Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Emma Riekko: Jeanne Magagna: A psychotherapeutic understanding of eating disorders in children and young people

Vaikei­den syömishäir­iöi­den hoi­dos­ta – kuin­ka aut­taa syömätön­tä ja puhu­ma­ton­ta nuorta?

Mag­a­gna, Jeanne (2022). A psy­chother­a­peu­tic under­stand­ing of eat­ing dis­or­ders in chil­dren and young peo­ple – Ways to release the impris­oned self. Lon­too & New York: Routledge.

Kui­h­tuneena, silmät sul­jet­tuina ulko­maail­mal­ta hän makasi sairaalasängyl­lä. Hän kieltäy­tyi ruoas­ta ja juo­mas­ta, ja vaikut­ti siltä, ettei hän huo­man­nut mitään, ei edes kehostaan noru­vaa virt­saa. Suorine tum­mine hiuksi­neen ja ovaal­in­muo­toi­sine Modigliani-kasvoineen hän muis­tut­ti posli­in­inukkea. Hän oli liikku­ma­ton yötä päivää. Kun hän jonkin ajan kulut­tua alkoi reagoi­da, hän reagoi jokaiseen hoita­jien kos­ke­tuk­seen tai sanaan kuin se olisi ollut hyt­ty­nen, joka aiheut­ti pistävää ärsy­tys­tä. Hän näyt­ti siltä kuin hän­tä elämässä kiin­ni pitävä napan­uo­ra olisi katken­nut. Hänen ole­mas­saolol­laan ei vaikut­tanut ole­van mitään emo­tion­aal­ista merkitystä.

Näil­lä sanoil­la Jeanne Mag­a­gna aloit­taa 17-vuo­ti­aan Yufan­gin hoidon kuvauk­sen. Moni voisi ajatel­la, että edel­lä kuvatun kaltaises­sa tilanteessa ole­vaa nuor­ta ei voi tai kan­na­ta alkaa hoitaa psykoter­api­al­la. Mag­a­gna ei ajat­tele niin. Hänen mielestään juuri nämä nuoret, jot­ka eivät vielä pysty sanal­lis­ta­maan tun­teitaan, tarvit­se­vat apuamme ja ymmär­rystämme kaikkein kipeim­min. Yufang on yksi niistä monista nuorista, joiden psykoter­apeut­tista hoitoa Mag­a­gna kuvaa kir­jas­saan A psy­chother­a­peu­tic under­stand­ing of eat­ing dis­or­ders in chil­dren and young peo­ple – Ways to release the impris­oned self.

Mag­a­gna on koulu­tuk­seltaan las­ten ja aikuis­ten yksilöp­sykoter­apeut­ti sekä per­heter­apeut­ti. Hän on työsken­nel­lyt vakav­ista syömishäir­iöstä kär­sivien las­ten ja nuorten kanssa vuosikym­meniä, pisim­pään Lon­toon Great Ormond Street ‑sairaalas­sa, jon­ka psykoter­apeut­tisen yksikön johta­jana hän toi­mi yli 20 vuot­ta. Hän on saanut psykoter­apeut­tisen koulu­tuk­sen­sa Tavi­s­tock-klinikalla Lon­toos­sa, ja hänen työsken­te­lyyn­sä psykoter­apeut­ti­na on vaikut­tanut vah­vasti hänen pere­htyneisyyten­sä vau­vaob­ser­vaa­tioon. Mag­a­gna on toimin­ut pitkään myös lap­si- ja nuorisop­sykoter­apeut­tien koulut­ta­jana sekä julkaissut lukuisia kir­jo­ja ja artikkelei­ta las­ten ja nuorten psykoterapiasta.

