Päivi Ronkainen, Mirja Sarkkinen & Elina Savonlahti: Isyystila ja isäksi tulemisen prosessi varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiassa

Tässä artikke­lis­sa käymme läpi isyy­teen siir­tymää aiheesta tehty­jen tutkimusten kaut­ta, for­mu­loimme isyys­ti­laa käsit­teenä ja tarkastelemme isyys­ti­lan kaut­ta työsken­te­lyä varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­apros­es­sis­sa. Isyys­ti­laa ja siir­tymää isyy­teen neu­ro­bi­ol­o­gise­na, syvästi emo­tion­aalise­na ja iden­ti­teet­tiä muut­ta­vana pros­essi­na on kuvat­tu ja tutkit­tu viime vuosi­na yhä enem­män, joskin jo Daniel Stern (1995) pohti Moth­er­hood con­stel­la­tion ‑kir­jas­saan, kehit­tyykö isällekin ”äitiys­ti­la”, jos hän on lapsen ensisi­jainen hoivaa­ja. Isyys­ti­las­ta ei ole suomenkielisessä psykoter­api­akir­jal­lisu­udessa aiem­min kir­joitet­tu. Artikke­lin lopuk­si pohdimme, kuin­ka ymmär­rystä isyys­ti­las­ta ja sen kli­inis­es­tä merk­i­tyk­ses­tä voi hyö­dyn­tää peri­nataali­vai­heen psykoterapiassa.

Isän merk­i­tys vau­vaper­heen hoidossa

Raskaus- ja vau­va-ajan seu­ran­nan, mie­len­ter­vey­den ja ylipään­sä hyv­in­voin­nin keskiössä ovat pitkään olleet äitien koke­muk­set ja hei­dän pros­essin­sa van­hem­muu­teen siir­tyessä. Viime vuosien aikana on maail­man­laa­juis­es­ti kiin­nos­tut­tu yhä enem­män pohti­maan sitä pros­es­sia, jon­ka mies kokee isäk­si ensi ker­taa tul­lessaan. Tutkimus­tu­lok­set ja kli­iniset koke­muk­set isien raskausa­jan ahdis­tuneisu­ud­es­ta ja syn­ny­tyk­sen jälkeis­es­tä masen­nuk­ses­ta pakot­ta­vat aset­tumaan myös sen kysymyk­sen äärelle, mis­tä kaikesta isäk­si tulemises­sa on psyykkises­ti kyse. Näitä pros­esse­ja ja isien sisäistä maail­maa on vält­tämätön­tä ymmärtää, jot­ta tukea voidaan suun­na­ta oikein ja toisaal­ta huomioi­da hoi­dos­sa isille eri­ty­isiä kysymyk­siä. Selvää on, että isän pros­es­si eroaa biol­o­gis­es­ti äidin pros­es­sista; vain äiti voi kan­taa las­ta kehos­saan, syn­nyt­tää ja imet­tää. Toisaal­ta isien eri­tyis­es­tä merk­i­tyk­ses­tä lapsen kehi­tyk­selle ymmär­retään yhä enem­män. Stern (1995) kuvaa van­hem­man ja vau­van välistä vuorovaiku­tus­ta näyt­tämönä, jos­sa van­hempi­en kri­it­tisim­mät rep­re­sen­taa­tiot, toiveet, pelot ja fan­tasi­at laps­es­ta tule­vat esi­in. Tämä kos­kee niin äite­jä kuin isiäkin, ja tämän kli­ini­nen merk­i­tys on myös varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an ydin­tä (Sarkki­nen & Savon­lahti 2014, 93–110; 2022a; Par­ta­nen ym. 2024, 64–79). Isän raskau­de­naikaisten rep­re­sen­taa­tioiden on osoitet­tu ole­van yhtey­dessä varhaisen vuorovaiku­tuk­sen laatu­un vau­van kanssa korostaen isien raskausa­jan mieliku­vien merk­i­tys­tä isän ja syn­tyvän vau­van suh­teelle (Lind­st­edt ym. 2021, 478–488).

Psykoter­apeut­tiseen työsken­te­lyyn vau­vaper­heen kanssa isät ovat per­in­teis­es­ti osal­lis­tuneet maail­mal­la vähem­män hoidon pain­ottues­sa äidin ja vau­van väliseen suh­teeseen, vaik­ka isien merk­i­tys lapsen kehi­tyk­selle ja hoi­vatuk­si tulemisen koke­muk­selle tiede­tään ole­van merkit­tävä (Baradon 2019; Bald­win ym. 2018, 2118–2191). Segal (2019, 107–116) pohtii tämän voivan liit­tyä sekä äiti­in, isään että ter­apeut­ti­in. Isil­lä voi olla vaikeut­ta ottaa apua vas­taan, äidil­lä nous­ta tarve etään­nyt­tää isää hänen ja ter­apeutin tai hänen ja vau­van suh­teesta tai olla vaikeut­ta ava­ta kivu­li­ai­ta ajatuk­sia ja tun­tei­ta isän läs­nä ollessa. Ter­apeutis­sa itsessään voi nous­ta isän kanssa vas­ta­trans­fer­enssia, joka voi liit­tyä kult­tuurisi­in käsi­tyk­si­in äidin ensisi­jaisu­ud­es­ta tai isän sukupuoleen. Suo­ma­laises­sa varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa isien läs­näo­lo ja huomioimi­nen on ollut käytän­tönä jo pitkään (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022a; 2022b).

Sel­ma Fraiber­gin aja­tus las­tenkam­marin aaveista on vaikut­tanut vah­vasti siihen, miten psyko­dy­naamis­es­ti suun­tau­tuneessa van­hempi‒lap­si-psykoter­api­as­sa käsitel­lään men­neisyy­den suhdekoke­musten vaiku­tus­ta nyky­het­keen; pieni lap­si voi vuorovaiku­tusti­lanteessa edus­taa rep­re­sen­taa­tiona van­hem­man mielessä van­hempaa itseään pienenä, omaa van­hempaa tai molem­pia (Fraiberg ym. 1975, 164–169). Las­tenkam­marin aavei­ta nousee hoi­vati­lantei­den keskel­lä vaikut­ta­maan vuorovaiku­tuk­seen sekä isil­lä että äideil­lä, ja molem­pi­en oma varhainen his­to­ria on yhtä lail­la vau­van äärel­lä läs­nä (Bar­rows 2004, 408–423). Raphael-Leff (2019, 64–84) kuvaa keskeistä isyy­den kannal­ta ole­van se, miten isä on aiem­min voin­ut pros­es­soi­da ja nyt ajanko­htais­es­ti varhaises­sa van­hem­muudessaan työstää omia hoivakoke­muk­si­aan ja niiden vaiku­tus­ta omaan isyy­teen­sä, ei niinkään se, mitä on aktu­aalis­es­ti tapah­tunut. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeut­tisen työn ydin­tä on vapaut­taa van­hempaa näkemään lap­si omana itsenään, eril­lisenä men­neisyy­den tuot­tamista rep­re­sen­taa­tioista aut­ta­mal­la van­hempaa muo­dosta­maan koher­ent­tia tari­naa omas­ta elämästään ja yhdis­tämään varhais­ten koke­musten­sa merk­i­tyk­siä tämän­hetk­isi­in vuorovaiku­tus­suhtei­den han­kaluuk­si­in (Hop­kins 1992, 5–17; Sarkki­nen & Savon­lahti 2022a). Isän ratkaise­mat­tomien kehi­tys­vai­hei­den vaiku­tus voi nous­ta isoon rooli­in myös lapsen kas­vaes­sa (Bar­rows 2004, 408–423).

Isä‒lap­si-dyadin rin­nal­la on tärkeää käsitel­lä isä‒äi­ti‒lap­si-tri­a­dia ja isää osana van­hempi­en välistä parisuhdet­ta (Bar­rows 2004, 408–423). Psyko­ana­lyyt­tises­sa kir­jal­lisu­udessa viitataan usein isän keskeiseen rooli­in ”kol­man­te­na henkilönä”, joka aut­taa las­ta eriy­tymään sym­bioot­tis­es­ta, tiivi­istä kehol­lis­es­ta suh­teestaan äiti­in­sä, siir­tymään kah­den­välis­es­tä kol­men­väliseen suh­teeseen ja siten yhä use­ampi­in ihmis­suhteisi­in sekä tiedosta­maan oman iden­ti­teet­tin­sä (von Klitz­ing 2019, 14–27; Baradon & Camp­bell 2023). Isän rooli ei ole ain­oas­taan tässä klas­sises­sa oidi­paali­vai­heen merk­i­tyk­sessä, vaan myös jo raskau­saikana alka­vas­sa tri­an­gu­laa­tioke­hi­tyk­sessä, eli isän ja lapsen mah­dol­lisu­udessa olla suh­teessa niin dyadis­es­ti kuin tri­adis­es­tikin, sekä laps­es­ta sisäis­tet­ty­jen mieliku­vien muo­dos­tu­mises­sa (von Klitz­ing 2019, 14–27). Baradon ja Camp­bell (2023) kuvaa­vat klas­sista psyko­ana­lyyt­tista isyy­den funk­tio­ta vau­van äidis­tään eriy­tymisen fasil­i­toi­jana, indi­vid­u­aa­tion tuk­i­jana ja ympäröivään maail­maan tutus­tut­ta­jana. Tämä tukee lapsen kehit­tymistä dyadis­es­ta tri­adis­een (oidi­paaliseen) ja vähitellen yhä laa­jen­tu­vaan suhteeseen.

Emanuel (2008, 187–199) nos­taa esi­in myös isän tehtävän tiukkana mut­ta lem­peänä rajo­jen aset­ta­jana ja uusien koke­musten, aja­tusten ja oival­lus­ten tar­joa­jana. Tutkimuk­sis­sa on osoitet­tu, miten isän ja lapsen välisen leikin aikana laps­es­sa tapah­tuu myön­teistä kiihtymistä, yllä­tyk­sel­lisyyt­tä ja jopa pelot­tavu­u­den rajal­la tur­val­lis­es­ti käymistä, mikä tukee lapsen uteliaisu­ut­ta ja uskallus­ta tutus­tua ympäröivään maail­maan ja säädel­lä kiihtyneitäkin tun­netilo­jaan, kun­han isä on toimis­saan riit­tävän sen­si­ti­ivi­nen (Feld­man 2003, 1–23; Hazen ym. 2010, 51–69). Keskeisen tärkeää isän roolin mah­dol­lis­tu­misen kannal­ta on se, miten äiti kyke­nee anta­maan tälle tilan luo­da oman­lais­taan suhdet­ta lapseen­sa ja toisaal­ta se, miten isän omat mie­len­sisäiset kon­flik­tit tähän mah­dol­lis­es­ti vaikut­ta­vat (Baradon & Camp­bell 2023). Myös tutkimuk­sis­sa nousee selkeästi esi­in äidin keskeinen rooli tukea vau­van isää tri­adis­en suh­teen, vau­van hoitoon osal­lis­tu­misen ja siten tyy­dyt­tävän isyy­den koke­muk­sen muo­dostamises­sa (Genesoni & Tal­lan­di 2009, 305–318; Schoppe-Sul­li­van ym. 2008, 389–398). Äideistä on kir­joitet­tu erään­laisi­na port­in­var­ti­joina, jot­ka joko rohkai­se­vat isiä suh­teeseen vau­van kanssa tai voivat olla estämässä sitä kri­ti­soimal­la isää sisäis­ten, jäykkien rooli­tusten­sa kaut­ta (Allen ym. 1999, 199–212; Schoppe-Sul­li­van ym. 2008, 389–398).

