Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Johannes Myyrä: Täyttä hulluutta

Duodec­imin net­ti­sivuil­ta löy­tyvät kansal­liset Käypä hoito ‑hoito­su­osi­tuk­set, jot­ka julka­isi­jan mielestä ovat riip­pumat­to­mia ja tutkimus­näyt­töön perus­tu­via. Nyky­i­sis­sä suosi­tuk­sis­sa san­o­taan: ”Kak­sisu­un­taisen mielialahäir­iön hoidon perus­ta ovat mielialaa tasaa­vat lääk­keet ja uudem­mat psykoosilääk­keet sairau­den ajanko­htaisen vai­heen mukaan. Psykososi­aaliseen hoitoon on kehitet­ty spe­si­fisiä yksilö‑, ryh­mä- ja perhehoitomalleja.”

Skit­sofren­ian hoi­dos­sa keskeisiä ovat ”psykoosilääk­i­tys, jos­sa pyritään tehokkaan oire­lievi­tyk­sen lisäk­si pien­im­pään tehokkaaseen annok­seen ja hait­tavaiku­tusten min­i­moimiseen, poti­laan ja hänen per­heen­sä koulu­tuk­selli­nen ter­apia (psykoe­dukaa­tio), psykososi­aalisen yksilöhoidon spe­si­fiset muodot, kuten kog­ni­ti­ivi­nen käyt­täy­tymis­ter­apia (KKT) ‒ ‒”. Taataanko näitä ohjei­ta nou­dat­ta­mal­la täs­mäoireille täsmähoito?

Mihin ovat jääneet psyko­ana­lyyt­tiset hoidot? Nekin perus­tu­vat pitkään per­in­teeseen ja tutkimus­näyt­töön. Euroopas­sa muun muas­sa C. G. Jung ja Melanie Klein julka­isi­vat näke­myk­siään psykoo­seista ja niiden hoi­dos­ta. Yhdys­val­lois­sa Har­ry Stuck Sul­li­van, Harold Sear­les, Otto Will ja Frie­da Fromm-Reich­mann toimi­vat samal­la taval­la. Euroopas­sa Mar­guerite Sechehaye, Lud­vig Bin­swanger ja Medard Boss sai­vat työn­sä jatka­jik­si muun muas­sa Gae­tano Benedet­tin ja Mart­ti Siiralan ja hei­dän oppi­laansa. Mik­si hei­dän työn­sä nyt pyritään sivu­ut­ta­maan? Ovatko poti­laan ja ter­apeutin koke­mus­ta kuvaa­vat tapaus­selostuk­set väärän­laista näyt­töä? Nykyään hoidon tulosten arvioin­nis­sa pitäisi käyt­tää objek­ti­ivisia mittare­i­ta kuten lisään­tynei­den puhe­lin­soit­to­jen määrää. Ovatko edel­lä mainit­tu­jen psyko­ana­lyytikko­jen ajatuk­set siis täyt­tä hul­lu­ut­ta? Mitä pitäisi ajatel­la ran­skalai­sista ana­lyytikoista, Françoise Davoines­ta ja Jean-Max Gaudil­lières­ta, jot­ka puhu­vat mielu­um­min hul­lu­ud­es­ta kuin psykoo­seista, kos­ka se on vähem­män leimaavaa kuin psyki­a­trisen val­lankäytön diag­nos­ti­ikka­puhe, jol­la yhteisöä häir­it­sevät jäsenet saadaan sul­jet­tua ulkop­uolelle ja lääkit­tyä yksinäisyy­teen­sä? Hul­lu­us taas on kaikille meille avoin mah­dol­lisu­us. Siitä esimerkik­si nykyi­nen maail­man­ti­lanne hul­luine johta­ji­neen tar­joaa selvää näyttöä.

C. G. Jung jo aikoinaan ajat­teli, että emme me paran­na sairaut­ta, vaan sairaus paran­taa mei­dät. Hul­lu­u­teen sisäl­tyy epä­toivoinen yri­tys saa­da jokin toteu­tu­mat­ta jäänyt elämän mah­dol­lisu­us vih­doinkin kuul­luk­si ja hyväksy­tyk­si ja saa­da yhteisö kan­ta­maan vas­tu­un­sa sen tukahduttamisesta.

Tiedosta­mat­toman käsite on laa­jen­tunut kat­ta­maan tor­ju­tun tietoisu­ud­es­ta pois työn­netyn lisäk­si myös aines­ta, joka ei Toisen puut­teessa ole koskaan tul­lut tietoisek­si. Kaik­ki tor­jut­tu on tiedostam­a­ton­ta, mut­ta kaik­ki tiedostam­a­ton ei ole tor­jut­tua. Neu­rop­syko­ana­lyysi on viime vuosikym­meninä laa­jen­tanut tiedosta­mat­toman käsitet­tä osoit­ta­mal­la, että tiedosta­mat­tomaamme ker­tyy koko ajan mate­ri­aalia, joka ei koskaan tule tietoiseksi.

