Sanna Tirkkonen: Yksinäisyyden tunteet Tove Janssonin teoksessa Muumipappa ja meri

Artikke­li käsit­telee koet­tua yksinäisyyt­tä ja sen eri muo­to­ja Tove Janssonin Muumi­pap­pa ja meri ‑romaanin sekä eräi­den tun­tei­den filosofi­an nyky­su­un­tausten avul­la. Yksinäisyy­den filosofista tutkimus­ta on tehty varsin vähän, ja ole­mas­sa olevas­sa tutkimuskir­jal­lisu­udessa on usein kog­ni­ti­ivi­nen pain­o­tus. Yksinäisyys määritel­lään täl­löin tietoisuute­na merk­i­tyk­sel­lis­ten suhtei­den puut­tumis­es­ta, jol­loin myös yksinäisyy­den hoit­a­mi­nen nähdään yksilölähtöis­es­ti ajat­telumallien ja asen­tei­den muokkaamise­na. Yksilökeskeis­ten ja kog­ni­ti­ivis­ten pain­o­tusten sijaan artikke­li käsit­telee yksinäisyy­den tun­tei­ta vuorovaiku­tuk­sel­lisi­na pros­es­seina sekä tun­neilmapi­ir­iä, jos­sa yksinäisyy­den eri muodot tule­vat esille Janssonin teok­ses­sa. Analyysi poh­jau­tuu eri­tyis­es­ti Mar­tin Hei­deg­gerin sekä psyki­a­tri­an filosofeina tun­net­tu­jen Matthew Rat­clif­f­en ja Thomas Fuchsin tun­tei­den filosofioi­hin. Artikke­li tuo esille myös ter­apeut­tisia keino­ja, joiden avul­la Janssonin henkilöhah­mot yrit­tävät helpot­taa sekä itsen­sä että tois­t­en­sa yksinäisyyt­tä – yhteiskun­nal­lisia ja sosioekonomisia tek­i­jöitä uno­hta­mat­ta.

Tove Janssonin Muumi­pap­pa ja meri on mon­isyi­nen kaunokir­jalli­nen kuvaus koe­tus­ta yksinäisyy­destä. Jans­son ker­too ystävälleen Vivi­ca Ban­d­ler­ille 2.6.1964 kir­joit­ta­mas­saan kir­jeessä, että hänen uusi kir­jansa käsit­telee eri­tyis­es­ti yksinäisyyt­tä per­heessä. Myöhäistä muumikir­jaa ei olekaan suun­nat­tu ensi sijas­sa lap­sille, vaan sen tun­neilmapi­iri on jän­nit­teinen. Henkilöhah­mo­ja yhdis­tää sama tilanne, yhtäkki­nen elämän­muu­tos ja yri­tys sopeu­tua uuteen ympäristöön, mut­ta hei­dän yhteyten­sä toisi­in­sa on taval­la tai toisel­la kat­ki. Per­heen­jäsenet ovat eri tavoin yksinäisiä, ja hei­dän keinon­sa etsiä ulospääsyä yksinäisyy­denkoke­muk­ses­ta vai­htel­e­vat.

Vaik­ka kir­ja on tun­nel­mal­taan synkkä, siinä voi tun­nistaa myös ter­apeut­tisen otteen. Jans­son kuvaa Ban­d­ler­ille, kuin­ka tum­mista sävy­istä huoli­mat­ta teok­sen viimei­sis­sä kohtauk­sis­sa henkilöt löytävät tapo­ja selviy­tyä han­kalas­sa tun­neilmapi­iris­sä – ja lop­ul­ta myös toisen­sa:

”Tietenkin kir­jas­ta on tul­lut suru­mieli­nen kaik­ista pon­nis­teluis­tani ja posi­ti­ivis­es­ta lopus­ta huoli­mat­ta; pap­pa, mam­ma ja peikko löytävät viimein tien pois yksinäisyy­destä ja muo­dosta­vat jälleen per­heen ja majak­ka syt­tyy lop­ul­ta kau­ni­il­la mut­ta vihamielisel­lä saarel­la.” (Jans­son 2014, 318.)

Artikke­lis­sani käsit­te­len yksinäisyy­den eri muo­to­ja Janssonin tek­stis­sä tun­tei­den filosofi­an nyky­su­un­tausten avul­la. Yksinäisyy­den eri muo­to­jen filosofista, käsit­teel­lisi­in erot­telui­hin keskit­tyvää tutkimus­ta on tehty suh­teel­lisen vähän. Filosofisen tutkimuk­sen piiris­sä yksinäisyys maini­taan useim­miten osana muu­ta teo­reet­tista pohd­in­taa, mut­ta vain har­voin ilmiö on tem­a­ti­soitu omak­si tutkimusko­hteek­seen.1 Vaik­ka fenom­e­nol­o­gisel­la filosofi­al­la on pitkät per­in­teet koke­muk­sen teo­reet­tises­sa analysoimises­sa ja käsit­teel­listämisessä, koet­tua yksinäisyyt­tä on käsit­teel­lis­tet­ty enem­män empi­irisil­lä tutkimusa­loil­la.

Kokoel­ma­teok­ses­sa Yksinäis­ten Suo­mi Juho Saari esit­tää läpileikkauk­sen koti­mais­es­ta yksinäisyys­tutkimuk­ses­ta sekä sen eri suun­tauk­sista. Hän huo­maut­taa, että 1900-luvul­la yksinäisyyt­tä tutkit­ti­in eri­tyis­es­ti kris­til­lis­ten jär­jestö­jen sielun­hoito­työn, psykolo­gian, psyki­a­tri­an ja ter­veysti­etei­den näkökul­mista, jol­loin yksinäisyys hah­mot­tui ensisi­jais­es­ti yksilön ongel­mana (Saari 2016, 21). 2000-luvul­la yhteiskun­tati­eteelli­nen yksinäisyys­tutkimus on sen sijaan pain­ot­tanut ilmiön sosioekonomisia ja sosioe­mo­tion­aal­isia tek­i­jöitä. Sosioekonomisi­in näkökul­mi­in keskit­tynyt tutkimus kiin­nit­tää huomio­ta niihin rak­en­teel­lisi­in, objek­ti­ivisi­in seikkoi­hin, jot­ka vaikut­ta­vat ihmis­suhtei­den määrään, kun taas sosioe­mo­tion­aal­ista läh­estymistapaa pain­ot­ta­vat kysymyk­se­naset­te­lut pyrkivät tavoit­ta­maan sitä, minkälaiset tun­teet mah­dol­lis­tu­vat eri­lai­sis­sa yhteiskun­nal­li­sis­sa ja sosi­aal­i­sis­sa kon­tek­steis­sa (Saari 2016, 33).

Niis­sä muu­tamis­sa filosofi­sis­sa teok­sis­sa ja artikkeleis­sa, jot­ka omis­tau­tu­vat yksinäisyy­den tutkimiselle, näkökul­ma on usein huo­mat­ta­van kog­ni­ti­ivi­nen. Täl­löin ilmiö määritel­lään tietoisuute­na tois­t­en ihmis­ten pois­saolosta ja merk­i­tyk­sel­lis­ten suhtei­den puut­tumis­es­ta (Jaspers 1983; Mijuskovic 2012) tai jopa tapana asen­noitua itseä ja toisia kohtaan (Svend­sen 2015, 130). Kog­ni­ti­ivis­ten yksinäisyyskäsi­tys­ten sijaan käsit­te­len Janssonin klas­sikko­teok­sen avul­la yksinäisyy­den affek­ti­ivi­su­ut­ta sekä tun­neilmapi­ir­iä, jos­sa yksinäisyy­den eri muodot tule­vat kir­jas­sa esille. Analyysi­ni taustal­la on eri­tyis­es­ti Mar­tin Hei­deg­gerin ajat­telus­ta vaikut­tei­ta saanut filosofinen tutkimus ja psyki­a­tri­an filosofeina tun­net­tu­jen Matthew Rat­clif­f­en ja Thomas Fuchsin tun­tei­den filosofi­at. Tun­tei­ta ei tässä teo­reet­tises­sa kehyk­sessä ymmär­retä yksilökeskeis­es­ti vaan vuorovaikut­teisi­na pros­es­seina. Tutkimuk­sen voi siis sijoit­taa yhteiskun­nal­lisen, sosioe­mo­tion­aal­ista näkökul­maa pain­ot­ta­van yksinäisyys­tutkimuk­sen piiri­in, vaik­ka käsit­te­len myös ter­apeut­tisia keino­ja, joiden avul­la henkilöhah­mot yrit­tävät helpot­taa sekä itsen­sä että tois­t­en­sa yksinäisyyt­tä.

Eksis­ten­ti­aa­li­nen yksinäisyys

Muumi­pap­pa ja meri on omis­tet­tu ”eräälle isälle”. Tove Janssonin elämäk­er­ras­sa tode­taan kir­jan ole­van suru­työtä isän pois­menos­ta, mikä tulee esille myös Janssonin kir­jeistä Tuu­lik­ki Pietilälle (Kar­jalainen 2013, 237; Jans­son 2014, 358–360). Tari­na saa alkun­sa, kun muumiper­heen jäsenet puuhail­e­vat omi­aan Muumi­laak­sos­sa ja tun­te­vat aska­reen­sa mielekkäik­si, mut­ta isä kokee itsen­sä turhak­si:

”Muu­ta­mana iltapäivänä eloku­un lop­ul­la kul­ki eräs isä puu­tarhas­saan ja tun­si ole­vansa tarpee­ton. Hän ei tien­nyt mihin ryhty­isi, sil­lä kaik­ki mitä oli tehtävä oli jo tehty, tai sit­ten joku muu oli juuri siinä puuhas­sa.” (Jans­son 1987, 9.)