Nyt käsis­säni ole­va Mag­a­g­nan kir­ja, joka kat­taa oikeas­t­aan koko hänen elämän­työn­sä, on sisäl­löl­lis­es­ti niin run­sas ja monipuo­li­nen, että sille on vaikea tehdä oikeut­ta muu­ta­man sivun mit­taises­sa kir­jae­sit­telyssä. Se kuvaa syväl­lis­es­ti mut­ta samal­la kuitenkin suh­teel­lisen help­pota­juis­es­ti syömishäir­iöi­den psyko­ana­lyyt­tista ymmärtämistä ja nivoo tähän ymmär­ryk­seen kli­in­isiä esimerkke­jä niin, että teo­ria alkaa elää myös luk­i­jan mielessä. Vaikut­tavin­ta tässä kir­jas­sa ovatkin juuri poti­lastapauk­set, jois­sa Mag­a­gna tuo näyt­tämölle niin poti­laan kuin omankin kokemusmaailmansa.

Syömishäir­iöitä on tun­netusti mon­en­laisia, ja näkyvien oirei­den taustal­la ole­va ahdis­tus voi vai­hdel­la neu­root­tis­ta­sois­es­ta psykoot­tiseen. Mag­a­g­nan kir­ja käsit­telee syömishäir­iöitä psyko­ana­lyyt­tisen teo­ri­an ja ymmär­ryk­sen val­os­sa, samal­la hyvin käytän­nön­läheis­es­ti kli­in­istä todel­lisu­ut­ta ja hoidon moni­ammatil­lista kokon­aisu­ut­ta kuvat­en. Hän kuvaa lapsen/nuoren ja per­heen arvioin­ti­jak­soa sekä hoitoa osas­tol­la ja avo­hoi­dos­sa. Kir­jan pain­o­tus on varsinkin poti­lastapausten osalta vakav­im­mis­sa häir­iöis­sä. Mag­a­gna ottaa luk­i­jan mukaan psykoter­apiatun­neille ker­toen vuorovaiku­tuk­ses­taan poti­laiden­sa kanssa yksi­tyisko­htais­es­ti ja elävästi.

Mag­a­g­nan työsken­te­ly on pohjim­mil­taan hyvin psyko­ana­lyyt­tista. Siinä ollaan koko ajan trans­fer­enssin ja vas­ta­trans­fer­enssin tutkimisen äärel­lä, tässä ja nyt ‑vuorovaiku­tuk­ses­sa tapah­tu­vaa tavoit­ta­mas­sa. Mitä varhaisem­mas­sa koke­mus­maail­mas­sa liiku­taan, sitä kehol­lisem­paa tuo tapah­tu­mi­nen ja kokem­i­nen on. Mag­a­gna luot­taa siihen, että kaik­ki kom­mu­nikaa­tio kan­taa merk­i­tys­tä. Niin­pä yhteyt­tä puhu­mat­tomaan lapseen/nuoreen voi alkaa rak­en­taa tulk­it­se­mal­la hänen non­ver­baal­ista viestin­tään­sä: kat­seen kään­tämistä kohti tai pois, kehon asen­toa, käsien liikkeitä, kasvo­jen ilmeitä. Mag­a­gna on näi­den lasten/nuorten kanssa työsken­nel­lessään kuin hyvin herkästi virit­täy­tynyt äiti, joka havain­noi ja pyrkii tun­nista­maan vau­vansa tun­netilo­ja ja pukee niitä sit­ten sanoik­si puhel­lessaan lapselleen tätä hoi­vates­saan. Hän kohtaa nämä lapset/nuoret siel­lä, mis­sä he ovat – sil­lä kehi­tyk­sen tasol­la ja sel­l­aises­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa, mikä heille on sil­lä het­kel­lä mah­dol­lista. Mag­a­g­nan työsken­te­lyä seu­rates­sa tule­vat usein mieleen Don­ald W. Win­ni­cot­tin ajatuk­set äidin ja vau­van varhais­es­ta suh­teessaolosta (Win­ni­cott 1960) sekä Veikko Tähkän näke­myk­set poti­laan vai­h­es­pe­si­fis­es­tä kohtaamis­es­ta (Tähkä 2001). Mag­a­gna pyrkii sanoit­ta­maan lapselle/nuorelle ymmär­rystään tämän koke­muk­sista pitkälti omia vas­tatun­teitaan kuun­tele­mal­la. Hän pyrkii tavoit­ta­maan lapsen/nuoren yksilöl­listä koke­mus­maail­maa ilman, että se tieto, mitä hänelle on teo­ri­oiden ja kli­inisen koke­muk­sen kaut­ta kart­tunut, ennal­ta määrit­telisi hänen havain­to­jaan ja tulk­in­to­jaan. Nähdäk­seni Mag­a­gna pyrkii kohtaa­maan poti­laansa ”ilman muis­tia ja halua” (Bion 1967), jot­ta he voisi­vat vähitellen tul­la omak­si, yksilöl­lisek­si itsekseen.

