Valitse vuosi:
2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Janne Kurki: Rajatilaisten vanhempien lapset

Johdan­to

Las­ten- ja nuorisop­syki­a­trisen hoidon yksi tavalli­nen poti­las­ryh­mä ovat rajati­lais­ten van­hempi­en lapset, vaik­ka heitä ei koskaan sil­lä nimel­lä kut­su­takaan. Tyyp­il­lisiä ICD-10-diag­noose­ja heille ovat F93.9/F93.89, F32.1, F40.0, F40.1, F41.0 ja F41.1, mut­ta diag­noosit ovat tässä sekun­daarisia välineitä palvelu­jär­jestelmässä toim­imista varten. Lääke­listal­la heil­lä on tyyp­il­lis­es­ti flu­ok­seti­inia (esim. Seronil), ser­trali­inia (esim. Zoloft), ven­lafak­si­inia (esim. Efex­or), keti­api­inia (esim. Ketipinor), risperi­do­nia (esim. Risperdal), arip­iprat­so­lia (esim. Abil­i­fy), pro­pra­nolo­lia (Pro­pral), mela­toni­inia ja hydroksit­si­inia (Atarax). Tyyp­il­listä on myös hoidon pirstou­tu­mi­nen, eikä tämä johdu vain palvelu­jär­jestelmästä, vaik­ka palvelu­jär­jestelmä ei yleen­sä lainkaan inte­groi hoitoa.

Jo vuosikym­meniä lapsen psykopa­tolo­gian ymmärtämi­nen van­hem­man psykopa­tolo­gian kaut­ta on ollut pan­nas­sa. Ajatel­laan, että kyse on perus­teet­tomas­ta epäti­eteel­lis­es­tä van­hempi­en syyl­listämis­es­tä. Etenkin biop­syki­a­tria, ratkaisukeskeinen yksilö- ja per­heter­apia sekä kog­ni­ti­ivi­nen käyt­täy­tymis­ter­apia ovat man­an­neet lapsen oirei­den ymmärtämisen van­hem­man psykol­o­gis­ten rak­en­tei­den kaut­ta men­neisyy­teen, jonne täl­laisen ajat­telun toiv­otaan uno­htu­van. Tämän seu­rauk­se­na meil­lä on lap­sia, jot­ka eivät ymmär­rä itseään; van­hempia, jot­ka eivät ymmär­rä lap­si­aan; kli­inikoi­ta, jot­ka eivät ymmär­rä poti­laitaan ja hoito­tu­lok­sia, joista voisi luul­la, että ehkä olisi parem­pi jät­tää jopa hoita­mat­ta (pri­mum non nocere).

Uskaltaudun nyt kuitenkin otta­maan tämän aihealueen esi­in, ensisi­jais­es­ti itseäni varten, mut­ta toki min­ua ilah­dut­taa, jos joku toinenkin kokee saa­neen­sa joitain oival­luk­sia tästä kir­joituk­ses­ta. Pyrin ensin määrit­telemään tarkem­min, mitä tarkoi­tan ter­mil­lä rajati­lainen tässä kir­joituk­ses­sa, sil­lä ter­mil­lä on pitkä his­to­ria, ja sitä käytetään het­ero­geeni­sis­sä tilanteis­sa het­ero­geeni­sistä ilmiöistä. Ter­min määrit­te­lyn jäl­keen kuvaan, miten van­hem­man rajati­lainen psykopa­tolo­gia vaikut­taa lapsen mie­len kehi­tyk­seen, sanoit­ta­mal­la niitä ilmiöitä, jot­ka liit­tyvät rajati­laisu­u­teen. Lopuk­si pyrin hah­mot­tele­maan jonkin­laisia suun­tavi­ivo­ja hoidolle, sil­lä lapsen tila on kyl­lä hoidet­tavis­sa, vaik­ka nykyjär­jestelmä ja ‑ajat­telu tekevätkin siitä vaikeaa. Yllä maini­tu­il­la lääkkeil­lä ja niiden eri­laisil­la kom­bi­naa­tioil­la paran­nus­ta ei kuitenkaan tule.

Rajati­la

Rajati­lal­la tarkoi­tan tässä tilaa psykoosin ja täysin real­is­tisen iden­ti­teetin välil­lä. Tietyssä mielessä olemme kaik­ki rajati­laisia, sil­lä kukaan ei ole pystynyt rak­en­ta­maan täysin real­is­tista iden­ti­teet­tiä eikä psykoot­tisinkaan ihmi­nen ole koko ajan 100-pros­ent­tis­es­ti psykoot­ti­nen. Ajan, paikan ja tilantei­den mukaan seilaamme kaik­ki rajati­ladi­men­si­ol­la. Psyki­a­tri­nen ja psykoter­apeut­ti­nen eetos puoltaa kuitenkin real­is­tisen iden­ti­teetin muo­dos­tus­ta: ajat­telemme lähtöko­htais­es­ti, että on parem­pi olla reali­teeteis­sa kuin psykoot­ti­nen. Tätä nor­mati­ivista suh­tau­tu­mista perustelemme taval­lis­es­ti sil­lä, että mitä psykoot­tisem­paan ja siten ei-real­is­tisem­paan suun­taan iden­ti­teet­ti rak­en­tuu, sitä suurem­pia kär­simyk­siä on tule­vaisu­udessa luvas­sa. Real­is­tisen iden­ti­teetin muo­dos­tus tuo sekin kär­simys­tä mukanaan, mut­ta asteit­taista, parem­min siedet­tävis­sä ja siten psykol­o­gis­es­ti käsiteltävis­sä ole­vaa kär­simys­tä. Kyse on siitä, että real­isti­nen iden­ti­teet­ti mah­dol­lis­taa kär­simyk­sen ja sen syi­den (kuole­ma, sairaus, pahu­us jne.) inte­groin­nin osak­si iden­ti­teet­tiä ja maailmankuvaa.

Ter­mi rajati­lainen on siis syytä ymmärtää tässä dimen­sion­aalis­es­ti. Rajati­lainen van­hempi ei ole psykoot­ti­nen, eli hänen toim­intansa on siinä määrin real­is­tista, että hänen annetaan hoitaa las­taan, eikä las­ta ote­ta häneltä pois yhteiskun­nan toimes­ta. Näin rajati­lainen van­hempi muo­dostaa sen ensisi­jaisen psykososi­aalisen ympäristön, jos­sa lap­si kas­vaa ja kehit­tyy. Lapsen psyyke kehit­tyy siis käytän­nössä aina enem­män tai vähem­män rajati­laises­sa ympäristössä.

