Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Markku Nieminen: Miksi sotaa?

Euroopan vält­tymi­nen läh­es kokon­aan sodal­ta vuosikym­menten ajan on pysähdyt­tänyt sodan psyko­ana­lyyt­tisen tarkastelun. Haku ”psyko­ana­lyysi ja sota” ei juurikaan tuo­ta uuden tutkimuk­sen tulok­sia. Ensim­mäisen ja toisen sukupol­ven psyko­ana­lyytikot emi­groi­tu­i­v­at sodan jaloista Yhdys­val­toi­hin. Ensim­mäisen maail­man­so­dan kokenei­den, myöhem­min psyko­ana­lyytikoik­si koulut­tau­tunei­den, ensisi­jais­es­ti Wil­fred Bion­in henkilöko­htaiset, traagiset koke­muk­set panssari­vau­nun pääl­likkönä ovat keskeistä psyko­ana­lyysin kokemushistoriaa.

Kir­jas­saan Tun­tem­at­toman psyko­ana­lyytikko. Johdan­toa Wil­fred R. Bion­in ajat­telu­un (2020) Esko Klemelä toteaa, että kenenkään psyko­ana­lyytikon sotakoke­muk­sista ei ole kir­joitet­tu yhtä laa­jasti kuin Bion­in. Hän toteaa, että Bion ammen­si sotakoke­muk­sis­taan monin tavoin uut­ta psyko­ana­lyytikon työhön. Kir­jan sotaa käsit­televän luvun otsikko ”Suur­so­dan psykoot­tises­sa maail­mas­sa” pal­jas­taa sodankäyn­nin mieli­sairauteen rin­nastet­ta­van luon­teen. Bion­in sotaan liit­tyvät paina­jaisunet ja syyl­lisyys eloon­jäämis­es­tään lienevät sotavet­er­aanien uni­ver­saalia koke­mus­maail­maa. Klemelän kir­ja (2020) on Venäjän hyökkäys­so­dan seu­rauk­se­na havah­dut­ta­van ajankohtainen.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmiku­us­sa 2022 aktu­al­isoi kysymyk­sen siitä, onko sota jol­lakin taval­la sanoitet­tavis­sa psyko­ana­lyysin keinoin. Mitä tap­pamisen hul­lu­us on? Onko sille jotakin tehtävissä?

Einstein‒Freud

Albert Ein­steinin ja Sig­mund Freudin kir­jeen­vai­h­to Mik­si sotaa? vuodelta 1933 oli kah­den aikansa suur­miehen yri­tys estää sodan kauheudet. Molem­mat edus­ti­vat oma­l­la taval­laan pasi­fistista ajat­telua (Ein­stein & Freud 1933/2003).

Vas­tates­saan Ein­steinin kysymyk­seen mah­dol­lisu­ud­es­ta sotien estämiseen Freud oli epäileväi­nen. Hän viit­taa viet­ti­te­o­reet­tiseen ajat­telu­un­sa ihmisp­syykessä val­lit­se­vista elämän- ja kuole­man­vi­etistä, säi­lyt­tämään pyrkivästä ja vas­takkaises­ta tuhoamisvietistä.

Artikke­lis­saan ”Onko kuole­man­vi­et­ti päässyt vapaak­si – irti Erokses­ta?” Kristi­na Sarane­va kuvaa Ein­steinin ja Freudin kir­jeen­vai­h­toa viet­ti­te­o­reet­tis­es­ta näkökul­mas­ta, kuole­man­vi­etin iki­aikaista, vääjäämätön­tä reali­teet­tia korostaen (Sarane­va 2005).

