Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Jan Johansson: Martti Siiralan käsitteestä todellisuuden harhainen omistaminen

Kun Mart­ti Siirala puhuu todel­lisu­u­den harhais­es­ta omis­tamis­es­ta, hän puhuu nähdäk­seni use­asta ilmiöstä. Ensin­näkin hän tarkastelee ihmisen suhdet­ta maail­maan, toisek­si hän pohtii ihmisen suhdet­ta tietoon ja kol­man­nek­si hän tutkii tiedon ja val­lan yhteyksiä.

Ihmisen suh­teessa maail­maan näyt­täy­tyy Siiralan mielestä ihmiskun­nan pyrkimys hallintaan (Siirala 1976/1983). Elämän elämi­nen edel­lyt­tää sitä, että jol­lain taval­la kyken­emme jäsen­tämään ympäröivän maail­man, muo­dosta­maan itsellemme itses­tään­selvyyk­sien, sovin­naisuuk­sien verkon, joka tur­vaa jokapäiväisen ole­mas­saolomme. Ongel­ma syn­tyy Siiralan mukaan sil­loin, kun mil­loinkaan ei löy­dy tilaa reflek­ti­olle, vaan kaik­ki jatkuu saman­laise­na ad infini­tum. Jot­ta elämä voisi toteu­tua täytenä, sen on kyet­tävä muut­tumaan, ja mil­loin näin ei tapah­du, syn­tyy piilevää ahdis­tus­ta. Kyvyt­tömyys kestää näin syn­tynyt­tä ahdis­tus­ta johtaa siihen, jota hän kut­suu todel­lisu­u­den harhaisek­si omis­tamisek­si (Uur­timo 1999).

Todel­lisu­u­den harhaises­sa omis­tamises­sa ihmisen ja maail­man välisen elävän dialo­gin kor­vaa kivet­tynyt teo­ri­oiden, tiedon sekä organ­isoitu­jen käytän­tö­jen tiivistymä. Se näyt­täy­tyy käsi­tyk­sis­sämme maail­mas­ta, jos­sa ahdis­tus­ta herät­tävät aukot ja railot peit­tyvät sovin­naisu­u­den tur­vaverkon alle. Siiralan näke­myk­sen mukaan vakavasti psyykkises­ti sairaat tuo­vat nämä aukot mei­dän eteemme; sik­si mei­dän on tarve eristää hei­dät ja osoit­taa, että hei­dän hul­luuten­sa on käsittämätöntä.

Pohties­saan ihmisen suhdet­ta tietoon Siirala tart­tuu kysymyk­seen, jos­sa näyt­täy­tyy nähdäk­seni toinen ulot­tuvu­us hänen käsit­teestään todel­lisu­u­den harhainen omis­t­a­mi­nen. Hän pitää harhaise­na aja­tus­ta, että voimme erot­taa ihmisen ja ympäröivän todel­lisu­u­den toi­sis­taan (Siirala 1980). Hänen näke­myk­sen­sä on, että kaik­ki tieto, jon­ka saamme, on välit­tynyt­tä, jonkun teo­ri­an – tietoisen tai tiedosta­mat­toman – läpi tulkit­tua. Puhues­saan tiedon ja ihmisen suh­teesta hän puhuu myös harhas­ta, joka syn­tyy, kun ilmiö samais­te­taan sitä koske­vaan tietoon. Ikään kuin ihmi­nen olisi yhtä kuin tieto, joka meil­lä hänestä on. Siirala kat­soo, että lääketiede, eri­tyis­es­ti psyki­a­tria kadot­taa tässä kos­ke­tuk­sen kokon­aiseen ihmiseen. Tässä kohtaa Siiralan kri­ti­ik­ki suun­tau­tuu myös psyko­ana­lyysi­in. Hän näkee, että se on jatku­vas­sa vaaras­sa hukkaan­tua kivet­tynei­den teo­ri­oiden maail­maan, jos­sa tiedämme ennal­ta, emme jae­tus­ta koke­muk­ses­ta. Siiralan ansiok­si on luet­ta­va, että hän osoit­taa tärkey­den nos­taa teo­reet­tiset silmälasimme silmiltä ja tutkia, näkeekö niil­lä vielä.

