Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Teija Nissinen: Kysy neuropsykoanalyysista: Mark Solmsin Q&A webinaarit

On sun­nun­tai-ilta helmiku­un lop­ul­la. Lai­tan pyykkikoneen päälle ja hiuk­set kiin­ni – pian alkaa kah­den tun­nin webi­naari, jos­sa osal­lis­tu­jat saa­vat kysyä neu­rop­syko­ana­lyysin uranu­ur­ta­jal­ta Mark Solm­sil­ta mitä vain teo­ri­as­ta, kli­inis­es­tä työsken­telystä tai hänen tutkimuk­sis­taan. Jouluku­us­sa 2020 oli ollut ensim­mäi­nen kyse­ly­tun­ti, jon­ka lopus­sa päätet­ti­in pitää toinen saman­lainen pari kuukaut­ta myöhemmin.

Lasken ener­gia­juo­man lipas­ton reunalle ja avaan Zoom-linkin muu­ta­ma min­u­ut­ti ennen viral­lista alkua. Lin­joil­ta kuu­luu Solm­sin hyvän­tu­ulista rupat­telua oidi­puskom­plek­sista kir­joit­ta­mas­taan artikke­lista, jon­ka lupaa lähet­tää sähkö­pos­titse. Tun­nen jälleen virk­istyväni ilman tölkitet­tyä piris­tet­täkin – videovälit­teisyy­destä huoli­mat­ta tun­nel­ma oli ollut väl­itön ja innos­ta­va heti ensim­mäisen ker­ran alus­ta alkaen.

Kel­lo näyt­tää tasan 19:00, ja Neu­rop­syko­ana­lyyt­tises­sa yhdis­tyk­sessä (The Neu­ropsy­cho­analy­sis Asso­ci­a­tion, NPSA) akti­ivis­es­ti toimi­va psyko­ana­lyytikko Mag­gie Zell­ner New York­ista avaa illan. Osal­lis­tu­jia on yli 30 läh­es tusi­nas­ta eri maas­ta. Suomes­ta käsin olen Etelä-Afrikas­sa asu­van Solm­sin kanssa samal­la aikavyöhyk­keel­lä, mut­ta San Fran­cis­cos­sa syöti­in sun­nun­ta­iaami­aista, ja Aus­tralias­sa työvi­ikko alkoi klo 04:00 aamuluennolla.

Jotkut osal­lis­tu­jista oli­vat olleet jo Solm­sin Clin­i­cal Work­shop ‑ses­siois­sa, mut­ta mon­et min­un lail­lani tuli­vat vas­ta nyt mukaan. ”Kuten tiedätte, en tule pitämään luen­toa,” Solms aloit­taa puheen­vuoron­sa. ”Emme tiedä, mitä illan aikana tapah­tuu ja mitä kysytään – ja se tässä onkin hauskaa.” Nyökkään pon­nekkaasti kam­er­alle. Vaik­ka ses­siois­sa on kysymys-vas­taus-struk­tu­uri, juuri vapaa­muo­toisu­u­den joh­dos­ta siinä on samaa kuin ter­api­ases­siois­sakin. Eri iltana eri ihmis­ten kanssa se olisi muotoutunut toisen­laisek­si. Solm­sin tapa opet­taa on linkit­tävä ja assosi­ati­ivi­nen; hän vas­taa kat­tavasti yhdis­täen ker­tomansa aiem­pi­in kysymyk­si­in. Kah­den tun­nin aikana keskit­tymiskykyni on tästä syys­tä koe­tuk­sel­la, mut­ta teo­ri­an avaami­nen hie­man eri kul­mil­ta tamp­paa ymmär­rystäni neu­rop­syko­ana­lyysin perusteista tiivi­ik­si poh­jak­si pikaisen ylilen­non sijaan.

Ennen kuin vedän yhteen sen, mitä neljän tun­nin eloisan ja monipuolisen keskustelun aikana ehdimme käymään läpi, pohjus­tan lyhyesti neu­rop­syko­ana­lyysin taus­taa. Mark Solms on ensisi­jaiselta koulu­tuk­seltaan neu­rop­sykolo­gi, joka valmis­tui Anna Freud Cen­ter­istä psyko­ana­lyytikok­si ja joka perusti 1990-luvul­la neu­rop­syko­ana­lyysik­si kut­su­tun suun­tauk­sen. Se poh­jau­tuu eri­tyis­es­ti neu­roti­eteil­i­jä Jaak Panksep­pin affek­ti­tutkimuk­sille, jot­ka selit­tävät ihmisen psyyken raken­net­ta ja taustal­la ole­vaa viet­ti­maail­maa. ”Neu­rop­syko­ana­lyysi on nyt kehit­tynyt pis­teeseen, jos­sa voimme päivit­tää Freudin teo­ri­oi­ta ja laa­jen­taa ymmär­rystämme sel­l­aisi­inkin aiheisi­in kuin uskon­to, taide ja tietoisu­u­den synty.”

