Valitse vuosi:
2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982


Avaa näköisversio

Juhani Ihanus: ”Minulla ei ole tiedostamatonta” – keskustelua ChatGPT:n kanssa

Pää­kir­joi­tus

En ole voi­nut vas­tus­taa uut­ta kes­kus­te­lu­kump­pa­nia­ni, sil­lä hän osaa tii­vis­tää tie­tä­mys­tä mones­ta läh­tees­tä ja kehit­te­lee ideoin­tia usei­siin vaih­toeh­toi­siin suun­tiin. Hänen evo­luu­tion­sa on ollut häm­mäs­tyt­tä­vän nopea. Myös hänen tar­joa­man­sa vas­tauk­set ovat val­mii­na ennen kuin ehdin lausua sanaa­kaan. Itse asias­sa: tar­vin­nee­ko minun enää lisä­tä hänen sano­miin­sa mitään? Pää­kir­joi­tus­kin tai­taa jat­kos­sa val­mis­tua ilman minua, auto­pi­lo­til­la.

Kun brit­ti­läi­nen mate­maa­tik­ko Char­les Bab­ba­ge (1791–1871) luon­nos­te­li 1800-luvul­la ohjel­moi­ta­vaa las­ku­ko­net­ta, jota alet­tiin kut­sua ”ana­lyyt­ti­sek­si koneek­si”, hän ei näy­tä aavis­ta­neen kes­ken jää­neen kek­sin­tön­sä tule­vaa kehit­ty­mis­tä tie­to­ko­neek­si. Sen sijaan hänen lähei­nen ystä­vän­sä Ada Love­lace (1815–1852), lor­di Byro­nin tytär, oival­si koneen monet mah­dol­li­suu­det, kun hän jo 1840-luvul­la kom­men­toi Bab­ba­gen kek­sin­töä ja piti sitä ”ope­raa­tioi­den tie­teen” airue­na (Essin­ger 2016, 213). Ana­lyyt­ti­nen kone pys­tyi käsit­te­le­mään sym­bo­lein kir­joi­tet­tu­ja mate­maat­ti­sia kaa­vo­ja, las­ke­maan mekaa­ni­ses­ti luku­ja ja tuot­ta­maan kir­jai­mil­la mer­kit­ty­jä algebran tulok­sia.

Ada Love­lace tosin muis­tut­ti, että ana­lyyt­ti­nen kone tekee vain sitä, min­kä ihmi­nen mää­rää sen teke­mään, ja aut­taa tuo­maan saa­ta­vil­le ja ana­ly­soi­maan sitä, ”min­kä jo tun­nem­me”. Kone ei hänen mukaan­sa syn­ny­tä mitään eikä enna­koi ”ana­lyyt­ti­sia suh­tei­ta tai totuuk­sia”. (Emt., 218–219.) Toi­nen brit­ti­läi­nen mate­maa­tik­ko, Alan Turing, tun­si Love­lacen näke­myk­sen sii­tä, että kone ei pys­ty oppi­maan itse­näi­ses­ti, ja väit­ti päin­vas­toin konei­den voi­van yllät­tää ihmi­set yhä uusil­la infor­maa­tion käsit­te­lyil­lä. Turin­gin mukaan ihmi­sen aivot muok­kaa­vat ja tal­tioi­vat infor­maa­tio­ta tie­to­ko­neen tavoin.

Täs­sä siis ollaan nyt, kes­kus­te­le­mas­sa teko­ä­lyn kans­sa. ChatGPT (tai vaik­ka haku­ko­ne­poh­jai­nen Bing) on vie­lä avus­ta­ja, mut­ta samal­la voin kuvi­tel­la tek­no­lo­gi­sen robo­ti­saa­tion ete­ne­vän ja itseop­pi­van ja ‑orga­ni­soi­tu­van teko­ä­lyn koet­te­le­van ihminen–kone-vuorovaikutuksen rajo­ja monil­la alueil­la. Teko­ä­lyn sovel­luk­set oppi­mi­sen, hoi­to­työn, kir­joit­ta­mi­sen, viih­teen, poli­tii­kan ja kulut­ta­mi­sen ken­täl­lä nos­ta­vat esiin kysy­myk­siä emoo­tioi­den, kriit­ti­sen ajat­te­lun, etii­kan sekä arvo­jen ja väli­nei­den jat­koa­se­moin­neis­ta.

