Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Hannu Säävälä: Osaanko rakastaa potilaitani enemmän kuin teorioitani?

Kohtaan psykoter­apeut­ti­na ja psyko­ana­lyytikkona vas­taan­otol­lani mitä eri­laisimpia ihmiselämän muun­nelmia. Niihin kuu­luu myös sel­l­aisia ilmiöitä, jot­ka ovat min­ulle vierai­ta tai epämiel­lyt­täviä tai jopa vihan­tun­tei­ta herät­täviä. Miten selviän tuos­ta kaikesta?

Psykoter­apeut­ti­na valikoin poti­laani kuten me kaik­ki teemme. Voin toki tor­jua yhteistyön sel­l­aisen poti­laan kanssa, johon ei syn­ny luon­taista posi­ti­ivista tun­nesuhdet­ta ja kehot­taa hän­tä jatka­maan ter­apeutin etsimistä. Valitet­tavasti nuo oudot ja tun­tei­ta herät­tävät ilmiöt tule­vat usein esille vas­ta yhteistyön jo alet­tua. Maail­ma tun­kee syli­in, vaik­ka kuin­ka yrit­täisin pysyä mukavuusalueellani.

Eräs arvosta­mani maail­manku­u­lu psyko­ana­lyytikko ja pro­fes­sori tote­si haas­tat­telus­samme muu­tamia vuosia sit­ten, että ei ole koskaan tavan­nut vas­taan­otol­laan homosek­suaal­ista poti­las­ta. Ehkäpä myös poti­laat valikoi­vat mei­dät sen mukaan, onko meil­lä kykyä koh­da­ta hei­dät ja hei­dän ongel­mansa kuun­nellen ja kun­nioit­taen. Joskus käy kuitenkin niin, että ei-toiv­ot­tu kohtaami­nen tapah­tuu ja yhteen­sopi­mat­tomat kohtaa­vat toisen­sa. Ter­apeutin hal­lit­se­ma­ton negati­ivi­nen vas­ta­trans­fer­enssi voi tuot­taa tuhoisaa jälkeä, mis­tä yhdys­val­ta­laisen psyko­ana­lyytikko Charles Socaridek­sen häm­men­tävät puheet hänen homosek­suaal­i­sista poti­lais­taan on surulli­nen esimerk­ki (Säävälä 2022).

Negati­ivisen vas­ta­trans­fer­enssin ohel­la teo­reet­tiset käsi­tyk­seni voivat olla syynä psykoter­apeut­tiseen epäon­nis­tu­miseen. Viiteke­hyk­seni ja omak­sumani teo­ri­at saat­ta­vat olla jän­nit­teisessä suh­teessa poti­laan esi­in tuomi­in ilmiöi­hin tai hänen edus­tami­in­sa näke­myk­si­in, minkä takia saatan reagoi­da pahim­mil­laan niin voimakkaasti poti­laan ole­muk­seen, että uno­hdan psykoter­api­an sään­nöt ja alan opet­taa hän­tä teo­ri­oideni pohjalta.

Teo­ri­amme ovat mon­esti huolel­la luo­tu­ja, kli­inisen koke­muk­sen ja monipuolisen pohdin­nan tuot­tamia tulok­sia. Ne voivat kuitenkin myös kahli­ta meitä, kun muut­tuvas­sa kult­tuurises­sa ympäristössä ja sosi­aal­is­ten muu­tosten keskel­lä joudumme vas­takkain aivan uusien inhimil­lis­ten ilmiöi­den kanssa. Bel­gialainen psyko­ana­lyytikko Paul Ver­haeghe (2014) pohtii kir­jas­saan What about me? vik­to­ri­aanisen ajan ja Enron-ajak­si nimit­tämän­sä nykya­jan ero­ja psyykkisessä oireen­muo­dos­tuk­ses­sa ja dynami­ikas­sa. Ver­haeghe osoit­taa hyvin perustellen sen, miten yksilöi­den psyykki­nen dynami­ik­ka on muut­tunut kollek­ti­ivisel­la tasol­la viimeisen sadan vuo­den aikana. Min­un tärkein viiteke­hyk­seni on objek­tisuhde­teo­ria, mut­ta min­un on myön­net­tävä se, että en voi selit­tää sen kaut­ta kaikkea työssäni kohtaa­maani kärsimystä.

Eräs oppikir­jan kir­joit­tanut tutk­i­ja halusi analysoi­da opiske­li­joiden alle­vi­ivauk­sia hänen kir­jaansa. Hän arvioi alle­vi­ivauk­sia siitä näkökul­mas­ta, oli­vatko ne oikein vai väärin tehtyjä. Hänen mielestään tietyt alle­vi­ivauk­set osui­v­at oikeaan, kun taas jotkut osoit­ti­vat ymmärtämät­tömyyt­tä ja epäon­nis­tu­mista asian hah­mot­tamises­sa. Onko mei­dän suh­teemme psyko­ana­lyyt­tisi­in teo­ri­oi­hin tuonkaltainen, vai pitäisikö mei­dän kan­nus­taa omaperäiseen teo­ri­oiden tulk­in­taan? Uskon, että molem­pia läh­estymistapo­ja tarvi­taan.  Älkäämme uno­htako sitä, että oudot tulkin­nat voivat olla suuri mah­dol­lisu­us kehit­tää teo­ri­oita­mme uudelle tasolle. Vääristä alle­vi­ivauk­sista voi syn­tyä uut­ta ja mie­lenki­in­toista teo­reet­tista pohdiskelua.

