Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Juhani Ihanus: Taakkojen siirtämisestä ja jakamisesta – Martti Siirala, sijaissairastaminen, transferenssi ja yhteisöllisyys

Käsi­tys sijais­sairas­tamis­es­ta taakan siir­tona ja sen psykoter­apeut­tis­es­ta kohtaamis­es­ta ja yhteisöl­lis­es­tä jakamis­es­ta on Mart­ti Siiralan tuotan­non ydinko­htia. Se on hänen ihmis‑, sairaus‑, hoito- ja tietokäsi­tyk­sen­sä perus­tana. Tässä artikke­lis­sa tarkastel­laan Siiralan tuotan­non läpi kulke­via näke­myk­siä, jot­ka koske­vat taakkasi­ir­tymää, trans­fer­enssia ja yhteisön osu­ut­ta sairas­tamises­sa. Siirala sosi­aali­pa­tolo­gian analysoi­jana, sosi­aalilääketi­eteen ja ‑psyki­a­tri­an varhaise­na edus­ta­jana sekä psykoter­api­aan perus­tu­van tutkimustiedon puo­lus­ta­jana saa lisä­valais­tus­ta Siiralan ark­istos­ta valit­tu­jen doku­ment­tien myötä. 

Trans­ferista transferenssiin

Mart­ti Siiralan keskeisimpiä ideoita ihmis‑, sairaus‑, hoito- ja tietokäsi­tyk­sen kannal­ta on ollut tarkastel­la yhteisön taakko­jen sijoit­tamista ja anonyymia siirtämistä (”trans­fer” eli taakkasi­ir­tymä) yksilön (myös per­heen tai ryh­män) kan­net­tavak­si. Hän on aset­tanut psykoter­api­an tehtäväk­si ”ensim­mäisen vas­taan­oton” koke­neen sijais­sairas­ta­jan eli indek­sipoti­laan ”toisen vas­taan­oton” trans­fer­enssis­sa. Ter­apeut­tis-dialogi­nen trans­fer­enssi mah­dol­lis­taa tunne‑, ajatus‑, assosi­aa­tio- ja fan­tasi­asi­ir­ron myötä yksilön sijais­sairau­den jakamisen ja saat­tamisen yhteis­vas­tu­un ja sol­i­daarisu­u­den piiri­in. Näin yksilön (per­heen tai ryh­män) psykoter­api­as­sa hoide­taan trans­fer­enssin tuel­la koko yhteisön sairautta.

Aja­tus ”trans­ferista trans­fer­enssi­in” tuli Siiralan (1993, 90) ker­toman mukaan ensim­mäistä ker­taa oival­luk­se­na hänen mieleen­sä 1950-luvun puo­livälis­sä, kun hän oli vieraile­mas­sa ystävän­sä psyki­a­tri-psyko­ana­lyytikko Chris­t­ian Mül­lerin vuoris­tom­a­jal­la Sveit­sis­sä. Tuol­loin Mül­ler­iä (1955) oli askar­rut­tanut inten­si­ivi­nen psykoter­apia, jon­ka avul­la 19 vuot­ta sairaala­hoi­dos­sa ollut poti­las oli toipumassa.

Jo Siiralan varhaises­sa käsikir­joituk­ses­sa ”Näkemis­es­tä ja kuulemis­es­ta jakomieli­tautisen kohtaamises­sa” (päivät­ty Zürichissä 14.2.1955; ks. Siirala 1955/2022, 160–163; Ihanus 2022a, 152) on selvästi idul­laan aja­tus poti­laan ”vas­taan­ot­tomaail­mas­ta”, joka on eristänyt tämän ”kans­saih­misyy­destä” ja yhteis­es­tä mielekkyy­destä kietoma­l­la tämän sairau­den ”taakkaan” ja ”syyverkkoon”. Samal­la Siirala viit­taa nimeä mainit­se­mat­ta juuri Chris­t­ian Mül­lerin (1955) tapaus­selostuk­seen, joka on ollut hänelle todis­tuk­se­na sairau­den psykoter­apeut­tisen ja inhimil­lisen kohtaamisen eit­tämät­tömistä mah­dol­lisuuk­sista: ”Elämän sanoman annetaan tässä puhua meille uudel­la ja odot­ta­mat­toma­l­la kielel­lä” (Siirala 1955/2022, 163). Samaan vuo­teen 1955 ajoit­tuvat myös Gae­tano Benedet­tin varhaiset vierailut Suomes­sa ja Siiralan kanssa käy­dyt dial­o­giset pohdin­nat skit­sofren­ian yhteisöl­lis­es­tä pois­sulkemis­es­ta (ks. Benedet­ti 1955; Ihanus 2022b, 250–251).

Skit­sofre­ni­a­teok­ses­saan Siirala (1961a; ks. myös Siirala 1993, 93) muo­toili käsit­teet ”ensim­mäi­nen vas­taan­ot­to” ja ”toinen vas­taan­ot­to”. Ensim­mäisel­lä vas­taan­otol­la Siirala tarkoit­ti ihmisyk­silön kohtuelämää, syn­tymää, lap­su­ut­ta ja nuoru­ut­ta vas­taan­ot­tomaail­mas­saan. Ihmisen elämän­his­to­ri­an kulues­sa muo­dos­tuu Siiralan mukaan kullekin ain­ut­laa­tu­inen ”vas­taan­ot­touskon­to”, joka koos­t­uu muun muas­sa luot­ta­muk­ses­ta ja epälu­ot­ta­muk­ses­ta, toivos­ta ja toiv­ot­to­muud­es­ta, peru­sodotuk­sista, ihmis‑, olemassaolo‑, aika- ja ikuisuuskäsityksistä.

Psykoter­api­aa Siirala (1961a) kut­sui toisek­si vas­taan­otok­si, jos­sa vas­tuu ja sairau­den vetoomus ensim­mäisen vas­taan­oton toteu­tu­mat­tomien aspek­tien muun­tamisek­si hyväksytään sijaisas­e­mas­sa ja työstetään dial­o­gises­sa kohtaamises­sa. Tämä trans­fer­enssis­sa ja sen kaut­ta työstämi­nen vaatii ter­apeu­ti­l­ta siir­to­taakan tai taakkasi­ir­tymän väli­aikaista vas­taan­ot­tamista, jakamista ja kan­tamista läpi vas­tus­tusten ja anonyymeil­ta vaikut­tavien määräy­tyneisyyk­sien. Objek­ti­ivisik­si ja oikeute­tuik­si määrite­tyt yhteisön sairau­den sijoituk­set ja sijaisu­udet pyrkivät ehkäisemään siir­tymisen pois ensim­mäisen vas­taan­oton staat­tis­es­ta ja tois­ton täyt­tämästä maail­mas­ta kohti toisen vas­taan­oton elävää dialo­gia ja edelleen kohti yksilön (per­heen tai ryh­män) omaa vas­tu­ullisu­ut­ta, ain­utk­er­taista maail­man ja ole­mas­saolon vas­taan­ot­tamista, kol­mat­ta vas­taan­ot­toa ilman ter­apeut­tia. Tämä ”kol­mas siir­to” merk­it­see ”uut­ta inte­graa­tio­ta” (Siirala 1969, 127), jos­sa ensim­mäisen (taakka)siirron absolu­ut­tisu­us on läpikäynyt syväl­lisen ja vapaut­ta­van muodonmuutoksen. 

