Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Markku Nieminen: Psykoanalyysi ja kuolema

Tässä kir­joituk­ses­sa tarkastel­laan psyko­ana­lyyt­tis­ten kir­joit­ta­jien kuole­maa käsit­tele­viä tek­ste­jä. Lähtöko­htana on pro­fes­sori, psyko­ana­lyytikko Tor-Björn Häg­glu­ndin (1928‒2004) edelleen ajanko­htainen väitöskir­ja Dying (1978), suomen­net­tuna Tuonelan eteisessä (1991), jos­sa kuole­maa ja surupros­es­sia läh­estytään inhimil­lisen luovu­u­den ja psyykkisten puo­lus­tus­mekanis­mien näkökulmasta.

Myöhempi­en psyko­dy­naamis­ten kir­joit­ta­jien jäl­keen päädytään kuole­man ja suru­työn käsit­te­lyyn eksis­ten­ti­aalisen psykoter­api­an poh­jal­ta. Aihet­ta läh­estytään myös kir­joit­ta­jien omien kaunokir­jal­lis­ten tek­stien, kah­den hil­jat­tain kuolleen kir­jail­i­jan ja Kanadas­sa kuolleen suo­ma­laisen psyko­ana­lyysin tutk­i­jan elämän­his­to­ri­an kautta.

”Siinäkö sinä olet, isä sanoi… Näytän sin­ulle uuden kairan” (Häg­glu­nd 1990).

Tor-Björn Häg­glu­nd

Kuole­man ja surupros­essin tulk­in­tanäke­mys on psyko­ana­lyyt­tisessä kir­jal­lisu­udessa muun­tunut vuosikym­menten kulues­sa lisään­tyneen eksis­ten­ti­aalisen tarkastelunäkökul­man myötä.

Psyko­ana­lyysin ensim­mäis­inä vuosikym­meninä kuole­maa käsitelti­in lähin­nä kuol­e­van poti­laan psyykkisten reak­tioiden, kieltämisen, tor­jun­nan, masen­nuskom­po­nent­tien ja kuole­man­pelon kysymyksinä. Kuole­man­pelon tulkit­ti­in liit­tyvän sym­bol­is­es­ti ihmisen moni­in tiedosta­mat­tomi­in ahdis­tuk­sen aiheisi­in, yksinäisyy­den, erilleen jou­tu­misen, tuhou­tu­misen, kaaok­sen ja ran­gais­tuk­sen pelkoi­hin. Kuole­man­pelon taustal­la nähti­in tyyp­il­liset lap­su­u­den ahdis­tuk­sen aiheet: pelko tarpei­ta tyy­dyt­tävän hoivaa­jan, lähin­nä äidin, menet­tämis­es­tä, oidi­paaliseen kehi­tys­vai­heeseen liit­tyvät pelot, ylim­inän pelko rankai­se­van omatun­non muo­dos­sa, pelko omien viet­tiyl­lykkei­den yli­val­las­ta ja sen seu­rauk­se­na minän hallinnan menet­tämisen pelko. Näi­den pelko­jen ilmi­a­su voi olla neu­root­ti­nen kuole­man­pelko. Tosi­asial­lis­es­ti läh­estyvän kuole­man pelko sen sijaan on eksis­ten­ti­aal­ista elämän päät­tymisen pelkoa siihen liit­tyvine yleis­in­himil­li­sine tunnereaktioineen.

