Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Aili von Schulman: Rakkaus psykoterapiassa

Tämä kir­joi­tus on mukael­ma luen­nos­ta, jon­ka pidin Salience Oy:n koulu­tus­päivässä lokaku­us­sa 2022. Saa­mani palaut­teen perus­teel­la aihe kiin­nos­ti monia, joten muokkasin luen­non myös tek­stik­si. Psyko­ana­lyyt­tisen työn haas­teel­lisu­us on kaikille psykoter­api­an ja psyko­ana­lyysin ammat­ti­laisille tut­tua; olemme saa­neet tuta eri­lai­sis­sa poti­las­suhteis­sa rakkau­den kor­jaavaa voimaa ja vas­taavasti ajoit­tain tun­nista­neet oman avut­to­muutemme vihan voimien edessä vil­pit­tömistä aut­tamispyrkimyk­sistämme huoli­mat­ta. Psyko­ana­lyysi­työmme haas­taa sisäl­lyt­tämiskykyämme ja mah­dol­lisu­ut­tamme olla käytet­tävis­sä elämän kipu­jen kohtaamises­sa, jol­loin myös itser­akkautemme ja itsekun­nioituk­semme voi olla koe­tuk­sel­la. Kir­joituk­seni tavoite ei ole kat­tavasti kuva­ta rakkaut­ta psykoter­api­as­sa, vaan ennem­minkin herätel­lä keskustelua tästä teemas­ta, jon­ka äärel­lä elämme kaikessa psykoter­apeut­tises­sa työssä. Käytän psyko­ana­lyytikko/p­sykoter­apeut­ti-nimikkeitä samanarvoisina.

Poti­las hakeu­tuu hoitoon sisäis­ten ja ulkois­t­en ris­tiri­ito­jen vuok­si. Myös psyko­ana­lyytikko hakeu­tuu ammat­ti­in­sa tun­nistaes­saan elämälle luon­teeno­maisen ris­tiri­itaisu­u­den ja sen herät­tämät mon­i­naiset tun­teet. Näiltä tun­teil­ta pyritään suo­jau­tu­maan. Näin trans­fer­enssi‒­vas­ta­trans­fer­enssi-kytkök­sessä kutoutuu mon­imutkainen sisäisen ja ulkoisen todel­lisu­u­den yhteinen sym­bo­l­i­nen kudos. Kun poti­las alkaa ymmärtää tiedostam­a­ton­ta koke­mus­maail­maa suo­jau­tu­misen takana, hän voi kas­vaa ja eriy­tyä omak­si itsek­seen, per­soon­al­lisu­u­den inte­graa­tio lisään­tyy ja super­egon vaa­tivu­us itseä ja toisia kohtaan vähe­nee. Psyko­ana­lyytikon per­soon­al­lisu­u­den kyp­syys on hänen työn­sä laadun tae, jon­ka varas­sa poti­laan kuntou­tu­mis­po­ten­ti­aali lep­ää. Kun ana­lyytikko voi käyt­tää mieltään ja emo­tion­aal­ista kap­a­siteet­ti­aan vapaasti, hän voi antaa poti­laalle riit­tävän tilan, jos­sa kaiken­laiset tun­teet ja koke­muk­set voivat tul­la läpiele­tyik­si. Yhteistyön tavoite poti­laan ja ana­lyytikon välil­lä on löytää kor­jaan­tu­mista sekä ulkoi­sis­sa että sisäi­sis­sä suhteis­sa. Voidak­seen aset­tua trans­fer­enssin ja vas­ta­trans­fer­enssin kyl­lästämään elämys­maail­maan pelot­tomasti ana­lyytikko tarvit­see paljon rakkaut­ta ja anteek­siantamiskykyä. Kol­le­giaaliset suh­teet ja työno­h­jaus ovat tässä oleelli­nen tuki.

Rakkaus on uskoton

Se siir­tyy laulus­ta ja kir­jas­ta toiseen

Se usein kuolee mut­ta elos­sa on ‒ ‒

Saa­puu hil­jaa huutaen

Ja varmis­taa, että valmis­tau­tunut en

(Haloo Helsin­ki 2013.)

Rakkaus on ris­tiri­ito­jen sulatusuuni

Julia Kris­te­va toteaa: ”Mitäpä muu­ta psyko­ana­lyysi on kuin rakkau­den kaut­ta jälleen syn­tymistä?” Hän kuvaa rakkaut­ta ris­tiri­ito­jen ja väärinymmär­rysten sula­tusu­un­i­na ja että rakkau­den kieli on mah­do­ton, epäpätevä, viit­teelli­nen ja metafori­nen. Kris­te­va haas­taa meitä ajat­tele­maan sitä, mis­tä asi­as­ta oikeas­t­aan puhumme, kun puhumme rakkaud­es­ta, ja puhum­meko lainkaan samas­ta asi­as­ta. Rakkaud­es­ta puhumi­nen on eri­laista kuin rakkau­den koke­muk­sen läpielämi­nen, mut­ta ei yhtään sen helpom­paa tai vähem­män huumaavaa. Rakkaus ei ole koskaan samaa, ei puhut­tuna eikä koet­tuna – se imaisee ihmisen yksilöl­liseen kokemiseen ja ymmärtämiseen ‒ vie jokaisen kohtaa­maan omaa yksilöl­listä puut­teen ja kaipu­un haavaa, eläy­tymään omaan tyy­dy­tyk­sen ja täy­den kokemisen muis­toon. Rakkaus haas­taa mei­dän kielel­lisen kyvykkyytemme ja tes­taa vuorovaiku­tusvoimaamme, eikä se koskaan viivy meis­sä polt­ta­mat­ta meitä, kos­ket­ta­mat­ta nar­sis­tista haavaa meis­sä. (Kris­te­va 1987, 1, 4.)

Olivia-poti­laani trau­ma­ti­soitunut­ta elämänkulkua kuvaa varhais­es­ta vuorovaiku­tuk­ses­ta puut­tuneet kan­nat­tel­e­vat, lem­peät kädet, joiden varas­sa rakkaus ja itseys olisi voin­ut rak­en­tua. Viisi ker­taa ‑viikkoisen ana­lyysin alkupuolel­la poti­laan katkeil­e­va, hil­jaisuuk­si­in vaipu­va puheta­pa haas­taa min­ut kuun­tele­maan ja kuule­maan tarkem­min, pysyäk­seni kiin­ni siinä, mis­tä ja miten hän puhuu – mitä hän kokee siinä min­un kanssani ollessaan.

Pitkien hil­jaisuuk­sien keskel­lä poti­las sanoo: ”En osaa sanoa, mitä minä nyt tun­nen. Se on rauhaa.

En ole kohdan­nut tätä aikaisem­min. Missään.

Tun­tuu kivu­li­aal­ta sanoa tätä.

Kärsin.

Se on ehkä rakkaut­ta? Minä tun­nen rakkautta!”

Hil­jaisu­us välil­lämme on kos­ket­ta­van elävää ja elävöit­tävää ‒ kehoa rav­is­taa sana­ton vuorop­uhelu, kun psyykki­nen ja fyysi­nen kietoutu­vat toisi­in­sa transferenssi‒vastatransferenssinäyttämöllä. Hil­jaisu­udessa aika tun­tuu venyvän, kein­ut­ta­van het­kel­liseen läsnäoloon.

Sit­ten poti­las jatkaa: ”En ole uskaltanut ajatel­la tätä aiem­min – en ole sitä näh­nyt. Se on avoin haa­va, joka ei lakkaa vuotamasta.”