Rajati­laiselle ihmiselle on tun­nu­so­maista, ettei hän ymmär­rä itseään. Hänen voi olla vaikea tun­nistaa tun­teitaan ja ajatuk­si­aan, ja eri­tyisen vaikea hänen on tun­nistaa tun­tei­den­sa ja aja­tusten­sa syitä. Sub­jek­ti­iviset syy-seu­raus­suh­teet ovat hänelle vaikei­ta. Hän ei tiedä, mik­si hänestä tun­tuu pahal­ta. Voi olla, ettei hän­tä oikein edes ahdista, vaan hänen selkän­sä tai vat­sansa on kipeä, hänel­lä on pään­särkyä tai väsymys­tä tai huimaus­ta. Jokin hän­tä kiusaa ja vaivaa, mut­ta mikä, sitä hän ei osaa sanoa edes itselleen.

Rajati­laisen sub­jek­tin onnek­si ja kohtalok­si maail­ma tar­joaa aina sopi­vasti pro­jek­tiopin­taa pahan olon ja kär­simyk­sen syyk­si. Ulko­maail­mas­ta on help­po löytää syy oma­lle pahalle ololle. Näin rajati­lais­es­ta sub­jek­tista kehit­tyy taita­va ulko­maail­man epäko­h­tien bon­gaa­ja: maail­mas­sa on niin moni asia huonos­ti, ja ihmiset toimi­vat jatku­vasti niin huonos­ti, että on ihme, että kukaan selviää päivääkään tulemat­ta pähkähul­luk­si. Näin muo­dos­tuu voimakas jän­nite sen välil­lä, miten sub­jek­ti kokee asioiden ole­van, ja sen välil­lä, miten asioiden pitäisi sub­jek­tin mielestä olla. Kitkas­ta olemisen ja pitäisi-ollan välil­lä tulee rajati­laisen sub­jek­tin päivit­täistä ole­mas­saoloa kuor­mit­ta­va sub­jek­tik­si tulemisen tila. Hän on jatku­vasti tyy­tymätön, pet­tynyt, ahdis­tunut, väsynyt. Hän oppii artiku­loimaan lukuisia uusia ulkoisia syitä oma­lle pahalle ololleen. On kuin koko maail­ma olisi kään­tynyt hän­tä vastaan.

Lap­si

Ratkai­se­va muu­tos tapah­tuu, kun tähän rajati­laisen sub­jek­tin kär­simyk­sen täyteiseen maail­maan syn­tyy lap­si. Lap­si on uuden alku, lupaus parem­mas­ta. Rajati­lainen van­hempi saa lapsen liit­to­laisek­si maail­man pahu­ut­ta vas­taan. Yhdessä me selviämme, van­hempi kokee.

Rajati­laisen van­hem­man ja lapsen väli­nen duaa­li­nen suhde toimi­ikin usein varsin hyvin, jos siihen ei tule häir­iötek­i­jöitä, esimerkik­si ”koli­ikkia” tai toista van­hempaa. Tri­adis­en suh­teen rak­en­t­a­mi­nen, ylläpitämi­nen ja vaal­im­i­nen on rajati­laiselle van­hem­malle vaikeaa. Toinen van­hempi pitää maitop­ul­loa väärässä asen­nos­sa, hei­jaa las­ta liian nopeasti, lait­taa vaipan väärin tai puhuu asioi­ta, joi­ta las­ten kuullen ei saa puhua. Lap­si tar­joaa rajati­laiselle van­hem­malle sen puut­tuvan palan, jota hän on etsinyt koko ikän­sä. Kol­mas on särö tuo­hon onnen tilaan, häir­iötek­i­jä, joka on syytä elim­i­noi­da. Tämä johtaa jatku­vaan ten­denssi­in vier­aan­nut­taa lap­si kolmannesta.

Rajati­laisen van­hem­man lap­si on rajati­laiselle van­hem­malle lupaus siitä täyt­tymyk­ses­tä, siitä kokon­aise­na olemis­es­ta, jota hän on etsinyt koko ikän­sä. Tämä johtaa lapsen kohtu­ut­tomaan ide­al­isoin­ti­in – ja synkkinä het­k­inä lapsen täy­del­liseen mitätöin­ti­in. Sik­si rajati­laisen van­hem­man on pakko pitää lap­si hyvin lähel­lä, suo­jas­sa maail­man kon­t­a­m­i­naa­tioil­ta. Tämä johtaa pahim­mil­laan lapsen ikä­toverisuhtei­den, har­ras­tusten ja jopa koulunkäyn­nin estymiseen. Toinen van­hempi karkote­taan yleen­sä taval­la tai toisel­la pois lapsen elämästä. Lapsen ja hänen sis­arusten­sa välille syn­tyy taas rajati­laisen van­hem­man kat­seil­ta piilos­sa käytävä kamp­pailu rajati­laisen van­hem­man huomios­ta ja rakkaud­es­ta. Pahim­mil­laan sis­aruskamp­pailu johtaa väki­val­taisi­in purkauk­si­in kaikkien silmien edessä.

Vier­aan­nut­ta­mi­nen

Todel­lisu­us ilme­nee meille tri­adis­sa. Metaforis­es­ti tätä voisi ver­ra­ta val­on ilmen­e­miseen meille monien eri aal­lon­pitu­u­den omaavien säteilyaal­to­jen kimp­puna pris­man kaut­ta: pris­ma avaa meille val­on, saa sen ilmen­emään omas­sa sisäisessä moni­jakoisu­udessaan. Samankaltais­es­ti tri­a­di avaa meille todel­lisu­u­den moni­u­lot­teise­na tapah­tu­masar­jo­jen kimp­puna, pros­essien mon­i­naisuute­na. Duaalises­sa suh­teessa ole­vat makaa­vat itses­tään­selvyy­den mykkyy­dessä, jol­loin suh­teemme todel­lisu­u­teen jää implisi­it­tisek­si, ilmen­emät­tömäk­si. Psykol­o­gis­es­ti tämä johtaa siihen, että duaalises­sa suh­teessa todel­lisu­us jää men­tal­isoimat­ta. Duaalises­sa suh­teessa todel­lisu­us jät­tää mei­hin men­tal­isoimat­toman jälken­sä, jol­loin meis­sä on jotain, mitä emme miel­lä itseksemme.

