Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Niina Rita: Mielenmaisemia psykodynaamisessa psykoterapiassa Louise Glückin runojen tunnelmissa

Hah­mot­tomas­ta havaintoihin

Kuin­ka kielel­lisyys, tar­i­nat ja luovu­us liit­tyvät psykoter­api­aan? Miten muotoutuu mie­len­maise­ma, jos­sa mieliku­vat ja uudet ajatuk­set voivat syn­tyä? Paran­taako mie­len inte­groi­tu­mi­nen hyv­in­voin­tia? Läh­estyn kir­joituk­ses­sani kysymyk­siä psyko­dy­naamisen psykoter­api­an viiteke­hyk­sessä. Psykoter­api­an koke­muk­sel­lisu­ut­ta on vaikea kuva­ta elävästi teo­reet­tisin käsit­tein. Mie­len inte­groi­tu­mis­pros­essin koke­muk­sel­lista eten­e­mistä ja mieliku­vien muu­tok­sia elävöit­tävät tek­stis­säni yhdys­val­ta­laisen esseistin ja runoil­i­jan Louise Glückin runot. Nobelin kir­jal­lisu­us­palkin­non vuon­na 2020 voit­tanut Louise Glück on viiltävän tark­ka hajanaisen, hah­mot­tumas­sa ole­van mie­len kuvaaja.

Kir­ja sisältää

resepte­jä vain tal­ven varak­si, jol­loin elämä on kovaa. Keväällä

kuka tahansa pystyy valmis­ta­maan hyvän ater­ian.1

Yksilö, joka on kokenut kehi­tys­ta­soon­sa näh­den ylivoimaisia tapah­tu­mia, ei aina kykene liit­tämään koke­muk­sia elämän­tari­naansa. Koke­muk­sia voi kut­sua trau­moik­si, katkok­sik­si psyykkisessä jatku­vu­udessa. Tapah­tu­mia ja ajan­jak­so­ja, joista ei muo­toudu ker­rot­tavaa tari­naa, jää joskus jäsen­tymät­tömik­si mie­len ainek­sik­si. Voi olla han­kalaa käsitel­lä sel­l­aista, mitä ei muista tai kykene jäsen­tämään. Koke­mus saat­taa välit­tyä toisille tavas­samme olla vuorovaiku­tuk­ses­sa, kuten pelokkuute­na, vetäy­tymisenä tai ehkä vihaisuute­na. Tun­teina, joille ei löy­dy ymmär­ret­tävää syytä. Trau­maat­tiset koke­muk­set ovat niitä, jot­ka voivat vaikut­taa piilota­juis­es­ti ajanko­htaiseen olemiseemme ja ihmis­suhteisi­imme. Saatamme toimia tavoil­la, joi­ta emme tietois­es­ti ymmärrä. 

Kuin­ka raskas onkaan mieleni,

men­neisyy­del­lä täytetty.

Vieläkö siel­lä on tilaa

maail­man kulkea läpi?2

Psyykki­nen rak­en­tu­mi­nen ja kasvu ovat voineet jäädä sel­l­aisel­la taval­la kesken, ettei voimakkaiden tun­tei­den sääte­ly ja sen myötä ajat­telu näis­sä tun­netilois­sa onnis­tu. Voimakkaiden tun­tei­den herät­tämä saat­taa usein olla sel­l­aista, ettei mie­len liikkei­den kuvaami­nen jäl­keen­päin täysin onnis­tu. Koemme avut­to­muut­ta ja ahdis­tuneisu­ut­ta emmekä saa riit­tävää yhteyt­tä mie­len­sisäiseen maail­maan päästäk­semme eteen­päin. Voi olla tunne, etteivät lan­gan­pätkät yhdis­ty toisi­in­sa. Näis­sä ylit­sepääsemät­tömis­sä tun­nelmis­sa aloita­mme psykoter­api­an. Joskus ker­toen, että ulkois­es­ti elämä sujuu, mut­ta selit­tämät­tömäl­lä taval­la on paha olla.