Elämän­ti­lanteessa, jos­sa arkiset puuhaste­lut näyt­tävät tyhjän­päiväisiltä, isä tun­tee käsit­tämät­tömäk­si jäävää vihaisu­ut­ta. Jans­son kuvaa hänen hen­git­tävän kaiken sisään­sä, eivätkä tun­teet tule täysin ilmais­tuik­si. Tästä huoli­mat­ta muut per­heen­jäsenet todis­ta­vat suut­tumuk­sen leimauk­sia, jot­ka hei­dän näkökul­mas­taan johtu­vat mität­tömistä asioista. Arkipäiväisyy­den mität­tömyys on kuitenkin juuri se seik­ka, jos­ta isä on turhau­tunut: hänen tun­teen­sa ei tarvitse mitään varsi­naista kohdet­ta tai eri­ty­istä syytä. Tunne ei myöskään mene ohi purkausten jäl­keen. Ennem­minkin se muo­dostaa taus­tan, jota vas­ten kaik­ki muut asi­at näyt­täy­tyvät.

Mar­tin Hei­deg­ger (1889–1976) kuvaa tätä koke­muk­sel­lista taus­taa tai ”mielialaa” maail­maan virit­tymisenä (Stim­mung), joka määrit­tää sen, kuin­ka asioiden mielekkyys meille ilme­nee (Hei­deg­ger 1978, §29).2 Janssonille meri toimii läpi teok­sen vihan metaforana: isän vihaisu­us ver­tau­tuu ääret­tömältä vaikut­ta­van meren liikkeisi­in, jos­ta ärähdyk­set erot­tuvat yksit­täis­inä vaah­topäinä. Hei­deg­ger erot­taa pysyväm­män perusvireen ”virit­tymisen mood­eista”, joil­la puolestaan on selkeä kohde (Hei­deg­ger 1978, §30). Ihmiset voivat esimerkik­si pelätä koiria, rakas­taa lap­sia tai viha­ta ihmisjoukko­ja, mut­ta täl­laiset peruse­mootiot voi erot­taa kaiken kokemisen taustal­la olev­as­ta kohteet­tomas­ta yleisvireestä.

Hei­deg­ger käsit­telee eri­tyis­es­ti ahdis­tus­ta virit­tymisenä, jol­la ei ole tarkkaa kohdet­ta – itseti­etoisu­u­den het­kenä, joka saa maail­man näyt­tämään het­kel­lis­es­ti täysin vier­aal­ta (Unheim­lich) (Hei­deg­ger 1978, §40). Myös Tove Jans­son sijoit­taa useis­sa kir­jois­saan henkilöhah­mon­sa tilanteisi­in, jois­sa tut­tu laak­so on het­kel­lis­es­ti aivan outo: lumi, tuho­tul­va tai totun­nainen tur­val­lisu­us ovat peit­täneet alleen kaiken. Ahdis­tuk­ses­sa totun­nainen maail­ma lipuu pois eikä näytä enää kotoisalta. Hei­deg­gerin ahdis­tuk­senku­vauk­ses­ta voi tun­nistaa myös Muumi­pa­pan, jon­ka oma elämä tur­val­lises­sa ja arkises­sa ilmapi­iris­sä näyt­täy­tyy yhtäkkiä täysin merk­i­tyk­set­tömältä, ja hän muut­tuu rak­en­ta­mansa elämän tarkkail­i­jak­si. Simon Critch­ley selit­tää Hei­deg­gerin ahdis­tuk­sen käsitet­tä merel­lis­ten ver­tausku­vien avul­la:

”Jokapäiväi­nen elämä on kuin sulau­tunut mereen ja hukkunut maail­man tuke­hdut­tavaan banaal­i­u­teen. Ahdis­tus on koke­mus vuorove­den laskeu­tu­mis­es­ta, merivesi vetäy­tyy pois ja pal­jas­taa itsen kuin autioituneena ran­nal­la.” (Critch­ley 2009, suom. oma.)

Arkipäiväisessä taval­lisu­udessa, jos­sa asi­at ovat kohdil­laan ja rul­laa­vat totu­tusti, emme pysähdy reflek­toimaan sitä, kuin­ka perus­taval­la taval­la olemme aina virit­täy­tyneitä toisi­in ihmisi­in ja ympäristöömme, mut­ta ahdis­tuk­sen tuo­mat itsey­den, eril­lisyy­den ja out­ouden koke­muk­set pal­jas­ta­vat, miten perus­tavasti ole­tamme toiset ja suhteisu­u­den.

Ahdis­tus on Hei­deg­gerin tun­ne­tu­in esimerk­ki virit­tymis­es­tä, mut­ta Matthew Rat­cliffe soveltaa virit­tymisen käsitet­tä omas­sa työssään ja määrit­telee eksis­ten­ti­aalisen tun­teen (exis­ten­tial feel­ing) hyvin mon­en­laisi­na tun­te­muk­sia siitä, mil­lä tavoin kuu­lumme maail­maan (Rat­cliffe 2008; 2012). Myös koke­mus yhteenku­u­lu­misen ja toisi­in kytkey­tymisen pois­saolosta voi ottaa eri­laisia muo­to­ja, esimerkik­si tun­tei­ta eriy­tyneisyy­destä, eristyneisyy­destä, etäisyy­destä, hylä­tyk­si tulemis­es­ta, sijoil­taan olemis­es­ta ja out­oud­es­ta. Kuten Hei­deg­ger­il­la, eksis­ten­ti­aa­li­nen tunne kaiken kokemisen taus­ta­ho­risont­ti­na edeltää aina inten­tioi­ta, eli mitä tahansa tapaa, jol­la suun­taamme kohti toisia ja maail­maa. Tiivistäen voi tode­ta, että Muumi­pa­pan vihaisu­u­den ja merk­i­tyk­set­tömyy­den tun­teet ovat eksis­ten­ti­aal­isia: ne taus­toit­ta­vat kaikkea maail­maan­su­un­tau­tu­mista.

Rat­cliffe ei mainitse kytkey­tymät­tömyy­den eri muo­to­jen yhtey­dessä yksinäisyyt­tä, mut­ta jotkin yksinäisyy­den muodot voi hyvin ymmärtää eksis­ten­ti­aal­isi­na tun­teina. Yksinäisyys ei vält­tämät­tä edel­lytä tois­t­en ihmis­ten konkreet­tista pois­saoloa, vaikkakin yksinäisyys on olen­naisel­la taval­la pois­saolon ilmiö, joka taus­toit­taa suhdet­tamme maail­maan. Yksinäisyy­den koke­muk­seen voi liit­tyä jonkin asian tai jonkun tietyn henkilön kaipaamista, mut­ta on aivan mah­dol­lista, ettei täl­laista kaipauk­sen kohdet­ta ensinkään ole – on vain merkit­tävän suh­teen pois­saoloa.

Yksinäisyys voidaankin määritel­lä koke­muk­se­na merk­i­tyk­sel­lisen suh­teen puut­tumis­es­ta taval­la, johon liit­tyy kär­simys­tä (Dahlberg 2007; Svend­sen 2015; Costache 2013; Saari 2016). Määritelmän etu­na on sen kat­tavu­us ja avoimuus hyvin eri­laisille yksinäisyy­den muodoille, sil­lä se ei ole­ta sosi­aal­ista eristyneisyyt­tä. Yksinäisyys­tutkimuk­ses­sa on tyyp­il­listä erot­taa koet­tu yksinäisyys (lone­li­ness), sosi­aalis­es­ta eristäy­tyneisyy­destä (social iso­la­tion) ja mieluisas­ta yksi­nolosta (soli­tude) (Saari 2016, 14).3 Tois­t­en ympäröimänä voi kokea ole­vansa täysin yksin, ja yksinäisyyt­tä koetaan niin parisuhteis­sa kuin per­heis­säkin sekä eri­lai­sis­sa insti­tuu­tiois­sa, kuten sairaalois­sa, hoivakodeis­sa ja kouluis­sa.

Muumi­pap­pa ja meri ‑kir­jas­sa Mörön hah­mon voi tulki­ta ole­van yksinäisyy­den per­son­ifikaa­tio, ilmiön abstrak­tio tai käsite, joka kuvaa yksinäisyy­den tun­teen läs­näoloa.4 Mörön raskas hah­mo kul­kee tapah­tu­mien taustal­la ja aiheut­taa jatku­vaa pelkoa. Hän ”levit­tää ympärilleen sumua”, vaeltaa mätänevien lehtien seassa, ja hänen kos­ke­tuk­sen­sa sam­mut­taa tai jäädyt­tää kaiken (Jans­son 1987, 16, 20). Vaikkei yksinäisyy­den tun­teel­la siis vält­tämät­tä ole varsi­naista kohdet­ta, yksinäisyys itse on henkilöhah­moille todel­li­nen pelon kohde. Kun Mörkö on jo saa­punut paikalle ja säikäyt­tänyt per­heen, isä ratkaisee oman koke­muk­sen­sa arjen tyhjän­päiväisyy­destä pakkaa­mal­la per­heen­jäse­nen­sä veneeseen ja viemäl­lä hei­dät karulle majakkasaarelle.5 Veneessä, joka lipuu yössä meren yli Mörkö kan­noil­laan, mam­ma pohtii, miten kum­mallista on, että asi­at voivat joskus olla liian hyvin.