Teo­ri­oidemme täy­tyy elää ajas­sa, ja mei­dän pitää kyetä kohtaa­maan prak­ti­ikas­samme uusien tuulien tuo­mia out­o­ja yksilöl­lisiä muun­nelmia. Brit­tiläi­nen psyko­ana­lyytikko Alessan­dra Lem­ma (2022) on oiva esimerk­ki tästä. Hän ei ole jäänyt teo­ri­oi­neen kam­mioon­sa, vaan nuuskii ympäri­in­sä uusil­la tavoil­la oireile­vien kesku­udessa ymmärtääk­seen, mitä ihmisille tapah­tuu tässä ja nyt. Tässä ja nyt on tuos­sa merk­i­tyk­sessä sitä, että yllät­täväl­lä taval­la oireil­e­van ihmisen koke­mus ja trage­dia koh­dataan silmästä silmään ilman valmista teo­ri­aa hänen koke­muk­ses­taan. Valmi­it teo­ri­at voivat olla suuri este koh­da­ta vaikka­pa tran­sih­mi­nen, joka on vaku­ut­tunut siitä, että hänel­lä ei ole mitään psyykkistä ris­tiri­itaa, joka hait­taisi hän­tä. Hän saat­taa kokea esimerkik­si, että ongel­mana on masen­nus, joka juon­taa juuren­sa muiden ihmis­ten tor­ju­vas­ta suh­tau­tu­mis­es­ta hänen sukupuolisu­ut­taan kohtaan.

Vaik­ka kuvaan yllä teo­ri­oi­hin jumit­tumisen vaaro­ja, kat­son, että teo­reet­ti­nen ajat­telu on tärkeä osa psykoter­apeut­tista toim­intaa. Ihmis­lu­on­toon ja ammatil­liseen osaamiseen kuu­luu asioiden teo­reet­ti­nen jäsen­te­ly ja ymmärtämi­nen. Ilman teo­ri­aa elämän ja ammatin käytän­nöt ovat kovin valju­ja ja uhkaa­vat hukkua mitään­sanomat­to­muu­teen. Teo­ria elämästä yleen­sä ja omas­ta työstä eri­tyis­es­ti on se, joka tekee meistä ihmis­inä robotin ja eläi­men vas­tako­htia. Inhimilli­nen kult­tuuri on teo­reet­tiseen ymmärtämiseen pyrkimisen aikaansaamaa.

Teo­ri­oi­ta saa ja tuleekin rakas­taa. Ilman voimakas­ta sitou­tu­mista niihin ei syn­ny jäsen­tynyt­tä ja uut­ta luo­vaa ajat­telua. Mut­ta ammat­timme ydin on poti­laiden aut­ta­mi­nen. Ilman rakkaut­ta poti­lai­ta kohtaan ei syn­ny voimaa aut­taa heitä. Hyvää psykoter­api­aa syn­tyy kah­den sitou­tu­misen perustalle – tarvit­semme teo­reet­tista voimaa ja poti­laisi­in sitou­tu­misen vahvu­ut­ta. Mei­dän on syytä kat­soa peili­in ja kysyä itseltämme tässä kah­den kiin­nit­tymisen asetel­mas­sa: muis­tanko, että lojaal­isu­us poti­lai­ta kohtaan menee aina teo­ri­aa kohtaan osoit­ta­mani lojaal­isu­u­den edelle? Etchegoyen & Amati-Mehler (2004) totea­vat, että psyko­ana­lyysin ja psyko­dy­naamisen ter­api­an his­to­ri­as­sa teo­ri­at ovat kehit­tyneet ja muut­tuneet, mut­ta kli­inisen poti­lastyön peri­aat­teet eivät niinkään – poti­laiden kun­nioi­tus ja tietoisu­ud­es­ta esite­toiseen pyrkivä asetel­ma ovat pysyvin osa psyko­ana­lyyt­tista viitekehystä.

Ran­skalainen pilapi­irtäjä Hon­oré Dau­mi­er (1958) piir­si oheisen kuvan komee­tan havain­noi­jista. Toivon, että pysty­isin yhtä aikaa tutki­maan tarkasti sitä, mitä kaukop­utkeni näyt­tää min­ulle, ja samal­la kykenisin kat­so­maan ympäril­leni, jot­ta tärkein eli poti­laani eivät vaan vilah­da ohit­seni kaukop­utkeani rakastaessani.

Han­nu Säävälä

psyko­ana­lyytikko

Kir­jal­lisu­us

Dau­mi­er, Hon­oré (1858). Plate 556 from Actu­al­ités in le Chari­vari, Sep­tem­ber 22, 1858. Karikatyyripi­ir­ros. Kat­sot­tavis­sa osoit­teessa https://www.pinterest.com/pin/489625790714706900/

Etchegoyen, Lau­ra & Amati-Mehler, Jacque­line (2004). Lan­guage and affects in the ana­lyt­ic prac­tice. Inter­na­tion­al Jour­nal of Psy­cho­analy­sis, 85(6), 1479‒1483.

Lem­ma, Alessan­dra (2022). Trans­gen­der iden­ti­ties. A con­tem­po­rary intro­duc­tion. Lon­too: Routledge.

Säävälä, Han­nu (2022). Trans* ‒ kuin­ka kor­vani kuuli­si­vat ja mie­leni työstäisi sukupuolisu­u­den haastet­ta. Psykoter­apia, 41(2), 118‒134.

Ver­haeghe, Paul (2014). What about me? The strug­gle for iden­ti­ty in a mar­ket-based soci­ety. Lon­too: Scribe Publications.