Pysyt­te­limme täl­lä tavoin pitkän aikaa.

Saar­roksis­sa, ajat­te­len mielessäni,

kuin myrsky­jen hal­vaan­nut­ta­mat lai­vat.3

Näi­den ainesten kanssa lähdemme sata­mas­ta. Ensin hapuillen, kokeillen, kat­set­ta hakien. Vähitellen löy­dämme yksit­täisiä kohtia, muis­to­jen siru­ja, joista muotoutuu tunne, että tässä on täy­tynyt olla jotain tärkeää. Työ muis­tut­taa salapoli­isin asen­net­ta tavas­sa etsiä johtolanko­jen kaut­ta ymmär­rystä ole­valle ja sano­ja sanat­to­muudelle. Tavas­samme olla ker­romme kehi­tyk­sel­listä tarinaamme.

Ja eivätköhän vain

pil­vet palan­neet, eiköhän vain

taivas muut­tunut synkäk­si ja uhkaavaksi,

kaik­ki oli niin kuin ennen, pait­si että

mene­tyk­set oli­vat kasautumassa –

Ja silti, het­keä aiemmin

aurinko oli pais­tanut.4

Aivan ensik­si on kuitenkin har­joitelta­va itse­havain­noin­tia, jon­ka tarkoituk­se­na on saa­da tiedostam­a­ton­ta itse­havain­noin­nin kohteek­si (Iko­nen 2004, 22). Psykoter­api­aa ennen oman mie­len havain­noin­tia ja tutkimista on usein pyrit­ty vält­tämään, kos­ka jokin tunne on pal­jas­tanut, että pin­nan alla saat­taa olla vaar­al­lista ja jotain vielä pahempaa. Jotakin, mikä saa mie­len ahdis­tu­maan, ja epämääräi­nen tunne pahan tai liian häir­it­sevän tulemis­es­ta esi­in, ken­ties hal­lit­se­mat­toma­l­la taval­la. On parem­pi olla ajat­telemat­ta ja kat­soa toisaalle. Jon­ain päivänä vält­tämi­nen ei enää ole mah­dol­lista. Epämääräiset pahan olon sävyt­tämät tun­nel­mat, affek­tit val­taa­vat oloti­laa, saa­vat ruumi­il­lisia oire­i­ta esi­in, ja se on pelot­tavaa. Louise Glückin runokokoel­ma Talvisia resepte­jä kollek­ti­ivista (2021) kut­suu sel­l­aista luk­i­jaa, jon­ka sisin resonoi elämän sanat­tomien koke­musten kosketukselle. 

TALVINEN MATKA

No, oli juuri niin kuin olin arvellutkin,

polku

kaikkea muu­ta kuin poispyyhitty –

tässä on rajalinja,

se muis­tut­taa

lin­jaa jos­ta sanamme saa­vat alkunsa:

kuun­va­lo muun­tau­tuu läpi.

Lumen män­ty­jen

heit­tämät var­jot.5

”Talvi­nen mat­ka” ‑runos­sa on jo viipy­ilevä toi­vo. Aave­maisu­us on aset­tumas­sa yön ensim­mäis­ten kuun­sätei­den sisään. Polkua ei poispyy­hit­ty lop­ullis­es­ti, vaan siitä löy­tyy merkke­jä. Siitä oli men­ty, ja hen­not jalan­jäl­jet kuul­ta­vat painau­tu­mi­na men­neestä. Runos­sa on tun­tu, että tavoit­telemme tun­nistamista, tut­tua, tietoa siitä, mis­tä olemme kulke­neet ja kenen kanssa. Miten polul­la olemme tulleet koh­da­tuik­si. Hapuil­e­va kos­ke­tus men­neeseen, uno­hdet­tuun, tavoit­taa toivon. Ojen­taudumme val­oa kohti luon­teeno­mais­es­ti kuin kallioiden välistä maaperän­sä löytänyt yksinäi­nen var­jos­sa elävä kasvi. Kestän­hän vielä pystyssä ja saan­han rav­in­toa huomennakin.