Siir­tymä isyy­teen neu­ro­bi­ol­o­gise­na muutoksena

Isyy­den neu­ro­bi­olo­giaa on tutkit­tu viime vuosi­na paljon, ja tulok­set anta­vat lisäym­mär­rystä siihen, mik­si ja mil­laisia muu­tok­sia miehessä tapah­tuu isyy­teen siir­tymässä. Nisäkkäil­lä tehdyis­sä tutkimuk­sis­sa on osoitet­tu usei­ta hor­mon­aal­isia muu­tok­sia, jot­ka vaikut­ta­vat uroksen kykyyn hoi­va­ta jälkeläistään. Ihmisil­lä on todet­tu samankaltaisia muu­tok­sia. Parisuh­teessa eläväl­lä isäl­lä on korkeampi plas­man oksi­tosi­inip­i­toisu­us kuin yksin eläväl­lä ei-isäl­lä, ja tämä pitoisu­us kas­vaa vau­van kuu­den ensim­mäisen elinkuukau­den ajan. Oksi­tosi­inip­i­toisu­u­den on osoitet­tu ole­van yhtey­dessä isä‒­vau­va-tun­tei­den synkro­ni­aan eli empa­ti­aan, run­saam­paan kos­ke­tuk­seen ja leikki­in vau­van kanssa. Testos­teroni sen sijaan vähe­nee isyy­den myötä, minkä on osoitet­tu ole­van yhtey­dessä vau­van itkun herät­tämään sym­pa­ti­aan, ryt­miseen vokalisaa­tioon vau­van kanssa ja run­saam­paan kos­ke­tuk­seen eli kokon­aisu­udessaan isän hoivaavu­u­teen. Kump­panin raskau­den aikana isien pro­lak­ti­ini­ta­sos­sa tapah­tuu nousua, mikä tuot­taa respon­si­ivi­su­ut­ta vau­van itku­un ja enem­män leikkiä vau­van kanssa. (Rilling & Mas­caro 2017, 26–32.)

Tutkimuk­set anta­vat olet­taa, että her­mostolli­nen hoiva­jär­jestelmä, joka aktivoituu isäk­si tul­lessa, on samankaltainen kuin äideil­lä. Funk­tion­aal­i­sis­sa MRI-kuvan­tamis­tutkimuk­sis­sa (fMRI) on sekä äideil­lä että isil­lä todet­tu samankaltaisia eri aivoaluei­den aktivoitu­miseen liit­tyviä vastei­ta hei­dän kat­sel­lessaan vas­ta­syn­tynyt­tä vau­vaa. Isil­lä on todet­tu fMRI-tutkimuk­sis­sa suurem­paa aktivoitu­mista itkevää vau­vaa kat­sel­lessa muun muas­sa keski­aivois­sa ja kor­tikaal­i­sis­sa jär­jestelmis­sä, jot­ka osal­lis­tu­vat emo­tion­aaliseen ja kog­ni­ti­iviseen empa­ti­aan, ver­rat­tuna miehi­in, jot­ka eivät ole isiä. Ei-isil­lä kyseiset alueet aktivoitu­vat puolestaan voimakkaam­min nau­ravaa vau­vaa kat­sel­lessa. Keski­aivo­jen akti­vaa­tio on yhdis­tet­ty tutkimuk­sis­sa posi­ti­ivis­es­ti isäl­lisen hoivan antamiseen. Hor­mon­aaliset ja aivois­sa tapah­tu­vat vas­teet vaikut­ta­vat siis ole­van merkit­tävässä roolis­sa isyy­teen liit­tyvässä hoivakäyt­täy­tymisessä, moti­vaa­tios­sa ja empa­ti­as­sa vau­vaa kohtaan. Isyy­den aikaansaa­mat muu­tok­set aivo­jen rak­en­teis­sa ja toimin­nas­sa välit­tyvät toden­näköis­es­ti usei­den sisäis­ten (ener­gian saan­ti, metabo­lia, hor­monit, neu­ropep­tid­it) ja ulkois­t­en (vuorovaiku­tus jälkeläis­ten ja kump­panin kanssa sekä ais­tiärsyk­keet) tek­i­jöi­den kaut­ta. Tutk­i­jat kuitenkin totea­vat, että isyy­den neu­ro­bi­olo­gian tutkimus on vielä lapsenkengis­sä. (Rilling & Mas­caro 2017, 26‒32; Hor­rell ym. 2021, 1499‒1520).

Äitiys­ti­las­ta kohti isyys­ti­lan formulaatiota

Kir­jas­saan Moth­er­hood con­stel­la­tion: A uni­fied view of par­ent-infant psy­chother­a­py Daniel Stern (1995) kuvaa äidik­si tulemisen pros­es­sia uute­na ja eri­tyisenä psyykkisenä organ­isaa­tiona, jon­ka myötä tule­van äidin psyykki­nen ener­gia kohdis­tuu vau­vaan ja tämän rakas­tamiseen. Äitiys­ti­lan keskeisiä teemo­ja ovat kyky tukea vau­van fyy­sistä kasvua ja kehi­tys­tä, löytää psyykki­nen ja aito yhteys vau­vaan, muo­dostaa van­hem­muu­den tukiverkos­to itselle ja per­heen ympärille ja sopeut­taa iden­ti­teet­tin­sä nais­es­ta, puolisos­ta ja tyt­tärestä myös äidik­si. Win­ni­cot­tin (1956/1984, 300–305) kuvaa­ma käsite äidilli­nen uppou­tu­mi­nen (engl. pri­ma­ry mater­nal pre­oc­cu­pa­tion) hah­mot­taa myös tätä eri­ty­istä äidin mie­len­ti­laa. Stern (1995) pohtii kir­jas­saan lyhyesti, onko isil­lä tun­nis­tet­tavis­sa samankaltaista psyykkistä pros­es­sia, mut­ta ei päädy kuvaa­maan tai määrit­telemään asi­aa enem­pää. Toisaal­ta Stern pohtii, kehit­tyykö isällekin ”äitiys­ti­la”, jos hän pää­tyy ole­maan vau­van ensisi­jainen hoivaa­ja, onhan isä usein ensisi­jais­es­ti oman äitin­sä hoivaa­ma lap­su­udessaan, vai samais­tuuko isä sit­tenkin omaan isään­sä. Siir­tymä isyy­teen (engl. tran­si­tion to father­hood) on lähdekir­jal­lisu­udessa määritel­ty useim­miten ajan­jak­sona hedelmöit­tymis­es­tä lapsen yhden vuo­den ikään saak­ka (Bald­win ym. 2018, 2118–2191), mikä sopii hyvin myös äitiys­ti­lan ajal­liseen määritelmään.

Genesoni ja Tal­lan­di­ni kuva­si­vat jo vuon­na 2009 laa­ti­mas­saan kat­sauk­ses­sa, jos­sa he kävivät läpi isä­tutkimus­ta vuosil­ta 1989–2008, isän psykol­o­gista uudelleenor­gan­isoi­tu­mista vau­van odotu­saikana. Kat­sauk­ses­sa kuvataan odotu­saikana isil­lä epä­todel­lisu­u­den tun­tei­ta, huol­ta parisuh­teesta ja uuden iden­ti­teetin muo­dos­tu­mista kump­panista van­hem­mak­si. Isil­lä kuvataan nou­se­van reflek­tio­ta siitä, minkälaisia van­hempia he halu­a­vat ja eivät halua olla, leikit­täjästä hoivaa­jaan. Vau­van syn­tymässä mukana olemiseen tutkimusten isät liit­tivät haavoit­tuvu­u­den ja avut­to­muu­den tun­tei­ta. Kat­sauk­sen laati­jat kuvaa­vat vau­van kotiu­tu­misen merk­it­sevän miehelle inte­groi­tu­mista isyy­teen sosi­aalis­es­ta näkökul­mas­ta, ja tähän vai­heeseen eri tutkimuk­sis­sa nousee eri­tyis­es­ti isien koke­maa sisäistä kon­flik­tia siitä, miten samal­la tur­va­ta taloudel­lis­es­ti per­het­tä ja olla läs­nä ole­va ja osal­lis­tu­va isä. Isät kuvaa­vat koke­mus­ta siitä, että äid­it ovat kyvykkäämpiä hoita­maan vau­vaa kuin he, koke­mus­ta oman vapaa-ajan vähen­e­mis­es­tä ja uudelleen ori­en­toi­tu­mista suh­teessa kump­pani­in. Siir­tymää isyy­teen helpot­taa vau­van hoitoon osal­lis­tu­mi­nen ja uusien taito­jen oppimi­nen, kuten vaipan vai­h­to, vau­van syöt­tämi­nen ja vau­van tarpei­den tun­nist­a­mi­nen. Isät, jot­ka pystyvät rak­en­ta­maan itses­tään myön­teisen, suh­teel­lisen ris­tiri­idat­toman minäku­van, osal­lis­tu­vat enem­män vau­van hoitoon, kun taas isät, joiden käsi­tys omas­ta isyy­destään sisältää usei­ta kon­flik­te­ja, koke­vat enem­män ulkop­uolisu­ut­ta suh­teessa vau­vaan ja tämän äiti­in. (Genesoni & Tal­lan­di 2009, 305–318.)