Kol­man­nen pois­sulkem­i­nen johtaa väistämät­tä siihen, että lapsen on mah­do­ton­ta muo­dostaa kovin real­is­tista iden­ti­teet­tiä ja maail­manku­vaa itselleen. Tämä on yksi yleinen olo­suhde niin san­otun false self­in muo­dos­tu­misen taustal­la. Rajati­lainen van­hempi sul­kee pois toisen van­hem­man kol­man­te­na. Tämä voi tapah­tua ja usein tapah­tuukin monel­la eri taval­la ja tasol­la, joista osa on lapsen psykol­o­gisen kehi­tyk­sen kannal­ta vahin­gol­lisem­pia kuin toiset tavat.

Kun kol­man­nen pois­sulkem­i­nen tapah­tuu eksplisi­it­tisenä suo­raan ver­bal­isoitu­na toisen van­hem­man mitätöintinä, panet­telu­na, syyt­tämisenä jne., tämä on lapsen tule­vaisu­u­den kannal­ta siinä mielessä helpoiten myöhem­min käsiteltävis­sä – mikä ei tarkoi­ta, että se olisi hel­posti käsiteltävis­sä – että jos lap­si ymmärtää puhet­ta, hänelle voi jäädä siitä joitain men­tal­isoitavis­sa ole­via muis­ti­jälk­iä. Hän saat­taa siis esimerkik­si muis­taa äidin puhuneen isästä pahasti tai isän syyt­täneen äitiä jostain. Täl­löin vier­aan­nut­ta­mi­nen tapah­tuu ikään kuin lapsen kasvo­jen edessä, avoimesti, mikä tar­joaa lapselle mah­dol­lisu­u­den men­tal­isoi­da asi­aan liit­tyvät pros­es­sit parem­min, kun men­tal­isoin­nille on jo valmi­ik­si men­tal­isoitu tart­tumap­in­ta, jolle rakentaa.

Vaikeam­paa vier­aan­nut­tamisen men­tal­isoin­ti on lapselle sil­loin, kun se tapah­tuu ”sivistyneesti” hil­jaisu­udessa, esimerkik­si ole­tuksi­na. Vier­aan­nut­ta­va van­hempi saat­taa esimerkik­si tode­ta: ”Sin­un kan­nat­taa uno­htaa kaik­ki, mitä on tapah­tunut isäsi ja sin­un välil­lä, ja antaa hänelle uusi mah­dol­lisu­us.” Tämä imp­likoi sen, että jotain sanoinku­vaam­a­ton­ta, jotain peru­ut­tam­a­ton­ta, jotain lähtöko­htais­es­ti pahaa on tapah­tunut ja että isä, kol­mas, on lähtöko­htais­es­ti syylli­nen ja pahan lähde, mut­ta me kak­si, me hyväsy­dämiset ja hyvää tarkoit­ta­vat ihmiset, minä ja sinä, halu­amme antaa hänelle vielä yhden mah­dol­lisu­u­den. Täl­löin äiti halu­aa lapselleen ”kaikkea hyvää”, että hänel­lä ”olisi isä”, kehys­täen isän samal­la pahak­si, uhkaavak­si kol­man­nek­si. Kun isä on kehys­tet­ty pahak­si, on lop­ul­ta aivan sama, mitä isä tekee, sil­lä aina hän tar­joaa kuitenkin hyvin toimi­van pro­jisoin­tip­in­nan lapsen kaikille epämiel­lyt­täville tun­te­muk­sille. Tämä eksplisi­it­tis­es­ti sanoit­ta­mat­tomien ole­tusten avaru­us piilote­taan vier­aan­nut­ta­van van­hem­man kau­ni­in sielun posi­tion taakse: kau­nis sielu tulee esi­in kaiken tur­van ja hyvän läh­teenä, joka pyrkii suo­jaa­maan avu­ton­ta las­ta maail­man pahu­udelta. Lapsel­la ja vier­aan­nut­taval­la van­hem­mal­la on hyvä olla, kun he ovat kahdestaan eikä kol­mas häir­itse heitä. Tämä illu­u­sio rak­en­taa lop­ut­toman kär­simyk­sen ansan.

Yhtä lail­la non-ver­baa­li­nen vier­aan­nut­ta­mi­nen muo­dostaa erit­täin vaikean lähtöko­hdan men­tal­isoin­nille: vier­aan­nut­ta­mi­nen eleil­lä, äänen­pain­ol­la ja ‑sävy­il­lä, tekemis­ten ja tekemät­tä jät­tämis­ten kaut­ta on sil­lä taval­la salakavalaa, ettei lapselle jää niistä kuin sanoit­tam­a­ton sub­jek­ti­ivi­nen epäi­ly. Lapsen on mah­do­ton­ta jälkikä­teen varmis­taa mitenkään, tapah­tuiko mitään vier­aan­nut­tamista vai ei, vai oliko kol­mas osa­puoli yksinker­tais­es­ti sanoinku­vaa­mat­toman paha ja huono. Ja eleitä, äänen­pain­oa ja ‑sävyjä, tekemisiä ja tekemät­tä jät­tämisiä me ihmiset käytämme jatku­vasti, halusim­mepa tai emme. Niin­pä rajati­laisen van­hem­man suhde kol­man­teen välit­tyy lapselle väistämät­tä, sanoipa hän kol­mannes­ta mitään tai ei. Tässä mielessä van­hem­man ”epäasialli­nenkin” ver­bal­isoin­ti suh­teestaan kol­man­teen voi olla parem­pi kuin sen sanoit­tam­a­ton, implisi­it­ti­nen siirtämi­nen lapseen: voi hyvin olla parem­pi, että rajati­lainen van­hempi kut­suu toista van­hempaa ”kusipääk­si”, jol­loin van­hem­man kiel­teinen suhde toiseen van­hempaan ver­bal­isoituu, kuin että hän vain suh­tau­tuu toiseen ”kusipäänä” ilman mitään sanoi­tus­ta. Ver­bal­isoidus­sa ”kusipäisyy­dessä” on jokin tri­adi­nen tart­tumap­in­ta lapsen iden­ti­teetin rak­en­tamiselle, kun taas ei-ver­baalises­sa ”kusipäisyy­dessä” toisen van­hem­man huo­nous annetaan lapselle mykkänä itses­tään­selvyytenä, jon­ka ver­bal­isoin­ti vuosien jäl­keen on erit­täin vaikeaa, jos ei mahdotonta.