Yksinäisyys ja tun­neilmapi­iri

Aja­tus yksinäisyy­destä olet­taa lähtöko­htais­es­ti suh­teen toisi­in, jot­ka ovat joko pois­sa tai joi­hin ei löy­dy koet­tua yhteyt­tä. Kun yksinäisyy­den koke­mus määritel­lään merk­i­tyk­sel­lisen suh­teen tai yhtey­den puut­tumise­na, ilmiötä on mielekästä tutkia sekä ensim­mäisen per­soo­nan per­spek­ti­ivistä että henkilöi­den välis­ten suhtei­den ja niiden pois­saolon näkökul­mas­ta.

Sekä suomek­si että englan­niksi on luon­te­vaa sanoa tun­te­vansa itsen­sä yksinäisek­si. On eri asia pyrk­iä selit­tämään, mitä yksinäisyys ontol­o­gis­es­ti on, kuin esit­tää tun­temisen ja ole­mas­saolon tavan kuvaamiseen tähtäävä kysymys: ”Minkälaista on tun­tea itsen­sä yksinäisek­si?” Yksinäisyy­teen voi liit­tyä mon­en­laisia tun­tei­ta ja emootioi­ta – kuten pet­tymys­tä, surua, häpeää, ahdis­tus­ta, tyhjyyt­tä, toiv­ot­to­muut­ta ja vihaa (Dahlberg 2007; Lagus & Honkela 2016; Tiilikainen 2019). Artikke­lis­saan ”Yksinäisyys mie­len rak­en­teis­sa” Krista Lagus ja Timo Honkela erot­ta­vat sel­l­aiset yksinäisyy­teen liit­tyvät tun­teet 1) joi­hin ei liity kohdet­ta, 2) jot­ka ovat suh­teessa toisi­in (kuten ulkop­uolisu­u­den ja näkymät­tömyy­den tun­teet), 3) jot­ka ovat suh­teessa omi­in tavoit­teisi­in (epäon­nis­tu­mi­nen ja huonom­muus) sekä 4) kehol­liset tun­teet (kipu, pain­on­tunne rin­nas­sa). Tässä yhtey­dessä he eivät kuitenkaan tarkem­min selitä, minkälaiset tun­neteo­ri­at jaot­telun taustal­la ovat. Näkökul­ma on tiukan yksilöp­sykologi­nen, jol­loin myös keinot yksinäisyy­den selät­tämiseen esitetään yksilölähtöis­es­ti. Lagus ja Honkela kir­joit­ta­vat, että yksinäisyy­destä ”eroon pääsem­i­nen on yksilön vas­tu­ul­la ja yksilön val­in­to­jen varas­sa” (Lagus & Honkela 2016, 273).

Tun­teet hah­mote­taan usein yksilön sisäpuolisik­si pros­es­seik­si, mut­ta eri­laiset tun­tei­den filosofi­an nyky­su­un­tauk­set Hei­deg­gerin fenom­e­nolo­gias­ta enak­tivis­tisi­in teo­ri­oi­hin ovat kyseenalais­ta­neet tämänkaltaisen yksilökeskeisyy­den ja korosta­neet tun­tei­den vuorovaiku­tuk­sel­lista muo­dos­tu­mista eli inter­af­fek­ti­ivi­su­ut­ta. Filosofiset läh­estymis­ta­vat voivatkin tar­jo­ta työkalu­ja sen sel­ven­tämiseen, mitä tun­teil­la ylipäätään tarkoite­taan. Sekä psyki­a­tri­an filoso­fi­na että kli­inikkona tun­net­tu Thomas Fuchs pain­ot­taa eri­tyis­es­ti tun­tei­den vuorovaiku­tuk­sel­lisu­u­den kehol­lisu­ut­ta (embod­ied inter­af­fec­tiv­i­ty). Kehol­lisu­us ei täl­löin ole vain tun­teen sivu­tuote, kuten tun­te­mus vat­sas­sa tai sydä­men­syk­keen tihen­tymi­nen, vaan tun­teet määritel­lään lähtöko­htais­es­ti kehon resonoin­niksi tai kehol­lisik­si vas­tauk­sik­si (respons­es) merk­i­tyk­sel­lisi­in tilanteisi­in (Fuchs 2017, 195–196). Merk­i­tyk­sel­liset tilanteet eivät vält­tämät­tä tarkoi­ta kok­i­jalleen eriskum­mallisia tai poikkeuk­sel­lisia tapah­tu­mia, vaan sitä, että suh­teudumme maail­maan ja sen ilmiöi­hin ja asioi­hin aina tietyin tavoin. Väite ei siis ole, että tun­teet oli­si­vat yhteisiä tai samo­ja kaikille.

Hei­deg­gerin virit­tymisen käsite kään­netään toisi­naan myös atmos­fäärik­si tai tun­neilmapi­irik­si. Tove Jans­son rak­en­taa Muumi­pap­pa ja meri ‑kir­jaansa jän­nit­teisen tun­neilmapi­irin, jon­ka muo­dostamises­sa jokaisel­la hah­mol­la, esineel­lä, tapah­tu­mal­la, luon­tokap­paleel­la, val­i­t­ul­la sanal­la ja sanomat­ta jät­tämisel­lä on osansa. Tun­tei­den vuorovaiku­tuk­sel­lista muo­dos­tu­mista pain­ot­ta­van teo­ri­an vahvuute­na onkin, ettei se joudu erik­seen selit­tämään, mik­si tun­teet tai tun­nel­mat tart­tuvat. Hah­mot ovat yksinäisiä omil­la tavoil­laan, puuhail­e­vat omi­aan toi­sis­taan riip­pumat­ta, katso­vat tois­t­en­sa ohi, eivätkä vai­hde­tu­ista sanoista huoli­mat­ta täysin ymmär­rä toisi­aan. Kir­jan alus­ta läh­tien per­heen vuorovaiku­tus­ta kuvaa tun­tei­den ilmaisemisen vaikeus sekä puhu­mat­to­muus. Pikku Myy seu­raa herkeämät­tä Muumi­pa­pan vihaisu­ut­ta ja tekee sen tukah­dut­tamisyri­tyk­sistä teräviä kom­ment­te­ja. Kun Muumipeikko yrit­tää matkalla saa­reen ker­toa äidilleen Möröstä ja yksinäisyy­den­pelostaan, Mam­ma vas­taa hänelle, ettei asi­as­ta kan­na­ta puhua, kos­ka sil­loin Mörkö vain kas­vaa (Jans­son 1987, 27). Peikko miet­tii keskustelun jäl­keen, onko tosi­aan niin, että se mis­tä ei puhuta ja jolle ei koskaan puhuta häviää hil­jalleen olemat­tomi­in.

Muumipeikko, per­heen lap­si, on ker­to­muk­ses­sa se, joka kan­taa vas­tu­u­ta tun­neilmapi­iristä, jos­ta muut eivät puhu. Hän yrit­tää vaikut­taa tois­t­en tun­teisi­in omil­la pie­nil­lä teoil­laan. Leikkiessään ruo­hikos­sa hän vält­telee var­jo­ja ja astuu vain niihin kohti­in, jot­ka ovat auringon valaisemia (Jans­son 1987, 20), ja huo­mates­saan kuin­ka huonos­ti äiti voi saarel­la, hän yrit­tää ilah­dut­taa tätä levit­telemäl­lä ran­nalle sim­pukankuo­ria salaa myöhään yöl­lä, jot­ta äiti löytäisi ne ja voisi huo­ma­ta pet­tymys­ten jäl­keen, että edes jostakin asi­as­ta saa­res­sa voi pitää. Muumipeikko on lop­ul­ta myös ain­oa, joka kom­mu­nikoi Mörön kanssa ja pyrkii siten luo­maan uuden­laisen suh­teen yksinäisyyten­sä kanssa.