Eri yhteyk­sis­sä Siirala (esim. 1969; 1972a; 1972b; 1979; 1980/1983; 1981/1983; 1993) esit­teli tätä teemaansa, joka säi­lyi kuitenkin perustal­taan varsin samankaltaise­na. Doku­ment­ti­na tässä lehdessä julka­istut Siiralan ”Seit­semän väitet­tä trans­fer­enssista” ovat ilman päiväys­tä, mut­ta liit­tyvät hänen englan­ninkieliseen artikke­li­in­sa (Siirala 1993). Hän tiivisti osu­vasti näke­myk­sen­sä myös artikke­lis­saan ”Psykoter­api­as­ta ja sen oppimis­es­ta” (Siirala 1972a, 314):

Ter­apia on sijaistapah­tu­mista: sijoit­tuman purkau­tu­mista. Se on trans­ferin muut­tumista trans­fer­enssik­si – ja lop­ul­ta sijoit­tuman palaut­tamista sijoit­ta­jilleen tahi oikeam­min niille heistä, jot­ka suos­tu­vat vedet­täviksi vähitellen tähän vas­taamiseen eli vas­tu­useen. Trans­fer on ongel­man, epäko­hdan ja tuhoisan perin­neju­ut­tuman sijoit­tumista yhden ihmisen, yhden per­heen tahi muun yhteisöyk­sikön (tai -”piirin”, vaikka­pa yhteiskun­talu­okak­si koe­tun) taakak­si. Trans­fer­enssi taas on mah­dol­lisu­us jakaa taakkaa hoito­suh­teessa, siis saman yhteisön yhden jäse­nen kanssa, jol­ta sairauteen tai muuhun ahdinkoon ajau­tunut ihmi­nen on trans­ferin, siir­ron ja sijoituk­sen saanut. Ter­apeut­ti ja hoitoy­hteisö ovat siinä koko vas­taan­ot­ta­neen yhteisön sijaisi­na vas­taan­ot­ta­mas­sa ”takaisin” tuo­ta sijoi­tus­ta, jol­la on aluk­si jonkun yksilön tai ryh­män vaivan, sairau­den tai muun ahdin­gon muo­to. Tässä sijoit­tuman purkau­tu­mis­vai­heessa syn­tyy uusi sijoit­tuma, nyt ter­apeutin (tai hoitoy­hteisön) koet­tavak­si ja kär­sit­täväk­si. Tämä kär­simi­nen käy hoi­dos­sa vähitellen yhä yhteisem­mäk­si poti­laan kanssa; oman vas­tu­unosan omak­sum­i­nen onkin hänelle vain tämän­muo­toises­sa sol­i­daarisu­udessa ylipäätäänkään mahdollista.

Siiralan hah­mot­ta­ma ter­api­apros­es­si ete­nee psyykkisten ja orgaanis­ten oirei­den eli sairau­den san­ot­ta­van ja vetoomuk­sen kuun­telemis­es­ta ja puhut­telus­ta sijoit­tumien eli taakko­jen jakamiseen ja vähit­täiseen ”trans­fer­paketin” purkamiseen trans­fer­enssis­sa. Lop­ul­ta irrot­tau­tu­mi­nen trans­fer­enssista voi vapaut­taa taakankan­ta­jan luo­vasti toteut­ta­maan hukkau­tu­maisil­laan ollei­ta elämänmahdollisuuksiaan.

Yhteisön osu­ut­ta, syytä ja ”syypäisyyt­tä” sairas­tamises­sa Siirala käsit­teli useis­sa yhteyk­sis­sä. Tästä aihep­i­iristä on oheise­na doku­men­toitu kah­ta Siiralan vuon­na 1961 pitämää esitelmää ”Mieli­sairaus ja yhteisö” sekä ”Syy, syyl­lisyys ja vel­ka sairaudessa”. Siirala on luon­nos­tel­lut ne osin katkel­mallisil­la muis­ti­in­panoil­la. Siiralan mukaan yhteisöl­lä on vah­va taipumus selit­tää pois yhteis­syyl­lisyys ja ‑vas­tuu sälyt­tämäl­lä ja sijoit­ta­mal­la yhteisöl­liset taakat syn­tipukeille tai juut­tumal­la vier­aan­nut­tavi­in käytän­töi­hin ja väki­val­taisi­in kansal­lisi­in ja kan­sain­välisi­in konflikteihin.

Ter­api­as­sa taakko­jen jakami­nen tulee ter­apeutin (tai kollek­ti­ivis­ten kon­flik­tien selvit­telyssä rauhan­neu­vot­telijoiden) ensisi­jaisek­si tehtäväk­si. Viime kädessä Siirala kat­soi jakamisen koske­van koko ihmiskun­taa ja trans­fer­enssin jatku­van ylisukupolvis­es­ti ”yhteisön koko verenkier­rossa, pysähtymät­tä ter­apeut­tei­hin” (Siirala 1972a, 318; ks. myös Ihanus & Sil­ta­la 2011; Sil­ta­la 2016). Trans­fer­enssin on ulo­tut­ta­va kos­ket­ta­maan ”luot­tamisen ja toivom­isen, epälu­ot­ta­muk­sen ja epä­toivon kaikkia ulot­tuvuuk­sia” (Siirala 1972a, 318). Samal­la Siirala (mp.) varoit­ti myös siitä, että jokin teo­ria­malli tai näkökul­ma saa yli­val­lan ja että ter­api­a­teo­ri­at muo­dos­tu­vat dog­maat­tisik­si uskon- ja pelas­tu­sopeik­si, ellei niitä analysoi­da kri­it­tis­es­ti. Jokaisel­la ter­apeu­ti­l­la on taus­tanaan implisi­it­ti­nen ”ref­er­enssisys­tee­mi avaa­jana tai rajoit­ta­jana”, ja ter­apeut­tista vas­tavuoroista kohtaamista uhkaa ”puhutel­luk­si, haaste­tuk­si tulemisen väistämi­nen diag­noosimys­ti­ikkaan ja ter­apeut­tiseen magiaan” (Siirala 1961c). Ter­apeutin metodit ja teo­ri­at palvel­e­vat täl­löin suo­jak­ilpinä poti­laan trau­mo­ja ja kär­simyk­siä vastaan.

”Todel­lisu­u­den harhainen omistaminen”

Ihmisen ole­mas­saolon ymmärtämistä vaikeut­taa Siiralan (1998, 33) mukaan ter­apeut­tiselle vuorop­uhelulle ja reflek­ti­olle vas­takkainen todel­lisu­uskäsi­tys, jota luon­nehtii ”omis­ta­va” ja ”jo tietävä”, ski­en­tis­tis­es­ti ja monokausaalis­es­ti tietoa haali­va suhde todel­lisu­u­teen. Siirala (1980/1983, 143; 1981/1983, 177) puhui ”mon­ek­staat­tis­es­ta” ole­mas­saolon tai suhteis­saolon muo­dos­ta, jol­la on absolu­ut­ti­nen etusi­ja mui­hin ole­mas­saolon tai suhteis­saolon muo­toi­hin näh­den. Tähän yksi­vakaisu­u­teen liit­tyy kog­ni­ti­ivi­nen asenne, joka sal­lii vain tietyn­laisen todel­lisu­u­den edustuksen.

Siirala (1981b; 1998, 33) lausuikin teesin­sä karte­si­o­laisen tietämisen hybristä vas­taan todetes­saan, että jokaises­sa ihmisy­hteisössä ”todel­lisu­u­den harhainen omis­t­a­mi­nen on nor­maalia hul­lu­ut­ta”. Tämä Siiralan käsi­tys juon­tuu von Weizsäck­er­il­ta (1940), joka korosti ihmiskun­nan ”harhan kaikkial­lisu­ut­ta”. Siirala (1987b, 43) tote­si kollek­ti­ivisen harhaisu­u­den rak­en­tuneen ihmiskun­nan perus­ta­van­laa­tuis­es­ta ambivalenssista, joka val­lit­see elämän ja elämän­tuhon välil­lä. Totu­us ei ole omis­tet­tavis­sa, eikä mikään kaa­va tai teo­ria voi taa­ta ter­apeut­tisen tulkin­nan mielekkyyt­tä. ”Parane­mis­es­ta” oli syytä puhua varovais­es­ti ja suhteellisuudentajuisesti.