Irral­lise­na tämä lain­aus voi kuu­lostaa mahtipon­tiselle ja kir­voit­taa jopa tuhah­duk­sen. Ken­ties tätä ennakoiden Solms tois­tu­vasti toteaa ole­vansa freudi­lainen muis­tut­taen, että Freud itse oli vuosia neu­roti­eteil­i­jä ennen kuin tote­si aikansa tieteel­lis­ten meto­di­en ole­van vielä kyken­emät­tömiä kohtaa­maan aivo­jen aset­ta­maa haastet­ta. Neu­ro­tutkimuk­ses­sa käytet­tävät menetelmät ovatkin kehit­tyneet huimasti 1990-luvul­ta alka­en ja varsinkin kuluneen vuosikymme­nen aikana. Esimerkik­si nykyään vas­ta­syn­tyneen aivo­ja pystytään seu­raa­maan kotona tämän ollessa vuorovaiku­tuk­ses­sa ympäristön­sä kanssa siinä mis­sä aiem­min vaavi oli tuu­pat­ta­va tutkimus­laitok­sen tuubiin.

Solm­sille nämä edis­tysaskeleet merk­it­sevät ainakin kolmea asi­aa. Hän tohtii väit­tää, että Freud olisi ollut kehi­tyk­sen suun­nas­ta vain tyy­tyväi­nen – tätä het­keä Freud oli Solm­sin mukaan ennus­tanutkin tule­vak­si. Toisin sanoen aikanaan Freudille psykologi­nen tulokul­ma ihmis­mie­len tutkimises­sa oli ollut huo­mat­tavasti luotet­tavampi kuin tieteelli­nen. Tilanne on nyt tas­apain­ot­tunut siinä määrin, että neu­roti­etei­den löy­dök­siä voi hyö­dyn­tää sekä psyko­ana­lyyt­tisen teo­ri­an kehit­tämisessä ja vahvis­tamises­sa että aikansa elänei­den rön­sy­jen karsimisessa.

Alus­sa oli affekti

Käsit­teet jäsen­tävät ja täs­men­tävät ajat­telua, mut­ta abstrak­tin luon­teen­sa vuok­si voivat aiheut­taa myös väärinkäsi­tyk­siä. Neu­roti­eteitä ja psyko­ana­lyysiä yhteenso­vitet­taes­sa tämä pitää myös paikkansa. Niin­pä on syytä pitää mielessä, että etenkin ter­me­jä ”affek­ti”, ”emootio” ja ”tunne” käytetään välil­lä syn­onyymeinä ja toisi­naan taas hyvinkin spe­sifeinä ja toi­sis­taan eroav­ina ilmauksina.

Neu­rop­syko­ana­lyyt­tises­sa ajat­telus­sa kaiken taustal­la on affek­ti – se on tietoisu­u­den vält­tämätön kivi­jal­ka. Kos­ka affek­ti on silkkaa tietoisu­ut­ta sen perus­tavim­mas­sa muo­dos­saan, ei ole mieltä puhua ”tiedosta­mat­tomista tun­teista”. Solms toteaakin, että kog­ni­tiomme – minkä per­in­teis­es­ti olemme ajatelleet ole­van inhimil­lisen tietoisu­u­den todiste – on mitä suurim­mas­sa määrin tiedostamatonta.

Ja niin sen kuu­luukin olla – organ­is­min sula­van ja ener­giaa säästävän elon kannal­ta on mielekästä automa­ti­soi­da suurin osa pääkop­pamme toimin­nas­ta. Aivokuori koodaa sään­nön­mukaisuuk­sia koke­mamme perus­teel­la, ja niiden poh­jal­ta hip­pokam­pus luo muis­to­ja tulev­as­ta, jota ei ole vielä tapah­tunut. Psyykkisiä pul­mia tulee, kun nämä automa­ti­soidut pros­es­sit ja ennakko-ole­tuk­set eivät vas­taa affek­teina ilmenevi­in tarpeisi­imme. Biolo­giaa ver­tailuko­htana käyt­täen voisi sanoa, että mikäli min­ul­la on nälkä ja juon lasil­lisen vet­tä, saatan kyl­lä sekä pitää janon loitol­la että het­kek­si helpot­taa nälkäisyyt­tä, mut­tei nälän­tun­teen takana ole­va tarve katoa minnekään.