Kaikkea oloa saarel­la määrit­tää kak­si peruse­mootio­ta, pelko ja viha, joi­ta Jans­son käsit­telee kuvaile­mal­la luon­toa: mer­ta ja saar­ta. Meri ja saari eivät ole ain­oas­taan tapah­tuma­paikko­ja tai kuvitet­tu­ja maisemia vaan henkilöhah­mo­jen kaltaisia akti­ivisia sub­jek­te­ja. Jans­son kuvaa mer­ta vihamielisek­si ja oikukkaak­si, voimakkaak­si ja täysin ennakoimat­tomak­si. Saari taas on pelois­saan jokaista kasvia ja eläin­tä myöten, ja sil­lä on oma sydä­men­syk­keen­sä ja ryt­min­sä. Per­heen­jäsenet yrit­tävät elää näi­den ele­ment­tien armoil­la, usein kir­jaimel­lis­es­ti kahlat­en niiden väli­maas­tossa. Kun Muumi­mam­man voin­ti on huonoim­mil­laan, meri pauhaa aggres­si­ivise­na ja maaperä jalko­jen alla vaikut­taa jatku­vasti muut­tuvan, Muumi­pap­pa pohtii, onko mah­dol­lista, että se, mitä tun­nemme muut­taa ympäristöä olen­naisel­la taval­la. Koke­muk­sen näkökul­mas­ta huomio on olen­nainen. Lars Svend­sen viit­taa teok­ses­saan Yksinäisyy­den filosofia krooniseen yksinäisyy­teen linss­inä, jon­ka läpi maail­ma näyt­täy­tyy, ja jon­ka värit­tämänä yksinäi­nen näkee itsen­sä, ympäristön­sä, toiset ihmiset ja suh­teen­sa hei­hin (Svend­sen 2015).

Vaik­ka per­he yrit­tää rak­en­taa uuden elämän saarel­la, he kuitenkin kul­jet­ta­vat mukanaan henkilöhis­to­ri­ansa sekä totu­tun, vuosien saatossa muotoutuneen per­he­dy­nami­ikan, jota uudet olo­suh­teet muut­ta­vat vain näen­näis­es­ti. Fuchs käyt­tää keho­jen välisen muistin (inter­cor­po­re­al mem­o­ry) käsitet­tä kuvaa­maan lap­su­ud­es­ta asti kehit­tynyt­tä esire­flek­ti­ivistä tietoa siitä, miten suhteis­sa toim­i­taan ja toisi­in virit­täy­dytään (Fuchs 2017, 201). Keho­muistin (body mem­o­ry) käsite puolestaan tarkoit­taa kaikkea sisäis­tet­tyä, ajan kanssa muo­dos­tunut­ta kap­a­siteet­tia, tapo­ja ja eleitä, jot­ka aktu­al­isoitu­vat jokapäiväisessä toimin­nas­samme vaa­ti­mat­ta eri­ty­istä inten­tio­ta tai pon­nis­telu­ja (Fuchs 2011, 91; 2017, 201). Fuchs myös pitää sosi­olo­gi Pierre Bour­die­un habituk­sen käsitet­tä edelleen käyt­tökelpoise­na ter­minä tavoit­ta­maan sosiokult­tuuris­ten, luokkasi­don­nais­ten elei­den kehol­lis­tamista omaan ruumi­inkieleen.

Ker­ronnal­lis­es­ti saari rajaa kon­tek­stin, jos­sa per­he on ja konkreti­soi hei­dän tilanteen­sa. Se luo myös ehdot hei­dän mah­dol­lisuuk­silleen toimia, aiheut­taa juuri tietyn­laisia ongelmia ja tar­joaa vain rajal­lis­es­ti välineitä niiden ratkaisemisek­si. Per­heen ongelmien ymmärtämisessä ei siis ole riit­tävää kiin­nit­tää huomio­ta vain kunkin yksit­täisen jäse­nen mieleen. Karul­la saarel­la on vähän sel­l­aisia resursse­ja, joi­ta he ovat tot­tuneet käyt­tämään, ja olo­suh­teet ovat ankarat. Heil­lä on käytet­tävis­sään ain­oas­taan ne asi­at, jot­ka ovat tuoneet mukanaan Muumi­laak­sos­ta sekä sat­un­naisia esineitä, joi­ta enti­nen majakan­var­ti­ja on sat­tunut jät­tämään rän­sistyneeseen majakkaan. Por­taiden askel­mat, joi­ta pitkin hei­dän täy­tyy liikkua majakas­sa, ovat jo valmi­ik­si rik­ki ja vaar­al­liset. Kun Muumipeikko ja pap­pa yrit­tävät vaikut­taa Muumi­mam­man tun­teisi­in, eli reg­u­loi­da niitä kau­ni­iden lahjo­jen avul­la, hei­dän käytössään on vain sim­pukankuo­ril­la päällystet­ty pieni rasia, rikkoutunut lasi-ikku­na ja van­ho­ja riis­in­jyviä.

Vaik­ka ker­to­muk­sen per­he on muut­tanut kauas saaris­toon muun yhteiskun­nan ulkop­uolelle, heitä ei voi erot­taa sosioekonomis­es­ta taus­tas­taan ja sen mukana sisäis­te­ty­istä keskustelemisen tavoista, mie­lenki­in­non kohteista ja kehoi­hin omak­su­tu­ista eleistä. Per­heen­jäsen­ten yksinäisyys tari­nas­sa ei johdu esimerkik­si köy­hyy­destä, työ­paikan menet­tämis­es­tä, laitoshoi­dos­ta tai fyy­si­sistä rajoit­teista. Muumi­pa­pan yri­tys ymmärtää mer­ta mit­taa­mal­la ja havain­noimal­la jäljit­telee aka­teemisia käytän­töjä, ja Muumi­mam­man kuvataiteli­jan työl­lä on korkeakult­tuuriset kri­teer­it. Ylipäätään se seik­ka, että per­he voi han­kkia saaren ja muut­taa sinne isän het­kel­lis­es­tä mieli­jo­hteesta, olet­taa varsin etuoikeutetun sosioekonomisen ase­man. Eri­tyis­es­ti 1970-luvun poli­it­tises­sa ilmapi­iris­sä Tove Janssonin teok­sia kri­ti­soiti­inkin ”por­var­il­lis­es­ta eskapis­mista” (Kar­jalainen 2013, 237), mikä tosin sivu­ut­taa Janssonin myöhäis­teosten tarkkanäköisyy­den per­hei­dyllin ongelmista. Kri­itikoilleen Jans­son vas­taa, että per­heen taus­tas­ta huoli­mat­ta, tai ken­ties juuri siitä johtuen, Muumi­pap­pa ja meri käsit­telee ydin­per­heen kri­isiä, jota var­jostaa ”salainen ja jul­ma viileys” (Kar­jalainen 2013, 238). Hän kuvailee tässä yhtey­dessä hah­mo­jaan sietämät­tömän itsekeskeisik­si mut­ta toteaa myös, ettei koe halu­a­vansa muut­taa heitä, kos­ka tari­na ker­too hänelle itselleen tutu­ista möröistä ja kaipauk­sista.

Yksinäisyy­den eri muodot Janssonin romaanis­sa

Elämän mielekkyyt­tä koske­van kri­isin lisäk­si Muumi­pap­pa ja meri käsit­telee myös mui­ta tapo­ja kokea itsen­sä yksinäisek­si. Mah­dol­liset yksinäisyy­den muodot eivät tietenkään rajoitu niihin, joi­ta Tove Jans­son teok­ses­saan käsit­telee, ja sama ihmi­nen voi kokea yksinäisyyt­tä monil­la eri tavoil­la. Esimerkik­si Janssonin pienessä, aikuisille suun­na­tus­sa ”Saari”-esseessä on usei­ta samo­ja tapah­tu­mia ja yksi­tyisko­htia kuin Muumi­pap­pa ja meri ‑kir­jas­sa, mut­ta esseessä yksi ihmi­nen käy läpi kaiken sen, mikä Muu­mi-kir­jas­sa tapah­tuu eri henkilöhah­moille. Eksis­ten­ti­aalisen yksinäisyy­den lisäk­si Janssonin hah­mot koke­vat sosi­aal­ista eristyneisyyt­tä, hylä­tyk­si tulemiseen ja läheis­ten menet­tämiseen yhdis­tet­tyä yksinäisyyt­tä sekä parisuh­teen muo­dostamiseen liit­tyviä pelko­ja ja vaikeuk­sia.

Koet­tua yksinäisyyt­tä laadullisin menetelmin tutk­in­ut Karin Dahlberg (2007) jaot­telee yksinäisyy­den kah­teen pääkat­e­go­ri­aan, joista kumpaankin sisäl­tyy eri­laisia yksinäisyy­den muo­to­ja: ”yksinäisyy­teen ilman toisia” ja ”yksinäisyy­teen tois­t­en kanssa” (Dahlberg 2007, 197). Näi­den lisäk­si yksinäisyy­den voi erot­taa sel­l­ais­es­ta yksi­nolosta, joka koetaan rauhal­lise­na ja luo­vana tilana. Dahlber­gin tutkimuk­ses­sa pyy­det­ti­in infor­mant­te­ja ker­tomaan yksinäisyy­den koke­muk­ses­ta sekä yksinäisyy­teen liit­tyvistä tun­teista. Hän kut­suu kehit­tämään­sä menetelmää reflek­ti­ivisek­si elämis­maail­man tutkimuk­sek­si (reflec­tive life­world research), jon­ka kysymyk­se­naset­te­lut ja sanas­to ovat peräisin filosofis­es­ta fenom­e­nolo­gias­ta, vaikkakin tutkimus perus­tuu yksinäisyyt­tä koke­vien haas­tat­telui­hin eikä filosofiseen käsite­ana­lyysi­in.