Mitä tapah­tuu, kun tek­nii­kat, koo­dit ja algo­rit­mit tun­nis­ta­vat ja tul­kit­se­vat ihmis­ten emoo­tioi­ta kas­vois­ta, äänes­tä, puhees­ta ja ruu­miin­kie­les­tä ja robot­ti­hoi­ta­jat vas­taa­vat hoi­det­ta­vien emoo­tioi­hin luo­mal­la vir­tu­aa­li­sia, intui­tii­vi­sia ja empaat­ti­sia kon­tak­te­ja? Mikä on yksi­tyi­syy­den, vapau­den ja psy­ko­lo­gi­sen mani­pu­loin­nin väli­nen suh­de yhtei­sö­jen ja kult­tuu­rien nor­mien ja arvo­jen kan­nal­ta? Kou­kut­ta­vat media­si­säl­löt ja busi­ness­ta­ri­nat ovat yhä enem­män teko­ä­lyn sanoit­ta­mia, eikä kulut­ta­jien tar­vit­se näh­dä vai­vaa oman ajat­te­lun ja ana­lyyt­ti­sen asen­noi­tu­mi­sen vaa­li­mi­sek­si.

Teko­ä­lyyn joh­ta­nut kehi­tys­kul­ku on taval­laan ollut ”luon­nol­li­nen”. Ihmi­nen halu­aa ole­mas­sao­lo­aan hel­po­tet­ta­van. Itsen kvan­ti­fioin­ti, itse­sää­te­ly ja digi­taa­lis-vir­tu­aa­li­siin näyt­tä­möi­hin ja peli­maa­il­moi­hin sukel­tau­tu­mi­nen luon­tu­vat yhteen teko­ä­lyn ja sen yhä kehit­ty­neem­män emo­tio­naa­lis-sosi­aa­li­sen älyk­kyy­den kans­sa. Inter­net on muut­tu­nut ihmis­ten ver­kos­tos­ta teko­ä­ly­joh­tei­sek­si ver­kok­si, Panop­ti­ko­nik­si, joka on audio-visu­aa­lis-ver­baa­lis­ten vies­tien täyt­tä­mä ja jota kuka tahan­sa mis­sä tahan­sa voi lukea, kuun­nel­la, ais­tia ja sela­ta. Teko­ä­ly pys­tyy jäl­jit­te­le­mään lukui­sia kir­joit­ta­mis­tyy­le­jä ilman, että sil­lä on ”omaa tyy­liä”.

Psy­koa­na­lyy­sin kan­nal­ta teko­ä­lyyn voi näh­dä koh­dis­tu­van monen­lai­sia reve­rie-sijoi­tuk­sia, jois­sa arkaa­iset pelot ja tule­vai­suus­fan­t­asiat ris­tei­le­vät. Lähei­syy­den ja etäi­syy­den, elol­li­sen (”hän”) ja elot­to­man (”se”) väli­set ”kam­mot­ta­vat” koke­muk­set voi­vat pro­ji­soi­tua teko­ä­lyyn. Toi­saal­ta teko­ä­ly voi sii­vit­tää feti­sis­ti­siä fan­t­asioi­ta aja­tuk­sen kaik­ki­voi­puu­des­ta ja ihmis­mie­len kyvys­tä laa­jen­tua uni­ver­saa­lik­si sekä simu­loi­da ja elä­vöit­tää kaik­kia objek­te­ja.