Kris­te­va kuvaa hil­jaisu­udel­la kom­mu­nikoivaa poti­las­ta toisaal­ta nar­sis­min ja ide­al­isaa­tion käsit­tein, mut­ta näkee hil­jaisu­u­den myös pyrkimyk­senä rajoit­taa nimet­tömän, käsit­teet­tömän, liian haavoit­ta­van ja liian etäisen äidin affek­ti­ivista tuhoavu­ut­ta. Hil­jaisu­us helpot­taa äidin puutet­ta. Helpot­taa äidil­lisen rakkau­den puut­tumisen kyn­tämää surua. Peit­tää sen, kesyt­tää sen hil­jais­es­ti. Joku voisi sanoa, että se paran­taa ilman ajat­telua. Tässä hil­jaisu­us toimii keinotekoise­na äit­inä. (Kris­te­va 1987, 311.)

Poti­lastyössä tapamme olla; huone, jon­ka sis­us­tamme poti­laalle; miten ase­tumme siihen: tapamme liike­htiä; puhua ja kuun­nel­la – eri­tyis­es­ti hil­jaisu­utemme, hil­jainen kuun­telumme ‒ luo­vat kos­ke­tus­pin­nan, jos­ta muotoutuu poti­laalle uuden­lainen äidin ruumis, rin­ta ja iho ‒ sydä­men syke, ääni ja tuok­su. Poti­las kutoo suh­teen tähän koke­maansa oma­l­la, itseään täy­den­täväl­lä taval­laan. Psyko­ana­lyyt­ti­nen asenne on keskeisessä roolis­sa luo­maan ilmapi­irin, jota hen­gitel­lessään poti­las sym­bol­is­es­ti imee äid­in­maitoa ja aloit­taa kasvu­un ja kehi­tyk­seen liit­tyvän mon­imutkaisen kamp­pailun – aivan kuin elämän alus­sa. Ajat­telu kään­tyy itseen, koke­muk­si­in, joiden juuris­to porautuu kauas men­neessä ja joiden vaikut­tavu­us ulot­tuu hal­ki tule­van elämän. Han­na Arendt (1906–1975) kuvaa omaan ajat­telu­un suun­tau­tu­mista het­kenä, jol­loin men­neisyys ja tule­vaisu­us koetaan sama­nar­vois­es­ti pois­saolev­ina – ne toteu­tu­vat vain siinä, että juuri nyt koen ole­vani tässä. Kun mieli on auki näis­sä ei-enää-men­nyt- ja ei-vielä-tule­va-het­kissä, ajat­telu luo mah­dol­lisu­u­den uuden syn­tymiselle. (Arendt 1971, 203, 206.) Näis­sä ajat­tomis­sa het­kissä tapah­tuu psyko­ana­lyyt­ti­nen kor­jaamistyö, sisäi­nen muu­tos, jos­sa voidaan päästää irti siitä, mitä on ollut, eikä ole tarvet­ta pyrk­iä johonkin, jota ei vielä ole. Set­ting vapaut­taa sekä poti­laan että ana­lyytikon ympäristön olo­suhteista, mah­dol­lis­taen tämän ajat­toman pysähtymisen ana­lyyt­tisen parin molem­mille osa­puo­lille. Se antaa tilan sisäisen muu­tok­sen tapah­tu­miselle, kasvulle, uuden syn­tymiselle, näkökyvyn avau­tu­miselle, kohtalon kääntymiselle.

Rakkaus on aggres­sion sulattamista

Rakkaus asuu ruumi­is­sa. Alus­sa äidin keho, rin­nat, käsien kos­ke­tus, katse, ääni ja huolen­pidon ilmapi­iri kietoo pienen elämä­nalun rakkau­den syleilyyn tar­joten sen lohdun ja tur­van, jon­ka varas­sa koke­mus rakaste­tuk­si tulemis­es­ta tal­tioituu ruumis­mieleen. Totaali riip­pu­vu­us antaa sille nimen huolen­pito, vaik­ka se ei aina rujoudessaan täytäkään niitä kri­teere­jä, joista voisi rak­en­tua sisäiseen maail­maan huol­ta pitävä itseys.

Aggres­sion sulat­telu äiti‒lap­si-suh­teessa määrit­tää mie­len rak­en­tu­misen perus­taa. Päivin ja öin yhä uudelleen tois­tu­va nälkäitku, lapsen pet­tymys­tä kuvaa­va raivo­hu­u­to koet­telee äidin rakkaut­ta ‒ kykyä olla käytet­tävis­sä, ottaa vas­taan, sulat­taa ja ymmärtää lapsen tun­neti­laa. Näis­sä syvästi rav­is­tavis­sa suhdekoke­muk­sis­sa lap­si luo uskoa siihen, onko hänen raivon­sa kestet­tävis­sä, vihansa siedet­tävis­sä ja onko hän itsenään hyväksyt­ty ja rakastet­tu kaikkine tarpei­neen ja tun­tei­neen. Tois­tu­vat huolen­pidon elämyk­set luo­vat lapselle kuvaa maail­mas­ta, joka rakas­taa ja jos­sa on tilaa kas­vaa itsek­seen. Mut­ta äidin kan­nat­telukyvyn pet­täessä lap­si sisäistää ymmär­ryk­sen siitä, ettei ”maail­ma”, suhde toiseen ihmiseen, kestä hänen koko pain­oaan ‒ että hän on liian vaikea, haas­ta­va, liian tarvit­se­va. Pet­tymyk­ses­tä nou­se­va sietämätön ahdis­tus ja raivon tunne, jota lap­si ei pysty käsit­telemään, vaan jon­ka hän pyrkii sijoit­ta­maan äiti­in, palau­tuukin takaisin, jol­loin lap­si imee äidin suh­tau­tu­mis­es­ta syyl­lisyy­den ja ankaru­u­den omaan ytimeen­sä, super­egoon­sa. Sovit­taak­seen omaa liial­lista tarvit­se­vu­ut­taan, pahu­ut­taan, lap­si oppii rankaise­maan super­egol­laan itseään väärän­laisu­ud­estaan (Rado 1928). Kleinin (Stein­er & Klein 2017, 10) mukaan täl­lainen mieleen rak­en­tunut vaa­ti­va ja ankara suh­tau­tu­mi­nen itseen ja toisi­in estää elämän tyy­dyt­tävyy­den koke­mus­ta, estää psyykkistä kasvua ja heiken­tää mielenterveyttä.

Voidak­seen sulat­taa poti­laan aggres­sio­ta, vaa­tivu­ut­ta, itse­vi­haa ja ankaru­ut­ta psyko­ana­lyytikon tulee olla vah­vasti yhtey­dessä omaan sisäiseen kor­jaavu­u­teen­sa. Ahdis­tuk­sen sisäl­lyt­tämi­nen koet­telee psyko­ana­lyytikon elin­voimaa, ja siten hän tarvit­see kor­jaamiskykyä myös suh­teessa itseen­sä – empaat­tista itseym­mär­rystä sil­loin, kun oman kesken­eräisyy­den ja vajavu­u­den tun­nist­a­mi­nen hor­jut­taa luot­ta­mus­ta omaan riit­tävyy­teen. Arendt kuvaa, että suh­teessa olomme on kak­siteräistä; toisaal­ta opimme ja kehi­tymme yhtey­dessä toiseen, mut­ta toisaal­ta haavoita­mme ja tulemme haavoite­tuik­si. Ellemme voi antaa anteek­si teko­jamme, juu­tumme virheisi­imme, ja ne tule­vat rajoit­ta­maan toim­intakykyämme jatkos­sa – meistä tulee teko­jemme seu­rausten uhre­ja. Arendtin sanoin anteek­siant­a­mi­nen on ain­oa reak­tio, joka ei vain reagoi uudelleen, vaan vapaut­taa reak­tion seu­rauk­sista sekä sen, joka antaa anteek­si, että sen, joka saa anteek­si. (Pet­ti­grove 2006.) Ymmär­rän hänen kuvaa­van sitä, että antaes­saan anteek­si päästää irti reak­tioon vas­taamisen yllyk­keestä vapaut­taen näin sekä itsen­sä että toisen. Anteek­sianto itselle ja toiselle tuo nöyryy­den, jon­ka myötä yhteistyö poti­laan kanssa syve­nee, ja voimme oppia ymmärtämään ihmisyyt­tä ja mie­len rak­en­tu­mista laajemmin.