Kir­joituk­ses­saan ”Sodanikäiset eivät van­hene” (2022) Juk­ka Aal­to­nen tiivistää Ein­steinin ja Freudin kirjeenvaihtoa:

Ein­stein huo­maut­taa, että monien kansakun­tien sisäl­lä on pieni joukko ihmisiä, joiden ain­oa tarkoi­tus on edis­tää henkilöko­htaisia etu­jaan ja val­taansa sodankäyn­nin avul­la. ”Min­ul­la on eri­tyis­es­ti mielessäni pieni, mut­ta määräti­etoinen jokaises­sa kansakun­nas­sa toimi­va ryh­mä, joka koos­t­uu yksilöistä, jot­ka yhteiskun­nal­li­sista näköko­hdista ja rajoituk­sista välit­tämät­tä pitävät sodankäyn­tiä vain tilaisuute­na edis­tää henkilöko­htaisia etu­jaan ja laa­jen­tua, lisätä omaa vääristynyt­tä auk­tori­teet­ti­aan.” He onnis­tu­vat saa­maan tämän päätök­seen poli­it­tis­es­ti käyt­tämäl­lä määräys­val­taansa joukkotiedo­tusvä­lineis­sä ja muis­sa eri­lai­sis­sa insti­tuu­tiois­sa. Siitä seu­raa ankarasti toinen kysymys: ”Kuin­ka tämä pieni klik­ki voi taivut­taa enem­mistön, joka häviää ja kär­sii sotati­las­ta, kun­ni­an­hi­mon­sa palveluk­seen? Ilmeinen vas­taus tähän kysymyk­seen on se, että täl­lä pienel­lä johto­ryh­mäl­lä on koulut ja lehdis­tö, yleen­sä myös kirkko, peukalon­sa alla. Tämä antaa sille mah­dol­lisu­u­den organ­isoi­da ja hor­jut­taa enem­mistön tun­tei­ta ja tehdä niistä työkalun­sa.”  (Ein­stein 1933 / sit. Freud 1933/1978.)

‒ ‒ Freud pain­ot­taa vas­tauskir­jeessään Ein­steinille, että siir­tymi­nen väki­val­las­ta oikeu­den­mukaisu­u­teen voidaan toteut­taa vain, kun yksi psykologi­nen ehto täyt­tyy: yhteiskun­nan enem­mistön on olta­va vakaa ja kestävä. Jos yhteiskun­nan muu­tos on tapah­tunut vain yhden hal­lit­se­van yksilön syr­jäyt­tämisek­si ja lopetet­tu hänen tap­pi­onsa jäl­keen, mitään ei ole saatu aikaan. Seu­raa­va val­taan astu­ja, joka pitää itseään yliv­er­taise­na, saat­taa samal­la taval­la pystyt­tää väki­val­lan, ja his­to­ria jatkuu lop­ut­tomi­in. Yhteisön vakaut­ta on vaalit­ta­va jatku­vasti, organ­isoidusti ja pysyvästi. Vas­ta täl­lainen yhteisö johtaa sen jäsen­ten emo­tion­aal­is­ten sitei­den kasvu­un ja sel­l­aiseen yhteisyy­teen, joka on todel­lisen voiman lähde. Freud päät­tää vas­tauskir­jeen­sä syväl­liseen näke­myk­seen, joka on edelleen ydi­nasi­aa ydin­so­tauhan aikana: mikä tahansa, joka edis­tää sivil­isaa­tion kasvua, toimii samal­la myös sotaa vastaan.

Kun Ein­steinin ja Freudin kir­jeen­vai­h­to julka­isti­in vuon­na 1933, Hitler oli jo val­las­sa ja ajoi myöhem­min molem­mat miehet maan­pakoon. Sig­mund Freud onnis­tui vuon­na 1939 pak­en­e­maan tyt­tären­sä Annan kanssa nat­siarmei­jan val­taa­mas­ta Wienistä Lon­tooseen. Kir­jeet eivät koskaan saa­neet aio­tun laa­juista levikkiä.

Klein: skit­sopara­noidi­nen positio

Toisen juu­ta­laisen, Englan­ti­in emi­groituneen psyko­ana­lyytikon Melanie Kleinin objek­tisuhde­te­o­reet­ti­nen ajat­telu mah­dol­lis­taa sodan sanoit­tamista psyko­ana­lyyt­tis­es­ti. Se aut­taa selit­tämään sodankäyn­nin arkaaista kauheut­ta. Lap­si- ja aikuis­poti­laiden trans­fer­enssi­ana­lyysi mah­dol­listi Kleinille ihmisp­syyken syvärak­en­teisi­in porautu­van, kah­den psyykkisen kehi­tys­ti­lan, skit­sopara­noidis­en ja depres­si­ivisen posi­tion toden­tamisen. Mat­ti Hyr­ck on nimen­nyt posi­tiot mus­tavalkoisek­si ja huolen­pidon mie­len­ti­lak­si (Hyr­ck 2014).