Mag­a­g­nan perusa­ja­tus on se, että syömishäir­iö on suo­ja, jon­ka lapsi/nuori on luonut haavoit­tuvan min­uuten­sa ympärille. Mitä hau­raampi mie­len sisäi­nen rakenne on, sitä voimakkaam­paa suo­jaa tarvi­taan. Mag­a­gna kuvaa tätä suo­jaraken­nel­maa omnipo­tent­ti­na itsenä. Sen sijaan että lapsi/nuori voisi olla tarvit­se­va ja riip­pu­vainen toi­sista, hänen on täy­tynyt kehit­tää tapo­ja pitää itse itseään koos­sa. Kieltämi­nen ja omnipotenssi on tul­lut tarvit­se­vu­u­den tilalle, kon­trol­li on kor­van­nut läheisyy­den. Lapsi/nuori kokee, että hänen on pär­jät­tävä yksin, oman kaikkivoipaisuuten­sa varas­sa, kos­ka suh­teeseen uskaltau­tu­mises­sa piilee uusien pet­tymys­ten, hylkäämis­ten ja psyykkisen kivun vaara. Omnipo­tent­ti itse voi olla nuorelle elin­tärkeä suo­ja, ja sitä on syytä kun­nioit­taa. Mut­ta vaik­ka tämä suo­jaraken­nel­ma on nuorelle tarpeelli­nen ja tärkeä, siitä muo­dos­tuu samal­la myös vanki­la, joka eristää nuoren niin muista ihmi­sistä kuin omista tun­teis­taankin. Pahim­mil­laan se voi muo­dos­tua henkeä uhkaavak­si. Se voi esimerkik­si saa­da hal­lusi­naa­tion muodon ja esit­tää kuole­man vai­h­toe­htona, joka vapaut­taa kaikesta kär­simyk­ses­tä – kieltäen samal­la reali­teetin kuole­man lop­ullisu­ud­es­ta. Mag­a­gna käsit­telee kir­jas­saan myös hal­lusi­naa­tioi­ta ja itse­tuhoisu­ut­ta, joi­ta vakavi­in syömishäir­iöi­hin toisi­naan liittyy.

Mag­a­gna kuvaa pait­si yksilöp­sykoter­apeut­tista työsken­te­lyään las­ten ja nuorten kanssa, myös van­hempi­en ja per­hei­den kanssa tehtävää työtä. Hän pitää sitä erit­täin olen­naise­na osana syömishäir­iöistä kär­sivien las­ten ja nuorten hoitoa. Min­u­un yksilöp­sykoter­apeut­ti­na teki vaiku­tuk­sen se, miten Mag­a­gna työsken­telee van­hempi­en ja per­hei­den kanssa: miten herkästi ja taitavasti hän aut­taa heitä pääsemään kos­ke­tuk­si­in omien tun­tei­den­sa ja oman ”sisäisen lapsen­sa” kanssa ja tavoit­ta­maan sitä myös toi­sis­saan. Hän suh­tau­tuu yhtä suurel­la empa­tial­la niin van­hempi­in ja sis­aruk­si­in kuin hoita­maansa lapseen/nuoreenkin. Mag­a­gna pyrkii aut­ta­maan per­heitä kom­mu­nikoimaan parem­min, van­hempia ymmärtämään ja kan­nat­tele­maan lapsensa/nuorensa ahdis­tus­ta ja tun­tei­ta paremmin.