Jo 1950-luvul­ta läh­tien Siirala kehit­ti eksistenssi‑, ihmis‑, sairaus- ja hoitokäsi­tyk­siään kiin­teässä yhtey­dessä tietokäsi­tyk­seen, joskin epis­te­mol­o­giset tarkaste­lut lisään­tyivät vielä entis­es­tään 1970-luvul­ta läh­tien. Varhaises­sa irtole­htikan­sios­saan ”Tiedonkäsi­tys-pohd­in­taani” (1951–1952) Siirala arvostelee muun muas­sa Karl Jaspersin käsi­tyk­siä ja lausuu oman ”tieto­teo­ri­ansa”: ”Psykoterapeutt[inen]. asen­noi­tus luo uusia reali­teet­te­ja – toisen­laisia kuin ’puh­taasti fenom­e­nologi­nen’ asen­noi­tus” (kan­sion viimeinen lius­ka, ei sivunumeroin­tia). Siiralalle oli omi­naista näke­mys siitä, että psykoter­api­alähtöi­nen tieto sovel­tuu myös tieteel­lisen tiedon ja yhteiskun­nal­lis­ten käytän­tö­jen reflek­toin­ti­in ja arvioin­ti­in. Siiralan (1981/1983, 179–180; ks. myös Benedet­ti 1975, 209–210) tietokäsi­tyk­sessä koros­tuu psykoter­apeut­tisen koke­muk­sen havain­nol­lis­ta­ma ”kog­ni­tion polar­i­teet­ti”: kog­ni­tio jän­nit­tyy hal­lit­semisen ja hal­lit­se­mat­to­muu­den, määräämisen ja kon­trol­loimat­to­muu­den, ratio­naal­isu­u­den ja irra­tionaal­isu­u­den välille. Ihmi­nen polaari­sine tietoi­neen ja tun­tei­neen on osa elämän ”olen­toisu­ut­ta”, jota hal­li­tak­seen ihmi­nen on tur­vau­tunut todel­lisu­u­den omis­tamisen kaikkial­liseen harhaan.

Ihmisen eksis­ten­ti­aalisen ase­man suo­jak­si raken­netut tieto­jär­jestelmät ovat Siiralan mukaan saa­neet objek­ti­ivisen ja totaalisen itses­tään­selvyy­den ase­man ilman, että nähdään niiden sijoil­taan­menon suo­ria ja epä­suo­ria seu­rauk­sia. Siirala (1981/1983, 170–171) luet­teli eräitä kog­ni­tion sijoil­taan­menon stres­saavia ja trau­maat­tisia seu­rauk­sia, jot­ka ovat lisään­tyvässä määrin tavoit­ta­mas­sa koko ihmiskun­taa (tässä tiivis­te­tysti referoituina):

Hyv­in­voin­nin edis­tymi­nen jatku­vana taloudel­lise­na kasvu­na ja ympäristön saas­tu­mise­na; pakono­mainen kulut­ta­mi­nen piit­taa­mat­ta elämän­laadus­ta ja uusi­u­tu­mat­tomien ener­giavaro­jen ehtymis­es­tä; atom­iener­gian käyt­tö otta­mat­ta huomioon tule­via sukupolvia ja ydi­na­seis­tuk­sen sääte­lyn vail­li­naisu­ut­ta; lisään­tyvä ase­varustelu; yhteis­ten luon­non­va­ro­jen ja henkisen kasvun mah­dol­lisuuk­sien laa­jamit­tainen tuh­laami­nen; yksilöl­lis­ten ja yhteisöl­lis­ten mielip­itei­den ilmaisun rapau­tu­mi­nen ja manip­u­laa­tio; elämän­tyylin ja ‑käytän­tö­jen aiheut­ta­ma ihmis­ri­is­to; hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nan teknoby­rokra­t­ian aiheut­ta­ma välit­tömyy­den vähen­e­m­i­nen perusih­mis­suhteis­sa; läheis­ten ihmis- ja sukupolvi­suhtei­den kui­h­tu­mi­nen; ikään­tymisen toiv­ot­to­muus; asuinympäristön rak­en­tamisen epäin­himil­listymi­nen; pri­maar­i­ob­jek­tivoin­nin kaikkia hal­lit­se­vat käytän­nöt; ter­rori ja terrorismi.

Yksipuolisen cog­i­to-asen­teen vaiku­tuk­set näyt­täy­tyvät Siiralan ana­lyysin mukaan kaikkial­la ihmiskun­nan kult­tuuri­sis­sa, taloudel­li­sis­sa ja poli­it­ti­sis­sa ahdin­gois­sa ja dilem­moissa. Näil­lä 1980-luvul­la esit­tämil­lään näke­myk­sil­lä Siirala on edelleen ajankohtainen.

Niin paljon kuin Siirala arvostikin filosofi-psykolo­gi Lau­ri Rauha­lan tarkko­ja käsite-erit­te­lyjä, hän ei voin­ut olla kri­ti­soimat­ta Rauha­lan (esim. 1987b) eksis­ten­ti­aal­ista fenom­e­nolo­giaa ja filosofista struk­tu­uri­ana­lyysia ihmisen ”psyykkises­ti häiri­in­tyneen maail­manku­van kehkey­tymisen” tarkastelus­sa. Rauha­lan perus­jaot­telu (tajun­ta – keho – situ­aa­tio) oli Siiralan näkökul­mas­ta ennal­ta ”annet­tuna” lähtöko­htana ja siten jo tiedol­lis­es­ti, käsite­ana­lyyt­tis­es­ti ja kat­e­gorisoivasti lohko­mas­sa sitä, mikä ihmistä kohtaa, kos­ket­taa ja puhut­telee koke­muk­sel­lis­es­ti itsessä, toi­sis­sa ja maail­mas­sa. Rauha­lan vaa­ti­mat adek­vaatit kuvauskielet ja tutkimusten prob­lemati­ikkatyyp­it eivät Siiralan mukaan otta­neet huomioon sitä, että ihmisen ahdin­gon ja sairau­den ”vetoomus-vas­taus-luonne” on ensisi­jaisen lähtöko­hdan ase­mas­sa. (Siirala 1987b, 42–43.) Vas­tauk­ses­saan Siiralalle Rauha­la (1988, 43) pain­ot­ti sitä, että ahdinko ja vetoomuk­set ”voivat todel­lis­tua vain jonkin ihmisen ole­mas­saolon muodon puit­teis­sa ja sen perusstruk­tu­urin mah­dol­lis­ta­mal­la taval­la”. Sik­si oli vält­tämätön­tä selvit­tää ensin ne ole­mas­saolon muodot, jois­sa ahdinko ja vetoomuk­set todel­lis­tu­vat ja jois­sa ne ongelmis­toaan tutkimuk­selle ja ter­api­alle tuo­vat esiin.

Siirala oli jo aiem­min kiis­tel­lyt Rauha­lan kanssa ruumis- ja keho-käsit­teistä, Siiralan (1976; 1981a; 1987a) puo­lus­taes­sa sin­nikkäästi ruumis-käsit­teen käyt­töä ja vas­tus­taes­sa Rauha­lan (1981; 1987a) suosi­maa keho-käsitet­tä. Rauha­la kom­men­toi min­ulle aikanaan, että joskus käsit­teitä koske­vat arvo­val­takamp­pailut saat­ta­vat men­nä liial­lisuuk­si­in tieteel­li­sis­sä keskusteluis­sa. Rauha­la on kir­jeessään Siiralalle (6.7.1976) kuitenkin muis­tel­lut myön­teis­es­ti hei­dän välistään aja­tusten­vai­h­toa: ”Kuten ker­ran keskustelus­samme totes­imme, joudumme näis­sä teo­reet­ti­sis­sa pon­nis­teluis­samme usein häi­lymään pro­fee­tallisen var­muu­den ja suuren epäröin­nin sekä neu­vot­to­muu­den välil­lä.” Rauha­las­ta oli rohkai­se­vaa, että vaik­ka he pain­ot­ti­vat eri seikko­ja, he saat­toi­vat pää­tyä toisi­aan lähenevi­in käsityksiin.

Sosi­aali­pa­tolo­gia ja sosiaalilääketiede

Korostaes­saan jo 1950-luvul­ta läh­tien, Vik­tor von Weizsäck­erin, Wil­helm Küte­mey­erin ja Erich From­min viitoit­ta­mana, ”yhteisöru­umi­in” sairas­tamista Siirala on suo­ma­laises­sa psyki­a­tri­as­sa sosi­aali­pa­tol­o­gisen näkökul­man airui­ta. Hän­tä voi pitää myös mod­ernin suo­ma­laisen sosi­aalilääketi­eteen yht­enä varhaise­na edus­ta­jana. Silti hänen osu­ut­taan ei ole lainkaan huomioitu esimerkik­si suo­ma­laisen sosi­aalilääketi­eteen his­to­ri­aa käsit­televässä Ran­ja Aukeen (2013) väitöskir­jas­sa, johon ei sisäl­ly ain­ut­takaan main­in­taa Siiralas­ta ja hänen panok­ses­taan täl­lä alueella.