Varhaisem­man rak­en­tu­mis­vai­heen, skit­sopara­noidis­en posi­tion objek­ti­hakuisu­ut­ta hal­lit­see hyvän ja pahan äärim­mäiset koke­musti­lat, dynaamiset syvärak­en­teet, jot­ka leimaa­vat kaikkea inhimil­listä ole­mas­saoloa parisuh­teesta poli­ti­ikkaan, kult­tuurista Hyr­ckin eri­tyis­es­ti tutki­maan uskon­non kak­si­jakoisu­u­teen. Skit­sopara­noidis­en uskon­nol­lisu­u­den perus­lu­on­teinen mus­tavalkoisu­us tekee siitä voimakkaan aseen dik­ta­toriseen val­lankäyt­töön niin idässä kuin län­nessä. Sotaan ja tap­pamiseen kehot­ta­va kristi­nusko ei ollutkaan keski­a­jan ris­tiretk­i­his­to­ri­aa vaan tätä päivää, räikeim­pänä ilmen­tymänään Venäjän ortodoksi­nen kirkko.

Skit­sopara­noidis­en posi­tion mus­tavalkoises­sa koke­musti­las­sa todel­lisu­us näyt­täy­tyy jyrkästi kak­si­jakoise­na, joko kokon­aan hyvänä tai kokon­aan pahana. Eri­tyisen voimakkaana kak­si­jakoisu­us näyt­täy­tyy ihmisy­hteisö­jen väli­sis­sä suhteis­sa. Hyr­ck toteaa, että demokra­ti­as­sa ”hyvien” hyvyys ja ”paho­jen ” pahu­us on jonkin ver­ran kesytet­ty. Vas­takkainaset­telu rajoit­tuu sanal­lisen väit­te­lyn tasolle. Tilanne on toisen­lainen poli­it­ti­sis­sa jär­jestelmis­sä, jois­sa ”hyvä” ja ”paha” julis­te­taan ehdot­tomik­si arvoik­si. Sisäis­ten objek­tien alku­peräi­nen prim­i­ti­ivi­nen mus­tavalkoisu­us hal­lit­see todel­lisu­u­den ymmärtämistä ja käytän­nön toim­intaa. Hyr­ck toteaa, että seu­rauk­se­na on val­lankäyt­töä, tuhoa ja kuole­maa. Sodat ker­to­vat para­noidis­ten pro­jek­tioiden suures­ta voimasta.

Ihmiskun­nan tule­vaisu­u­den ja henki­in jäämisen edel­ly­tyk­senä olisi yhteiselämän perus­rak­en­teisi­in ulot­tu­va psyykki­nen uudelleen ori­en­toi­tu­mi­nen. Hyr­ck toteaa, että lajimme säi­lymi­nen edel­lyt­täisi irrot­tau­tu­mista mus­tavalkoisen mie­len­ti­lan houkut­tel­ev­as­ta hir­mu­val­las­ta ja psyykki­sistä toim­intatavoista (Hyr­ck 2014).

Fran­co Fornari, Edward Glover. Vamık Volkan

Psyko­ana­lyytikot, ital­ialainen Fran­co Fornari, englan­ti­lainen Edward Glover ja Yhdys­val­toi­hin emi­groitunut Turkin kyproslainen Vamık Volkan ovat tutki­neen sotailmiötä psyko­ana­lyysin keinoin. Psykoter­apia-lehden enti­nen pää­toimit­ta­ja Heik­ki Maja­va refer­oi muun muas­sa hei­dän tutkimuk­si­aan otsikol­la ”Sodan psyko­ana­lyysi” (Maja­va 1992).

