Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Jukka Aaltonen: Taiteilija löytää sen mitä terapeutti etsii

Piilotet­tu sisäi­nen vapaus

Tulin sat­tumal­ta bel­gialaisen taide­museon shopista osta­neek­si min­ulle täysin tun­tem­at­toman David Blameyn (2016) toimit­ta­man kir­jan, jol­la on kaikkea muu­ta kuin tyhjää ennus­ta­va nimi: Spe­cial­ism. Kir­jas­sa on min­ulle tun­tem­at­toman Alis­tair Rid­erin kir­joit­ta­ma essee ”The rou­tine art”. Se avasi tien nyt kir­joit­ta­mani kolumnin syn­tyyn: tyhjyy­den täyteyteen.

Rid­erin esseessä ker­ro­taan venäläis­es­tä taide­maalar­ista, joka aina aamuisin into­hi­moi­ses­ti maalasi uuden taulun. Hän maalasi sen puh­taal­la vedel­lä, joten maalaus hävisi muu­ta­mas­sa tun­nis­sa, kun vesi kuiv­ui. Supis­ta­mal­la taiteen­sa pelkäk­si heti häviäväk­si toimin­naksi hän vält­ti alis­ta­van poli­it­tisen kon­trol­lin mut­ta säi­lyt­ti oman sisäisen vapaut­en­sa. Mut­ta toisaal­ta kyse oli maalauk­ses­ta, joka on myös ole­muk­seltaan kat­seltavak­si tarkoitet­tu; jäl­jelle jäi pelkästään muis­to. Samal­la taval­la eräs suo­ma­lainen taiteil­i­ja teki joitain vuosia sit­ten: hän sulat­ti muoville maalaa­mansa taulut pieniksi kuu­tioik­si ja aset­ti ne taidenäyt­te­lyti­laan. Kat­so­jille jäi pelkästään alku­peräisen maalauk­sen otsikko ja tapah­tu­ma­ton tapah­tu­ma: he eivät näh­neet alku­peräisiä teok­sia. Ja hämmennys.

Albert Camus´n (1957/1973, 83‒117) nov­el­li ”Jonas, eli taiteil­i­ja työssä” kir­jas­sa Maan­pako ja val­takun­ta kos­ket­telee samaa teemaa. Nov­el­lin päähenkilö Gilbert Jonas on täysin eristäy­tynyt huoneis­ton sul­je­tulle parvelle maalaa­maan yksinään. Siel­lä hänen mieleen­sä nousee ajatuk­sia, joi­ta hän ei kuitenkaan pysty ilmaise­maan: “Ne pysyivät ikuis­es­ti mykkinä, mut­ta kuitenkin kohot­ti­vat hänet kaiken yläpuolelle.” Lop­ul­ta nähti­in, mitä hän oli maalan­nut: täysin tyhjälle kankaalle hyvin pienin kir­jaimin sanan, jos­ta juuri ja juuri saat­toi saa­da selvän mut­ta jos­ta ei tien­nyt, oliko se soli­taire (yksinäi­nen) vai sol­idaire (sol­i­daari­nen). (Camus 1957/1973, 117.)

Ei ole etäältä haet­tua ajatel­la, että nämä kir­jal­liset kohtaamiset voisi­vat kuva­ta myös psykoter­api­an dilem­maa: ei koskaan saa tietää, mitä on kuvatun tai puhutun rajo­jen sisällä.

Entä sit­ten? Miten tämä liit­tyy psykoterapiaan?

Turhan odotuk­sen inten­si­ivisyys: tapah­tu­ma­ton tapahtuma

Mitä tapah­tuu, kun ei tapah­du muu­ta kuin muu­tok­sen odot­ta­mi­nen? Samuel Beck­et­tin (1952) näytelmä Huomen­na hän tulee kysyy tätä tois­tu­vasti. Suomek­si otsikko ei herätä eri­ty­isiä ajatuk­sia siitä, ketä turhaan odote­taan koko näytelmän ajan. Englan­niksi näytelmän nimi on Wait­ing for Godot, jos­ta saa miel­ley­htymän siihen, että näytelmässä ehkä odote­taan Jumalaa ‒ turhaan. Mut­ta odotus jää tyhjäk­si. Pait­si odotuk­sen inten­si­ivisyys; se täyt­tää näytelmän ja tekee siitä yhä uud­estaan kat­so­jan mieliku­vi­tus­ta riip­ivän ja täydentävän.