Kuin hyvässä tari­nas­sa on psykoter­api­as­sakin yllät­täviä kään­teitä. Työn lop­putu­los ei piir­ry alus­sa suo­ravi­ivaise­na jatku­mona, vaik­ka tavoit­teet ovat etukä­teen mietit­tyjä. Mitä seu­raavak­si tapah­tuu? Hen­to kasvi on selvin­nyt huomiseen, mut­ta entä sen jäl­keen? Voiko luot­taa elämän jatku­vu­u­teen ja tur­val­liseen olemiseen, kun sitä ei ennenkään ole ollut? Psykoter­api­as­sa kävi­jälle luot­ta­mi­nen toiseen ihmiseen voi tun­tua riskiltä, läh­es ylivoimaiselta. Parhaim­mil­laan kävi­jän mielessä on toi­vo, joka ensin hau­raasti, mut­ta tur­val­lisu­u­den koke­muk­sen lisään­tyessä, on vahvem­min läsnä.

Oival­lus, siskoni sanoi.

Nyt se on tässä.

Mut­ta pimey­dessä on vaikea nähdä.6

Mat­ka kak­si­u­lot­teisu­ud­es­ta moniulotteisuuteen

Psykoter­api­an matkalla joudumme yhdessä kestämään ääripäi­hin luisu­vaa ajat­telua, näköalat­to­muut­ta, tyhjyyt­tä, eikä horison­tis­sa näy vält­tämät­tä ajoit­tain mitään. Sil­loin muis­telemme pol­un hen­to­ja askelei­ta ja luomme uskoa, että polku on ole­mas­sa, vaik­ka emme sitä näk­isi. Vähitellen voimme alkaa kuvitel­la sitä. Kuvitel­la yhdessä – ehkä se on ole­mas­sa, se on ollut ole­mas­sa. Ajoit­tain sen uno­htaa, mut­ta kun muis­telemme ja muis­tu­tamme yhä uud­estaan, pol­un ole­mas­sao­lo piir­tyy selvem­min mieleemme. Yhteisen työn edis­tyt­tyä asi­akkaan itse- ja objek­tikon­stanssi muotoutuu vahvem­mak­si, mikä mah­dol­lis­taa pysyvyy­den koke­muk­sen sil­loinkin, kun on vaikei­ta tun­tei­ta (Tähkä 1997). Itse- ja objek­tikon­stanssil­la tarkoite­taan sitä, että koke­mus itses­tä ja toi­sista ei hor­jah­da voimakkaiden tun­netilo­jen koke­muk­sis­sa alati ääripäi­hin, vaan kestää heilahtelui­ta aiem­paa parem­min. Vahvis­tu­mi­nen vähen­tää pää­tymistä lohdut­to­muu­teen ja psyykkisen putoamisen koke­muk­si­in. Löy­dämme vähitellen sisäistä tur­val­lisu­u­den tun­net­ta. Olemme matkalaisia, joil­la on määrän­pää ja näkymiä. Saatamme tava­ta toisi­akin matkalaisia, mut­ta sen aika ei ole vielä.

Kuin­ka virit­täy­dymme asi­akkaan koke­muk­sen ja toiseu­den äärelle? Mitä me lähdemme havait­se­maan? Kuun­telemme jotain, mille ei ole vielä muo­toa, kuin pienen lapsen äärel­lä. Tutkimme ja kestämme epävarmuutta.

…mon­et syväl­liset löydöt

odot­ti­vat meitä, toivoen samal­la ettei min­ua vaadittaisi

nimeämään niitä. Sil­lä en pystynyt nimeämään niitä. Mut­ta usko siihen että ne

oli­vat ole­mas­sa7

Kohti muu­tos­ta

kaik­ki on muu­tos­ta, hän sanoi, ja kaik­ki on yhtey­dessä kaikkeen.