Jo Freud ajat­teli, että tiedosta­mat­tomas­sa on poisheiton (saks. Ver­w­er­fung) kaut­ta sinne ker­tynyt­tä mate­ri­aalia, joka etsii imag­i­naarista ja sym­bol­ista päästäk­seen ihmis­ten väliseen vai­h­toon. Ran­skak­si se on kään­net­ty lakiter­mil­lä ”la for­clu­sion” eli puheoikeu­den kieltämi­nen. Tuo­ta kieltämistä vas­taan hul­lu­us tais­telee ja vaatii yhteisöä päästämään puheen piiri­in vai­etut trau­mat. Puheek­si pääsem­i­nen ja taakan jakami­nen vaa­ti­vat toisen löy­tymistä, puhet­ta, kuun­telemista. Hul­lu­us ei val­itse suu­ta, jon­ka kaut­ta se puhuu. Ter­apeutin on kuun­nelta­va oman ja poti­laan puheen lisäk­si omia psyykkisiä ja ruumi­il­lisia reak­tioitaan ja ter­api­a­suh­teessa tapah­tu­via out­o­ja sat­tumia. Vähitellen hän alkaa ymmärtää, kuka tai mikä puhuu ja minkä ään­inä harhat toimi­vat. Ter­apeutin pitää olla kyllin rohkea kuun­tele­maan hul­lu­u­den viestiä ja löytämään omas­ta koke­muk­ses­taan sanat sen ilmaisemiseen. Skit­sofreeniset poti­laat etsivät tutk­i­ja­tove­ria selvit­tääk­seen his­to­ri­al­lisia katas­tro­fe­ja. Hei­dän trans­fer­enssin­sa ei liity niinkään ana­lyytikkoon kohdis­tu­vi­in tun­teisi­in vaan his­to­ri­al­lisen tilanteen yhteiseen tutkimuk­seen. Piiloon jääneet koke­muk­set täy­tyy saa­da siir­re­tyk­si ter­apeut­ti­in, jon­ka tulee löytää ne omas­ta koke­muk­ses­taan. Ter­apeut­ti joutuu toim­i­maan ”ther­a­pon­i­na” (tais­te­lu­tove­ri­na) kollek­ti­ivista kieltämistä vas­taan. Mart­ti Siirala toi monin tavoin esi­in syn­nyin­seu­tun­sa menet­tämisen trau­maa. Hänen poli­it­tisia näke­myk­siään voiti­in suomet­tumisen vuosi­na pitää hul­luute­na, jos­ta oli mielu­um­min vai­et­ta­va myös koulu­tusy­hteisön piirissä.

Psykoosi ei ole biolääketi­eteen tai psyki­a­tri­an eikä human­is­tisen tutkimuk­sen (psyko­ana­lyysin) kohde. Se ei ole kohde vaan väline, joka tutkii yksilön tai yhteisön his­to­ri­as­ta poispyy­hit­tyjä katas­tro­fe­ja. Poti­las etsii toista, joka suos­tuu tutki­maan niiden jälk­iä myös omas­sa olemassaolossaan.

Lacan ajat­teli, että ter­apeut­te­ja koulute­taan, jot­ta olisi ihmisiä vail­la egoa. He anta­vat itsen­sä poti­laan käyt­töön ja voivat omia reak­tioitaan tutki­mal­la löytää itses­tään sym­bol­isen ilmaisun poti­laan nimet­tömälle kär­simyk­selle. Siten siir­to­taak­ka pääsee yhteis­vas­tu­un piiri­in ja samal­la tuo puheeseen yhteisön vai­etut trau­mat. Lacanin mielestä reaa­li­nen on sitä, joka ei lakkaa ole­mas­ta kir­joit­tau­tu­ma­ton­ta. Siitä ei voi puhua eikä sitä voi edes kuvitel­la. Se on aina samas­sa paikas­sa, jos­sa aika on pysähtynyt. Psykoosi on tämän reaalisen tutkimus­ta. Wittgen­steinin mukaan siitä, mis­tä ei voi puhua, täy­tyy vai­eta, mut­ta sitä voi osoit­taa. Renes­sanssi­filosofi La Boêtie ajat­teli, että on yksilöitä, jot­ka eivät ole uno­hta­neet vapau­den siemen­tä. Muut ovat alis­tuneet tyran­ni­aan ja pitävät sitä yllä. Hänen aikanaan nar­ri-ilveilyt pal­jas­ti­vat yhteisön vai­et­tu­ja salaisuuk­sia. Nar­rin ran­skan kieli­nen nim­i­tys on ”le fou” (hul­lu). Nyky­isin tätä tehtävää hoita­vat myös psykoot­tiset poti­laat ja hei­dän terapeuttinsa.

