Piia Hyytinen, Mirja Sarkkien & Elina Savonlahti: Äitiystila, kohtuvauvan kuolema ja ylisukupolviset perinataalimenetykset varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa

Tässä artikke­lis­sa kuvataan yhden varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­essin tapaus­tutkimus teo­ri­alähtöisen sisäl­lö­n­ana­lyysin kaut­ta: kuin­ka vau­van mene­tys ylisukupolvise­na ja oman vau­van kohtukuole­man myötä myös tois­tu­vana koke­muk­se­na vaikut­taa koke­muk­si­in äitiy­destä. Psykoter­api­as­sa asi­akkaalle rak­en­tuu vähitellen ymmär­rys mene­tyk­sen kietou­tu­mis­es­ta oman elämän aiem­pi­in ja ajanko­htaisi­in suhdekoke­muk­si­in ja näi­den vaiku­tuk­ses­ta varhaiseen äitiy­teen ja suh­teessa vau­vaan ja pikku­lapseen. Peri­nataal­imene­tyk­seen liit­tyvän psykoter­api­apros­essin ydin­teemat ovat kuvat­tavis­sa Daniel Stern­in (1995) äitiys­ti­lan (engl. moth­er­hood con­stel­la­tion) teo­reet­tisen käsit­teen kaut­ta: niin san­otun äitiy­den trilo­gian ja äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemo­jen ilmen­tymisenä. Ymmär­rys äitiys­ti­las­ta ja sen kli­inis­es­tä merk­i­tyk­ses­tä aut­taa psykoter­apeut­tia ase­moi­tu­maan niin san­otun hyvän isoäidin trans­fer­enssi­po­si­tioon ja hyö­dyn­tämään tätä peri­nataali­a­jan psykoterapiatyöskentelyssä.

Peri­nataali­a­jan mene­tyk­sil­lä tarkoite­taan raskau­teen, syn­ny­tyk­seen ja vas­ta­syn­tyneisyyskau­teen sijoit­tuvia mon­en­laisia mene­tyk­siä, kuten kesken­menoa, kohtukuole­maa tai vas­ta­syn­tyneen kuole­maa. Tässä artikke­lis­sa keski­tytään kohtukuole­maan peri­nataali­a­jan trau­maat­tise­na koke­muk­se­na. Peri­nataali­a­jan mene­tyk­set vaikut­ta­vat tutkimuk­sen ja kli­inisen koke­muk­sen mukaan usein pitkäkestois­es­ti (Graven­steen ym. 2013, 9) ja hei­jas­tu­vat vau­vansa menet­tänei­den van­hempi­en elämään laa­ja-alais­es­ti (West­by ym. 2021, 11, 17). Suo­jaav­ina tek­i­jöinä kohtukuole­man jäl­keen on nos­tet­tu esille sosi­aalisen tuen merk­i­tys (West­by ym. 2021, 15) ja ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­lais­ten trau­mati­etoisu­us per­heitä koh­dates­sa (Graven­steen ym. 2013, 9).

Käsit­telemätön suru, trau­maoireet, masen­nus tai ahdis­tuneisu­us voivat hei­jas­tua niin äitiy­den iden­ti­teet­ti­in kuin kiin­tymys­suhtei­den rak­en­tu­miseen mene­tyk­sen jäl­keen syn­tynei­den las­ten kanssa. Vielä on vähän tutkimus­ta siitä, kuin­ka mene­tyk­sen jäl­keen syn­tynyt lap­si aikuise­na kokee oman van­hem­mak­si tulemisen. Peri­nataal­imene­tyk­seen kytkey­tyvän varhaisen van­hem­muu­den ja eri­tyis­es­ti sen ylisukupolvis­ten vaiku­tusten ymmärtämisen syven­tämisek­si tässä artikke­lis­sa kuvataan Stern­in (1995) äitiys­ti­lan käsitet­tä, ja sitä peilataan myös aineis­tona käytet­tävään kohtukuole­man jälkeiseen psykoterapiaprosessiin. 

Tämä artikke­li poh­jau­tuu varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an koulut­ta­jap­sykoter­apeut­tik­oulu­tuk­ses­sa työno­h­jat­tuun psykoter­api­at­a­pauk­seen ja siitä opin­näyte­työnä tehtyyn sisäl­lö­n­ana­lyysi­in teo­ri­alähtöisessä tapaus­tutkimuk­ses­sa. Suo­ma­lainen varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia (engl. par­ent-infant psy­chother­a­py) on inte­grati­ivi­nen ja keskeisiltä teo­reet­tisil­ta läh­estymis­tavoil­taan myös psyko­dy­naami­nen, eri­tyis­es­ti raskaus- ja vauva/pikkulapsivaiheeseen kehitet­ty psykoter­api­amenetelmä. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia räätälöidään jokaiselle poti­lasper­heelle tarpeen­mukaisek­si, ja se voi toteu­tua yksilö‑, pari- tai per­hekäyn­teinä. Vau­va on useim­miten akti­ivise­na osal­lis­tu­jana mukana ter­api­at­a­paami­sis­sa. (Sarkki­nen & Savon­lahti 2014; 2022.)

Peri­nataali­a­jan mene­tys­ten vaiku­tuk­set van­hem­muu­teen sekä vuorovaikutussuhteeseen

Mene­tyk­sen jälkeinen raskaus ja van­hem­mak­si tulem­i­nen voi olla ris­tiri­itais­ten tun­tei­den sävyt­tämää tuor­eille van­hem­mille. Kli­ini­nen koke­mus tuo ymmär­ret­täväk­si sen, kuin­ka mene­tyk­sen jälkeinen uusi raskaus tuo väistämät­tä uudelleen koet­tavak­si niin kehos­sa kuin mielessä mene­tyk­seen liit­tyviä yksi­tyisko­htia. Nämä yksi­tyisko­h­dat voivat olla tavanomaista ter­vey­den­huol­lon seu­ran­taa, kuten sydänään­ten kuun­telua neu­volas­sa, vau­van liikkei­den seu­ran­taa tai ultra­ääni­tutkimuk­sia. Uudelleen raskaana ole­valle äidille nämä voivat muis­tut­taa edel­lisen vau­van äkil­lis­es­tä menet­tämis­es­tä ja voimis­taa trau­maoire­i­ta kuten mieleen tunkeu­tu­via muis­tiku­via, tarvet­ta vält­tää tapah­tu­mas­ta muis­tut­tavia asioi­ta tai voimakas­ta ylivireisyyt­tä, ja siten niiden hoidolli­nen merk­i­tys vau­vaa odot­tavien per­hei­den kohtaami­sis­sa ter­vey­den­huol­los­sa tulisi huomioida.

Kohtu­vau­van kuole­ma voi hei­jas­tua per­heeseen mene­tyk­sen jäl­keen syn­tyvien las­ten elämään van­hem­muu­den ja vuorovaiku­tus­suhtei­den kaut­ta. Laadullises­sa tutkimuk­ses­sa on havait­tu, että vau­vansa menet­tänei­den äitien sub­jek­ti­ivis­ten koke­musten kuvauk­sis­sa seu­raavas­sa raskaudessa ja syn­ny­tyk­sessä havaitaan haastei­ta jo raskau­de­naikaisen kiin­tymys­suh­teen muo­dostamises­sa mene­tys­tä seu­raavaan vau­vaan (O’Leary 2004, 10–11). Sac­car­do ja Cal­vo (2022, 619–621) totea­vat, että kohtukuole­ma vaikut­taa sekä van­hem­muu­teen että van­hem­man ja lapsen väliseen suh­teeseen, mikä voi hei­jas­tua molem­pi­en koke­muk­si­in suh­teesta pitkälle lapsen aikuisu­u­teen ja edelleen aikuisen lapsen käsi­tyk­si­in itses­tään. Mene­tyk­sen jäl­keen syn­tyneil­lä lap­sil­la on tutkimuk­sis­sa havait­tu tavanomaista enem­män dis­or­gan­isoitunut­ta kiin­tymys­suhdet­ta, eri­tyis­es­ti jos van­hem­man surupros­es­si on estynyt tai kom­plisoitunut (Heller & Zeanah 1999, 197; Hugh­es ym. 2004, 225).

Tutkimuk­sis­sa on pyrit­ty selvit­tämään, mikä kaik­ki voi vaikut­taa siihen, että van­hem­man mene­tys­taus­ta aiheut­taa kiin­tymys­suh­teen vaikeuk­sia mene­tys­tä seu­raa­vana syn­tynei­den las­ten kanssa. Hugh­es ym. (2004, 225–226) ovat korosta­neet äidin omien aiem­pi­en trau­maat­tis­ten koke­musten merk­i­tys­tä siinä, kuin­ka kohtukuole­ma uute­na trau­maat­tise­na koke­muk­se­na on mah­dol­lista tul­la työste­tyk­si. Hei­dän tutkimuk­ses­saan äid­it, joil­la oli lap­su­u­den trau­makoke­muk­sia, oli­vat use­am­min kiin­tymys­suhdelu­ok­i­tuk­ses­saan ratkaise­mat­to­mia kohtukuole­maan liit­tyvän trau­man suh­teen kuin äid­it, joil­la ei ollut aiem­paa trau­maa. Markin (2018, 287) on ehdot­tanut, että men­tal­isaa­tiokyky on ratkai­se­van tärkeää asi­akkaille, jot­ka ovat raskaana mene­tyk­sen jäl­keen ja joil­la on haastei­ta raskau­de­naikaisen kiin­tymys­suh­teen muo­dostamises­sa vau­vaan. Hän kuvaa, että äidin kyky men­tal­isoi­da voi aut­taa tätä sure­maan mene­tys­tä yhden vau­van osalta ja samanaikaises­ti muo­dosta­maan suhdet­ta seu­raavaan niin, että trau­ma ja mene­tys eivät häir­itse kiin­tymys­suh­teen rak­en­tu­mista odotet­tavaan vauvaan.

Psykoter­apeut­tiset inter­ven­tiot peri­nataal­imene­tyk­sen jälkeen

Empaat­ti­nen ter­apeut­ti­nen suhde yleisenä psykoter­api­an vaikut­tavu­ustek­i­jänä on psykoter­api­a­su­un­tauk­ses­ta riip­pumat­ta olen­nainen osa tehokas­ta psykoter­api­aa myös kaikkien niiden poti­laiden kanssa, jot­ka ovat koke­neet raskau­den ja vau­van mene­tyk­sen (Markin 2017, 367; Wen­zel 2017, 405). Markin (2017, 367) kuvaa, että mene­tyk­sen koke­neet van­hem­mat ovat usein tot­tuneet läheis­ten tahol­ta surun vähät­te­lyyn ole­tuk­se­na, että he eivät enää sure mene­tys­tä, kun ovat uudelleen raskaana. Tämän vuok­si ter­apeutin empaat­ti­nen tuki ja surun jakami­nen voi aut­taa poti­las­ta tun­temaan olon­sa vähem­män yksinäisek­si, helpot­taa surupros­es­sis­sa ja aut­taa poti­las­ta inte­groimaan koke­maansa mene­tys­tä ja traumaa.

