Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Ossi Takala: Rakkauden haudalla

Tris­tan ja Isol­de eivät rakas­ta­neet toisi­aan. Se, mitä he rakas­ti­vat, oli rakkaus itsessään. Moni rakas­taa enem­män rakas­tu­mista ja rakkau­den tun­net­ta kuin sen kohdet­ta. Tämä johtuu siitä, että nyky­hetken rakkau­sob­jek­tit ovat alku­peräisen menete­tyn rakkau­sob­jek­tin korvikkei­ta, jot­ka hoita­vat van­ho­ja rakkau­den haavo­ja. Rakas­tu­mi­nen on lupaus men­neisyy­den tyy­dyt­tämät­tömien tarpei­den lop­ul­takin tapah­tu­vas­ta täyt­tymyk­ses­tä. Rakkau­den kohteen etsimi­nen on tas­apain­oilua alku­peräisen rakkau­sob­jek­tin jäl­jelle jät­tämien toivei­den ja tarpeen löytää uusi pohjim­mil­taan aivan eri­lainen rakkau­sob­jek­ti välil­lä. Rakkau­den kohde kokee itsen­sä pro­jek­ti­ivisen iden­ti­fikaa­tion seu­rauk­se­na ide­al­isoiduk­si. Aikuise­na ei voi enää saavut­taa varhais­lap­su­u­den sym­bioot­tista yhteen­su­lau­tu­mista, vaan yri­tys sen tavoit­telemiseen johtaa ain­oas­taan kär­simyk­seen ja ker­ta toisen­sa perään rakkaudessa pet­tymiseen. (Diena 2018, 40‒45, 62‒77, 187‒188.)

”He laulavat ennen kaikkea rakkaud­es­ta, ja se on aivan paikallaan, sil­lä mikään ei tarvitse kau­nis­telua siinä määrin kuin rakkaus” (Lagerkvist 1976, 144).

Nar­sisti­nen rakkaus ei pysty tyy­dyt­tämään täysin sek­suaal­isia ja mui­ta rakkau­den tarpei­ta. Tyy­dy­tyk­sen saavut­ta­mi­nen edel­lyt­tää omnipotenssista ja riip­pu­vu­u­den kieltämis­es­tä luop­umista. Tarve rakas­taa ja tul­la rakaste­tuk­si on kaikkien ihmis­suhtei­den taustal­la ole­va perus­tarve. Tämän päivän Narkissos on psyykkises­ti deprivoitunut, emo­tion­aalisen vuorovaiku­tuk­sen ulkop­uolel­la kas­vanut ja rakkaut­ta odot­ta­va lev­o­ton lap­si. Hän ei kuu­lu mihinkään aikaan, paikkaan tai rakkau­teen. Häneltä puut­tuu mieliku­va rakas­tavas­ta van­hem­mas­ta. Kuin­ka voi rakas­taa toisia ilman tätä? Tyhjyys on aikamme nar­sis­mia, ja äärim­mäisen vapau­den nimi on yksinäisyys. Ohut­nahkaisen nar­sis­tisen muukalaisen on mah­do­ton­ta uskoa ole­vansa rakkau­den arvoinen. Vaku­ut­te­lut eivät auta, ja kun toiset väsyvät jatku­vi­in vaku­ut­telun vaa­timuk­si­in, tulee oma arvot­to­muus todis­te­tuk­si. Pak­sunahkainen rakas­taa egoideaali­aan niin, että ulkoisille ja sisäisille objek­teille ei riitä rakkaut­ta. Muut ovat arvot­to­mia. Kumpikin polku on yksinäi­nen ja rakkaudeton. Myös psykoter­api­an onnis­tu­mi­nen edel­lyt­tää riip­pu­vu­u­den löytämistä, mie­len ja ruumi­in avaamista toiselle kulkea. Usein yksinäisyys tiivistyy huokauk­seen: ”Kukaan ei rakas­ta min­ua.” Itsein­ho ja ‑tuhoisu­us kas­va­vat rakkau­den puut­teesta. Rakkau­den ulkop­uolelle jäämisen koke­muk­sen kipua voidaan helpot­taa monin keinoin, kuten päi­htein tai viil­telemäl­lä. Oras­tavien ihmis­suhtei­den, myös hoito­suh­teen, tiedostam­a­ton tuhoami­nen on alku­peräisen rakkau­den puut­teen tois­tamista. Tois­tu­vat rakkaudet­tomat suh­teet lisäävät tuskaa. Rakkau­den puut­teen täyt­tää aggres­sio itseä ja toisia kohtaan. (Sil­ta­la 2006, 339‒343; Takala 2013, 254.)

Rakkau­den synty

Rakkaus­suhde kohtu­vau­vaan syn­tyy raskau­den kestäessä. Äidin siir­to­taakat, vaikeat elämänolo­suh­teet ja ambivalenssi äitiy­teen liit­tyen vaikeut­ta­vat rakkaus­suh­teen syn­tyä. Kun vau­va syn­tyy, rakkaut­ta on vau­van kut­su­un vas­taami­nen. Har­moni­nen yhdessäo­lo, yhdessä olemisen koke­mus, vas­tavuoroinen ihastelu ja pro­jek­ti­ivisen iden­ti­fikaa­tion kaut­ta kom­mu­nikoimi­nen sito­vat objek­tit tun­nekoke­muk­sel­lis­es­ti yhteen. Rakkaus on kat­selua, ymmärtämistä, etsin­tää ja merk­i­tyk­sen antamista. Rakkaus on toisen tarkoi­tus­pe­rien ja todel­lisu­u­den tun­nistamista ja ymmärtämistä. (Diena 2018, 29‒30.) Vau­van tarpeet, toiveet ja pelot välit­tyvät äidille tun­tei­den väl­i­tyk­sel­lä. Vas­tatun­teet vies­tivät vau­van tarpeista ja tun­teista. Äid­in­rakkaus suo­jaa vau­vaa liian suuril­ta frus­traa­tioil­ta. Jos vau­va pet­tyy rakkau­den ja hoivan tarpeis­saan, yhdis­tyy kaikki­in myöhempi­in kiin­tymys­suhteisi­in pet­tymyk­sen pelko ja häpeän var­jo, joka herää aina, kun rakkau­den, riip­pu­vu­u­den ja huolen­pidon tarpeet nos­ta­vat päätään. Häpeäla­maan­nus on tunne, joka herää, kun elin­tärkeä rakkaus­suhde on uhat­tuna. Rakkaut­ta ja kon­tak­tia tar­joam­a­ton äiti on Win­ni­cot­tin ja Greenin kuvaa­mal­la taval­la kuol­lut äiti, jon­ka vau­va on tuomit­tu yksinäiseen rakkaudettomuuteen.

Tove Janssonin Muumi­pap­pa ja meri (1965/1987) ‑kir­jan alus­sa lapse­na orvok­si jäänyt Muumi­pap­pa kokee tarpeet­to­muu­den tun­net­ta, joka uhkaa hylät­tyjä lap­sia. Pap­pa pelkää ole­vansa tarpee­ton, kun Muumi­mam­man rakkaus suun­tau­tuu lap­si­in. Hän kokee Laiok­sen kohtalon kok­ies­saan jäävän­sä rakkau­den elämänke­hän ulkop­uolelle. Tunne on tut­tu mon­elle tuoreelle isälle. Muumi­pap­pa löytää paikkansa miehisil­lä seikkailu­un ja suo­jelu­un liit­tyvil­lä keinoil­la. Tari­na ker­too rakkau­den kaipu­us­ta ja sen menet­tämisen pelosta. Kun per­he majoit­tuu vihamieliselle saarelle, per­heen keskinäi­nen rakkaus yhdis­tää hei­dät. Mörkö edus­taa tari­nas­sa rakkaudet­to­muut­ta ja tun­nekylmyyt­tä, joka on varhai­sista pelois­tamme kauhistuttavin.

”Jokainen joka on pidel­lyt kädessään

meren silot­ta­maa kiveä

tietää että jatku­val­la hyväi­lyl­lä on val­ta­va voima”

(Tom­my Taber­mann 2007)

Psykoter­api­as­sa havaitaan, että poti­laat kär­sivät ensi sijas­sa tun­teis­taan. Tun­teet edus­ta­vat tyy­dyt­tämät­tömiä tarpei­ta, ja tun­nehäir­iöt ovat seu­raus­ta epäon­nis­tuneista yri­tyk­sistä tyy­dyt­tää niitä. Psykoter­api­as­sa löy­de­tään toimi­vampia tapo­ja tyy­dyt­tää tarpei­ta, ja se johtaa parem­paan tun­nesääte­lyyn. Tavoit­teena on muut­taa yksilön tai ryh­män automaat­tisia toim­inta­su­un­nitelmia. Sik­si psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia keskit­tyy tun­nista­maan tun­tei­ta, joiden ei vält­tämät­tä tun­nis­te­ta liit­tyvän itseen. Niitä työstämäl­lä kehit­tyy kyky koh­da­ta maail­ma, löytää ja solmia tyy­dyt­täviä sek­suaali- ja ihmissuhteita.