Hul­lu­us ja sen hoito ovat osa samaa sairaut­ta. Freud ajat­teli, että psykoosit eivät ole hoidet­tavis­sa psyko­ana­lyysil­la, kos­ka niis­sä ei muo­dos­tu siir­toa. Fromm-Reich­mann taas käsit­ti, että psykoosis­sa on vain siir­toa. Sen käsit­telyssä psyko­ana­lyyt­tiset ter­apeu­tit ovat koulu­tuk­sen­sa ansios­ta asiantun­ti­joi­ta. He ovat omas­sa jatku­vas­sa ammatil­lises­sa kasvupros­es­sis­saan toiv­ot­tavasti oppi­neet käyt­tämään omien trau­mo­jen­sa tun­temista osana poti­laan kanssa tehtävää työtä.

Eri­lais­ten hoito­jen ei vält­tämät­tä tarvitse olla ris­tiri­idas­sa keskenään. Käypä hoito ‑suosi­tuk­sis­sa maini­tu­il­la tekni­ikoil­la on var­maankin oma paikkansa hoi­dos­sa. Poti­laat voivat kokea oirei­den vähen­e­misen riit­tävänä tulok­se­na. Ris­tiri­ita lääke­hoito­jen ja psykoter­api­an välil­lä syn­tyy siitä, että lääke­hoito pyrkii vaien­ta­maan ne yksilön ja yhteisön trau­mat, joil­ta puheoikeu­den kieltämi­nen estää pääsyn keskustelu­un, ja ter­apia yrit­tää saa­da ne puheeksi.

Ter­vey­den­hoidon kus­tan­nusten vähen­tämi­s­paineet ovat johta­neet psyko­ana­lyyt­tisen hoidon vähät­te­lyyn. Tilanne on vaka­va, kos­ka rahat eivät enää riitä hyv­in­voin­tipalvelui­hin eli ter­vey­den hoitoon. Sik­si hul­lu­ut­ta on pidet­tävä todel­lise­na sairaut­e­na. Sitä on hoidet­ta­va mah­dol­lisim­man nopeasti lääke­molekyyleil­lä, jot­ka sopi­vat kul­loiseenkin luokit­telus­sa mainit­tuun sairaus­nimik­keeseen. Vielä parem­pi olisi käyt­tää sähköisiä hoit­o­muo­to­ja, jot­ka pystyvät lyhen­tämään sairaalassaoloaikaa.

Ran­skalaiskol­le­goit­ten mielestä hul­lu­jen hoit­a­mi­nen ei vaa­di Kelan pelkäämiä pitk­iä hoito­suhtei­ta. Parikin tun­tia saat­taa riit­tää yksilön ja yhteisön vai­etun trau­man esillepääsyyn. Se saat­taa tosin edel­lyt­tää mon­en vuo­den työtä riit­tävän tur­val­lisen hoito­suh­teen luomisek­si. Poti­laan on saata­va var­muus siitä, että ter­apeut­ti tun­tee oman koke­muk­sen­sa kaut­ta nuo katas­tro­fit eikä pelkää niiden mieleen palaamiseen herät­tämää kauhua ja ahdis­tus­ta. Yhteisön kyky tarkastel­la omaa vai­et­tua his­to­ri­aansa voi olla hyvin rajoitet­tua kuten Venäjän ja Yhdys­val­to­jen tilanne täl­lä het­kel­lä osoit­taa. Suomes­sa sisäl­lis­so­ta oli pitkään julkisen keskustelun ulkop­uolel­la, vaik­ka sen vaiku­tuk­set näkyivät mon­es­sa sukupolves­sa. Puhe suomet­tumisen his­to­ri­as­ta on vas­ta alka­mas­sa. Ter­apeut­tien omaan kasvu­un täl­lainen kult­tuuriym­päristö ei ole voin­ut olla vaikut­ta­mat­ta. Hul­lu­u­den hoi­dos­sa he joutu­vat yhä uudelleen tör­määmään oman ajat­telun­sa rajoit­tuneisu­u­teen ja omak­sumi­in­sa puhekiel­toi­hin. Niiden tutkimi­nen on edel­ly­tys hoidon onnis­tu­miselle. Vai olisiko sekin silkkaa hulluutta?

Kir­jal­lisu­ut­ta

Davoine, F Françoise (2021). Voix du soin en con­texte trau­ma­tique. Pari­isi: PUF.

Gaudil­lière, Jean-Max (2020). Leçons de la folie. Pari­isi: Hermann.

Gaudil­lière, Jean-Max (2021). Nais­sance d’un sujet poli­tique. Pari­isi: Hermann.