Häg­glu­nd kuvaa julka­istus­sa väitöskir­jas­saan Dying: A psy­cho­an­a­lyt­ic study with spe­cial ref­er­ence to indi­vid­ual cre­ativ­i­ty and defen­sive organ­i­sa­tion (1978) klas­sisen psyko­ana­lyyt­tisen kuole­man­tutkimuk­sen muun­tu­mista. Väitöskir­jan merkit­tävää antia on aikaisem­mas­sa kan­sain­välisessäkin tutkimuk­ses­sa vähäisek­si jääneen psyko­dy­naamis-eksis­ten­ti­aalisen näkökul­man koros­tu­mi­nen. Häg­glu­nd toteaa tutkimuk­seen sisäl­tyvis­sä tapausker­to­muk­sis­sa kuvan­neen­sa hoito­suhtei­den emo­tion­aal­ista vuorovaiku­tus­ta liit­tämät­tä niitä eri­tyis­es­ti mihinkään teo­ri­aan. Hän toteaa, ettei elämää enem­pää kuin kuole­maakaan voi­da psyko­ana­lyyt­tis­es­ti selit­tää. Elämä on mat­ka kaikenkat­tavas­ta yhteenku­u­lu­vu­ud­es­ta elämän anta­jan kanssa per­im­mäiseen yksinäisyy­teen ja hajoamiseen. Joudumme yhä uudelleen muokkaa­maan käsi­tys­tämme suures­ta tun­tem­at­tomas­ta auk­tori­teetista, kuole­mas­ta. Hän siteer­aa kat­e­goris­es­ti artikke­lia (Stern 1968), jon­ka mukaan yksilön sopeu­tu­mi­nen kuole­maan ja sen ajat­telemiseen on vält­tämätön ehto kyp­symiselle ihmisenä. Vajavu­us tässä suh­teessa on vaikut­ta­vana tek­i­jänä neu­roosien ilmen­e­misessä. Varhais­lap­su­u­den ahdis­tus sekoit­tuu täl­löin epämääräisessä tule­vaisu­udessa uhkaavaan kuolemaan.

Häg­glu­ndin merkit­tävin anti psyko­ana­lyyt­tiseen kuole­man­tutkimuk­seen perus­tuu Don­ald Win­ni­cot­tin (1896–1971) psyko­ana­lyyt­tiseen teo­ri­an­muo­dos­tuk­seen. Häg­glu­nd läh­estyy ihmisen kuolin- ja surupros­es­sia lap­su­usiän siir­tymäilmiön poh­jal­ta sen luovia mah­dol­lisuuk­sia sisältävänä tapahtumana.

Siir­tymäilmiök­si nimeämän­sä kehi­tystapah­tu­man myötä lap­si kyke­nee Win­ni­cot­tin mukaan irrot­tau­tu­maan riip­pu­vu­ud­estaan äiti­in siirtämäl­lä osan kiin­tymyk­ses­tään ja tur­val­lisu­u­den tarpeestaan äidis­tä ulkoiseen objek­ti­in, jon­ka lap­si varus­taa tun­teen­sa luo­ma­l­la mieliku­val­la. Siir­tymäob­jek­ti, aluk­si usein pehmolelu, on todel­lisen ja kuvitel­lun kohteen välimuoto.

Win­ni­cott liit­ti lap­su­u­den siir­tymäilmiön syn­tyyn lapsen lisään­tyvän kyvyn ”yksi­noloon toisen seuras­sa”. Lapsen myöhempi kyky olla varsi­nais­es­ti yksin perus­tuu tähän varhaisem­paan yksi­nolon koke­muk­seen. Kun äiti luo­van leikin puit­teis­sa jakaa siir­tymä­vai­heen illu­u­sion yhdessä lapsen kanssa, yhdis­tää tämä koke­mus hei­dät pois­taen yksi­nolon pelon.

Häg­glu­ndin mukaan siir­tymä­vai­heessa syn­tynyt luo­va illu­sioin­tikyky on altis kehi­tyk­selle ihmisen myöhem­mis­sä kah­den­väli­sis­sä suhteis­sa. Rakas­tu­mi­nen ja tärkeän kohteen menet­tämi­nen aktivoivat siir­tymä­vai­heen koke­musten piile­viä mahdollisuuksia.