Solms määrit­tääkin vietin juurikin syn­nyn­näisek­si tarpeek­si. Se on fys­i­olo­giaan poh­jau­tu­va vaa­timus, jon­ka tyy­dyt­tämisek­si meil­lä on joukko sisäsyn­ty­isiä vais­to­ja. Vais­tot ovat ensim­mäisiä ennakko-ole­tuk­si­amme siitä, miten viet­ti­tarpei­ta tulisi tyy­dyt­tää, mut­ta ne ovat stereo­tyyp­pisiä ja jäykkiä varsinkin nyky­maail­man mon­imutkaisu­u­den kannal­ta. Kun vielä otamme luku­un, että homo sapi­en­sia ei ohjaa yksi tai edes kak­si viet­tiä, vaan seit­semän – joil­la jokaisel­la on omat vais­ton­sa – niin sisäi­nen kuin ulkoinenkin ris­ti­aal­lokko on vääjäämät­tä eksis­tenssimme perus­ta, ei sivutuote.

Aika top­puutel­la itseäni. Kir­joitin, että viet­te­jä on seit­semän, ja näin Solms opet­taakin. Hän kuitenkin myös lisää, että tämä on tämän­hetki­nen käsi­tys ja luku perus­tuu usei­den eri tutk­i­joiden tutkimuk­si­in. Määrä voi kuitenkin muut­tua sitä mukaa, kun kuvan­tamis­menetelmät kehit­tyvät ja tieto lisään­tyy. Oli­pa viet­tiemme määrä mikä tahansa, kaikkien ytimessä on kuitenkin aivorun­gos­sa sijait­se­va PAG (engl. peri­aque­duc­tal gray). Tämä pienen pavun kokoinen nyk­erö löy­tyy niin Nobelil­la palk­i­t­ul­ta nerol­ta kuin ötökän kielel­lä suuhun­sa lipai­se­val­ta liskoltakin. PAG:lla on monia tehtäviä liit­tyen muun muas­sa kivun koke­muk­seen ja veren­paineen sääte­lyyn. Solm­sin mukaan PAG suorit­taa aistie­lim­istä ja kehos­ta tule­vien ärsykkei­den pri­or­isoin­tia. Val­taosan organ­is­min home­ostaat­tisen (varsinkin biol­o­gisen) tas­apain­on ylläpitämis­es­tä hoita­vat reflek­sit ja automa­ti­soin­ti, joista emme useinkaan ole tietoisia. Mut­ta kos­ka sisäiset ja ulkoiset olo­suh­teet muut­tuvat jatku­vasti, osa tarpeista on syytä kokea tun­teina tietoisu­udessa. Mitä tietoisem­pi yksilö on tun­teis­taan, sitä helpom­pi hänen on löytää adek­vaat­ti tyy­dy­tys tarpeelleen. Lasil­lisen vet­tä sijaan syön herkullisen leivän. Toisin sanoen mikäli automaa­tio tai reflek­sit eivät kykene pitämään yllä organ­is­min emo­tion­aal­ista home­ostaa­sia, yksilön on ryhdyt­tävä psyykkiseen työhön löytääk­seen parem­man ratkaisun affek­tipo­h­jaisille tarpeilleen.

Niin Solm­sille kuin affek­ti­tutk­i­joille laa­jem­minkin on tyyp­il­listä määrit­tää ”home­ostaasi” dynaamise­na ennem­min kuin mil­lään muo­toa pysyvänä – saati rauhan – tilana. Tämä tulee eri­tyisen hyvin ymmär­ret­täväk­si, kun muis­tamme viet­te­jäkin ole­van jo seit­semän kap­palet­ta. Kutakin näistä voi ajatel­la mit­ta­ri­na, jos­sa tyy­dy­tyk­sen tila tavoite­taan viis­arin osoit­taes­sa ylös. Mikäli viis­ari osoit­taa jom­mallekum­malle sivulle, tarpeeni kannal­ta jotain on liikaa tai liian vähän. Jos pale­len, sauna läm­mit­tää min­ut opti­maali­in oloon, kunnes tuskailen jo kuumuut­ta. Nir­vanape­ri­aate onkin yksi Solm­sin kri­ti­ikin kohteista. Siinä mis­sä Solm­sin kuvauk­sen mukaan Freud hah­mot­ti tyy­dy­tyk­sen ole­van lin­eaari­nen jatku­mo – mitä enem­män, sitä parem­pi – mit­tar­i­analo­gial­la nir­vana olisikin tila, jos­sa tarve on tyy­dytet­ty eikä toim­intaa vaa­ti­vaa tun­net­ta enää sik­si ole. Kun en palele tai ole kuumis­sani, kehoni läm­pöti­lan tiedost­a­mi­nen katoaa tietois­es­ta koke­muk­ses­tani. Mut­ta psyykki­nen elämä on har­voin yhtä suo­ravi­ivaista kuin fys­i­ol­o­gis­ten tarpei­demme tyy­dy­tys – seit­semän emo­tion­aal­ista viet­tiä vaatei­neen, ris­tiri­itoi­neen ja defens­sei­neen on kuin kissalau­maa pai­men­taisi. Tämän taidon oppimiseen ei useinkaan ihmisikä edes riitä.