Dahlber­gin tutkimuk­ses­sa jäsen­netään ”yksinäisyyt­tä ilman toisia” kon­tek­stin puut­teena: omat arkiset tekemiset eivät liity varsi­nais­es­ti mihinkään laa­jem­paan kokon­aisu­u­teen tai tule merk­i­tyk­sel­lisik­si keillekään toisille. Tutkimuk­ses­sa tulee myös esille, että tahat­tomaan yksinäisyy­teen (invol­un­tary lone­li­ness) liit­tyy koke­muk­sia hylä­tyk­si, tor­ju­tuk­si, uno­hde­tuk­si, ei-toiv­o­tuk­si ja tarpeet­tomak­si tulemis­es­ta (Dahlberg 2007, 198). Vas­tauk­sista voi huo­ma­ta häpeän ja surun tun­tei­ta.

Muumi­pap­pa ja meri ‑kir­jas­sa per­heen­jäsenet ovat yksinäisiä toi­sis­taan huoli­mat­ta, mut­ta saarel­la he tapaa­vat sosi­aalis­es­ti eristyneen kalas­ta­jan, joka on konkreet­tis­es­ti täysin yksin. Tari­nas­sa selviää, että hän on odot­tanut saarelle saa­pu­via laivo­ja neljä vuot­ta ilman, että kukaan on tul­lut.

Janssonin kalas­ta­ja on monel­la taval­la tilanteen­sa mur­ta­ma. Hän ei ole tot­tunut puhu­maan kenellekään eikä vas­taa, kun hän­tä puhutel­laan, hän ei muista mitään tai on kyken­emätön ilmaise­maan mitä on tapah­tunut. Meri run­noo hän­tä men­nen tullen. Pikku Myy kut­suu kalas­ta­jaa “vimp­sah­ta­neek­si”, ja kun Muumi­pap­pa turhau­tuu kalas­ta­jan reagoimat­to­muu­teen, hän ärähtää tälle: ”Sinä et ole ollenkaan elävä henkilö, olet kuin jonkin­lainen kasvi tai var­jo. Aivan kuin et olisi koskaan syn­tynyt.” (Jans­son 1987, 166.) Yksinäisyy­dessään kalas­ta­ja on siis alka­nut erkaan­tua muille tavanomai­sista kom­mu­nikaa­tion tavoista, ja ne ovat tulleet hänelle vaikeik­si. Muut koke­vat hänen muut­tuneen lev­än kaltaisek­si meri­o­liok­si, jos­ta ei saa otet­ta ja jon­ka per­soon­al­lisu­us on kadon­nut.

Yksinäisyyt­tä pide­tään hel­posti vain pas­si­ivise­na tilana, mut­ta Dahlber­gin tutkimuk­ses­sa haas­tatelta­vat rapor­toi­vat yksinäisyy­teen liit­tyvästä akti­ivi­su­u­den vaa­teesta (Dahlberg 2007, 200).6 Muumi­pap­pa ja meri ‑kir­jas­sa Myy seu­raa äärim­mäisel­lä tarkkaavu­udel­la sitä, mitä tun­neilmapi­iris­sä on meneil­lään ja laukoo huomioi­ta juuri niistä asioista, joi­ta toiset yrit­tävät kiltteyten­sä takia kiertää. Hän on pari askelta mui­ta edel­lä dynami­ikan tulk­it­semises­sa ja tun­tuu tietävän aina jo valmi­ik­si, mis­tä on kyse. Myyn kom­men­tit herät­tävät luk­i­jas­sa huvit­tuneisu­ut­ta, kos­ka ne ovat sekä kamalia että tosia.

Yksinäisyy­teen voi toisi­naan liit­tyä koke­mus mene­tyk­ses­tä, jos­sa merkit­tävä suhde on joskus ollut, mut­ta on nyt pois­sa. Janssonin kir­jas­sa Pikku Myy on kalas­ta­jan lisäk­si joskus jätet­ty yksin: Muumipeikon ja Pikku Myyn välis­es­tä dial­o­gista ilme­nee hänen ole­van otto­lap­si. Yksi mie­lenki­in­toisim­mista asioista Myyn hah­mossa on se, että Jans­son toteaa tämän selviy­tyvän per­heen kri­isiy­tyneessä tilanteessa parhait­en (Jans­son 1987, 32). Myyn selviy­tymistä ei kuitenkaan voi selit­tää lap­su­u­den tur­val­lises­sa ilmapi­iris­sä kehit­tyneel­lä jous­tavu­udel­la tai resilienssil­lä.7 Siinä mis­sä tur­val­lis­ten van­hempi­en kanssa vart­tunut Muumipeikko esitetään empaat­tise­na ja ahdis­tuneena, Myy on lop­ut­toman itsenäi­nen ja itseri­it­toinen, väki­val­tainen ja immuu­ni tois­t­en suhdeku­vioiden vaiku­tuk­sille. Myy ja Muumipeikko kinaa­vat asi­as­ta kuin asi­as­ta, ja jo kir­jan alkupuolel­la peikko tiuskaisee: ”Muu­tamien pitää aina pyrk­iä niskan päälle vain sik­si, että sat­tuvat ole­maan otto­lap­sia.” Ja Myy vas­taa: ”Osuit naulankan­taan. – – Minä olen aina niskan pääl­lä.” Myy on siis oppin­ut voit­ta­maan tilanteet aset­tumat­ta tois­t­en ase­maan ja pär­jää ken­ties juuri sik­si. Hän on henkilöistä ain­oa, joka ei ilmaise kär­sivän­sä tilanteessa tai eril­lisyy­destään mil­lään taval­la.

Yksinäisyys­tutkimuk­ses­sa on käsitel­ty parisuh­teeseen ja sen muo­dostamiseen liit­tyviä ongelmia koe­tun yksinäisyy­den yhtey­dessä (Tiilikainen 2016, 143; Kon­tu­la & Saari 2016). Muumipeikko, Tove Janssonin alter ego, on tari­nas­sa se, joka etsii rakkaut­ta, itsenäisyyt­tä per­heestään ja samal­la ulospääsyä jän­nit­teis­es­tä per­he­dy­nami­ikas­ta. Hän käsit­telee koko tari­nan läpi yksinäisyy­den­pelkoaan ja suhdet­taan per­heeseen­sä. Peikon ja äidin suhde on vas­tavuoroisen huole­hti­vainen. Psyko­ana­lyyt­tisen tulkin­nan mukaan voisimme tode­ta, että peikon itsenäistymi­nen ja yksinäisyy­den käsit­telem­i­nen mah­dol­lis­tu­vat sisäis­te­tyn rakkau­den ja hoivan ansios­ta, vaikkakin van­hem­mat voivat jak­soit­tain huonos­ti. Kun peikko muut­taa omaan majaansa saarel­la olevas­sa met­sässä, hän tun­tee huolen­pitäjän­sä, tässä tapauk­ses­sa äitin­sä, läs­näolon omas­sa ruumi­is­saan: ennen nukku­maan­menoa äiti lähet­tää lapselleen hel­län ter­ve­hdyk­sen met­sään, peikko tun­tee sen kehos­saan ja heilut­taa kor­vankärkeään takaisin (Jans­son 1987, 120).

Peikon yksinäisyys liit­tyy pait­si per­heen puhu­mat­to­muu­teen myös niihin koet­tui­hin riskei­hin, joi­ta uuteen, itsenäiseen elämään liit­tyy. Hän hakeu­tuu ilta toisen­sa jäl­keen ran­nalle ilman mui­ta per­heen­jäseniä ja kan­taa salaisu­ut­ta haavei­den­sa kohteista. Hän odot­taa ihmeel­lisiä, ville­jä mer­i­hevosia, joiden ympäril­lä on sateenkaaria. Hän ajat­telee hevosia kaiken aikaa ja kokee pakah­dut­tavaa tarvet­ta ker­toa heistä jollekin, mut­ta muut per­heen­jäsenet eivät omil­ta tekemisiltään ja huo­lil­taan lainkaan huo­maa, mitä hänelle tapah­tuu. Muumipeikko uskoo, että hän­tä ja mer­i­hevosia yhdis­tää rakkaus kaik­keen kau­ni­iseen, ja hän kuvit­telee, kuin­ka he kävi­sivät runol­lisia ja vii­sai­ta keskustelu­ja tavates­saan.8 Mer­i­hevoset kuitenkin ruumi­il­lis­ta­vat peikon rakkau­den­pelon: hän pelkää sel­l­aista rakkaut­ta, jota ei voi jakaa per­heen­sä kanssa, jos­ta ei voi ker­toa heille ja jos­ta he eivät voisi ymmärtää mitään. Aina hänen men­nessään ran­nalle myös yksinäi­nen Mörkö saa­puu sinne ja jäädyt­tää kaiken. Kun kauan odote­tut mer­i­hevoset viimein tule­vat, he nau­ra­vat kimeäl­lä äänel­lä, ovat uppoutunei­ta vain toisi­in­sa ja nimit­televät Muumipeikkoa ”pak­suk­si merikurkuk­si” ja ”maa­mu­naksi” (Jans­son 1987, 130). Peikon yksinäisyys on siis kytkök­sis­sä sat­ute­tuk­si tulemisen vält­telemiseen, mitä ruokkii havain­to siitä, etteivät hevosten ulkoinen koreus ja viehkeät eleet ehkä vas­taakaan hei­dän sisäisiä maail­mo­jaan.