Sosi­aalilääketiede sinän­sä juon­tuu jo 1800-luvun lop­ul­ta. Sosi­aalip­syki­a­tri­as­ta oli Suomes­sakin kir­joitet­tu ennen toista maail­man­so­taa. Siiralan isä Mart­ti Johannes Siirala (1889–1948) oli hyvin sosi­aalis­es­ti suun­tau­tunut lääkäri, joka kehit­ti ter­vey­den­huoltoa ja oli Suomes­sa äitiyshuol­lon uranu­ur­ta­ja (esim. Siirala 1938).

Uusi sosi­aalilääketiede ja siihen liit­tyvä ter­veys- ja tiede­poli­ti­ik­ka oli muotou­tu­mas­sa 1960-luvul­ta läh­tien suo­ma­laisen yhteiskun­nan väestö- ja elinkeino­rak­en­teen muu­tosten, kaupungis­tu­misen ja teol­lis­tu­misen myötä. Sosi­aalilääketi­eteelli­nen yhdis­tys perustet­ti­in Suomes­sa vuon­na 1968, ja yhteiskun­tati­eteel­lisen tutkimuk­sen ja kri­it­tisen keskustelun osu­us myös ter­veystutkimuk­sen alal­la lisään­tyi (Aukee 2013, 28–29).

Siirala on varsin radikaal­isti nos­tanut esi­in yhteisön osu­u­den sairas­tamises­sa ja puo­lus­tanut humaa­nia hoitoee­tos­ta: taakankan­ta­jik­si leimau­tunei­den yhteiskun­nan vähäo­saisem­pi­en aut­tamista ja tasa-arvoisen kans­saih­misyy­den edis­tämistä. Sosi­aali­pa­tol­o­gisen yhteisöru­umisa­jatuk­sen vas­tako­htana Siirala piti etuoikeutet­tu­jen – itseoikeutet­tu­jen – ”posi­tio-ajat­telua” sekä ”reali­teetin” autonomisen ja ratio­nal­is­tisen omis­tamisen harhaa. Siirala (1961b) ei kat­sonut Freudinkaan tehneen sosi­aali­pa­tol­o­gisia johtopäätök­siä, kos­ka tämä pitäy­tyi ”reali­teetis­sa” eli ”por­var­il­lis-patri­arkaalisen” ”ihan­ney­hteiskun­nan” harhaku­vas­sa. Hans Wen­zl (1988, 337–338) on arvioin­ut, että Siiralan sak­sankielisessä skit­sofre­ni­a­teok­ses­sa (1961a) esit­tämät yhteisöl­liset näke­myk­set jäivät paljolti huomioimat­ta, vaik­ka hänen tee­mansa pato­geeni­sista yhteisörak­en­teista ennakoi­vat 1960-luvun sosi­aalip­syki­a­trisia ja antip­syki­a­trisi­akin kir­joituk­sia. Sen sijaan muut nimet, kuten Erv­ing Goff­man, Ronald D. Laing, Fran­co Basaglia ja Thomas Sza­sz, nousi­vat samal­la alueel­la laa­jaan julkisuuteen. 

1960-luvun antip­syki­a­trisen suun­tauk­sen yhtey­dessäkään Siiralaa ei juuri näe mainit­ta­van, vaik­ka hänen näke­myk­sil­lään on eit­tämät­tömiä kytken­töjä yhteisöl­lisen hoidon kehit­tämiseen. Suomes­sa uuden­laista hoitoa lähdet­ti­in kokeile­maan Veikkolan paran­to­las­sa 1960-luvun lop­ul­la ja 1970-luvun alus­sa Claes Ander­ssonin ja Katri­ina Kuusen johdol­la, Ronald D. Lain­gin, Aaron Ester­son­in, David Cooperin ja Fran­co Basaglian esiku­vien mukaises­ti. Ander­s­son oli lääketi­eteen opin­nois­saan kuun­nel­lut Siiralan luen­to­ja, aloit­tanut 1969 ana­lyysin Pirkko Sil­ta­lan luona ja ryhtynyt avo­vai­mon­sa Katri­ina Kuusen kanssa opiskele­maan psykoter­api­aa Ther­a­peia-säätiössä (Kylän­pää 2020, 118–126). Siirala osal­lis­tui myös Claes Ander­ssonin näytelmän Famil­jen (Per­he) ideoin­tiryh­mään. Näytelmä sai 1974 Lil­la Teater­nissa ensiesi­tyk­sen­sä, jos­sa per­heen isää näyt­teli Lasse Pöysti.

1960-luvun lop­ul­la Siirala oli tavan­nut Lon­toos­sa skot­ti­lais­syn­tyisen julkkisp­syki­a­trin ja yhteisöl­lis­ten psykoosi­hoito­jen kokeil­i­jan Ronald D. Lain­gin (1927–1989), joka ei pitänyt itseään varsi­nais­es­ti antip­syki­a­t­ri­na. Siirala sai teok­sen­sa Med­i­cine in meta­mor­pho­sis. Speech, pres­ence, and inte­gra­tion (Siirala 1969) julka­istuk­si Lain­gin toimit­ta­mas­sa Tavi­s­tockin teossar­jas­sa ”Stud­ies in Exis­ten­tial­ism and Phe­nom­e­nol­o­gy”. Teos perus­tui Siiralan aiem­min suomek­si julkaise­maan tutkiel­maan Peruskat­so­mustemme merk­i­tyk­ses­tä lääketi­eteessä (Siirala 1966). Sama teos julka­isti­in myös ital­i­ak­si (Siirala 1971b).

Englan­ninkielisen teok­sen esipuheessaan, joka on suun­nat­tu Laingille, Siirala (1969, 4) viit­taa arvostavasti von Weizsäck­erin ja Küte­mey­erin anti­in lääketi­eteel­lisen tra­di­tion ja inhimil­lisen koke­muk­sen kom­plek­sisu­u­den analysoi­ji­na sekä lääketi­eteel­lisen antropolo­gian edus­ta­ji­na. Hei­dän ana­lyysien­sa val­os­sa rajoit­ta­mat­toman, ensisi­jais­te­tusti autonomisen havain­noi­ja-ase­man harha val­lit­si lääketiedet­tä, joka ei ollut valmis tun­nista­maan ruumi­il­lis­ten ja orgaanis­ten sairaustilo­jen yhteisöl­listä ulot­tuvu­ut­ta eikä ter­apeut­tien osal­lisu­ut­ta yhteisöl­lisessä harhaisuudessa.

Siirala (1969, 2) itse käyt­ti nim­i­tys­tä ”reduk­ti­ivisen esineel­listämisen delu­u­sio” kuvaa­maan sitä, miten sairaudet on kollek­ti­ivis­es­ti ja pääosin tiedosta­mat­tomasti pelk­istet­ty objek­teik­si, joi­ta tutk­i­taan ja hoide­taan yhteisöstään ja yhteyk­sistään eris­tet­ty­inä yksikköinä ilman uud­is­ta­van ja muut­ta­van tiedostamisen ja oival­tamisen mah­dol­lisuuk­sia. Somaat­ti­nen lääketiede sijoit­ti sairau­den tai patol­o­gisen pros­essin tiet­tyyn oireeseen tai tiet­ty­i­hin oireisi­in, kun taas Siiralalle sairaus oli eksis­ten­ti­aalis­es­ti kom­pleksi­nen ja ker­toi yksilön, yhteisön ja koko ympäristön välis­ten suhtei­den inte­groi­tu­mat­to­muud­es­ta ja ”elämät­tömän elämän” yhteis­es­tä vyy­hdestä. Siirala ehdot­tikin diag­noosi-käsit­teen tilalle ”konstellaatio”-käsitettä. (Siirala 1969, 56–57, 93–94; ks. Ihanus 2000, 80–81.)