Hallintarai­vo on eräs Mart­ti Siiralan esille nos­ta­ma käsite, jol­la hän tutkii tiedon ja val­lan yhteyt­tä (Uur­timo 1999). Sil­lä hän viit­taa ihmiskun­nan pyrkimyk­seen saat­taa ympäril­lä ole­va tiedon avul­la val­taansa. Hänen näke­myk­sen­sä mukaan hallintarai­vo näyt­täy­tyy myös yhteisön sisäl­lä; siinä miten toisin ajat­telu sul­je­taan yhteisen ulkop­uolelle, siinä miten esimerkik­si sairau­den viesti hukkaan­tuu yksilön kan­net­tavak­si. Nähdäk­seni hän kat­soo, että tieteel­lisen tiedon tuot­tamista ohjaa tietyn­lainen tiedonin­tres­si, jon­ka pyrkimyk­senä on saat­taa maail­ma hallintaan, omis­tuk­seen­sa. Tämän hän näkee vas­takkaise­na oival­luk­selle, että maail­ma on jotakin, johon voimme vain saa­da kos­ke­tuk­sen. Hybris on eräs Siiralan käyt­tämistä käsit­teistä, joka nähdäk­seni viit­taa juuri pyrkimyk­seen ottaa todel­lisu­us hallintaan, aset­tua tuo­marik­si sen suh­teen, mitä on tot­ta ja todel­lista (Siirala 1976/1983). Siiralan näke­mys on, että maail­ma on aina vas­ta tule­mas­sa, se on aina muuttumassa. 

Entä psyko­ana­lyysi?

Psyko­ana­lyysi on per­in­teis­es­ti aset­tunut yhteisön laita­mille ja ottanut tehtäväk­seen olla sen puolestapuhu­ja, jol­ta puheen oikeus on kiel­let­ty. Mart­ti Siiralan tulkin­nas­sa psyko­ana­ly­y­sista, jota Freud, Juhani Ihanuk­sen sanoin, ei vält­tämät­tä olisi tun­nistanut omak­seen, tiedostam­a­ton sekä vapaa assosi­aa­tio nou­se­vat keskeiseen ase­maan, kuten myös psyko­ana­lyysin eetos; tutkia ja ottaa puheek­si, ei tyy­dyt­tää ja lohdut­taa (Ihanus 2000). Vapaa assosi­aa­tio ja sen kump­pani vapaasti liikku­va tarkkaavaisu­us ovat Siiralan mielestä välineitä todel­lisu­u­den harhaista omis­tamista vas­taan. Ana­lyytikon ja ter­apeutin kun­nioit­tavas­sa ja kuun­tel­evas­sa suh­tau­tu­mises­sa poti­laansa san­ot­tavaan ja itsessään heräävi­in vasteisi­in on mah­dol­lisu­us päästä taakko­jen uudelleen jakamiseen, mitä Siirala piti keskeisenä ter­apeut­tiselle pros­es­sille ja paran­tu­miselle. Hybris; fan­ta­sia, että jo tiedämme ja että meil­lä on kyky ennal­ta tietää se, mikä on tärkeää ja merk­i­tyk­sel­listä, menet­tää pros­es­sis­sa valtaansa.

Myös psyko­ana­lyysi­in voi kohdis­taa ana­lyyt­tisen kat­seen. Sil­loin kysymyk­sek­si nousee, mis­sä määrin tai oikeas­t­aan mil­lä tavoin Siiralan kuvaa­mat ilmiöt näkyvät ana­lyyt­tises­sa yhteisössä. Psyko­ana­lyysi on pait­si menetelmä, jol­la kuun­nel­la ja olla kon­tak­tis­sa toiseen, myös pitkälle kehit­tynyt teo­ri­araken­nel­ma. Käytämme sitä yrit­täessämme saa­da selkoa ter­api­a­suh­teen tapah­tu­mi­in. Siiralan sanoin tarvit­semme jotakin, jon­ka avul­la jäsen­nämme koke­mus­tamme. Mut­ta onko sil­loin vaarana, että teo­ri­ois­tamme muo­dos­tuu samankaltainen sovin­naisuuk­sien verkko, joka tehokkaasti peit­tää alleen sen tosi­asian, ettemme kuitenkaan, koskaan, voi jään­nök­set­tä ymmärtää toista?

Teo­ri­oista ja maail­man selittämisestä

Psyko­ana­lyysin piiris­sä on usein ollut tärkeää säi­lyt­tää yht­enäi­nen rin­ta­ma. Eikä se kovin yllät­tävää olekaan; psyko­ana­lyysi on aina kokenut itsen­sä vihol­lisalueel­la ole­vak­si, ja sil­loin tietenkin yht­enäisyy­den säi­lyt­tämi­nen ulkoisek­si miel­letyn uhan edessä on ollut merk­i­tyk­sel­listä. Psyko­ana­lyysin itsekoke­mus uhan alla ole­vana ei toki ole yksi­no­maan harhaa. Sen pyrkimys aut­taa ihmistä saavut­ta­maan kos­ke­tus omi­in tiedosta­mat­tomi­in ker­rostu­mi­in ja sen näke­mys ihmis­es­tä sel­l­aise­na, joka, Freudin sanoin, ei ole oman talon­sa her­ra, on isku ratio­naal­isu­u­den yli­val­taa ja sen mukanaan tuo­maa harhaista tur­val­lisu­u­den tun­net­ta vas­taan. Tämä ei Freudin aikaan saanut yhteiskun­taa taput­ta­maan innokkaasti käsiään, eivätkä suo­sionosoituk­set tun­nu kovin myrsky­isiltä vieläkään.