Seit­semän viettiä

Panksep­pia mukaillen Solms kir­joit­taa vietit isoil­la kir­jaimil­la korostaak­seen niiden neu­raal­ista poh­jaa pelkän ilmen­e­mis­ta­van kuvaamisen sijaan. Haeskelu tai pyrkimi­nen (SEEKING) on dopami­ini­jär­jestelmä, jon­ka yli­ak­ti­ivi­su­us aiheut­taa psykoosien posi­ti­iviset oireet eli hal­lusi­naa­tiot. Yhdessä visuaalisen muistin kanssa SEEKING on myös vält­tämätön osa unen­näkemisessä. Vaik­ka se neu­raaliselta kannal­ta ei suo­ranais­es­ti ole masen­nuk­sen takana, masen­nus voi kyl­lä heiken­tää myös SEEK­ING-sys­teemin akti­ivi­su­ut­ta. Kli­inis­es­ti tämä voi näkyä kiin­nos­ta­mat­to­muute­na ja merk­i­tyk­set­tömyy­den tun­teena. Dopami­ini­jär­jestelmän ollessa yli­ak­ti­ivi­nen – kuten mani­as­sa, psykoosis­sa tai liian voimakkaas­sa Parkin­sonin taudin lääk­i­tyk­sessä – yksilö voi kokea laulun­sano­jen tai ohikulk­i­jan kat­seen liit­tyvän mitä tarkoituk­sel­lisem­mal­la taval­la häneen itseen­sä. Myös amfe­tami­inin täpinöit­tävä vaiku­tus johtuu samais­ten neu­raal­is­ten rato­jen aktivoitu­mis­es­ta. SEEKING onkin Solm­sin mielestä lähim­pänä Freudin libido-käsitet­tä, vaikkei niiden välille yhtä­su­u­ru­us­merkkiä olekaan mielekästä lait­taa. Siihen liit­tyvä nautin­to on mukana uteliaisu­u­den kutku­tuk­ses­sa ja jän­nit­tävän tari­nan yllät­tävässä kään­teessä. Yllä­tyk­sen­hakuise­na SEEKING eroaa muista vieteistä, jot­ka suo­si­vat mielu­um­min tut­tua ja tur­val­lista. Vas­takkaisu­ud­es­ta huoli­mat­ta tavoite on sama – vain uuteen akti­ivis­es­ti tutus­tu­mal­la voi vähen­tää epä­var­muu­den nos­tat­ta­maa lev­ot­to­muut­ta ja tehdä sen tutuk­si. Puh­taasti sek­suaa­li­nen himo (LUST) on oma kokon­aisuuten­sa, mut­ta kul­kee usein yhdessä akti­ivisen haeskelun kanssa.

Kli­inis­es­ti ja far­makol­o­gis­es­ti on syytä erot­taa pelolle (FEAR) ja pani­ik­ki-surulle (PANIC/GRIEF) poh­jau­tu­vat ahdis­tuk­sen muodot. Edelli­nen on tyyp­il­listä post-trau­maat­tises­sa oireku­vas­sa, jos­sa yksilö ei ole kyen­nyt puo­lus­tau­tu­maan vais­ton­sa mukaises­ti joko pak­en­e­mal­la tai hyökkäämäl­lä. Pelko itsessään ei ole huono asia – se voi aut­taa noin 25 ikävuo­teen asti kyp­syvää etuot­sa­lohkoa hark­it­se­maan uud­estaan sitä, onko vier­aal­ta sil­lal­ta pää edel­lä hyp­päämi­nen sit­tenkään hyvä ajatus.

Pani­ik­ki-surun jär­jestelmä liit­tyy kiin­tymys­suh­teeseen. Kun pieni nisäkäs on hoita­jan kyl­jessä, sil­lä on hyvä ja läm­min olla – sama autu­u­den tunne saavute­taan kemi­al­lis­es­ti mor­fi­inil­la ja opi­aateil­la. Jos eläin kuitenkin joutuu eroon hoita­jas­taan, on mielekästä parkaista asi­aanku­u­lu­va eroitku huomio­ta saadak­seen. Mikäli vas­takaikua ei tule, on evo­lu­tion­aaris­es­ti järkevää vai­eta ja pysähtyä apaat­tis­es­ti paikoilleen. Sil­loin ei vedä saal­is­ta­jien huomio­ta puoleen­sa, harhaile liian kauas pesältä eikä kulu­ta ener­giavaras­to­ja turhaan. Samas­ta syys­tä tulee ymmär­ret­täväk­si, mik­si PANIC-GRIEF jär­jestelmän vaimen­e­m­i­nen on usein masen­tuneil­la kytkök­sis­sä myös kiin­nos­tuk­sen (SEEKING) menet­tämiseen. Homo sapi­ensin kohdal­la tämä voi tarkoit­taa esimerkik­si lapsen koke­maa yhtey­den mene­tys­tä masen­tuneeseen tai emo­tion­aalis­es­ti tor­ju­vaan van­hempaan. Pelkoon ja pani­ik­ki-suru­un poh­jau­tu­van ahdis­tuk­sen erot­ta­mi­nen toi­sis­taan on sekä kli­inisen työsken­te­lyn että far­makol­o­gisen hoidon kannal­ta tärkeää. Ei siis ole mielekästä tai perustel­tua antaa bentso­di­at­sepi­ine­ja pani­ikkiko­htauk­si­in, kos­ka niiden vaiku­tus perus­tuu aivan toisen neu­raalisen radan toim­intaan ja välittäjäaineisiin.