Psyko­ana­lyyt­tisen ”vastatransferenssi”-käsitteen Siirala (1969, 5) arvioi vain ”puo­lik­si tun­nista­neen” ja tavoit­ta­neen ter­apeut­tisen ja yhteisöl­lis­es­ti jaka­van kohtaamisen ja kokemisen. Myös Benedet­ti (1964/1977; 2006, 43–44) oli kan­nat­tanut sitä, että ter­apeut­ti säi­lyt­täessään osit­taisen samas­tu­misen ja samal­la posi­ti­ivisen etäisyy­den poti­laaseen työsken­telee ajoit­tain ”vapaana vas­ta­trans­fer­enssista” voidak­seen kan­taa poti­laan taakko­ja. Benedet­tille (1964/1977, 197) ”kan­t­a­mi­nen” (saks. ”Tra­gung”) merk­it­si selvästi pitkäjän­teisem­pää pros­es­sia kuin ”tun­tei­den siirtämi­nen” (saks. ”Über­tra­gung”).

Psyko­ana­lyysin perussään­töä eli vapaiden assosi­aa­tioiden menetelmää Siirala (1979, 14) puolestaan kut­sui ”ohjel­mak­si hybristä vas­taan”, kos­ka se suun­tau­tui ”lak­iuskoisu­ut­ta” eli hyvän ja pahan absolu­ut­tisen tietämisen harhaa vas­taan. Thomas Sza­szin antip­syki­a­triset näke­myk­set sen sijaan eivät vaku­ut­ta­neet Siiralaa, joka oli kuul­lut vuon­na 1973 Sza­szin esitelmän IFPS:n kon­fer­enssis­sa Oslos­sa ja luon­nehti sitä ”dem­a­gogi­ikak­si” ja ”non­sen­sik­si” (kir­jeessään Ger­ard Chrzanowskille 19.8.1973).

Oman ter­api­atyön­sä kannal­ta keskeisenä Siirala (1993, 94; ks. myös Siirala 1963) piti juuri sosi­aali­pa­tolo­gian huomioimista, ei lisäyk­senä vaan kokon­aisu­u­teen kiin­teästi kuu­lu­vana. Hän kat­soi lapsen ensim­mäisen vas­taan­oton koos­t­u­van toisi­in­sa limit­tyvistä ker­rostu­mista (van­hem­mat, iso­van­hem­mat, koulu, poli­it­tiset ja uskon­nol­liset ryh­mit­tymät, sosioekonomiset ja kult­tuuriset tilanteet sekä maanti­eteel­liset sijain­nit), joil­la on ”tukah­dut­ta­va, sor­ta­va tai nään­nyt­tävä vaiku­tus lapseen” ja siten tämän trau­moi­hin. Kunkin ker­rostu­man poten­ti­aalis­es­ti trau­ma­ti­soivan vaiku­tuk­sen tun­nist­a­mi­nen tai tun­nista­mat­ta jät­tämi­nen määrit­tää trau­man pahan­laa­tu­isu­ut­ta. Esimerkik­si Freudin Siirala (mp.) arveli sivu­ut­ta­neen Schre­berin tapauk­ses­sa tämän isän kas­va­tusjär­jestelmän absur­di­u­den, kos­ka siinä ei nähty tuol­loises­sa lääketi­eteel­lisessä insti­tuu­tios­sa mitään epäi­lyt­tävää tai väärää.

Kaunokir­jail­i­joiden, kuten Tše­hovin, Beck­et­tin ja myös Cer­van­tesin, Shake­spearen, Ibs­enin ja Kiv­en, Siirala (1993, 94–95) mainit­si huomioi­neen ja luon­nehti­neen sosi­aali­pa­tolo­giaa jopa osu­vam­min kuin tieteen edus­ta­jien. Kir­jail­i­jat oli­vat suos­tuneet kär­simään ja kyen­neet sanal­lis­ta­maan kär­simyk­siään ja näin tehneet jo ennal­ta tärkeän osan siitä työstä, jota ter­apeu­tit tarvit­se­vat oman työn­sä kannal­ta. Siirala hyväksyi Cox­in ja Theil­gaardin (1987, 160) näke­myk­sen siitä, että ter­api­atyössä ja ‑dial­o­gis­sa viit­tauk­set kaunokir­jal­lisu­u­teen saat­toi­vat metaforis­es­ti, vas­tavuorois­es­ti ja muun­tavasti aut­taa poti­las­ta liikku­maan entistä tun­nistavam­min pimey­dessä, jota tämä aiem­min oli vältellyt.

Psykoter­apiatutkimus ja yleinen lääkärioppi

Siiralan ark­istos­ta on löy­tynyt oheise­na julka­ista­va lausun­to, jon­ka hän antoi 1971 Val­tion lääketi­eteel­liselle toimikun­nalle (VLTK). Lausun­to, jos­sa Siirala kom­men­toi psykoter­api­an osu­ut­ta, kos­kee miet­intöä psyyken ja her­moston tau­tien tutkimuk­ses­ta. Suomen Akatemi­as­sa VLTK oli yksi kuud­es­ta toimikun­nas­ta. Se suun­nit­teli ja toteut­ti uut­ta kansan­ter­veystutkimus­ta, jon­ka nähti­in olen­nais­es­ti perus­tu­van (sosiaali)lääketieteelliseen tutkimuk­seen. VLKT määrit­teli väestön sairas­tavu­usti­las­to­jen perus­teel­la kolme keskeistä kansan­ter­veystutkimuk­sen aluet­ta: 1) sydän- ja verisuon­i­sairauk­sien tutkimus, 2) tuki- ja liikun­taelin­ten sekä sideku­dok­sen sairauk­si­in liit­tyvä tutkimus ja 3) psyyken ja her­moston sairauk­sien tutkimus. (Suomen Akatemia 1971; Aukee 2013, 36–37.) Kom­men­toidessaan kol­mat­ta tutkimusaluet­ta Siirala kiin­nit­ti huomio­ta siihen, että psyki­a­tria ei ollut riit­tävästi edustet­tuna VLKT:ssa ja että psykoter­api­an osu­us oli laiminlyöty.

Kan­nan­oto­ssaan Siirala puo­lus­taa psykoter­apeut­tisen tutkimuk­sen merkit­tävää osu­ut­ta psyki­a­tri­as­sa ja koko lääketi­eteessä. Lääketi­eteel­lisen tutkimuk­sen VLKT jakoi kansan­ter­veystutkimuk­seen, kli­iniseen tutkimuk­seen ja biolääketi­eteel­liseen tutkimuk­seen. Siiralan visio psyki­a­tri­aan ja psykoter­api­aan liit­tyvästä tutkimuk­ses­ta, joka perus­tuu eri tieteenalo­jen väliseen yhteistyöhön, ennakoi 1970-luvun lop­un ja 1980-luvun alun keskustelu­ja moni­ti­eteisyy­destä, lääketi­eteen filosofi­as­ta sekä sairauskäsi­tys­ten moraal­i­sista ja kult­tuuri­sista ulottuvuuksista.

Psykoter­apiatutkimus oli Siiralan lausun­non aikana kan­sain­välis­es­tikin varsin tuore alue. 1950-luvul­la oli alet­tu tehdä ryh­mäver­tailui­hin perus­tu­vaa tutkimus­ta psykoter­api­an vaikut­tavu­ud­es­ta, mut­ta tutkimusasetel­mat ja ‑menetelmät oli­vat vielä selki­in­tymät­tömiä. 1970-luvul­la ker­tyi ensim­mäisiä meta-ana­lyyt­tisia tutkimuk­sia eri psykoter­api­a­muo­to­jen vaikut­tavu­ud­es­ta. Suomes­sa pitkäkestoisen ja myöhem­min moni­in lisä­tutkimuk­si­in laa­jen­tuneen Helsin­gin Psykoter­apiatutkimuk­sen suun­nit­telu käyn­nistyi vas­ta 1980- ja 1990-luvun tait­teessa, vuon­na 1994 alkoi tutkimus­poti­laiden rekry­toin­ti, ja vuon­na 1995 alkoi­vat tutkimushoidot, jot­ka jatkui­v­at 2000-luvun alku­un saak­ka (Knekt ym. 2010). Siirala oli siten psykoter­apiatutkimuk­sen puolestapuhu­jana huo­mat­ta­van aikaisin liikkeellä.