Kirur­gi-psyki­a­tri, psyko­ana­lyytikko Fornari toi­mi Milanon yliopis­ton kir­jal­lisu­u­den, filosofi­an ja psykolo­gian laitok­sen johta­jana. Hän tut­ki sotaa kleini­laisen ja bion­i­laisen psyko­ana­lyysin, sosi­olo­gian ja mytolo­gian näkökul­mas­ta. Hänen kir­jaansa The Psy­cho­analy­sis of War (1966/1974) liit­tyen Maja­va esit­tää kysymyk­sen sym­bol­is­es­ta omi­tu­isu­ud­es­ta, joka liit­tyi Hiroshi­maan vuon­na 1945 atom­ipom­min pudot­ta­neen lentokoneen nimeen. Lentäjä oli nimen­nyt sen äitin­sä mukaan. Pom­min pudot­tamisen jäl­keen ken­raali puolestaan ilmoit­ti pres­i­dent­ti Tru­manille: ”Lap­si on syntynyt!”

Sym­bol­i­ik­ka häm­men­tää. Mis­tä on kysymys? Maja­va kysyy: ”Miten on mah­dol­lista, että tuhoavaa reali­teet­tia kuvataan sym­bol­ise­na uudelleen syn­tymänä, joka lisäk­si viit­taa äidin ja lapsen väliseen primääri­in rakkaussuhteeseen?”

Fran­co Fornar­in mukaan eri­laiset keskenään tais­tel­e­vat ide­olo­giat syn­tyvät illu­soris­es­ta toivos­ta voi­da säi­lyt­tää rakkau­den alku­peräi­nen, sym­bioot­ti­nen, pyhä kohde. Ide­olo­gian syn­ty on yhtey­dessä kyvyt­tömyy­teen hyväksyä rakkau­den kohteen mene­tys. Esioidi­paalisen ja oidi­paalisen kehi­tys­vai­heen voimak­en­tät ilmenevät sodan tuhoisu­udessa. Viholli­nen edus­taa patri­arkaal­ista val­taa äidin omistamisessa.

Fornari tarkastelee sotaa ensisi­jais­es­ti Melanie Kleinin skit­sopara­noidis­een posi­tioon liit­tyvänä psykoot­tise­na ilmiönä. Sota pyrkii hoita­maan para­noi­disia ja depres­si­ivisiä ahdis­tuk­sia, joi­ta on jokaises­sa ihmisessä. Fornari paikan­si kleini­laisen ja bion­i­laisen ajat­telun poh­jal­ta ahdis­tuk­sen ja psykoot­tis­ta­sois­t­en fan­ta­sioiden tau­s­tat, jot­ka ohjaa­vat yksilöi­den ryh­mäkäyt­täy­tymistä. Sota syn­tyy sisäisen vaaran ulkois­te­tus­ta pro­jek­tios­ta, vain­oahdis­tuk­ses­ta, joka pakot­taa yksilöt ja yhteiskun­nat tuhoa­maan, jot­ta vält­ty­isi oma­l­ta tuholtaan. Psykoot­ti­nen poti­las voi sur­ma­ta toisen ihmisen, usein omaisen­sa, saadak­seen teostaan apua itselleen. Fornar­in mukaan sota on para­noidis­en ja pro­jek­ti­ivisen suremisen muo­to, arkaaisen rakkau­den kohteen suo­jelemisek­si ja säilyttämiseksi.

Sym­bioot­ti­nen sidos ”äiti­in”, matri­arkaaliseen hah­moon, on Venäjän hyökkäys­so­dan yhtey­dessä tul­lut esi­in ide­ol­o­gise­na puheena ”äiti-Venäjästä”, jon­ka yhtey­teen slaav­i­laiset kansat tulisi palauttaa.

Skit­sopara­noidi­nen posi­tio insti­tu­tion­al­isoituu sodas­sa. Psykoot­ti­nen ahdis­tus muun­tuu ulkop­uolelta koe­tuk­si uhkaavak­si vaarak­si. Täl­laises­sa para­noidis­en suru­työn pros­es­sis­sa rakkau­sob­jek­tia ei sur­ra. Sen sijaan pyrkimyk­sek­si tulee vihol­lisen tap­pami­nen, kos­ka sitä pide­tään rakkau­sob­jek­tin tuhoajana.