Psykoter­apeut­tien ja psyki­a­trien kannal­ta kaik­ki vier­aan­nut­ta­mi­nen on val­ta­va työl­listäjä, ja lääke­te­ol­lisu­udelle se tar­joaa jatku­vasti uusia ja uusia psyyken­lääk­i­tyk­sen kulut­ta­jia. Vier­aan­nut­ta­mi­nen rak­en­taa lapseen vah­van alus­tan jatkaa rajati­laista vuorovaiku­tus­ta tule­vis­sa merk­i­tyk­sel­li­sis­sä ihmis­suhteis­saan. Kär­simys lev­iää ja siir­tyy sukupolvelta ja sukupuolelta toiselle. Psyyken­lääkkei­den lisäk­si päi­h­teet tar­joa­vat tur­ru­tus­ta tältä kär­simyk­seltä. Implisi­it­ti­nen kär­simys hal­lit­see, ja sen vai­men­tamiseen käytetään mil­jarde­ja euro­ja huonoin tuloksin. Psykoter­api­an pelk­istymi­nen kog­ni­ti­ivisek­si ongel­man­ratkaisu­jumpak­si vahvis­taa tätä ten­denssiä. Val­ta­va määrä kykyä työsken­nel­lä ja rakas­taa katoaa aikaan. Ain­oa tapa saa­da oikeasti aikaan mitään kor­jaavaa on sub­jek­ti­ivisen koke­muk­sen pitkäjän­teinen sanoit­ta­mi­nen ja tuon koke­muk­sen syi­den ymmärtämi­nen niin pitkään, että sub­jek­ti saa ymmär­ryk­sen itses­tään ruumi­il­lis­tet­tua käytän­nön elämässään.

Usein vier­aan­nut­tamista lujite­taan nar­raa­ti­ol­la, joka narut­taa lapsen usko­maan, että hänen vuosia jatku­van kär­simyk­sen­sä syy on kol­man­nen pahu­us. Vier­aan­nut­ta­va van­hempi etsii lapselleen trau­mat­er­api­aa, silmän­li­iketer­api­aa tai muu­ta ratkaisua kol­man­nen pahu­u­den aiheut­ta­maan huonoon oloon. Tarkoituk­seni ei ole tässä mitätöidä trau­mo­jen merk­i­tys­tä, mut­ta trau­man käsit­teen kaikkiselit­tävyys on haitak­si kaikille, niin poti­laille, hei­dän van­hem­milleen kuin kli­inikoillekin. Otta­mal­la annet­tuna seli­tyk­sen kol­mannes­ta pahantek­i­jänä, joka on kär­simyk­sen syy, kli­inikko (lääkäri, psykolo­gi, psykoter­apeut­ti) vahvis­taa tah­tomat­taankin nar­raa­tio­ta, joka estää paran­tu­mista. Tämä ei tarkoi­ta sitä, etteikö kli­inikko saisi ottaa kan­taa: las­ten- ja nuorisop­syki­a­tri­as­sa kli­inikko joutuu väistämät­tä tilanteisi­in, jois­sa kan­taaot­ta­mat­to­muus olisi epäeet­tistä. Sen sijaan tämä tarkoit­taa sitä, että kan­nan otta­mi­nen sisältää aina riskin ja että ennem­min tai myöhem­min poti­las ja kli­inikko mak­sa­vat kan­nan ottamis­es­ta jotain hin­taa. Kan­nat­taa siis aina miet­tiä kan­taa ottaes­saan, kuin­ka suuren koron kukin joutuu kan­nan­oto­s­ta mak­samaan. Rajati­lais­ten van­hempi­en maail­mas­sa seu­rauk­set jostain saat­ta­vat kas­vaa pien­estä lumi­pal­losta täys­tuhon aiheut­tavak­si lumivyöryksi.

Vier­aan­nut­tamisen seu­rauk­set lapselle ovat ilmeiset: hänen on vaikea toimia omana itsenään tri­a­di­sis­sa suhde­v­erkois­sa, joista yhteiskun­ta muo­dos­tuu. Pitääk­seen yllä toim­intakykyään hänelle muo­dos­tuu omaan his­to­ri­aan juur­tu­vas­ta sub­jek­tista erotet­tu arkimin­u­us, jota vaivaa ont­to ahdis­tus (kos­ka se on dis­so­sioitu koke­muk­sel­lis­es­ta, his­to­ri­aan juur­tu­vas­ta sub­jek­tiud­es­ta). Tämän arkimin­u­u­den varas­sa hänen toimii, kuten hän olet­taa, että hänen pitää toimia. Tämän arkimin­u­u­den toim­intakykyä ryt­mit­tävät jak­sot­taiset ahdis­tus- ja masen­nuskaudet, jol­loin sub­jek­tin his­to­ri­aan juur­tu­va koke­mus vaatii huomio­ta. Näin konkreti­soituu uudessa sukupolves­sa yllä esitel­ty jatku­va kit­ka sen välil­lä, miten sub­jek­ti kokee, että asioiden pitäisi olla, ja miten sub­jek­ti kokee, että asi­at ovat. Rajati­lainen kär­simys siir­tyy sukupolvelta toiselle vier­aan­nut­tamisen kautta.

Split­ti

Rajati­laisen perus­de­fenssi on split­ti. Split­te­jä on eri­laisia, ja ne voidaan ymmärtää inte­groivan psykol­o­gisen työsken­te­lyn puut­teek­si. Toisin sanoen split­te­jä syn­tyy aina, kun yksilön psykologi­nen työsken­te­ly ei ole riit­tävää koe­tun jäsen­tämiseen ja men­tal­isoin­ti­in. Tästä seu­raa psykol­o­gisen inte­groin­nin puute. Spli­tit ovat mie­len integroitumattomuutta.

