Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Martti Tuohimetsä: Aivot ja mieli

Pääkir­joi­tus

Van­ha bud­dha­lainen arvoitus kysyy: ”Syn­tyykö ääni, jos puu kaatuu met­sässä, eikä kukaan ole kuule­mas­sa?” Vas­taus on: ei syn­ny. Ympäristössämme ei ole mis­sään ääniä, vaan ain­oas­taan ilma­mas­so­jen aal­toilua, joka liikut­taa aistin­solu­ja kor­vas­sa, jot­ka puolestaan muun­ta­vat liike-ener­gian her­moim­puls­seik­si. Sub­jek­ti­ivis­es­ti kuul­ta­vat äänet ovat aivo­jen tuot­ta­ma pään sisäi­nen ilmiö. Samoin silmä ais­tii val­on aal­lon­pituuk­sia. Ympäril­lämme ei ole väre­jä, vaan esimerkik­si punaisen värin sub­jek­ti­ivi­nen koke­mus rak­en­tuu aivois­sa. Sama kos­kee muitakin ais­te­ja. Aivois­sa on kokoel­ma syn­nyn­näisiä viet­tiperäisiä aivorunk­oon kytkey­tyviä emootio­jär­jestelmiä. Sub­jek­ti­ivi­nen tajun­ta on sisäsyn­tyi­nen, ja yhden pienen aivorun­gon tumak­keen vau­rio sam­mut­taa tajun­nan ja johtaa koomaan. Aiv­ot kon­struoi­vat sub­jek­ti­iviset elämyk­semme luo­ma­l­la hal­lusi­na­torisen sim­u­laa­tion, jon­ka koemme todel­lisu­udek­si. Aiv­ot ovat keskip­is­teessä kaikessa men­taalises­sa kokemisessa.

Patri­cia Church­land (2004) sanoo Neu­ro­filosofia-kir­jansa johdan­nos­sa: ”‒ ‒ val­taosa todis­teista viit­taa siihen, että aiv­ot tun­te­vat, ajat­tel­e­vat ja päät­tävät, ei niinkään jokin ei-fyysi­nen asia. Tämä tarkoit­taa, että ei ole sielua, joka rakas­tuu. On selvää, että rakas­tumme edelleenkin, ja into­hi­mo polt­taa kuten ennenkin. Ero on siinä, että ymmär­rämme, että nämä tärkeät asi­at ovat fyy­sis­ten aivo­jen tapah­tu­mia. Mikä kum­mallisem­paa, se tarkoit­taa että sisään­päin suun­tau­tunut tajun­ta – ihmisen sub­jek­ti­ivi­su­us, on sekin aivoista riip­pu­va tapa ymmärtää her­moston tapah­tu­mia. Se tarkoit­taa, että aivo­jen tieto siitä, että näin on, on myös aivoihin perus­tu­vaa toim­intaa. Mieli, jon­ka vaku­ute­taan ole­van aineen yläpuolel­la, on oikeas­t­aan tiet­tyjä aiv­o­toim­into­jen hah­mo­ja, jot­ka vuorovaikut­ta­vat tois­t­en aivo­jen hah­mo­jen kanssa ja joi­ta nämä hah­mot tulk­it­se­vat. Ihmi­nen itse sel­l­aise­na kun se nähdään intro­spek­ti­ivis­es­ti eli itseään havain­noiden on aivoihin perus­tu­va rakenne, joka muut­tuu kun aiv­ot muut­tuvat, ja katoaa kun aiv­ot lakkaa­vat ole­mas­ta.” Tietoisu­us tun­tuu aineet­toma­l­ta ja sen ongel­ma mah­dol­lis­es­ti koskaan ratkea­mat­toma­l­ta, mut­ta siihen kytkey­tyvää aiv­o­toim­intaa on voitu osit­tain selvitel­lä, ja työ jatkuu. Tois­taisek­si yksi ehdokas­te­o­ri­oista on kak­soisas­pek­ti­monis­mi (engl. dou­ble aspect monism) ‒ aja­tus siitä, että yhtä ja samaa ilmiötä voidaan läh­estyä esimerkik­si psyko­ana­lyysin ja neu­roti­etei­den suunnista.