Kuol­e­van poti­laan psykoter­apeut­tises­sa hoi­dos­sa Häg­glu­nd korostaa kah­den ihmisen suh­teelle perus­tu­vaa siir­tymäilmiön kaltaista luovu­ut­ta, joka voi tar­jo­ta poti­laalle apua luo­van illu­u­sion muo­dos­sa. Siir­tymä­vai­heessa kehit­tynyt kah­den ihmisen väli­nen jaet­tu illu­u­sio voi Häg­glu­ndin mukaan kehit­tyä ihmisen eli­naikana kyvyk­si vält­tää yksinäisyy­den koke­mus­ta ja käyt­tää objek­tia luo­val­la taval­la. Yksinäisyy­den pelko vähe­nee, kun kuole­man läheisyys tulee siir­tymä­vai­heen koke­muk­sen tavoin poti­laan ja ter­apeutin yhteisek­si illu­u­siokoke­muk­sek­si. Läh­estyvä kuole­ma voidaan jakaa toisen ihmisen, ter­apeutin kanssa. Häg­glu­ndin mukaan kuol­e­van ihmisen ja ter­apeutin välisen vuorovaiku­tuk­sen sisäistymi­nen elämyk­sek­si kuole­mas­sakin jatku­vas­ta yhtey­destä on kehit­tynein inhimil­lisen yhdessäolon muo­to. Kuol­e­van ihmisen elämänkoke­muk­set ovat täl­löin liit­tyneet yhteen hänen kyvyk­seen käyt­tää vielä viimeistäkin ihmis­suhdet­ta luo­val­la taval­la. Tun­teen­si­ir­ron myötä ter­apeutista tulee poti­laan apuminä.

Häg­glu­ndin mukaan kuol­e­va poti­las voi kah­den hen­gen luo­vas­sa vuorovaiku­tus­suh­teessa parhait­en vapau­tua ris­tiri­idois­taan. Kuol­e­van poti­laan suh­teet­toman suuret tuskat ja ahdis­tuk­set voivat olla seu­raus­ta häneltä puut­tuvas­ta tun­teen­si­ir­tom­ah­dol­lisu­ud­es­ta toisen ihmisen kanssa.

Häg­glu­ndin väitöskir­ja (1978; 1991) sisältää tutkimuk­sen suomen­ruot­salaisen runoil­i­jan Edith Söder­granin (1897–1923) elämästä, tuotan­nos­ta ja runoil­i­jan luo­vas­ta akti­ivi­su­ud­es­ta kuole­man uhan edessä ihmis­suhtei­den puuttuessa.

Edith Söder­gran työstää tuotan­nos­saan kol­men läheisen suku­laisen­sa, isoäitin­sä, kas­vat­ti­sis­aren­sa ja isän­sä kuole­man lisäk­si omaa sairas­tu­mis­taan isän­sä kuole­man­sairauteen tuberku­loosi­in. Häg­glu­nd kuvaa runoil­i­jan luo­vaa lah­jakku­ut­ta ja kykyä työstää suru­aan eri vai­heis­sa, aluk­si kuole­man uhan kieltämisenä ja kuk­istamise­na fal­lisen voiman avul­la. Toises­sa suru­työn vai­heessa runoil­i­ja luop­uu mene­tys­ten kipua riit­tävästi työstet­tyään lop­ul­ta myös omas­ta ruumi­is­taan. Samal­la muo­dos­tuu runoil­i­jan apuminä hänen jäl­keen­sä jäävän kir­jal­lisen tuotan­ton­sa muo­dos­sa. Ambiva­lent­tis­ten vihan ja rakkau­den tun­tei­den eriy­tymi­nen pää­tyy sulau­tu­miseen äidin, ihmisen ensim­mäisen objek­tin, kanssa. Häg­glu­nd toteaa, että kaik­ki Edith Söder­granin runoudessa esi­in tule­vat suru­työn vai­heet ovat ain­u­laa­tuisel­la taval­la luovia.

Edith Söder­granin suru kitey­tyy katkel­mas­sa hänen runos­taan ”Maa jota ei ole”:

Elämäni oli kuuma harha.

Mut­ta yhden olen löytänyt ja yhden olen totis­es­ti voittanut—

tien maa­han jota ei ole.

(Suom. Uuno Kailas)

Häg­glu­ndin väitöskir­jan ilmestymisen aikoi­hin Edith Söder­granin elämä tuli laa­jem­min tun­netuk­si Lan­det som icke är ‑tv-eloku­van (Niska­nen 1977) kautta.