Muumi­mam­man yksinäisyys liit­tyy puolestaan puolisoiden väliseen kohtaa­mat­to­muu­teen ja Muumi­laak­sos­sa viete­tyn elämän ikävöimiseen. Saarel­la Muumi­mam­man ja papan osat vai­h­tu­vat: nyt äiti on se, jon­ka arkises­sa olos­sa ei ole mielekkyyt­tä, hän on väärässä paikas­sa ja sijoil­taan. Per­heen saavut­tua saarelle hän yrit­tää pysyä posi­ti­ivise­na, mut­ta pian käy ilmeisek­si, ettei hän voi tehdä saarel­la mitään niistä asioista, joista hän kotona ollessaan naut­ti. Päivät käyvät ”pitkik­si vääräl­lä taval­la” (Jans­son 1987, 102). Mam­ma yrit­tää sopeu­tua saaren olo­suhteisi­in niil­lä keinoin, jot­ka Muumi­laak­sos­sa oli­vat käytössä: hän istut­taa ruusu­ja, mut­ta saarel­la mikään ei kas­va ja mul­lat huuhtoutu­vat mereen. Samaan aikaan hänen puolison­sa on täysin uppoutunut omi­in yri­tyk­si­in­sä ratkaista omat pro­jek­tin­sa, eksis­ten­ti­aa­li­nen kri­isin­sä ja uuden ympäristön vaa­timuk­set. Tal­tut­taak­seen ikävystymisen­sä mam­ma alkaa saha­ta halko­ja ja sahaa niin kauan, että haloista kas­vaa muuri hänen ympärilleen.9 Tois­to pitää Mam­man jatku­vas­sa nyky­isyy­den tilas­sa, jos­sa ori­en­toi­tu­mi­nen tule­vaisu­u­teen on katken­nut.

Yhtey­den edel­ly­tys lev­ol­liselle yksi­nololle ja ter­apeut­tis­ten keino­jen löytämi­nen

Janssonin elämäk­er­ras­ta käy ilmi, että vaik­ka hän on siirtänyt henkilöhah­mon­sa pois laak­sos­ta, jos­sa kaik­ki on päällepäin hyvin, ja antanut ”täy­del­liselle per­heelle” aivan uusia ongelmia – yksinäisyyt­tä, melanko­li­aa ja sisäisiä kon­flik­te­ja – hän halu­aa säi­lyt­tää kir­jas­saan posi­ti­ivisen vireen (Kar­jalainen 2013, 237). Muumi­pap­pa ja meri ker­tookin myös selviy­tymistapo­jen löytämis­es­tä sekä out­ouden­tun­tei­den ja itsen­sä hyväksymis­es­tä. Osa hah­moista käy läpi kasvupros­essin varsin itsenäis­es­ti, mut­ta kaikille yksinäisyy­den ongel­ma ei ratkea kään­tymäl­lä syvem­mälle itseen. Janssonin teos tuo esille, että muka­va yksin oleskelu on mah­dol­lista sil­loin, kun merk­i­tyk­sel­liset suh­teet ovat jo kun­nos­sa eikä yksinäisyy­destä kär­simi­nen ole aku­ut­ti ongel­ma. Han­nah Arendt on kut­sunut yksi­noloa (soli­tude) eksis­ten­ti­aalisek­si tilak­si, jos­sa itselleen pide­tään seu­raa, siinä mis­sä yksinäisyys (lone­li­ness) tarkoit­taa eril­lään oloa sekä tois­t­en seuras­ta että mah­dol­lisuuk­sista viihtyä itsek­seen (Arendt 1978, 74; ks. Win­ni­cott 1958). Kun äidin, isän ja peikon muser­tavin yksinäisyys on muut­tunut vas­tavuoroisik­si käde­no­jen­nuk­sik­si toisia kohti, myös yksi­nolon het­ket voivat tul­la lev­ol­lisik­si. Mörön ennen niin lohdu­ton hah­mo alkaa tanssia ja huo­jutel­la hameitaan – maa sen alla lakkaa jää­tymästä, eikä syytä pelkoon enää ole.

Muumi­mam­man voin­ti käy parem­mak­si luovu­u­den uudelleen­löytämisen jäl­keen: hän alkaa maala­ta majakan sisä­seini­in Muumi­laak­sos­ta kaipaami­aan asioi­ta. Aluk­si hän ensisi­jais­es­ti rep­re­sen­toi men­neisyy­teen jääneitä esineitä – maalaami­nen tuo kukat ja ome­na­pu­ut sinne, mis­sä ne muuten eivät kas­va – ja loukkaan­tuu jos joku ei tun­nista pio­nia ruusus­ta. (Jans­son 1987, 126). Äiti maalaa maise­maan myös usei­ta kuvia itses­tään yht­enä tois­tona. Pikku Myy kom­men­toi maalauk­sen ole­van sairaal­loinen ja kysyy, mik­sei heitäkin voisi maala­ta kuvaan. Mam­man vas­taus tuo esille etäisyy­den hei­dän välil­lään. Siinä mis­sä hän itse kokee ole­vansa edelleen Muumi­laak­sos­sa, hän vas­taa Myylle: ”Tehän olette saa­res­sa” (Jans­son 1945, 145).

Muumi­mam­man maalaus­pros­es­si toimii kuitenkin myös huomiona siitä, kuin­ka paikalleen jäänyt tois­to alkaa muut­tua luo­van työsken­te­lyn yhtey­dessä. Sitä mukaa kun maalaus kehit­tyy, menetet­ty maise­ma saa muodon yksi­tyisko­hti­neen. Kun ikävän kohde saa hah­mon, hän alkaa tun­nistaa negati­ivisia tun­teitaan ja myön­tää halu­a­vansa koti­in saarelta, joka on ”kamala” ja ”tyhjä” ja jota ympäröi aggres­si­ivi­nen meri. Lop­ul­ta luo­va työsken­te­ly myös muut­taa mam­man suh­teen saa­reen ja omaan nyky­het­keen­sä. Jans­son kuvaa maalaamistapah­tu­maa immer­si­ivisenä koke­muk­se­na, joka vie hänet mukanaan. Pros­essin edetessä äiti ei enää kuvi­ta Muumi­laak­son puu­tarhaa majakan seinään vaan ”menee puu­tarhaansa”: hän lakkaa välit­tämästä siitä onko per­spek­ti­ivi juuri oikein ja tun­tee lait­ta­vansa käten­sä tutun puun­run­gon ympärille, kävelevän­sä Muumi­talon kuis­tille ja kuule­vansa käen (Jans­son 1987, 132). Kir­jan lop­puko­htauk­ses­sa Mam­ma alkaa suun­nitel­la myös saaren maalaamista, mikä ei aiem­min ole onnis­tunut. Maalaa­mal­la niitäkin asioi­ta, jot­ka isälle ovat tärkeitä – saaren kar­tan ja syvyys­mit­to­ja – uud­es­ta maail­mas­ta voi tul­la heille yhteinen. Luo­van pros­essin liike siis mah­dol­lis­taa äidille uuden­laisen ori­en­toi­tu­misen kohti tule­vaa niiden olo­suhtei­den ja ehto­jen piiris­sä, joi­ta heil­lä sil­lä het­kel­lä on käsis­sään.

Teok­sen läpi myös isä yrit­tää kaikken­sa selvit­tääk­seen oman eksis­ten­ti­aalisen kri­isin­sä ja ymmärtääk­seen sekä mer­ta että omaa vihaansa. Hänen käyt­tämän­sä keinot – kivien pyörit­tämi­nen, pakono­mainen kalas­t­a­mi­nen ja mit­taami­nen – vain vievät hänet kauem­mak­si muista. Henkilöhah­mon kehi­tyk­sessä tapah­tuu olen­nainen muu­tos, kun hänelle valke­nee hur­jim­man myrskyn keskel­lä, ettei mer­ta eikä vihaa voi ymmärtää kaava­mais­es­ti. Pap­pa hyväksyy, etteivät ne nou­da­ta mitään sys­teemiä, ja joskus voi olla hyväl­lä ja joskus huonol­la tuulel­la tietämät­tä täysin mik­si. Sil­loin Pikku Myy, hylät­ty lap­si, kysyy, eikö pap­pa sit­ten väl­itä mer­estä enää. Tämä vas­taa, että välit­täähän hän myös Myys­tä, vaikkei aivan ymmärtäisi tämän tem­pauk­sia. Merk­i­tyk­sel­lisen suh­teen edel­ly­tys ei olekaan se, että toinen täysin ymmärtäisi toista, sil­lä toisen koke­musho­risont­ti­in ei ole koskaan täy­del­listä pääsyä (Costache 2013, 145).