Maail­ma on kau­ni­impi kuin ikinä uskoin,

tältä rannal­ta ymmär­rän sen,

Jokainen aal­to voimaa ja vimmaa,

jokainen askel kuin ensimmäinen,

Kat­se­len kauas kunnes silmi­in sattuu,

taivas ja meri kaik­ki samaa on, ‒ ‒

Meil on molem­mil­la revit­ty taivas,

Revit­ty taivas jost’ ei ehjää saa

(Kuu­s­to­nen 2018.)

Rakkaus on näkemistä

Hakeutues­saan hoitoon poti­las etsii toista ihmistä, joka voisi nähdä, kuul­la ja ymmärtää hänen sisäistä maail­maansa, koke­muk­si­aan ja tun­teitaan. John Steiner­in (2006) mukaan poti­las voi kokea nähdyk­si tulemisen sekä miel­lyt­tävänä että epämiel­lyt­tävänä – siinä voi tun­tua kun­nioi­tus ja kiitol­lisu­us, mut­ta kohtaami­nen voi nos­taa myös häpeän, syyl­lisyy­den ja nöyryy­tyk­sen koke­mus­ta. Ankaran super­egon piinas­sa poti­las kokee itsen­sä pienek­si val­ta­suh­teessa psykoter­apeutin kanssa. Poti­laalle eril­lisyys ei ole selkeä, ja riip­pu­vu­u­den pelos­saan hän suo­jau­tuu kieltäen tarpeen­sa, kuvitellen itse ruokki­vansa itsen­sä, pär­jäävän­sä ilman toista. Kun tunne kaikkivoipaisu­ud­es­ta mur­tuu, avau­tuu yhteys riip­pu­vu­u­teen ja tarvit­se­vu­u­teen, aiheut­taen val­taisaa ahdis­tus­ta, jota vas­taan poti­las suo­jau­tuu raivol­la. (Stein­er 2006.)

Kok­ies­saan, että tulee nähdyk­si, poti­laas­sa herää myös pelko tul­la kat­so­tuk­si, jol­loin hän putoaa kauhis­tut­tavaan haavoite­tuk­si ja nöyryyte­tyk­si tulemisen ahdinkoon, kok­ien ympäristön vihamielisenä ja hylkäävänä. Nähdyk­si tulemisen koke­muk­ses­sa häpeä ja syyl­lisyys voivat olla kietoutuneina toisi­in­sa, osoit­taen mie­len­rak­en­teessa ankaran super­egon mah­ti­ase­maa. Poti­laan inten­si­ivi­nen katse voi olla ilmaus­ta äärim­mäis­es­tä tarvit­se­vu­ud­es­ta. Kun poti­las tun­nistaa objek­tin hyvyyt­tä, hän hukkaan­tuu omaan kateu­teen­sa ja häpeis­sään voi vaa­tia väl­itön­tä helpo­tus­ta. Inten­si­ivisel­lä tui­jo­tuk­sel­la poti­las yrit­tää päästä kat­seen kaut­ta psykoter­apeutin sisään suo­jaan, voidak­seen myös kon­trol­loi­da psykoter­apeut­tia ja varas­taa tämän hyvyy­den itselleen. Sit­ten poti­las pelkää psykoter­apeutin kos­toa, ja suo­jau­tuu edelleen. Kateut­ta sym­bol­oi­va katse, ”paha silmä” voi myös kuva­ta pyrkimys­tä nöyryyt­tää psykoter­apeut­tia. (Stein­er 2006.)

Pekka on per­heen­sä van­hin lap­si. Tul­lessaan hoitoon Pekka oli hyvin ahdis­tunut, eikä mikään lääk­i­tys tun­tunut helpot­ta­van. Psykoter­api­as­sakin ahdis­tus purkau­tui ensim­mäis­ten vuosien ajan jatku­vana huu­tona, vihana ja aggres­siona. Katk­erasti hän raivosi min­ulle, että se maail­ma, jota minä psykoter­apeut­ti­na edus­tan, ei ole tot­ta. Hän koki, että kaik­ki minus­sa pilkkaa hänen todel­lista koke­mus­taan elämästä. Inten­si­ivis­es­ti silmi­in kat­soen hän naulit­si min­ut nojatuoli­i­ni ‒ mikäli liikahdin tai käänsin kat­seeni, viha paisui entis­es­tään. Pekka kuvasi ymmärtävän­sä ter­ror­is­te­ja, sil­lä vain suuren raken­nuk­sen räjäyt­tämi­nen voisi kuva­ta hänen tun­net­taan. Itsen vahin­goit­ta­mi­nen ja itse­murharis­ki väi­jyivät jatku­vasti ilmas­sa ensim­mäis­ten vuosien ajan. Lap­su­ud­estaan Pekka kuvasi, että isä oli lap­su­u­den aikana ankara ja pakot­ta­va, nöyryyt­tävä ja häpäi­sevä. Äitin­sä hän koki olleen aina masen­tunut ja henkises­ti selkäran­ga­ton. Hän muis­teli, kuin­ka kuun­teli keit­tiössä van­hempi­en har­ras­taes­sa sek­siä viereisessä huoneessa. Sit­ten isä tuli keit­tiöön penis pystyssä, kehui sen isoa kokoa ja pilkkasi poikansa peniksen pienu­ut­ta. Aikuisu­udessa sek­suaal­isu­us ahdisti Pekkaa val­tavasti, ja hän rankaisi itseään haluis­taan vahin­goit­taen ruumis­taan. Työssään poti­las suo­ri­u­tui lois­tavasti, mut­ta työkaverei­den kanssa olem­i­nen oli niin ahdis­tavaa, ettei hän kyen­nyt syömään työ­paikallaan, vaan mutusti leipää jos­sakin met­sän siimek­sessä. Psykoter­api­a­suh­teessa ankaru­u­den ja vaa­tivu­u­den suun­na­ton määrä tun­tui fyy­sisenä, läh­es kivuno­maise­na paineena jokaises­sa istunnossa.

muis­to­jen mus­tu­us imee itseen­sä valon

käper­tyy, sul­kee suun, silmätkin

kaikkial­la jähmettyy

(Lah­timies 2017, 28.)