Bald­win ym. (2018, 2118–2191) kir­joit­ti­vat sys­temaat­tisen kat­sauk­sen ensik­er­taa isik­si tule­vien koke­muk­sista 22 tutkimuk­sen pe­rusteella. Keskeis­inä teemoina nousi­vat esi­in muun muas­sa vas­tu­un tuo­ma uusi rooli, ulkop­uolisu­us äidin ja vau­van välis­es­tä suh­teesta, avut­to­muu­den koke­mus ja huoli vau­vas­ta ja tämän äidis­tä. Isät tuot­ti­vat huoltaan siitä, ehtivätkö he työssäkäyv­inä olla riit­tävän läs­nä ole­via lapselleen samal­la, kun he koki­vat suur­takin siir­tymää nuoru­u­den itsekeskeisyy­destä uuden vas­tu­un sisältävään rooli­in ja uusi­in pri­or­i­teet­tei­hin. Moni isä kuvasi myös pet­tymys­tään siihen, ettei kiin­nit­tymi­nen vau­vaan tapah­du yhtä nopeasti kuin äidil­lä, joka kan­taa vau­vaa kohdus­saan. Äidin ja vau­van side tun­tui läheisem­mältä. Kat­sauk­ses­sa nousi esi­in isien omien varhais­ten suhtei­den aktivoitu­mi­nen sen kysymyk­sen myötä, mil­lainen isä halu­aa olla lapselleen, miten halu­aa olla eri­lainen kuin oma isä oli ja osaako olla riit­tävän hyvä isä. Isiä yhdis­täv­inä koke­muksi­na nousi esi­in stres­si ja väsymys, palveluis­sa ulkop­uolelle jäämi­nen, ohjauk­sen ja tuen tarve ja toisaal­ta isyy­den palk­it­se­vu­us ja tapah­tunei­den muu­tosten ymmärtämisen kaut­ta tapah­tu­va sopeutuminen.

Segal (2019, 107–116) toteaa kir­jas­sa Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py oman kli­inisen koke­muk­sen­sa perus­teel­la, että myös isät käyvät läpi syväl­lisen kehi­tyk­sel­lisen muu­tok­sen siir­tymässä miehu­ud­es­ta isyy­teen, ja tämä ain­ut­laa­tu­inen psyykki­nen organ­isaa­tio ansait­see tul­la kut­su­tuk­si isyys­ti­lak­si. Segalin mukaan keskeinen isän psyykkisen kon­stel­laa­tion tek­i­jä on hänen miehu­u­teen­sa kohdis­tu­va uhka ja miehisen iden­ti­teetin muu­tos hänen koh­dates­saan hoivaavu­u­den lisään­tymisen myötä omia fem­i­ni­in­isiä ja äidil­lisiä puo­li­aan. Van­hem­mak­si tulem­i­nen nos­taa pin­taan pri­maarisen iden­ti­fikaa­tion omaan äiti­in sekä naises­sa että miehessä, kos­ka vau­van syn­tymä nos­taa esi­in äidil­lisek­si miel­let­tyä hoivaavu­ut­ta heis­sä molem­mis­sa. Tämä vaikut­taa keskeis­es­ti isyys­ti­lan muodostumiseen.

Raphael-Leff (2019, 64–84) kuvaa isyyt­tä eri­tyis­es­ti vas­tu­un ottamise­na ja isyy­teen siir­tymää perus­ta­van­laa­tuise­na lisään­tymisen iden­ti­teet­tinä, siir­tymänä jonkun laps­es­ta jonkun van­hem­mak­si. Samal­la Raphael-Leff pohtii van­hem­muu­den muo­to­jen ylipään­sä liit­tyvän moni­in tek­i­jöi­hin, kuten kult­tuurisi­in mieliku­vi­in, sosioekonomisi­in olo­suhteisi­in, van­hem­man sisäisi­in voimavaroi­hin, selviy­tymiskeinoi­hin ja tun­nekoke­muk­si­in. Tämän päivän isä voi olla pääasialli­nen tai osa-aikainen hoivaa­ja, yksin­huolta­ja, naimi­sis­sa ole­va, eron­nut tai avoli­itossa elävä isä, kump­panu­us­van­hempi tai sek­suaaliselta suun­tauk­seltaan mon­en­laista edus­ta­va isä. Kuitenkin isyy­den juuret ovat aina hänen itsen­sä saa­mas­sa hoivas­sa ja vanhemmuudessa.

Laadullises­sa tutkimuk­ses­sa, johon osal­lis­tui 10 ensim­mäistä vau­vaansa odot­tavaa isää, todet­ti­in vau­van odotusa­jan ole­van keskeisen tärkeä aika isyy­den iden­ti­teetin kehit­tymiselle (Sil­va ym. 2021, 465–474). Tutk­i­joiden mukaan raskau­saikana isät reflek­toi­vat eri­tyis­es­ti omaa lap­su­ut­taan; sitä, mitä halu­a­vat sieltä tois­taa omas­sa van­hem­muudessaan, ja eri­tyis­es­ti sitä, mis­sä halu­a­vat toimia eri taval­la kuin hei­dän oma isän­sä on toimin­ut. Isät rak­en­ta­vat iden­ti­teet­tiään sub­jek­ti­ivisen, tiedoste­tun ja ei-tiedoste­tun työn kaut­ta. Keskeisenä tee­m­ana tutkimuk­ses­sa nousi uuden­lainen vas­tu­un koke­mus ja samal­la halu olla läs­nä ole­va isä. Myös huo­let raskau­teen ja lapseen liit­tyen sekä toive saa­da tukea ter­vey­den­huolto­jär­jestelmästä yhdis­tivät tutkimuk­sen isiä. Isät kuitenkin koki­vat jäävän­sä tuen ulkop­uolelle, eikä hei­dän siir­tymään­sä van­hem­muu­teen noteer­at­tu samal­la taval­la kuin äidin siirtymää.

Grif­fith ym. (2023, 802–809) haas­tat­te­liv­at tutkimuk­ses­saan 80 miestä liit­tyen isyy­teen ja isän osal­lis­tu­vu­u­teen raskau­den ja syn­ny­tyk­sen aikana. Tutkimuk­sen isät kuva­si­vat isyy­den tuot­ta­van elämään merk­i­tyk­sel­lisyyt­tä mut­ta samal­la huol­ta ja pelkoa siitä, osaa­vatko olla hyviä isiä. He kuva­si­vat sopeu­tu­mista uuteen rooli­in, jos­sa omat tarpeet eivät enää ole etusi­jal­la ja ajankäyt­töä on pri­or­isoita­va uudelleen ollak­seen läs­nä ja tuke­na sekä vau­valle että äidille. Isien koke­muk­set ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­lai­sista vai­hte­liv­at: osal­la oli koke­muk­sia siitä, ettei heitä huomioitu isinä, vaik­ka he yrit­tivät olla osal­lis­tu­via. Moni olisi myös kaivan­nut enem­män ohjaus­ta uuden isän rooliin.

Berman ja Long (2022, 784–805) pyrkivät for­mu­loimaan isyys­ti­laa artikke­lis­saan, joka perus­tuu hei­dän tekemään­sä laadulliseen tutkimuk­seen seit­semän isän koke­muk­sista. Psyko­ana­lyyt­tiseen viiteke­hyk­seen perus­tu­van haas­tat­telun perus­teel­la he muo­dos­ti­vat kuvaa isien tiedoste­tu­ista ja tiedosta­mat­tomista rep­re­sen­taa­tioista suh­teessa itseen­sä, van­hempi­in­sa, vau­vaansa ja puolisoon­sa. Kir­joit­ta­jat kuvaa­vat ensik­sikin isyys­ti­lan koos­t­u­van isän toiveesta suo­jel­la äitiä ja vau­vaa ja toisek­si sen tiedostamis­es­ta, että isä ei ole äiti eikä siten pysty läpikäymään raskaut­ta, syn­ny­tys­tä ja ime­tys­tä. Isien on nav­igoita­va muu­tos kah­den­välis­es­tä kol­men­väliseen suh­teeseen ja siedet­tävä eril­lisyyt­tä siitä, mitä äidin ja vau­van välil­lä on. Kir­joit­ta­jat kuvaa­vat tähän liit­tyvän myös isän omien varhais­ten suhtei­den käsit­telemistä sen kaut­ta, keneen iden­ti­fioituu ja minkälaisia sisäistyk­siä on tehnyt. Isät tuot­ti­vat huol­ta puolisostaan, tämän mielialas­ta ja suh­teesta vauvaan.

Sarkki­nen ja Savon­lahti (2022b) ovat varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an kehit­täjinä ja vas­tuuk­oulut­ta­ji­na muo­dosta­neet kli­iniseen koke­muk­seen, tutkimusti­etoon ja alan kir­jal­lisu­u­teen poh­jau­tu­vaa for­mu­laa­tio­ta isyys­ti­las­ta. Hei­dän jäsen­nyk­sessään keskeis­inä käsit­te­lyyn isäk­si tulemisen siir­tymässä nou­se­vat isän varhainen suhde omaan äiti­in­sä, isän varhainen suhde omaan isään­sä ja isän varhainen koke­mus tri­adista ‒ suh­teesta sekä äiti­in että isään yhdessä ja hei­dän yhteis­van­hem­muud­estaan. Isyys­ti­lan keskeisiä kom­po­nent­ti­teemo­ja isil­lä ovat vas­tu­us­sa olem­i­nen, suo­jaami­nen, avut­to­muus ja pelot, ulkop­uolisu­u­den koke­mus, leikin, luovu­u­den, tutkimisen ja haas­tamisen maail­ma sekä iden­ti­teet­timuu­tos. Isäk­si tul­lessa mieleen nousee kysymyk­siä siitä, miten voi aset­tua hoivaa­maan las­taan ja ole­maan tälle emo­tion­aalis­es­ti läs­nä samal­la sal­lien kehol­lisen ja psyykkisen eri­tyisen läheisyy­den vau­van äidin ja vau­van välille (ajanko­htainen äiti‒isä‒­vau­va-tri­a­di). Tätä mah­dol­lis­taa eri­toten se, miten oma äiti on itseä varhais­es­ti hoivan­nut (oma varhainen äitisuhde). Isän mielessä on akti­ivise­na myös pohd­in­ta siitä, mil­laisen mallin on saanut oma­l­ta isältään hoivas­ta, isän psyykkises­tä läs­näolosta, kehol­lisu­ud­es­ta ja leikkisyy­destä (oma varhainen isä­suhde) ja toisaal­ta se, miltä on tun­tunut olla yhdessä molem­pi­en van­hempi­en­sa kanssa (oma varhainen tri­adi­nen asetelma).

Tapaus­selostus

Tapauk­sen isä ja hänen puolison­sa ovat anta­neet luvan käyt­tää varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an sisältöjä tässä artikke­lis­sa. Tun­nis­teti­eto­ja on muutet­tu siten, ettei per­he ole ulkop­uolisille tun­nis­tet­tavis­sa. Van­hem­mat ohjau­tu­i­v­at hoitokon­tak­ti­in jo raskau­saikana, jol­loin toivoivat eri­tyis­es­ti omien elämänkoke­musten­sa käsit­telemistä van­hem­mak­si tul­lessaan. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia käyn­nistyi hie­man myöhem­min, lapsen jo synnyttyä.

Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an alka­es­sa Jaakko on 24-vuo­tias mies, joka on tul­lut ensim­mäistä ker­taa isäk­si. Pariskun­ta on ollut muu­ta­man vuo­den ajan yhdessä, ja molem­mille oli selvää, että he halu­si­vat yhteisiä lap­sia. Jaakon omas­sa lähtöper­heessä oli kaikki­aan kolme sis­arus­ta, joista Jaakko oli van­hin. Per­heessä arvostet­ti­in hyviä käytöstapo­ja ja keskustelu­ja, mut­ta emo­tion­aa­li­nen yhteys ja kohtaami­nen oli ollut vähäistä.

Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia käyn­nistyy lapsen, Eemilin, ollessa kol­men kuukau­den ikäi­nen, ja se toteu­tuu aluk­si enim­mäk­seen äidin ja lapsen välis­inä viikoit­taisi­na tapaamisi­na. Lapsen ollessa viiden kuukau­den ikäi­nen alkaa Jaakko isänä liit­tyä akti­ivis­es­ti psykoter­api­akäyn­neille, alku­un parisuh­teen haastei­den kaut­ta, mut­ta pian myös isyy­den teemat ja oman masen­tuneisu­u­den ja ahdis­tuneisu­u­den ymmärtämi­nen nou­se­vat yhtä merk­i­tyk­sel­lisik­si. Psykoter­apia toteu­tuu kahdek­san kuukau­den ajan koko per­heen viikoit­taisi­na käyn­teinä. Välil­lä psykoter­apeut­ti tapaa lisäk­si kumpaakin van­hempaa yksin, aina per­heen arjen ja aikataulu­jen mah­dol­lis­ta­mal­la taval­la. Jaakon isyy­den rin­nal­la työsken­telyssä kul­kee tärkeänä myös äidin trau­mataus­tan vaiku­tus van­hem­muu­teen, mut­ta tätä pros­es­sia ei artikke­lis­sa kuva­ta. Vau­van läs­näo­lo kut­suu, kuten varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa on taval­lista, van­hempia ja psykoter­apeut­tia [artikke­lin ensim­mäi­nen kir­joit­ta­ja] ole­maan lat­tial­la hänen äärel­lään, ja usein vau­van nukahdet­tuakin asetel­ma jatkuu saman­laise­na. Lat­tial­la, pehmeäl­lä matol­la olem­i­nen mah­dol­lis­taa myös kehol­lis­es­ti merkit­tävää vau­van leikki­in ja sääte­lyyn osal­lis­tu­mista sekä pariskun­nan välistä kos­ke­tuk­sen ja halauk­sen spontaaniutta.

Jaakko oli alka­nut jo vau­van odotu­saikana ja eri­tyis­es­ti sukupuolen selvit­tyä pohtia sitä, miten herkkänä poikana ja miehenä olem­i­nen tässä maail­mas­sa olisi lapselle mah­dol­lista. Jaakko ker­too vau­van odotu­saikana miet­ti­neen­sä paljon myös sitä, miten osaa itse isänä välit­tää laps­es­taan niin paljon kuin on tarpeen. ”Pelot­ti myös, miten sitä osaa olla, mil­lainen van­hempi – kun oli niin eri tilanteessa kuin äiti, jol­la oli vau­va kehos­saan – kesti aikaa taju­ta sitä.” Jaakko kuvaa, miten vau­vaan ei odotu­saikana ollut saman­laista yhteyt­tä kuin odot­taval­la äidil­lä, mut­ta samal­la oli mie­lenki­in­to siitä, mil­lainen ihmi­nen ja kuka sieltä oli tulos­sa. Puoliso myös fasil­i­toi akti­ivis­es­ti isän ja kohtu­vau­van suhdet­ta houkut­tele­mal­la Jaakkoa miet­timään vau­vaa. Puoli­son aloit­teesta he alkoi­vat myös laulaa vau­valle jo ennen syn­tymää ilta­laulua; sel­l­aista, joka oli tut­tu kum­mallekin omas­ta lap­su­ud­estaan. Jaakko kuvaa hymy­illen ensim­mäistä kon­tak­ti­aan kohtu­vau­van kanssa: ”Hämärästi muis­taa, kun lait­toi käden siihen ja kuuli tumps; ajat­teli, että tuol­la seinän toisel­la puolel­la on joku.”

Syn­ny­tyskoke­mus oli Jaakolle voimakas koke­mus, ”pitkä ja raskas, henkises­ti syn­nytin mukana”. Jaakko kuvaa eläneen­sä niin vah­vasti mukana kaikkea sitä kär­simys­tä, mitä puoliso koki, että vau­van syn­nyt­tyä koko keho kihelmöi, ja hänen piti tietois­es­ti hen­gitel­lä ja rauhoitel­la itseään. ”Se oli niin voimakas koke­mus, että kun vau­va syn­tyi, melkein taju lähti.” Kun vau­va oli kuiv­ail­tu ja pun­nit­tu, sai tuore isä vau­van syli­in­sä. ”Rauha laskeu­tui, kaik­ki oli hyvin, ja se maail­man tärkein ja arvokkain, oma lap­si, oli siinä.” Jaakko kuvaa saa­neen­sa tuos­sa het­kessä ensim­mäisen fyy­sisen yhtey­den lapseen­sa, ja hän kuvaa tilan­net­ta todel­la merk­i­tyk­sel­lisenä ja arvokkaana. Vah­va kiin­nit­tymi­nen tapah­tui, ja tämä rauhalli­nen, tun­nepi­toinen ensiko­htaami­nen syn­tyneen lapsen kanssa vaikut­taa toden­näköis­es­ti osaltaan isän ja pojan läheiseen suh­teeseen myöhemminkin.

Jaakko alkaa omas­sa pros­es­sis­saan isäk­si tulemisen myötä pohtia omia varhaisia koke­muk­si­aan ja samal­la niiden yhteyt­tä aikuisu­udessa koke­maansa alavireisyy­teen ja ahdis­tuneisu­u­teen. Psykoter­api­an alkume­treil­lä hän tun­nustelee keskusteluis­sa suhteitaan omi­in van­hempi­in­sa, ja aja­tus siitä, voiko miehenä olla aidosti sel­l­ainen kuin on, alkaa nous­ta isona mieleen. Jaakko hei­jastelee paljon oman poikavau­vansa kaut­ta lupaa ilmaista ja tun­tea, olla myös herkkä tässä maail­mas­sa. Jaakko tun­nistaa oman isän­sä olleen hyvin vakaa tun­neil­maisul­taan, ja siten ehkä viesti­neen sanat­tomas­tikin, että herkkyys ei ole miehelle suo­ta­va omi­naisu­us. Oma äiti puolestaan oli ollut suo­jel­e­va ja herkästi hätään­tyvä. Jaakko alkaa pohtia, miten ei ollut tul­lut aute­tuk­si ja kanssas­äädel­lyk­si omien vaikei­den tai iso­jen tun­tei­den­sa kanssa ja kuin­ka sen vuok­si kokee vaikeak­si myöskään aikuise­na tun­nistaa tai säädel­lä omia olo­jaan. Vau­van aito läs­näo­lo motivoi ja aut­taa sekä vau­van että van­hempi­en tun­tei­den ja tun­nesääte­lyn löy­tymisessä. Puoliso on tässä pros­es­sis­sa vah­vasti läs­nä ja tukena.

Psykoter­api­an alus­sa Jaakko ker­too usein, ettei muista oikein mitään omas­ta lap­su­ud­estaan. Erääl­lä alku­vai­heen käyn­nil­lä keskustelemme aiheesta näin:

Ter­apeut­ti: Voisiko kuitenkin olla, kun sin­ul­la on itsel­lä niin vaikei­ta olo­ja ja masen­nus­jak­so­ja, että myös siel­lä omas­sa lap­su­us­per­heessä on ollut mon­en­laista? Niin kuin jokaises­sa per­heessä on.

Jaakko: Tun­tuu kyl­lä tosi vaikeal­ta vielä ajatel­la, että ei olisi ollut pelkkää hyvää.

Ter­apeut­ti: Vaik­ka van­hem­mat ovat var­masti halun­neet pelkkää hyvää ja toim­i­neet sil­lä ymmär­ryk­sel­lä, mitä heil­lä on ollut, niin kuitenkin kaikil­la van­hem­mil­la tulee toimit­tua tah­tomat­taankin sil­lä taval­la, että se voikin olla vähän han­kalaa lapselle. Ja sitä tun­nista­mal­la voi löy­tyä myös armol­lisu­ut­ta omaa epätäy­del­listä van­hem­muut­ta kohtaan.

Jaakko: Nii-in, ehkä. En ole siihen vielä valmis, mut­ta ehkä se tulee. [Suun­tau­tuu vau­van pukemiseen ja pois­päin keskustelusta.]

Puoliso: Mä kyl­lä ajat­te­len, että tei­dän per­heessä ei ole osat­tu puhua tun­teista tai aut­taa niis­sä. Että keskustel­laan paljon, mut­ta sit­ten jos on jotain vaikeaa, niin siitä vaietaan.

Jaakko: Niin, isä sanoo viimeisen sanan, ja siihen ei sit­ten enää palata.

Jaakko ilmaisee tun­tu­van vaikeal­ta ajatel­la, että kaik­ki lap­su­udessa ei olisi ollut pelkästään hyvää. Rep­re­sen­taa­tiot van­hem­mista ovat ainakin jos­sain määrin ide­al­isoitu­ja, ja tun­tuu pelot­taval­takin tun­nistaa, että vaik­ka hei­dän tarkoi­tus­perän­sä oli­vat hyviä ja he oli­vat rakas­tavia van­hempia, ovat he silti voineet tuot­taa tah­tomat­taan lapselleen myös han­kalia koke­muk­sia ja vaikeut­ta hyväksyä ja ilmaista omia tun­teitaan. Psykoter­api­an myötä ja oman lapsen­sa äärel­lä Jaakko alkaa yhä enem­män tun­nustel­la oman ahdis­tuneisuuten­sa juuria ja syitä, alku­un muis­taen ehkä videoiden tai tois­t­en ker­toman, vähitellen myös yksit­täis­ten omien muis­tiku­vien kaut­ta. Oman epätäy­del­lisen, vaik­ka hyvään pyrkivän isyy­den äärel­lä alkaa muo­dos­tua mah­dol­lisek­si nähdä eri­laisia puo­lia ja epätäy­del­lisyyt­tä myös omis­sa van­hem­mis­saan. Samal­la tun­tuu kuitenkin eri­tyisen merk­i­tyk­sel­liseltä voi­da tavoit­taa ja muis­taa myös sitä, mikä on oikeasti ollut hyvää.