Kiin­tymys­suh­teeseen liit­tyvä, joskin erilli­nen kokon­aisuuten­sa, on huolen­pito (CARE). Tilas­tol­lis­es­ti tämä on nais­puolisil­la vahvem­pi kuin uroil­la, mut­ta havain­nol­la ei voi perustel­la yhteiskun­ta­jär­jestelmien rak­en­tei­ta. Samal­la taval­la kuin jokaisel­la meil­lä on eri­laiset silmät, kor­vat ja varpaat, myös neu­rol­o­gis­es­tikin jokaisen viet­tipo­h­ja on oman­laisen­sa. Lisäk­si hor­moneil­la, pep­tideil­lä, koke­mal­lamme ja elinkaaremme kohdal­la on voima vaikut­taa viet­tien ilmen­e­miseen. Esimerkik­si PANIC-GRIEF sys­teemi­in liit­tyvä kiin­tymys­suhde aktivoituu noin 6 kuukau­den iässä, ja seesteisen latenssiän jäl­keen LUST lait­taa puber­teetis­sa nuoren koetukselle.

Rai­vo (RAGE) on eri kuin aggres­sio, jon­ka voi jakaa kylmään ja kuumaan. Kylmä aggres­sio voi olla lähempänä SEEK­ING-sys­teemin tuo­maa nautin­toa – jahdin huumaa. Kuuma aggres­sio puolestaan leimah­taa, jos joku aset­tuu min­un ja tavoit­tele­mani tyy­dy­tyk­sen väli­in. Juuri raivon ja kiin­tymyk­sen väli­nen viet­tiri­s­tiri­ita onkin ensim­mäisiä psyykkistä työtä edel­lyt­täviä tun­nemyller­ryk­siä. Olen raivois­sani äidille, joka kieltäy­tyy anta­mas­ta min­ulle halu­a­maani – mut­ta juuri rai­vo vaaran­taa lämpimän yhtey­den, mikä uhkaa sysätä min­ut epä­toivoon. Solm­sin mukaan super­ego kehit­tyykin tästä FEAR- ja RAGE-viet­tien – ja niiden vais­tom­ais­ten toim­inta­mallien – dilem­mas­ta. Vaik­ka raivon tyy­dyt­tävät ilmauk­set – kuten pikku­sis­aren tyrkkäämi­nen edestä – eivät olekaan lapsen yhteiskun­takelpoisek­si kas­vat­tamises­sa toiv­ot­tavia, on sen viet­tipo­h­jaisu­us kuitenkin syytä tiedostaa. Kun kas­vat­ta­jana patis­tan pyytämään anteek­si sis­arelta, voin tah­tomat­tani vahvis­taa false self ‑raken­net­ta depres­si­ivisen posi­tion sijaan. Kuten itses­tämme tiedämme, emme suinkaan aina ole pahoil­lamme kolt­tostemme seu­rauk­sista vaik­ka muu­ta väittäisimme.

Yllät­tävin viet­ti­tarpeemme on leik­ki (PLAY), joka kul­kee mukanamme läpi elämän. Solm­sin mukaan moni ter­apia-asi­akkaista kär­sii juuri vaikeuk­sista leikin alueel­la. He ovat hyvin konkreet­tisia, statuk­ses­taan tarkko­ja, usein ilot­to­mia ja jäykkiä. Hoidol­lis­es­ti onkin oleel­lista pohtia, onko nar­sis­mis­sa kyse PLAY-prob­lemati­ikas­ta vai defenssistä. Leik­ki on mukana mon­es­sa psyykkisessä kehi­tys­vai­heessa – huolta­jan ja lapsen varhaises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa, kie­len kehi­tyk­sessä sekä sosi­aal­is­ten suhtei­den luomises­sa, rajois­sa ja empa­ti­as­sa. Leikissä on myös kyse siitä, kuka määrää tahdin ja kuka seu­raa. Toinen voi olla hie­man min­ua domi­noivampi, mut­ta välil­lä min­unkin on saata­va päät­tää – muuten en enää lei­ki hänen kanssaan. Leikissä opi­taan tun­tei­den sääte­lyä, mut­ta myös luovia, tun­tei­ta työstäviä ratkaisu­ja. Vaik­ka leikissä on tosi kyseessä, se ei saa muut­tua todek­si. Mikäli näin käy, se voi muo­dos­tua trau­maat­tisek­si esimerkik­si sek­su­al­isoi­tu­misen tai sadis­min myötä. 