Eri psykoter­api­a­su­un­tausten kli­inikot ja tutk­i­jat ovat pyrki­neet kuvaa­maan peri­nataal­imene­tyk­sen jälkeistä psykoter­api­aprossia ja sen sisältöjä. Dia­mond ja Dia­mond (2017, 375) korosta­vat tärkeinä psykoter­api­atyötä jäsen­täv­inä teemoina raskau­de­naikaisen mene­tyk­sen vaiku­tus­ta poti­laan itseym­mär­ryk­seen sekä häpeän ja riit­tämät­tömyy­den tun­teisi­in. On kuvat­tu, että naiset, jot­ka ohjau­tu­vat psykoter­api­aan raskau­de­naikaisen mene­tyk­sen jäl­keen, sure­vat syn­tymät­tömän lapsen mene­tyk­sen lisäk­si myös mene­tys­tä tai mene­tyk­sen uhkaa henkilöko­htaises­sa pitkän ajan kulues­sa muo­dos­tuneessa lisään­tymisker­to­muk­ses­saan (Dia­mond & Dia­mond 2017, 376; Wen­zel 2017, 405). On myös todet­tu, että psykoter­apeut­tises­sa työssä mene­tyk­sen jäl­keen tulee koh­da­ta trau­man ja mene­tyk­sen aiheut­ta­maa poti­laan nar­sis­tista haavoit­tuneisu­ut­ta, jot­ta itseym­mär­rys ja käsi­tys itses­tä voivat vahvis­tua (Dia­mond & Dia­mond 2017, 375). Markin (2017, 371) on toisaal­ta korostanut aiem­pi­en vaikei­den ihmis­suhdekoke­musten aktivoitu­mista ja merk­i­tys­tä psykoter­api­as­sa peri­nataal­imene­tyk­sen jäl­keen. Mene­tyk­sen kokeneil­la van­hem­mil­la vaille tukea jäämi­nen voi nos­taa mieleen myös sel­l­aisia aiem­pia koke­muk­sia lähei­sis­sä ihmis­suhteis­sa, jois­sa he eivät ole tulleet tue­tuik­si ja kan­natel­luik­si. Täl­löin myös näi­den aiem­pi­en koke­musten läpikäymi­nen tulee psykoter­api­as­sa olen­naisen tärkeäksi.

Ilman ter­apeut­tista apua raskausa­jan vuorovaiku­tusp­sykologi­nen pros­es­si ‒ kiin­nit­tymi­nen kohtu­vau­vaan ja äitiy­den iden­ti­teetin rak­en­t­a­mi­nen (Brodén 2004) ‒ saat­taa estyä tai juut­tua koe­tun kohtu­vau­van mene­tyk­sen vuok­si. Suomes­sa varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeu­tit ovat ter­apeut­tises­sa työssä korosta­neet sen merk­i­tys­tä, että van­hem­mat saa­vat riit­tävästi pros­es­soi­da ja yhä uudelleen, yksi­tyisko­htais­es­ti muis­tel­la kuolleen vau­van odotus­ta, syn­tymää ja kohtaamista. Uuden raskau­den aikana psykoter­api­as­sa on keskeistä tehdä tilaa mah­dol­lisu­udelle muis­tel­la samanaikaises­ti edel­listä raskaut­ta ja kuol­lut­ta vau­vaa sekä luo­da mieliku­via, tun­tei­ta ja yhteyt­tä odotet­tavaan vau­vaan ja näin eriyt­tää menetet­tyä ja syn­tyvää vau­vaa toi­sis­taan ja eheyt­tää koet­tua äitiy­den tari­naa (Savon­lahti & Juu­ti­lainen 2007, 313–314; Savon­lahti 2020).

Äitiys­ti­la ja sen hyö­dyn­tämi­nen psykoter­apeut­tises­sa työssä

Daniel Stern (1995) on kuvan­nut raskaana ole­van ja/tai syn­nyt­täneen äidin tässä eri­tyisessä elämänko­hdas­sa liuku­van uuden­laiseen psyykkiseen organ­isaa­tioon, äitiys­ti­laan (engl. moth­er­hood con­stel­la­tion). Stern kuvaa äitiys­ti­lan käsit­teen kaut­ta äitien mie­len­maail­man uusia toim­intat­apo­ja, herkkyyk­siä, pelko­ja ja haasteitakin, joiden tavoit­ta­mi­nen tämän elämän­vai­heen ter­apeut­tises­sa työssä on eri­tyisen tärkeää. Tutkimuk­ses­sa äitiys­ti­lan teo­reet­tisen käsit­teen on aiem­min kuvat­tu tavoit­ta­van varhaisen äitiy­den koke­mus­ta (Innamorati ym. 2010, 389) ja koke­muk­sen mon­i­naisu­ut­ta muun muas­sa ennenaikaisen syn­ny­tyk­sen kokeneil­la äideil­lä, toisen lapsen syn­tymän yhtey­dessä ja nuorten äitien syn­ny­tyk­sen­jälkeisessä masen­nuk­ses­sa (Budzyn ym. 2023, 2). Äitiys­ti­lan käsitet­tä ei ole aiem­min tutkimuk­ses­sa peilat­tu peri­nataali­a­jan mene­tyk­sen jälkeiseen äitiy­teen eikä hyö­dyn­net­ty psykoter­api­apros­essin jäsen­tämisessä ja ymmärtämisessä peri­nataal­imene­tyk­si­in liit­tyvis­sä tapaustutkimuksissa.

Stern­in (1995) mukaan äitiys­ti­la koos­t­uu niin san­otus­ta äitiy­den trilo­gias­ta ja äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemoista. Äitiy­den trilo­gias­sa tuoreen äidin mie­len täyt­tävät pohdin­nat kol­men eri­laisen, toisi­in­sa kytkey­tyvän diskurssin sisäl­löistä. Vau­van äidin mie­len keskeisim­män psyykkisen tri­adin, kolmio­suh­teen muo­dosta­vat äid­inäi­ti, äiti ja vau­va. Nämä diskurssit ovat tuoreen äidin mie­len­sisäisiä keskustelu­ja, pohd­in­taa ja pros­es­soin­tia 1) oman äitin­sä kanssa, eri­tyis­es­ti siitä, mil­laista äitiyt­tä itse sai osak­seen lapse­na, 2) oman itsen­sä kanssa, tuoreena äit­inä ja 3) vau­vansa kanssa, juuri tämän vau­van äitinä.

Stern­in mukaan äitiys­ti­lan neljä kom­po­nent­ti­teemaa ja niihin liit­tyvät tehtävät nou­se­vat ainakin län­si­mais­sa varhaisen äitiy­den myötä naisen mie­len keskiöön. Ensim­mäi­nen teema kuvaa elämän ja kasvun aikaansaamista ja ylläpitämistä, jol­loin odot­ta­va tai tuore äiti miet­tii: kyke­nenkö aikaansaa­maan ja ylläpitämään elämää ja lapsen kasvua? Pysyykö vau­vani hengis­sä ja saanko hänet kas­va­maan? Toiseen teemaan kitey­tyy ensisi­jainen, varhainen liit­tymi­nen ja suh­teessa olem­i­nen: pystynkö liit­tymään vau­vaani ja luo­maan tähän aidon suh­teen ja siten varmis­ta­maan vau­vani psyykkisen kasvun ja kehi­tyk­sen? Kol­mas kom­po­nent­ti­teema, tuen verkos­ton luomi­nen ja ylläpitämi­nen on olen­nainen kah­den edel­lisen kom­po­nent­ti­tee­man toteu­tu­misen mah­dol­lis­ta­jana. Tässä teemas­sa keskeistä on se, kuin­ka äit­inä pystyy rak­en­ta­maan ympärilleen tuen verkos­ton ja tukeu­tu­maan siihen äitiy­dessä. Tuen verkos­tossa koros­tu­vat eri­tyis­es­ti elämän äidil­liset hah­mot, kuten äiti, äid­inäi­ti, siskot, tädit, ver­taisäid­it, kätilöt ja neu­volan ter­vey­den­hoita­jat. Neljäs kom­po­nent­ti­teema kuvaa iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­mista, jot­ta muut kolme kom­po­nent­ti­teemaa saa­vat tilaa toteu­tua ja mah­dol­lis­tua uudessa, eri­tyisessä elämän­vai­heessa. Tässä iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­mises­sa ensi ker­taa äidik­si tule­val­la fokus siir­tyy suh­teel­lisen nopeasti tyt­tären roolista äidin rooli­in, vaimos­ta van­hem­mak­si, uranais­es­ta äidin rooli­in ja edeltävästä sukupolves­ta tule­vaan. Kos­ka iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­misen eri­tyi­nen pain­opiste on sukupolvien välisessä siir­tymässä, Stern korostaa niin san­otun läs­nä ole­van muis­tamisen kon­tek­stin roo­lia tämän kom­po­nent­ti­tee­man toteu­tu­mises­sa. Vau­va virit­tää van­hem­mas­sa eri­ty­istä muis­tamisen ja tiedostamisen mah­dol­lisu­ut­ta: äidin vuorovaiku­tus vau­van kanssa, jo raskau­saikana, aktivoi äidin omia varhaisia koke­muk­sia sekä samal­la koke­muk­sia siitä varhais­es­ta äitiy­destä, jota hän itse sai ja koki vau­vana oma­l­ta äidiltään.

Stern (1995) kuvaa äitiys­ti­lan määrit­tävän vau­vaa odot­tavalle tai pienen vau­van van­hem­malle parhait­en sovel­tuvan ter­apeut­tisen trans­fer­enssin muodon. Äitiys­ti­las­sa koros­tuu äidin tarve tul­la arvoste­tuk­si, tue­tuk­si, ohjatuk­si ja arvoste­tuk­si äidil­lisen, koke­neem­man hah­mon tahol­ta. Ter­apeut­tises­sa suh­teessa tämä äidin tarve etsiä ja löytää tämänkaltainen hän­tä tuke­va ja kan­nat­tel­e­va hah­mo koros­tuu ja inten­si­fioituu, määrit­täen niin san­otun hyvän isoäidin trans­fer­enssin. Täl­löin ter­apeut­tises­sa ase­moi­tu­mises­sa ja asen­teessa pain­ot­tuu ja mah­dol­lis­tuu mui­hin (lähin­nä psyko­dy­naamisi­in) psykoter­apeut­tisi­in läh­estymistapoi­hin ver­rat­tuna ter­apeutin tietyn­lainen akti­ivi­su­us, vähäisem­pi pidät­tyväisyys ja ter­apeutin mah­dol­lisu­us toim­intaan, esimerkik­si kotikäyn­tien tekemiseen, ohjaamiseen, fyy­siseen kos­ket­tamiseen sekä hoivan ele­ment­tien tuot­tamiseen ja hyö­dyn­tämiseen ter­api­a­suh­teessa. Ter­apeut­ti on myös vapaampi keskit­tymään resurs­sei­hin, kap­a­siteet­ti­in ja vahvuuk­si­in kuin patolo­giaan ja kon­flik­tei­hin. Näin mah­dol­lis­tuu parem­pi ter­apeut­ti­nen allianssi ja sen myötä parem­mat mah­dol­lisu­udet toimia ter­apeut­tis­es­ti äidin voin­nin ja van­hem­muu­den tuek­si sekä äidin ja vau­van suh­teen rak­en­tu­misek­si. Tämä hei­jas­tuu ja tun­tuu varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa myös tietyn­laise­na akti­ivise­na psyko­dy­naamise­na tutkimise­na ja ylisukupolvise­na linkit­tämisenä sekä tulk­in­tatyön suh­teel­lisen nopeana mah­dol­lis­tu­mise­na ja siinä edis­tymisenä (Sarkki­nen & Savon­lahti 2014, 2022).