Lausun­nos­saan VLKT:lle Siirala viit­taa myös Helsin­gin yliopis­ton lääketi­eteel­liselle tiedekun­nalle 1971 tekemään­sä ehdo­tuk­seen ”yleisek­si lääkäri­opik­si” (Siirala 1971a) ja tämän uuden oppi­aineen vaa­timista opet­ta­jan- ja tutk­i­jan­vi­roista. Keskeis­inä opetuk­sen ja tutkimuk­sen alueina Siirala luet­telee aikuis‑, nuoriso- ja las­tenpsykoter­api­an, ruumi­il­lis­ten sairauk­sien psykoter­api­an, per­he- ja ryh­mäter­api­an, lääketi­eteen filosofi­an ja yhteisö­pa­tolo­gian. Siiralan ehdo­tus­ta ei tiedekun­nas­sa otet­tu edes käsiteltäväk­si, sil­lä se ei herät­tänyt vas­takaikua, joten se palautet­ti­in vail­la kom­ment­te­ja. Vas­ta kun las­ten­tau­tien apu­lais­pro­fes­sori (myöhem­min pro­fes­sori) Jaakko Per­heen­tu­pa innos­tui ehdo­tuk­ses­ta, hän onnis­tui vaku­ut­ta­maan tiedekun­nan, joka hyväksyi yleisen lääkäri­opin aluk­si kevätlukukau­den 1978 mit­taisek­si vapaaval­in­taisek­si oppi­aineek­si ja vuodes­ta 1980 neljän lukukau­den pitu­isik­si syven­täviksi opin­noik­si. (Ihanus 2000, 107–108.)

Siiralan tavoit­teena oli lääkäri­opin­to­jen perus­teelli­nen uud­is­t­a­mi­nen siten, että lääkärik­si opiskele­vien henkilöko­htaisen elämän ja kokemisen reflek­toin­ti säesti hei­dän ammatil­lista kasvuaan koko opin­to­jen ajan. Näin oli tarkoi­tus saa­da vastapain­oa luon­non­ti­eteel­lis­es­ti objek­tivoivalle sekä tehokku­ut­ta ja ratio­naal­ista hallintati­etoa tar­joavalle opetuk­selle (Siirala 1971a). Kun yleisen lääkäri­opin ope­tus toteu­tui, eri­tyisen huomion kohteena oli­vat lääkärin ja poti­laan väli­nen suhde, yhteistyö hoitoti­imin jäsen­ten kanssa, sairas­tamisve­toomuk­sen vas­tu­ulli­nen kohtaami­nen myötäelävässä hoito­suh­teessa sekä ihmistä koske­van tutkimustiedon moni­u­lot­teisu­u­den ymmärtämi­nen (ks. Roine ym. 1980; Siirala 1982; 1995). Siiralan lisäk­si yleistä lääkäri­op­pia oli opet­ta­mas­sa usei­ta ther­a­peialaisia ja myös aka­teemikko Oiva Keto­nen (vrt. Keto­nen 1981). Yleisen lääkäri­opin ryh­mi­in niv­el­let­ti­in ainek­sia Balint-toimin­nas­ta, työno­h­jauk­ses­ta ja ryh­mäp­sykoter­api­as­ta (Hertzberg 1990; Tupo­la 1990). 

Muu­takin elämää kuin psykoterapia 

Siirala oli valmis luen­noimaan ja keskustele­maan useil­la eri foo­rumeil­la, niin kir­jal­lis­es­ti kuin suullis­es­ti. Niille, jot­ka ovat osal­lis­tuneet samoi­hin sem­i­naarei­hin ja kon­fer­ens­sei­hin kuin Siirala, lie­nee jäänyt muis­tiku­via Siiralan päät­täväi­sistä ja poleemi­sista välikom­men­toin­neista. Muis­tan, miten hän esimerkik­si eloku­us­sa 2000 nousi yhtäkkiä pitämään spon­taa­nia puheen­vuoroaan Firen­zen Palaz­zo Vec­chion juh­lasalis­sa, kun kan­sain­vä­li­nen psyki­a­tri­an ja mie­len­ter­vey­den kon­fer­enssi avat­ti­in. Siiralas­ta ava­jaiset muis­tut­ti­vat paav­il­lista tilaisu­ut­ta, jos­sa arvo­val­taiset henkilöt istu­i­v­at jäykästi korokkeel­la ja lausui­v­at uskonkappaleitaan.

Vuon­na 1997 kut­suin Siiralan pitämään Helsin­gin yliopis­ton psykolo­gian laitok­sen ja Ther­a­peia-säätiön yhdessä jär­jestämän luen­tosar­jan ”Ter­apia ja tiedonkäsi­tys”. Iltalu­en­to­ja oli kaikki­aan kymme­nen, ja niiden teemoina oli­vat ”Luon­nos ter­api­an yleis­in­himil­lis­es­tä hah­mos­ta”, ”Ter­apia haas­teena kult­tuurimme tiedonkäsi­tyk­sen revi­si­olle”, ”Ter­apeut­tisen tiedon ongel­maulot­tuvuuk­sia”, ”Parane­mis­es­ta matkalla omaa kuole­maa kohti”, ”Tiel­lä kohti vähem­män sijoil­taan ole­vaa tiedonprak­sista” sekä ”Eräälle ihmiselle muotoutuneesta kokemisen tavas­ta kohti ajat­telun uusi­u­tu­mista – merkillepan­tua oman elämän­his­to­ri­an tieltä”. Luen­tosar­jas­sa Siirala kävi vielä ker­ran läpi ajat­telun­sa ja elämän­his­to­ri­ansa ulot­tuvuuk­sia. Luen­tosar­jaa kuun­teli noin 50–70 henkilöä. Eräs psykolo­gian opiske­li­ja kom­men­toi min­ulle, että Siiralan hah­mossa kitey­tyi ikään kuin jonkin his­to­ri­al­lisen epookin läs­näo­lo ja että oli hienoa osal­lis­tua kuuli­jana tilaisu­u­teen, joka ei enää sel­l­aise­naan toistuisi.

Siiralan luen­tosar­jan muis­ti­in­panoi­hi­ni olen 19.2.1997 kir­jan­nut Siiralan main­in­neen, että ter­api­atyön ydin on jakami­nen, ei niinkään tiedosta­mat­toman tulem­i­nen tietoisek­si, ja että ter­api­an myötä on mah­dol­lista siir­tyä kohteena olemis­es­ta omako­htaiseen kokemiseen. Siirala huo­maut­ti myös, että ihmisen on vaikea luop­ua toiv­ot­to­muu­sopeista ja tois­toi­sista tur­val­lisu­usjär­jestelmistä, mut­ta hän näki mah­dol­lisek­si sen, että ikään­tynytkin ihmi­nen pääsee irtau­tu­maan ”toiv­ot­to­muus­de­ter­mi­naa­tios­ta”, alkaa elää ja iloit­see muu­tok­ses­ta. Siirala palaut­ti tuol­loin kuuli­joiden mieleen myös varhaisen koke­muk­sen­sa Zürichistä, jos­sa hän oli vuo­den 1952 lopus­sa ottanut yhteyt­tä psyki­a­tri-psyko­ana­lyytikko Alphonse Maed­eri­in (1882–1971). Tämä Freud­ista ja Jungista oma­lle tielleen läht­enyt lyhytkestoisen ja akti­ivisen ana­lyysin kan­nat­ta­ja oli ehdot­tanut Siiralalle etsiy­tymistä Bal­lyn ja Bossin luo. Samal­la Maed­er oli neu­vonut nuor­ta Siiralaa: ”Muis­takaa tehdä elämässä myös jotakin muu­ta kuin terapiatyötä.”