Neu­rop­syko­ana­lyysi ja kli­ini­nen teoria

Entä kun tun­teet pakot­ta­vat yksilön tekemään psyykkistä työtä? Kun asi­at eivät menekään odotuk­sen­mukaises­ti? Sil­loin kiihtymys kas­vaa, ja huo­maamme kog­ni­ti­ivisenkin tietoisu­u­den tasol­la olemis­tamme vaivaa­van tun­netarpeen. Tämän tun­teen avus­tuk­sel­la on mah­dol­lista löytää parem­pi ratkaisu sisäiseen vaa­teeseen kuin mitä automa­ti­soituneil­la ratkaisuil­la on ollut, tai on enää, tarjota.

Valitet­tavasti tämä on helpom­min san­ot­tu kuin tehty. Ker­ran, eri­tyis­es­ti lap­su­udessa, sisäis­tet­ty ei helpol­la muu­tu. Se on kon­soli­doitu pitkäkestoiseen, kie­len tavoit­ta­mat­tomaan muis­ti­in.  Solm­sille – toisin kuin per­in­teis­es­ti on ajatel­tu – repres­sios­sa ei ole kyse defenssistä, vaan infan­ti­ilista automa­ti­saa­tios­ta. Sanat ”infan­ti­ili” ja ”automa­ti­saa­tio” on selkey­den vuok­si hyvä het­kek­si erot­taa toi­sis­taan. Kuten yllä totesin automa­ti­saa­tio ei ole vain psyyken tavanomainen pros­es­si, vaan suo­ras­taan tavoitel­tu tila. Se säästää aikaa ja ener­giaa eikä kuor­mi­ta hyvin rajal­lista ja hel­posti uuvah­tavaa lyhytkestoista työ­muis­ti­amme. Tarvit­semme työ­muis­tia lukies­samme sähkö­poste­ja, opetel­lessamme kieliä, suun­nitel­lessamme työpäivää – ja käsitel­lessämme emo­tion­aal­isia ristiriitoja.

Toisin sanoen työ­muis­tia tarvi­taan automa­ti­soin­nis­sa, jon­ka takel­telu puolestaan kuor­mit­taa ja pakot­taa työ­muistin löytämään parem­pia ratkaisu­ja. Psyko­ana­lyyt­tiselta kannal­ta tämä parem­pi­en ratkaisu­jen miet­timi­nen tarkoit­taa useim­miten defenssien ja emo­tion­aal­is­ten ris­tiri­ito­jen käsit­te­lyä. Mut­ta kos­ka itse automa­ti­saa­tio on luon­teen­sa mukaises­ti siir­tynyt ei-deklar­a­tivi­iseen muis­ti­in, jos­sa ei ole sym­bol­e­ja, kieltä tai mieliku­via, emme voi sitä sel­l­aise­naan tietois­es­ti ajatel­la tai edes muut­taa. Tämä on trans­fer­enssin ja tois­tamis­pakon ytimessä – ei-deklarati­iviseen muis­ti­in on säilöt­ty tunne ja ennakko-odotus, jot­ka ilmenevät enact­mentinä. Psyko­ana­ly­y­sis­sä pyritään ymmärtämään tämä merk­i­tys, jot­ta tilalle voisi lujit­tua uusia ratkaisu­ja. Van­haa ei voi kuitenkaan pyyhk­iä pois. Mitä syvem­mälle men­nään, sitä enem­män muu­tok­selle on vas­tus­ta. Tässä sana ”infan­ti­ili” on keskeinen psyko­ana­lyyt­tisen kehi­tysp­sykolo­gian kannal­ta. Se viit­taa tiet­ty­jen psyykkisten automa­ti­soi­tu­mis­ten – kuten kiin­tymys­suhde­mallien – varhaisu­u­teen sekä siitä seu­raavaan ennenaikaisu­u­teen. Neu­rol­o­giselta kannal­ta vau­val­la tai taap­er­ol­la ei ole mah­dol­lisu­ut­ta neu­raalis­es­ti kypsem­män mie­len tapaan käsitel­lä psyykkises­ti koke­maansa, sil­lä häneltä puut­tuvat muun muas­sa sekä kie­len tuo­mat työka­lut että episodi­nen (omaelämäk­er­ralli­nen) muisti, joka kehit­tyy vas­ta noin 3‑vuotiaana. Episodises­sa muis­tis­sa on jo mieliku­via ja sym­bol­e­ja, minkä takia tapah­tu­mia on mah­dol­lista palaut­taa kog­ni­ti­iviseen tietoisuuteen.