Tapaus­tutkimus

Tämä tapaus­tutkimus on teo­ri­alähtöi­nen, sisäl­lö­n­ana­lyysi­in perus­tu­va kuvaus yhdestä kohtu­vau­van kuole­man jäl­keen toteu­tuneesta varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­es­sista. Tämän tapaus­tutkimuk­sen tavoit­teena on lisätä ymmär­rystä siitä, kuin­ka vau­van mene­tys ylisukupolvise­na ja omas­sa elämän­tari­nas­sa myös omas­sa äitiy­dessä tois­tu­vana koke­muk­se­na vaikut­taa koke­muk­si­in äitiy­destä ja kuin­ka varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­es­sis­sa asi­akkaalle vähitellen rak­en­tuu ymmär­rys mene­tyk­sen kietou­tu­mis­es­ta aiem­pi­in ja ajanko­htaisi­in suhteisi­in omas­sa elämässä. Tämän yhden psykoter­api­apros­essin kaut­ta peilataan Daniel Stern­in (1995) äitiys­ti­lan teo­reet­tista käsitet­tä ‒ äitiy­den trilo­giaa ja äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemo­ja ja niiden ilmen­tymistä ‒ peri­nataal­imene­tyk­sen koke­neen äidin koke­muk­ses­sa ja psykoter­api­apros­es­sis­sa. Tutkimiskysymyk­siä ovat: 

Kuin­ka ylisukupolvi­nen peri­nataal­imene­tys, ensin omas­sa lap­su­u­den lähtöper­heessä ja myöhem­min omas­sa äitiy­dessä koet­tu kohtu­vau­van kuole­ma, vaikut­taa asi­akkaan koke­muk­si­in äitiydestä?

Kuin­ka psykoter­api­as­sa voidaan jäsen­tää mene­tys­taus­taisen äidin koke­mus­ta ja tari­naa Stern­in äitiys­ti­lan äitiy­den trilo­gian ja kom­po­nent­ti­teemo­jen käsit­tei­den kautta?

Osal­lis­tu­jat, aineis­to ja analyysi

Tutkit­ta­va psykoter­apia-asi­akas on antanut luvan käyt­tää psykoter­api­as­sa ker­tynyt­tä mate­ri­aalia ja kuva­ta tapaus­tutkimuk­ses­sa psykoter­api­apros­es­sia. Tutkit­ta­va ja hänen per­heen­sä on tehty tässä kuvauk­ses­sa oleel­lis­ten henkilöti­eto­jen osalta tun­nista­mat­tomak­si joitain yksi­tyisko­htia muuttamalla.

Psykoter­api­aan osal­lis­tunut äiti, Han­na, on ohjau­tunut varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­aan Kelan kuntou­tusp­sykoter­api­ana mieliala‑, ahdis­tus- ja trau­maoireilun vuok­si, kun hänen kohtu­vau­vansa kuole­mas­ta on kulunut läh­es kolme vuot­ta. Han­na ei ole juurikaan saanut psyykkistä tukea ensim­mäisen vau­vansa mene­tyk­sen jäl­keen. Psykoter­api­an alka­es­sa Han­na on 27-vuo­tias, kohtu­un raskausvi­ikol­la 30 kuolleen esikoisen Ven­lan ja 2‑vuotiaan Mikon äiti. Psykoter­api­apros­essin aikana per­heeseen syn­tyy kol­mas lap­si, Heik­ki. Puoliso Ville on osal­lis­tunut psykoter­api­aan erik­seen sovit­tuina ajanko­hti­na Han­naa tukevas­sa roolissa.

Han­na on syn­tynyt lap­su­u­den per­heeseen­sä noin vuosi per­heen esikoistyt­tö­vau­van Siskon kuole­man jäl­keen. Han­na kuvaa eläneen­sä hyvin suo­jel­lun ja var­jel­lun lap­su­u­den, jon­ka hän alkoi nuoru­usiässä kokea ahdis­ta­vana ja muut­ti sik­si kauas per­heestään. Han­na kuvaa äitiään välit­tävänä ja huol­ta pitävänä mut­ta hel­posti huolestu­vana ja her­mostu­vana sekä pelokkaana. Äidin ylisuo­jele­vu­us oli ollut ahdis­tavaa, ja Han­na on kuvan­nut kään­tyneen­sä isän­sä puoleen ja olleen­sa enem­män isän tyt­tö. Isän van­hem­muu­den tyyli oli karskimpi, ja hänel­lä oli tapana kas­vat­taa pelol­la. Han­na on ker­tonut, että hänen per­heessään hän­tä ennen kuol­lut esikoinen oli mukana puheis­sa ja per­he kävi sään­nöl­lis­es­ti hau­taus­maal­la Han­nan lap­su­u­den aikana. Han­na kuvaa ole­vansa herkkä ja voimakkaasti tun­te­va ihmi­nen, joka halu­aa miel­lyt­tää toisia ja jon­ka on ollut vaikeaa pitää rajo­ja ihmis­suhteis­sa. Aikuisu­udessa hänel­lä on ollut yksi lyhytp­sykoter­api­apros­es­si vaikean elämän­ti­lanteen aiheut­ta­man kri­isin yhtey­dessä. Parisuhde Villen kanssa kuvau­tuu tur­val­lise­na, ja ensim­mäi­nen raskaus alkoi hyvin toiv­ot­tuna, ja pari muut­ti raskau­den aikana lähem­mäs sukulaisiaan.

Psykoter­apeut­ti­na toimii 44-vuo­tias psykolo­gi ja varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeut­ti, joka on tämän artikke­lin ensim­mäi­nen kir­joit­ta­ja. Psykoter­apia toteu­tuu työno­h­jat­tuna koulut­ta­jap­sykoter­apeut­tik­oulu­tuk­sen koulutushoitona.

Tutkimu­saineis­to koos­t­uu 2 v 5 kk ajan­jak­son osu­ud­es­ta tätä kir­joitet­taes­sa edelleen jatku­vaa psykoter­api­apros­es­sia. Psykoter­api­akäyn­te­jä on ollut yhteen­sä 92, ja käyn­nit ovat toteu­tuneet pääosin viikoit­tain 60 tai 90 min­uutin tapaamisi­na sairas­tu­misia ja loma-aiko­ja luku­un otta­mat­ta. Käyn­nit on doku­men­toitu tapaamis­ten jäl­keen kir­jal­lisi­in muis­ti­in­panoi­hin. Lisäk­si psykoter­api­akäyn­ti 85/92 nauhoitet­ti­in, ja sen lit­ter­aa­tios­ta poimit­ti­in ottei­ta elävöit­tämään kuvaus­ta äitiys­ti­lan äitiy­den trilo­gias­ta ja kom­po­nent­ti­teemoista. Asi­akkaalle tehti­in myös opin­näyte­työtä ajatellen nauhoitet­tu 90 min­uutin äitiy­den kli­ini­nen haas­tat­telu. Puolistruk­tur­oidus­sa teema­haas­tat­telus­sa käsitelti­in asi­akkaan äitiy­den koke­muk­sia kohtu­vau­van mene­tyk­seen liit­tyen ja koke­muk­sia psykoterapiaprosessista.

Ana­lyysimenetelmänä tässä teo­ri­alähtöisessä tapaus­tutkimuk­ses­sa on sisäl­lö­n­ana­lyysi. Kokon­aisku­van saamisek­si on luet­tu ter­api­an käyn­timuis­ti­in­pano­ja ja tarkastel­tu nauhoite­tun ter­api­akäyn­nin lit­teroin­tia. Äitiy­den kli­inis­es­tä haas­tat­telus­ta on poimit­tu äidin mene­tyskoke­mus­ta ja äitiys­ti­laa elävöit­tävästi kuvaavia ottei­ta sekä äidin koke­muk­sia psykoter­api­an merkityksestä. 

Psykoter­api­an kuvaus 

Psykoter­api­apros­essin ensim­mäisen vuo­den aikana työsken­nel­lään pääasi­as­sa menete­tyn esikois­vau­van, Ven­lan tari­nan ympäril­lä. Han­na rak­en­taa vai­heit­tain ja yksi­tyisko­htia tavoit­taen muis­telun kaut­ta tari­naa ensim­mäis­es­tä raskaud­es­ta, kohtukuole­mas­ta, syn­ny­tyk­ses­tä, kuolleen vau­van kohtaamis­es­ta ja syn­ny­tyk­sen jälkeis­es­tä ajas­ta kohti hau­ta­jaisia. Han­na kuvaa, että ei ollut puhunut koke­muk­sis­taan aiem­min juuri kenellekään, kos­ka on kokenut, ettei kukaan olisi halun­nut tai pystynyt asi­aa kuule­maan. Ven­lan raskau­den muis­telem­i­nen, kuole­man het­ken tavoit­telu sekä syn­ny­tyk­sen jäl­keen kuolleen vau­van kat­somi­nen ja syli­in otta­mi­nen nos­ta­vat voimakkai­ta tun­tei­ta ja mieliku­via men­neestä. Pitkin matkaa tari­na täy­den­tyy ja selkey­tyy, kun muis­ti­in tulee uusia ker­roksia tapah­tuneista, joi­ta Han­na pystyy jaka­maan. Psykoter­api­apros­es­si­in kietoutuu myös siinä het­kessä taap­er­oikäisen Mikon äärel­lä äit­inä olem­i­nen, ja Han­na pystyy tavoit­tele­maan sitä, kuin­ka Ven­lan mene­tys on hänen äitiy­teen­sä vaikut­tanut, mikä tuo käsit­te­lyyn myös Mikon raskaus- ja vauvavaiheen.