Kun sodan tuholu­onne peit­etään rakkaussym­bol­eil­la, kyse on yri­tyk­ses­tä kätkeä depres­sion ja vain­oahdis­tuk­sen sisäl­löt psyyken syvyyk­si­in. Täl­löin ei nähdä todel­lisu­u­den vääristymiä eikä teko­jen seu­rauk­sia. Syyl­lisyyt­tä tuhoisu­ud­es­ta ei tunneta.

Fornari näkee sodas­sa yhteyk­siä mytol­o­gisi­in, uskon­nol­lisi­in lap­si­uhri­menoi­hin, jot­ka rin­nas­tu­vat nuorten miesten uhrikuolemi­in sodassa.

Edward Glover kuvaa sodan sado­ma­sok­istisia voimia ja sen tiedostam­a­ton­ta infan­ti­il­ia alku­perää. Miekat, kei­häät ja alkukan­taiset aseet edus­ta­vat gen­i­taal­isadis­tista fan­tasi­aa, kemi­alli­nen sota ja ydi­naseet moraal­ista sadis­mia omnipo­tent­tisu­udessaan ja anni­hi­laa­tion uhas­saan. Sotien vääjäämätön jatku­mo pal­jas­taa sotain­sti­tuu­tion liit­tymisen viet­tiperäisi­in, tiedosta­mat­tomi­in yllykkeisi­in. Gloverin mukaan pasi­fis­mi on tiedosta­mat­toman sadis­min sielulli­nen tor­jun­tamenetelmä (Glover 1946/1976).

Artikke­lis­saan Maja­va kuvaa usei­den psyko­ana­lyytikko­jen toim­intaa kan­sain­väli­sis­sä rauhan­op­er­aa­tiois­sa ja kansal­li­sis­sa ehey­tyspros­es­seis­sa. Esil­lä on Vamık Volka­nin rauhan­neu­vot­teluis­sa käyt­tämä tekni­ik­ka, jos­ta hän käyt­tää nimeä ”toisen raiteen diplomatia.”

Diplo­maat­ti­sis­sa tapaami­sis­sa hyö­dyn­netään minikon­flik­te­ja, joi­ta syn­tyy vastapuolten joutues­sa samaan huoneti­laan, ”illu­sioniseen liit­toon”. Volkan kuvaa kaikuilmiö-ter­mil­lä henkilöko­htais­ten tunne-elämän tek­i­jöi­den hei­jas­tu­mista ryh­mäpros­es­si­in. Niiden tiedost­a­mi­nen on tärkeää ennen varsi­naisia neu­vot­telu­ja. Vas­ta yksilöi­den ja kollek­ti­ivien kokemien trau­mo­jen molem­min­puo­li­nen tiedost­a­mi­nen ja jakami­nen luo edel­ly­tyk­set neuvotteluille.

Suomes­sakin usei­ta ker­to­ja vierail­lut Vamık Volkan on psyko­ana­lyytikkona toimin­ut välit­täjänä lukui­sis­sa kon­flik­teis­sa eri mais­sa, muun muas­sa Venäjäl­lä, Balt­ian mais­sa, entisessä Jugoslavi­as­sa, Turkissa, Kreikas­sa ja Kolumbi­as­sa. Psykoter­apia-lehden haas­tat­telus­sa Volkan sivuaa dik­taat­to­rien ja pro­pa­gan­distien osu­ut­ta maail­man­poli­ti­ikas­sa (Tuo­himet­sä 2016). Suomen Kuvale­hden haas­tat­telus­sa hän toteaa: ”‒ ‒ mitä auk­tori­taarisem­pi johta­ja sen toden­näköisem­min hänel­lä on ollut epä­vakaa, nöyryy­tyk­siä täyn­nä ole­va, väki­val­tainen lap­su­us. ‒ ‒ suurtenkin päätösten takana on aina ihmi­nen. Ja täl­lä on lap­suuten­sa ja henkilöko­htainen his­to­ri­ansa, joka on muokan­nut hänet sel­l­aisek­si kuin hän on” (Merikallio 2016).