Toisen­lainen tapah­tu­ma­ton tapah­tu­ma on Oscar Wilden (1890/2009) kuu­luisa romaani Dori­an Grayn muo­toku­va. Kir­jan päähenkilö, huiken­tel­e­vainen elosteli­ja Dori­an, pysyy jatku­vasti nuore­na ja kau­ni­ina, mut­ta hänestä maalat­tu muo­toku­va muut­tuu vähitellen rumuu­den ja inhon periku­vak­si, aivan kuin jokainen hänen tekemän­sä irstailu tahraisi sitä. Dori­an piilot­taa maalauk­sen ullakolle, mut­ta yrit­täessään lop­ul­ta kauhuis­saan tuho­ta maalauk­sen hän kuolee ja muut­tuu itse vas­ten­mielisen van­huk­sen näköisek­si. Maalaus on muut­tunut alku­peräisek­si kuvak­si nuores­ta, kau­ni­ista miehestä.

Nämä voisi­vat hyvin olla kuvauk­sia vaille jääneistä psykoter­a­pi­oista: ei pelkästään pet­tyneitä, vaan kesken­eräis­es­ti pet­tyneitä. Ja pet­tyneitä siis oman pet­tymyk­sen­sä puoli­naisu­u­teen. [Miki Liukkos­ta (2023) muunnellen].

Runoil­i­ja löytää sel­l­aista, jota ana­lyytikko etsii

Tietämät­tömyy­den sietämi­nen on nykyisessä tieto­tul­vas­sa läh­es sietämätön­tä. Tietämät­tömyys on muut­tunut uuden tiedon etsimis­es­tä uuden tiedon alle hukku­misek­si. Eikä enää tiedä, mikä on tietoa. Se, mikä näyt­tää tiedol­ta, on tietämät­tömyyt­tä, väärin­päin kään­tynyt­tä tiedostam­a­ton­ta, jos­sa vas­tako­h­dat ovat samanaikaises­ti läsnä.

Taiteil­i­jak­er­to­muk­set jatkuvat:

John Keats (1795‒1821), kuu­luisa englan­ti­lainen runoil­i­ja, kysyi, miltä tietämät­tömyys tai tun­tem­at­to­muus tun­tuu. “Mikä saa aikaan tun­tem­at­to­muu­den inten­si­ivisen nautin­non?” Siitä kysymyk­ses­tä tuli merkit­tävä osa psyko­ana­lyysin teo­ri­aa. Keats tietää vas­tauk­sen tähän kysymyk­seen: neg­a­tive capa­bil­i­ty, kyky pitää sisäi­nen ja ulkoinen reali­teet­ti eril­lään mut­ta kuitenkin vuorovaiku­tuk­ses­sa tois­t­en­sa kanssa, tul­la toimeen epä­var­muudessa. (Hop­kins 1984.)

Aja­tus negati­ivis­es­ta kyvykkyy­destä on syn­tynyt runouden alueel­la, mut­ta ‒ kuten hyvin tiedämme ‒ se ei ole rajoit­tunut pelkästään runouteen, vaan psyko­ana­lyytikot Bion ja Win­ni­cott ovat jalosta­neet sen psyko­ana­lyysin kent­tään. Se on myös mukana kuvataiteit­ten sekä musi­ikin tutkimises­sa ja hah­mot­tamises­sa. Mut­ta on tärkeää tehdä ero “ei-tietämisen” (engl. not-know­ing) epä­var­muu­den ja “halut­to­muu­den tietää” (engl. not want­i­ng to know) välil­lä: ei-tietämisen posi­tio sisältää kuitenkin halun kuun­nel­la toista ja odot­taa, toisin kuin halut­to­muus tietää. (Gutiér­rez-Peláez 2021.)

Sekä soli­taire että sol­idaire

Imre Kertész (1929‒2016) oli unkar­i­lainen kir­jail­i­ja, joka sai Nobelin kir­jal­lisu­us­palkin­non vuon­na 2002. Kertészin useim­mat kir­jat käsit­televät joko elämää keski­tysleireil­lä tai keski­tysleirikoke­musten vaiku­tus­ta myöhem­mis­sä elämän­vai­heis­sa. Kertész syn­tyi juu­ta­laiseen per­heeseen Budapestis­sä. Hän on kir­joit­tanut kir­jan Kad­dish syn­tymät­tömälle lapselle (1990/2004).