Han­na jakaa psykoter­api­as­sa vaikei­ta koke­muk­si­aan ja tun­teitaan ja pystyy otta­maan vas­taan psykoter­apeutin kan­nat­telua eläessään uudelleen läpi vaikei­ta vau­van mene­tyk­seen liit­tyviä het­k­iä ja koke­muk­si­aan. Ensim­mäisen vuo­den lop­ul­la toteu­tuu psykoter­api­akäyn­ti Ven­lan hau­dal­la, mikä näyt­täy­tyy pros­es­sis­sa merkit­tävänä kään­neko­htana. Myöhem­min Han­na ja Ville uskaltau­tu­vat ker­tomaan Mikolle kuolleesta iso­siskos­ta ja otta­maan Ven­la-vau­van osak­si per­heen tari­naa. Vuorovaiku­tus Mikon kanssa alkaa vapau­tua mene­tyk­sen var­joista, ja Han­na pystyy äit­inä luot­ta­maan enem­män Mikon kasvu­un ja elinvoimaan.

Psykoter­api­apros­essin toisen vuo­den aikana Han­na alkaa työstää vahvem­min toivet­taan uud­es­ta raskaud­es­ta, ja pariskun­ta uskaltau­tuu pitkän harkin­nan jäl­keen kohti uut­ta vau­vaa. Raskau­de­naikaises­sa psykoter­api­apros­es­sis­sa kul­je­taan sit­ten yhdessä läpi tämän raskau­den eten­e­mistä alus­ta alka­en. Odotet­ta­van vau­van raskaudessa Han­nan ja per­heen mukana kul­kee limit­täin Ven­lan mene­tyk­seen liit­tyvä suru, pelko uusim­man raskau­den jatku­mis­es­ta sekä ilo kohtu­vau­vas­ta tule­vana per­heen­jäse­nenä. Psyykkistä työtä täy­tyy tehdä sekä Ven­lan raskau­den ja mene­tyk­sen että Mikon raskau­den ja vau­va-ajan sekä odotet­ta­van vau­van yhtäaikaisek­si mielessä pitämisek­si. Psykoter­api­apros­es­sis­sa tämän kol­man­nen raskau­den aikana ja syn­ny­tyk­sen jäl­keen Han­nan mieleen aktivoituu vahvem­min työstet­täviksi myös koke­muk­sia hänen lap­su­ud­estaan oman äitin­sä tyt­tärenä. Han­na alkaa keskustel­la men­neisyy­den vaiku­tuk­sista nykypäivään myös äitin­sä kanssa, mikä näyt­täy­tyy erit­täin tärkeänä.

Psykoter­api­apros­essin kuvauk­sen päät­tyessä per­heen kol­mas vau­va, Heik­ki, on 5 kk ikäi­nen, ja Han­nan mieleen on nous­sut uud­estaan myös Mikon vau­vavuo­den haas­teet, ja Han­na on käsit­te­lyt sitä, kuin­ka eri­laiset nämä kak­si varhaista äitiy­den kohtaa ovat hänelle olleet, ja hän on totut­tau­tunut ajatuk­seen siitä, että voisi sanoa ole­vansa kol­men lapsen äiti. Han­nan mie­len ovat täyt­täneet pohdin­nat siitä, mitä kaikkea hän on ihmisenä omaan lap­su­u­den­per­heeseen­sä menete­tyn Siskon jäl­keen syn­tyneenä, itse esikoisen­sa menet­täneenä ja kah­den elävän lapsen äit­inä. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­essin on suun­nitel­tu jatku­van näi­den teemo­jen äärel­lä vielä Heikin 1 v ikään saakka.

Tulok­set

Äitiy­den trilogia

Diskurssit oman äidin kanssa ‒ siitä, mil­lainen äiti­ni oli äit­inä min­ulle ja minkälainen äiti olen vau­val­leni ‒ ovat kulke­neet ja rikas­tuneet psykoter­api­apros­essin aikana. Eri­tyis­es­ti kol­mas raskaus, Ven­lan mene­tyk­sen jälkeisen trau­maat­tisen surun sekä Mikon raskaus- ja vau­vavai­heen käsit­te­lyn jäl­keen, tuo Han­nan mieleen yhä syvem­piä pohd­in­to­ja siitä, mil­lainen hänen äitin­sä hänelle eri­tyis­es­ti lap­su­udessa oli. Tehdyssä äitiy­den haas­tat­telus­sa Han­na palaa pohd­in­toi­hin näin:

Ter­apeut­ti: Miten sä kuvail­isit sitä, mil­lainen äiti sulle oli?

Han­na: Sil­lä oli ollut tosi rankkaa, siskon kuole­ma ja sit­ten muitakin mene­tyk­siä. Äiti oli äärim­mäisen rakas­ta­va, huole­hti­va ja ihana, mut­ta sit­ten myös tosi suo­jel­e­va ja lähel­lä pitävä. Se oli aika tukah­dut­tavaakin, kun ei saanut tehdä mitään, kaikkial­la oli vaaraa, ja mä olin niinkun tosi hauras niille. Oon kai kuitenkin aina kokenut, että olen äitin pelas­ta­ja. Sisko kuoli, ja sit­ten tulin minä, ja kaik­ki oli hyvin. Ja var­maan sen takia koen hel­posti ole­vani pelas­ta­ja vähän muis­sakin suhteissa.

Ter­apeut­ti: Miltähän se on mah­tanut tuntua?

Han­na: Nii sehän on mul­la tun­tunut tosi muser­taval­ta, kos­ka halu­an kuitenkin, että jos mulle on ker­rot­tu vaik­ka näin, että mä olen pelas­tanut sen, niin silti se äiti on kuiten­ki ollut niin surulli­nen aina siskos­ta, ja mää ajat­telin, että enkö mää olekaan riit­tänyt täysin pelas­ta­maan sitä. Sitä surua, mitä tietenkään ei kukaan toinen voi viedä pois. Mut­ta siltä se tun­tu, että pitäis, enkä oo pystynyt tai se ei oo riit­tänyt, ei edes aikuisena.

Han­nan pohdin­nat äitiy­destä ja siitä, mil­lainen äiti halu­aisi itse olla ja on, ovat olleet psykoter­api­apros­es­sia raamit­ta­mas­sa. Tehdyssä äitiy­den haas­tat­telus­sa Han­na muistelee:

Ter­apeut­ti: Mitä mah­doit ajatel­la sil­loin ensim­mäisen raskau­den alus­sa siitä, mil­lainen äiti halu­aisit olla?

Han­na: Kovat odotuk­set, että en halu­aisi olla saman­lainen äiti, kun mun äiti on ollut, tai tietyl­lä taval­la halu­aisin olla saman­lainen mut­ta sit­ten tietyl­lä taval­la en. Kun olen kokenut sen niin kovan ylisuo­jele­vu­u­den, niin halusin olla ren­to äiti ja että lap­si oppii omien koke­musten kaut­ta, mitä pitää oppia varo­maan. Rakkaut­ta olen saanut paljon, ja sitä rakkau­den antamista ja hoivaamista odotin, että pää­sisin tekemään.

Kohtukuole­man jäl­keen Ven­lan äitiy­den miet­timi­nen on ollut Han­nalle työlästä, ja hän kuvaa psykoter­api­apros­essin alus­sa, kuin­ka aika Ven­lan raskaudessa on vah­vasti kahdessa osas­sa: ensin on se osa, jos­sa kaik­ki oli hyvin ja odot­ta­mi­nen oli ihanaa, ja sit­ten se kaik­ki hävisi, oli vain kuole­ma, ja sitä hyvää men­nyt­tä ei enää halun­nut ajatel­la. Han­na ja Ville oli­vat käyneet raskausa­jan val­oku­vauk­ses­sa juuri ennen kuole­maa eivätkä olleet halun­neet noi­hin kuvi­in enää pala­ta. Tehdyssä haas­tat­telus­sa Han­na pohtii Ven­lan äitiy­den koke­mus­ta näin:

En ehkä osan­nut ajatel­la itseäni äit­inä; koin, ettei ollut oikeut­ta sanoa, että olen äiti, kun en päässyt sitä roo­lia koskaan toteut­ta­maan. Muser­ta­va koke­mus, ihan täysin tyh­jen­tävä. Ver­tasin mui­hin jotenkin, että muut pääsee toteut­ta­maan arkea lapsen kanssa; olen vain kan­tanut sisäl­läni las­ta, jota en päässyt hoita­maan koskaan, jos se tekee mus­ta vaan vaik­ka puo­likkaan äidin. Jos olisin saanu kat­toa Ven­laa silmi­in tai hän olis het­ken elänyt. Kun hän oli jo kuol­lut, kun mä hänet sain, niin mä en koskaan hän­tä oikeas­t­aan saanutkaan.

Toisen lapsen, Mikon raskaudessa Han­na kuvaa olleen vah­vasti läs­nä kor­jaamisen pakon tunne; aja­tus siitä, että vain elävä vau­va voisi tämän mene­tyk­sen täyttää.

Tun­tui, että olo on niin kamalan tyhjä; ain­oa, mikä voi kor­va­ta, vaikkei voikaan kor­va­ta, on uus raskaus.

Äitiy­den koke­muk­ses­sa koros­tuu pelokku­us, varuil­laan olem­i­nen ja voimakas syyl­lisyys sekä pelko siitä, että mene­tys tois­tu­isi. Raskau­den aikana oli paljon somaat­tista seu­ran­taa ja hoitoa, mut­ta psyykkistä tukea ei ollenkaan. Han­na on kuvan­nut, että tun­teet Mikkoa kohtaan syn­tyivät hil­jalleen ja kasvoivat sit­ten pakah­dut­ta­van voimakkaiksi.

Kol­man­nen lapsen, Heikin raskaudessa Han­na kokee jo työstäneen­sä psykoter­api­as­sa sekä Ven­lan mene­tys­tä että Mikon raskaut­ta ja vau­va-aikaa. Uusi raskaus tuo kuitenkin näi­den äärel­lä työsken­te­lyn niin san­otusti uudelle kier­rokselle, ja psyykkistä työtä on mah­dol­lista tehdä kaikkien kol­men raskau­den ja kol­men eri­laisen äitiy­den äärel­lä, jot­ta niiden eril­lisyys toi­sis­taan vahvis­tu­isi ja koet­tu äitiy­den tari­na voisi eheytyä.

Äitiys­ti­lan komponenttiteemat

Elämän ja kasvun aikaansaamisen teema ja haas­teet tämän tee­man ympäril­lä kuvau­tu­vat läpileikat­en koko psykoter­api­apros­essin kulus­sa. Kuin­ka voi­da luot­taa elämän jatku­vu­u­teen ja kasvu­un, kun sekä omaa varhaista äitiyt­tä että omaa lap­su­ut­ta ja äid­i­tyk­si tulemista on värit­tänyt todel­li­nen kauhu, kuole­man läs­näo­lo tai mah­dol­lisu­us siitä?  Toisen lapsen, Mikon raskau­den aikana tämä hei­jas­tui siihen, kuin­ka Han­na tarkkaili itseään.

Han­na: Ja silti se hätä oli koko ajan niin val­tavasti läs­nä. Vaikut­ti kaik­keen mun olemiseen, ihan syömiseen ja liikku­miseen ja kaikkeen.