Neu­roti­eteet on avan­neet monia uusia näke­myk­siä ja teo­ri­oi­ta, jot­ka ovat käyt­tökelpoisia psykoter­apeuteille. Psyko­dy­naami­nen tiedostam­a­ton, niin keskeisenä kuin sitä on opit­tu pitämään, muo­dostaa vain pienen osan laa­jas­ta neu­rokog­ni­ti­ivis­es­ta tiedosta­mat­tomas­ta, jota neu­roti­eteet tutki­vat. On selvin­nyt, että suurem­pi osa kuin on luul­tu havain­nois­tamme, valin­nois­tamme, ajatuk­sis­tamme, tun­nereak­tiois­tamme ja käyt­täy­tymis­es­tämme tapah­tuu automaat­tis­es­ti ja tiedosta­mat­tomasti. Myös se, mitä mieleen tulee esimerkik­si ana­ly­y­siso­hval­la, valikoituu pait­si psyko­dy­naami­sista syistä myös laa­jan mul­ti­modaalisen automa­ti­soituneen neu­raalisen kom­putaa­tion myötä. Ennen kuin mitään tulee tietoisu­u­teen, on asi­aa käsitel­ty lukuisil­ta eri kul­mil­ta ja eri osis­sa aivo­ja vähin­tään puoli sekun­tia, usein jo usei­ta sekun­te­ja aikaisem­min. Automa­ti­soitunei­ta mekanis­me­ja ei voi tietois­es­ti tavoit­taa, mut­ta ne ilmen­tyvät toimin­nan ja käyt­täy­tymisen kaut­ta ja saa­vat aikaan fyy­sisiä emo­tion­aal­isia reak­tioi­ta (e‑motion). Mon­et meitä ohjaa­vat automa­ti­soituneet mallit, kar­tat ja algo­rit­mit ovat syn­tyneet osin reaal­is­ten koke­musten ja niihin liit­tyvien muis­ti­jälkien myötä ehdol­lis­tu­misen ja prose­du­raalisen oppimisen mekanis­mil­la ilman että se, mitä meille tapah­tui, kävi koskaan tietoisu­udessa, eikä näin ollen ole sieltä tul­lut tor­ju­tuk­si. Ne ovat tal­len­tuneet ilman mah­dol­lisu­ut­ta tor­jua tai dis­so­sioi­da. Eläinkun­ta toimii pääsään­töis­es­ti niiden ohjaa­mana, ja niiden merk­i­tys on ihmisellekin keskeinen. On ongel­mallista, jos poti­laan oire­i­ta pelkästään psykol­o­gisoidaan ja nähdään tor­jun­taa, lohkomista, kieltämistä jne. Poti­las voi hävetä syvästi ja pitää itseään vas­tu­us­sa luon­teen­pi­irteistään ja tun­teis­taan, jot­ka pääl­lisin puolin jär­jet­tömästi ja epälo­ogis­es­ti nou­se­vat pin­taan ja joi­ta vas­taan hän yrit­tää tais­tel­la. Sil­loin olisi hyvä, jos ter­apeut­ti ja poti­las oli­si­vat jonk­i­nasteis­es­ti neu­roti­eteel­lis­es­ti infor­moitu­ja. Ymmär­rys voi aut­taa ter­apeut­tia tun­temaan myötä­tun­toa poti­las­ta kohtaan, kun ter­apeut­ti ei pidä poti­las­ta pelkästään defen­si­ivisenä. Poti­las puolestaan voi oppia tun­temaan myötä­tun­toa itseään kohtaan.

Muis­ti­jär­jestelmien toim­intaa ja mon­imuo­toisu­ut­ta sekä niiden biolo­giaa ymmär­retään aiem­paa parem­min. Siitä on konkreet­tista hyö­tyä poti­lastyössä. Peil­isolu­teo­ria avaa näkymiä mikro­ta­son vuorovaiku­tuk­seen. Kiin­tymys­suhtei­den merk­i­tys on tärkeä.  Viet­tiperäis­ten emootio­jär­jestelmien biolo­gian ja anato­mi­an tun­te­mus oikoo van­han kah­den vietin jär­jestelmän yksipuolisu­ut­ta. Freudin struk­tu­raali­teo­ria mod­i­fioituu siten, että tietoisu­us ei olisi egon vaan idin funk­tio. Uusia ideoita ja kehitelmiä syn­tyy koko ajan.

Neu­rop­syko­ana­lyysi on sanana hybri­di, jon­ka psyko­ana­lyytikko Mark Solms loi 1980-luvul­la. Siihen aikaan aja­tus­ta neu­roti­etei­den ja psyko­ana­lyysin yhdis­tämis­es­tä pidet­ti­in jär­jet­tömänä ja Solm­sia höynähtäneenä, eikä hän kehdan­nut ker­toa neu­roti­eteil­i­jäkol­le­goilleen omas­ta psyko­ana­ly­y­sistään peläten maineen­sa puoles­ta. Edis­tys­tä on tapah­tunut. Tässäkin lehden numerossa on Markus Johanssonin monipuo­li­nen uusimpia neu­rop­syko­ana­lyyt­tisiä teo­ri­oi­ta esit­televä kirjoitus.

Mart­ti Tuohimetsä

pää­toimit­ta­ja

Kir­jal­lisu­us

Church­land, Patri­cia (2004). Neu­ro­filosofia. Suom. Kim­mo Pietiläi­nen. Helsin­ki: Ter­ra Cognita.