Keski­tysleiri­in menevässä junas­sa Opet­ta­jak­si kut­su­tulle luu­ran­gonlai­hak­si lai­h­tuneelle miehelle oli vahin­gos­sa annet­tu myös kym­men­vuo­ti­aan pojan niuk­ka päivit­täi­nen kylmä ruo­ka-annos. Se saat­taisi yhdessä miehen oman annok­sen kanssa kaksinker­tais­taa hänen mah­dol­lisuuten­sa säi­lyä hengis­sä. Mut­ta mitä tapah­tuukaan seu­raaval­la het­kel­lä? Opet­ta­ja hoip­puu pojan luokse kylmä ruo­ka-annos kädessään ja las­kee molem­mat annok­set nopeasti tämän vat­salle. Poi­ka yllät­tyy epäuskoise­na, ja se pais­taa hänen kasvoil­taan. Mies kivah­taa vihais­es­ti: ”Mitä oikein kuvit­telit?!” Opet­ta­ja hylkäsi kaksinker­taisen ruo­ka-annok­sen. Kir­jail­i­ja sanoo, että miehen teko oli ain­oa todel­li­nen mah­dol­lisu­us jäädä itse henki­in. Ilman sitä tekoa hän ei olisi voin­ut elää.

Opet­ta­ja teki jotain, jota hänen kaiken jär­jen mukaan ei olisi tarvin­nut tehdä – ja sen takia heistä kumpikin säi­lyi hengis­sä. Mut­ta mies tiesi, ettei yksinäisel­lä ja sol­i­daarisel­la ole eroa. Tässä välke­htii mielestäni vuorovaiku­tusp­sykolo­gian eri­tyi­nen syvyys. Se on paradoksi­nen kuvaus siitä, miten anta­mi­nen pelas­ta­jaa myös anta­jan. Sol­i­daari­nen ei ole yksinäinen.

Joseph San­dler (1983) pohtii viisaasti psyko­ana­lyysin ”viral­lisen”, abstrak­tin teo­ri­an suhdet­ta siihen ”teo­ri­aan”, jota ana­lyytikko näyt­tää käyt­tävän kli­inisessä tilanteessa. Nämä teo­ri­at ovat kovin eri­laisia: kli­inikko näyt­tää sovelta­van teo­ri­an pätk­iä, jot­ka saat­ta­vat lisäk­si olla ris­tiri­idas­sa keskenään tai viral­lisen teo­ri­an aikaa sit­ten hylkäämiä. Kyse on San­d­lerin mielestä siitä, että teo­reet­tis­ten käsit­teit­ten luon­teeseen psyko­ana­lyyt­tises­sa psykoter­api­as­sa kuu­luu niit­ten venymi­nen ja myös vas­tako­h­tien elämi­nen samanaikaises­ti, samal­la taval­la kuin piilota­jun­nas­sa voivat samanaikaises­ti elää tois­t­en­sa vas­tako­h­dat. Täl­lä taval­la myös teo­reet­tisen alueen ymmärtämi­s­paine ehkä helpot­tuu. Ter­apeut­ti voi rauhas­sa olla sekä soli­taire että sol­idaire. Samoin poti­las. Mikään ei uhkaa.

Mut­ta kuin­ka ajanko­htaista onkaan Kertészin kir­ja ‒ ja odot­ta­mi­nen ja piilottaminen.

Kir­jal­lisu­us

Camus, Albert (1957/1973). Jonas, eli taiteil­i­ja työssä. Kir­jas­sa Maan­pako ja val­takun­ta. Suom. Mai­ja Lehto­nen. Helsin­ki: Otava.

Gutiér­rez-Peláez, Miguel (2021). Not know­ing and not want­i­ng to know: Reflec­tions regard­ing psy­choso­cial and psy­chother­a­peu­tic inter­ven­tions in armed con­flict sce­nar­ios. Psy­cho­an­a­lyt­ic Psy­chol­o­gy, 38(4), 348–351.

Hop­kins, Brooke (1984). Keat’s “neg­a­tive capa­bil­i­ty” and Win­ni­cot­t’s cre­ative play. Amer­i­can Ima­go, 41, 85‒100.

Kertész, Imre (1990/2004). Kad­dish syn­tymät­tömälle lapselle. Suom. Outi Has­si. Helsin­ki: Otava

Liukko­nen, Miki (2023). Vierasti­la. Helsin­ki: WSOY.

Rid­er, Alis­tair (2016). The rou­tine art. Teok­ses­sa Blamey, David (toim.), Spe­cial­ism, 100‒110. Lon­too: Open Editions.

San­dler, Joseph (1983). Reflec­tions on some rela­tions between psy­cho­an­a­lyt­ic con­cepts and psy­cho­an­a­lyt­ic prac­tice. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho-Analy­sis, 64(1), 35–45.

Wilde, Oscar (1890/2009). Dori­an Grayn muo­toku­va. Suom. Jaana Kapari-Jat­ta. Helsin­ki: Otava.