Etenkin ryh­mi­in liit­tymistä ja niis­sä toim­imista varten yksilön tulee löytää myös kyky yhteiseen leikki­in. (Solms 2018, 1‒5). Aggres­sio hajot­taa ryh­miä ja yhteisöjä, kun taas rakkaus sitoo niitä yhteen. Pelko ja tunne rakkau­den ulkop­uolelle jäämis­es­tä herät­tää tuhoavu­ut­ta itseä ja mui­ta kohtaan. Kateel­lisen ja ahneen voi olla alku­un mah­do­ton­ta ottaa vas­taan hyvää muil­ta tai luo­da suhdet­ta toisi­in. Sen sijaan hän pyrkii tuhomaan koko ryh­män, kun rakkaus herät­tää tiedosta­mat­toman tuhovim­man. Tästä on esimerkkinä maa­han­muut­ta­ji­in kohdis­tu­va viha. Maa­han­muut­ta­ji­in kohdis­tu­va kateus kitey­tyy taloudel­lis­ten seikko­jen ympärille: pako­laiset saa­vat mieliku­vis­sa sen kaiken hyvän ilmaisek­si, jos­ta itse on jäänyt pait­si. Todel­lisu­udessa se hyvä, jota ei rahal­la saa, on puut­tunut van­hempi­en rakkaus.

Vihan ja rakkau­den tulee yhdis­tyä toisi­in­sa sekä objek­ti­in, jot­ta aggres­sio ei dis­so­sioidu eril­lisek­si saarek­keek­si vau­van per­soon­al­lisu­u­teen. Aggres­sio on osa prim­i­ti­ivisen rakkau­den ilmaisua. Jos kehi­tyk­selli­nen aggres­sio puut­tuu, jää kehit­tymät­tä myös kyky rakkau­teen ja ihmis­suhtei­den luomiseen. Vas­ta kun aggres­sio yhdis­tyy rakkau­teen, objek­tisuh­teet alka­vat tun­tu­maan todel­lisil­ta ja itsen ulkop­uolisil­ta. Viha syn­nyt­tää objek­tisuhteisi­in yksilöi­tymisen ja eril­lisyy­den tun­teet, jot­ka saa­vat tun­temaan itsen ole­mas­sa ole­vak­si, todel­lisek­si ja rakaste­tuk­si. Samal­la kehit­tyy kyky rakas­taa. Win­ni­cott puhuu kuole­man­vi­etin sijaan piit­taa­mat­tomas­ta rakkaud­es­ta. Kyse on vau­van häikäilemät­tömästä elämän­nälästä, joka kohdis­tuu objek­ti­in välit­tämät­tä tämän kohtalosta. Rakkaut­ta tes­tataan jatkuvil­la hyökkäyk­sil­lä. Jos rakkaudelle ei syn­ny kasvualus­taa mielessä, ahdis­tus, aggres­sio ja mie­len sisäi­nen hajaan­nus lisään­tyvät. Win­ni­cott sanoo äidin vihaa­van las­taan ennen kuin lap­si äitiään. Aggres­si­ivis­ten tun­tei­den yli­val­ta vaikeut­taa tyy­dyt­tävien ihmis- ja rakkaus­suhtei­den luomista ja ylläpi­toa. Myös psykoter­apeut­ti joutuu kipuile­maan poti­laaseen liit­tyvien tun­tei­den kanssa. Ilman vas­tatun­tei­ta ei syn­ny elävää yhteistyö­suhdet­ta, jos­sa poti­laan tun­tei­ta voidaan tutkia. Rakkaus sitoo ihmiset ryh­mis­sä yhteen ja on yhteiskun­nal­lis­ten rak­en­tei­den sekä sosi­aal­is­ten suhtei­den perus­ta. Ezrielin ja Bion­in mukaan ryh­mä pyrkii luo­maan tietyn­laisen suh­teen psykoter­apeut­ti­in vält­tääk­seen toisen­laisen suh­teen, jon­ka se pelkää johta­van katas­tro­faaliseen tuhoavaan suh­teeseen. (Ezriel 1972, 229‒245; Klein 1988, 5; Sarane­va 2006, 59, 62; Takala 2013, 255‒256.)

Vau­va ei vihaa äitiään, vaan halu­aa rakkaut­ta ja hoivaa. Depres­si­ivisen posi­tion kon­flik­ti on tais­telua tuhoavu­u­den, rakas­tamisen ja kor­jaamisim­pulssien välil­lä. Maag­i­sis­sa kor­jaamisyri­tyk­sis­sä epäon­nis­tu­mi­nen vähen­tää lapsen uskoa rakkau­den kaikkivoipaisu­u­teen. Vähitellen lap­si löytää vihansa ja rakkaut­en­sa rajat. Halu ja kyky palaut­taa ennalleen hyvä objek­ti, sisäi­nen ja ulkoinen, toimii perus­tana egon kyvylle säi­lyt­tää rakkaus ja objek­tisuh­teet eläv­inä huoli­mat­ta kon­flik­teista ja vaikeuk­sista. (Segal 1994, 70‒75, 93.) Monel­la poti­laal­la hyvä ja paha ovat säi­lyneet eril­lis­inä saarekkeina, mikä on yksinker­tais­tet­tuna poti­laan pääon­gel­ma. Nar­sis­tise­na raivona näyt­täy­tyvä piit­taam­a­ton rakkaus on poti­laan ain­oa keino yrit­tää tyy­dyt­tää rakkau­den tarpeet ja hakea yhteyt­tä toiseen ihmiseen. Taustal­la on keinot­to­muus ja pelot rakkaudessa tor­ju­tuk­si tulemis­es­ta. Kun vau­va puree rin­taa, ei kyseessä ole suinkaan aina vihan tai kateu­den ilmaisu, vaan objek­tista piit­taam­a­ton rakkaus ja yri­tys hyvän objek­tin sisälle ottamisek­si. Sama voi tois­tua psykoterapiassa.

Nälän tyy­dy­tys ei liity vau­val­la aluk­si rakkau­teen, vaan se on vietino­maista toim­intaa. Vähitellen vau­valle valke­nee, että tyy­dy­tyk­sen saami­nen riip­puu toisen ihmisen rakkaud­es­ta ja halus­ta. Omnipotenssista luop­umi­nen syn­nyt­tää objek­ti­rakkau­den idun. Sym­bioosin purkautues­sa vahvis­tuu synkro­ni­nen rakkaus­suhde äidin ja vau­van välil­lä. Kaik­ki psyykki­nen ener­gia ja myöhem­min eriy­tyvät tun­teet palau­tu­vat lop­ul­ta perusvi­et­ti­in, joka liit­tyy äidin rin­nan imemiseen. Balint nimit­tää äidin rin­taa imevän vau­van tun­neti­laa pri­maarik­si rakkau­den het­kek­si (Balint 1985). Jokainen rakas­tu­mi­nen herät­tää henki­in varhais­lap­su­u­den muis­tot ja toiveet. Äidin rin­nan imem­i­nen on jokaisen rakkaus­suh­teen malli. Ensim­mäisen rakkaus­suh­teen laatu hei­jas­tuu kaikki­in myöhempi­in ihmis­suhteisi­in. Jokainen, joka on pet­tynyt van­hempi­in­sa, kät­kee sisälleen toiveen vielä joskus saa­vansa van­hempi­en­sa rakkau­den. Myöhem­mät rakkaus­suh­teet ajau­tu­vat kuitenkin usein tois­ta­maan perus­trau­maa, ja sama uhkaa myös psykoterapiassa. 

Rakkau­den nälkä

Rakas­tumme hei­hin, jot­ka täy­den­tävät meitä ja syn­nyt­tävät meis­sä ole­mas­saolon tun­teen. Taustal­la on oidi­paalisen objek­tin tiedostam­a­ton etsimi­nen. Polt­toaineena ovat nyky­hetken toiveet ja halut objek­tia kohtaan sekä objek­tin ide­al­isoimi­nen. Kyky rakas­tua ja rakas­taa edel­lyt­tää kah­den kehi­tyk­sel­lisen pis­teen saavut­tamista: preoidi­paal­is­ten ja oidi­paal­is­ten kon­flik­tien sekä dynami­ikan suo­tu­isia ratkaisu­ja. Kun tun­nemme näi­hin liit­tyvät pul­mamme, kyken­emme löytämään pol­un rakkau­teen.  Kern­ber­gin ja Win­ni­cot­tin mukaan ihmisel­lä pitää olla ensin kyky olla yksin ennen kuin hän kyke­nee rakas­ta­maan ja parisuh­teeseen. On vis­si ero sil­lä, tavoit­teleeko ihmi­nen sym­bioot­tista yhteen­su­lau­tu­miskoke­mus­ta vai kah­den eril­lisen ihmisen välistä aitoa ihmissuhdetta.