Tätä Maed­erin neu­voa Siirala onkin nou­dat­tanut kir­joituk­sil­laan ja esitelmil­lään, jot­ka ovat koske­neet väki­val­lan, sodan ja rauhan­työn ongel­ma-aluei­ta, osal­lis­tu­mal­la kansalaisak­tivis­mi­in ja poli­it­tiseen vaikut­tamiseen ”Tar­ton rauha” ‑liik­keessä ja suun­tau­tu­mal­la kir­jal­lisu­u­den, kuvataitei­den, musi­ikin, teat­terin, eloku­van ja tanssin pari­in. Esimerkik­si Charles Chap­lin­ille Siirala oli kir­jeitse (21.6. 1957 ja 27.6.1957) ehdot­tanut uudek­si eloku­vak­si mieli­sairaan­hoitoon liit­tyvää tragiko­me­di­aa. Chap­lin oli sih­teerin­sä Eileen Burnierin kaut­ta vas­tan­nut (kir­je Siiralalle 25.6.1957), että hän oli pitänyt Siiralan kir­jet­tä kiin­nos­ta­vana, mut­ta kos­ka hän oli olen­nais­es­ti ”koomikko”, traagi­nen aihep­i­iri tuskin sopi hänelle. Chap­lin ei myöhem­minkään palan­nut uudelleen tähän asiaan.

Mur­ray Cox (1983, 9) on puhunut Siiralan ”esi­in man­aavas­ta voimas­ta”, ”rohkeas­ta itsenäisyy­destä vas­tus­tuk­sen edessä, omintakeisu­ud­es­ta ja merkit­tävästä kyvys­tä houkutel­la edel­lyte­tyn sta­tus quon uudelleenarvioin­ti­in tar­joa­mal­la tuor­e­i­ta per­spek­ti­ive­jä”. Vaik­ka ”into­hi­mo-viisaut­ta” (Siirala 1986, 21) ei koskaan täysin voikaan saavut­taa, sitä kohti voi hel­lit­tämät­tä pyrkiä. 

Siiralal­ta on säi­lynyt pieni muis­ti­in­panovihko, jon­ka kan­teen hän on liiman­nut otsikok­si ”Sosi­aali­pa­tolo­gia-opuk­sen eräitä perusa­jatuk­sia” ja joka kat­taa ajan­jak­son 5.6.1986–6.9.1988. Hän on merkin­nyt vihkoon 5.3.1988 seu­raa­van kommentin:

Kat­soes­sani taas ker­ran ”Mia­mi Vice” ‑dekkaris­ar­jaa ja hävetessäni sen vetoa itseeni tulin täl­lä ker­taa – huumekaup­pi­aiden keskinäi­nen tap­pamis­riehunta – ajatelleek­si, että otak­sumani iso­mor­fia [saman­muo­toisu­us] yhteisö­pa­tolo­giaan on täy­delli­nen ja epäi­lyk­setön. Myös, että uskalluk­ses­ta nähdä se riip­puu ihmiskun­nan eloonjäämistulevaisuus.

Tämä henkilöko­htainen tun­nus­tus ker­too osaltaan Siiralan inhimil­li­sistä tun­teista, joi­hin kietoutuu luot­ta­mus­ta omaan ajat­telu­un ja huol­ta ihmiskun­nan tulevaisuudesta.

Kir­jal­lisu­us

Aukee, Ran­ja (2013). Van­has­ta uuteen sosi­aalilääketi­eteeseen. Suo­ma­laisen sosi­aalilääketi­eteen muotou­tu­mi­nen 1800-luvun lop­ul­ta vuosi­tuhan­nen vai­h­teeseen. Väitöskir­ja. Tam­pere: Tam­pereen yliopisto.

Benedet­ti, Gae­tano (1955). Psy­chother­a­pie eines Schiz­o­phre­nen. Psy­che, 9(1), 23–41.

Benedet­ti, Gae­tano (1975). Das Irra­tionale in der Psy­chother­a­pie der Psy­cho­sen. Teok­ses­sa Benedet­ti, Gae­tano, Aus­gewählte Auf­sätze zur Schiz­o­phre­nielehre, 206–212. Göt­tin­gen: Van­den­hoeck & Ruprecht.

Benedet­ti, Gae­tano (1964/1977). Kli­ini­nen psykoter­apia. Suom. Mir­ja Ruta­nen. Helsin­ki: Ota­va. [Alku­peräi­nen teos Klin­is­che Psy­chother­a­pie.]

Benedet­ti, Gae­tano (2006). The first three ISPS Sym­posia on the psy­chother­a­py of schiz­o­phre­nia in Cery (Lau­sanne) and Bresten­berg (near Zurich), 1956, 1959 and 1964. Teok­ses­sa Ala­nen, Yrjö O.; Sil­ver, Ann-Louise S. & Gon­za­léz de Chávez, Manuel (toim.), ISPS and its sym­posia. Fifty years of human­is­tic treat­ment of psy­choses. In hon­our of the his­to­ry of the Inter­na­tion­al Soci­ety for the Psy­cho­log­i­cal Treat­ments of the Schiz­o­phre­nias and Oth­er Psy­choses, 1956–2006, 31–45. Madrid: Fun­dación para la Inves­ti­gación y Tratamien­to de la Esquizofre­nia y otras Psicosis.

Cox, Mur­ray (1983). Intro­duc­tion. Teok­ses­sa Siirala, Mart­ti, From trans­fer to trans­fer­ence. Sev­en essays on the human predica­ment, 9–10. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Cox, Mur­ray & Theil­gaard, Alice (1987). Muta­tive metaphors in psy­chother­a­py. The Aeo­lian mode. Lon­too: Tavi­s­tock Publications.

Hertzberg, Tove (1990). Mart­ti Siiralan haas­tat­telu. Joskus vähä on niin merkit­tävää että jotain mah­tavaa mullis­tuu. Medisi­inari, 53(7), 26–31.

Ihanus, Juhani (2000). Vas­taan­ot­to­ja. Ther­a­peia 40 vuot­ta. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Ihanus, Juhani (2022a). Yksilön ja yhteisön harhat – Mart­ti Siirala, skit­sofre­nia ja inhimilli­nen kohtaami­nen. Psykoter­apia, 41(2), 147–159.

Ihanus, Juhani (2022b). Mart­ti Siirala ja Gae­tano Benedet­ti – dialogi­nen ystävyys ja psykoter­apeut­ti­nen ymmär­rys. Psykoter­apia, 41(3), 249–258.

Ihanus, Juhani & Sil­ta­la, Pirkko (2011). Mart­ti Siirala (Novem­ber 24, 1922 – August 18, 2008): A seek­er of human under­stand­ing and a unique lan­guage. Inter­na­tion­al Forum of Psy­cho­analy­sis, 20(2), 119–124.

Keto­nen, Oiva (1981). Sijais­vas­tuu ja sairas­t­a­mi­nen sijaise­na – Mart­ti Siirala. Teok­ses­sa Psykoter­apia – teo­ria ja käytän­tö 1, 223–252. Espoo: Weilin+Göös.

Knekt, Paul; Lind­fors, Olavi & Laak­so­nen, Maar­it (2010). Helsin­gin Psykoter­apiatutkimus – psykoter­a­pi­oiden vaikut­tavu­us viiden vuo­den seu­ran­nas­sa. Ter­vey­den ja hyv­in­voin­nin laitos (THL). Raport­ti 33/2010. Helsinki.

Kylän­pää, Riit­ta (2020). Utelias mieli. Claes Ander­ssonin elämä. Helsin­ki: Kus­tan­nu­sosakey­htiö Siltala.

Müller, Chris­t­ian (1955). Über Psy­chother­a­pie bei einem chro­nis­chen Schiz­o­phre­nen. Psy­che, 9(6), 350–369.

Rauha­la, Lau­ri (1981). Keho elää. Suomen lääkärile­hti, 36(9), 683–684.

Rauha­la, Lau­ri (1987a). Onko ruumil­la kieli? Duodec­im, 103(5), 291–295.

Rauha­la, Lau­ri (1987b). Psyykkises­ti häiri­in­tyneen maail­manku­van filosofinen struk­tu­uri­ana­lyysi. Psykoter­apia, 6(3), 2–13. 

