short- and long-term psy­chother­a­py. Jour­nal of Affec­tive Dis­or­ders, 152‒154, 202211.

Lutz, Wolf­gang; Cas­tonguay, Louis G.; Lam­bert, Michael J. & Barkham, Michael (2021). Tra­di­tions and new begin­nings: his­tor­i­cal and cur­rent per­spec­tives on research in psy­chother­a­py and behav­ior change. Teok­ses­sa Barkham, Michael; Lutz, Wolf­gang & Cas­tonguay, Louis G. (toim.), Bergin and Garfield’s hand­book of psy­chother­a­py and behav­ior change. 7th edi­tion, 318. New York: Wiley.

Lääk­in­töhal­li­tus (1984). Psykoter­api­an kehit­tämi­nen julkises­sa ter­vey­den­huol­los­sa. Ohjekir­ja 4/84. Helsin­ki: Val­tion painatuskeskus. 

Nor­cross, John C. & Lam­bert, Michael J. (2018). Psy­chother­a­py rela­tion­ships that work III. Psy­chother­a­py, 55(4), 303–315.

Paul, Gor­don L. (1967). Strat­e­gy of out­come research in psy­chother­a­py. Jour­nal of Con­sult­ing Psy­chol­o­gy, 31(2), 109–118.

Pau­nio, Tiina; Lind­fors, Olavi; Kals­ka, Hely; Karls­son, Has­se; Kur­ri, Kat­ja; Lehtovuori, Pir­jo; Melart, Paula; Melartin, Tar­ja; Näätä­nen, Petri; Pirko­la, Sami & Wahlström, Jarl (2012). Psykoter­api­apros­es­sit nyt ja tule­vaisu­udessa. Suomen Lääkärile­hti, 37(67), 2547‒2553.

Pylkkä­nen, Kari; Pöl­lä­nen, Rai­jali­isa, & Upanne, Maila (toim.) (1995). Psykoter­apia Suomes­sa. Oppai­ta 29. Helsin­ki: Stakes.

Roth, Antho­ny & Fon­agy, Peter (2005). What works for whom? A crit­i­cal review of psy­chother­a­py research. Sec­ond edi­tion. New York: Guilford.

Saarni, Samuli I.; Nur­mi­nen, Sara; Mikko­nen, Kasperi; Ser­vice, Hele­na; Karo­laak­so, Tino; Sten­berg, Jan-Hen­ry; Ekelund, Jes­per & Saarni, Suo­ma E. (2022). The Finnish ther­a­py nav­i­ga­tor ‒ dig­i­tal sup­port sys­tem for intro­duc­ing stepped care in Fin­land. Psy­chi­a­tria Fen­ni­ca, 53, 120137.

Saarni, Suo­ma (2024). Henkilöko­htainen tiedonanto.

Sam­po­lahti, Timo & Kur­ri, Kat­ja (2025). RCT-tutkimuk­set psykoter­apiatutkimuk­sen ”kul­taise­na stan­dar­d­i­na”? Psykolo­gia, 60(1–2), 83–89.

Selin­heimo, San­na; Gluschkoff, Kia; Kaus­to, Johan­na; Turunen, Jarno & Väänä­nen, Ari (2024). Kuntou­tusp­sykoter­api­an saa­jat ja kesto suun­tauk­sit­tain — rek­isteriseu­ran­tatutkimus vuosil­ta 2014–2021. Duodec­im, 140(11), 964–972

Smith, Mary L.; Glass, Gene V. & Miller, Thoma I. (1980). The ben­e­fits of psy­chother­a­py. Bal­ti­more: John Hop­kins Uni­ver­si­ty Press.

Sosi­aali- ja ter­veysmin­is­ter­iö (2023). Psykososi­aal­is­ten menetelmien käsit­tei­den täs­men­tämis­tarpeet, niihin kuu­lu­vien hoit­o­muo­to­jen käyt­tö ja toteu­tus sekä toimen­piteet niiden saatavu­u­den tur­vaamisek­si. Muis­tio. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://stm.fi/documents/1271139/150418668/Selvitys+psykososiaalisista+menetelmist%C3%A4+090223.pdf/72291d6a-1f9e-1be1-0854-d77ab3b49bc6/Selvitys+psykososiaalisista+menetelmist%C3%A4+090223.pdf?t=1676635452511

Stern, Daniel (1985). The inter­per­son­al world of the infant. A view from psy­cho­analy­sis and devel­op­men­tal psy­chol­o­gy. New York: Basic Books.