”Mei­dän kotimme on siellä

mis­sä milloinkin

toinen odot­taa

Siel­lä on mei­dän kotimme

mis­sä mil­loinkin heräämme

sydä­men ääniin.”

(Pent­ti Saarikos­ki 1962)

Rakkaus­fan­tasi­at kumpua­vat voimakkaas­ta varhais­es­ta rakaste­tuk­si tulemisen tarpeesta. Rakas­tunut uskoo, että pelkkä rakkaus voi paran­taa kaik­ki haa­vat, jot­ka johtu­vat vaille riit­tävää van­hempi­en rakkaut­ta jäämisen tun­teesta. Tämä sisäis­ten objek­tien kor­jaan­tu­m­is­fan­ta­sia syn­tyy toiveesta saa­da hyvi­tys­tä men­neisyy­den puut­teisi­in. Aja­tus kul­kee näin: ”Olin ehdot­tomasti van­hempi­eni rakkau­den arvoinen ja min­un olisi pitänyt olla hei­dän elämän­sä tärkein sisältö.” Sama tiedostam­a­ton fan­ta­sia ja odotus suun­tau­tuu nyt psykoter­apeut­ti­in: ”Min­un on olta­va psykoter­apeutin aja­tusten, tun­tei­den ja elämän tärkein asia, kos­ka vain se voi hyvit­tää sen, että en ollut sitä alku­peräisille rakkau­sob­jek­teil­leni.” (Diena 2018, 171‒185.) Psykoter­apeutin ei pidä tyy­dyt­tää poti­laan toivet­ta otta­mal­la vas­taan tar­jot­tu ide­al­isoidun rakas­ta­van hyvän van­hem­man rooli. Psykoter­apeut­ti­nen kiin­tymys­suhde rak­en­tuu aikuisen reali­teetin kestävään yhteistyö­suh­teen varaan. Siihen liit­tyy aina eril­lisyy­teen ja eroavi­in näkökul­mi­in liit­tyvää tuskaa, surua ja väistämät­tömiä pet­tymyk­siä huolen­pidon toiveissa.

Psykoter­api­aan hakeudu­taan usein juuri, kun joku rakkaus­suhde on päät­tynyt. Sil­loin apua tarvit­se­va on rak­en­tanut koko elämän­sä, kiin­nos­tuk­sen­sa kohteet, itsear­vos­tuk­sen­sa ja iden­ti­teet­tin­sä sen rakkau­den varaan, joka liit­tyy menetet­tyyn objek­ti­in. Suh­teen päät­tymi­nen herät­tää vihaa, joka suun­tau­tuu vuorotellen hylän­neeseen rakkau­sob­jek­ti­in ja itseen. Psykoter­api­aan ohjau­tu­vat eri­tyis­es­ti he, joiden viha suun­tau­tuu itseen. Mon­et heistä tois­ta­vat kaavaa, jos­sa he tule­vat ker­ta toisen­sa jäl­keen hylä­tyik­si. He eivät tavoita taustal­la ole­via syitä ilman psykoter­api­as­sa syn­tyviä oival­luk­sia. Mon­et heistä solmi­vat suhtei­ta ker­ta toisen­sa jäl­keen edel­listä puolisoa muis­tut­tavien ihmis­ten kanssa, ja he aja­vat toimin­nal­laan suh­teet saman­laise­na tois­tu­vaan syöksykier­teeseen. Mon­et, jot­ka usko­vat, että uusi rakkaus paran­taa kaik­ki van­hat haa­vat, etsivät rakkaus- ja ter­api­a­suh­teesta ihmeparan­tu­mista. Enem­män kuin rakkaut­ta, he tarvit­si­si­vat kuitenkin kykyä rakastaa.

Rakkau­den tuskaa

Ihmisiä, jot­ka valit­ta­vat kyvyt­tömyyt­tään rakas­taa mui­ta, vaivaa ongel­ma, jota Balint kut­suu nimel­lä basic fault. Peru­songel­ma on se, että ihmi­nen on kyvytön rakas­ta­maan mui­ta, mut­ta hän kuitenkin olet­taa muiden rakas­ta­van itseään. Rakkau­den tarpeen tyy­dyt­tymi­nen on sil­loin vaikeaa. Usein poti­las tuo pet­tymisen­sä rakkaudessa esille hyökkäävästi ikään kuin kyseessä olisi elämän ja kuole­man kysymys. Vau­val­la näin onkin. Varhais­lap­su­u­den rakkaus­suh­teen puut­tumi­nen on polku, joka johtaa psyykkisi­in oireisi­in. Kaikkien myöhempi­en objek­tisuhtei­den kehi­tys liit­tyy varhais­lap­su­u­den rakkau­den koke­muk­si­in ja kehi­tyskulku­un. Bal­intin mukaan Klein oli väärässä varhaisen tuhoavu­u­den suh­teen, sil­lä hänen mukaansa vas­ta kär­simys tekee ihmis­es­tä häi­jyn. Mon­et tule­vat psykoter­api­aan tiedosta­mat­taan ajatuk­sel­la, että psykoter­apeut­ti tar­joaa heille rakkaut­ta, jota he ovat epäon­nis­tuneet muual­ta saa­maan. Psykoter­api­an toiv­otaan takaa­van rakas­ta­van objek­tin löy­tymisen, eikä sitä suinkaan nähdä mah­dol­lisuute­na löytää uusi objek­ti, joka odot­taa rakkaut­ta ja joka olisi rakkau­den arvoinen sekä seisoisi poti­laan rin­nal­la hänen heikkouk­sis­taan huoli­mat­ta. (Diena 2018, xi, 8‒11.)

Suuri rakkau­teen kyvyt­tömien poti­laiden ryh­mä ovat he, joiden van­hem­mat oli­vat hyvin riitaisia ja yhteen­sopi­mat­to­mia. Kotona val­lit­si jän­nit­tynyt ja ahdis­ta­va ilmapi­iri. Usein lap­si jou­tui val­it­se­maan puolen­sa van­hempi­en välil­lä. Tässä tilanteessa eläneet pelkäävät saman onnen puut­teen ja tun­nekylmyy­den tois­tu­van omis­sa liitois­saan. He kyl­lä rakas­tu­vat ja tun­te­vat mie­lenki­in­toa, mut­ta he eivät luo­ta toisi­in. He pelkäävät enem­män suh­teen mah­dol­lisia hait­to­ja kuin arvosta­vat siitä saatavia hyö­tyjä. Hei­dän pahin pelkon­sa on joutua saman kauhun ja kär­simyk­sen val­taan, joka val­lit­si lap­su­udessa. He voivat tukah­dut­taa rakkaut­en­sa ja men­nä rakkaut­ta sam­mut­tavas­sa askeesis­sa niin pitkälle, että he lop­ul­ta sam­mut­ta­vat koko psyykkisen elämän­sä, aivan kuten vau­va anakli­it­tises­sa depres­sios­sa. Jos ihmiseltä puut­tuu kyky rakkau­teen sijoit­tamiseen ja rohkeus sen sisältämien riskien kohtaamiseen, hän tukah­dut­taa hitaasti itsen­sä. (Diena 2018, 129‒132; Iko­nen 2001, 267.)

Vim­mainen rakkau­den tavoit­telu johtaa elämän- ja kuole­man­vi­etin väliseen vai­htelu­un niin, että lop­ulli­nen helpo­tus seu­raa vas­ta rakkau­den kuol­lessa. Täl­laiset ihmiset addik­toitu­vat pakkomiel­teiseen rakas­tu­misen tun­teen tavoit­telu­un, mut­ta hei­dän ihmis­suh­teen­sa eivät kestä. Avoin suhde on yri­tys ratkaista tämä ongel­ma. Yksi­avioisu­us on kuitenkin vallinnut mon­es­sa kult­tuuris­sa vuo­sisato­jen ajan, kos­ka vapaa rakkaus tuot­taa ihmisille kär­simys­tä. Yksi romant­ti­nen suhde ker­ral­laan hillit­see mus­ta­sukkaisu­ut­ta. Odysseuk­sen ja Penelopen tari­na kuvaa, kuin­ka vaikeaa on rakas­taa use­am­paa kuin yhtä ker­ral­laan. Tämän juuret löy­tyvät preoidi­paali­vai­heesta. Äiti‒lap­si-parin yhteenku­u­lu­vu­us ja riip­pu­vu­us on varhainen rakkauskoke­mustemme matrik­si, joka on tiedostam­a­ton ja hyvin pysyvä.