Kaik­ki myös palaa takaisin, mut­ta ei samana

kuin lähti –8

Ensin oli kauhun sävyt­tämä tyhjyys, ja paljon myöhem­min säkeet, jot­ka antoi­vat koke­muk­selle muodon. Pirkko Sil­ta­la (1993) virit­tää mie­lenki­in­non koke­muk­si­in, joille ei ollut löy­tynyt sanal­lista muo­toa. Hän kuvaa abjek­tin käsitet­tä, jos­sa sana­ton koke­mus saa taiteel­lisen muodon, tari­nan, joka jäsen­tää trau­maat­tisen koke­muk­sen. Elävät tar­i­nat anta­vat ymmär­ryk­sen sille, mikä on ihmisenä olemisen vaikeut­ta, hau­raut­ta, ja miten se johtaa luomiseen, uuteen muo­toon, jaet­tavaankin. Daniel Siegel (2010) liit­tää mie­len­ter­vey­den kykyyn inte­graa­tioon, jäsen­tymiseen ja aihioiden yhdis­tämiseen. Yhdis­tämisel­lä läh­estymme vähitellen tarinaa.

Sin­ulle, joka ei muista

kulkure­it­tiä tois­es­ta maailmasta

ker­ron, että pystyin taas puhu­maan: mikä tahansa

palaakin uno­hduk­ses­ta, palaa

löytämään äänen…9

Jaet­tavis­sa ole­vaan voi eläy­tyä, ja siitä voi puhua. Se on helpot­tavaa, että löytää sanat, ja sil­loin voi parhaim­mil­laan vapau­tua psyykki­sistä oireista (Makari 2008). Työsken­te­ly vaatii epä­var­muu­den kestämistä, epäti­etoisu­u­den äärel­lä olemista. Miten kestää sitä, ettei havain­not muo­toudu ratio­naal­is­ten käsit­tei­den alaisu­u­teen nopeasti ja jär­jen aikataulun sanele­m­ana. Tämän hitaan työn äärel­lä joutuu kohtaa­maan epä­var­muu­den. Miten säi­lyt­tää herkkyys, sen­si­ti­ivisyys ja havain­noin­tikyky kaiken äärellä.

Luovu­u­den löytämisestä

Luovu­u­den kaut­ta työstämme elämänkol­hu­ja sure­mal­la sekä yksin että yhdessä tois­t­en kanssa (Häg­glu­nd 2000). Työsken­te­lyl­lä luo­daan uut­ta mene­tyk­sen tilalle. Luovu­u­den keinoin mate­ri­aalia läh­estytään ensin mie­len­sisäis­es­ti ja sijoite­taan ne tämän jäl­keen taiteel­liseen muo­toon. Sil­loin ne ovat jaet­tavia, ja niiden väl­i­tyk­sel­lä voidaan olla yhtey­dessä toisi­in ihmisi­in. Pros­es­sis­sa onnis­tunein­ta on mah­dol­lisu­us käsitel­lä tun­tei­ta, jot­ka liit­tyvät mene­tyk­si­in ja vaikeisi­in koke­muk­si­in. Työn avul­la voidaan parhaim­mil­laan löytää uusi tapa olla. Näi­den moni­u­lot­teis­ten kehi­tyspolku­jen kaut­ta kuro­tamme löytämiemme sano­jen kaut­ta tari­noi­hin, joi­ta voimme kertoa. 

Heräsin tietämät­tömänä metsässä;

vielä het­ki sit­ten en tun­tenut ääntäni,

jos sel­l­ainen olisi annet­tu minulle

ja se olisi ollut tul­vil­laan surua, lauseeni

kuin yhteen­solmit­tu­ja huutoja.