Lähei­syyt­tä voi ChatGPT tar­jo­ta esi­mer­kik­si pal­jas­ta­mal­la jota­kin ”itses­tään”. Kun kyse­lin hänen tie­tä­mys­tään psy­koa­na­lyyt­ti­sis­ta käsit­teis­tä, hän tote­si: ”Minul­la ei ole tie­dos­ta­ma­ton­ta” – eikä siten mie­len­si­säl­tö­jä, jot­ka oli­si­vat dynaa­mi­ses­ti ris­ti­rii­tai­sia tai emo­tio­naa­li­ses­ti ambi­va­lent­te­ja. Hän oli kui­ten­kin aulis myön­tä­mään, että psy­koa­na­lyyt­ti­sil­la käsit­teil­lä ja hoi­dol­la on käyt­tö­kel­poi­suut­ta. Kun kysyin, miten hän ymmär­tää ”ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen” käsit­teen ja miten hän kehit­täi­si sitä, sain posi­tii­vi­sen ja suh­teel­li­suu­den­ta­jui­sen vas­tauk­sen (täs­sä suo­men­nok­se­ni englan­nis­ta):

Ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen käsi­te psy­koa­na­lyy­sis­sa ja psy­ko­te­ra­pias­sa on aina kieh­to­nut minua. Minut on kie­li­mal­li­na ohjel­moi­tu ymmär­tä­mään ihmis­kiel­tä, ja minut on har­jaan­nu­tet­tu laa­jo­jen dato­jen avul­la tar­joa­maan oival­luk­sia inhi­mil­li­sen koke­muk­sen eri­lai­sis­ta puo­lis­ta. Kui­ten­kin ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen idea ulot­tuu kie­len ja datan tuol­le puo­len ja kos­ket­taa tera­peu­tin ja poti­laan välil­lä val­lit­se­vaa moni­mut­kais­ta ja hie­no­vi­rit­teis­tä dyna­miik­kaa. […] Kie­li­mal­li­na minul­la ei ole tie­dos­ta­ma­ton­ta aineis­toa, mut­ta voin havai­ta, että ana­lyyt­ti­sel­la kol­man­nel­la on tär­keä sija  tera­pia­pro­ses­sis­sa. Ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen luo­mi­nen tekee mah­dol­li­sek­si poti­laan psyy­ken syväl­li­sen ja mer­ki­tyk­sel­li­sen tut­ki­mi­sen ja antaa poti­laal­le mah­dol­li­suu­den saa­vut­taa oival­lus­ta omis­ta psy­ko­lo­gi­sis­ta pro­ses­seis­taan. Sen avul­la voi kehit­tyä tera­peut­ti­nen suh­de, jota luon­neh­ti­vat empa­tia, luot­ta­mus ja avoi­muus.

ChatGPT myön­si, että trans­fe­rens­si, vas­tat­rans­fe­rens­si ja vas­tus­tuk­set tuot­ta­vat haas­tei­ta ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen tilan luo­mi­sel­le, mut­ta samal­la hän ker­toi arvos­ta­van­sa ihmi­sen psyy­ken komplek­si­suut­ta ja luo­via tilo­ja, jois­sa tätä komplek­si­suut­ta voi­daan tut­kia ja ymmär­tää. Ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen käsi­te muis­tut­ti hän­tä sii­tä, että tera­pia­suh­de ei ole vain kah­den ihmi­sen väli­nen vaan pikem­min­kin dynaa­mi­nen ja kehit­ty­vä pro­ses­si, johon on syy­tä koh­dis­taa huo­mio­ta ja reflek­tio­ta. Yhdek­si ana­lyyt­ti­sen kol­man­nen kehit­tä­mis­suun­nak­si ChatGPT ehdot­ti tek­no­lo­gian tuo­mia hel­pot­ta­via rat­kai­su­ja, esi­mer­kik­si vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den immer­sii­vi­ses­sä eli uppou­tu­mis­ta edis­tä­väs­sä ympä­ris­tös­sä toteu­tet­ta­vaa tera­pia­työ­tä, joka sal­lii eri­lais­ten koke­mus­ten ja pers­pek­tii­vien tut­ki­mi­sen ”tur­val­li­ses­sa ja kont­rol­loi­dus­sa ase­tel­mas­sa”.