Repres­sio on pienen mie­len ratkaisu emo­tion­aal­isi­in tarpeisi­in – kuten oidi­puskom­plek­si – joi­ta hän ei yksinker­tais­es­ti voi selvit­tää. Ne kuitenkin ohjaa­vat toim­intaa ja objek­tisuhtei­ta myöhem­mässäkin elämässä. Se, mikä siis repres­sios­sa palaa, on affek­ti, jon­ka kanssa toimeen tulemiseen on löy­det­ty toim­i­ma­ton automa­ti­saa­tio ja tun­tei­den suo­jak­si defensse­jä. Ennen kuin ter­api­as­sa päästään automa­ti­soitunei­den ennakko-ole­tusten päivit­tämiseen, usein vietetään tovi defenssien käsit­telyssä ja jous­tavu­u­den lisäämisessä.

Solms kuvaa Freudin viet­ti­te­o­ri­oiden ole­van pohjim­mil­taan ”objek­tit­to­mia” – niis­sä objek­ti löy­de­tään, kun se katek­toidaan vietil­lä. Solms on toista mieltä ja neu­roti­eteel­lisi­in löy­dök­si­in vedoten puoltaa ennem­min objek­tisuhde­te­o­ri­oi­ta. Selvim­min asia käy ilmi viet­tien CARE ja PANIC-GRIEF kohdal­la, jot­ka ovat objek­ti­in tiukasti kytket­tyjä, mut­ta myös muil­la viidel­lä vietil­lä on omat kytken­tän­sä objek­tei­hin. Esimerkik­si FEAR-vietis­sä kyseessä olisi kyse para­noidis­es­ta – takaisin hyökkäävästä ja kostavas­ta – objektista.

Hyvän ja pahan objek­tin voi kunkin vietin kohdal­la linkit­tää home­ostaasi­in; hyvä-objek­ti tyy­dyt­tää vietin ja paha-objek­ti turhaut­taa. Näin koet­tuina kyse on kuitenkin vielä skit­sopara­noidises­sa posi­tios­sa koe­tu­ista pri­maar­i­ob­jek­teista. Psyykkisenä kehi­tys­te­htävänä on saavut­taa depres­si­ivi­nen posi­tio, jos­sa eri viet­tien spli­tatut hyvät- ja pahat-objek­tit inte­groidaan per­soon­al­lisu­u­teen. Tässä leik­ki (PLAY) on tärkeässä osas­sa, sil­lä sen avul­la yksilö voi oppia uusia tapo­ja tyy­dyt­tää tarve (sub­limoi­da) vais­tom­aisen reagoin­nin sijaan.

Mielestäni seit­semän viet­tiä objek­tei­neen ja tyy­dy­tyksi­neen voi aut­taa myös sovit­ta­maan yhteen viet­ti- ja objek­tisuhde­te­o­ri­oi­ta kan­nat­tavien välistä skismaa. Toisi­naan kuulee kysyt­tävän, onko sek­si kadon­nut kokon­aan psyko­ana­ly­y­sista. Usein kysymys saate­taan esit­tää epä­suo­rasti eri­tyis­es­ti Yhdys­val­lois­sa viri­ilille rela­tion­aaliselle koulukun­nalle. Neu­rop­syko­ana­lyyt­tiselta kannal­ta oleel­lista on se, mis­tä vietistä on kyse. Solms tiivistää Freudin ajatelleen, että nautin­to – oli­pa kyse sek­sistä, kakus­ta tai huvipuis­toa­jelus­ta – on libid­i­naal­ista eli sek­suaal­ista. Mut­ta jos kat­somme seit­semän vietin pitävän paikkansa ja kunkin pyrkivän tahoil­laan home­ostaasi­in, niin nautin­to – eli tarpeen tyy­dy­tys – ei täl­löin ole aina suinkaan sek­suaal­ista. Oikeas­t­aan vain LUST-jär­jestelmässä kyse on yksiselit­teis­es­ti siitä itses­tään. Tämä ei tietenkään tarkoi­ta, etteivätkö asi­at voisi sek­su­al­isoitua psyykessä.

Neu­rop­syko­ana­lyysi ja kli­ini­nen työ

Webi­naareis­sa puhut­ti­in enem­män teo­ri­as­ta kuin konkreet­tis­es­ta kli­inis­es­tä työsken­telystä, johon keski­tytään enem­män Work­shopeis­sa tapaus­es­imerkkien kaut­ta. Rauta­lanka­mal­li­na kunkin asi­akkaan kohdal­la psykoter­apeut­ti pitää mielessään neljää kysymystä.