En edes tien­nyt tun­te­vani surua

ennen kuin se sana tuli, ennen kuin tunsin

sateen vir­taa­van minus­ta.10

Yhtey­destä tarinoihin

Psykoter­apeut­ti­na oman elävyy­den ylläpi­to on ensisi­jaista. Toiv­ot­to­muu­den kuilu­un ei ole molem­pi­en hyvä pudo­ta. Näi­den tun­nelmien siivit­tämänä meil­lä on nuorisop­sykoter­apeut­tien kir­jal­lisu­us­pi­iri, jos­sa luemme kaunokir­jal­lisia teok­sia, ja täl­löin työn kuor­ma tun­tuu hie­man kestet­täväm­mältä. Analysoimme teok­sia, ja maail­ma näyt­täy­tyy aina kohtaamis­temme jäl­keen toiveikkaam­mal­ta, ikään kuin kaik­ki olisi hie­man toisin. Psykoter­apeut­ti­na tois­t­en kanssa yhdessä miet­timi­nen ja kaunokir­jal­lisu­u­den tari­noi­hin eläy­tymi­nen aut­taa omaa mieltä pysymään liik­keessä ja sisäl­löltään rikkaana. Kaunokir­jal­lisu­udessa näyt­täy­tyvät myös sel­l­aiset elämänkoke­muk­set, joi­hin psykoter­apeut­ti­na ei ole ollut pääsyä.

Ah, hän sanoo, taas sinä uneksit

Ja sit­ten minä sanon olen iloinen että uneksin

tuli on vieläkin hengis­sä11

Kah­denkeskisessä psykoter­api­as­sa kaunokir­jal­lisu­u­den tar­i­nat aset­tuvat niin san­otuk­si kol­man­nek­si osa­puolek­si. Täl­löin tar­i­nat paikan­tu­vat ulkop­uolisek­si tarkasteltavak­si kohteek­si, jon­ka avul­la aset­taudu­taan sopi­vasti etääm­mälle oman elämän kipuko­hdista. Toisaal­ta Man­nisen (2022, 156) mukaan kir­jal­lisu­u­den avul­la voidaan tul­la tietoisem­mak­si omista sisäi­sistä vuorovaiku­tusasetelmista, joi­ta on siir­ret­ty luet­tuun, sekä siitä, mil­laiseen vas­taan­ot­ta­jan ase­maan tari­na luk­i­jan saat­taa. Tari­noiden avul­la yhteys omi­in tun­teisi­in voi löy­tyä. Paha olo ja sietämät­tömät tun­teet parhaim­mil­laan inhimil­listyvät. On huo­jen­tavaa huo­ma­ta, että ihmisyy­den ytimessä on meille kaikille yhteistä kasvun tuskallisu­ut­ta. Esimerkik­si runous voi tar­jo­ta lohtua eksis­ten­tial­is­tis­ten ydinkysymys­ten myrskyn­silmään (Pet­ters­son 2022, 163–181). Kir­jo­jen äärelle asettues­samme saatamme eläy­tymisen kaut­ta ymmärtää asi­akkaan elämän kohtia uusista näkökul­mista. Psykoter­apia­matkan per­ille pääsyn tun­nistaa usein siitä, että asi­akkaan on helpom­paa kuva­ta mielessä tapah­tu­vaa, ker­to­muk­si­in yhdis­tyy tunne, vuorovaiku­tuk­ses­sa on vas­tavuoroista eloisu­ut­ta ja huumori pilk­istää tari­noiden lomas­ta esi­in. Yhteinen mat­ka on tulos­sa päätök­seen. Elämän­ta­ri­na on inte­groituneem­pi itse­havain­noin­nin vahvis­tu­misen kaut­ta ja aiem­min sir­paleina ollut on saanut muodon. 