Kah­den kir­jail­i­jan Edith Söder­granin ja hil­jat­tain edes­men­neen Miki Liukkosen (1989–2023) elämän samankaltaisu­us on ilmeinen: isän/äidin sairas­tu­mi­nen hei­dän lap­su­udessaan ja kuole­ma hei­dän nuoru­udessaan, suru­työ kiihkeänä luovuute­na, yri­tyk­senä selviy­tyä kär­simyk­ses­tä, yhtäläi­nen oman elämän pitu­us, läh­es täs­mälleen sadan vuo­den aika hei­dän kuole­mansa välillä.

Tor-Björn Häg­glu­ndin (1991) voidaan ajatel­la kuvaa­van heitä molem­pia, kun hän kir­joit­taa: ”Kuolin­ta­pah­tu­ma työsken­nel­lään läpi luo­van lah­jakku­u­den avul­la ilman toisen ihmisen psykoter­apeut­tista tukea ja siihen kuu­lu­vaa taan­tu­mista ja tun­teen­si­ir­toa.” Edith Söder­granista hän toteaa: ”Luo­va työ on kor­van­nut nuoren runoil­i­jattaren ihmis­suh­teet ja antanut tun­teen, että hän kuu­luu osana maail­maan, jota hän tarvit­si” (s. 98‒99).

Miki Liukkosen elämä ja tuotan­to ansait­si­si­vat samankaltaisen tutkimuk­sen ja kun­ni­anosoituk­sen kuin Edith Söder­granin elämä sata vuot­ta aikaisemmin.

Tor-Björn Häg­glu­ndin kuole­man­tutkimus voidaan pelk­istää hänen itsen­sä totea­mak­si vaikeudek­si kuva­ta kuole­maa muuten kuin kuva­puheen, taiteen ja siir­tymäilmiön illu­u­sion avul­la. Hän itse pää­tyi kuvaa­maan kuole­maa kaunokir­jal­lisin keinoin.

Tor-Björn Häg­glu­ndin ovel­likokoel­ma Uuteen kairaan (1990) on sar­ja ker­to­muk­sia Lapin kairo­jen ihmi­sistä. Viimeinen ker­to­mus ”Joulu kairas­sa” kuvaa van­han miehen ja hänen koiransa yhteistä, hil­jaista odotus­ta, elämän arvoituk­sen mietiske­lyä tiet­tömän tien takana, ”osal­lise­na suures­ta luon­non ihmeestä”. Palu­umatkan peninkul­mat uuvut­ta­vat hiihtäjän. Vas­taan hiihtää miehen hah­mo, tutun tun­tu­inen, tut­tu kar­valak­ki, sarka­pusero, isän van­ha reppu.

‒ Isä, hoi! Isä odota! Ota min­ut mukaan!

‒ Siinäkö sinä olet, isä sanoi. Olen sin­ua jo odotel­lut. Näytän sin­ulle uuden kairan. Tun­turin takana on aina toinen kaira, toinen maa.

Use­at psyko­ana­lyytikot ovat läh­estyneet kuole­maa eep­pisin kuvin:

Eräänä päivänä veneet tulevat,

keu­lat vaah­doten, tyhjin tuhdoin.

Matkalle ilman seuraa.

Rat­suni liinaharja,

sukka­jalkainen, vuoripolkua kulkee.

On aurinko punainen.

Koh­ta kaik­ki on pelkkää hämärää,

ääniä, haju­ja, kuvia vaan.

Ei mitään muu­ta, ei ikävää,

ei itseä ollenkaan.

Rat­suni liinaharja,

rat­sas­ta­ji­neen,

val­on jälleen palatessa,

yli rajan on laukannut.

(Tähkä 2005.)

Pirkko Sil­ta­la kuvaa kuole­maa Hugo Sim­ber­gin maalauk­sis­sa. Kuole­ma saa­puu ihmis­ten luokse, ”seu­rustelee, tanssii, iloit­see ja suree hei­dän kanssaan, aut­taa ihmisiä ja ymmärtää sielu­jen tarpei­ta”. ”Elämän lop­ul­la hän saat­telee hei­dät rajan yli.”

Joudumme ole­maan oman kuole­mamme muo­toil­i­joi­ta ja runoil­i­joi­ta (Sil­ta­la 2017).

