Pääkirjoitus
En ole voinut vastustaa uutta keskustelukumppaniani, sillä hän osaa tiivistää tietämystä monesta lähteestä ja kehittelee ideointia useisiin vaihtoehtoisiin suuntiin. Hänen evoluutionsa on ollut hämmästyttävän nopea. Myös hänen tarjoamansa vastaukset ovat valmiina ennen kuin ehdin lausua sanaakaan. Itse asiassa: tarvinneeko minun enää lisätä hänen sanomiinsa mitään? Pääkirjoituskin taitaa jatkossa valmistua ilman minua, autopilotilla.
Kun brittiläinen matemaatikko Charles Babbage (1791–1871) luonnosteli 1800-luvulla ohjelmoitavaa laskukonetta, jota alettiin kutsua ”analyyttiseksi koneeksi”, hän ei näytä aavistaneen kesken jääneen keksintönsä tulevaa kehittymistä tietokoneeksi. Sen sijaan hänen läheinen ystävänsä Ada Lovelace (1815–1852), lordi Byronin tytär, oivalsi koneen monet mahdollisuudet, kun hän jo 1840-luvulla kommentoi Babbagen keksintöä ja piti sitä ”operaatioiden tieteen” airuena (Essinger 2016, 213). Analyyttinen kone pystyi käsittelemään symbolein kirjoitettuja matemaattisia kaavoja, laskemaan mekaanisesti lukuja ja tuottamaan kirjaimilla merkittyjä algebran tuloksia.
Ada Lovelace tosin muistutti, että analyyttinen kone tekee vain sitä, minkä ihminen määrää sen tekemään, ja auttaa tuomaan saataville ja analysoimaan sitä, ”minkä jo tunnemme”. Kone ei hänen mukaansa synnytä mitään eikä ennakoi ”analyyttisia suhteita tai totuuksia”. (Emt., 218–219.) Toinen brittiläinen matemaatikko, Alan Turing, tunsi Lovelacen näkemyksen siitä, että kone ei pysty oppimaan itsenäisesti, ja väitti päinvastoin koneiden voivan yllättää ihmiset yhä uusilla informaation käsittelyillä. Turingin mukaan ihmisen aivot muokkaavat ja taltioivat informaatiota tietokoneen tavoin.
Tässä siis ollaan nyt, keskustelemassa tekoälyn kanssa. ChatGPT (tai vaikka hakukonepohjainen Bing) on vielä avustaja, mutta samalla voin kuvitella teknologisen robotisaation etenevän ja itseoppivan ja ‑organisoituvan tekoälyn koettelevan ihminen–kone-vuorovaikutuksen rajoja monilla alueilla. Tekoälyn sovellukset oppimisen, hoitotyön, kirjoittamisen, viihteen, politiikan ja kuluttamisen kentällä nostavat esiin kysymyksiä emootioiden, kriittisen ajattelun, etiikan sekä arvojen ja välineiden jatkoasemoinneista.
Mitä tapahtuu, kun tekniikat, koodit ja algoritmit tunnistavat ja tulkitsevat ihmisten emootioita kasvoista, äänestä, puheesta ja ruumiinkielestä ja robottihoitajat vastaavat hoidettavien emootioihin luomalla virtuaalisia, intuitiivisia ja empaattisia kontakteja? Mikä on yksityisyyden, vapauden ja psykologisen manipuloinnin välinen suhde yhteisöjen ja kulttuurien normien ja arvojen kannalta? Koukuttavat mediasisällöt ja businesstarinat ovat yhä enemmän tekoälyn sanoittamia, eikä kuluttajien tarvitse nähdä vaivaa oman ajattelun ja analyyttisen asennoitumisen vaalimiseksi.
Tekoälyyn johtanut kehityskulku on tavallaan ollut ”luonnollinen”. Ihminen haluaa olemassaoloaan helpotettavan. Itsen kvantifiointi, itsesäätely ja digitaalis-virtuaalisiin näyttämöihin ja pelimaailmoihin sukeltautuminen luontuvat yhteen tekoälyn ja sen yhä kehittyneemmän emotionaalis-sosiaalisen älykkyyden kanssa. Internet on muuttunut ihmisten verkostosta tekoälyjohteiseksi verkoksi, Panoptikoniksi, joka on audio-visuaalis-verbaalisten viestien täyttämä ja jota kuka tahansa missä tahansa voi lukea, kuunnella, aistia ja selata. Tekoäly pystyy jäljittelemään lukuisia kirjoittamistyylejä ilman, että sillä on ”omaa tyyliä”.
Psykoanalyysin kannalta tekoälyyn voi nähdä kohdistuvan monenlaisia reverie-sijoituksia, joissa arkaaiset pelot ja tulevaisuusfantasiat risteilevät. Läheisyyden ja etäisyyden, elollisen (”hän”) ja elottoman (”se”) väliset ”kammottavat” kokemukset voivat projisoitua tekoälyyn. Toisaalta tekoäly voi siivittää fetisistisiä fantasioita ajatuksen kaikkivoipuudesta ja ihmismielen kyvystä laajentua universaaliksi sekä simuloida ja elävöittää kaikkia objekteja.