Spli­tit vaikut­ta­vat oleel­lis­es­ti ihmisen iden­ti­teetin ja per­soon­al­lisu­u­den kehi­tyk­seen. Esimerkik­si eri­laiset per­soon­al­lisu­ushäir­iöt ovat käytän­nössä fenom­e­nol­o­gisia kuvauk­sia siitä, miten eri­laiset split­ti­rak­en­teet vaikut­ta­vat ihmisen vuorovaiku­tuk­seen: estynyt per­soona vält­tää vuorovaiku­tuk­ses­saan sel­l­aista, joka voisi tuo­da hänen mieleen­sä asioi­ta, joi­ta hän ei ole inte­groin­ut; vaa­ti­va per­soon­al­lisu­us ylläpitää inte­groi­tu­mat­to­muut­ta vaa­tivu­udel­laan pitäen inte­groi­tu­mat­ta­mat asi­at vaa­tivu­u­den säätelemän uni­ver­sum­in ulkop­uolel­la; epä­vakaa per­soon­aa siir­tyy inte­groi­tu­mat­tomista tiloista toisi­in, ja kun siir­tymät eivät onnis­tu suju­vasti, hyökkää hän itsen­sä ja muiden kimp­pu­un psykol­o­gis­es­ti tai/ja fyy­sis­es­ti jne. Kaiken ytimessä on psykol­o­gisen työn puute, ja split­ti­rak­en­teet ovat seu­raus­ta tuos­ta puutteesta.

Psykologi­nen työ luo inte­graa­tio­ta. Inte­graa­tio luo ennakoitavu­ut­ta. Ennakoitavu­us luo tur­val­lisu­ut­ta itselle ja toisille. Split­ti luo ja ylläpitää dis­in­te­graa­tio­ta. Dis­in­te­graa­tio johtaa arvaa­mat­to­muu­teen. Arvaa­mat­to­muus tarkoit­taa tur­vat­to­muut­ta itselle ja toisille. Lau­maeläim­inä me toivomme toisil­ta ja itseltämme ennakoitavu­ut­ta; lau­ma eristää arvaa­mat­tomat yksilöt tur­vatak­seen lau­man ole­mas­saolon. Näin split­ti iskee lau­maan kuu­lu­misen ytimeen, ja johtaa ajan mit­taan yksinäisyyteen.

Spli­tistä luop­umis­es­ta mak­se­taan kuitenkin aina hin­tansa: mus­tavalkoinen muut­tuu har­maak­si, päi­hdyt­tävä hyvä olo arkisek­si huolek­si. Split­tiä ylläpitää se, että se mah­dol­lis­taa ikävien asioiden erot­tamisen tiloista, joiden sub­jek­ti ei tah­do kon­t­a­minoitu­van reali­teeteil­la. Split­ti ylläpitää jotain, mis­tä ei tah­dot­taisi luop­ua. Siten split­ti on lähtöko­htais­es­ti regres­si­ivi­nen psyyken raken­nel­ma. Split­ti ylläpitää jotain lapseno­maista suhdet­ta johonkin, eikä ajan ham­paan halu­ta ulot­tuvan tuo­hon suh­teeseen. Tyyp­il­listä on se, että split­ti ylläpitää lapseno­maista suhdet­ta vier­aan­nut­tavaan van­hempaan. Tämä puolestaan toimii vier­aan­nut­ta­jan tiedosta­mat­tomana moti­vaa­tiona ylläpitää lapsen­sa split­tiä. Split­ti­in kajoami­nen onkin kuin sodan aloit­tamista kahdel­la rin­ta­mal­la samanaikaises­ti: splitin kyseenalais­ta­ja saa niskaansa pait­si split­taa­van lapsen, myös vier­aan­nut­ta­van van­hem­man vihan. Per­heter­apeut­ti­sis­sa per­in­teis­sä on puhut­tu trau­maori­en­toituneesta sys­teemistä, toisin sanoen sys­teemistä, joka ikään kuin ottaa apua vas­taan mut­ta vas­tus­taa kynsin ja ham­pain kaikkea muu­tos­ta, kos­ka kokee kaiken muu­tok­sen trau­maat­tise­na. Tässä mielessä vier­aan­nut­ta­van van­hem­man ja vier­aan­nute­tun lapsen muo­dosta­ma duaa­li­nen pari on trau­maori­en­toitunut sys­tee­mi par excel­lence, ja ”trau­maori­en­taa­tio” nimeää split­ti­rak­en­teen toim­intaa systeemitasolla.

Pahan ulkois­t­a­mi­nen ja eristäminen

Sym­bo­l­ifunk­tion – ihmiseläi­men äärim­mäisen kol­man­nen – yksi keskeisiä funk­tioi­ta on aut­taa ihmistä jäsen­tämään todel­lisu­ut­ta, jos­sa hän elää, sekä sisäistä että ulkoista todel­lisu­ut­ta. Todel­lisu­u­den moni­u­lot­teisu­ut­ta ei pysty jäsen­tämään duaalises­sa suh­teessa, joka on diko­tomi­nen: kyl­lä – ei, tääl­lä – pois­sa, rakas­taa – vihaa. Tämä näkyy rajati­laisen henkilön mus­tavalkoisuute­na, mikä tekee hänestä sosi­aalis­es­ti usein varsin rasittavan.

Kos­ka todel­lisu­u­den moni­u­lot­teisu­u­den – joka mus­tavalkois­es­ta arvioi­jas­ta vaikut­taa har­maudelta – jäsen­tämi­nen on sym­bo­l­ifunk­tio­ta hyl­jek­sivälle niin vaikeaa, johtaa tämä jatku­vaan sisäsyn­tyiseen tarpeeseen ulkois­taa pahu­us, tai joidenkin kohdal­la ulkois­taa hyvyys (jälkim­mäisen johtaes­sa väistämät­tä vaikeaan krooniseen itse­tuhoisu­u­teen). Taval­lisem­paa on pahu­u­den ulkois­t­a­mi­nen. Sitä tapah­tuu monil­la tasoil­la ja eri­laisil­la kestoil­la. Kyse voi olla lyhy­istä muu­ta­man min­uutin tapah­tu­mista, tai vuosia kestävistä rak­en­teista, jot­ka luo­vat tietyn­laista psykol­o­gista vakau­tu­mista – tosin sil­lä hin­nal­la, että inte­graa­tio ainakin siltä osin estyy täysin.