Alice Miller

Kir­jas­saan Alus­sa oli kas­va­tus (1980/1985) psyko­his­to­ri­oit­si­ja Alice Miller kuvaa nat­si-ide­olo­gian luo­ja Adolf Hit­lerin lap­su­ut­ta. Poi­ka kasvoi väki­val­taisen isän kaltoinko­htele­m­ana. Per­heen lap­si­in kohdis­tunut ruumi­illi­nen, väki­val­tainen kurit­ta­mi­nen tulee ilmi Hit­lerin Tais­telu­ni (1925/2021) ‑teok­ses­sa. Isä ei puhut­tele poikaa nimel­lä, vaan kut­suu tätä ruokapöytään viheltämäl­lä kuin koiralle. Miller toteaa, että pojal­la oli sama oikeudeton ja nimetön ase­ma kuin juu­ta­laisil­la kol­man­nes­sa val­takun­nas­sa Nat­si-Sak­sas­sa. Hit­lerin lap­su­u­den koke­muk­set sai­vat tiedosta­mat­tomas­sa tois­tamis­pakos­sa ilmauk­sen­sa hänen toimin­nas­saan juu­ta­laisia, romane­ja, homosek­suaale­ja ja toisi­na­jat­telijoi­ta kohtaan. Kaltoinko­hdel­lun lapsen patoutunut rai­vo löysi kohteen­sa viat­tomista ihmi­sistä, lapset mukaan lukien.

Miller tuo esi­in Hit­lerin isän toden­näköisen puoli­ju­u­ta­laisen suku­taus­tan. Anti­semi­tis­tisessä ympäristössä kas­va­neena isä halvek­si suku­taus­taansa. Itse­halvek­sun­ta purkau­tui poikaa kohtaan, joka nat­si-ide­olo­gial­laan pyr­ki vapau­tu­maan suku­taus­tansa aiheut­ta­mas­ta kärsimyksestä.

Miller toteaa lapsen kaltoinko­htelun vahin­goit­ta­van lapsen aivo­jen tun­nesääte­lykeskus­ta. Tun­net­tu­jen dik­taat­to­rien empa­ti­ava­jeel­la on ilmeinen biologi­nen syynsä.

Tiedo­tusvä­li­neet ovat tuoneet Venäjän hyökkäys­so­dan seu­rat­tavak­si yksi­tyisko­hti­neen. Sodan ensim­mäis­inä päiv­inä pres­i­dent­ti Niin­istö ker­toi tv-haas­tat­telus­sa soit­ta­neen­sa Vladimir Putinille ja sanoneen­sa: ”Sinä pom­mi­tat lap­sia.” Mitään vas­taus­ta ei tullut.

Miller toteaa, että kaik­ista kaltoinko­hdel­luista lap­sista ei kuitenkaan tule rikol­lisia. Hän mainit­see ”aut­ta­vat todis­ta­jat” (engl. help­ing wit­ness­es), lapsen avun­tarpeen tun­nista­neet eri­laiset tuk­i­henkilöt, joiden apu on edesaut­tanut lapsen nor­maalia kehi­tys­tä, tutkimusten mukaan jopa aivo­jen biol­o­gisel­la tasolla.

Sota Euroopas­sa

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmiku­us­sa 2022 toi sodan takaisin Euroop­paan. Sodan alus­ta alka­en ovat Ulkopoli­it­tisen insti­tuutin, Alek­san­teri-insti­tuutin, yliopis­to­jen ja Puo­lus­tusvoimien asiantun­ti­jat toim­i­neet kansalais­ten pelko­jen ja sota-ajan muis­to­jen sisäl­lyt­täjinä ja hal­tu­un otta­ji­na. Hei­dän toim­intansa on ollut ver­rat­tavis­sa psykoter­apeut­tiseen hoitotyöhön.