Sisäiset objek­tit ovat yhtä rakastet­tavia kuin ulkoiset. Kun sisäiset rakkau­sob­jek­tit hei­jaste­taan ulkoisi­in objek­tei­hin, heistä tulee tiedosta­mat­tomien sisäis­ten rakkau­sob­jek­tien edus­ta­jia. Kun täl­lainen ulkoinen objek­ti tor­juu sijoituk­sen, menet­tää sekä objek­ti että myös sisäi­nen rakkau­sob­jek­ti arvon­sa. Näin tor­ju­tuk­si tul­lut menet­tää samal­la sekä ulkoisen hyvän objek­tin että osan itseään. Sik­si objek­t­in­mene­tys on aina kaksinker­tainen mene­tys. Val­taosa surupros­es­sia on itsen menete­tyn osan henki­in palaut­tamista. Tätä nar­sis­tista pros­es­sia kuvaa San­d­lerin poti­lastapaus, jos­sa poti­laan nar­sis­tiset haa­vat aukea­vat uud­estaan, kun hän pet­tyy tul­lessaan tor­ju­tuk­si rakkaudessa. Hylkäyk­sen nos­ta­ma katkeru­us hei­jas­tuu poti­laan psyko­fy­y­siseen minäku­vaan, ja hän näkee itsen­sä peilis­sä rumana ja liha­vana. Tor­jut­tu itse näyt­täy­tyy kelvot­tomana, kun hyvä ja kau­nis itseku­va katoaa. Hylät­ty kokee ole­vansa yhtä vajavainen ja huono kuin hän kuvit­telee hylkääjän hänen ajat­tel­e­van ole­van. Tunne perus­tuu pro­jek­ti­iviseen iden­ti­fikaa­tioon. (Diena 2018, 46, 62‒77.) Itse­tuhoiset häpeän ja kel­paa­mat­to­muu­den tun­teet kumpua­vat ajatuk­ses­ta, että en ole rakkau­den arvoinen. Pro­jek­ti­ivisen iden­ti­fikaa­tion kaut­ta psykoter­apeut­ti tun­tee saman tun­teen nahoissaan.

Rakkau­den haudalla

Trans­fer­enssir­akkau­den läpi­työstämi­nen palaut­taa henki­in alku­peräisen oidi­paal­i­ti­lanteen ja siihen liit­tyvistä toiveista luop­umiseen liit­tyvät surun tun­teet. Oidi­paali­vai­heen tiedosta­mat­tomat toiveet, infan­ti­ili sek­suaal­isu­us ja siihen liit­tyvät kon­flik­tit linkit­tyvät psyykkisen työn kaut­ta osak­si aikuista egoa. Sik­si rakkau­den illu­u­sio­ta voi jopa jos­sain määrin ruokkia. Psykoter­apeutin ongel­ma on, että hänen on vaikea olla yhtä aikaa särkemät­tä poti­laan illu­u­sio­ta ja toisaal­ta olla men­emät­tä liikaa mukaan tämän epäre­al­is­tisi­in odotuk­si­in. (Diena 2018, 78, 90.) Oidi­pus­myyt­ti näyt­tää, kuin­ka rakkaus ja sen menet­tämisen pelko sokai­se­vat ja aja­vat ihmisen hul­lu­u­teen. Voimakkaat tun­teet häir­it­sevät havain­to­jamme todel­lisu­ud­es­ta. Use­at tutkimuk­set osoit­ta­vat, että mus­ta­sukkaisu­us on pääasialli­nen syy väki­val­taan parisuhteis­sa. Mus­ta­sukkaisu­ut­ta tutki­neessa laa­jas­sa tutkimuk­ses­sa kak­si kol­ma­sosaa koki mus­ta­sukkaisu­ut­ta kump­panin­sa tahol­ta. Suomen henkirikok­sista mus­ta­sukkaisu­us on pää­moti­ivi 11 pros­en­tis­sa tapauk­sis­sa. Mus­ta­sukkaisen mie­len täyt­tävät pet­tymys, kateus, viha, ahdis­tus, rai­vo, pelko, epä­toi­vo, suru, toiv­ot­to­muus, epä­var­muus ja kos­ton­hi­mo. (Lehti 2016.) Taustal­la ovat pelot rakkau­den menet­tämis­es­tä, hylä­tyk­si tulemis­es­ta ja oidi­paalisen nöyryy­tyk­sen toistumisesta.

Psykoter­api­as­sa tun­teet pal­jas­ta­vat trans­fer­enssisuh­teen sisäl­lön. Niitä tutki­mal­la löy­tyy sen het­ken totu­us ja todel­lisu­us. Psykoter­apeut­ti kuu­lostelee poti­las­ta, jot­ta hän tavoit­taa poti­laan tun­teet ja tarpeet niiden takaa. Poti­laat luke­vat psykoter­apeutin tun­tei­ta ja hänen tapaansa suo­jau­tua niiltä. Tun­teet ovat sisäistä todel­lisu­ut­ta ja totu­ut­ta. Ongelmia syn­tyy, jos tun­teet eivät peilaa ulkoisen reaal­i­maail­man todel­lisu­ut­ta ja totu­ut­ta tai kun ulko­maail­ma ei vas­taa tun­tei­den pal­jas­tami­in tarpeisi­in. Kun ihmi­nen kieltää tun­teen ole­mas­saolon ja pro­jisoi sen mui­hin, sisäi­nen ris­tiri­ita muut­tuu ulkoisek­si. Ahdis­tus­ta ja ihmis­suhtei­den ris­tiri­ito­ja aiheut­tavien tun­tei­den sekä niihin liit­tyvien aja­tusten kieltämi­nen on usein psykoter­api­aan johtanei­den oirei­den, ihmis­suhdeon­gelmien ja psyykkisen pahoin­voin­nin taustal­la. Sik­si ahdis­tusten takana ole­vien tun­tei­den löytämi­nen ja käsit­telem­i­nen on psykoter­api­as­sa keskeistä. Kos­ka moni­in tun­teisi­in liit­tyy häpeää, on niiden käsit­te­ly egolle uhkaavaa ja ahdis­tus­ta aiheut­tavaa. Syyl­lisyy­den tunne liit­tyy usein rakkau­den menet­tämisen pelkoon.

Ana­lyyt­tisen tilanteen regres­sio ja riip­pu­vu­us rohkai­se­vat implisi­it­tis­es­ti yksipuolisen rakkau­den syn­tyyn. Trans­fer­enssir­akkau­den ana­lyysi pal­jas­taa sen etenevän aivan kuten muutkin rakkaus­suh­teet: psykoter­apeut­ti­in suun­tau­tuu pro­jek­tioi­ta, jot­ka muut­ta­vat hänet egoideaalin kaltaisek­si, mihin liit­tyy oidi­paaliseen objek­ti­in liit­tyvää ambivalenssia ja lapseno­mais­ten per­verssien toivei­den herät­tämiä puo­lus­tus­mekanis­me­ja. Rakas­tu­mi­nen johtaa het­kit­täisi­in sek­suaal­is­ten toivei­den sub­li­maa­tioi­hin ja inte­groi­tu­miseen osak­si per­soon­al­lisu­ut­ta. Jos trans­fer­enssir­akkaut­ta ei ilmaan­nu lainkaan, se ker­too voimakkaista defens­seistä oidi­paal­isia mieliku­via vas­taan tai Kohutin kuvaa­mas­ta nar­sis­tis­es­ta trans­fer­enssista. Trans­fer­enssir­akkaudessa ei ole kysymys ain­oas­taan neu­root­tis­ten eroot­tis­ten rakkaus­toivei­den esi­in nousemis­es­ta, vaan myös ihan nor­maal­ista lapseno­mais­es­ta tarpeesta tul­la rakaste­tuk­si. Sen kan­nus­ti­me­na toimii sek­suaalisen rakkaus­suh­teen solmimisen sijaan pikem­minkin toive päästä psykoter­apeutin kanssa sym­bioot­tiseen tai ylipäätään jonkin­laiseen preoidi­paaliseen riip­pu­vu­us­suh­teeseen. Sek­suaal­isu­u­den ide­al­isoimi­nen on suo­ja aggres­si­ivisia yllykkeitä vastaan.

Trans­fer­enssir­akkaus ei ole yhtä vapaa­ta ja jous­tavaa kuin nor­maali rakkaus, kos­ka se perus­tuu infan­ti­ilei­hin mallei­hin. On tärkeää pitää eroot­ti­nen trans­fer­enssi elos­sa ja pal­jas­taa sen varhaiset tau­s­tat. Sek­si­in liit­tyvä puhe peit­tää alleen varhaisen tarvit­se­vu­u­den. Sek­si nousee usein esille, kun halu­taan olla muka aikuisem­pia. Sek­suaal­i­sista trau­moista kärsi­neet poti­laat voivat myös yrit­tää vietel­lä psykoter­apeut­tia. Aggres­sori­in iden­ti­fioi­tu­mi­nen näyt­telee tässä tärkeää roo­lia. Poti­las suut­tuu, kun psykoter­apeut­ti ei vas­taa viet­te­lyyn, mut­ta lop­ul­ta hän kokee helpot­ta­vana sen, että psykoter­apeut­ti pitäy­tyy ana­lyyt­tises­sa set­tingis­sä. Eroot­tisel­la trans­fer­enssil­la ja pelkäl­lä toiveel­la ana­lyytikon rakkau­den kohteek­si pääsys­tä välil­lä on selvä ero. Toive psykoter­apeutin toivei­den ja halu­jen kohteek­si pääsys­tä on hyvin yleinen fan­ta­sia, jon­ka lähtöko­h­ta on varhaisen äiti‒lap­si-suh­teen tun­teis­sa. (Diena 2018, 78‒84).