Ter­apeut­ti: Niin, ker­rotko vielä tuos­ta lisää…

Han­na: Vaik­ka liikku­mises­sa, en uskaltanut kauheasti liikkua muu­ta kuin hyvin rauhal­lis­es­ti. Mut mä oon ollu aina niin tosi nopeatem­poinen, niin sil­lon vaan opet­telin kävelemään todel­la hitaasti joka paikkaa, ettei vaan tapah­du mitään… Ja se kun on aina har­ras­tanut vuosia ja vuosia joogaa, niin sit­ten olin käyny Ven­lan kanssa raskau­saikana mon­es­sa eri joogas­sa ja yritin käy­dä sil­loin tuo­ta Mikon odotu­saikana myös, niin sit­ten mä olin koko ajan var­ma kaikissa liikkeis­sä, että mä jotenkin estän sen hapen saan­nin tai jonkun verenkier­ron tai ihan minkä vaan, että se niinku kuolee niinku kaikki­in mah­dol­lisi­in asen­toi­hin ja että mä en pystynyt niinku naut­ti­maan ollenkaan… Näin vaan niinku kaikessa vaaroja.

Mikon vau­va-aikana Han­na kuvaa olleen­sa koko ajan huolis­saan siitä, pysyykö vau­va hengissä.

Aamuisin Villen piti käy­dä kat­so­mas­sa, hen­git­tääkö Mikko, kun en itse pystynyt. Ja pitkään sen jäl­keen oli pakko käy­dä aina tark­ista­mas­sa. Tai jos tuli joku kova kuume, mä olin ihan paniikissa.

Vähitellen psykoter­api­apros­es­sis­sa uudelleen ja uudelleen työstäen Han­na alkaa erot­taa, kuin­ka kyseessä on hänen pelkon­sa ja huolen­sa ja että hän voi tukeu­tua toisi­in ja myös havain­toi­hin siitä, että mitään pahaa ei tapahdu.

Sen kanssa on joutunu tekemään paljon töitä, että mää päästän Mikon kiipeämään tai huvipuis­tossa lait­teeseen, että mä en siir­rä sitä pelkoa sille, vaan päästän men­emään. Sit­ten mua kyl­lä pelot­taa, mut­ta kun näkee, miten se tulee sieltä ihan riemuis­saan ja hyp­pii ja mitään ei tapah­tunut, se on ihanaa.

Uut­ta raskau­den mah­dol­lisu­ut­ta miet­tiessä voimakas­ta ambivalenssia aiheut­taa se, kuin­ka voi­da luot­taa uuden elämän mah­dol­lisu­u­teen, kasvu­un ja hyvään, kun on koke­mus mene­tyk­ses­tä ja tieto siitä, että huonos­tikin voi käydä.

Halusin vaan vali­ta, että uskaltaa ja luot­taa, vaik­ka pelot­taa. Jos ei oltais yritet­ty, olisin katunut sitä aina.

Varhainen liit­tymi­nen ja suh­teessa olo kuvau­tu­vat Han­nan psykoter­api­apros­es­sis­sa kovin eri tavoin eri las­ten osalta. Mikon raskaudessa Han­nan mieli jou­tui voimakkaasti suo­jau­tu­maan käsit­telemät­tömän mene­tyk­sen vuok­si. Raskau­den psykol­o­gises­sa pros­es­sis­sa oli haastei­ta, mikä saat­taa hei­jas­tua siihen, miten varhainen koke­mus Mikon kanssa kuvautuu.

Sitä suhdet­ta ei Mikon kanssa oikein ollut. Ku sitä Mikkoa oli odot­tanut niin kauan, mut­ta se tun­tu niin mahot­toma­l­ta, kun se itki niin paljo ja ite voi niin huonos­ti. Mikko ei oo ikinä tykän­ny kos­ke­tuk­ses­ta. Se tun­tu siltä niin kuin en olis osan­nut sitä rakas­taa. Siitä koki pitkään huonoa omaatun­toa. En saa sanoa, että on vaikeaa. Mä en oo sen arvoinen äiti, että saan pitää tän vau­van, jos valitan.

Heik­ki-vau­van raskau­saikaa puolestaan kuvaa voimakkaasti koko per­heenä odot­tamisen tari­na. Isoveli odot­taa pikku­sis­arus­ta, ja tästä puhutaan paljon ja tälle puhutaan paljon. Han­na muis­telee myöhem­min, että raskaut­ta ei tarvin­nut tai halun­nut piilot­taa ja siitä uskalsi olla iloinen, vaik­ka pelko­ja mukana kulkikin.

On niin ihana, miten paljon voi tun­tea rakkaut­ta. Oon itkenyt onnes­ta. Mä oon pystynyt antaa itsel­leni luvan rakas­taa hän­tä ihan täy­destä sydämestä. Niitä, mitä tun­tei­ta Mikon kanssa sil­loin alus­sa en uskaltanut ja mitä ei Ven­lan kanssa voin­ut olla. 

Tuen matrik­si ‒ tukiverkos­ton rak­en­t­a­mi­nen ja ylläpitämi­nen on näyt­täy­tynyt psykoter­api­apros­es­sis­sa haavoit­tuneena. Han­nan per­heen ympäril­lä on paljon lähiverkos­toa, joka on tul­lut per­heen käytän­nöl­lisek­si tuek­si kuor­mit­ta­vana mene­tyk­sen jälkeisenä sekä vau­vavuo­den aikana, mikä on ollut per­heelle arvokas­ta ja tärkeää. Toisaal­ta tämän tukiverkos­to on vetänyt Han­naa takaisin lap­su­u­den vuorovaiku­tusasetelmi­in, ja Han­nal­la on ollut myös tarve pär­jätä itsek­seen ja olla liikaa kuor­mit­ta­mat­ta toisia.

Han­na: Mul­la on ollu sel­l­ainen vääristymä siihen, että liikaa ajat­telin muiden reak­tioi­ta ja että mun pitäsi kan­natel­la niit­ten muit­tenkin tun­tei­ta siinä ympäril­lä sit­ten. Niin­pä se, että voi tul­la aute­tuk­si, on tosi vaikeaa.

Ter­apeut­ti: Mis­tähän se tapa toimia on mah­tanut sulle tulla?

Han­na: Ehkä se, kun on itse ollut se, joka on tul­lut mei­dän per­heeseen mene­tyk­sen jäl­keen ja kan­natel­lut niin paljon äitin tun­tei­ta. Ajat­telee, että pitää vaan miel­lyt­tää kaikkia ja olla vas­tu­us­sa ja kan­natel­la kaikkien tunteita.

Tuki lähiverkos­tol­ta ja eri­tyis­es­ti oma­l­ta äidiltä, on tuonut tässä ja nyt ‑vuorovaiku­tusti­lanteis­sa esi­in oman äidin voimakkaan pelon ja ylisuo­jele­vu­u­den suh­teessa sekä aikuiseen tyt­täreen­sä että lapsen­lap­si­in­sa. Näi­den suh­teessa tois­tu­vien teemo­jen äärel­lä on kul­jet­tu tois­tu­vasti pitkin psykoter­api­apros­es­sia, mikä on vähitellen mah­dol­lis­tanut rajo­jen aset­tamisen, vaik­ka Han­na samal­la onkin kiitolli­nen kaikesta saa­mas­taan avus­ta ja tues­ta äit­inä olemiselleen.

Kun äiti aina puhuu ääneen ne pahim­mat pelot, vaik­ka jos Mikko juok­see met­sässä, se sanoo, että nyt se kaatuu ja kallo halkeaa, ja mua ärsyt­tää se tai mun pitää sitte kan­natel­la sitä äitiä ja sen tun­net­ta ja en halua, että Mikko kuulee noi­ta ja ei sit­ten uskalla tehdä yhtään mitään.

Tai kun äiti vielä nykyään yli­huole­htii ja mun puoles­ta yrit­tää päät­tää asioi­ta, että mä en muka jak­saisi kävel­lä ja pitää nyt vaan hypätä bus­si­in, vaik­ka ite halu­aisin vaan kävellä.

Nyt oon opetel­lu pitämään rajo­ja ja sanomaan, että älä puhu ääneen noi­ta ja että minä kyl­lä tiedän, mitä jak­san ja haluan.

Psykoter­api­apros­es­sis­sa on tuet­tu Han­naa tukiverkos­ton rak­en­tamises­sa ja laa­jen­tamises­sa niin, että tuen matrik­si vahvis­tu­isi myös muun muas­sa ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­laisil­la (neu­volan ter­vey­den­hoita­jat, kätilöt ja syn­ny­tys­lääkärit), ja myös psykoter­apeut­ti on voin­ut olla osa Han­nan tukiverkos­toa. Han­na kuvaa kokoavas­sa äitiy­den haas­tat­telus­sa koke­mus­taan Heik­ki-vau­van raskausa­jal­ta tähän päivään näin:

Ehkä vas­ta nyt viimeisen puolen vuo­den aikana tai vuo­den aikana alka­nut ymmärtämään ja osaa ja oppin­ut tekemään sitä, että uskaltaa sanoa niitä asioi­ta ääneen muillekin kuin sin­ulle. Niin sit­ten huo­maa, että sehän helpot­taakin oloa ja sitä, että ihmiset ymmärtää mua parem­min ja mun läheiset ymmärtää parem­min, että mä uskallan sanoa, että se ei hyödytä min­ua eikä ketään muu­ta, että ne asi­at on siel­lä sisällä.

Iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­misen äärel­lä on kul­jet­tu myös pitkin tätä psykoter­api­apros­es­sia, ja sukupolvien väli­nen siir­tymä tyt­tären roolista äidin rooli­in on vähitellen vahvis­tunut, kun läs­nä olevas­sa muis­tamisen kon­tek­stis­sa varhaista äitiy­den koke­mus­ta on voitu läh­estyä tur­val­lis­es­ti. Kohtukuole­man koke­mus sai Han­nan koke­maan, että hänel­lä ei ole lupaa sanoa itseään äidik­si tai että hän olisi korkein­taan puo­likas äiti. Elävän vau­van syn­tymi­nen ja äidin rooli­in siir­tymi­nen oli hyvin latau­tunut­ta myös siitä lähtöko­hdas­ta, että yhtäaikaises­ti Han­nan mieleen läs­nä olevas­sa muis­tamisen kon­tek­stis­sa toden­näköis­es­ti pyr­ki hänen omia varhaisen äid­i­tyk­si tulemisen koke­muk­si­aan, jot­ka muis­tut­ti­vat sekä hänen oman äitin­sä surus­ta ja tämän koke­mas­ta vau­van mene­tyk­ses­tä että hänen omista vau­va-ajan koke­muk­sis­taan sure­van äitin­sä kanssa ja lisäk­si myös hänen omas­ta kohtu­vau­van kuole­man koke­muk­ses­taan, minkä mieleen tunkeu­tu­mista Han­na pyr­ki myös akti­ivis­es­ti vält­tämään. Psykoter­api­an alka­es­sa tämä näyt­täy­tyi erään­laise­na ker­roksel­lise­na suru­jen vyy­ht­inä, jol­loin koke­muk­set kietou­tu­i­v­at toisi­in­sa. Sukupolvien tari­noiden samankaltaisu­udet mut­ta myös ero­jen ja koke­musten eril­lisyy­den näkem­i­nen on tul­lut tärkeäk­si, jot­ta oma iden­ti­teet­ti äitiy­dessä on voin­ut uudelleenorganisoitua.