Jo muu­ta­man kuukau­den jäl­keen epäilin, ylit­tääkö tämän poti­laan ahdis­tus mah­dol­lis­es­ti oman kan­nat­telukykyni – joudunko suo­jau­tu­maan vas­taan­ot­tamisen sijaan? Istun­nois­sa tun­tui tois­tu­van sama kaa­va: poti­las tui­jot­ti min­ua, haukkui ole­mus­tani, vyöryt­täen pääl­leni myk­istävää ja pirstaloivaa tuskaansa, jät­tämät­tä het­ken taukoa. Poti­laan huu­to tun­tui kehos­sani, kar­mi selkäpi­itäni. Sydä­men­syk­keeni nousi, ja jokin poti­laan pro­jek­tiois­sa sai kehoni koke­maan tuskaa, kuin jotain kuumot­tavaa ja polt­tavaa vel­loisi suonis­sani. Välil­lä pelkäsin sekä poti­laan että itseni puoles­ta – mitä täl­lainen tunne tekee ihmiselle? Tois­tu­vasti, kuun­nel­tuani hil­jaa poti­las­ta silmi­in kat­soen reilun puoli tun­tia jokin minus­sa, sisäl­läni, tun­tui mur­tu­van – ja sit­ten kyynel valahti tah­tomat­tani poskel­leni. Vaik­ka sanoin poti­laalle, kuin­ka ymmär­ret­tävää hänen tuskansa ja vihansa on, kysyin samal­la itseltäni: voinko ymmärtää täl­laista tuskaa tai voiko kukaan? Ahdis­tus tun­tui ylit­tävän sietokykyni, hajot­ta­van mie­leni palasik­si ja repivän sielu­ni sir­paleik­si. Kun poti­las lähti, koko kehoni tärisi ja vedin henkeä ruumi­iseeni nor­maalia syvem­pään, aivan kuin vaku­ut­taen itsel­leni, että vielä elän. Tätä näytelmää jatkoimme kak­si ker­taa viikos­sa pari vuot­ta, ennen kuin tilanne alkoi rauhoit­tua, poti­las alkoi löytää omaa kan­nat­telukykyään ja itsere­flek­tio­taan. Kun kor­jaan­tu­mi­nen alkoi näyt­täy­tyä ensin rauhoit­tumise­na suh­teessamme, ja myöhem­min arjen tilanteis­sa, se oli hyvin kos­ket­tavaa. Kun katkeru­u­den ja vihan voima alkoi tait­tua ja sijalle tul­la empa­ti­aa, se oli kaunista.

Psykoter­apeut­ti­na havain­noin, kuin­ka Pekan ankara super­ego inhimil­listyi ja pelot ja kauhut laimeni­vat, antaen enem­män tilaa hyville koke­muk­sille elämästä, jopa nautin­nolle. Ahdis­tus ei enää liian voimakkaana estänyt kehi­tys­tä, vaan siedet­täväm­pänä toi­mi poti­laan kasvun ja kehi­tyk­sen moti­vaat­to­ri­na. Ulkois­es­ti havait­ta­vana muu­tok­se­na Pekan työ­toveru­us­suh­teet helpot­tui­v­at, ja hän kykeni luo­maan ystävyys­suhtei­ta työn ulkop­uolel­la. Hän halusi kor­ja­ta suhdet­taan isään­sä, mut­ta sitä vaikeut­ti se, etteivät he olleet koskaan puhuneet asioista. Pekka kir­joit­ti isälleen kir­jeen kaikesta koke­mas­taan. Kuukau­sia myöhem­min isä sanoi auton renkai­ta vai­h­taes­sa, että hän sai kir­jeen. Asi­as­ta ei puhut­tu enem­pää, mut­ta siitä alka­en isä mak­soi Pekan psykoter­api­aa ja aut­toi muis­sakin asiois­sa. Hei­dän väli­nen yhteistyön­sä konkreet­ti­sis­sa asiois­sa vaikut­ti toimi­van paran­ta­vana voimana molem­mille osa­puo­lille, luot­ta­mus kasvoi, ja hätään­tyessään Pekka alkoi tur­vau­tua isään­sä psykoter­apeutin sijaan. Äiti­in­sä Pekka löysi ter­vet­tä, aikuista eril­lisyyt­tä, vaik­ka edelleen tun­sikin sääliä ja empa­ti­aa. Yhteys säi­lyi, mut­ta nyt poti­laan ehdoil­la. Pitkän hoidon lop­pupuolel­la Pekka myös löysi itselleen seu­rustelusuh­teen, johon kykeni sitou­tu­maan. Hän suh­tau­tui avo­vaimoon­sa suo­jel­ev­asti, empaat­tis­es­ti ja puhuen avoimesti tunteistaan.

Suh­teessa min­u­un Pekka tun­nisti oman toim­intansa haavoit­tavu­ut­ta hoidon alku­vu­osil­ta, koki siitä häpeää ja syyl­lisyyt­tä, ja sitä voiti­in käsitel­lä taval­la, jota kuvaisin sovi­tuk­sel­lisek­si; molem­mat kohtasimme itsessämme oman epätäy­del­lisyytemme, avut­to­muutemme – aivan kuin olisimme seilan­neet myrskyävän meren hal­ki, tais­telleet selviy­tymis­es­tä, ja sit­ten rantau­tuneet elos­sa. Siinä oli help­po antaa anteek­si koet­tu kipu. Hoidon päät­tyessä usei­ta vuosia myöhem­min koin liiku­tus­ta siitä, että sain olla mukana koke­mas­sa, miten rakkaus voi voit­taa vihan ja elämä kuole­man. Sain olla oppi­mas­sa, että tuhoa­va aggres­sion voima voi val­jas­tua kor­jaamisen palveluk­seen. Olin näkemässä, miten ihmi­nen voi siir­tyä katkeru­u­den ja kos­ton val­takun­nas­ta huolen­pidon ja rakkau­den valtakuntaan.

Las­ten psyko­ana­lyytikko Françoise Dolto (1908–1988) kuvaa, kuin­ka heikko äiti‒­vau­va-side syn­nyt­tää emo­tion­aal­ista kär­simys­tä, jos­sa vau­va menet­tää otteen­sa omas­ta kehokoke­muk­ses­taan ja vetäy­tyy tarpeestaan toista (äitiä) kohtaan, hiljen­täen elämän ryt­min, jon­ka kaut­ta keholli­nen yhteys syn­ty­isi. Koh­dates­saan psykoter­apeutin jokin todel­li­nen – ahdis­tus ‒ tun­tuu heräävän het­kel­lis­es­ti eloon. Inten­si­ivisel­lä tui­jo­tuk­sel­laan poti­las ikään kuin hais­telee ter­apeut­tia, ottaen het­kel­lis­es­ti kiin­ni ja pudot­taen jälleen. Pakono­mais­es­ti etsien hajua, muis­tu­maa arkaais­es­ta äidis­tä. Fan­ta­sia tai muis­to äidin käsi­var­sien kan­nat­telus­ta man­i­festoituu vaa­timuk­se­na, ahdis­tus katkaisee kom­mu­nikaa­tion ja jät­tää vain kauhis­tut­ta­van yksinäisyy­den. (Dolto 2023, 143–144.)

Lap­si ilmaisee kaikkea kokemis­taan vapaam­min ja suorem­min kuin me aikuiset. Keskusteluis­sani las­tenpsykoter­apeut­tikol­le­gan kanssa sain elävän kuvauk­sen siitä, kuin­ka lap­si voi konkreet­tis­es­ti sylkeä, purra ja sadatel­la ter­apeu­ti­lleen, viestit­täen val­taisaa huolen­pidon ja rakaste­tuk­si tulemisen tarvet­taan. Pet­tymys nos­taa vihaa, kun puute repii sielua. Tarvi­taan vakaa hoito­suhde, joka ottaa vas­taan ja kan­taa. Kun suhde antaa tilaa kaiken­laisille tun­teille, lap­si oppii luot­ta­maan ja myös ilmaise­maan vihan taakse kätket­tyä rakkaut­ta ja tarvit­se­vu­ut­ta vähäisem­mäl­lä suo­jau­tuneisu­udel­la. Rakkaus piiloutuu vihan taakse usein myös aikuis­ten kesken, eikä vain psykoter­api­as­sa, vaan eri­tyis­es­ti parisuhdenäyttämöllä.