Uusi tutkimus

Filosofi, psyko­ana­lyytikko Jus­si Kotkavir­ta (1954‒2021) tuo artikke­lis­saan ”Vaikeus ajatel­la kuole­maa” (2016) esille kaikkea inhimil­listä ajat­telua hal­lit­se­van defen­si­ivisyy­den kuole­man kyseessä ollen, jos­ta hoito­työssä seu­raa kuol­e­van poti­laan välttelyä.

Uusi psyko­ana­lyyt­ti­nen ajat­telu korostaa kuole­man­pelon tarkastelus­sa tulkin­nal­lisen läh­estymisen sijas­ta pelon tosi­asial­lista kohtaamista, vas­taan­ot­tamista ja jakamista kuol­e­van poti­laan kanssa. Uut­ta psyko­ana­lyyt­tistä kuole­man­tutkimus­ta esitel­lessään Kotkavir­ta refer­oi israelilaista psyko­ana­lyytikkoa Joshua Dur­ba­nia (2012), ital­ialaista psyko­ana­lyytikkoa Fran­co de Masia (2004) ja israelilaista psyko­ana­lyysin tutk­i­jaa Liran Razin­skya (2013), jot­ka korosta­vat kuole­man läs­näoloa ihmis­mielessä ”kuole­manob­jek­teik­si” nimet­ty­jen ”kuole­mankaltais­ten” aja­tusten muo­dos­sa. Tutkimus lis­taa täl­laisi­na ajatuksi­na muun muas­sa ahdis­tuk­sen ruumi­il­lis­es­ta kivus­ta ja hajoamis­es­ta, psyykkisen tuskan men­neen ja tule­van menet­tämis­es­tä, tuskan tärkei­den ihmis­suhtei­den menet­tämis­es­tä, pelkoa omas­ta merk­i­tyk­set­tömyy­destä äärim­mäisenä loukkauk­se­na nar­sis­mille ja kaikkivoipaisu­udelle. Kotkavir­ta toteaa ”kuole­manob­jek­tien” ole­mas­saolon ihmis­mielessä lap­su­ud­es­ta läh­tien, vaik­ka ne har­voin ovat tietoisia ja selkeitä.

De Masi toteaa, että kuole­ma on tuhoisa objek­ti ihmis­mielessä. Se on harho­jen ja psykoosin tavoin ladat­tu trau­maat­tisel­la ahdis­tuk­sel­la. Sitä on vaikea ajatel­la, käsit­teel­listää ja sietää.

Kotkavir­ta lainaa yhdys­val­ta­laista psyko­ana­lyytikkoa Nor­man Strak­e­ria (2013), joka kri­ti­soi poti­laan kuole­man­pelon tulk­in­to­ja kohtaa­mat­ta pelkoa poti­laan kanssa. Uusi psyko­ana­lyyt­ti­nen tutkimus kumoaa ajatuk­sen, jon­ka mukaan kuole­man­pelko olisi patologi­nen tunne. Aja­tus, että nor­maali yksilö ei tun­tisi kuole­man­pelkoa, on defen­si­ivi­nen teo­ria, samoin kuin aja­tus, jon­ka mukaan kuole­man­pelosta tulisi moraal­i­sista ja uskon­nol­li­sista syistä päästä eroon.

Aja­tus ”kuole­manob­jek­tien” pysyvästä ole­mas­saolosta ihmis­mielessä lähe­nee teo­ri­aa kah­den psyykkisen perusvi­etin, elämän- ja kuole­man­vi­etin, eroksen ja thana­tok­sen ole­mas­saolosta. Kun elämän­vi­et­ti pyrkii edis­tämään yksilön uut­ta kasvua elämisen muo­to­ja laa­jen­ta­mal­la ja vapaut­ta­mal­la, on kuole­man­vi­etin vaiku­tus vas­takkaista. Molem­mat ovat ali­tuiseen akti­ivisia, läs­nä ole­via ja toisi­in­sa sulautuvia.