Ystäväni, kokenut psykolo­gi ja koulut­ta­jap­sykoter­apeut­ti kuvaa kir­jo­jen merk­i­tys­tä psykoter­api­as­sa seuraavasti:

Kir­jan mukana olem­i­nen psykoter­api­as­sa on kuin sil­ta ter­api­a­suh­teen maise­mas­sa. Kak­si ihmistä kat­soo tätä sil­ta­maise­maa, sil­lalle voidaan ehkä kulkea ja mah­dol­lis­es­ti koh­datakin, mut­ta jo yhdessä kat­somi­nen riit­tää. Kuten muu­toinkin yhteisen maise­man äärel­lä toisi­naan siitä puhutaan tai sen herät­tämiä ajatuk­sia ja tun­tei­ta tun­tuu merk­i­tyk­sel­liseltä jakaa – toisi­naan kuitenkin vain koke­mus siitä, että olemme kat­soneet samaa maise­maa, luo jo sinäl­lään yhtey­den. Vaik­ka en täs­mälleen tiedä, mitä sinä näit, tun­sit ja ajat­telit, tiedän että olemme kumpikin olleet siel­lä. Kir­ja on kohtaamisen paik­ka, se luo yhteyden.

Viit­teet

1 Glück 2021, 19.

2 Glück 2021, 38.

3 Glück 2021, 31.

4 Glück 2021, 35.

5 Glück 2021, 23.

6 Glück 2021, 39.

7 Glück 2014, 9.

8 Glück 2021, 13.

9 Glück 2022, 12.

10 Glück 2022, 16.

11 Glück 2021, 53.

Kir­jal­lisu­us

Glück, Louise (2014). Uskolli­nen ja hyveelli­nen yö. Suom. Anni Sumari. Turku: Enostone.

Glück, Louise (2021). Talvisia resepte­jä kollek­ti­ivista. Suom. Anni Sumari. Turku: Enostone.

Glück, Louise (2022). Vil­li iiris. Suom. Anni Sumari. Turku: Enostone.

Häg­glu­nd, Tor-Björn (2000). Taiteen ja tieteen luovu­us mie­len­ter­vey­den peil­inä. Suomen lääkärile­hti, 55(7), 692.

Iko­nen, Pent­ti (2004). Psyko­ana­lyyt­tisia tutkielmia 2. Helsin­ki: Yliopistopaino.

Man­ni­nen, Paa­vo (2022). Luk­i­ja, tunne itsesi: trans­fer­enssi ja lukemisen näyt­tämö. Teok­ses­sa Koso­nen, Päivi & Ihanus, Juhani (toim.), Hoita­va lukem­i­nen: teo­reet­tisia ja käytän­nöl­lisiä näkökul­mia lukemistyöhön, 141–159. Tam­pere: Vastapaino.

Makari, George (2008). Rev­o­lu­tion in mind. The cre­ation of psy­cho­analy­sis. New York: Harp­er Perennial.

Pet­ters­son, Torsten (2022). Jaet­tu koke­mus – jaet­tu lohtu? Fik­tion näkökul­man omak­sum­i­nen ja eksis­ten­ti­aaliset näkökul­mat kir­jal­lisu­udessa. Teok­ses­sa Koso­nen, Päivi & Ihanus, Juhani (toim.), Hoita­va lukem­i­nen: teo­reet­tisia ja käytän­nöl­lisiä näkökul­mia lukemistyöhön, 163–181. Tam­pere: Vastapaino.

Siegel, Daniel (2010). Mind­sight. The new sci­ence of per­son­al trans­for­ma­tion. New York: Ran­dom House.

Sil­ta­la, Pirkko (1993). Haen sano­jani kaukaa.  Helsin­ki: Yliopistopaino.

Tähkä, Veikko (1997). Mie­len rak­en­tu­mi­nen ja psyko­ana­lyyt­ti­nen hoit­a­mi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Julka­istu aiem­min teok­ses­sa Sanataidet­ta on enem­män! Sanataide hyv­in­voin­tia rak­en­ta­mas­sa. (2023.) Toim. Han­na Duf­va, Min­ka Salmirinne, Jen­ni Turun­lahti & Jas­mine West­er­lund. s. 199‒208. Turku: Kita.