Oman vau­van kanssa läheisyy­den ja leikin maail­ma tun­tuu Jaakolle alus­ta asti luon­te­val­ta, minkä myötä ase­tumme pohti­maan, onko Jaakko itse saanut kokea leikkisyyt­tä ja läm­mintä varhaista hoivaa ja hellyyt­tä van­hem­mil­taan ainakin hyvässä olos­saan. Hänestä tun­tuu alus­ta asti luon­te­val­ta jutel­la ja laulaa Eemilille. Jaakko arvelee, että syliä ja hyvää kos­ke­tus­ta on ollut hänen lap­su­us­per­heessään tar­jol­la eri­tyis­es­ti äidin kaut­ta. Toisaal­ta isä on ollut leikkisä ja leikin kaut­ta lap­silleen läs­nä. Eri­tyisen merk­i­tyk­sel­lisenä kuvau­tuu mieleen herän­neet muis­tiku­vat siitä, miten hän on pyytänyt isään­sä leikkimään autoil­la ja isä on tul­lut. Isän kanssa he myös paini­vat lat­tial­la. Tässä yhtey­dessä Jaakko kuvaa omaa eri­ty­istä leikkiään Eemilin kanssa; sel­l­aista, jos­sa lap­si saa kokea sopi­vaa jän­ni­tys­tä, joka purkau­tuu yhteisenä nau­runa. Oman isän kanssa varhain koet­tu hyvä siir­tyy vuorovaiku­tuk­seen, kos­ke­tuk­seen ja leikkisyy­teen oman lapsen kanssa, mitä on tärkeää myös yhdessä tun­nistaa. ”Isä on aina sanonut, että vaik­ka lap­siper­heen arki oli raskas­ta, on se silti ollut paras­ta elämässä”, Jaakko muistelee.

Erääl­lä Jaakon oma­l­la käyn­nil­lä työsken­te­lyn ollessa jo pitem­mäl­lä herät­telemme äiti­in liit­tyviä muis­tiku­via, joista olemme aiem­minkin puhuneet.

Ter­apeut­ti: Onko sul­la mitään muis­tiku­via tai ootko kuul­lut äidiltä, että mil­laista se oli, kun olit vau­va? Tai mil­laista se mah­toi olla, että oliko äiti kuitenkin hoivaava?

Jaakko: En muista mitään läheisyyt­tä tai kos­ke­tus­ta äidiltä, eikä olla ikinä näistä puhut­tu. Se on vaan ker­tonut, että olin fik­su ja herkkä. Ja että en itkenyt vau­vana, olin niin kilt­ti. Se tun­tuu oudol­ta ja surulliseltakin, kaik­ki vau­vathan itkee. En muista yhtään sitäkään, että äiti olisi hoidel­lut pienem­piä sis­aruk­siani vau­vana, vaik­ka tietysti se hoiti.

Ter­apeut­ti: Entäs kun kat­se­let omaa äitiä nyt Eemilin kanssa tai sil­loin, kun hän oli pienem­pi vau­va, niin miltä se tun­tuu ja näyttää?

Jaakko: Äiti hel­lit­teli Eemil­iä sylis­sä ja lauloi hänelle paljon, kun hän oli pieni vau­va… mut­ta kasvot aina pois­päin, piti sil­lä taval­la sylis­sä selkä itseään vas­ten, niin ehkä äiti on samal­la taval­la hellinyt min­ua, kun olin pieni. ‒ ‒ Mut­ta sit­ten kun Eemil itki, niin äkkiä yrit­tivät saa­da sen itkun lop­pumaan ja sanoi­vat että älä itke, sitä oli selvästi vaikea sietää.

Pohdimme yhdessä, onko Jaakon äidil­lä voin­ut olla masen­tuneisu­ut­ta Jaakon ollessa vau­va ja miten nämä varhaiset suhdekoke­muk­set ehkä tun­tu­vat omas­sa van­hem­muudessa vau­van äärel­lä. Jaakko tun­nistaa myös äitin­sä hätään­tymisen niin lap­su­u­den tilanteis­sa, jois­sa Jaakkoa oli sat­tunut, kuin nyt aikuisu­udessakin, ja yhdessä pohdimme, miten se on voin­ut vaikut­taa Jaakon omaan tun­nesääte­lyn kehi­tyk­seen. Jaakko tun­nistaa myöhem­min, ettei ollut tun­tenut oikein mitään Eemilin itkiessä vauvana.

Jaakko: Sit­ten isom­pana ei kon­tak­tia äidin kanssa ehkä olekaan ollut niin paljon, kun tun­tuu, että kun Eemil on kas­vanut, onkin vähem­män sitä syliä. Ja olen miet­tinyt, että äiti oli min­ulle vau­vana ehkä enem­män läheisyyt­tä anta­va mut­ta sit­ten myöhem­min jopa ylisuo­jel­e­va, kos­ka itse oli jäänyt vaille oman äidin läs­näoloa. Kun olin herkkä, niin sit­ten ei antanut oikein tilaa itsenäistyä ja saa­da sel­l­aista pär­jäävyyt­tä. Kun kasvoin, oli enem­män isä se, joka leikitti.

Keskustelemme Jaakon kanssa hänen äitin­sä elämän­tari­nas­ta ja tämän varhai­sista koke­muk­sista, joista hän tietää jonkin ver­ran, ja hän pystyy hienos­ti peilaa­maan niitä äitin­sä vanhemmuuteen.

Ter­apeut­ti: Entäs kun kat­se­let omaa isääsi Eemilin kanssa, mil­laista se on?

Jaakko: Isä kont­tailee ja has­sut­telee, nyt kun vau­va on kas­vanut. Se on saman­laista kuin mitä itse muis­tan isän kanssa olleen. Isä on enem­män se leikkisä, kun äiti koko ajan puuhaa jotain.

Ter­apeut­ti: Mitäs ajat­telet sel­l­ais­es­ta kolmis­taan olemis­es­ta; muis­tatko yhtään, että olisitte olleet äiti, isä ja sinä yhdessä tai tehneet jotain? Tai tei­dän koko perhe?

Jaakko: Kolmis­taan olemis­es­ta äidin ja isän kanssa en kyl­lä muista oikein mitään. Per­heen yhteiset automatkat oli hyviä, sil­loin ei ehkä riidel­ty sil­lä taval­la ja on mukavia muistoja.

Ter­apeut­ti: Kun teitä kolmea kat­se­lee per­heenä, niin te olette jotenkin voineet kun­nioit­taa ja kat­sel­la hyväl­lä sitä toisen van­hem­muut­ta, antaa sille tilaa ihan alus­ta asti. Että olisiko se kuitenkin jotain sel­l­aista, mikä onkin ollut toimi­vaa siel­lä omas­sa per­heessä, kun olet itse ollut vauva?

Jaakko: Voi se olla… kun ei ole ollut oikein luon­te­vaa kysel­lä näistä asioista van­hem­mil­ta. Mut­ta se on tun­tunut kyl­lä aika helpoltakin, hoitaa vau­vaa yhdessä ja kat­sel­la sitä, kun puoliso hoivaa ja lohdut­taa Eemiliä.

Ter­apeut­ti: Olet alka­nut kuitenkin vähitellen tässä pros­es­sis­sa enem­män muis­taa ja löytää omia tun­tei­ta ja olo­ja; sitä, mil­lainen olet. Siinä on oma lap­si ollut var­masti myös paljon apuna, kun ollaan oltu hänen äärel­lä ja olet halun­nut isänä tavoit­taa hänen per­soon­aansa ja tarpeitaan, tutus­tua häneen sel­l­aise­na kuin hän on.

Jaakko: Nii-in… Tun­tuu, että olenko edes ollut ole­mas­sa aiem­min. Vas­ta nyt olen alka­nut tun­nistaa, kuka olen ja mil­lainen, ja alkaa hah­mot­tua, mitä oma elämäni on ollut ja miten se on min­u­un vaikuttanut.

Jaakko pohdiskelee jonkin­laista ulkop­uolisu­u­den koke­mus­taan siitä, mitä äidin ja vau­van välil­lä on, mut­ta toisaal­ta näkee vau­van kas­vaes­sa niitä het­k­iä, jois­sa on merk­i­tyk­sel­listä se, että hän toise­na van­hempana tar­joaa vau­valle myös jotain eri­laista kuin äiti. Tämä myön­teinen koke­mus ja mah­dol­lisu­us kat­sel­la hyväl­lä äidin ja vau­van välistä dyadista suhdet­ta mah­dol­lis­es­ti hei­jastelee Jaakon omaa varhaista koke­mus­ta äitin­sä tar­joa­mas­ta hoivas­ta. Jaakko pohdiskelee lapsen ollessa noin vuo­den ikäi­nen, miten lap­si toisi­naan tukeu­tuukin enem­män hänen suun­taansa. Hän kokee, että lap­si on ehkä leikkivämpi use­am­min hänen kanssaan, kun äidiltä lap­si hakee itkun kaut­ta enem­män hoivaa ja lohdut­telua. Toisaal­ta leikkisyys ja jaet­tu ilo ovat juuri sitä hyvää, mitä Jaakko on itse varhain saanut oma­l­ta isältään, kun taas vaikeis­sa olois­sa hän ei ollut tul­lut ehkä aute­tuk­si riit­täväl­lä tavalla.

Yhdessä lukem­i­nen alkaa muo­dos­tua isän ja pojan yhteisek­si tärkeäk­si het­kek­si. Kun lap­si kut­suu Jaakkoa lukuhet­keen tule­mal­la kir­jan kanssa tämän luokse, Jaakko isänä siihen myös aset­tuu ‒ ehkä samaan tapaan kuin oma isä oli kut­sut­taes­sa tul­lut osak­si autoleikke­jä. Jaakko pohtii reflek­ti­ivis­es­ti, miten lapselle ei siinä het­kessä kir­ja ole se tärkein asia, vaan läheisyys ja yhteys. ”Tärkeää, kun Eemil ilmaisee, että kaipaa läheisyyt­tä, ja sil­loin lait­taa omat hom­mat sivu­un – se yhteys ja läheisyys on se jut­tu, eikä se, että avaa kir­jan ja sanoo että lue itse.”

Jaakolle nousee isyy­dessä eri­tyisen tärkeäk­si aina työsken­te­lyn alus­ta alka­en se, että hän voisi välit­tää lapselleen koke­muk­sen emo­tion­aalis­es­ta yhtey­destä; siitä, jota itse kokee jääneen­sä jos­sain määrin vaille omas­sa lap­su­us­per­heessään. Toisaal­ta omien van­hempi­en pohtimi­nen sekä hyvässä että siinä, mikä on ollut puut­teel­lista, tuot­taa Jaakolle ymmär­rystä myös omaa isyyt­tä kohtaan. Kun psykoter­api­apros­es­si on kestänyt kahdek­san kuukau­den ajan, pohtii Jaakko omaa isyyt­tään näin: ”Olla riit­tävän hyvä, ja olla aikanaan valmis otta­maan itse vas­taan puut­teet, kun lap­si niistä halu­aa puhua. – Että elämään voi kuu­lua kaiken­laisia tun­tei­ta, ja kaikesta voi puhua.” Jaakko pohtii myös sitä, että hänen oma lapsen­sa saat­taa aikanaan halu­ta hakeu­tua omaan psykoter­api­aan ja että siihenkin on sanoitet­tu lupa. Tämä ymmär­rys ylisukupolvis­ten toim­inta­mallien siir­tymis­es­tä eteen­päin on mah­dolli­nen, kun Jaakko pystyy kat­se­le­maan yhä real­is­tisem­min omia van­hempiaan ja samal­la sal­li­maan itselle epätäy­del­lisyy­den. Psykoter­api­apros­essin  myötä löy­tyy myös ymmär­rys siihen, miten ylisukupolvis­es­ti “vah­van ja hor­ju­mat­toman miehen” malli on siir­tynyt oman isän suvun his­to­ri­as­sa alka­en evakkoon lähtemis­es­tä. Tämä avaa Jaakolle vielä uudel­la taval­la ymmär­ryk­sen omaa isää kohtaan ja halun olla siirtämät­tä taakkaa eteen­päin oma­lle pojalleen.