Strupp, Hans H. (1978). Psy­chother­a­py research and prac­tice – an overview. Teok­ses­sa Bergin, Allen E. & Garfield, Sol L. (toim.), Hand­book of psy­chother­a­py and behav­ior change. 2nd. edi­tion, 3–22. New York: Wiley.

Suo­ma­lainen Lääkäriseu­ra Duodec­im (2016‒2025). Psyki­a­tri­an Käypä hoito ‑suosi­tuk­set. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://www.kaypahoito.fi/suositukset?erikoisala=1133860

Suo­ma­lainen Lääkäriseu­ra Duodec­im & Suomen Akatemia (2006). Kon­sen­sus­lausuma. Psykoter­apia. 18.10.2006. Luet­tavis­sa osoit­teessa: https://www.duodecim.fi/wp-content/uploads/sites/9/2016/02/lausuma06.pdf

Swift, Joshua K.; Calla­han, Jen­nifer L.; Coop­er, Mick & Parkin, Susan­nah R. (2018). The impact of accom­mo­dat­ing client pref­er­ence in psy­chother­a­py: a meta-analy­sis. Jour­nal of Clin­i­cal Psy­chol­o­gy, 74, 1924–1937.

Ter­api­at etulin­jaan (2024). Han­kkeen verkko­sivut luet­tavis­sa osoit­teessa https://terapiatetulinjaan.fi/

Ter­vey­den­huol­lon palvelu­va­likoima­neu­vos­to (2018). Psykoter­api­at ja muut psykososi­aaliset hoito- ja kuntou­tus­menetelmät mie­len­ter­veys- ja päi­hde­häir­iöi­den hoi­dos­sa. Palvelu­va­likoima­neu­vos­ton perustelu­muis­tio 1.11.2018. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://palveluvalikoima.fi/psykoterapiat-ja-muut-psykososiaaliset-hoito-ja-kuntoutusmenetelmat-mielenterveys-ja-paihdehairioiden-hoidossa

Tuulio-Hen­riks­son, Anna­mari; Heino, Pekka; Toik­ka, Tuu­la & Aut­ti-Rämö, Ilona (2014). Kelan työ- ja opiskelukykyä tuke­va kuntou­tus toteu­tuu eri kestoise­na. Kuntou­tus, 3, 5–17.

Valko­nen, Juk­ka; Hen­riks­son, Mikko; Tuulio-Hen­riks­son, Anna­mari & Aut­ti-Rämö, Ilona (2011). Psykoter­apeu­tit Suomes­sa. Psykoter­api­a­palve­lut ja niiden jär­jestämi­nen. Sosi­aali- ja ter­veysalan selostei­ta 74. Helsin­ki: Kela.

Wake­field, Sarah; Kel­lett, Stephen; Sim­monds-Buck­ley, Melanie; Stock­ton, Daniel; Brad­bury, Abi­gail & Del­gadil­lo, Jaime (2021). Improv­ing access to psy­cho­log­i­cal ther­a­pies (IAPT) in the Unit­ed King­dom: A sys­tem­at­ic review and meta-analy­sis of 10-years of prac­tice-based evi­dence. British Jour­nal of Clin­i­cal Psy­chol­o­gy, 60(1), 1‒37.

Wampold, Bruce. E. (2001). The great psy­chother­a­py debate. Mod­els, meth­ods, and find­ings. Mah­wah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Wampold, Bruce E. & Owen, Jesse (2021). Ther­a­pist effects: His­to­ry, meth­ods, mag­ni­tude, and char­ac­ter­is­tics of effec­tive ther­a­pists. Teok­ses­sa Barkham, Michael; Lutz, Wolf­gang & Cas­tonguay, Louis G. (toim.), Bergin and Garfield’s hand­book of psy­chother­a­py and behav­ior change. 7th edi­tion, 297–326). New York: Wiley.