Edna O’Shaughnessy (2018, 202) kuvaa kykyä havain­noi­da omaa tuhoavu­ut­ta ja siihen liit­tyvää syyl­lisyyt­tä uute­na alku­na, jol­loin etsitään anteek­siantoa ja sovi­tus­ta. Kleinin kuvauk­ses­sa rakkaus on joskus hau­tau­tuneena vihan taakse, ja se voi vapau­tua vas­ta, kun viha on analysoitu. Ensin poti­laan täy­tyy voi­da tun­nistaa oma haavoit­tavuuten­sa, ottaa siitä vas­tuu ja kestää siitä seu­raa­va katu­mus ja syyl­lisyys. Näi­den tun­tei­den sietämiseen poti­las tarvit­see ana­lyytikon, joka voi ymmärtää, mitä hän käy läpi. Sen myötä rakkau­den tun­teet vapau­tu­vat, ja nousee halu kor­ja­ta suhdet­ta. Sit­ten rakkau­den motivoimat kor­jaa­vat voimat voivat vapau­tua. (Stein­er 2017, 8, 10‒11.)

Henk­i­nen hyv­in­voin­timme ja kykymme rakas­taa lisään­tyy sen myötä, kun tun­nistamme syyl­lisyyt­tä omas­ta haavoit­tavu­ud­estamme, huole­hdimme tois­es­ta ja pyrimme jatku­vasti kor­jaa­maan suhdet­ta. Luot­ta­mus sisäisi­in ja ulkoisi­in objek­tei­hin lisään­tyy, jälleen­rak­en­taen edelleen rakastet­tua objek­tia sisäisessä maail­mas­sa. Sisäi­nen ja ulkoinen, rakastet­tu ja vihat­tu, todel­li­nen ja kuvitel­tu sulau­tu­vat yhdek­si pros­es­sik­si, jos­sa uudelleen lohko­taan ja jälleen raken­netaan, läh­estyen jatku­vasti mah­dol­lisu­ut­ta koh­da­ta reali­teet­tia avoimem­min. Kun lop­ul­ta rakkaus sekä sisäisiä että ulkoisia objek­te­ja kohtaan vaki­in­tuu ja ambivalenssi vähe­nee, helpot­tuu myös ahdis­tuk­sen käsit­te­ly ja aggres­sioiden hallinta. (Klein 1945/1998, 288, 294.)

Halu­amme rakas­taa, viha­ta ja tun­tea objektimme,

ja meil­lä on perus­tarve olla rakastettu,

pelko olla vihat­tu ja

halu tul­la ymmärretyksi.

Brit­ton (1998, 3.)

Rakkaus on syyl­lisyy­den työstämistä

Brit­ton korostaa, että super­egon ankaru­us lien­tyy ja inhimil­listyy vain rakkau­den voimas­ta. Tämän vuok­si rakas­ta­van isän ja äidin sekä hei­dän välisen hyvän suh­teen­sa sisäistämi­nen on oleel­lista suo­tu­isan kehi­tyk­sen kannal­ta. Super­egois­samme elää eri­laisia prim­i­ti­ivisiä objek­te­ja, jot­ka voimme kokea kos­ton­tah­toisi­na ja kri­it­tis­inä ”van­hempi­haa­muina”, lap­su­u­den suhdekoke­musten ja myöhempi­en auk­tori­teet­tisuhtei­den sum­mana. Tämä syvä tiedostam­a­ton super­ego ei tunne aikaa ‒ men­nyt, nyky­isyys ja tule­va ei kos­ke­ta sitä. Mielessä vaikut­ta­vat men­neisyy­den haa­mut voidaan tavoit­taa vain sil­loin, kun ne heräävät eläväk­si ja koet­tavak­si tässä ja nyt (enact­ment). Siten van­hemp­isuhtei­ta voidaan läpi­työstää trans­fer­enssisuh­teessa. Tässä pros­es­sis­sa tarvi­taan kykyä antaa anteek­si, jot­ta kostami­syl­lykkeistä voidaan luop­ua. (Brit­ton 2003, 119; 2022.)

Klein kuvaa monis­sa kohdin, kuin­ka rakkaus avaa koke­muk­sel­lista maail­maamme syvästi, ymmärtämään, että sekä itsessä että toises­sa on sekä hyvää että pahaa. Se antaa meille eri­tyisen mah­dol­lisu­u­den koh­da­ta ihmisen totu­ut­ta, epätäy­del­lisyyt­tä, kaikkine mah­dol­li­sine tun­tei­neen. Voimme sokeu­tua rakas­tu­misen huumaan, mut­ta tiedosta­mat­tomas­samme, syväl­lä itsessämme, olemme vah­vasti tietoisia siitä, että jokaises­sa ihmisessä ja ihmis­suh­teessa on myös vihaa, ei vain rakkaut­ta. Elävässä suh­teessa koemme auvoisen mieli­hyvän vastapain­ona myös surua, syyl­lisyyt­tä, katu­mus­ta ja epä­toivoa. Näistä ris­tiri­itai­sista tun­teista herää halumme kor­ja­ta suhdet­ta, hyvit­tää tai saa­da tekemät­tömäk­si aiheut­ta­mamme loukkaus. Tätä kaiken­lais­ten tun­tei­den muo­dosta­maa mon­imutkaista yhteis­paket­tia kut­summe rakkaudek­si. (Klein 1945/1998, 410; Stein­er & Klein 2017, 8, 17.)

Kyky rakas­taa ihmistä, ihmisyyt­tä, pitää sisäl­lään myös kyvyn rakas­taa itseään. Haavoit­tumisil­ta ei aina voi vält­tyä. Transferenssi‒vastatransferenssikytköksessä syyl­lisyy­den, sadis­min, vihan ja rakkau­den keitos haas­taa oman kor­jaamiskykymme ja kykymme antaa anteek­si. Se, miten kyken­emme säi­lyt­tämään itser­akkautemme ja luot­ta­muk­semme ja ole­maan hyväksyviä ja empaat­tisia poti­laan haavoit­tamispyrkimyk­sistä huoli­mat­ta, määrit­tää ana­lyysi­työmme sävyn – sen rakkau­den laadun, jol­la kyken­emme oper­oimaan tunne-elämässämme ja yhteistyö­suh­teessamme. Syyl­lisyyten­sä kanssa psyko­ana­lyytikko elää istun­nos­ta toiseen, oppi­en koke­muk­ses­taan, erheistään ja avut­to­muud­estaan. Hänen kykyn­sä erotel­la poti­laan itsessä herät­tämät koke­muk­set, syyl­lisyy­den ja ahdis­tuk­sen omas­ta haavoit­tumis- ja kostamisalt­tiud­estaan, mah­dol­lis­taa inten­si­ivisen yhteistyön, jos­sa kor­jaami­nen kos­ket­taa sekä poti­las­ta että psyko­ana­lyytikkoa. Poti­las tarvit­see omaan kor­jaamistyöhön­sä yhteistyökump­paniksi anteek­sianta­van mie­len, johon samais­tu­mal­la hän voi kas­vaa eteen­päin, ja vas­taavasti psyko­ana­lyytikon ammatill­i­nen kyky laa­je­nee tässä kor­jaamisy­hteistyössä. Kleinin sanoin (1937/1998, 338) per­soon­al­lisu­utemme rikas­tuu sen myötä, kun voimme koh­da­ta myös kivu­li­ai­ta tun­tei­ta, sekä poti­lastyössä että omas­sa elämässämme.

Rakkaus on symbolista

Erään poti­laan kohta­lo on mieti­tyt­tänyt min­ua jäl­keen­päinkin. Miina hakeu­tui vas­taan­otol­leni syvän ahdis­tuk­sen vuok­si ja ker­toi olleen­sa aikaisem­min psyko­ana­ly­y­sis­sä toisel­la ana­lyytikol­la. Hän kuvasi ana­lyytikkon­sa kanssa seu­raa­van­laista vuoropuhelua.