Las­ten ryh­mäp­sykoter­api­as­sa las­ten sek­sistä puhumi­nen ker­too ahdis­tuk­ses­ta ja kateud­es­ta, joka johtuu pelosta ter­apeut­ti­parin rakkau­den ulkop­uolelle jäämis­es­tä. Lapsen ja joskus aikuisenkin mieli uskoo seksin ole­van yhtä kuin rakkaus. Pelkästään sek­suaalivi­etin tyy­dyt­tämiseen tähtäävä suhde ei ole rakkaut­ta, vaik­ka siinäkin on usein taustal­la välit­tämisen, hellyy­den ja rakkau­den kohteek­si pääsemisen tiedosta­mat­tomat toiveet. Psykoter­api­aryh­mässä val­lit­sevas­sa agape-rakkaus­suh­teessa koros­tuu pääl­lim­mäisenä toisen kun­nioi­tus ja halu toimia toisen hyväk­si. Täl­lainen rakkaus koetaan vah­vana ja merk­i­tyk­sel­lisenä, kun se on ryh­mässä yhdessä jaet­tu koke­mus. Se hei­jastelee Aris­toteleen rakkau­den määritelmää, joka on hyvän toivom­ista toiselle toisen eikä itsen vuok­si. Agape-rakkaus muo­dostaa työryh­mä­ta­sol­la ole­van kehit­tyneen psykoter­api­aryh­män matriksin. Freud­ista poiketen nykyään nähdään, että esimerkik­si äid­in­rakkaus ei ole sek­suaalisen rakkau­den sub­li­maa­tio­ta, vaan ihmisen evoluu­tion aikana kehit­tyneeseen CARE-sys­teemi­in kuu­lu­vaa epäsek­suaal­ista hoivaa ja hellyyt­tä (Tuo­himet­sä 2019, 81).

”Ihmi­nen tarvit­see ihmistä ollak­seen ihmi­nen ihmiselle,

ollak­seen itse ihminen.

Lämpimin peit­to on toisen iho,

toisen ilo on paras­ta ruokaa.”

(Tom­my Taber­mann 2006)

Osalle ihmi­sistä ain­oas­taan fyy­sis­es­ti osoitet­ta­va rakkaus muut­tuu todel­lisek­si koke­muk­sek­si rakkaud­es­ta. Pelkät sanat eivät riitä tai ne koetaan tyhjik­si. Vain konkreet­tiset näkyvät tapah­tu­mat ovat tot­ta. Näin etenkin sil­loin, kun men­tal­isaa­tiokyky on heikko, kuten laimin­lyödy­il­lä lap­sil­la on. (Kalland 2006, 386‒387.) Sek­suaal­isu­u­den yliko­rost­a­mi­nen viestii, että kaikkea rakkau­den kaipu­u­ta yritetään tyy­dyt­tää konkreet­tisin teoin. Ilmiö havaitaan mon­en nuoren pukeu­tu­mises­sa, käytök­sessä ja puheis­sa. Sama näkyy myös las­ten ryh­mäp­sykoter­api­as­sa, kun etenkin pojat sek­su­al­isoi­vat kaik­ki rakkau­den toiveensa.

Myös aikuis­ten pakko-oireinen sek­siri­ip­pu­vu­us on yri­tys saa­da sitä kaut­ta rakkaut­ta. Konkreet­tiset rakkau­den osoituk­sen toiveet voi ottaa esille sanom­al­la esimerkik­si: ”Se teis­sä ole­va pikku­tyt­tö tai poi­ka on samal­la kiin­nos­tunut mut­ta yhtä aikaa kauhuis­saan, kun se pelkää aja­tusten­sa esil­letu­lon pilaa­van kaiken hyvän täältä ter­api­as­sa. Halu­at­te käper­tyä ter­apeutin syli­in, mut­ta pelkäätte sitä kaikkien sen herät­tämien aja­tustenne vuok­si.” Toive sek­suaalis­es­ta suh­teesta psykoter­apeut­ti­in voi peit­tyä myös aggres­si­ivisen trans­fer­enssin taakse, jol­loin se ilme­nee esimerkik­si tor­ju­mise­na ja hylkäämisenä. Täl­laiset poti­laat koke­vat psykoter­apeutin sanat kelvot­tomana rakkau­den rav­in­tona. Psykoter­apeutin tulee jatkaa trans­fer­enssir­akkau­den analysoin­tia eikä hän saa ajau­tua vas­ta-ajeer­auk­seen. Se onnis­tuu kuun­tele­mal­la vas­tatun­tei­ta ja palaut­ta­mal­la kuul­tu poti­laalle. Tulk­in­ta tulee vas­ta myöhem­min. (Diena 2018, 80, 165.) Usein ero­ti­soituneen trans­fer­enssin taustal­la on syvem­piä tiedosta­mat­to­mia pyrkimyk­siä, jot­ka liit­tyvät aggres­si­ivisi­in tai kil­paile­vi­in yllykkeisi­in. Poti­las esimerkik­si pyrkii suis­ta­maan psykoter­apeutin ammatil­liselta jalustal­taan, tekemään hänet heikok­si ja voit­ta­maan hänet. Näin poti­las saa tilaisu­u­den halvek­sia ja nöyryyt­tää psykoter­apeut­tia. (Tähkä 1972, 230‒231.)

Kaiken teo­ria: tunteet

Fair­bairnin mukaan psykoter­apeut­ti on kiihot­ta­va objek­ti, joka herät­tää nukku­van karhun. Poti­laat suo­jau­tu­vat tun­teitaan – halu­jaan ‒ vas­taan psyykkisin ja fyy­sisin oirein, eri­laisil­la puo­lus­tus­mekanis­meil­la ja toimin­nal­la. Bion­in mukaan ihmisel­lä on luon­tainen halu totu­u­teen, vaik­ka se merk­it­see sisäistä kamp­pailua sil­loin, kun totu­us tuot­taa psyykkistä kipua. Se edel­lyt­tää tun­tei­den tun­nistamista ja hyväksymistä itseen kuu­lu­viksi. Tun­teet ovat äärim­mäistä totu­ut­ta, jon­ka kohtaamiselta poti­las pyrkii suo­jau­tu­maan. Tun­teet ovat het­ken sub­jek­ti­ivista totu­ut­ta, vaik­ka lop­ullista totu­ut­ta ei löy­dy. Tun­teet ovat perus­ta­van­laa­tu­isampi tietoisu­u­den muo­to kuin per­in­teiset ais­ti­havain­tomme (Solms 2019, 63).

Kun psykoter­apeut­ti kohtaa tun­tem­at­toman sisäl­lyt­täm­is­funk­ti­ol­laan, tapah­tuu psykoter­apeutin oman tunne- ja koke­mus­taus­tan poh­jal­ta tun­tem­at­toman muun­tu­mi­nen het­kel­lisek­si totu­udek­si. Syn­tyy toinen toisen­sa tun­temisen yhteys. Tässä ja nyt jaet­tu tun­nekoke­mus sitoo psykoter­api­as­sa yhteen men­neen, nyky­hetken ja tule­van. Kun psykoter­apeut­ti kuvaa, mitä psykoter­api­as­sa tapah­tuu, poti­las oppii koke­muk­sen­sa kautta.