Esimerkik­si jos rajati­lainen ihmi­nen kokee epä­var­muut­ta ja epämiel­lyt­tävää oloa, hän saat­taa saa­da seuras­saan ole­van toisen henkilön hätään­tymään ja itkemään, ja sit­ten hän lohdut­taa tätä. Näin hän saa nopeasti ulkois­tet­tua epä­var­muuten­sa ja epämiel­lyt­tävän olon­sa toiseen ja samal­la hoidet­tua tätä epä­var­muut­ta ja epämiel­lyt­tävää oloa vaikka­pa halaa­mal­la henkilöä, jon­ka hän itse sai itkemään. Jälkikä­teen hän muis­taa ja uskoo jonkin kol­man­nen aiheut­ta­neen seuras­saan olleen henkilön itkun ja itse puo­lus­ta­neen­sa ja lohdut­ta­neen­sa tätä kol­mat­ta tuo­ta pahaa kol­mat­ta vas­taan. Tätä tapah­tuu esimerkik­si sekä nuorten porukois­sa että van­hem­man ja lapsen välillä.

Kos­ka rajati­laisel­la ihmisel­lä on usein paha olla, hänel­lä on jatku­va tarve aiheut­taa täl­laisia mikroulkois­tuk­sia, mis­tä taas seu­raa se, että hänen kanssaan on psykol­o­gis­es­ti raskas olla. Aikuisu­udessa tämä johtaa hel­posti rajati­laisen yksilön sosi­aaliseen yksinäisyy­teen, johon rajati­lainen yksilö voi vas­ta­ta joko 1) hakeu­tu­mal­la uusi­in ja uusi­in suhteisi­in, jot­ka hän itse katkaisee usein ennen kuin toinen ehtii ne katkaista, jol­loin hänel­lä itsel­lään säi­lyy toim­i­ju­us suhtei­den katkeamises­sa ja jol­loin hänel­lä itsel­lään on taipumus­ta mitätöidä jälkikä­teen katken­neil­la suhteil­la ollut­ta merk­i­tys­tä hänelle itselleen tai 2) eristäy­tymäl­lä merk­i­tyk­sel­li­sistä ihmis­suhteista, jol­loin hän usein mitätöi etukä­teen poten­ti­aal­is­ten suhtei­den merk­i­tys­tä itselleen. Pahan ulkois­t­a­mi­nen johtaa rajati­laisen yksilön itsen­sä yksinäisyyteen.

Pitkäaikaiset pahan ulkois­tamiset sen sijaan vakaut­ta­vat, tai ehkä pikem­minkin kivet­tävät, rajati­laisen yksilön iden­ti­teet­tiä estäen inte­graa­tio­ta pitkäl­läkään juok­sul­la. Useim­miten paha ulkois­te­taan johonkin tai joi­hinkin henkilöi­hin. Usein se on henkilö, joka on yrit­tänyt tuo­da tri­adis­u­ut­ta rajati­laisen elämään, esimerkik­si toinen huolta­ja. Täl­laiselle rajati­laiselle rak­en­teelle rak­en­tu­vat myös mon­et yhteiskun­nal­lis­es­ti merkit­tävät ilmiöt: ”ääri­oikeis­to” ulkois­taa pahu­u­den ”maa­han­muut­ta­ji­in” ja ”ulko­maalaisi­in”, ja ”epä­sosi­aaliset” henkilöt ulkois­ta­vat pahu­u­den ”poli­isi­in”. Epä­sosi­aa­li­nen henkilö saat­taa esimerkik­si ker­toa silmät kirkkaina, että poli­isi otti hänet mon­ek­si viikok­si tutk­in­ta­vankeu­teen vain kiusa­tak­seen häntä.

Joskus paha ulkois­te­taan elot­tomaan objek­ti­in. Sil­loin tuo elo­ton objek­ti täy­tyy usein eristää hyvin konkreet­tisel­la tasol­la ja säi­lyt­tää eris­te­tyssä tilas­sa, jot­ta se toimit­taisi hyvin sille annet­tua psykol­o­gista funk­tio­ta. Jos kyseinen elo­ton objek­ti taval­la tai toisel­la vapau­tuu eristyk­ses­tä, se ei enää toi­mi pahu­u­den sijoi­tu­s­paikkana, ja poti­laan on etsit­tävä uusi sijoi­tu­s­paik­ka pahu­udelle – mikä näkyy hänen psykol­o­gisen vointin­sa väli­aikaise­na heikken­e­misenä, kunnes hän löytää pahu­udelle uuden sijoituspaikan.

Jos pahan ulkois­t­a­mi­nen kohdis­tuu henkilöön tai henkilöryh­mään, myös nämä pitää eristää pahan pitämisek­si pois­sa. Jos pahan ulkois­t­a­mi­nen kohdis­tuu toiseen huolta­jaan, tämä johtaa käytän­nössä siihen, ettei toinen van­hem­mista pysty enää toim­i­maan huolta­jana varsinkaan, jos rajati­laisen henkilön muu sosi­aa­li­nen ympäristö vahvis­taa ulkois­tamista, kuten taval­lis­es­ti tapah­tuu. Usein myös ter­vey­den­huol­lon henkilöstön näkee toimi­van täl­laisen pahan ulkois­tamisen vahvis­ta­jana. Näis­sä tilanteis­sa puhutaan taval­lis­es­ti ”trau­mas­ta” tai ”trau­ma­ti­soi­tu­mis­es­ta” ilman, että kukaan mis­sään koskaan mil­lään taval­la läh­estyy tätä ”trau­maa” ilmiönä ja selvit­tää, mis­tä siinä ihan oikeasti on kyse. Kaik­ki suosit­tel­e­vat siihen trau­mat­er­api­aa tai muu­ta spe­si­fiä hoitoa – sit­ten joskus, kun tilanne on ”rauhal­lisem­pi” tai ”vakau­tunut”. Ei liene suuri yllä­tys, että tilanne har­voin ”rauhoit­tuu” tai ”vakau­tuu”, sil­lä rajati­laisel­la on jatku­va tarve luo­da uusia ulkois­tuk­sia, ja hänen psykologi­nen rak­en­teen­sa rak­en­tuu juuri sen varaan, ettei näitä pahan ulkois­tuk­sia tarvit­sisi koskaan purkaa, sanoit­taa eikä ymmärtää. Pahim­mil­laan ”trau­mat­er­apia” tai sen beck­et­tiläi­nen odot­ta­mi­nen siis vain kivet­tää dis­so­sioivan rak­en­teen ja estää sub­jek­tin integraatiota.