Miina: Min­ua ei voi kukaan rakas­taa, kos­ka en kykene seksiin.

Ana­lyytikko: Minä rakas­tan sin­ua ja uskon, että välil­lämme sek­sikin voisi toimia oikein hyvin.

Vaik­ka todel­lisen tilanteen sisältö ei ole saatavil­la, voimme arvel­la, että ilmeis­es­ti ana­lyytikko ei jostain syys­tä ollut tun­nistanut poti­laan varhaista tarvit­se­vu­ut­ta ja haavoit­tumista, vaan kuuli poti­laan puhu­van aikuisen tarpeista. Psyko­ana­lyytikko ei näh­nyt poti­laan usko­muk­sek­si lujit­tuneen tiedosta­mat­toman fan­tasian vau­ri­oit­tavaa vaiku­tus­ta poti­laan elämässä, vaan tart­tui konkreet­tiseen, pyrkien vaku­ut­tele­maan poti­laan rakastet­tavu­ut­ta. Hän puhui rakkaud­es­ta, mut­ta tapah­tu­ma itsessään oli poti­laan sivuuttamista.

Susan Isaac­sin sanoin (1948) poti­laan suhde ana­lyytikkoon on läh­es kokon­aan tiedostam­a­ton­ta fan­tasi­aa. Dolto kuvaa, että rakkau­den lah­jaa on se, että voi kokea ole­vansa rakastet­tu ja että oma halu tulee nähdyk­si. Kun vau­va voi rauhas­sa lev­ätä äidin rakas­tavil­la käsi­var­sil­la, imeä itseen­sä maitoa ja äidin huolen­pitoa, elämää ja rakkaut­ta, saa­da sekä emo­tion­aal­ista että fys­i­ol­o­gista tyy­dy­tys­tä, siinä tyy­dyt­tyy sekä tarve että halu. Tämä kuvaa ruumi­il­lista koke­mus­ta armos­ta. Psyko­ana­lyytikon ääni ja läs­näo­lo kaikki­neen muo­vaa tilan, jos­sa varhainen link­ki uudelleen aktivoituu ja antaa mah­dol­lisu­u­den löytää äidil­listä suo­jaa. Poti­las tarvit­see toisen, joka rakas­taa ja esit­telee tri­an­gu­laarisen tilan, mah­dol­lis­taen sym­bol­is­ten suhtei­den syn­tymisen. (Dolto 2023, 17, 48, 73.) Ana­lyytikko kut­suu poti­laan suh­teeseen, jos­sa transferenssi‒vastatransferenssikytköksessä uudelleen eletään ja jälleen raken­netaan varhaista tarvit­se­vu­u­den ja halun elävöi­tymistä, jälleen syn­tymistä, jot­ta luon­nolli­nen itsek­si kas­vami­nen voi tapahtua.

Miinan tapauk­ses­sa vaikut­taa siltä, että ana­lyytikko pyr­ki vas­taa­maan konkreet­tis­es­ti poti­laan halu­un, näkemät­tä hänen tarpeitaan. Aivan kuin poti­laan halu­un vas­taamisel­la olisi pyrit­ty sivu­ut­ta­maan kehi­tyk­sen kannal­ta vält­tämätön pet­tymyk­sen tunne. Dolton (2023, 50) sanoin halun tulee kas­troitua, jot­ta sym­bol­isaa­tio ja oman mie­len, oman kehol­lisenkin mie­len, käyt­tämi­nen ja uusien elävien suhtei­den löytämi­nen, tietämi­nen ja sosi­aa­li­nen taitavu­us mah­dol­lis­tu­vat. On poti­laan kun­nioit­tamista, että pysymme aina sym­bol­ise­na rakkau­sob­jek­ti­na mut­ta vah­vasti elävänä ja todel­lise­na toise­na ihmisenä. Ana­lyytikkoina emme rakas­ta poti­las­ta sinäl­lään, pyrkien vas­taa­maan halu­un ja tarpeeseen konkreet­tis­es­ti, vaan psyko­ana­lyyt­tisen asen­teen ytimessä on rakkaus ihmistä kohtaan. Se on enem­mänkin mie­len­laatu, men­taa­li­nen tila, joka tekee mah­dol­lisek­si vas­taan­ot­taa transferenssi‒vastatransferenssikytköksessä hyvinkin vaikei­ta tun­tei­ta, jopa vihaa.

Rakkaus on irti päästämistä

Klein alle­vi­ivaa sitä, kuin­ka olemme kaik­ki riip­pu­vaisia objek­teis­tamme. Hyvän objek­tin tur­valli­nen sisäistämi­nen on henkisen hyv­in­voin­timme perus­ta. Mie­len­ter­veytemme on objek­tiemme vaikut­ta­maa; henkisen ter­veytemme edel­ly­tys on kykymme kor­jaavu­u­teen, rakkautemme läheisiämme kohtaan ja mah­dol­lisu­us vas­taan­ot­taa huolen­pitoa ja rakkaut­ta. Mut­ta mikäli poti­las jää kiin­ni riip­pu­vu­u­den koke­muk­seen, hän väistää oman vas­tu­un­sa elämästään ja alkaa liial­lis­es­ti pelätä ana­lyytikon menet­tämistä ja kuole­maa. (Klein 1937/1998, 341‒342.) Ihmis­suh­teemme tekee elämästämme tun­teel­lista, koke­muk­sel­lista ja ajoit­tain myös haas­teel­lista. Poti­las on tiedosta­mat­tomin voimin tiukasti sidot­tu ana­lyytikkoon. Samaan aikaan hän pelkää ahneuten­sa ja vihansa vuok­si kuitenkin menet­tävän­sä tämän äärim­mäisen tärkeän suh­teen – hän halu­aa jät­tää ennen kuin tulisi jäte­tyk­si. Toisaal­ta poti­las pelkää omaa riip­pu­vuuten­sa syvyyt­tä tästä suh­teesta. Siitä nousee pyrkimys luovut­taa, vaik­ka toisaal­ta on halu pitää suhde ikuis­es­ti. Kehi­tyk­sen myötä nämä ris­tiri­itaiset tun­teet saa­vat hänet löytämään mui­ta tyy­dy­tyk­sen lähteitä ja siirtämään rakkaus­suh­teen uuteen objektiin.

Kehit­tyäk­semme joudumme kohtaa­maan pet­tymys­tä ja mene­tys­tä ylen määrin – päästämään uudelleen ja uudelleen otteemme hyvästä objek­tista, jos­ta olemme olleet riip­pu­vaisia. Objek­tin mene­tys koke­muk­sel­lis­es­ti riistää meistä jotain arvokas­ta, raa­paisee uudelleen ensir­akkau­den jät­tämää jälkeä, illu­u­sion rikkoon­tu­misen haavaa. Voisikin sanoa, että rakkau­sob­jek­tin mene­tys kietoutuu kaik­keen psyykkiseen kipu­un. Siten mie­len­ter­vey­den häir­iöt ovat rakkau­den sairauk­sia, jot­ka näyt­täy­tyvät eri­toten psyko­so­maat­tisel­la näyt­tämöl­lä, sanat­tomana merk­i­tyk­sen luomise­na psyykkisen ja sosi­aalisen, fan­tasian ja reali­teetin välil­lä – muo­vat­en sitä, mitä meistä yksilöinä muotoutuu.