Mag­a­gna näkee pait­si per­hei­den, myös muun työryh­män kanssa tehtävän yhteistyön hyvin tärkeänä. Yksilöp­sykoter­apia yksin ei voi aut­taa vaikeasti syömishäir­iöistä lasta/nuorta riit­tävästi. Tarvi­taan lääkäriä, joka seu­raa nuoren somaat­tista voin­tia, ja tarvi­taan van­hempia tai hoita­jia, jot­ka tuke­vat nuor­ta syömään niin, että rav­it­se­musti­la kor­jaan­tuu. Yksilöp­sykoter­apia on liian hidas­ta siihen, että vaikeasti ali­ravit­tu nuori pysty­isi itse otta­maan vas­tu­un syömis­es­tään. Mag­a­gna kuvaa muun työryh­män kanssa tekemään­sä yhteistyötä etenkin Yufan­gin hoidon yhtey­dessä. Hän tapasi hoita­jia päivit­täin ja keskusteli hei­dän kanssaan Yufan­gin hoi­dos­ta, sen heis­sä herät­tämistä tun­teista ja aut­toi heitä luo­maan yhteyt­tä Yufangi­in. Kun kyseessä on näin vaikeasti oireil­e­van nuoren hoito, on selvää, että se herät­tää kaikissa nuoren kanssa tekemi­sis­sä ole­vien kesku­udessa vaikei­ta tun­tei­ta, ennen kaikkea avut­to­muut­ta. Mikäli tämän avut­to­muu­den sietämiseen ei saa riit­tävästi tukea, se voi kään­tyä negati­ivisik­si reak­tioik­si suh­teessa nuoreen. Kun van­hem­mat ja hoita­jat – ja ter­apeut­ti itse – saa­vat riit­tävästi tukea, voivat he kukin oma­l­ta osaltaan aut­taa lasta/nuorta löytämään tietä ja halua vuorovaiku­tuk­seen ja toipumiseen.

Vaikeista syömishäir­iöistä kär­sivien ihmis­ten kanssa työsken­te­ly on mon­esti hyvin koet­tel­e­vaa. Ter­apeut­ti joutuu usein pitkään kestämään jatku­vaa tor­ju­tuk­si tulemista ja suh­teen syn­nyt­tyä muun muas­sa poti­laan inten­si­ivisiä vihan ja tarvit­se­vu­u­den tun­tei­ta. Mag­a­gna pohti­ikin kir­jansa lopus­sa myös sitä, mikä oikeas­t­aan saa hänet tekemään täl­laista työtä. Mil­laisia moti­ive­ja ter­apeuteil­la itsel­lään on, kun he lähtevät hoita­maan näin varhai­sista ja vaikeista häir­iöistä kär­siviä lap­sia ja nuo­ria? Se, mitä Mag­a­gna tavoit­taa omista henkilöko­htai­sista moti­iveis­taan ja mitä hän jakaa siitä luk­i­joille, on hyvin kos­ket­tavaa. Se rohkaisee myös luk­i­jaa pohti­maan oma­l­la kohdal­laan, mikä hän­tä motivoi juuri tietyn­lais­ten poti­laiden hoita­miseen. Min­ua ilah­dut­ti tätä kir­jaa lukies­sani pait­si Mag­a­g­nan avoimuus omista ajatuk­sis­taan ja tun­teis­taan, myös hänen nöyryyten­sä. Vaik­ka hän kuvau­tuu hyvin sen­si­ti­ivisenä ja kyvykkäänä ter­apeut­ti­na, hän toteaa: “Jotkut ihmiset ovat syn­nyn­näisiä ter­apeut­te­ja, mut­ta mon­et, kuten minä, tarvit­se­vat perus­teel­lisen psykoter­api­an tai ‑ana­lyysin [pystyäk­seen tarkastele­maan omien tun­tei­den­sa tiedosta­mat­to­mia ker­rostu­mia ja niiden vaiku­tus­ta poti­laiden­sa hoitoihin].”