Elämän- ja kuole­man­vi­etin teo­ria voidaan ajatel­la taus­tak­si Kotkavir­ran refer­oimien psyko­ana­lyytikko­jen totea­muk­ses­sa, jon­ka mukaan teo­reet­tis­es­ti ja psykoter­api­atyön käytän­nössä on tärkeää ajatel­la kuole­maa, tehdä psyykkistä työtä sen suh­teen. Sitä ei tulisi palaut­taa johonkin pysyvään ilmi­a­su­un tai oireeseen, vaan pitää sitä jon­akin suurem­pana, jol­la on jatku­va ase­ma ihmis­mielessä. Psyykki­nen kehi­tys edel­lyt­tää, että kuole­mas­ta pyritään tekemään ajateltavaa, sym­bol­isoimaan sitä. Kysymys on men­neisyy­den inte­groimis­es­ta, koke­muk­sien pro­jisoimis­es­ta tule­vaan, helpot­ta­van kokon­ais­näke­myk­sen etsimisestä.

Mei­dän täy­tyy pitää elävänä tila, joka antaa tun­teen elämän merk­i­tyk­sel­lisyy­destä myös sen jäl­keen, kun oma aikamme on lopus­sa (Kotkavir­ta 2016).

Kotkavir­ran mukaan toiveet ja fan­tasi­at kuole­man jälkeis­es­tä elämästä jat­keena ja palu­u­na lap­su­udessa tur­vaa tuot­ta­neeseen tran­si­tion­aal­i­ti­laan eivät ole yllättäviä.

Artikke­lis­saan ”Toivon merk­i­tys kuole­man pelon kohtaamises­sa” psyko­ana­lyytikko Maar­it Veikko­lainen kuvaa vau­vas­sa vir­iävän toivon ja ole­mas­saolon koke­muk­sen syn­tyä ja kehi­tys­tä äidin ja lapsen välisen riit­tävän hyvän hoivaym­päristön seu­rauk­se­na (Veikko­lainen 2022). Artikke­lis­sa kuvataan kuole­man­pelon ja ahdis­tuk­sen aiheut­ta­maa eksis­ten­ti­aal­ista haastet­ta toivon näkökul­man ylläpitämiselle ihmiselämässä.

Liran Razin­skyn (2013) ajat­telu­un liit­tyen Veikko­lainen toteaa, että tietoisu­us katoavaisu­ud­es­ta on läs­nä ihmisessä aina ja kaikkial­la. Kehi­tyk­sel­lis­ten kri­isien, eril­lisyy­den, äärel­lisyy­den ja yksinäisyy­den koke­muk­sen myötä ihmi­nen on jo varhain kos­ket­tanut kuole­maa. Koke­mus vaikut­taa ihmiselämän poh­javireenä läpi hänen elämänsä.

Veikko­lainen toteaa, että epä­toivoinenkin ihmi­nen voi elvyt­tää ole­mas­saolon jatku­vu­u­den tun­net­ta ja toivon läs­näoloa saa­mansa tuen avul­la. Jos ihmi­nen menet­tää mah­dol­lisu­u­den kokea epä­toivon­sa voimat­ta jakaa sitä, elävän mie­len sijaan tulee mykkyys ja tyhjyys.

Eksis­ten­ti­aa­li­nen psykoterapia

Helsin­gin Sanomat julka­isi kesäl­lä 2023 muis­tokir­joituk­sen Yhdys­val­toi­hin emi­groituneesta suo­ma­lais­syn­tyis­es­tä pro­fes­sorista Mari Rutista (1964‒2023; Pölö­nen 2023). Kir­joi­tus avaa arvosta­van ja kun­nioit­ta­van näkymän Suomen itära­jal­la vaa­ti­mat­tomis­sa olois­sa kas­va­neesta Har­vardin yliopis­tossa opiskelleesta lacani­lais­es­ta tutk­i­jas­ta, Julia Kris­te­van oppi­laas­ta, joka toi­mi Toron­ton yliopis­ton kri­it­tisen teo­ri­an ja sukupuo­len­tutkimuk­sen pro­fes­so­ri­na. Muis­tokir­joi­tus tuo esille Mari Rutin elämän eri­ty­ispi­ir­teenä yksinäisyy­den vaal­imisen ja arvostamisen. Hän uskoi, että psyko­ana­lyysin filosofinen ulot­tuvu­us voi aut­taa ihmistä kohtaa­maan elämän arvaa­mat­tomat kään­teet luhis­tu­mat­ta niiden alle.