Psykoter­apeutin rakkau­den tarve

Puhues­saan rakkaud­es­ta psyko­ana­lyytikon ja poti­laan suh­teessa Kris­te­va viit­taa Freudi­in: kun kak­si kehoa kuun­telee toisi­aan ja puhuu toisilleen, siinä ilme­nee rakkaus ‒ ja tähän rakkau­den koke­muk­seen psyko­ana­lyysin tulisi johtaa. (Kris­te­va 1987, 4.) Jot­ta psykoter­apeut­ti voisi aset­tua ark­i­työssään täl­laiseen inten­si­iviseen hyvän jakamiseen, hän tarvit­see itse koke­mus­ta olla kan­natel­tu, hyväksyt­ty ja rakastet­tu. Klein (Stein­er & Klein 2017, 92) korostaa, että ana­lyytikon arkielämä on tärkeässä roolis­sa työkyvyn kannal­ta. Hän kuvaa, että ana­lyytikko tarvit­see vapaa-ajal­laan nautin­non ja tyy­dyt­tävyy­den koke­muk­sia sekä kiin­nos­tavia asioi­ta ja ihmisiä vastapain­ok­si työn kuor­mit­tavu­udelle. Läheiset ihmis­suh­teet tuo­vat emo­tion­aal­ista elpymistä, mut­ta myös kol­le­giaa­li­nen ja työno­h­jauk­selli­nen tuki on hyvin tärkeää. Parhaim­mil­laan koulu­tusy­hteisökin toimii ammatil­lisen kasvun ja jak­samisen tuke­na, ei vain koulu­tuk­ses­sa ollessa, vaan myös monis­sa yhteistyön muodois­sa myöhemminkin.

Koulu­tusy­hteisöl­lä on pari vaikeasti hah­motet­tavaa kysymys­tä, joiden kanssa kukin koulut­ta­ja ja yhteisön jäsen ainakin jol­lakin tasol­la kamp­pailee. Ensikysymys on: miten koulut­taa toista ihmistä käyt­tämään omaa per­soon­aansa ja mieltään siten, että poti­las­suh­teessa voisi elää ja syn­tyä rakkau­den koke­mus­ta? Kyseessähän on käsi­työläisam­mat­ti, joka kutoutuu vuosien myötä ihmisen omaan luon­toon, muokat­en omas­ta per­soonas­ta ymmärtämisen väli­neen. Omas­sa hoi­dos­sa saatu koke­mus nivoa uudelleen yhteen itsen eksyneitä ja kadok­sis­sa ollei­ta puo­lia avoimes­sa yhtey­dessä toisen kanssa aloit­taa kudel­man, jon­ka päälle koulu­tus istut­taa teo­reet­tista ymmär­rystä ihmisen mie­len rak­en­tu­mis­es­ta ja muu­tok­ses­ta. Se, mil­lainen kasvu näistä istu­tuk­sista nousee, on paljolti koulutet­ta­van omaa sisäistä työtä. Toisek­seen psykoter­api­ay­hteisö tar­joaa mah­dol­lisu­u­den yhteisöl­liseen toim­intaan, yhteisen ymmär­ryk­sen äärel­lä viipymiseen ja yhdessä oppimiseen. Se, mil­laisen ilmapi­irin val­lites­sa tämä yhteinen toim­inta sujuu, on hyv­in­voin­nin kannal­ta oleellista.

Psyko­ana­lyyt­ti­nen työ itsessään on varsin yksinäistä ja yksinäistävää työtä, ja siten ter­api­ay­hteisön kol­le­ga­suh­teet muo­dosta­vat sym­bol­is­es­ti ja konkreet­tis­es­ti merkit­tävän tukiverkos­ton, joka voi mur­taa yksinäisyy­den ja lisätä työ­mo­ti­vaa­tio­ta. Parhaim­mil­laan nämä suh­teet pitävät sisäl­lään huolen­pitoa ja kun­nioi­tus­ta – niitä rakkau­den ele­ment­te­jä, jot­ka kaikessa elämän kasvus­sa ja kehi­tyk­sessä ovat oleel­lisim­mat alkueväät. Vuosien ja vuosikym­menten saatossa yhteisössä voi kuitenkin rak­en­tua suhde­muo­to­ja, jois­sa erim­ielisyy­det jäävät ratkaise­mat­tom­i­na elämään ja vau­ri­oit­ta­vat suhdet­ta sekä asianomaisen että lähikol­le­goiden osalta. San­dra Buech­ler (2008) kir­joit­taa psykoter­api­ay­hteisöistä koke­muk­sel­lis­es­ti haas­tavina paikkoina, jois­sa pelätään omaan per­soon­aan kohdis­tu­vaa arvioin­tia ja kri­ti­ikkiä. Psyko­ana­lyyt­ti­nen koulu­tus ja yhteisö­toim­inta rak­en­tuu ihmis­suhteille, jois­sa mon­isävyiset tun­nesuh­teet kietoutu­vat osak­si yhteisö­dy­nami­ikkaa. Näis­sä suhteis­sa arvioiduk­si tulemisen pelko voi herkästi johtaa häpeän koke­muk­si­in ja sen myötä yhtey­destä vetäy­tymiseen. Mitä avoimem­pi ja ”armol­lisem­pi” yhteisökult­tuuri on, sitä vähem­män jäsen­ten tarvit­see suo­jau­tua häpeän pelos­saan. Opiske­li­joil­la on koulut­ta­jia suurem­pi alt­tius juut­tua häpeähäkkei­hin, mut­ta vaikei­den tun­tei­den kanssa kamp­pailem­i­nen ei ole harv­inaista kenellekään yhteisön jäsenelle. (Buech­ler 2008.)

Stein­er kuvaa, miten meis­sä ja koulu­tusy­hteisöis­sämme vaikut­taa sekä tietois­es­ti että tiedosta­mat­tomasti ”van­hempi­haa­mut” (seniorikol­le­gat ja teo­reet­tiset esiku­vamme, jot­ka edus­ta­vat tiedosta­mat­tomien fan­ta­sioiden tavoin van­hempia), joiden tulisi aset­tua mielessämme paikoilleen, his­to­ri­al­lisik­si esi-isik­si, aikansa inhimil­lisik­si ihmisik­si. Jot­ta tämä mah­dol­lis­tuu, tarvit­semme kykyä antaa anteek­si suhteisi­in liit­tyviä koke­muk­sia ja haavoit­tumista. Ellemme kykene anteek­siantoon, totu­udelli­nen itsen ja toisen kohtaami­nen estyy ja tuhoa­vat impulssit meis­sä saa­vat tilaa. Tässä on keskeistä se, olem­meko super­egomme vai egomme ohjaamia – kyken­em­mekö ajat­tele­maan, voim­meko ymmärtää, mitä vahinkoa väki­val­tamme tekee, ja tun­tea, mitä olemme toisille aiheut­ta­neet? Mikäli ego voisi ohja­ta toim­intaamme, se voisi ylikir­joit­taa sen, mitä super­ego pyrkii tekemään. (Stein­er 2022.)

Brit­ton (2022) korostaa, että omista ammatil­li­sista haa­muis­tamme voi tul­la meille kehi­tyk­sen esteitä, ellemme voi avoimesti oppia koke­muk­ses­ta, kehit­tyä ja kehit­tää ajat­telua koke­muk­semme perus­teel­la. Hän kuvaa, että mei­dän on tutkit­ta­va haa­mu­jemme psyykkistä reali­teet­tia – täy­tyy tul­la tietoisik­si siitä, mitä esi-isien haa­mut halu­a­vat sanoa meille, tai mil­lainen hei­dän suh­teen­sa on keskenään. Hän kuvaa, että kor­jaamisen kauneus on varsin konkreet­tista ja että pyrkimys kor­ja­ta sitä, mitä on rikot­tu, kan­taa sen pain­oa: anteek­sianto avaa vuorovaiku­tuk­sen itsen ja tois­t­en välille. Molem­min­puo­li­nen anteek­sianto estää vain­oavia van­hempi­haa­mu­ja met­sästämästä meitä – kos­ton tarve päät­tyy, ja sov­in­to suo lev­on vain­on sijaan. Täl­löin ammatil­lis­ten esi-isiemme van­hempi­haa­mut voivat elää mielessämme rauhas­sa keskenään. Kun anteek­sianto on voin­ut läpi­valaista meitä, voimme sanoa ”lep­ää rauhas­sa” ja jatkaa elämäämme vapaana haa­mu­jen vain­os­ta. (Brit­ton 2022.)