En halun­nut lapse­na ker­toa kuolleesta siskos­ta, kun muut olisi sit­ten ajatel­lu, että oon surulli­nen ja en oikeas­t­aan ollut, kun äiti oli surulli­nen, ja se tieten­ki muhun vaikutti.

Nyt Mikon äit­inä oon voinu ker­toa, että häl­lä on enke­li-iso­sisko, jota ei koskaan ole näh­nyt, mut­ta jota me muis­te­taan, ja oon voin­ut sitä suru­akin vähän näyt­tää, kun ei se Mikon surua oo tai sama asia kun mul­la ja äidillä.

Ja että voi sanoa, että olen kol­men lapsen äiti, joista ensim­mäi­nen menetettiin.

Psykoter­apeutin roolis­sa on saanut kulkea iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­misen tuke­na. Kun on jaet­tu yhdessä koet­tua, on voin­ut tul­la äidille osak­si koke­neem­pi­en nais­ten ketjua, joka tukee ja arvostaa hänen äitiyt­tään. Han­na kuvaa tätä psykoter­apeutin akti­ivista äidin koke­musten tavoit­telua ja sanoit­tamista, mielel­listämistä, psykoter­api­apros­essin merk­i­tys­tä kokoavas­sa haas­tat­telus­sa näin:

Nuo koh­dat, kun ker­rot, että sä olet kuvitel­lu, mil­laista kaik­ki on voin­ut mulle ja meille olla ja että olet miet­tinyt noi­ta mun kuvaamia kohtia… vaan se tekee jotenkin mut kuin nähdyk­si ja kuul­luk­si ihan eri taval­la, mitä ikinä kukaan koskaan on. Niin kiitos tuos­ta taaskin, tuo tun­tuu tosi isol­ta. Kun siitä aina on puhut­tu, että nähdyk­si tulem­i­nen on tärkeää, mut­ta nyt kun siitä on näin val­ta­van suuri koke­mus, niin sen vas­ta todel­la ymmärtää, että miten iso asia se oikeesti on, olla kokon­aan näkyvissä. 

Pohd­in­ta

Tässä tapaus­tutkimuk­ses­sa tarkastelti­in, kuin­ka ylisukupolvi­nen peri­nataal­imene­tys ja koet­tu kohtukuole­ma vaikut­ti­vat asi­akkaan koke­muk­si­in äitiy­destä. Tutkimuk­ses­sa on kuvat­tu per­heeseen seu­raav­ina syn­tyvien las­ten koke­musten ja van­hempi­en kuvausten kaut­ta sitä, kuin­ka vau­van mene­tys voi monin tavoin vaikut­taa van­hem­muu­teen ja van­hem­man sekä lapsen väliseen suh­teeseen (Sac­car­do & Cal­vo 2022). Tässä tapaus­tutkimuk­ses­sa koros­tui peri­nataal­imene­tyk­sen jäl­keen uudelleen syn­nyt­täneen äidin koke­muk­sis­sa hänen oman äitin­sä voimakas ylisuo­jele­vu­us, mikä hei­jas­tui vuorovaiku­tuk­seen aikuisu­u­teen asti. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­es­sis­sa näitä ylisukupolvisen mene­tyk­sen vaiku­tuk­sia päästi­in tarkastele­maan, kun oli mah­dol­lista tur­val­lisen ter­api­a­suh­teen myötä työsken­nel­lä raskau­den, vau­van ja varhaisen van­hem­muu­den herät­tämässä läs­nä olevas­sa muis­tamisen kon­tek­stis­sa (Stern 1995).

Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa kohtu­vau­van tai vau­van mene­tyk­seen liit­tyen yht­enä tärkeänä hoidon tavoit­teena on se, että elävä lap­si voisi vapau­tua äidin surun kokemis­es­ta ja sen määrit­te­ly­istä (Savon­lahti 2020). Tämänkin psykoter­api­at­a­pauk­sen äiti kuvasi, että hän yrit­ti lapse­na helpot­taa sure­van, lapsen­sa menet­täneen oman äitin­sä oloa, mut­tei siinä onnis­tunut. Hän ymmär­si myöhem­min psykoter­api­as­sa, että äidin surus­sa oli kyse äidin surus­ta eikä hänen omas­taan, vaik­ka äidin suru niin paljon häneen vaikut­tikin. Tämä aut­toi rin­nakkaises­ti tätä äitiä itse kohtu­vau­vansa menet­täneenä siinä, että hän pystyi pitämään omaa suru­aan omanaan eikä siitä tul­lut hänen omien elävien las­ten­sa kan­net­tavaa surua.

Raskau­de­naikaisen kiin­tymys­suh­teen muo­dost­a­mi­nen mene­tyk­sen jäl­keen odotet­tavaan vau­vaan on tutkimuk­ses­sa ja kli­inisessä koke­muk­ses­sa (O’Leary 2004; Savon­lahti & Juu­ti­la­nen 2007) todet­tu voivan olla haas­tavaa. Tämän psykoter­api­apros­essin kuvauk­ses­sa nähdään kak­si eri­laista raskau­den kohtaa: mene­tyk­sen jälkeinen raskaus vail­la psyykkistä tukea ja myöhäisem­pi raskaus psykoter­api­apros­essin aikana. Mene­tys­tä seu­ran­nut raskaus kuvau­tui psyykkises­ti hyvin kuor­mit­ta­vana, kun somaat­tis­es­ta hoi­dos­ta huole­hdit­ti­in mut­ta äidik­si tulemiseen trau­man ja surun keskel­lä ei saanut tukea eikä asi­akkaan ylisukupolvista mene­tys­taus­taa tun­nis­tet­tu. Tämä hei­jas­tui asi­akkaan kuvaa­mana voimakkaasti sekä hänen suh­teeseen­sa syn­tyneeseen vau­vaan että hänen koke­muk­seen­sa äitiy­destään. Kun psykoter­api­apros­es­sis­sa pystytään ensin yhä uudelleen kuule­maan asi­akkaan tari­naa ja tun­tei­ta kohtukuole­mas­ta ja kuol­lut kohtu­vau­va tulee sekä psykoter­apeu­ti­lle että asi­akkaalle todel­lisek­si ja mielessä pysyväk­si, mene­tys­tä pystytään sure­maan ja suhde seu­raa­van lapsen kanssa vapau­tuu tästä men­neisyy­den taakas­ta. Jo Sel­ma Fraiberg ym. (1975, 387) kuva­si­vat uraau­ur­tavas­sa tek­stis­sään las­ten­huoneen kum­mi­tuk­sia, vaikei­ta varhaisia vuorovaiku­tuskoke­muk­sia, jot­ka käsit­telemät­töminä etsivät tilansa päästä vuorovaiku­tus­suhtei­den näyt­tämölle varhaises­sa vanhemmuudessa.

Tässä psykoter­api­aku­vauk­ses­sa eri­tyisen olen­naise­na kuvau­tui myös ylisukupolvisen mene­tyk­sen vaiku­tusten ymmärtämi­nen varhaises­sa van­hem­muudessa, mikä mah­dol­lis­tui varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­essin aikana alka­neessa kol­man­nes­sa raskaudessa ja tämän vau­van varhaises­sa äitiy­dessä. Vähitellen ter­api­apros­es­sis­sa tuli enem­män mah­dol­lisek­si elävän taap­er­on ja alka­neen uuden raskau­den äärel­lä päästää tietoisu­u­teen ja muis­taa tässä het­kessä sitä, miten asi­akasäi­ti oli itse tul­lut äid­i­tyk­si: kuin­ka hänen äitin­sä koke­ma mene­tys oli tämän äitiy­teen ja asi­akasäidin vau­vana ja pikku­lapse­na koke­maan vaikut­tanut ja kuin­ka tämä hei­jas­tui ja tun­tui ajanko­htais­es­ti tässä het­kessä jo syn­tyneen lapsen sekä odotet­ta­van vau­van äärel­lä. Psykoter­api­apros­essin aikana syn­tyneen kol­man­nen lapsen raskau­den, syn­ny­tyk­sen ja varhaisen vau­va-ajan äärel­lä työsken­nellen raskau­de­naikainen kiin­tymys­suhde odotet­tavaan vau­vaan mah­dol­lis­tui ja asi­akas kuvasi äitiy­den koke­mus­taan kor­jaa­vana koke­muk­se­na ver­rat­tuna aiempiin.

Tässä tapaus­tutkimuk­ses­sa tarkastelti­in myös sitä, kuin­ka psykoter­apeut­ti­na voi jäsen­tää mene­tys­taus­taisen äidin tari­naa Stern­in (1995) äitiys­ti­lan äitiy­den trilo­gian ja kom­po­nent­ti­teemo­jen käsit­tei­den kaut­ta. Haavoit­tumi­nen varhaises­sa äitiy­dessä ja sen merk­i­tyk­set tule­vat hyvin tavoite­tuik­si Stern­in äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemo­jen kaut­ta. Stern kuvaa, että nainen ei ole koskaan aiem­min kohdan­nut eikä koskaan ehkä tule kohtaa­maan elämän ja kasvun tem­ati­ikkaa niin todessa ja vah­vas­sa muo­dos­saan kuin omien las­ten­sa varhaises­sa äitiy­dessä. Kun vau­van kuole­ma haavoit­taa varhaises­sa äitiy­dessä elämän ja kasvun mah­dol­lis­tamisen teemaa ja vielä kahdessa peräkkäisessä sukupolves­sa, on ymmär­ret­tävää, että vaiku­tuk­set hei­jas­tu­vat laa­jasti äidin koke­muk­si­in, kuten tässäkin psykoter­api­apros­es­sis­sa kuvau­tui. Tarvi­taan vuorovaiku­tuk­ses­sa yhä uud­estaan tois­tu­via koke­muk­sia niin vau­van kuin äidin elin­voimas­ta ja ”hengis­sä säi­lymis­es­tä”, jot­ta vähitellen voi uskaltaa luot­taa siihen, että on tur­vas­sa ja kyke­nee tur­vaa­maan vau­vansa ja pienen lapsen­sa kasvua ja elämää.