Janssonin hah­moista kalas­ta­ja, jol­la ei lähtöko­htais­es­ti ole ketään, ei kuitenkaan löy­dä ratkaisua yksinäisyy­teen­sä ilman tois­t­en apua ja akti­ivisia teko­ja. Tapaa, jol­la Muumi­mam­ma kohtelee kalas­ta­jaa voikin ver­ra­ta ter­apeut­tiseen vuorovaiku­tuk­seen.10 Eksis­ten­tial­is­tista psyki­a­tri­aa edus­ta­va Lud­wig Bin­swanger pitää onnis­tuneen ter­apeut­tisen vuorovaiku­tuk­sen edel­ly­tyk­senä dial­o­gisu­ut­ta, molem­min­puolista affek­ti­ivista virit­täy­tymistä, avoimuut­ta ja suoru­ut­ta (Bin­swanger 1962; Frie 2014, 249). Bin­swan­gerin huomiot hyvästä ter­apeut­tis­es­ta suh­teesta tuo­vat myös esille seikko­ja, joista Hei­deg­gerin virit­tymisen filosofi­aa voi kri­ti­soi­da. Kun Hei­deg­ger kuvaa, kuin­ka ahdis­tuk­ses­sa maail­mas­sao­lo pal­jas­tuu perus­ta­van suhteise­na, pohtii hän samal­la sitä, miten olla itselleen aut­ent­ti­nen eikä ain­oas­taan elää tois­t­en määrit­tämää elämää (ks. Costache 2013). Aut­ent­tisu­u­den on siis tarkoi­tus löy­tyä itses­tä – ikään kuin toi­sista huoli­mat­ta. Bin­swanger sen sijaan ajat­telee, että itselleen voi olla tosi ain­oas­taan suhteis­sa, joi­ta määrit­tää läheisyys ja dial­o­gisu­us (Bin­swanger 1962; Frie 2014, 249). Muumi­mam­man lem­peät ja var­mat otteet kalas­ta­jan kanssa sisältävät näitä kohtaavaan vuorovaiku­tuk­seen kuu­lu­via piirteitä. Mam­ma puhuu sel­l­aisel­la kielel­lä ja toimii tavoil­la, jot­ka kalas­ta­jalle ovat tut­tu­ja. Hän läh­estyy kalas­ta­jaa paikas­sa, jos­sa tämä muutenkin on ja osoit­taa kalas­ta­jalle muis­ta­vansa tämän syn­tymäpäivän. Kun kalas­ta­ja ei trau­mansa takia halua tul­la majakkaan, Mam­ma lähet­tää Myyn pois paikalta ja yrit­tää tehdä vaikean tilanteen niin helpok­si kuin mah­dol­lista. Tarvit­taes­sa hän pitää kädestä, kul­jet­taa hitaasti kohti pelon aiheut­ta­jan kohtaamista ja sanoo rauhoit­tavia sano­ja, mut­ta hän myös ymmärtää kalas­ta­jan pelkoa ja antaa tälle tarvit­taes­sa luvan lait­taa silmät kiin­ni. Kun kalas­ta­jan on vaikea olla kahvipöy­dässä ja hänen käytök­sen­sä on muiden seuras­sa outoa, hänen annetaan olla rauhas­sa juuri sel­l­aise­na kuin hän on.

Yksinäisyy­den kannal­ta olen­naista ker­to­muk­ses­sa on se, että vas­ta muumiper­heen läs­nä ole­va kon­tak­ti ja tapa läh­estyä kalas­ta­jaa saa­vat hänet muis­ta­maan, kuka hän itse olikaan. Vaik­ka kalas­ta­ja ei aluk­si muista mitään, tois­t­en läheisyy­dessä hän alkaa muis­taa. Yhdessä ollessaan he huo­maa­vat, että majakan esinei­den sijain­nit ja käyt­tö­ta­vat ovat jo hänen kehos­saan: käsi löytää pöy­däl­lä ole­van palapelin palat paikoilleen ja hän saa pitkään sam­muneena olleen majakan syt­tymään.

Lopuk­si

Muumi­pap­pa ja meri on ker­to­mus yhdestä kri­isiy­tyneestä, varsin hyväo­sais­es­ta per­heestä ja sen jäsen­ten koke­mas­ta yksinäisyy­destä. Kir­ja tuo esille mon­i­naisia yksinäisyy­den muo­to­ja ja osoit­taa, ettei yksinäisyys vält­tämät­tä edel­lytä täy­del­listä yksi­noloa, vaikkakin eristyk­si­in jou­tu­mi­nen voi olla yksi yksinäisyy­den piirteistä. Yksinäisyy­den koke­muk­ses­sa on kyse merk­i­tyk­sel­lis­ten suhtei­den pois­saolosta. Janssonin työ havain­nol­lis­taa, miten kon­tek­stisidon­nainen ilmiö yksinäisyys on, ja sen eri muodot voivat koskea yhtä ihmistä samanaikaises­ti tai eri elämän­vai­heis­sa. Kroon­is­tunut yksinäisyys muokkaa tapaa, jol­la toiset ihmiset havain­noidaan ja kuin­ka mah­dol­lisek­si merk­i­tyk­sel­lis­ten suhtei­den luomi­nen koetaan. Tästä johtuen ei ole riit­tävää ohjeis­taa yksinäisyy­destä kär­siviä ihmisiä asen­nemuu­tok­si­in ja vaa­ti­maan suhteil­taan vähem­män. Yksinäisyys­tutkimuk­ses­sa ja yksinäisyy­den filosofi­as­sa täl­laisia kan­to­ja on kuitenkin esitet­ty paljon. Yksinäisyy­den hoi­dos­sa on kuitenkin lop­ul­ta kyse merk­i­tyk­sel­lis­ten suhtei­den mah­dol­lis­tamis­es­ta sekä siitä, kuin­ka yhteiskun­tamme on organ­isoitunut ja kuin­ka yksinäisyy­destä kär­sivät koh­dataan.

Viit­teet

1. Esimerkik­si Lars Svend­s­enin Yksinäisyy­den filosofia (2015) on laa­jem­malle yleisölle tarkoitet­tu pop­u­laari teos. Aka­teemisem­pia teok­sia yksinäisyy­destä ovat: Caciop­po, John T. & Patrick, William (2008). Lone­li­ness: Human nature and the need for social con­nec­tion; Mijuskovic, Ben Lazare (2012). Lone­li­ness in phi­los­o­phy, psy­chol­o­gy, and lit­er­a­ture sekä Stauf­fer, Jill (2018). Eth­i­cal lone­li­ness: The injus­tice of not being heard. Ks. myös Costache (2013) ja Jaspers (1983).
2. Hei­deg­ger erot­taa virit­tymisen psykol­o­gis­es­ta tai ”ontis­es­ta” tavas­ta selit­tää tun­tei­ta (Hei­deg­ger 1978, §29). Virit­tymi­nen ei ole mieliala sen kir­jaimel­lises­sa merk­i­tyk­sessä, eli jokin mieleen liitet­tävä omi­naisu­us, vaik­ka suomek­si sanaa käytetäänkin kuvaa­maan yksit­täistä tun­net­ta pitkäaikaisem­paa oloti­laa. Hei­deg­ger ei sul­je pois psykol­o­gisoivem­paa tapaa tarkastel­la tun­tei­ta, mut­ta hänen oman teo­reti­sointin­sa tarkoituk­se­na on tutkia rak­en­tei­ta, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat suh­teu­tu­misemme maail­maan ja sen, kuin­ka asi­at voivat meille näyt­täy­tyä. Myös Muumi­pap­pa ja meri ‑teok­ses­sa ole­via kuvauk­sia tun­teista voi käsitel­lä molem­mil­la tavoil­la. Henkilöhah­mo­jen ahdis­tuk­sen voi ymmärtää myös psykol­o­gise­na oloti­lana, jos­sa on vaikea erot­taa eri­laisia omia tun­tei­ta toi­sis­taan sekä tois­t­en tun­tei­ta omista.
3. Näi­den lisäk­si yksinäisyy­den voi erot­taa esimerkik­si ikävöin­nin kaltais­es­ta epämieluisas­ta yksi­nolosta, jos­sa ei kuitenkaan koeta merkit­tävien suhtei­den puut­tumista.
4. Kaunokir­jal­lisen teok­sen henkilöhah­mo­ja voi tulki­ta monin eri tavoin. Filosofi Joona Taipale (2018) on artikke­lis­saan ”The u
nseen, the dis­cour­aged, and the out­cast: expres­siv­i­ty and the foun­da­tions of social recog­ni­tion” tulkin­nut Mörön hah­mon sym­bol­oivan tiedostam­a­ton­ta.
5.
Kir­jeis­sään Jans­son kuvaa Muumi­pa­pan merk­i­tyk­set­tömyy­den tun­net­ta maskuli­in­isu­u­den kri­is­inä: hän tarvit­see seikkailua ja etenkin vaaraa, jot­ta voisi olla tarpeelli­nen per­heelleen ja suo­jel­lak­seen sitä. Jans­son selit­tää, että per­he raa­hataan saarelle, jot­ta isä voisi ”korostaa miehisyyt­tään” ja saa­da itse­tun­ton­sa takaisin (Jans­son 2014, 318). Ennen lähtöä Muumi­laak­sos­ta isä rak­en­taa mini­atyyri­ma­jakkaa, jonne haaveilee lait­ta­vansa per­heen­sä.
6. Yksi infor­man­teista ker­toi vaikeud­es­ta ”lev­ätä itsessään” eri­tyis­es­ti parisuh­teen päät­tymisen yhtey­dessä (Dahlberg 2007, 200). Yksin jäämisen ker­rot­ti­in ylipäätään syn­nyt­tävän huo­mat­ta­van stres­si­ti­lan sekä vaa­ti­van jatku­via teko­ja sen eteen, ettei joudu viet­tämään yksin aikaa niinä het­k­inä, kun muut ovat keskit­tyneet ydin­per­heeseen.
7. Yksinäisyy­destä ja resilienssistä ks. Tiilikainen, Elisa (2019). Jaka­mat­tomat het­ket, 180.
8. Kir­jeis­sään Tove Jans­son kuvailee kump­pa­ni­aan Tuu­lik­ki Pietilää samoil­la sanankään­teil­lä esteetikkona, jon­ka kanssa elämä olisi kauneu­den rakas­tamista (Jans­son 2014). Muu­mi-kir­joista Taikatalvi ker­too Tuu­tikin kohtaamis­es­ta, rakas­tu­mis­es­ta, kaapeis­sa ole­vista otuk­sista ja salatun elämän kyseenalais­tamis­es­ta. Muumi­pap­pa ja meri pros­es­soi samo­ja teemo­ja ja pelko­ja mer­i­hevosten kohtaamisen avul­la. Janssonin kir­jeistä käy ilmi, että hänen äitin­sä on vaikea hyväksyä suhdet­ta Pietilään, mis­tä aiheutuu kon­flik­ti nais­ten välille. Kon­flik­ti kumu­loituu saarel­la. Kir­jeessään ystävälleen Maya Van­nille 17.8.1963 hän tuskailee koke­vansa ris­ti­painet­ta siitä, ettei voi aut­taa läheisim­mistä nai­sista kumpaakaan ilman, että jotain toises­sa särkyy (Jans­son 2014, 443).
9. Kir­jeis­sään Tove Jans­son ker­too oman äitin­sä Signe Ham­marsten-Janssonin eli Hamin huonos­ta voin­nista ja yksinäisyy­destä, jota tämä kokee Toven löy­det­tyä oman, uuden elämän. Hän kuvaa suhdet­ta äiti­in­sä etäisem­pänä kuin koskaan aiem­min ja omaa oloaan syyl­lisyys-melanko­li­ak­si, jos­sa kaik­ki teot muut­tuvat huonok­si omak­si­tun­nok­si, eikä hän pysty innos­tu­maan mis­tään (Jans­son 2014, 439): ”Ymmär­räthän, jos kaik­ki yri­tyk­seni, kaik­ki mis­tä olen luop­unut ja minkä vuok­si tais­tel­lut ja koko sydämestäni ryhtynyt johtaa vain siihen, että Ham tun­tee ole­vansa tiel­lä, yksinäi­nen ja syr­jässä, ja halu­aa kuol­la ja on onneton, niin kaik­ki on ollut aivan turhaa (Jans­son 2014, 442).”
10. Ter­apeut­ti­sista käytän­nöistä Janssonin Muu­mi-kir­jois­sa ks. Taipale 2016.