Parisuh­teen eli äiti‒isä-dyadin haas­teet ovat paljon ilmas­sa ja työsken­te­lyn kohteena myös varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa. Molem­mil­la van­hem­mil­la on omat syvät pros­essin­sa meneil­lään, ja niiden pyörteitä ja ilmaisumuo­to­ja pyrimme yhdessä ymmärtämään. Työsken­telyssä on psykoter­apeu­ti­l­la vah­vasti mielessä myös lapsen koke­mus, ja sitä Jaakko isänä alkaa psykoter­api­an edetessä yhä enem­män myös tavoit­taa niin käyn­tien aikana kuin koti­ti­lanteis­sakin. Jaakko alkaa pohtia sen­si­ti­ivis­es­ti, miten lap­si saat­taa kat­soa silmät suu­ri­na van­hempi­en­sa välisiä riitati­lantei­ta ja miten lap­si väistämät­tä jää välil­lä vaille tarvit­se­maansa huomio­ta. Eräässä tilanteessa, jos­sa molem­mat van­hem­mat oli­vat kuin jää­tyneitä suh­teessa toisi­in­sa, havait­si Jaakko lapsen uppoutu­van viihdyt­tämään itseään leluil­laan ja pohti tuon ole­van surulli­nen koke­mus lapselle. Lapsen koke­mus­maail­man tavoit­ta­mi­nen ja sel­l­ainen emo­tion­aa­li­nen läs­näo­lo, jota Jaakko oli halun­nutkin lapselleen tar­jo­ta, alkaa mah­dol­lis­tua vaikeis­sakin het­kissä. Keskusteluis­sa pohdi­taan yhdessä paljon myös siitä, miten noiden tilantei­den jäl­keen voi yhteyt­tä kor­ja­ta, ja sitä per­he tekeekin. ”Jos olisi suurim­man osan aikaa tur­val­lista, niin kestäisi parem­min noi­ta het­k­iä”, Jaakko pohtii lapsen koke­mus­maail­maa. Psykoter­api­akäyn­neil­lä, yhdessä lat­tial­la ollessa, on mah­dol­lista myös psykoter­apeut­ti­na sanoit­taa ja tehdä näkyväk­si tilantei­ta, jois­sa lap­si tulee van­hempi­en välisen lohdu­tuk­sen ja läheisyy­den keskelle tai toisaal­ta tun­tuu jäävän ulkop­uolisek­si tarkkailijaksi.

Jaakon kanssa työsken­telyssä kul­kee rin­nakkain omaan lapseen ja omaan itseen­sä tutus­tu­mi­nen, kum­mankin hyväksymi­nen sel­l­aise­na kuin on. Lapsen kas­vaes­sa kohti taap­er­oikää Jaakko alkaa pohtia, miten pojas­ta voikin kas­vaa hyvin eri­lainen kuin hän itse on ollut ja on tänä päivänä. Isä miet­tii riskiä siihen, että tulisi nyt tar­jon­neek­si lapselleen sel­l­aista van­hem­muut­ta, jota itse olisi kaivan­nut, huomioimat­ta juuri oman lapsen yksilöl­lisyyt­tä ja tarpei­ta. Jos lap­si ei olisikaan hyvin herkkä vaan tarvit­sisi vahvem­paa rajo­jen pitämistä, olisi hänen isänä mukautet­ta­va van­hem­muut­taan sen mukaises­ti. Näin Jaakon mieli kul­kee omien varhais­ten suhtei­den tuot­tamista rep­re­sen­taa­tioista kohti todel­lisen lapsen näkemistä. Lapsen kannal­ta mah­dol­lis­tuu vapaus kas­vaa ja tul­la nähdyk­si omana itsenään.

Jaakko: Jos Eemil onkin sel­l­ainen aika rohkea ja räväkkä, kun se tun­tuu sopeu­tu­van uusi­in tilanteisi­in hyvin. Niin osaako sitä sit­ten isänä olla sil­lä taval­la vähän tiukem­min rajo­ja asettava?

Ter­apeut­ti: Mitä ajat­telet, että osaisitko? Kun olet kyl­lä hyvin tavoit­tanut var­maan itsesi löytämisen kaut­ta myös sitä, mil­lainen Eemil on. Ja tois­in­päin. Se on kyl­lä arvokasta.

Jaakko: Sitä täy­tyy vaan ymmärtää, että hän on erilli­nen ja sil­lä taval­la ihan oma tyyp­pin­sä, eikä mikään itseni kopio. Ja ettei vaan yritä antaa sitä, mitä itse olisi tarvin­nut, vaan juuri sitä, mitä Eemil tarvitsee.

Lapsen ollessa hie­man yli vuo­den ikäi­nen tapah­tuu vas­taan­otol­la tilanne, jos­sa Eemil säikähtää, hakeu­tuu isän­sä syli­in ja itkee pitkään isän­sä olka­päätä vas­ten. Kaik­ki kolme aikuista sanoit­ta­vat Eemilille hänen tun­net­taan, lupaa itkeä ja sitä, että kaik­ki on jälleen hyvin. Eemilin rauhoitut­tua ja hakeudut­tua äitin­sä syli­in keskustelemme tilanteesta.

Jaakko: Eemil ei ole koskaan itkenyt noin pitkään min­un sylissäni.

Ter­apeut­ti: Niinkö? Mikähän mah­dol­listi sen nyt?

Jaakko: Oli var­maan tur­valli­nen olo, ja kun kaik­ki san­ot­ti­in, että saa itkeä.

Ter­apeut­ti: Onko­han sin­u­un tul­lut myös uuden­laista läs­näoloa suh­teessa Eemili­in; sitä, mitä puoliso kuvaa?

Jaakko: Ehkä… kun Eemil oli pienem­pi, en tun­tenut oikein mitään, kun hän itki. Pidin kyl­lä lähel­lä ja lohdutin. Mut­ta oli var­maan itselle aika vieras­ta. Nyt tässä on jotenkin eri­laista olla.

Ter­apeut­ti: On mah­dol­lista olla parem­min läs­nä myös vaikei­den olo­jen äärel­lä. Teille molemmille.

Jaakko: Niin var­masti on.

Jaakon pros­es­sis­sa varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa ja isyys­ti­lan teemoi­hin peilat­en nousee eri­tyisen vah­vasti esi­in omien varhais­ten koke­musten mieleen ja käsit­te­lyyn nousem­i­nen vau­van läs­näolon kaut­ta. Pros­es­si ete­nee hitaasti, kos­ka Jaakon mieli alkaa vas­ta vähitellen tun­nistaa omien lap­su­uskoke­musten mon­i­naisu­ut­ta ja sitä kaut­ta yksit­täisiä tun­nemuis­to­ja. Jaakko työstää asioi­ta vah­vasti myös tapaamis­ten välil­lä. Sekä vau­van että puoli­son läs­näo­lo ovat merkit­tävässä roolis­sa muis­tamises­sa, yhteyk­sien tavoit­tamises­sa ja samal­la uuden­laisen emo­tion­aalisen läs­näolon mah­dol­lis­tu­mises­sa. Yhtä lail­la Jaakon merk­i­tys puoli­son pros­es­sis­sa ja koko per­heen vuorovaiku­tus­suhtei­den rak­en­tu­mises­sa on merkit­tävä. Jaakko pää­tyy hoidon aikana hakeu­tu­maan omaan yksilöp­sykoter­api­aan, kuten usein tapah­tuukin, kun van­hem­muus on aukaissut uudel­la taval­la omaa hoivahis­to­ri­aa ja varhaisia suhtei­ta tietoisem­mik­si ja jatkokäsit­te­lyyn. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia jatkuu koko per­heen vuorovaiku­tus­suhtei­den hoitona edelleen siten, että Jaakko isänä osal­lis­tuu käyn­tei­hin mah­dol­lisuuk­sien mukaan oman psykoter­api­ansa rinnalla.

Isyys­ti­lan kli­ini­nen merk­i­tys varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoterapiassa

Edel­lä esitellyssä isäk­si tulemisen pros­essin jäsen­nyk­sessä ja isyys­ti­lan for­mu­laa­tiois­sa nousee esi­in eri­ty­is­inä teemoina ulkop­uolisu­u­den ja avut­to­muu­den koke­mus, iden­ti­teetin muu­tos sekä omien varhais­ten hoivakoke­musten käsit­te­lyyn aktivoitu­mi­nen ja niiden pohtimi­nen suh­teessa siihen, mil­lainen isä halu­aa itse olla. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­an ydin­tä on olla van­hem­man oman hoivahis­to­ri­an äärel­lä, aut­taa van­hempaa yhdis­tämään omaa men­neisyyt­tään ja suhdekoke­muk­si­aan nyky­het­keen ja löytämään oma vau­vansa sel­l­aise­na kuin tämä on. Psykoter­apeutin mielessä on keskeisenä tavoit­taa ja ymmärtää niin isän kuin äidinkin – tai kah­den isän tai kah­den äidin – rep­re­sen­taa­tioi­ta vau­vas­ta ja itses­tään van­hempana ja pyrk­iä vaikut­ta­maan näi­hin vau­van kehi­tys­tä mah­dol­lis­taval­la ja vapaut­taval­la taval­la (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022b).

Psykoter­apeut­tises­sa työssä isien ja isyys­ti­lan äärel­lä on Jonesin (2019, 50–63) mukaan keskeistä aut­taa isää ymmärtämään ja työstämään omia defensse­jään ja sisäisiä kon­flik­te­jaan oman lap­su­u­den käsit­telemisen kaut­ta ja siten aut­taa isää löytämään sel­l­aista isyy­den koke­mus­ta, joka on tyy­dyt­tävää ja toimi­vaa. Tämä tapah­tuu Jonesin mukaan ja myös varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa työsken­telemäl­lä äidin, vau­van ja per­heen dya­di­en ja tri­adin äärel­lä. Baradon ja Camp­bell (2023) nos­ta­vat esi­in isän omien sisäis­ten kon­flik­tien ja toisaal­ta van­hempi­en välisen suh­teen hei­jas­tu­misen suh­teeseen vau­van kanssa, mikä vaatii ter­apeut­tista suun­taamista myös isyy­den koke­muk­seen. Van­hempi­en kanssa yhdessä työsken­te­ly näyt­täy­tyy merkit­tävänä myös sik­si, ettei kumpikaan van­hempi estäisi tai tukah­dut­taisi toisen van­hem­man ja vau­van välistä suhdet­ta, vaan pysty­isi tuke­maan toisen van­hem­man merk­i­tys­tä ja oman­laista tapaa toimia vau­van kanssa.

Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeut­ti liikkuu sekä äidin, isän että vau­van hoivakoke­musten ja rep­re­sen­taa­tioiden sekä kaikkien per­heen­jäsen­ten välisen vuorovaiku­tuk­sen välil­lä. Tämä edel­lyt­tää samanaikaises­ti mon­en mie­len mielessä pitämistä, mon­en tari­nan kan­tamista ja yhdis­tämistä tähän het­keen (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022a). Jaakon per­heen kanssa kan­natelta­vana ja mielessä pidet­tävänä oli trau­mataus­taisen äidin, omaa pros­es­si­aan työstävän isän ja kehit­tyvän lapsen koke­mus­maail­mat, rep­re­sen­taa­tiot, tar­i­nat ja mielet sekä samal­la per­heen dyadis­et ja tri­adis­et vuorovaiku­tus­suh­teet ja niis­sä tässä ja nyt tapahtuva.

Leikkisyy­den, huumorin ja uteliaisu­u­den teema nousi myös yhdek­si teemak­si varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa Jaakon kanssa osana juuri hänen oman­lais­taan suhdet­ta vau­vaansa. Tämä teema nousee esi­in lähin­nä psyko­ana­lyyt­tises­sa van­hempi‒­vau­va-ter­api­akir­jal­lisu­udessa sekä Sarkkisen ja Savon­lah­den (2022b) isyys­ti­lan for­mu­laa­tios­sa, vaik­ka se kli­inisessä työssä näyt­täy­tyy mon­en isän eri­tyisenä vahvuute­na ja samal­la lapsen kehi­tyk­sen mah­dol­lis­ta­jana. Jaakon per­heessä vau­van äiti pystyi tuke­maan ja kat­se­le­maan hyväl­lä isän ja pojan välistä leikkisyyt­tä, mikä var­masti osaltaan mah­dol­listi oman­laisen suh­teen muo­dos­tu­mista lapseen. Toki varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa äidin ja vau­van kanssa olimme paljon olleetkin myös tämän tee­man äärel­lä, mikä saat­toi osaltaan mah­dol­lis­taa lapsen eril­lisyyt­tä äidis­tä ja suhdet­ta isään.

Eri­laiset per­he­muodot ja ”kol­man­te­na henkilönä” oleminen

Kir­jal­lisu­udessa nos­te­taan asian­mukaises­ti yhä enem­män esi­in myös saman­sukupuolis­ten van­hempi­en roolien ymmärtämistä. Per­he­muo­to­ja on eri­laisia, ja äitiy­destä tai isyy­destä puhut­taes­sa onkin tärkeää muis­taa se, että huo­mat­ta­van moni lap­si kas­vaa ja kehit­tyy nykyään per­heessä, jos­sa voi olla kak­si isää tai kak­si äitiä – tai vain yksi van­hempi. Golom­bok (2017, 76‒80) toteaa kat­sauk­ses­saan nyky­tutkimuk­sen osoit­ta­van sen, että huoli­mat­ta van­hempi­en sukupuoles­ta vaikut­taa van­hem­muu­teen siir­tymä lisäävän hoivaavu­ut­ta ja että saman­sukupuolis­ten van­hempi­en per­heessä kas­vav­il­la lap­sil­la on yhtä hyvä mie­len­ter­veys kuin het­eroparien lap­sil­la. Tutkimusten mukaan van­hem­muu­den roolit vaikut­ta­vat jakau­tu­van saman­sukupuolis­ten van­hempi­en per­heis­sä tasaisem­min kuin het­erop­er­heis­sä (Golom­bok 2017, 76–78; Carneiro ym. 2023, 1‒13).

Kir­jal­lisu­ut­ta tai tutkimusti­etoa siitä, miten van­hem­muu­teen siir­tymä mah­dol­lis­es­ti eroaa sek­suaalivähem­mistö­van­hempi­en per­heis­sä äitiys­ti­las­sa ja isyys­ti­las­sa kuva­tus­ta, löy­tyy vielä vähäis­es­ti. Raphael-Leff (2019, 64–84) pohtii Golom­bokin tutkimus­tu­lok­si­in viitat­en yhteis­van­hem­muu­den laadun ole­van merk­i­tyk­sel­lisem­pää kuin van­hempi­en sukupuolen ja lapsen saa­van ”isäl­listä” tai ”äidil­listä” hoivaa myös kanssa­hoivaa­jil­taan, jot­ka voivat olla esimerkik­si suku­laisia, ystäviä tai mui­ta tärkeitä aikuisia. Hän viit­taa myös havain­toi­hin, joiden mukaan työelämässä ole­vat äid­it leikkivät lapsen­sa kanssa stim­u­loivampia leikke­jä kuin kotiäid­it ja samoin koti-isät leikkivät hoivaavampia leikke­jä kuin työssäkäyvät, ja hän pohtii roolien muotou­tu­mista myös ei-biol­o­giselta pohjalta.

”Kol­man­te­na henkilönä” olem­i­nen, tri­an­gu­laa­tioke­hi­tyk­sen ja eriy­tymisen tuke­na olem­i­nen ei liit­tyne niinkään sukupuoleen kuin van­hempi­en eri­laisi­in roolei­hin ja niiden hyväksymiseen. Kli­inisessä psykoter­api­atyössä saman­sukupuolis­ten van­hempi­en kanssa tämä rooli­jako on joskus näyt­täy­tynyt hyvinkin luon­tev­asti muo­dos­tu­vana, joskus taas on tarvit­tu apua syn­nyt­täneen ja ei-syn­nyt­täneen van­hem­man kon­stel­laa­tioiden rak­en­tu­miseen ja sen tavoit­tamiseen, että raskaak­si tulleen, raskaana olleen, syn­nyt­täneen ja mah­dol­lis­es­ti imet­täneen van­hem­man koke­mus van­hem­muu­teen siir­tymis­es­tä ja varhais­es­ta van­hem­muud­es­ta on oman­laisen­sa. Van­hem­mak­si tulemisen pros­es­sis­sa vaikut­ta­vat aina omat varhaiset hoivakoke­muk­set ja se, miten hyvin niitä on voin­ut työstää ja käsitel­lä. Merk­i­tyk­sel­lisenä on kuvau­tunut sen tun­nist­a­mi­nen ja hyväksymi­nen, että van­hempi­en eri­laisu­us ja eri­laiset suh­teet vau­vaan ovat tärkeitä myös lapsen kehi­tyk­sen kannal­ta aivan kuten per­heis­sä, jois­sa on äiti ja isä. Isyys­ti­lan ja äitiys­ti­lan ele­ment­te­jä ja funk­tioi­ta on tun­nis­tet­tavis­sa van­hem­mis­sa sukupuoles­ta ja sek­suaalis­es­ta suun­tau­tu­mis­es­ta riip­pumat­ta. Tulev­ina vuosi­na kuvau­tuukin eri­tyisen tärkeänä pyrk­iä ymmärtämään syvem­min eri­lais­ten ja eri tavoin van­hem­mik­si tullei­den pros­esse­ja ja koke­muk­sia sekä hei­dän psykoter­apeut­tises­sa hoi­dos­sansa eri­tyis­es­ti nou­se­via teemo­ja. Tästä teemas­ta tiedämme ja ymmär­rämme vielä vähän.

Varhaisen isyy­den huomioimi­nen psykoterapiassa

Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­api­as­sa isän (tai toisen van­hem­man) tiivis hoi­dos­sa mukana olem­i­nen on ollut käytän­tönä jo vuosien ajan. Isyys­ti­lan eri­ty­isyy­den ymmärtämi­nen, sen ulkop­uolisu­u­den ja avut­to­muu­den koke­muk­sen tavoit­telem­i­nen, jota isät tutkimusten ja kli­inisen koke­muk­sen mukaan koke­vat, avaa psykoter­apeu­ti­lle yhä syvem­pää mah­dol­lisu­ut­ta olla isille avuk­si hei­dän suures­sa siir­tymässään pojas­ta ja kump­panista isäk­si. Äitiys­ti­las­sa vah­vasti latau­tu­va suhde omaan äiti­in ja kaik­ki siinä koet­tu on varhaisen vuorovaiku­tuk­sen ydin­tä. Isyys­ti­las­ta nou­se­vat varhais­ten hoiva­suhtei­den koke­muk­set ovat yhtä lail­la merk­i­tyk­sel­lisiä tul­la tavoite­tuik­si. Vau­van läs­näo­lo nos­taa sekä isil­lä että äideil­lä varhaisia kehol­lisia muis­to­ja ja koke­muk­sia avat­en eri­tyisen ikku­nan myös sen tiedostamiseen ja työstämiseen, mikä on ollut van­hem­malle itselleen omis­sa hoiva­suhteis­saan kivu­lias­ta tai mitä on ehkä jäänyt vaille. Psykoter­apeu­ti­l­la onkin merkit­tävä rooli siinä, että hän kohtaa myös isän, kiin­nos­tuu tämän pros­es­sista kaikkine huo­li­neen ja odotuksi­neen, ehkä osaa tar­jo­takin aihei­ta, joi­ta isäk­si ensi ker­taa tul­lessa voi nous­ta käsit­te­lyyn. Tämä edel­lyt­tää myös psykoter­apeu­ti­l­ta oman koe­tun isyy­den ja isyy­teen liit­tyvien käsi­tys­ten ja määrit­te­lyi­den reflek­tio­ta. (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022b.)

Isien koke­man ulkop­uolisu­u­den – sen, mitä äiti on ja isä ei voi olla – ääneen puhumi­nen, hyväksymi­nen ja ter­apeut­tises­sa suh­teessa käsit­telem­i­nen on eri­tyisen tärkeää tänä aikana, kun isyy­teen kohdis­tuu mon­en­laisia odotuk­sia. Isille luvan anta­mi­nen eri­ty­isyy­teen, oman­laiseen van­hem­muu­teen ja rooli­in suh­teessa omaan vau­vaan on tärkeää ja helpo­tus­ta tuot­tavaa (Sarkki­nen & Savon­lahti 2022b). Toisen van­hem­man merk­i­tys eril­lisyy­den, rohkeu­den ja leikkisyy­den fasil­i­toi­jana voi aut­taa kumpaakin van­hempaa koke­maan tyy­dy­tys­tä ja hyväksyn­tää van­hempi­en eri­lais­ten roolien osalta.