Tietyn­lainen piir­i­tys­ti­las­sa olemisen tunne on tuot­tanut psyko­ana­lyysi­in taipumuk­sen suoris­taa riv­in­sä ja pyrkimyk­sen puhdis­taa pois harhaop­piset. Jur­gen Reed­erin (2001) mukaan psyko­ana­lyyt­tisiä yhteisöjä vaivaa tietyn­lainen para­noidi­nen ilmapi­iri, joka tun­tuu kier­tyvän muun muas­sa sen ympärille, mitä oikea psyko­ana­lyysi on. Psyko­ana­lyysi – ja psyko­ana­lyyt­ti­nen psykoter­apia – ovat luon­teeltaan hyvin yksi­ty­isiä ja inti­ime­jä toimin­nan muo­to­ja, jot­ka aset­ta­vat har­joit­ta­jansa kohdakkain hyvin voimakkaiden ja prim­i­ti­ivis­ten tun­tei­den kanssa. Tätä inti­im­iä koke­mus­ta voi olla vaikea jakaa. Jäämme yksin kan­ta­maan niitä ahdis­tuk­sia ja pelko­ja, jot­ka heräävät. Sen seu­rauk­se­na, kuten Knight 1950-luvul­la tai San­dler 1980-luvul­la tote­si­vat, psyko­ana­lyytikon mielessä asuu usein epäi­ly siitä, teenkö minä psyko­ana­lyysia oikeal­la taval­la (Reed­er 2001). Täl­lainen tilanne tuot­taa myös tur­vat­to­muu­den tun­teen; onko min­ul­la riit­tävät tiedot ja taidot, riit­tävän oikeat.

Tur­vat­to­muu­den tunne ja tarve saat­taa se siedet­täväk­si syn­nyt­tää toiveen var­muud­es­ta. Nähdäk­seni Bion käsit­teli tätä puhues­saan negati­ivis­es­ta kyvykkyy­destä; kyvys­tä sietää epä­var­muut­ta ja ei-tietämistä. Siirala puhuisi var­maankin kyvys­tä kestää maail­maa vas­ta tulos­sa ole­vana, avau­tu­vana. Epä­var­muus herät­tää ahdis­tus­ta ja impulssin ratkaista asia. Bion tote­si myös, että jokaises­sa vas­taan­ot­to­huoneessa on kak­si pelokas­ta ihmistä, joista useim­miten ter­apeut­ti on se, joka pelkää hie­man vähem­män. Tämä liit­tyy var­maankin siihen, että ter­apeut­ti on ollut täl­laises­sa tilanteessa ennenkin; omas­sa hoi­dos­saan, aikaisem­mis­sa poti­las­suhteis­saan. Omako­htaisen koke­muk­sen lisäk­si on toinenkin tek­i­jä, joka saat­taa vaikut­taa asi­aan. Ter­apeu­ti­l­la on käytössään teo­ri­oi­ta, joiden kaut­ta havain­noi­da tilan­net­ta ja tehdä se jol­lain tasol­la ymmär­ret­täväk­si. Ensin ainakin itselleen, usein myös potilaalle.

Teo­ria on mainio työvä­line. Näin sil­loin, kun suh­taudumme teo­ri­oi­hin nöyryy­del­lä ja kun­nioituk­sel­la. Tieteen his­to­ria on täyn­nä oival­luk­sia, jot­ka oli­si­vat olleet mah­dot­to­mia ilman aiem­paa teo­reet­tista työtä. Surullista kyl­lä, tieteen his­to­ria on täyn­nä myös vas­takkaisia esimerkke­jä. Teo­ri­an muut­tumi­nen työkalus­ta ide­olo­giak­si tai uskon­nok­si estää aidon ymmär­ryk­sen. Galileosta ker­ro­taan tari­naa, että katolisen kirkon edus­ta­ja tokaisi Galile­olle, ettei hänen tarvitse kat­soa teleskoop­pi­in; hän tietää, että aurinko kiertää maa­ta, kos­ka kirkon oppi näin sanoo.

Myös psyko­ana­lyysin his­to­ri­as­sa kohtaamme samaa. Teo­ri­at muut­tuvat herkästi totuuk­sik­si, kuten Freudin aja­tusten kanon­isoin­ti todel­lisu­u­den kuva­jaisik­si osoit­taa. Teo­ri­at ovat houkut­tele­via, kos­ka ne tar­joa­vat tur­vaa siel­lä, mis­sä tur­vat­to­muus uhkaa. Sik­si psyko­ana­lyytikot, nuo tur­vat­to­muu­den koke­musasiantun­ti­jat, ovat mestare­i­ta kehit­tämään teorioita.