Kiitok­set: Eri­tyi­nen kiitos Joona Taipaleelle ja Sara Heinä­maalle kan­nus­tuk­ses­ta ja edel­läkävi­jyy­destä Tove Janssonin teosten filosofises­sa tulk­it­semises­sa. Myös Jus­si Saarisen, Tiia-Mari Hov­i­lan ja Hei­di Fastin kom­men­tit ovat olleet kor­vaa­mat­to­mia.

Artikke­li hyväksyt­ty 22.9.2019.

Kir­jal­lisu­us

Arendt, Han­nah (1978). The life of the mind. San Diego, New York & Lon­don: Har­court Inc.
Bin­swanger, Lud­wig (1962). Grund­for­men und Erken­nt­nis men­schlichen Daseins. München/Basel: Ernst Rein­hardt Ver­lag.
Costache, Adri­an (2013). On soli­tude and lone­li­ness in hermeneu­ti­cal phi­los­o­phy. Meta: Research in hermeneu­tics, phe­nom­e­nol­o­gy, and prac­ti­cal phi­los­o­phy, 5(1), 130–149.
Critch­ley, Simon (2009). Being and time, part 5: Anx­i­ety. The Guardian (6.7.2009), https://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2009/jul/06/heidegger-philosophy-being
Dahlberg, Karin (2007). The enig­mat­ic phe­nom­e­non of lone­li­ness. Inter­na­tion­al Jour­nal of Qual­i­ta­tive Stud­ies on Health and Well-being, 2(4), 195–207.
Fou­cault, Michel (1993). Dream, imag­i­na­tion, exis­tence. Teok­ses­sa Hoeller, Kei­th (toim.), Michel Fou­cault & Lud­wig Bin­swanger: Dream & exis­tence. New Jer­sey: Human­i­ties Press.
Frie, Roger (1999). Inter­pret­ing a mis­in­ter­pre­ta­tion: Lud­wig Bin­swanger and Mar­tin Hei­deg­ger. Jour­nal of the British Soci­ety for Phe­nom­e­nol­o­gy, 30(3), 244–257.
Fuchs, Thomas (2011). Body-mem­o­ry and the uncon­scious. Teok­ses­sa Lohmar, D. & Brudzin­s­ka, J. (toim.), Found­ing psy­cho­analy­sis: Phe­nom­e­no­log­i­cal the­o­ry of sub­jec­tiv­i­ty and the psy­cho­an­a­lyt­i­cal expe­ri­ence, 69–82. Dor­drecht: Kluw­er.
Fuchs, Thomas (2017). Inter­cor­po­re­al­i­ty and inter­af­fec­tiv­i­ty. Teok­ses­sa C. Mey­er, C., Streeck, J., Jor­dan, J. S. (toim.), Inter­cor­po­re­al­i­ty: Emerg­ing social­i­ties in inter­ac­tion. Oxford: Oxford Uni­ver­si­ty Press.
Hei­deg­ger, Mar­tin (1978). Being and time. Käänt. John Mac­quar­rie & Edward Robin­son. Oxford: Black­well.
Jans­son, Tove (1987). Muumi­pap­pa ja meri. Suom. Laila Järvi­nen. Alkup. Pap­pan och havet, 1965. Helsin­ki: WSOY.
Jans­son, Tove (2014). Kir­jeitä Tove Janssonil­ta. Toim. Boel West­in & Helen Svens­son; suom. Jaana Niku­la & Tuu­la Kojo. Helsin­ki: Schildts & Söder­ströms.
Jaspers, Karl (1983). Ein­samkeit. Revue Inter­na­tion­al de Philoso­phie, (37)147, 390–409.
Kar­jalainen, Tuu­la (2013). Tove Jans­son: tee työtä ja rakas­ta. Helsin­ki: Tam­mi.
Kon­tu­la, Osmo & Saari, Juho (2016). Yksinäisyys parisuh­teessa. Teok­ses­sa Saari, J. (toim.), Yksinäis­ten Suo­mi, 164–181 Helsin­ki: Gaudea­mus.
Lagus, Krista & Honkela, Timo (2016). Yksinäisyys mie­len rak­en­teis­sa. Teok­ses­sa Saari, J. (toim.), Yksinäis­ten Suo­mi, 273–295. Helsin­ki: Gaudea­mus.
Mijuskovic, Ben Lazare (2012). Lone­li­ness in phi­los­o­phy, psy­chol­o­gy, and lit­er­a­ture.  New York & Mill­wood: Asso­ci­at­ed Fac­ul­ty Press.
Rat­cliffe, Matthew (2008). Feel­ings of being: Phe­nom­e­nol­o­gy, psy­chi­a­try and the sense of real­i­ty. Oxford: Oxford Uni­ver­si­ty Press.
Rat­cliffe, Matthew (2012). The phe­nom­e­nol­o­gy of exis­ten­tial feel­ing. Teok­ses­sa Fin­ger­hut, J. & Marien­berg, S. (toim.), Feel­ings of being alive / Gefüh­le des Lebendig­seins, 23–54. De Gruyter.
Saari, Juho (2016). Yksinäis­ten Suo­mi. Helsin­ki: Gaudea­mus.
Svend­sen, Lars (2015). Yksinäisyy­den filosofia. Suom. Sal­la Kor­pela. Jyväskylä: Docen­do.
Taipale, Joona (2016). Tove Janssonin ”Näkymätön lap­si” ja sosi­aa­li­nen peilaami­nen. Psykoter­apia, 35(1), 20–32.
Taipale, Joona (2018). The unseen, the dis­cour­aged, and the out­cast: expres­siv­i­ty and the foun­da­tions of social recog­ni­tion. SATS: North­ern Euro­pean Jour­nal of Phi­los­o­phy, 19(1), 21–39.
Tiilikainen, Elisa (2016). Polku­ja yksinäisyy­teen. Teok­ses­sa Saari, J. (toim.), Yksinäis­ten Suo­mi, 129–148. Helsin­ki: Gaudea­mus.
Tiilikainen, Elisa (2019). Jaka­mat­tomat het­ket: yksinäisyy­den koke­mus ja elämänkulku. Helsin­ki: Gaudea­mus.
Win­ni­cott, Don­ald W. (1958). The capac­i­ty to be alone. Teok­ses­sa The mat­u­ra­tional process­es and the facil­i­tat­ing envi­ron­ment. Lon­don: Hog­a­rth / Insti­tute of Psy­cho-Analy­sis.