Äitiys- ja isyys­ti­lan kaut­ta työsken­telyssä myös parisuh­teen ja yhteisen van­hem­muu­den teemat nou­se­vat yleen­sä työstöön ja tar­joa­vat mah­dol­lisu­u­den rak­en­taa eheäm­pää yhteistä tari­naa. Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apeutin eri­tyi­nen haaste – ja samal­la ehkä sen syvin kiehtovu­us – onkin kan­taa mielessä sekä äidin, isän että vau­van mieltä ja koke­mus­maail­maa, pyrkien hake­maan ymmär­rystä näistä jokaiseen ja löytämään yhdessä per­heen kanssa helpo­tus­ta suhteis­sa tun­tu­vi­in haasteisi­in ja haavoihin. Vuorovaiku­tus­suhteis­sa tapah­tu­van helpo­tuk­sen näkee usein nopeasti tässä ja nyt: sanois­sa, kat­seis­sa, kos­ke­tuk­ses­sa ja muus­sa kehon kielessä. Eri­tyis­es­ti helpo­tus tun­tuu vau­vas­sa, jon­ka edessä on vielä koko elämä ja mah­dolli­nen tule­va oma van­hem­muus ‒ äitiys‑, isyys- ja yhteisvanhemmuustiloineen.

Kir­jal­lisu­us

Allen, Sarah M. & Hawkins, Alan J. (1999). Mater­nal gate­keep­ing: Moth­ers’ beliefs and behav­iors that inhib­it greater father involve­ment in fam­i­ly work. Jour­nal of Mar­riage and Fam­i­ly, 61(1), 199‒212.

Bald­win, Sharin; Mal­one, Mary; San­dall, Jane & Bick, Debra (2018). Men­tal health and well­be­ing dur­ing the tran­si­tion to father­hood: a sys­tem­at­ic review of first time fathers´ expe­ri­ences. JBI Data­base of Sys­tem­at­ic Reviews and Imple­men­ta­tion Reports, 16(11), 2118–2191.

Baradon, Tes­sa, (toim.) (2019). Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py. Lon­too & New York: Routledge.

Baradon, Tes­sa & Camp­bell, Chloe (2023). Psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py and men­tal­iza­tion. Lon­too & New York: Routledge.

Bar­rows, Paul (2004). Fathers and fam­i­lies: Locat­ing the ghost in the nurs­ery. Infant Men­tal Health Jour­nal, 25(5), 408‒423.

Berman, Sarah & Long, Car­ol (2022). Towards a for­mu­la­tion of the father­hood con­stel­la­tion: Rep­re­sent­ing absence. Qual­i­ta­tive Research in Psy­chol­o­gy, 19(3), 784‒805.                                                                             Bev­ing­ton, Dick­on (2019). A Jour­ney into father­hood. The art of fail­ing grace­ful­ly. Teok­ses­sa Baradon, Tes­sa (toim), Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py, 1‒13. Lon­too & New York: Routledge.

Carneiro, Fran­cis; Tasker, Fiona; Sali­nas-Quiroz, Fer­nan­do; Leal, Isabel & Cos­ta, Pedro A. (2023). Are the fathers alright? A sys­tem­at­ic and crit­i­cal review of stud­ies on gay and bisex­u­al father­hood. Fron­tiers in Psy­chol­o­gy, 8, 1636

Emanuel, Louise (2008). Father “there and not there”: the con­cept of a “unit­ed cou­ple” in fam­i­lies with unsta­ble part­ner­ships. Teok­ses­sa Bradley, Eliz­a­beth & Emanuel, Louise (toim.), What can the mat­ter be? Ther­a­peu­tic inter­ven­tions with par­ents, infants, and young chil­dren, 187‒199. New York: Karnac.

Feld­man, Ruth (2003). Infant-moth­er and infant-father syn­chrony: The coreg­u­la­tion of pos­i­tive arousal. Infant men­tal health, 24, 1‒23.

Fraiberg, Sel­ma; Adel­son, Edna & Shapiro, Vivian (1975). Ghosts in the nurs­ery: A psy­cho­an­a­lyt­ic approach to the prob­lems of impaired infant-moth­er rela­tion­ships. Teok­ses­sa Fraiberg, Sel­ma (toim.), Ghosts in the nurs­ery. A psy­cho­an­a­lyt­ic approach, 164‒169. Lon­too: Tavistock.

Genesoni, Lucia & Tal­lan­di­ni, Maria Anna (2009). Men’s psy­cho­log­i­cal tran­si­tion to father­hood: An analy­sis of the lit­er­a­ture, 1989–2008. Birth, 36, 305‒318.

Ghalei­ha, Amin; Bar­ber, Car­rie; Tamatea, Armon J. & Bird, Amy (2022). Fathers’ help seek­ing behav­ior and atti­tudes dur­ing their tran­si­tion to par­ent­hood. Infant Men­tal Health Jour­nal, 43(5), 756‒768.

Golom­bok, Susan; Mac­Cal­lum, Fiona; Mur­ray, Clare; Lycett, Emma & Jad­va, Vas­an­ti (2006). Sur­ro­ga­cy fam­i­lies: parental func­tion­ing, par­ent-child rela­tion­ships and chil­dren’s psy­cho­log­i­cal devel­op­ment at age 2. Jour­nal of Child Psy­chol­o­gy and Psy­chi­a­try, 47(2), 213‒222.

Golom­bok, Susan (2017). Par­ent­ing in new fam­i­ly forms. Cur­rent Opin­ion in Psy­chol­o­gy, 15, 76‒80.

Grif­fith, Derek M.; Jaeger, Emi­ly C.; Pep­per­man, Per­ri; Chustz, Karen A.; Fra­zier, Deb­o­rah; Wil­son, Amber & Brown, Hay­wood L. (2023). Fathers’ per­spec­tives on father­hood and pater­nal involve­ment dur­ing preg­nan­cy and child­birth. Health Edu­ca­tion & Behav­ior, 50(6), 802‒809.

Hazen, Nan­cy; McFar­land, Lau­ra; Jacob­vitz, Deb­o­rah & Boyd-Sois­son, Erin (2010). Father’s fright­en­ing and sen­si­tive care­giv­ing: Rela­tions with fathers’ attach­ment rep­re­sen­ta­tions, father-infant attach­ment, and children’s lat­er devel­op­ment of emo­tion reg­u­la­tion and atten­tion prob­lems. Ear­ly Devel­op­ment and Care, 180, 51‒69.

Hop­kins, Juli­et (1992). Infant-par­ent psy­chother­a­py. Jour­nal of Child Psy­chother­a­py, 18, 5–17.

Hor­rell, Nathan D.; Acos­ta, Meli­na C. & Saltz­man, Wendy (2021). Plas­tic­i­ty of the pater­nal brain: Effects of father­hood on neur­al struc­ture and func­tion. Devel­op­men­tal Psy­chobi­ol­o­gy, 63(5), 1499‒1520.

Jones, Aman­da (2019). When work­ing ther­a­peu­ti­cal­ly with a baby’s father is not pos­si­ble. Teok­ses­sa Baradon, Tes­sa (toim.), Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py, 50‒63. Lon­too & New York: Routledge.

Lind­st­edt, Johan­na; Kor­ja, Riik­ka; Soin­tu, Vil­ja & Ahlqvist-Björkroth, Sari (2021). Fathers’ pre­na­tal attach­ment and rep­re­sen­ta­tions and the qual­i­ty of father-child inter­ac­tion in infan­cy and tod­dler­hood. Jour­nal of Fam­i­ly Psy­chol­o­gy, 35(4), 478‒488.

Par­ta­nen, Eino; Salo­nen, Anna; Fly­kt, Mar­jo; Malk­ki, Veera; Rosen­ström, Tom H. & Saarni, Suo­ma E. (2024). Finnish mod­el of brief par­ent-infant psy­chother­a­py on mater­nal men­tal health and psy­choso­cial func­tion­ing – a pilot study. Psy­chi­a­tria Fen­ni­ca, 55, 64‒79.

Raphael-Leff, Joan (2019). Pater­nal ori­en­ta­tions and the art of being a father. Teok­ses­sa Baradon, Tes­sa (toim), Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py, 64‒84. Lon­too & New York: Routledge.

Rilling, James K. & Mas­caro, Jen­nifer S. (2017). The Neu­ro­bi­ol­o­gy of father­hood. Cur­rent Opin­ion in Psy­chol­o­gy, 15, 26‒32.

Sarkki­nen, Mir­ja & Savon­lahti, Eli­na (2014). Raskausa­jan vuorovaiku­tusp­sykoter­apia. Psykoter­apia, 33(2), 93‒110.                                                                                                                                                                                    

Sarkki­nen, Mir­ja & Savon­lahti, Eli­na (2022a). Juh­lalu­en­to Varhaisen vuorovaiku­tuk­sen psykoter­apia ry:n ”Vuorovaiku­tus val­okeilas­sa” ‑sem­i­naaris­sa Helsingis­sä 13.5.2022.

Sarkki­nen, Mir­ja & Savon­lahti, Eli­na (2022b). Varhainen isyys­ti­la. Luen­to varhaisen vuorovaiku­tuk­sen koulut­ta­jap­sykoter­apeut­tik­oulu­tuk­ses­sa Turus­sa 1.9.2022.

Schoppe-Sul­li­van, Sarah J.; Brown, Geof­frey L.; Can­non, Eliz­a­beth A.; Man­gels­dorf, Sarah C. & Sokolows­ki, Mar­garet S. (2008). Mater­nal gate­keep­ing, copar­ent­ing qual­i­ty, and father­ing behav­ior in fam­i­lies with infants. Jour­nal of Fam­i­ly Psy­chol­o­gy, 22(3), 289‒298.

Segal, Yael (2019). The ther­a­pist and the father in par­ent-infant psy­chother­a­py. Teok­ses­sa Baradon, Tes­sa (toim.), Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py, 107‒116. Lon­too & New York: Routledge.

Sil­va, Cata­ri­na; Pin­to, Can­di­da & Mar­tins Cristi­na (2021). Tran­si­tion to father­hood in the pre­na­tal peri­od: a qual­i­ta­tive study. Cien­cia & Saude Cole­ti­va, 26(2), 465‒474.

Stern, Daniel (1995). The moth­er­hood con­stel­la­tion: A uni­fied view of par­ent-infant psy­chother­a­py. Lon­too: Karnac.

von Klitz­ing, Kai (2019). The role of fathers in ear­ly child devel­op­ment. Teok­ses­sa Baradon, Tes­sa (toim.), Work­ing with fathers in psy­cho­an­a­lyt­ic par­ent-infant psy­chother­a­py, 14‒27. Lon­too & New York: Routledge.

Win­ni­cott, Don­ald W. (1956/1984). Pri­ma­ry mater­nal pre­oc­cu­pa­tion, in through pae­di­atrics to psy­cho­analy­sis: Col­lect­ed papers. Lon­too: Karnac.