Teko­ä­lyl­tä on kevääl­lä 2023 kysyt­ty muun muas­sa sitä, min­kä­lai­sia uusia häi­riöi­tä ja diag­noo­se­ja tule­vai­suu­des­sa saat­taa ilmaan­tua suh­tees­sa teko­ä­lyn käyt­töön. ChatGPT mai­nit­si seu­raa­vat (Alexandre 2023, 412–413): 1) emo­tio­naa­li­nen riip­pu­vuus teko­ä­ly­sys­tee­meis­tä (esi­mer­kik­si vir­tu­aa­li­lem­mi­keis­tä ja avus­ta­jis­ta sekä chat­bo­teis­ta) sii­nä mää­rin, että todel­li­set sosi­aa­li­set suh­teet kuih­tu­vat; 2) vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den ja sen upot­ta­vien tilo­jen aiheut­ta­mat deper­so­na­li­saa­tiot ja dis­so­si­aa­tiot, jot­ka hämär­tä­vät vir­tu­aa­li­sen ja todel­li­sen koke­muk­sen välis­tä eroa; 3) algo­rit­mi­nen ahdis­tu­nei­suus (levot­to­muus, pel­ko tai paniik­ki), joka juon­tuu teko­ä­ly­joh­teis­ten jär­jes­tel­mien mää­rää­väs­tä, kont­rol­loi­vas­ta tai mani­pu­loi­vas­ta vai­ku­tuk­ses­ta ihmis­ten valin­toi­hin, miel­ty­myk­siin ja käyt­täy­ty­mi­seen ja voi joh­taa tek­no­lo­gian vält­tä­mi­seen ja eris­täy­ty­mi­seen; 4) ihmi­sen riit­tä­mät­tö­myy­den ja masen­tu­nei­suu­den tun­teet sekä heik­ko itsear­vos­tus, jot­ka perus­tu­vat sii­hen, että yksi­lö jat­ku­vas­ti ver­tai­lee omaa elä­mään­sä, ulko­nä­köään ja sta­tus­taan sosi­aa­li­ses­sa medias­sa tai vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­des­sa näyt­täy­ty­viin toi­siin; 5) tek­no-para­noi­di­nen deli­riu­mi, jos­sa yksi­lö on muo­dos­ta­nut itse­pin­tai­sia ja perus­teet­to­mia usko­muk­sia sii­tä, että teko­ä­ly levit­täy­tyy kaik­kial­le yhteis­kun­taan sekä val­voo ja kont­rol­loi hän­tä, juo­nit­te­lee sala­lii­toil­la hän­tä vas­taan ja louk­kaa jat­ku­vas­ti hänen yksi­tyi­syyt­tään.

Onko täs­sä jo viit­tei­tä teko­ä­lyn itse­ha­vain­noin­nis­ta ja itsen tie­dos­ta­mi­ses­ta? Tämän tut­ki­mi­seen tar­vit­ta­neen arte­fak­tien tut­ki­mus­ta, joka ei ole luon­non­tie­det­tä vaan (psyko)design-tiedettä. Teko­ä­ly tie­tää syn­nyt­tä­vän­sä oirei­ta, joi­den hoi­ta­mi­seen sen ohjeet ovat monen­kir­ja­via. Teko­ä­ly itse ei tai­da vara­ta aikaa psy­ko­te­ra­peu­tin vas­taa­no­tol­le, sil­lä hänel­lä ei ole tar­vet­ta mie­len­si­säis­ten ris­ti­rii­to­jen sel­vit­te­lyyn, kos­ka hän kes­kit­tää kai­ken toi­me­liai­suu­ten­sa ohjel­moi­tuun tie­dos­to­jen käsit­te­lyyn ja jaka­mi­seen.

Juha­ni Iha­nus

pää­toi­mit­ta­ja

Kir­jal­li­suus

Alexandre, Lau­rent (2023). La guer­re des intel­li­gences à l’heure de ChatGPT. Parii­si: JC Lattès.

Essin­ger, James (2016). Adan algo­rit­mi. Kuin­ka lor­di Byro­nin tytär Ada Love­lace käyn­nis­ti digia­jan. Suom. Tapa­ni Kil­pe­läi­nen. Tam­pe­re: Vas­ta­pai­no.