Mag­a­g­nan kir­jan lukem­i­nen on kuin kävisi työno­h­jauk­ses­sa hyvin viisaal­la ja empaat­tisel­la ter­apeu­ti­l­la, joka antaa oman, vuosikym­menten aikana kart­tuneen ymmär­ryk­sen­sä kol­le­gan käyt­töön. Kir­ja sopii mielestäni hyvin niin psykoter­apeu­tik­si opiskele­vien kuin jo kokenei­denkin psykoter­apeut­tien luet­tavak­si. Se voi antaa paljon myös psykolo­geille, hoita­jille ja lääkäreille, jot­ka työssään kohtaa­vat syömishäir­iöistä kär­siviä lap­sia ja nuo­ria. Nähdäk­seni kir­jan antia voi mon­elta osin hyö­dyn­tää myös aikuis­ten poti­laiden hoi­dos­sa, kos­ka käsiteltävät ilmiöt eivät kat­so kro­nol­o­gista ikää. Kir­jaa voi siis hyvin suositel­la kaikille, jot­ka ovat kiin­nos­tunei­ta syven­tämään ymmär­rystään syömishäir­iöistä – ja ylipäätään ihmis­mie­len varhai­sista ker­rostu­mista ja varhaisen itsey­den tavoit­tamis­es­ta inhimil­lisessä vuorovaikutuksessa.

Tätä tek­stiä kir­joit­taes­sani etsin Mag­a­g­nas­ta lisää tietoa ja löysin tieni sivus­tolle mindinmind.org.uk, jos­sa Mag­a­g­naa haas­tatel­laan osana “Lega­cy inter­views” ‑sar­jaa (O´Rourke 2022), yht­enä lap­sip­sykoter­api­an uranu­ur­ta­jista. Haas­tat­telun lopus­sa häneltä kysytään, mis­tä hänet tul­laan muis­ta­maan. Mag­a­gna miet­tii het­ken ja vas­taa sit­ten: “En usko, että mitkään ajatuk­seni ovat alun perin omi­ani. Arve­len niiden tulleen Her­bert Rosen­feldil­ta, Esther Bick­il­ta, John Steiner­il­ta, Anne Alvarezil­ta. Mut­ta uskon, että se, mis­tä min­ut tun­netaan, on se, että autan opiske­li­joi­ta tun­temaan, että heil­lä on rohkeut­ta tutkia poten­ti­aali­aan ter­apeut­teina, ja rohkeut­ta tutkia poti­laiden­sa kanssa. Autan heitä tutki­maan sitä, mitä he eivät tiedä, ja kestämään ei-tietämiseen liit­tyvää turhau­tu­mista.” Min­un mieleeni Mag­a­gna tulee jäämään psykoter­apeut­ti­na, joka kohtaa poti­laitaan poikkeuk­sel­lisel­la herkkyy­del­lä ja empa­tial­la, valmi­ina tutki­maan omaa mieltään, omia vas­tatun­teitaan, avoimesti ja totu­udel­lisu­u­teen pyrkien.

Tek­stis­sä ole­vat suomen­nok­set ovat kirjoittajan. 

Kir­jal­lisu­us

Bion, Wil­fred (1967). Notes on mem­o­ry and desire. Psy­cho­an­a­lyt­ic Forum, 2, 272‒273.

O´Rourke, Jane (2022). Dr. Jeanne Mag­a­gna. Haas­tat­telu. Kat­sot­tavis­sa osoit­teessa: https://mindinmind.org.uk/interviews/jeanne-magagna/

Tähkä, Veikko (2001). Mie­len rak­en­tu­mi­nen ja psyko­ana­lyyt­ti­nen hoit­a­mi­nen. Helsin­ki: WSOY.

Win­ni­cott, Don­ald W. (1960). The the­o­ry of the par­ent-infant rela­tion­ship. Teok­ses­sa The mat­u­ra­tional process­es and the facil­i­tat­ing envi­ron­ment, 37‒55. Lon­too: Hog­a­rth Press.