Rauha­la, Lau­ri (1988). Ilme­neekö inhimilli­nen ahdinko tyhjyy­dessä vai reaalises­sa ole­mas­saolos­sa? Psykoter­apia, 7(1), 42–44. 

Roine, Mikko; Blomqvist, Kirsti & Makko­nen, Han­nu (1980). Yleinen lääkäri­op­pi – osa perusk­oulu­tus­ta. Suomen lääkärile­hti, 35, 2953–2955.

Siirala, Mart­ti [Johannes] (1938). Äitiyshuol­losta. Helsin­ki: Otava.

Siirala, Mart­ti (1955/2022). Skit­sofren­ian puhutelta­vana. Psykoter­apia, 41(2), 160–165.

Siirala, Mart­ti (1961a). Die Schiz­o­phre­nie des Einzel­nen und der All­ge­mein­heit. Mit einem Beitrag von G. Benedet­ti und Geleit­worten von W. von Baey­er und W. Küte­mey­er. Göt­tin­gen: Van­den­hoeck & Ruprecht. [2. muut­tam­a­ton pain­os ilmestynyt 2000; Eschborn: Ver­lag Diet­mar Klotz.]

Siirala, Mart­ti (1961b). Suo­ma­laisen yhteisön sairausilmiöitä. Esitelmä Espoon säästö­pankkiopis­tol­la sem­i­naaris­sa ”Huolto­toimis­ton kos­ke­tus omaan piiri­in­sä” 1.2. [Käsikir­joi­tus.]

Siirala, Mart­ti (1961c). Syy, syyl­lisyys ja vel­ka sairaudessa. Esitelmä Suomen Neu­ro-Psyki­a­trises­sa Yhdis­tyk­sessä 27.10. Tiivis­telmä. [Käsikir­joi­tus.]

Siirala, Mart­ti (1963). Social­pa­tolo­gi inom psykoter­apin. Nordisk Psyki­a­trisk Tidsskrift, 17(3), 209–214.

Siirala, Mart­ti (1966). Peruskat­so­mustemme merk­i­tyk­ses­tä lääketi­eteessä. Kon­sul­toivan psyki­a­trin havain­to­ja puheenke­hi­tyk­sen häir­iöistä. Sosi­aalilääketi­eteelli­nen Aikakausle­hti. Sup­ple­ment II A.

Siirala, Mart­ti (1969). Med­i­cine in meta­mor­pho­sis. Speech, pres­ence, and inte­gra­tion. Käänt. Jaakko S. Tola ja Her­bert Lomas. Lon­too: Tavi­s­tock Pub­li­ca­tions. [Uus­in­ta­pain­os ilmestynyt 2001, Lon­too: Routledge.]

Siirala, Mart­ti (1971a). Luon­nos yleisek­si lääkäri­opik­si. Medisi­inari, 34(5), 75–83.

Siirala, Mart­ti (1971b). Paro­la, pre­sen­za e inte­grazione. Med­i­c­i­na in meta­mor­fosi. Käänt. Leo Nahon. Milano: Feltrinelli.

Siirala, Mart­ti (1972a). Psykoter­api­as­ta ja sen oppimis­es­ta. Psykoter­apeut­ti­nen aikakauskir­ja, 2, 313–320.

Siirala, Mart­ti (1972b). Psy­chother­a­py of schiz­o­phre­nia as a basic human expe­ri­ence, as a fer­ment for a meta­mor­pho­sis in the con­cep­tion of knowl­edge and the image of man. Teok­ses­sa Rubin­stein, David & Ala­nen, Yrjö O. (toim.), Psy­chother­a­py of schiz­o­phre­nia. Pro­ceed­ings of the Fourth Inter­na­tion­al Sym­po­sium, Turku, Fin­land, August 4–7, 1971, 130–155. Ams­ter­dam: Excerp­ta Medica.

Siirala, Mart­ti (1976). Keho vai ruumis? Suomen Kuvale­hti, 2, 21.

Siirala, Mart­ti (1979). Psyko­ana­lyysin anti ihmis­suhteit­ten hoitoon – tule­vaisu­u­den näköala. Medisi­inari, 42(8), 8–17.

Siirala, Mart­ti (1980/1983). On malig­nant vio­lence: Where to look for hope of reach­ing its roots? Teok­ses­sa Mart­ti Siirala, From trans­fer to trans­fer­ence. Sev­en esseys on the human predica­ment, 129–154. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Siirala, Mart­ti (1981a). Onko ruumi­imme tosi­aan jo kokon­aan kuol­lut? Suomen lääkärile­hti, 36(13), 1059–1060.

Siirala, Mart­ti (1981b). Todel­lisu­u­den harhainen omis­t­a­mi­nen – nor­maali hul­lu­us. Teok­ses­sa Psykoter­apia – teo­ria ja käytän­tö 2, 173–200. Espoo: Weilin+Göös.

Siirala, Mart­ti (1981/1983). Ther­a­py and cog­ni­tion. Epis­te­mo­log­i­cal reflec­tions from the view­point of psy­chother­a­py. Teok­ses­sa Mart­ti Siirala, From trans­fer to trans­fer­ence. Sev­en esseys on the human predica­ment, 155–183. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Siirala, Mart­ti (1982). Miten tul­la lääkärik­si eli yri­tys nimeltä yleinen lääkäri­op­pi. Sta­tus, 4(3), 32–40.

Siirala, Mart­ti (1986). Psyko­so­mati­ikas­ta antropol­o­giseen lääketi­eteeseen. Teok­ses­sa Reko­la, Juhani K.; Blomqvist, Kirsti; Kaut­tu, Kyl­lik­ki & Makko­nen, Han­nu (toim.), Sairau­den viesti. Psyko­so­mati­ikas­ta antropol­o­giseen lääketi­eteeseen, 9–73. Helsin­ki: Kuntoutussäätiö.

Siirala, Mart­ti (1987a). Antakaamme ruumi­in elää ja viestiä! Duodec­im, 103(12), 779–781.

Siirala. Mart­ti (1987b). Puhet­ta ihmis­es­tä hänen sairaudessaan ja kaikki­naises­sa ahdin­gos­saan. Lau­ri Rauha­lan kir­joituk­sen ajanko­htais­tamia ajatuk­sia. Psykoter­apia, 6(4), 42–45. 

Siirala, Mart­ti (1993). From trans­fer to trans­fer­ence, or: Let us not for­get Laios when we rec­og­nize Oedi­pus. Inter­na­tion­al Forum of Psy­cho­analy­sis, 2(2), 90–101.

Siirala, Mart­ti (1995). Edu­ca­tion towards com­pre­hen­sive med­i­cine. Psykoter­apia, 14(2), 23–36.

Siirala, Mart­ti (1998). Mitä on reali­teet­ti? Psykoter­apia, 17(4), 33–43.  

Sil­ta­la, Pirkko (2016). Taakkasi­ir­tymä. Trau­man siir­to yli sukupolvien. Helsin­ki: Therapeia-säätiö.

Suomen Akatemia (1971). Val­tion lääketi­eteel­lisen toimikun­nan runko-ohjel­ma 1971. Helsin­ki.

Tupo­la, Sari­mari (1990). Yleinen lääkäri­op­pi – kat­saus his­to­ri­aan ja nyky­isyy­teen. Medisi­inari, 53(7), 6–8.

Wen­zl, Hans (1988). Einige Bemerkun­gen zur Entwick­lung der Sozialpsy­chi­a­trie in der Bun­desre­pub­lik. Teok­ses­sa Rex­il­ius, Gün­ter (toim.), Psy­cholo­gie als Gesellschaftswis­senschaft. Geschichte, The­o­rie und Prax­is kri­tis­ch­er Psy­cholo­gie, 333–351. Opladen: West­deutsch­er Verlag.

von Weizsäck­er, Vik­tor (1940). Der Gestaltkreis. The­o­rie der Ein­heit von Wahrnehmen und Bewe­gen. Leipzig: Georg Thieme.

Kaik­ki artikke­lis­sa siteer­atut aiem­min julkaise­mat­tomat doku­men­tit (kir­jeet, käsikir­joituk­set) ovat peräisin Mart­ti Siiralan arkistosta.