Bion kuvasi käsit­teil­lä viha- ja rakkausy­hteys sitä merk­i­ty­seroa, joka eri kohteil­la on yksilön tun­nekoke­muk­sis­sa. Tun­teet eivät ole kog­ni­ti­ivisia jär­keen perus­tu­via lausum­ia, vaan ruumi­in tiedostam­a­ton­ta automaat­tista viestin­tää, punas­tu­mista, hen­ge­nahdis­tus­ta ja intu­iti­ivisia koke­muk­sia, jot­ka tiedämme mut­ta emme tiedä. Klemelä kir­joit­taa Bioni­in viitat­en: ”Aito kohtaami­nen on tun­nemyrsky. Ajat­telu on tun­nea­sia. Ennen ajatuk­sen syn­tyä täy­tyy syn­tyä linkke­jä mie­len poh­jal­la ole­vien alkeel­lis­ten sanat­tomien tun­nekoke­muk­sien välil­lä.” Myös Freud ja Mat­te Blan­co ovat kuvan­neet psyykkisen todel­lisu­u­den syr­jäyt­tävän ulkoisen todel­lisu­u­den, minkä seu­rauk­se­na psyykkises­tä ja ulkois­es­ta todel­lisu­ud­es­ta tulee itse asi­as­sa ident­tisiä. Näin tapah­tuu, kos­ka tiedosta­mat­toman pros­es­sit eivät ota huomioon reali­teet­tia. Tun­tei­den totu­us voit­taa mielessä. Filosofi Descartes näki unes­saan tietosanakir­jan, jos­sa piti olla kaik­ki tieto. Uneen ilmestyi kuitenkin seu­raavak­si runokir­ja, jol­loin Descartes oival­si, että tietokir­ja ei olekaan täy­delli­nen: on ole­mas­sa jotain muu­ta kuin tieto. Ajat­telu on tun­nea­sia, ja aito läs­näo­lo vaatii tun­teisi­in kos­ke­tuk­ses­sa olemista. (Ahlroth 2019; Broucek 1982; Klemelä 2018, 343; Takala 2014, 251‒255.)

”Totu­us ilman ystäväl­lisyyt­tä ei ole todel­lista totu­ut­ta eikä ystäväl­lisyys ilman totu­ut­ta ole ystävällisyyttä”

(Hyr­ck 2018, 274).

Alek­si­tyymiset poti­laat ovat haaste psykoter­apeu­ti­lle, kos­ka hei­dän on vaikea tavoit­taa ja sanoit­taa tun­teitaan. Heil­lä tun­teet ilmenevät ruumi­il­lis­ten tun­te­musten kaut­ta: ”ei sano­ja tun­teille”. Alek­si­tyymisyys on seu­raus­ta tun­neköy­hästä kasvuym­päristöstä. Kun tun­teisi­in ei kiin­nitetä huomio­ta, kehit­tyy alek­si­tyymisia per­soon­al­lisu­u­den­pi­irteitä. (Saar­i­järvi ym. 2006, 1279.) Myös mon­et mielialalääk­keet aiheut­ta­vat tun­tei­den latis­tu­mista, jol­loin tun­tei­den kanssa työsken­te­ly vaikeu­tuu (Jyl­hä & Isomet­sä 2014; Kajano­ja ym. 2018). Mon­et poti­laat kär­sivät lääkkei­den aiheut­ta­mas­ta tun­nehuip­pu­jen leikkaan­tu­mis­es­ta, kos­ka samal­la elämästä katoaa kyky kokea rakkau­den ja ilon tun­tei­ta. Haitallis­in­ta on tun­tei­den vält­te­ly rauhoit­tavien lääkkei­den avul­la. Bentso­di­at­sepi­init pois­ta­vat ahdis­tus­ta, jol­loin niihin liit­tyvien tun­tei­den ja tun­nemuis­to­jen käsit­te­ly estyy. Suu­ri­na annoksi­na ter­apiatun­nin tun­nemuis­tot pyyhkiy­tyvät pois lääkkei­den aiheut­ta­man amne­sian vuok­si. Esimerkik­si surupros­essin on havait­tu keskey­tyvän ja estyvän rauhoit­ta­van lääk­i­tyk­sen vuok­si. (Ash­ton 2006, 13‒14.) Ter­api­are­sisten­tik­si luul­tu poti­las voi hyö­tyä psykoter­api­as­ta, kun rauhoit­tavas­ta lääk­i­tyk­ses­tä luovu­taan ja tun­teet koh­dataan tässä ja nyt. Toisaal­ta joskus toim­intakyvyt­tömyys ja sietämätön kipu vaa­ti­vat psykoter­api­an rin­nalle lääkettä.

Tun­ney­hteys tuot­taa psykoter­api­as­sa hyviä tulok­sia. Sik­si yhteistyö­suh­teen laadun merk­i­tys on koulukun­taero­ja suurem­pi tek­i­jä hyvien hoito­tu­losten takana. Tutkit­taes­sa hoito­jen keskey­tyk­siä on todet­tu, että 87 pros­ent­tia keskey­tyk­sistä joh­tui ter­api­apros­es­sista tai psykoter­apeutin käyt­täy­tymis­es­tä. Psykoter­apeutin heikot vuorovaiku­tus- ja empa­ti­akyvyt myötä­vaikut­ta­vat poti­laan tilan huonone­miseen. Ver­rat­taes­sa psyko­dy­naamis­ten psykoter­a­pi­oiden hyviä ja huono­ja tulok­sia saavia psykoter­apeut­te­ja keskenään havait­ti­in, että huono­ja tulok­sia sai­vat ne, joil­la ilmeni enem­män vihamielistä kon­trol­loin­tia. Tämä ilmeni vähät­te­lynä, syyt­te­lynä, vihamielisenä suh­tau­tu­mise­na eroi­hin, huomioimat­ta jät­tämisenä, ris­tiri­itaise­na viestin­tänä ja vähäisem­pänä tuen tar­joamise­na. Psykoter­apeutin hyvien ihmis­suhde­taito­jen, kuten empa­ti­akyvyn ja kyvyn olla vas­taa­mat­ta vihamielis­es­ti poti­laan vihamielisyy­teen tai tor­jun­taan, havait­ti­in sen sijaan vaikut­ta­van myön­teis­es­ti hoidon tuloksiin.

Ystäväl­lisyys tuot­taa ystäväl­lisyyt­tä ja viha vihaa. Etenkin psykoter­apeutin epäadek­vaatit vas­ta­trans­fer­enssit ja hie­man yllät­täen myös liian hyvä tun­tei­den ilmaisukyky lisä­sivät huono­ja tulok­sia. Psykoter­api­an tulok­set ovat parhaat, kun psykoter­apeu­ti­l­la on kyky läheiseen ihmis­suh­teeseen, joka koos­t­uu huolen­pidos­ta, rakkaud­es­ta ja sitou­tu­mis­es­ta. Pitkää psyko­dy­naamista psykoter­api­aa teke­vien psykoter­apeut­tien poti­laiden todet­ti­in hyö­tyvän ter­api­as­ta enem­män. (Lehtovuori 2018, 38‒39, 91‒95.) Pitki­in psykoter­a­pi­oi­hin liit­tyvän syvän tun­nesuh­teen merk­i­tyk­sen ja eroi­hin sekä pet­tymyk­si­in liit­tyvien tun­tei­den jakami­nen on polku rakkau­den tun­teen löytämiseen. Tärkeää on tur­val­lisen set­tin­gin luomi­nen ja ylläpitämi­nen. Kun psykoter­api­aryh­män resilienssi para­nee, ryh­män tietoisu­us ja ymmär­rys toinen tois­t­en­sa tun­teista ja tarpeista lisään­tyy. Samal­la keskinäi­nen empa­ti­akyky kehit­tyy. (Zau­tra 2014, 13.)

Tun­tei­den tulkki

Psykoter­apeut­ti toimii rakas­ta­van henkilön roolis­sa. Poti­las tarvit­see myötäeläjän ja kanssakulk­i­jan, joka ei hylkää eikä tuomitse, vaan pysyy rin­nal­la ja rohkaisee: ”Rakas­tan sin­ua ter­apeut­ti, luul­lak­seni, jol­lakin taval­la. Puhun mielu­um­min hah­molle, joka on näkyvänä silmieni edessä kuin Jumalalle, jota en näe, selitän kuuli­jal­leni. Mut­ta Jumala onnek­si näkee min­ut, joka puhun, ja ter­apeutin, joka kuulee puheeni kuin puhuisin hänelle.” (Siev­ers 2018, 120‒125.) Joskus rakkaus löy­tyy uskon­nol­lisen heräämisen kaut­ta. Jumala on ide­al­isoitu­jen sisäis­ten objek­tien edus­ta­ja. Toisi­naan ankara ja tuomit­se­va. Anteek­sian­non kaut­ta viha laan­tuu, ja rakkau­den vas­taan­ot­ta­mi­nen sekä anta­mi­nen mahdollistuvat.

Psykoter­apeut­ti­nen rakkaus­suhde on hoita­va kiin­tymys­suhde. Psykoter­apeut­ti sal­lii rakkau­teen liit­tyvän ide­al­isaa­tion, joka liit­tyy trans­fer­enssi­in ja on vält­tämätön­tä riip­pu­vu­us­suh­teen syn­tymiselle. Toko­la-Kempin väitöskir­jas­sa (2020) psyko­ana­lyyt­tises­sa psykoter­api­as­sa käynyt kir­jail­i­ja kuvasi ter­api­aansa näin: ”Se on kyl­lä ollu mun elämäni tärkeimpiä koke­muk­sia se ter­api­apros­es­si. Mä aat­te­len nykyäänkin vielä, että se on ehkä mun tärkeimpiä rakkaus­suhtei­tani ollu tämä ter­api­a­suhde että.” Emo­tion­aal­ista suhdet­ta psykoter­apeut­ti­in kuvat­ti­in romant­tisek­si rakkaudek­si, rakkaudel­lisek­si tun­teek­si, kiin­tymyk­sek­si ja erään­laisek­si ystävyy­dek­si. Onnis­tuneessa hoito­suh­teessa olleet nos­ti­vat esi­in tun­tei­den keskeisyy­den psykoter­api­as­sa. Tätä kaut­ta he löy­sivät aidom­man yhtey­den omaan itseen­sä. (Toko­la-Kemp­pi 2020, 303‒305.)