Peter Fon­agy (2003) kir­joit­ti vuosi­tuhan­nen vai­h­teessa psyko­ana­lyysin ongel­mallis­es­ta suh­teesta teo­ri­oi­hin. Psyko­ana­lyysil­lä on erit­täin suuri valmius tuot­taa teo­ri­oi­ta mut­ta erit­täin pieni valmius hylätä niitä. Se johtaa ilmiöön, joka on meille kaikille tut­tu: kun löy­dämme jotakin, joka ei ole aiem­pi­en käsi­tys­ten avul­la selitet­tävis­sä, luomme uuden teo­ri­an. Niin­hän tiede toimii. Mut­ta psyko­ana­lyysille tun­tuu ole­van tun­nu­so­maista, että van­ha jää viereen kum­mit­tele­maan. Lop­putu­lok­se­na kukaan ei hal­litse ole­mas­sa ole­via seli­tys­mall­e­ja, mikä palaut­taa mei­dät siihen tur­vat­to­muu­den tilaan, jos­ta teo­ri­oil­lamme pyrimme eroon. Tästä seu­raa se, että val­it­semme hel­posti puolemme. Vai­h­toe­htoiset seli­tyk­set voivat tun­tua uhkaav­il­ta, etenkin sil­loin kun oma tur­van koke­mus on rak­en­tunut läh­es aukot­toman seli­tysverkon varaan. Siilou­tu­mi­nen eri koulukun­ti­in – tai luostarisään­töi­hin – voi sil­loin olla houkut­tel­e­va ratkaisu tähän kiusal­liseen ongelmaan. 

Tässä kohtaa halu­an kiertää takaisin kohti Mart­ti Siiralaa. Olen esit­tänyt, että epä­var­muu­den ja tur­vat­to­muu­den sietämisen vaikeus on yksi tek­i­jä, joka tuot­taa meis­sä pyrkimyk­sen luo­da seli­tyk­siä maail­mas­ta. Tarvit­semme teo­ri­oi­ta, jot­ta voisimme tul­la toimeen tässä mon­imutkaistu­vas­sa todel­lisu­udessa. Mut­ta Mart­ti Siiralan käsite todel­lisu­u­den harhainen omis­t­a­mi­nen osoit­taa meille seli­tys­ten rajat ja vaarat. Todel­lisu­u­den omis­tamisen sinän­sä legi­t­i­i­mi pyrkimys tehdä maail­ma nav­igoitavak­si on jatku­vasti vaaras­sa hukkaan­tua harhaan siitä, että tiedämme, mitä maail­ma on, ja että tiedämme, mitä todel­lisu­us on. Oikeasti emme koskaan voi tietää, vaan voimme vain antau­tua tutkimus­pros­es­si­in. Nöyryys maail­man edessä, toisen ihmisen edessä, on se, mihin Mart­ti Siiralan ajat­telu osoit­taa. Teo­ri­as­ta voi vain johtaa hypo­teese­ja, ei tietoa.

Kir­jal­lisu­us

Fon­agy, Peter (2003). Some com­plex­i­ties in the rela­tion­ship of psy­cho­an­a­lyt­ic the­o­ry to tech­nique. Psy­cho­an­a­lyt­ic Quar­ter­ly, 72(1), 13‒47.

Ihanus, Juhani (2000). Vas­taan­ot­to­ja. Ther­a­peia 40 vuot­ta. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Reed­er, Jur­gen (2001). Hat och kär­lek i psyko­an­a­lytiska insti­tu­tion­er. En pro­fes­sions dilem­ma. Eslöv: Bru­tus Östlings Bok­för­lag Symposion.

Siirala, Mart­ti (1976/1983). The delu­sion­al pos­ses­sion of real­i­ty – the nor­mal mad­ness. Teok­ses­sa Siirala, Mart­ti, From trans­fer to trans­fer­ence. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Siirala, Mart­ti (1980). Todel­lisu­u­den käsit­tämi­nen psyko­ana­ly­y­sis­sa. Teok­ses­sa Sil­ta­la, Pirkko; Haavikko, Rit­va; Kaut­tu, Kyl­lik­ki; Maja­va, Heik­ki; Paavolainen, Min­na & Ryselin, Kirsti (toim.), Psykoter­apia teo­ria ja käytän­tö 1. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Uur­timo, Yrjö (1999). On puhut­ta­va siitä mis­tä vaiken­emme. Helsin­ki: Tammi.