Ulkopoli­it­tisen insti­tuutin johta­ja Mika Aal­to­la on ottanut esille sotiemme jälkeisen vält­tämät­tömyyshyveen olla käsit­telemät­tä aluemene­tyk­siä ja mui­ta koet­tu­ja nöyryy­tyk­siä. Aal­tolan mukaan Suomen selviy­tymis­ta­ri­na kär­simyksi­neen ja mene­tyksi­neen on samais­tut­tavampi kuin keskeis­es­ti korostet­tu välit­täjäase­ma Neu­vos­to-Venäjän ja län­tisen maail­man välil­lä (Aal­to­la 2023).

Ther­a­peia-säätiön perus­ta­ja Mart­ti Siirala korosti elämän­sä lop­pu­vai­heessa Tar­ton Rauha ry:n akti­iv­ina Kar­jalan ja muiden aluemene­tys­ten takaisin saamista pelkkien tun­tei­den käsit­telemisen sijas­ta (Ihanus & Sil­ta­la 2008). Sota Euroopas­sa on lisän­nyt hänen aja­tusten­sa ymmärtämistä, vaikkakaan ei niiden toimeen­pane­misen ajatusta.

Kir­jal­lisu­us

Aal­to­la, Mika (2023). Suomen kan­nat­taa muis­taa his­to­ri­ansa ‒ Olemme olleet Venäjän impe­ri­al­is­min uhri vuo­sisato­ja. Kolum­ni. Apu. Luet­tavis­sa osoit­teessa https://www.apu.fi/artikkelit/mika-aaltola-suomi-on-venajan-imperialismin-uhri-kolumni

Aal­to­nen, Juk­ka (2022). Sodanikäiset eivät van­hene. Psykoter­apia, 41(2), 173‒175.

Ein­stein, Albert & Freud, Sig­mund (1933/2003). Mik­si sotaa? Kir­jeen­vai­h­to. Suom. Mai­ja Pel­lik­ka. Helsin­ki: Basar Kustannus.

Freud, Sig­mund (1933/1978). Why war? Teok­ses­sa Stra­chey, James (toim.), The stan­dard edi­tion of the com­plete psy­cho­log­i­cal works of Sig­mund Freud. Vol­ume XXII (1932–1936): New intro­duc­to­ry lec­tures on psy­cho­analy­sis and oth­er works, 195–216. Lon­too: The Hog­a­rth Press.

For­mari, Fran­co (1966/1974). The psy­cho­analy­sis of war. Lon­too: Indi­ana Uni­ver­si­ty Press.

Glover, Edward (1946/1976). War. Sadism and paci­fism. Lon­too: Nielsen Press.

Hitler, Adolf (1925/2021). Tais­telu­ni. 3. pain­os. Lappeen­ran­ta: Kiel­letyt Kirjat.

Hyr­ck, Mat­ti (2014). Onko Jumala hyvä? Antaako psyko­ana­lyysi vas­tauk­sen? Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Ihanus, Juhani & Sil­ta­la, Pirkko (2008). Mart­ti Siirala 1922‒2008. Psykoter­apia, 27(3), 248‒255.

Klemelä, Esko (2020). Tun­tem­at­toman psyko­ana­lyytikko. Johdan­toa Wil­fred R. Bion­in ajat­telu­un. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Maja­va, Heik­ki (1992). Sodan psyko­ana­lyysi. Psykoter­apia, 11(1), 6‒15.

Merikallio, Katri (2016). Ehkä tohtori Volkan osaisi aut­taa. Suomen Kuvale­hti, 101(42), 34‒38.

Miller, Alice (1980/1985). Alus­sa oli kas­va­tus: kätket­ty jul­muus ja väki­val­lan juuret. Suom. Mir­ja Ruta­nen. Helsin­ki: WSOY.

Sarane­va, Kristi­na (2005). Onko kuole­man­vi­et­ti päässyt vapaak­si – irti Erokses­ta? Psykoter­apia, 24(3), 205‒210.

Tuo­himet­sä, Mart­ti (2016). Vamık Volka­nin haas­tat­telu. Psykoter­apia, 35(4), 284‒290.