Arendt muis­tut­taa, että tila ajat­telulle avau­tuu, kun voi antaa anteek­si, kun taas tuomit­sem­i­nen ja anteek­sianta­mat­to­muus aset­tuvat ajat­telua vas­taan. Teot itsessään eivät ole niin merk­it­se­viä, sil­lä anteek­si voi antaa vain ihmiselle – ja men­taalisen vapau­den saa eri­tyis­es­ti se, joka antaa anteek­si. Mikäli ei voi antaa anteek­si, tunne jää velka­na paina­maan tiedosta­mat­tomaan ja saa lop­ul­ta itsen toim­i­maan itseään vas­taan. (Kris­te­va 2001, 232–234.) Kris­te­va kuvaa psyko­ana­lyyt­tistä kuun­telua ja puhet­ta transferenssi‒vastatransferenssikytköksessä anteek­siantamisen tekona. Hänen ajat­telus­saan anteek­siant­a­mi­nen on ”yhtä ääretön­tä kuin tois­tu­vaa”, lop­ullista mut­ta jatku­vaa, lev­äten totu­u­den ja ymmärtämisen halus­sa. (Kris­te­va 2001, 235.) Tähän totu­udel­liseen ymmärtämiseen pyrkimiseen nojau­tuu myös psyko­ana­lyyt­tisen yhteisön toim­inta. Mikäli mus­tavalkoinen mie­len­ti­la ja oike­as­sa olemisen tarve ohjaa liial­lis­es­ti yhteisön toim­intaa, yhteistyöstä tulee enem­män pelot­tavaa velvoitet­ta, vain­oa­va objek­ti, kuin rakas­ta­va objek­ti, joka luo rikas­tavaa ja vir­voit­tavaa yhteyt­tä. Mut­ta kun eri­laisu­ut­ta voidaan sietää eikä kateus ja kil­pailu liial­lis­es­ti estä yhteyt­tä, voi koulu­tusy­hteisö parhaim­mil­laan tar­jo­ta poh­jan luovu­udelle ja ammatil­lista kasvua ruokki­valle yhdessäolon koke­muk­selle – tun­teelle siitä, että yhteisö elää mukana arjes­sa hyvän varas­tona. Virheistään voi oppia, haavoit­tavuuten­sa saa­da anteek­si ja uuden­lainen luot­ta­mus voi rak­en­tua. Kun yhteisössä voi val­li­ta sovin­nolli­nen ja armolli­nen ilmapi­iri, yhteisö on rikas­tut­ta­va ja tukea-anta­va paik­ka jäse­nilleen, sekä opiske­li­joille että van­hem­mille konkareille. Kun yhteisön jäsenet kan­ta­vat tätä koke­maansa hyvää itsessään, he voivat antaa rakkau­den ilmen­e­miselle mah­dol­lisu­u­den myös työssään.

Aika ei ole mitään muu­ta kuin sisäisen ais­timuk­sen muoto,

intu­itio itses­tämme ja sisäis­es­tä tilastamme.

ei ulkois­t­en ilmiöi­den määritys.

Sil­lä ei ole tekemistä muodon tai sijain­nin kanssa,

päin­vas­toin, se määrit­tää fan­ta­sioiden suhdet­ta sisäisessä tilassamme.

(Immanuel Kant The­isin 2009 mukaan.)

Kir­jal­lisu­us

Arendt, Han­na (1971). The life of the mind: The ground­break­ing inves­ti­ga­tion on how we think. Vol­ume one. Think­ing. New York: Houghton Mif­flin Harcourt.

Brit­ton, Ron (1998). Belief and imag­i­na­tion. Lon­too: Routledge.

Brit­ton, Ron (2003). Sex, death, and the super­ego. Expe­ri­ences in psy­cho­analy­sis. Lon­too: Karnac.

Brit­ton, Ron (2022). ‘Time must have a stop’: Ron Brit­ton on the Oresteia. Melanie Klein Trust. Zoom-luen­to 8.10.2022.

Buech­ler, San­dra (2008). Sham­ing psy­cho­an­a­lyt­ic can­di­dates. Psy­cho­an­a­lyt­ic Inquiry, 28(3),361‒372.

Dolto, Françoise (2023). The uncon­scious body image. Engl. Sharminy Bail­ly. Oxon, UK & New York: Routledge.

Haloo Helsin­ki (2013). Rakkaus. Musi­ikkikap­pale albu­mil­la Maail­ma on tehty meitä varten. Tam­pere: Ratas Music.

Isaacs, Susan (1948). The nature and func­tion of phan­ta­sy. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho-Analy­sis, 29, 73‒97.

Klein, Melanie (1937/1998). Love, guilt and repa­ra­tion. Teok­ses­sa Love, guilt and repa­ra­tion and oth­er works 1921–1945, 306‒343. Lon­too: Vintage.

Klein, Melanie (1945/1998). Oedi­pus comblex in the light of ear­ly anx­i­eties. Teok­ses­sa Love, guilt and repa­ra­tion and oth­er works 1921–1945, 370‒419. Lon­too: Vintage.

Kris­te­va, Julia (1987). Tales of love. Engl. Leon S. Roudiez. New York: Colum­bia Uni­ver­si­ty Press.

Kris­te­va. Julia (2001). Han­nah Arendt. New York: Colum­bia Uni­ver­si­ty Press.

Kuu­s­to­nen, Mikko (2018). Revit­ty taivas. Musi­ikkikap­pale albu­mil­la Revit­ty taivas. Helsin­ki: Sony Music Enter­tain­ment Fin­land Oy.

Lah­timies, Male­na (2017). Ihoni alla syn­tyy elämä. Tam­pere: Mediapinta.

O’Shaughnessy, Edna (2018). Repa­ra­tion; wait­ing for a con­cept. Teok­ses­sa Car­vey, Pene­lope & Long, Kay (toim.), The Klein tra­di­tion. Lines of devel­op­ment. Evo­lu­tion of the­o­ry and prac­tice over the decades, 199‒204. Oxon, UK: Routledge.

Pet­ti­grove, Glen (2006). Han­nah Arendt and col­lec­tive for­giv­ing. Jour­nal of Social Phi­los­o­phy, 37(4), 483–500.

Rado, San­dor (1928). The prob­lem of melan­cho­lia. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 9, 420‒438.

Stein­er, John (2006). See­ing and being seen: Nar­cis­sis­tic pride and nar­cis­sis­tic humil­i­a­tion. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho-Analy­sis, 87(4), 939–951.

Stein­er, John & Klein, Melanie (2017). Lec­tures on tech­nique by Melanie Klein. Edit­ed with crit­i­cal review by John Stein­er. Oxon, UK: Routledge.

Stein­er, John (2022). Kom­men­toi­jana luen­nol­la ‘Time must have a stop’: Ron Brit­ton on the Oresteia. Melanie Klein Trust. Zoom-luen­to 8.10.2022

The­is, Wolf­gang (2009). Immanuel Kant’s idea of time vs. Nor­bert Elias’ cri­tique on his con­cep­tion. Kant e‑Prints. Camp­inas: Série 2, 4(1), 109‒119.