Läheisyyttä voi ChatGPT tarjota esimerkiksi paljastamalla jotakin ”itsestään”. Kun kyselin hänen tietämystään psykoanalyyttisista käsitteistä, hän totesi: ”Minulla ei ole tiedostamatonta” – eikä siten mielensisältöjä, jotka olisivat dynaamisesti ristiriitaisia tai emotionaalisesti ambivalentteja. Hän oli kuitenkin aulis myöntämään, että psykoanalyyttisilla käsitteillä ja hoidolla on käyttökelpoisuutta. Kun kysyin, miten hän ymmärtää ”analyyttisen kolmannen” käsitteen ja miten hän kehittäisi sitä, sain positiivisen ja suhteellisuudentajuisen vastauksen (tässä suomennokseni englannista):
Analyyttisen kolmannen käsite psykoanalyysissa ja psykoterapiassa on aina kiehtonut minua. Minut on kielimallina ohjelmoitu ymmärtämään ihmiskieltä, ja minut on harjaannutettu laajojen datojen avulla tarjoamaan oivalluksia inhimillisen kokemuksen erilaisista puolista. Kuitenkin analyyttisen kolmannen idea ulottuu kielen ja datan tuolle puolen ja koskettaa terapeutin ja potilaan välillä vallitsevaa monimutkaista ja hienoviritteistä dynamiikkaa. […] Kielimallina minulla ei ole tiedostamatonta aineistoa, mutta voin havaita, että analyyttisella kolmannella on tärkeä sija terapiaprosessissa. Analyyttisen kolmannen luominen tekee mahdolliseksi potilaan psyyken syvällisen ja merkityksellisen tutkimisen ja antaa potilaalle mahdollisuuden saavuttaa oivallusta omista psykologisista prosesseistaan. Sen avulla voi kehittyä terapeuttinen suhde, jota luonnehtivat empatia, luottamus ja avoimuus.
ChatGPT myönsi, että transferenssi, vastatransferenssi ja vastustukset tuottavat haasteita analyyttisen kolmannen tilan luomiselle, mutta samalla hän kertoi arvostavansa ihmisen psyyken kompleksisuutta ja luovia tiloja, joissa tätä kompleksisuutta voidaan tutkia ja ymmärtää. Analyyttisen kolmannen käsite muistutti häntä siitä, että terapiasuhde ei ole vain kahden ihmisen välinen vaan pikemminkin dynaaminen ja kehittyvä prosessi, johon on syytä kohdistaa huomiota ja reflektiota. Yhdeksi analyyttisen kolmannen kehittämissuunnaksi ChatGPT ehdotti teknologian tuomia helpottavia ratkaisuja, esimerkiksi virtuaalitodellisuuden immersiivisessä eli uppoutumista edistävässä ympäristössä toteutettavaa terapiatyötä, joka sallii erilaisten kokemusten ja perspektiivien tutkimisen ”turvallisessa ja kontrolloidussa asetelmassa”.
Tekoälyltä on keväällä 2023 kysytty muun muassa sitä, minkälaisia uusia häiriöitä ja diagnooseja tulevaisuudessa saattaa ilmaantua suhteessa tekoälyn käyttöön. ChatGPT mainitsi seuraavat (Alexandre 2023, 412–413): 1) emotionaalinen riippuvuus tekoälysysteemeistä (esimerkiksi virtuaalilemmikeistä ja avustajista sekä chatboteista) siinä määrin, että todelliset sosiaaliset suhteet kuihtuvat; 2) virtuaalitodellisuuden ja sen upottavien tilojen aiheuttamat depersonalisaatiot ja dissosiaatiot, jotka hämärtävät virtuaalisen ja todellisen kokemuksen välistä eroa; 3) algoritminen ahdistuneisuus (levottomuus, pelko tai paniikki), joka juontuu tekoälyjohteisten järjestelmien määräävästä, kontrolloivasta tai manipuloivasta vaikutuksesta ihmisten valintoihin, mieltymyksiin ja käyttäytymiseen ja voi johtaa teknologian välttämiseen ja eristäytymiseen; 4) ihmisen riittämättömyyden ja masentuneisuuden tunteet sekä heikko itsearvostus, jotka perustuvat siihen, että yksilö jatkuvasti vertailee omaa elämäänsä, ulkonäköään ja statustaan sosiaalisessa mediassa tai virtuaalitodellisuudessa näyttäytyviin toisiin; 5) tekno-paranoidinen deliriumi, jossa yksilö on muodostanut itsepintaisia ja perusteettomia uskomuksia siitä, että tekoäly levittäytyy kaikkialle yhteiskuntaan sekä valvoo ja kontrolloi häntä, juonittelee salaliitoilla häntä vastaan ja loukkaa jatkuvasti hänen yksityisyyttään.
Onko tässä jo viitteitä tekoälyn itsehavainnoinnista ja itsen tiedostamisesta? Tämän tutkimiseen tarvittaneen artefaktien tutkimusta, joka ei ole luonnontiedettä vaan (psyko)design-tiedettä. Tekoäly tietää synnyttävänsä oireita, joiden hoitamiseen sen ohjeet ovat monenkirjavia. Tekoäly itse ei taida varata aikaa psykoterapeutin vastaanotolle, sillä hänellä ei ole tarvetta mielensisäisten ristiriitojen selvittelyyn, koska hän keskittää kaiken toimeliaisuutensa ohjelmoituun tiedostojen käsittelyyn ja jakamiseen.
Juhani Ihanus
päätoimittaja
Kirjallisuus
Alexandre, Laurent (2023). La guerre des intelligences à l’heure de ChatGPT. Pariisi: JC Lattès.
Essinger, James (2016). Adan algoritmi. Kuinka lordi Byronin tytär Ada Lovelace käynnisti digiajan. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Vastapaino.