Toisen kom­po­nent­ti­tee­man, varhaisen liit­tymisen ja suh­teessa olon, äärel­lä voi tavoit­taa tässä psykoter­api­apros­es­sis­sa sen, kuin­ka pros­es­soi­tu­ma­ton trau­maat­ti­nen suru kohtukuole­man jäl­keen vaikeut­taa seu­raa­van raskau­den psykol­o­gista pros­es­sia. Äidin on vaikea raskau­den aikana ja vau­van syn­nyt­tyäkin ottaa vau­vaa omak­si vau­vak­seen, kun men­neisyy­den haa­mut, vaikeat suhdekoke­muk­set, astu­vat näyt­tämölle. Vau­van kuole­man jälkeisessä uudessa raskaudessa tärkeä psyykki­nen tehtävä on vau­vo­jen eriy­tymi­nen äidin mielessä. Tässä psykoter­api­at­a­pauk­ses­sa tuli kau­ni­isti ja selkeästi näkyväk­si Savon­lah­den ja Juu­ti­laisen (2007) korosta­ma varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an eri­tyi­nen hoidolli­nen ele­ment­ti: kuolleen vau­van tari­nan muis­telem­i­nen ja kuulem­i­nen yhä uudelleen myös uuden raskau­den aikana, mikä mah­dol­listi psyykkisen työn tekemistä ja sitä, että äiti pystyi luo­maan odotet­tavaan vau­vaan oman, eril­lisen suh­teen­sa jo raskausaikana.

On myös lohdullista huo­ma­ta, että tässä psykoter­api­apros­es­sis­sa päästi­in vaikut­ta­maan varhaiseen suh­teessa olemisen koke­muk­seen myös jälkikä­teen työstämäl­lä, äidin ja taap­er­on suh­teen äärel­lä. Suh­teessa olemisen koke­mus voi psyykkisen eriy­tymisen työn tuel­la kor­jaan­tua, ja suhde mene­tyk­sen jäl­keen syn­tyneeseen lapseen voi vapau­tua men­neisyy­den taakas­ta. Raskau­de­naikainen psykoter­apia, jos­sa foku­soidaan äitiy­den koke­muk­si­in sekä huomioidaan eri­tyisel­lä taval­la psyykkisen työn tarve suh­teessa menetet­tyyn vau­vaan, on kuitenkin eri­tyisen otol­lista aikaa psykoter­apeut­tiselle työlle niin suhtei­den luomisen, kor­jaamisen kuin äidin mie­len uudelleenor­gan­isoi­tu­misen kannalta.

Stern (1995) kuvaa teo­ri­as­saan, että äitiys­ti­lan kak­si ensim­mäistä kom­po­nent­ti­teemaa eivät kokon­aan toteudu, jos äiti ei pysty luo­maan tuen verkos­toa itselleen tur­vak­si ja avuk­si, ja toisaal­ta jos iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­mi­nen ei toteudu, onnis­tu­vat kolme ensim­mäistä kom­po­nent­ti­teemaa vain osit­tain. Kuva­tus­sa ter­api­at­a­pauk­ses­sa esikoisen kohtukuole­ma sekä omas­sa lap­su­udessa koe­tut sis­aruk­sen kuole­man vaiku­tuk­set kietou­tu­i­v­at toisi­in­sa. Tuos­sa suru­jen yhteenki­etou­tu­mas­sa asi­akasäidin tarve suo­jau­tua kaikelta surua ja trau­maa muis­tut­taval­ta vaikut­ti aluk­si osit­tain estävän myös äitiys­ti­lan teemo­jen toteu­tu­misen. Läs­nä olevas­sa muis­tamisen kon­tek­stis­sa on mah­do­ton­ta liikkua, kun kaik­ki tiet ovat viemässä kohti trau­maa ja surua, jol­ta äiti halu­aa puo­lus­tau­tua suojautuen.

Kuolleen kohtu­vau­van raskau­den, kuole­man ja syn­ny­tyk­sen tari­nan kuulem­i­nen ja pros­es­soimi­nen yhä uudelleen osana äitiy­den tari­naa mah­dol­lis­taa niin seu­raa­vana syn­tyvän lapsen eriy­tymisen kuolleesta esikois­es­ta kuin tien kohti todem­paa läs­nä ole­vaa muis­tamisen kon­tek­s­tia, jos­sa suru ja trau­ma ja kaik­ki koet­tu saa ja saat­taa olla läs­nä. Läs­nä ole­van muis­tamisen kon­tek­stin lukki­u­tu­mi­nen toimii kuin pul­lonkaulae­fek­t­inä sille, että iden­ti­teetin uudelleenor­gan­isoi­tu­mi­nen ja tuen verkos­ton luomi­nen on haas­tavaa, mis­tä johtuen muutkin äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemat vaikut­ta­vat toteu­tu­van vain osit­tain. Kun varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeut­tises­sa työsken­telyssä mah­dol­lis­tuu äidin oman varhaisen hoivahis­to­ri­an, eri­tyis­es­ti äid­i­tyk­si tulemisen his­to­ri­an tutkimi­nen, vapau­tu­vat myös äidin ole­mas­sa ole­vat äitiy­den myön­teiset resurssit ja potentiaali.

Kuin­ka tämän tapaus­tutkimuk­sen perus­teel­la voitaisi­in kuva­ta psykoter­apeut­tisen suh­teen eri­ty­istä merk­i­tys­tä vau­van menet­täneelle trau­ma­ti­soituneelle äidille? Tutkimuk­sis­sa, psykoter­api­a­su­un­tauk­ses­ta riip­pumat­ta, pain­ote­taan vah­van ter­apeut­tisen allianssin ja empaat­tisen yhteistyö­suh­teen merk­i­tys­tä eri­tyis­es­ti peri­nataal­imene­tyk­siä kokeneille asi­akkaille (Markin 2017; Wen­zel 2017), mikä on help­poa tavoit­taa tämänkin tapausku­vauk­sen kaut­ta. Markin (2018) on ehdot­tanut, että van­hem­man men­tal­isaa­tiokyvyl­lä on merkit­tävä vaiku­tus siinä, kuin­ka hän pystyy yhtäaikaises­ti pitämään mielessään niin kuvitel­man kuolleesta vau­vas­ta, jota ei koskaan juuri tun­tenut, kuin odotet­tavas­ta laps­es­ta, jota ei ole vielä tavan­nut, ilman että näitä sub­jek­ti­ivisia koke­muk­sia sekoite­taan. Trau­maat­tis­ten koke­musten tiede­tään heiken­tävän men­tal­isaa­tiokykyä, joten eri­tyis­es­ti ne van­hem­mat, joil­la on trau­maat­tisia koke­muk­sia, tarvit­se­vat psykoter­apeut­tista tukea tässä haas­tavas­sa tehtävässä (Lieber­man ym. 2020).

Stern (1995) on äitiys­ti­lan kuvauk­ses­saan kuvan­nut niin san­otun hyvän isoäidin trans­fer­enssia ja sen merk­i­tys­tä raskaana ole­vien ja pien­ten las­ten van­hempi­en psykoter­api­as­sa. Tässä kuva­tus­sa psykoter­api­at­a­pauk­ses­sa, varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa, työsken­nelti­in pääasi­as­sa myön­teisen trans­fer­enssin alueel­la, vaik­ka käsitelti­inkin mon­en­laista asi­akkaan elämään ja suhteisi­in liit­tyvää vaikeaa ja haas­tavaa. Psykoter­api­as­sa oli liikku­misen tilaa, mikä näkyi muun muas­sa ter­apeutin akti­ivi­suute­na ja jous­tavuute­na, mah­dol­lisuute­na tehdä kotikäyn­te­jä, men­nä yhdessä poti­laan kanssa vaik­ka hau­taus­maalle ja näin jakaa jotain eri­tyisen merk­i­tyk­sel­listä myös ter­api­ahuoneen seinien ulkop­uolel­la. Psykoter­apeutin henkilöko­htaise­na koke­muk­se­na tämä kuvau­tui ehdot­tomana puolel­la olemisen tun­teena ja arvos­tuk­se­na. Oli ain­ut­laa­tu­inen koke­mus päästä kuule­maan, jaka­maan ja ole­maan mukana haavoit­tuneessa ja sietämät­tömän vaike­as­sakin ja läm­möl­lä peila­ta sekä kan­natel­la tätä takaisin asi­akkaalle. Takaisin hei­jas­tu­va asi­akkaan kuvaa­ma koke­mus kokon­aan nähdyk­si tulemis­es­ta toi koet­tavak­si psykoter­api­apros­es­sis­sa saavutet­tu­ja uusia mah­dol­lisuuk­sia äidin mie­len ja koke­musten uudelleenorganisoituessa.

Täl­lä taval­la eri­tyi­nen psykoter­api­a­suhde voi toimia myös läs­nä ole­vana muis­tamisen kon­tek­sti­na, mis­sä omaan saatu­un hoivaan liit­tyvä psyko­dy­naami­nen tutkimi­nen ja oival­t­a­mi­nen sekä psyykki­nen inte­graa­tio tule­vat mah­dol­lisik­si. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa hyvän isoäidin trans­fer­enssin tuke­m­ana on mah­dol­lista päästä tutki­maan ja ymmärtämään asi­akasäidin tilan­net­ta suh­teessa vau­vaansa myös äidin omien varhais­ten suhdeasetelmien kaut­ta, niitä akti­ivis­es­ti tutkien, niihin linkit­täen ja niitä tulkiten – eri­tyis­es­ti äitiys­ti­lan äitiy­den trilo­giaan tietois­es­ti työsken­te­lyä foku­soimal­la (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022).

Ter­apeut­ti tulee hyvän isoäidin trans­fer­enssis­sa myös eri­tyisek­si osak­si äitiys­ti­lan tukiverkos­toa, tuen matrik­sia, jot­ta asi­akasäidin äitiys voi vapau­tua, löy­tyä ja helpot­tua. Äidin rep­re­sen­taa­tiot itses­tään äit­inä, vau­vas­taan ja suh­teestaan tähän, voivat muut­tua ja/tai muokkau­tua kor­jaa­van emo­tion­aalisen koke­muk­sen, tulkin­nan ja mallintamisen avul­la. Hyvän isoäidin trans­fer­enssi sovel­tuu ihanteel­lis­es­ti ennen tun­tem­at­tomien äitiy­den omi­naisuuk­sien tutkimiseen ja löytämiseen (Stern 1995) ja myös vai­h­toe­htois­t­en äiti­hah­mo­jen, niin san­ot­tu­jen las­ten­huoneen enke­lien, löytämiseen (Lieber­man ym. 2005).