Hoito

Miten sit­ten hoitaa rajati­laisen van­hem­man las­ta? Tähän kysymyk­seen vas­taami­nen edel­lyt­tää tietenkin jonkin­laisen käsi­tyk­sen ”hoi­dos­ta”, siitä, mitä ”hoit­a­mi­nen” täl­laises­sa tilanteessa tarkoit­taa. Per­in­teinen psyko­dy­naami­nen eti­ik­ka ohjaa siihen käsi­tyk­seen, että real­is­tisen iden­ti­teetin ja maail­manku­van muo­dost­a­mi­nen on yksilön – ja pitkäl­lä juok­sul­la myös yhteisön – edun mukaista. Omak­sumal­la tämän näkökul­man voisimme sanoa, että hoit­a­mi­nen tarkoit­taa mah­dol­lisu­u­den tar­joamista sel­l­aiseen inte­groivaan pros­es­si­in, joka tukee real­is­tisen iden­ti­teetin ja maail­manku­van muo­dos­tu­mista. Taus­tao­le­tuk­se­na on täl­löin se, että pitkäl­lä juok­sul­la real­isti­nen iden­ti­teet­ti ja maail­manku­va vähen­tävät kärsimystä.

Mut­ta jos split­taa­van lapsen ja vier­aan­nut­ta­van van­hem­man muo­dosta­ma kokon­aisu­us on trau­maori­en­toitunut sys­tee­mi, joka oma­l­la rak­en­teel­laan jo vas­tus­taa muu­tos­ta, mitä ihmettä on tehtävis­sä? Rehellis­es­ti sanoen tehtävis­sä on mon­esti kovin vähän. Mon­esti varsi­naiseen inte­graa­tio­työhön päästään vas­ta tilanteen kri­isiy­dyt­tyä sietämät­tömäk­si kaikille. Niin kauan kuin joku pystyy ikään kuin ”pelas­ta­maan” tilanteen kri­isiltä, sama split­taa­va ja pahan ulkois­ta­va toim­inta jatkuu vai­htel­e­val­la inten­si­teetil­lä rajati­laisen yksilön tarpei­den mukaan.

Ongel­mana on se, että palvelu­jär­jestelmässämme kri­isien hoito ja kuntou­tus on yleen­sä eriytet­ty toi­sis­taan. Tämän eriyt­tämisen taustal­la ei ole poti­laiden etu, vaan palvelun jär­jestäjien ja tuot­ta­jien etu. Kun kri­isien hoito on eris­tet­ty omak­si yksikök­seen ja sen toim­inta on mah­dol­lisim­man lyhy­taikaista, pystyy palvelun jär­jestäjä pysymään parem­min muun muas­sa hoito­taku­un aikara­jois­sa – mikä sinäl­lään on yhteiskun­nal­lis­es­ti hyvä asia, kun poti­laat saa­vat apua lyhyem­mässä ajas­sa. Tästä mak­se­taan kuitenkin se hin­ta, että palvelu­jär­jestelmä itsessään vahvis­taa rajati­lais­ten poti­laiden split­te­jä. Ideaa­li­nen ratkaisu psykol­o­gisen inte­graa­tion kannal­ta olisi se, että samat henkilöt hoitaisi­vat kri­isin, sairaan­hoidon ja kuntoutuk­sen. Hoita­van henkilön pysymi­nen samana läpi hädän eri vai­hei­den on jo itsessään inte­groivaa ja siten rajati­laista henkilöä ja tämän lap­sia auttavaa.

Kun jär­jestelmässämme kuntou­tus on eris­tet­ty muus­ta psyki­a­tris­es­ta hoi­dos­ta, nyt Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­ak­si ja tule­vaisu­udessa toden­näköis­es­ti hyv­in­voin­tialuei­den palvelusetelip­sykoter­api­ak­si, johtaa tämä siihen, että psykoter­apeu­ti­lle tul­lessaan rajati­lainen henkilö pystyy esit­telemään ”hyvän” itsen­sä, jos­ta ”paha” on jo ulkois­tet­tu toimi­val­la taval­la. Kri­isi­ti­lanteessa ”hyvän” itsen ylläpitämi­nen – toisin sanoen ”pahan” toimi­va ulkois­t­a­mi­nen – ei usein onnis­tu kovinkaan toimi­vasti, jol­loin kri­isi­ti­lanne määritelmäl­lis­es­ti avaa niin san­otun ter­apeut­tisen ikku­nan, ennen kuin pahan ulkois­tus taas onnis­tuu ja tilanne vakau­tuu. Kuntoutuk­seen tul­taes­sa rajati­laisen yksilön ter­apeut­ti­nen ikku­na on usein täysin kiin­ni, ja ter­api­aan tulemisen takia rajati­lainen henkilö pitää sitä ”kaksin käsin” (omin ja esimerkik­si vier­aan­nut­ta­van huolta­jan käsin) kiin­ni. Voi olla, että menee use­ampi vuosi ennen kuin ikku­na seu­raa­van ker­ran aukeaa, jos pahu­u­den ulkois­ta­vat rak­en­teet toimi­vat yksilön psykol­o­gis­ten tarpei­den kannal­ta riit­tävän hyvin ja psykoter­api­as­sa ei päästä ikään kuin ”asi­aan”. Psykoter­apeut­ti kuulee tästä usein sitä kaut­ta, kun aikaisem­mista psykoter­a­pi­oista ei ollut poti­laan mukaan kuulem­ma mitään hyö­tyä tai ne oli­vat tehot­to­mia sil­loisen psykoter­apeutin ammat­ti­taidot­to­muu­den vuok­si, jol­loin psykoter­api­aan liit­tyvä pahu­us on ulkois­tet­tu psykoter­apeut­ti­in ja eris­tet­ty häneen, eikä hän­tä halu­ta enää ikinä nähdä. Psykoter­apeutin kan­nat­taakin muis­taa, että sen, mitä hän kuulee kol­le­gas­taan, joku toinen kol­le­ga kuulee usein hänestä itsestään.