Psykoter­apeutin on nar­sis­ti­sista tarpeis­taan huoli­mat­ta lop­ul­ta pudotet­ta­va hän­tä ide­al­isoi­va poti­las lem­peästi maan pin­nalle. Psykoter­apeut­ti voi väl­tel­lä tämän vaikeasti koh­dat­ta­van totu­u­den esille ottamista, jos hän pelkää poti­laan pitävän hän­tä tun­teet­tomana. Jalustal­ta alas laskeu­tu­mi­nen on vält­tämätön rakkau­den teko, joka johtaa aikuisen real­is­tisen ihmis­suh­teen ja lop­ul­ta rakkaus­suhtei­den löytämiseen ter­api­an ulkop­uolelta. Mitä tyy­dyt­tävämpiä ja antoisampia psykoter­apeutin ihmis­suh­teet ja sek­suaalielämä ovat, sitä vapaam­min hän kyke­nee aut­ta­maan poti­las­ta ratkaise­maan ja pois­ta­maan esteitä trans­fer­enssir­akkau­den tutkimisen tieltä. Joskus psykoter­apeut­ti tulee mus­ta­sukkaisek­si tai kateel­lisek­si poti­laansa onnel­lisu­ud­es­ta ja tämän löytämästä uud­es­ta rakkaud­es­ta ja vapaud­es­ta. Psykoter­apeut­ti voi kokea itsen­sä hylä­tyk­si, ja hän tulk­it­see poti­laan toimin­nan hyökkäyk­sek­si psykoter­api­aa vas­taan. Kyseessä on kuitenkin onnis­tu­mi­nen: poti­laan aiem­pi estyneisyys ja tun­tei­den kieltämi­nen eivät enää tuhoa poti­laan egoa, vaan poti­las uskaltaa vih­doin ava­ta siipen­sä ja lentää kohti uut­ta vapaut­ta. (Diena 2018, 165; Hyr­ck 2018, 274.) Psykoter­api­an tavoite on, että poti­laan rakkaus- ja ihmis­suh­teet siir­tyvät vas­taan­oton ulkop­uolelle, jol­loin poti­las itsenäistyy psykoter­apeutista. Itsenäistyessään poti­las hylkää psykoter­apeutin tun­tei­den siir­ron kohteena.

”Rakkau­den hin­ta on suru.”

(Jari Ter­vo 2010)

Niiden poti­laiden kanssa, joil­la on val­ta­va rakkau­den kaipuu, poh­jat­tomasti tarvit­se­vu­ut­ta ja paljon depri­vaa­tiokoke­muk­sia, psykoter­apeutin sisäisen maail­man – vas­tatun­tei­den – kuun­telem­i­nen on tärkein tie poti­laan ja tämän tun­tei­den ymmärtämiseen (Diena 2018, 185‒186). Tähän tarvi­taan tun­neä­lyä, joka on psyykkisen hyv­in­voin­nin ja ihmis­suhtei­den kannal­ta älykkyy­den muodoista tärkein. Se on omien ja muiden tun­tei­den tun­nistamista. Siihen kuu­luu myös sen tiedost­a­mi­nen, kuin­ka tun­teet vaikut­ta­vat ja miten niitä ilmais­taan, nimetään ja säädel­lään. Kog­ni­ti­ivi­nen älykkyys näyt­tää vaikut­ta­van ain­oas­taan 20 pros­ent­ti­in niistä tek­i­jöistä, jot­ka vaikut­ta­vat ihmisen men­estymiseen. (Saari­nen 2001, 27.) Myös psyko­ana­lyysin piiris­sä val­lit­see yleinen väärinkäsi­tys, että psykoter­apia vaatii poikkeuk­sel­lista kog­ni­ti­ivista älykkyyt­tä. Sitä ruokki­vat myös psykoter­apeut­tien nar­sis­tiset tarpeet. Ihmisen ei tarvitse olla poikkeuk­sel­lisen älykäs voidak­seen kokea ja tun­nistaa tun­tei­ta ja sitä kaut­ta hyö­tyä psykoter­api­as­ta. Älykkyy­deltään keskiver­to ihmi­nen voi olla tun­neä­lyltään suuri, kun taas kog­ni­ti­ivi­nen nero voi olla hukas­sa tun­tei­den­sa kanssa. Koirien koulut­ta­jat saa­vat aikaan käyt­täy­tymisen muu­tok­sia eläin­ten vähäisem­pää kog­ni­ti­ivista kap­a­siteet­tia hyö­dyn­täen. Sil­loinkin todel­li­nen muu­tos edel­lyt­tää aina eläin­ten tun­tei­den ja halu­jen merk­i­tyk­sen tunnustamista.

”Ain­oas­taan sydämel­lään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioi­ta ei näe silmil­lä” (de Saint-Exu­pery 1943/2009).

Rakkau­den löytöretki

Psykoter­apeut­ti­nen työ kohdis­tuu suurelta osin rakkau­den vas­tavoimien, kuten kateu­den, tutkimiseen ja tulk­it­semiseen. Psykoter­apeut­tisen kiin­tymys­suh­teen huolen­pito kor­jaa mie­len sisäistä epäjärjestys­tä ja hajaan­nus­ta, jol­loin kiitol­lisu­us, hyvit­tämi­nen, suru, empa­tia ja rakkau­den tun­tem­i­nen tule­vat mah­dol­lisek­si. Moni kokee psykoter­api­an päät­tyessä sen tärkeim­mäk­si tulok­sek­si rakkau­den tun­teen ja merk­i­tyk­sen löytämisen. Tämä rakkaus ei ole riip­pu­vainen muil­ta saatavas­ta viet­ti­tyy­dy­tyk­ses­tä ja rakkaud­es­ta, vaan sen lähtöko­h­ta on itsen, muiden ja itse elämän rakas­tamises­sa. Jo Freud määrit­teli ter­vey­den merkik­si kyvyn rakas­taa. Rakkaud­es­ta puhumi­nen psykoter­api­aan liit­tyen voi tun­tua nai­ivil­ta. Aja­tus on osoi­tus tun­tei­den merk­i­tyk­sen mitätöimis­es­tä: tiedosta­mat­tomas­ta aggres­sios­ta tunne-elämää ja rakkau­den merk­i­tys­tä vas­taan. Psykoter­api­a­suh­teen tun­nekoke­muk­set tulee yhdis­tää poti­laan mui­hin ihmis­suhdekoke­muk­si­in, jol­loin aiem­min väl­tel­ly­istä ja kiel­lety­istä tun­teista tulee vaarat­to­mia. Muu­tok­seen vaa­dit­ta­van tun­nesuh­teen, psykoter­apeut­tisen kiin­tymys­suh­teen, rak­en­tu­mi­nen vaatii aikaa ja halua tutus­tua toiseen. Kun suhde on syn­tynyt, psykoter­apeut­ti­nen työ on jo pitkälti tehty. Kaik­ki oppimi­nen tapah­tuu koke­muk­sel­lis­es­ti tässä tun­ney­htey­dessä. Psykoter­apeutin kan­nat­telemat tun­teet tule­vat poti­laalle tun­nis­tet­taviksi ja siedet­täviksi, minkä jäl­keen tämä voi koh­da­ta tun­teen­sa niitä kieltämät­tä tai pro­jisoimat­ta. Solm­sin mukaan psyko­ana­lyysi ei ole tärkeää, vaan se käsit­telee jotain, joka on tärkeää. Siinä on kyse siitä, mikä saa mei­dät elämään. Psyko­ana­lyysi tun­nus­taa tun­tei­den ehdot­toman vaikut­tavu­u­den. Poti­laan tun­teet viestit­tävät hänen todel­lis­es­ta itses­tään. Kun tun­teet jae­taan trans­fer­enssisuh­teessa, psykoter­api­a­suh­teen tun­nekoke­muk­set yhdis­tyvät poti­laan mui­hin ihmis­suhdekoke­muk­si­in. Katkeru­us ja viha väistyvät. Mie­len­sisäi­nen ankeut­ta­ja hel­lit­tää otteestaan, kun löy­tyy rakkaus. Jos sitä ei löy­dy, on psykoter­apia jäänyt vajaak­si (Solms 2018, 5‒6; Solms 2019, 68). Psykoter­apeut­tisen kiin­tymys­suh­teen tun­teet eivät väl­i­ty ja peilaudu inter­netin hoito­bot­tien ja itse­hoit­o­man­u­aalien sivuil­ta. Tun­neä­ly voit­taa selkoä­lyn kaikessa ihmis­suhteisi­in ja tun­teisi­in liit­tyvässä. Vaik­ka emo­jin väl­i­tyk­sel­lä voi ker­toa tun­teista, niin usein siitä puut­tuu juuri tunne. Kun tun­teet puut­tuvat, puut­tuu kaikki.