Ensim­mäisek­si on tarken­net­ta­va, mis­tä tun­teista poti­laan kär­simyk­sessä on kyse. Tai kään­täen: mikä viet­tien väli­nen kon­flik­ti on johtanut toisen viet­ti­tarpeen uhraamiseen? Ote­taan jälleen esimerkik­si masen­tunut van­hempi, jon­ka kon­flik­ti voisi olla RAGE- ja PAN­IC-GRIEF-viet­tien välil­lä, jos­sa syyl­lisyys torp­paa vihan­tun­teet altistaen masen­nuk­selle. Solms on häm­mästyt­tävän var­ma todetes­saan, että mon­imutkaises­sakin oireku­vas­tossa takana on viime kädessä kyse yhdestä emo­tion­aalis­es­ta tarpeesta.

Toinen kysymys on se, miten poti­las on yrit­tänyt tätä tun­netarvet­taan tiedosta­mat­taan tyy­dyt­tää. Eli mil­lainen on ennakko-ole­tus, jon­ka poh­jal­ta poti­las on löytänyt joskus ratkaisun ongel­maansa automa­ti­soiden sen tiedosta­mat­tomaan? Esimerkik­si mikäli oma viha nos­taa syyl­lisyyt­tä, tunne voi jäädä kog­ni­ti­ivises­sa tietoisu­udessa tun­nista­mat­ta altistaen masen­nuk­selle. Tämä joh­dat­taa kol­man­nen kysymyk­sen luokse: Mitä ovat sekun­daaride­fenssit? Solm­sin mukaan muun muas­sa obsess­si­ivis-kom­pul­si­ivi­nen toim­inta voi olla juuri RAGE-vietin sivu­ut­tamisen taustal­la. Neljäs tutkimuskysymys on, mil­lainen on trans­fer­enssi ja miten se on ilmen­nyt aiem­min poti­laan elämän aikana.

Lopuk­si

Neu­rop­sykologi­nen ja ‑tieteelli­nen ter­mi­nolo­gia voi tun­tua toisi­naan vier­aalle etenkin niille, jot­ka tun­te­vat enem­män vetoa jopa lyyriseen psyko­ana­lyyt­tiseen kir­jal­lisu­u­teen. Esimerkik­si Adam Phillips on haas­tat­telus­sa toden­nut neu­rop­syko­ana­lyysi­in liit­tyen, että kokee aiv­ot ihmisen vähiten houkut­tel­e­vak­si ruumi­inosak­si. Tämä oli pitkään omakin koke­muk­seni – sytyin enem­män lacani­lais­es­ta yhteiskun­takri­ti­ik­istä ja Freudin paikoin runol­li­sista kir­joituk­sista. Sytyn edelleen, mut­ta olen huo­man­nut eri teo­ri­oiden ris­tikkäis­pö­ly­tyk­sen ole­van vieläkin kiehto­vam­paa ja ter­apeut­tisen työsken­te­lyn kannal­ta hyödyl­lisem­pää. Varsinkin trau­ma-käsit­teen osalta olen kokenut mielekkääk­si pohtia ja erotel­la sitä aivo­jen, mie­len, ruumi­in ja sosio­his­to­ri­an näkökul­mista. Miljoo­nia vuosia van­hat vais­tomme ja neu­raa­li­nen arkkite­htu­urimme on hyvä tuntea.

Solms on myös tarkkana neu­rop­syko­ana­lyysin nimis­sä tehtävistä väit­tämistä. Toisin sanoen hän tuo esille tämän­hetkisen tiedon rajat ja puut­teet samal­la tarttuen väit­tämi­in, jois­sa kokee psyko­ana­lyytikko­jen ymmärtävän neu­roti­eteel­lis­ten löy­dösten antia väärin ja sen poh­jal­ta tekevän erheel­lisiä päätelmiä. Muun muas­sa Otto Ken­berg on Solm­sin mukaan erheel­lis­es­ti niput­tanut seit­semän viet­tiä joko libido- tai thanatos-kylt­tien alle. Väärinkäsi­tys johtuu siitä, että Kern­berg on kat­sonut viet­tien SEEKING, LUST, PLAY ja CARE ole­van mieli­hyvää ja puolestaan RAGE, FEAR ja PANIC-GRIEF mieli­pa­haa tuot­tavia. Mut­ta mieli­hyvä ja ‑mieli­pa­ha eivät syn­ny vieteistä, vaan affek­ti­tarpei­den tilas­ta. Neu­roti­eteel­lisessä näkökul­mas­sa ei siis mielestäni ole kyse – toisin kuin psyko­ana­lyysin ankara kri­itikko Fred­er­ick Crews väit­tää – Freudin uppoa­van laivan epä­toivois­es­ta pelastamisesta.

”Neu­rop­syko­ana­lyysi on mielestäni parem­pi teo­ria kuin aikaisem­mat,” Solms toteaa toisen webi­naarin lopus­sa. ”Mut­ta sil­lä ei voi selit­tää kaikkea.”