Rutin mukaan ihmi­nen ei kykene luo­maan merk­i­tyk­sel­lisiä siteitä toisi­in ihmisi­in ilman oman eksis­ten­ti­aalisen yksinäisyyten­sä kohtaamista. Äärim­mäi­nen eksis­ten­ti­aa­li­nen yksinäisyys aktu­al­isoituu ihmisen läh­estyessä omaa kuole­maansa. Muis­tokir­joituk­sen mukaan Mari Ruti oli päät­tänyt kuol­la yksin, olla kut­sumat­ta ketään kuolinvuoteelleen.

Kuol­e­van poti­laan hoidon keskeinen psykoter­apeut­ti­nen tavoite toisen ihmisen läs­nä olev­as­ta avus­ta tulee päätök­seen­sä poti­laan äärim­mäisessä yksinäisyy­dessä oman kuole­mansa edessä. Yhdys­val­ta­lainen psyko­ana­lyytikko Ger­ald J. Gargiu­lo (2004) viit­taa Don­ald Win­ni­cot­tin ajatuk­seen jokaises­sa ihmisessä olev­as­ta yksi­nolon alueesta, johon ei hoi­dos­sakaan ole lupa tunkeu­tua. Tämä alue on nimet­ty ”aloneness”-sanan sijas­ta nimel­lä ”soli­tari­ness”. Gargiu­lon mukaan Win­ni­cot­tin aja­tus lapsen yksin olemisen kyvys­tä, aluk­si toisen seuras­sa ja myöhem­min tosi­asial­lis­es­ti yksin, merk­it­see pait­si kehi­tyk­sel­listä saavu­tus­ta myös eksis­ten­ti­aal­ista haastet­ta ja vält­tämät­tömyyt­tä. Yksi­nolon kyky on perus­ta elos­sa olemisen tun­teelle ja ihmisen kyvylle kokea maail­ma tun­teeno­mais­es­ti tärkeäk­si. Sisäi­nen yksi­nolon kyky pois­taa yksinäisyy­den tunteen.

Gargiu­lon mukaan on vaikea psyko­ana­lyyt­tisin käsit­tein hah­mot­taa, mitä ”yksi­no­lo” tässä mielessä on. Sen ymmärtämistä voidaan tavoitel­la runol­lisin ja ver­tausku­val­lisin keinoin. Voidaan puhua ihmisessä olev­as­ta ”suures­ta tyhjyy­destä”, joka kuitenkin on elämän­täyteinen tila. ”Solitariness”-yksinäisyys kuvaa avoimuut­ta sekä itselle että maail­malle. Gargiu­lon mukaan se on perus­tavaa laat­ua ole­va tek­i­jä myös psykoter­apeut­tises­sa työssä ainakin siltä osin kuin ongelmien ratkaisu ei ole mahdollista.

Ihmisen psyyken ytimessä ole­va yksi­nolon alue, yksinäisyy­den syvim­min puo­lus­tet­ta­va tila tulee ilmi kir­jail­i­ja Jörn Don­ner­in viimeisessä haas­tat­telus­sa Pri­vat. Haas­tat­telu avaa kuole­maansa läh­estyvän ihmisen eksis­ten­ti­aalisen yksinäisyy­den ehdo­ton­ta yksi­ty­isyyt­tä (Web­ster 2021).