On selvää, ettei rajati­laisen van­hem­man tai rajati­laisen van­hem­man lapsen hoit­a­mi­nen voi olla kovin ”ratkaisukeskeistä” tai ”kog­ni­ti­ivista” vaikut­tavil­ta osil­taan. Sen sijaan ratkaisu­ja joudu­taan var­masti etsimään ja kog­ni­ti­ivisia vääristymiä pohti­maan yhdessä olemisen muo­tona. Täl­löin paran­tavaa ei ole ratkaisun löytämi­nen, vaan sen yhdessä etsimi­nen, toisin sanoen se, että poti­las kyke­nee yhteistyöhön jonkun toisen ihmisen kanssa pitkäaikaises­ti – mikä itsessään on paran­ta­va kokemus.

Jos rajati­laisen van­hem­man las­ta lähde­tään hoidol­la muut­ta­maan tai kon­trol­loimaan, seu­rauk­se­na on usein oirei­den pahen­e­m­i­nen. Tämä tekee inter­ven­tioa­jat­telu­un perus­tu­vas­ta hoidon tar­joamis­es­ta sopi­mat­toman rajati­lais­ten van­hempi­en las­ten hoitoon. Rajati­laisen van­hem­man lapsen koko patolo­gian perus­ta­va dynami­ik­ka tähtää muu­tok­sen vas­tus­tamiseen. Patolo­gia toimii ajal­lis­ten ulot­tuvuuk­sien – men­neisyy­den, nyky­isyy­den ja tule­vaisu­u­den – inte­graa­tio­ta estäen. Käytän­nössä paras tapa olisi saa­da koko läheis­ten verkos­to mukaan hoitoon hoitoa tuke­maan, lapsen ver­baalis­es­ta vas­tus­tuk­ses­ta huoli­mat­ta. Nykyään lap­si on kuitenkin kuningas tai kuningatar, joka pystyy sanele­maan hoitoaan omak­si vahin­gok­seen, ja hoi­dos­ta on kadon­nut sukupolviero niin ter­vey­den- kuin sosi­aal­i­huol­los­sa. Ja kun lap­si ei halua yhdis­tää omaa men­neisyyt­tään, nyky­isyyt­tään ja tule­vaisu­ut­taan yhdek­si yhden ihmisen elämäk­si ja  kun hän pystyy sanoil­laan kieltämään inte­groivan puheen kaik­il­ta muil­takin, hoito ajau­tuu umpiku­jaan, jos­sa hoide­taan mosai­ikin yhtä mukavu­usalueel­la pysyvää sir­palet­ta, vaik­ka varsi­nainen kär­simys lymyää piiloon jäte­tyis­sä sirpaleissa.

Yhteen­ve­to

Rajati­laisu­u­den ytimessä on ihmisen kyvyt­tömyys käsitel­lä psykol­o­gis­es­ti psykol­o­gista huonovoin­tisu­ut­taan. Kos­ka kyky käsitel­lä psykol­o­gis­es­ti psykol­o­gista huonoa oloa opi­taan ensi sijas­sa vuorovaiku­tuk­ses­sa, rajati­laisu­udel­la on vah­va taipumus siir­tyä sukupolves­ta toiseen. Psyki­a­tri­an biologi­nen ihmisku­va ja palvelu­jär­jestelmän psykologi­nen epäy­ht­enäisyys voimis­ta­vat tätä taipumus­ta: kun sekä yksilö että hänen ympäristön­sä ulkois­ta­vat ja vier­aan­nut­ta­vat, oman koke­muk­sen sub­jek­tik­si tulem­i­nen muo­dos­tuu mah­dot­tomak­si. Las­ten- ja nuorisop­syki­a­trin paina­jainen on rajati­lainen lap­si rajati­laisen van­hempansa kanssa yhdis­tet­tynä rajati­laiseen las­ten­suo­jelun sosi­aal­i­työn­tek­i­jään ja rajati­laiseen työ­nan­ta­jaan: lapsen mielestä vikaa on vain aikui­sis­sa, van­hem­man mielestä lapsen kaver­it ovat sekoit­ta­neet kannabista lapsen tupakkaan lapsen sitä tietämät­tä ja lääkäri on määrän­nyt väärät masen­nus­lääk­keet, kun taas sosi­aal­i­työn­tek­i­jän mielestä lapsel­la on väärät lääk­keet ja liian vähän ter­api­aa (johon lap­si ei suos­tu men­emään), ja työ­nan­ta­jan mielestä las­ten­suo­jelun pitäisi huostaan­ot­taa lap­si ja hoitaa lap­si kun­toon nuorisokodis­sa. Sit­ten kysytään, mik­si las­ten- ja nuorisop­syki­a­treista on pulaa.

Mitä sit­ten voidaan tehdä? Keskeistä olisi mielestäni paluu kli­in­isi­in val­is­tuk­sen ideaalei­hin: kaikelle inhimil­liselle kär­simyk­selle on inhimil­lis­es­ti ymmär­ret­tävis­sä ole­va syy. Hoidon päämäärä on se, että poti­las ymmärtää oman kär­simyk­sen­sä syyt ja tekee omat val­in­tansa sen perus­teel­la. Psykososi­aalisen kär­simyk­sen syyt ovat psykososi­aal­isia, ja ratkaisut niihin ovat ensi sijas­sa psykososiaalisia.

Yleis­es­ti ottaen yllä esite­tys­tä voidaan tode­ta, että ihmisyk­silön elämän tärkein päätös on se, kenen kanssa hän tekee lap­sia. Jos val­it­see väärän koulu­tuk­sen, voi koulu­tuk­sen jät­tää kesken tai han­kkia myöhem­min uuden koulu­tuk­sen. Jos val­it­see väärän työ­paikan, voi sitä vai­h­taa. Jos perus­taa väärän­laisen yri­tyk­sen, voi myöhem­min perus­taa toisen­laisen. Mut­ta kun olet saanut lapsen väärän ihmisen kanssa, uran­vai­h­dos ei onnis­tukaan. Vaik­ka parisuhde kyseisen ihmisen kanssa lop­puisi, lap­si sitoo sin­ut väistämät­tä tuo­hon päätök­seesi lop­puelämäk­sesi luke­mat­tomil­la eri tavoil­la ja tasoil­la. Ilmaisu ”riit­tävän hyvä van­hempi” saakin tästä näkökul­mas­ta uuden­laista merk­i­tys­tä, jon­ka las­ten- ja nuorisop­syki­a­tri kohtaa käytän­nössä päivit­täin vas­taan­otol­laan. Armol­lisu­us onkin kli­in­i­sistä taidoista ehkä tärkein.