Tämä ylisukupolvi­nen mene­tys­ten tari­na ja varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an tapausku­vaus on luon­nol­lis­es­ti kuvaus vain yhdestä, yksilöl­lis­es­tä psykoter­api­apros­es­sista, joka on alun perin koot­tu opin­näyte­työn muo­toon Stern­in äitiys­ti­lan viiteke­hyk­sen kaut­ta. Tutkimuk­ses­sa ei ole käytet­ty aineis­ton laa­jaa tal­len­tamista ääni- tai videonauhoi­hin ja niiden analysoin­tia. Kyseessä on yhden psykoter­api­at­a­pauk­sen kuvaus, jota ei voi laa­jen­taa koske­maan suo­raan mui­ta psykoter­api­apros­esse­ja. Tämän psykoter­api­apros­essin ana­lyysi keskit­tyi kuvaa­maan äitiy­den koke­muk­sia ja sivu­ut­ti tässä kohden isien koke­muk­set, mikä ei ker­ro siitä, että peri­nataal­imene­tyk­sen vaiku­tuk­set isyy­dessä oli­si­vat vähäisem­mät. Stern­in äitiys­ti­lan kom­po­nent­ti­teemo­jen on jo aiem­mis­sa tutkimuk­sis­sa (Budzyn ym. 2023, 2) todet­tu tavoit­ta­van olen­naisia näkökul­mia varhais­es­ta äitiy­destä. Markin ja McCarthy (2020) ovat tutkimuk­ses­saan korosta­neet, että kli­in­istä huomio­ta tulisi jatkos­sa kiin­nit­tää eri­laisi­in ter­apeut­tisi­in tek­i­jöi­hin, jot­ka saat­ta­vat vaikut­taa ter­api­an tulok­seen peri­nataal­imene­tys­ten jäl­keen. Tutkimus­ta psykoter­api­apros­es­seista äitiy­den trilo­gian ja kom­po­nent­ti­teemo­jen äärel­lä olisi tärkeää tehdä lisää, jot­ta ymmär­rys raskaus- ja vau­vavai­heen psykoter­api­an eri­ty­isyy­destä myös mene­tyk­siä kokeneil­la van­hem­mil­la voisi tul­la laa­jem­min tavoitetuksi.

Suo­ma­laises­sa ter­vey­den­huol­los­sa on mah­dol­lista tun­nistaa ja tun­nus­taa mene­tyk­sen vaiku­tuk­set vau­vaa odot­tavien elämään ja tar­jo­ta heille oikea-aikaises­ti, mah­dol­lisim­man varhain tukea ja hoitoa, jot­ta suru- ja trau­mareak­tiot eivät pitkit­tyessään vaikeut­taisi näi­den per­hei­den van­hem­muut­ta ja vuorovaiku­tus­suhtei­ta. Peri­nataali­a­jan mene­tys­ten psykoter­apeut­tis­es­ta hoita­mis­es­ta on jonkin ver­ran tutkimusti­etoa useista psykoter­apeut­ti­sista viiteke­hyk­sistä. Psykoter­api­a­su­un­tauk­ses­ta riip­pumat­ta peri­nataali­a­jan mene­tyk­siä kohtaa­vat ja hoita­vat psykol­o­gisen tuen ja psykoter­apeut­tisen hoidon ammat­ti­laiset voisi­vat hyö­tyä Daniel Stern­in (1995) kuvaa­man äitiys­ti­lan tuo­mas­ta ymmär­ryk­ses­tä ja jäsen­nyk­ses­tä niin ter­api­a­suh­teeseen aset­tumises­sa kuin vau­vansa menet­täneen raskaana ole­van tai pienen vau­van van­hem­man mie­len­maail­man ja koke­muk­sen tavoit­tamises­sa ja van­hempi‒­vau­va-vuorovaiku­tus­suh­teen tukemises­sa ja hoitamisessa.

Psykoter­apeutin koke­muk­se­na tämä psykoter­apia­mat­ka kuvau­tui yksilöl­lisen tari­nan kutomise­na, joka oli kuin maton kutomista, eri­lai­sista matonkuteista, jot­ka kietou­tu­i­v­at toisi­in­sa muo­dostaen väre­jä ja kuvioi­ta, joi­ta yhdessä kat­so­ma­l­la nähti­in, mis­tä on tul­tu ja mis­sä on kul­jet­tu. Maton kuteet ker­toi­vat ele­tys­tä elämästä, omas­ta ja edel­lis­ten sukupolvien kulke­mas­ta. Kudo­tus­sa matossa sävyt oli mah­dol­lista nähdä sekä yht­enäis­inä että toi­sis­taan eril­lis­inä hei­jastellen äitiy­den iden­ti­teetin vahvis­tu­mista niin, että pystyi kat­so­maan tähän saak­ka kudot­tua mat­toa läm­möl­lä ja itsen­sä ja oman äitiyten­sä tunnistaen.

Kir­jal­lisu­us

Brodén, Mar­gare­ta (2004). Gra­viditetens möj­ligheter. En tid då rela­tion­er ska­pas och utveck­las. Tukhol­ma: Natur och Kultur. 

Budzyn, Carine da Sil­va; Friz­zo, Giana B. & Levandows­ki, Daniela C. (2023). Analy­sis of moth­er­hood con­stel­la­tion among ado­les­cent moth­ers with and with­out depres­sive symp­toms. Psi­colo­gia, teo­ria e pesquisa, 39, 1‒11.

Dia­mond, David J. & Dia­mond, Martha O. (2017). Par­ent­hood after repro­duc­tive loss: How psy­chother­a­py can help with post­par­tum adjust­ment and par­ent-infant attach­ment. Psy­chother­a­py (Chica­go, Ill.), 54(4), 373‒379.

Fraiberg, Sel­ma; Adel­son, Edna & Shapiro, Vivian (1975). Ghosts in the nurs­ery. A psy­cho­an­a­lyt­ic approach to the prob­lems of impaired infant-moth­er rela­tion­ships. Jour­nal of the Amer­i­can Acad­e­my of Child Psy­chi­a­try, 14, 387–421.

Graven­steen, Ida K.; Hel­gadót­tir, Lin­da B.; Jacob­sen, Eva-Marie; Rådestad, Ingela; Sand­set, Per M. & Eke­berg, Øivind (2013). Wom­en’s expe­ri­ences in rela­tion to still­birth and risk fac­tors for long-term post-trau­mat­ic stress symp­toms: A ret­ro­spec­tive study. BMJ Open, 3(10), 1‒10.

Heller, Sher­ryl S. & Zeanah, Charles H. (1999). Attach­ment dis­tur­bances in infants born sub­se­quent to peri­na­tal loss: A pilot study. Infant Men­tal Health Jour­nal, 20(2), 188‒199.

Hugh­es, Patri­cia; Tur­ton, Pene­lope; Hop­per, Earl; McGauley, Gill & Fon­agy, Peter (2004). Fac­tors asso­ci­at­ed with the unre­solved clas­si­fi­ca­tion of the Adult Attach­ment Inter­view in women who have suf­fered still­birth. Devel­op­ment and Psy­chopathol­o­gy, 16(1), 215‒230.

Innamorati, Mar­co; Sar­ra­ci­no, Diego & Dazzi, Nino (2010). Moth­er­hood con­stel­la­tion and rep­re­sen­ta­tion­al change in preg­nan­cy. Infant Men­tal Health Jour­nal, 31(4), 379‒396.

Lieber­man, Ali­cia F.; Bucio, Grisel­da Oliv­er; Cas­tro, Glo­ria & Diaz, Manuela A. (2020). Clin­i­cal case 4. Treat­ing the trau­mat­ic seque­lae of peri­na­tal loss dur­ing a new preg­nan­cy. Teok­ses­sa Lieber­man, Ali­cia F.; Diaz, Manuela A.; Cas­tro, Glo­ria & Bucio, Grisel­da Oliv­er (toim.), Make room for baby. Peri­na­tal child-par­ent psy­chother­a­py to repair trau­ma and pro­mote attach­ment, 230‒260. New York & Lon­too: Guil­ford Press. 

Lieber­man, Ali­cia. F.; Padron, Ele­na; Van Horn, Patri­cia & Har­ris, William W. (2005). Angels in the nurs­ery: The inter­gen­er­a­tional trans­mis­sion of benev­o­lent parental influ­ences. Infant Men­tal Health Jour­nal, 26, 504‒520.

Markin, Ray­na D. (2017). An intro­duc­tion to the spe­cial sec­tion on psy­chother­a­py for preg­nan­cy loss: Review of issues, clin­i­cal appli­ca­tions, and future research direc­tion. Psy­chother­a­py (Chica­go, Ill.), 54(4), 367‒372.

Markin, Ray­na D. (2018). “Ghosts” in the womb: A men­tal­iz­ing approach to under­stand­ing and treat­ing pre­na­tal attach­ment dis­tur­bances dur­ing preg­nan­cies after loss. Psy­chother­a­py (Chica­go, Ill.), 55(3), 275‒288.

Markin, Ray­na D. & McCarthy, Kevin S. (2020). The process and out­come of psy­cho­dy­nam­ic psy­chother­a­py for preg­nan­cy after loss: A case study analy­sis. Psy­chother­a­py (Chica­go, Ill.), 57(2), 273‒288.

O’Leary, Joann (2004). Grief and its impact on pre­na­tal attach­ment in the sub­se­quent preg­nan­cy. Archives of Women’s Men­tal Health, 7, 7–18.

Sac­car­do, Cate­ri­na & Cal­vo, Vin­cen­zo (2022). Rela­tion­al seque­lae of fetal death dur­ing the first preg­nan­cy: A qual­i­ta­tive study on the sub­jec­tive per­cep­tions of the rela­tion­ship between moth­ers and their adult sub­se­quent first­born chil­dren. OMEGA — Jour­nal of Death and Dying, 85(3), 604‒627.

Sarkki­nen, Mir­ja & Savon­lahti, Eli­na (2014). Raskausa­jan vuorovaiku­tusp­sykoter­apia. Psykoter­apia, 33(2), 93‒110.  

Sarkki­nen, Mir­ja & Savon­lahti, Eli­na (2022). Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an syn­ty ja kehit­tymi­nen Suomes­sa. Juh­lalu­en­to Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia ry:n  ”Vuorovaiku­tus val­okeilas­sa” ‑sem­i­naaris­sa Helsingis­sä 13.5.2022.

Savon­lahti, Eli­na (2020) Kohtu­vau­van tai vas­ta­syn­tyneen vau­van kuole­man vaiku­tus uuteen raskau­teen, syn­ny­tyk­seen ja vuorovaiku­tuk­seen vau­van kanssa. Luen­to Suomen Peri­nataal­im­ie­len­ter­veys ry:n koulu­tus­päivil­lä Helsingis­sä 30.11.2020.

Savon­lahti Eli­na & Juu­ti­lainen Kir­si (2007). Kohtu­vau­van tai vas­ta­syn­tyneen vau­van kuole­man aiheut­ta­ma mene­tys per­heessä. Teok­ses­sa Arman­to, Annuk­ka & Koisti­nen, Paula (toim.), Neu­volatyön käsikir­ja, 340‒346. Hämeen­lin­na: Karisto.

Stern, Daniel N. (1995). The moth­er­hood con­stel­la­tion: A uni­fied view of par­ent-infant psy­chother­a­py. Lon­too & New York: Routledge.

Wen­zel, Amy (2017). Cog­ni­tive behav­ioral ther­a­py for preg­nan­cy loss. Psy­chother­a­py (Chica­go, Ill.), 54(4), 400‒405.

West­by, Celine L.; Erland­sen, Andrea R.; Nilsen, Son­dre A.; Vist­ed, Endre & Thimm, Jens C. (2021). Depres­sion, anx­i­ety, PTSD, and OCD after still­birth: A sys­tem­at­ic review. BMC preg­nan­cy and child­birth, 21,782.