”Heräämme todel­la eloon sisim­mässämme vain sil­loin, kun elämme mui­ta varten”

(Leo Tol­stoi 1910; Sírenin 2019 mukaan).

Kir­jal­lisu­us

Ahlroth, Jus­si (2019, 9. mar­rasku­u­ta). 400 vuot­ta sit­ten filosofi näki kolme unta, jot­ka voivat ker­toa meille paljon itses­tämme – Yksi niistä oli ehkä selk­ouni, ja se muut­ti Descartesin elämän suun­nan. Helsin­gin Sanomat. Lauan­taiessee.

Ash­ton, C. Heather (2006). Bentso­di­at­sepi­init – vaiku­tuk­set – viero­tus. Suom. Ari Tien­suu. Lääketi­eteelli­nen edi­toin­ti Markus Sundqvist. Jär­ven­pään sosi­aal­i­sairaalan tutkimusyk­sikön julka­isu. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://www.vinkki.info/sites/default/files/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf

Balint, Michael (1985). Pri­ma­ry love and psy­cho­an­a­lyt­ic tech­nique. Lon­too: Routlegde.

Broucek, Fran­cis, J. (1982). Shame and its rela­tion­ship to ear­ly nar­cis­sis­tic devel­op­ments. The Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 63, 187‒200.

de Saint-Exu­pery, Antoine (1943/2009). Pikku prinssi. Helsin­ki: WSOY.

Diena, Simon­et­ta (2018). Psy­cho­analy­sis lis­ten­ing to love: Pas­sion and bonds. Lon­too: Routledge.

Ezriel, Hen­ry (1972). Exper­i­men­ta­tion with­in the psy­cho­an­a­lyt­ic ses­sion. Con­tem­po­rary Psy­cho­analy­sis, 8, 229–245.

Hyr­ck, Riit­ta (2018). Psykoter­apeutin ylim­inä ja hänen asen­teen­sa poti­laisi­in ja kol­le­goi­hin. Psykoter­apia, 37(4), 272‒286.

Iko­nen, Pent­ti (2001). Pieni tutkiel­ma rakkaud­es­ta. Teok­ses­sa Roos, Esa; Man­ni­nen, Vesa & Välimä­ki, Juk­ka (toim.), Rakkaus, toive, todel­lisu­us, 255‒277. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Jans­son, Tove (1965/1987). Muumi­pap­pa ja meri. Suom. Laila Järvi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Jyl­hä, Pekka & Isomet­sä Erk­ki (2014). Muut­ta­vatko masen­nus­lääk­keet per­soon­al­lisu­ut­ta? Duodec­im, 130(16), 1579‒1581.

Kajano­ja, Jani; Scheinin, Noo­ra M.; Karukivi, Max; Karls­son, Lin­nea & Karls­son, Has­se (2018). Is anti­de­pres­sant use asso­ci­at­ed with dif­fi­cul­ty iden­ti­fy­ing feel­ings? A brief report. Exper­i­men­tal and Clin­i­cal Psy­chophar­ma­col­o­gy, 26(1), 2‒5.

Kalland, Mir­jam (2006). Men­tal­isaa­tio, reflek­ti­ivi­nen kyky ja psyko­ana­lyysi Peter Fon­ag­yn ajat­telus­sa. Kir­jas­sa Mälkö­nen, Kris­ti­ina & Hyr­ck, Riit­ta (toim.), Psyko­ana­lyysin isät ja äid­it: teo­reet­tisia näkökul­mia, 377‒395. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Klein, Melanie (1988). Love, guilt and repa­ra­tion and oth­er works 1921‒1945. Lon­too: Vira­go Press.

Klemelä, Esko (2018). Aja­tus ilman ajat­teli­jaa. Psykoter­apia, 37(4), 342‒343.

Lagerkvist, Pär (1976). Barab­bas-kääpiö. Helsin­ki: WSOY.

Lehti, Markku (2016). Henkirikoskat­saus 2016. Helsin­gin yliopis­ton val­ti­oti­eteel­lisen tiedekun­nan krim­i­nolo­gian ja oikeuspoli­ti­ikan insti­tuutin kat­sauk­sia 10/2016. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160000/Katsauksia_10_Lehti_2016.pdf

Lehtovuori, Pir­jo (2018). Psykoter­apeutin henkilöko­htais­ten omi­naisuuk­sien merk­i­tys psykoter­api­as­sa ja niiden vaiku­tus tulok­sel­lisu­u­teen iden­ti­teet­ti­haas­tat­telun perus­teel­la. Väitöskir­ja. Jyväskylän yliopisto.

Saar­i­järvi, Simo; Salmi­nen; Jouko K. & Äärelä, Erk­ki (2006). Tun­nista­mat­tomat tun­teet. Duodec­im, 122(11), 1279‒1280.

Saarikos­ki, Pent­ti (1962). Mitä tapah­tuu todel­la? Helsin­ki: Otava.

Saari­nen, Mikael (2001). Tunne älysi, älyä tun­tevasi. Helsin­ki: WSOY.

Sarane­va, Kris­ti­ina (2006). Freud eilen ja tänään. Kir­jas­sa Mälkö­nen, Kris­ti­ina & Hyr­ck, Riit­ta (toim.), Psyko­ana­lyysin isät ja äid­it: teo­reet­tisia näkökul­mia, 15‒90. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Segal, Han­na (1994). Melanie Klein ihmis­mie­len ymmärtäjänä. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Siev­ers, Pep­pi (2018). Muut­tuvatko poti­laiden uskon­nol­liset ja hen­gel­liset käsi­tyk­set psyko­dy­naamises­sa psykoter­api­as­sa? Psykoter­apia, 37(2), 117‒129.

Sil­ta­la, Pirkko (2006). Ker­rokselli­nen sub­jek­ti. Johdan­toa Julia Kris­te­van psyko­ana­lyyt­tiseen ajat­telu­un. Kir­jas­sa Mälkö­nen, Kris­ti­ina & Hyr­ck, Riit­ta (toim.), Psyko­ana­lyysin isät ja äid­it: teo­reet­tisia näkökul­mia, 322‒370. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Síren, Vesa (2019, 25. syysku­u­ta). Kun ystävä teki itse­murhan, Viv Groskop kaivoi suurten venäläiskir­jail­i­joiden viisaudet esi­in – syn­tyi taval­lista syväl­lisem­pi self help ‑opas. Helsin­gin Sanomat.

Solms, Mark (2018). The sci­en­tif­ic stand­ing of psy­cho­analy­sis. BJPsych Inter­na­tion­al, 15(1), 5–8.

Solms, Mark (2019). Mikä “tiedostam­a­ton” on ja mis­sä se sijait­see aivois­sa? Neu­rop­syko­ana­lyyt­ti­nen näkökul­ma. Psykoter­apia, 38(1), 62‒70.

Taber­mann, Tom­my (2006). Ihme nimeltä me. Helsin­ki: Gummerus.

Taber­mann, Tom­my (2007). Runot 1970‒2006. Helsin­ki: Gummerus.

Takala, Ossi (2013). Ole­mas­saol­e­vak­si ryh­mässä. Psykoter­apia, 32(3), 250‒263.

Takala, Ossi (2014). Psykoter­apia totu­u­den tapah­tu­mana. Psykoter­apia, 33(4), 251‒260.

Ter­vo, Jari (2010, 2. heinäku­u­ta). Tom­my Taber­mann. Helsin­gin Sanomat. Muis­tokir­joi­tus.

Toko­la-Kemp­pi, Sir­pa (2020). Psyko­ana­lyyt­ti­nen hoito asi­akaskoke­muk­sen näkökul­mas­ta. Psykoter­apia, 39(4), 297‒311.

Tuo­himet­sä, Mart­ti (2019). Mie­len arke­olo­giaa. Psykoter­apia, 38(1), 62‒70.

Tähkä, Veikko (1972). Psykoter­api­an perus­teet psyko­ana­lyyt­tisen teo­ri­an poh­jal­ta. Helsin­ki: WSOY.

Zau­tra, Alex, J. (2014). Resilience is social, after all. Teok­ses­sa Kent, Martha; Davis, Mary C. & Reich, John W. (toim.), The resilience hand­book – Approach­es to stress and trau­ma. New York: Routledge.