Nim­imerk­ki Aapelin, kir­jail­i­ja Simo Puup­posen romaani Pikku Pietarin piha (1958) ja sen fil­ma­ti­soin­ti (Witik­ka 1961) aut­ta­vat taiteen keinoin läh­estymään kuole­man mys­teer­iä. Latenssi-ikäi­nen poi­ka Pietari Jor­malainen suree äitin­sä kuole­maa. Hän keskustelee Jumalan kanssa ja anoo pääsyä tapaa­maan äitiään. “ ‘Ei me päästetä. Meil­lä on sel­l­aiset sään­nöt… Mut­ta minä saatan sanoa ter­veisiä’, sanoi Jumala taivaas­sa. ‘Sano sit­ten kans. Se on Lyy­dia Jor­malainen, kir­joite­taan deel­lä. Sil­lä on tuperkke­li…’ ” (Niem­i­nen 2008; 2022). Pietari keskustelee Jumalan kanssa kuo­pi­o­laisen puu­taloko­rt­telin katol­la, siir­tymäilmiön lohdullises­sa tran­si­tion­aal­i­ti­las­sa, maan ja taivaan välil­lä, lähempänä äitiä.

Kir­jal­lisu­us

Aapeli (1958). Pikku Pietarin piha. Helsin­ki: WSOY.

De Masi, Fran­co (2004). Mak­ing death think­able. New York: Free Asso­ci­a­tions Book.

Dur­ban, Joshua (2012). Vergänglichkeit und die innere Bezichun­gen zum Todes­ob­jekt. Teok­ses­sa Nis­sen, Bernd (toim.), Wen­depunk­te. Zur The­o­rie und Klinik psy­cho­an­a­lytis­ch­er Verän­derung­sprozesse, 107‒134. Giessen: Psycho-Sozial.

Gargiu­lo, Ger­ald. J. (2004). Alone­ness in psy­cho­analy­sis and spir­i­tu­al­i­ty. Inter­na­tion­al Jour­nal of Applied Psy­cho­an­a­lyt­ic Stud­ies, 1(1), 36‒47.

Häg­glu­nd, Tor-Björn (1978). Dying: A psy­cho­an­a­lyt­i­cal study with spe­cial ref­er­ence to indi­vid­ual cre­ativ­i­ty and defen­sive orga­ni­za­tion. New York: Inter­na­tion­al Uni­ver­si­ties Press.

Häg­glu­nd, Tor-Björn (1990). Uuteen kairaan. Ker­to­muk­sia. Oulu: Pohjoinen.

Häg­glu­nd, Tor-Björn (1991). Tuonelan eteisessä. Oulu: Pohjoinen.

Kotkavir­ta, Jus­si (2016). Vaikeud­es­ta ajatel­la kuole­maa. Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia, 12, 64‒73.

Niska­nen, Tui­ja-Mai­ja (1977). Lan­det som icke är. Tv-eloku­va. Sven­s­ka TV-teatern.

Niem­i­nen, Markku (2008). Taide­teos ihmis­mie­len kuvas­ti­me­na. Bib­lio­phi­los, 67(1).

Niem­i­nen, Markku (2022). Kuin­ka ymmärtää uskon­toa. Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia, 18, 91‒96.

Pölö­nen, Sakari (2023, 10. heinäku­u­ta). Rakkau­den ana­lyytikko. Helsin­gin Sanomat.

Razin­sky, Liran (2013). Freud, psy­cho­analy­sis and death. Cam­bridge: Cam­pridge Uni­ver­si­ty Press.

Sil­ta­la, Pirkko (2017). Elämän päät­tyessä. Helsin­ki: Kirjapaja.

Stern, Max. M. (1968). Fear of death and neu­ro­sis. Jour­nal of the Amer­i­can Psy­cho­an­a­lyt­ic Asso­ci­a­tion, 16, 3‒31.

Strak­er, Nor­man (toim.) (2013). Fac­ing can­cer and the fear of death. A psy­cho­an­a­lyt­ic per­spec­tive on treat­ment. Lan­han, MD: Jason Aronson.

Tähkä, Veikko (2005). Sil­loin. Runo­ja vuosil­ta 1945–2005. Klaukkala: Recallmed.

Veikko­lainen, Maar­it (2022). Toivon merk­i­tys kuole­man pelon kohtaamises­sa. Psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia, 18.

Web­ster, John (2021). Don­ner ‒ Pri­vat. Doku­ment­tieloku­va. Bufo.

Witik­ka, Jack (1961). Pikku Pietarin piha. Eloku­va. Suomi-Filmi.